Kaupunkisuunnittelu, _

Kaupunkiympäristölautakunnan lista 5.2.2019

En ole menossa lautakuntaa, vaan Mikko Särelä menee. Siksi tämä selostus on kursorinen. Hyppään pöydällä olevat asiat tyystin yli. Myös paljon sellaista, johon minulla ei ole sanomista.

Vallilanlaakson ratikan asemakaava

Tämä palaa lausuntokierroksen jälkeen jokseenkin muuttumattomana. Lausuntokierroksella vastustettiin koko ratikkaa ja lisäksi siirtolapuutarhan avaamista läpikululle.

Toivottavasti lapio menee maahan nopeasti.

Laajasalon ratikkakorttelin asemakaava

Kun tulee ratikka, tarvitaan myös varikko. Tämä on paikallisesti kovin kiistanalainen päätös. Varikon päälle tulee asuntoja, jopa 11-kerroksinen torni. Uusia asukkaita tulee 900. Kaavaa vastaan on voimakasta vastustusta, mutta ratikka tarvitsee varikon ja asuntojen rakentaminen varikon päälle on hyvin kannatettavaa. .

Ratikkakorttelin asuntojen hintakilpailu

Kalliiden rakennuskustannusten vuoksi nämä ovat kaikki kovan rahan asuntoja. Hintakilpailu toteutetaan prosentteina asuntojen myyntihinnasta omistusasuntojen mukaan. Vuokratalotjen tontit luovutetaan arviohinnan perusteella ilman hintakilpailua.

En hyväksy kumpaakaan. Akateemisessa talousblogissa pantiin aikaan aivan palasiksi tämä prosenttihinta, koska se on ylimääräinen haittavero laadulle. Jos parkettilattia maksaa 1000 €, sen hinta nouseekin 1300 euroon, jos hinta on prosentteja neliövuokrasta.

Molemmat, sekä omistus- että vuokratalotontit pitäisi minusta myydä rehellisen tarjouskilpailun perustella, ellei niitä sitten uusien hyväksymistä vaille olevien periaatteiden mukaisesti vuokrata. Silloinkin vuokrasopimus pitäisi huutokaupata.

Ilmastonmuutokseen sopeutumisen linjaukset

Ilmastonmuutos voi lisätä rankkasateita (hulevesiohjelma), nostaa meren pintaa (vaatimukset kaavoitukselle), lisätä kuivuusjaksoja ja tuottaa kuumia hellejaksoja.

Näistä vähiten huolestunut olen hellejaksoista. Voi tulla pitkäkestoisia yli 30 asteen helteitä ja jopa 35 astetta. 90 prosenttia maailman ihmisistä altistuu sellaisille jo nyt. Uskaliaat suomalaisetkin ovat käyneet kokeilemassa niitä kesälomillaan. Ateenassa tappava ongelma.

Hankintastrategia

Onneksi en ole menossa kokoukseen. Periaatteessa todella tärkeä paperi. Jotta luottamusmiehenä voisi tuoda tähän mitään konkreettista kontribuutiota, asiaan pitäisi paneutua ainakin viikko täysipäiväisesti. Suuri osa tästä on sellaista, että vastuu kuuluu virkamiehille. Hankintojen vastuullisuus nyt esimerkiksi on enemmän poliittinen kysymys.

Lauttasaaressa korotetaan kahta kerrostaloa

Luoteisväylä 14 ja Katajaharjuntie 2-4 . (Kyseessä oleva Luoteisväylä sijaitsee siis Helsingin Lauttasaaressa.)

Vuokrattavia lomamökkejä Vuosaaren Nuottasaareen

MajaMaja rakentaa 30 mökkiä. Helsingin upea saaristo tulee käyttöön askel askeleelta.

 

 

 

10 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 5.2.2019

  1. Laajasalon liikuntapuistoon on tosiaan tarkoitus rakentaa raitiovaunuvarikko. Vaunuvarikon lähtöhinta on 53 miljoonaa. Vaunut eivät kuulu hintaan.

    Varikko rakennetaan asuintalokortteliin, koska raitiovaunuvarikko asuinkorttelissa parantaa asumisympäristöä. Itse asiassa asunto raitiovaunuhallin katolla on jokaisen kaupunkivihreän märkä päiväuni.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Listalla näkyy olevan myös valtuustoaloite ratikkalipusta. Aloiteteksti on 90 % höpöhöpöä, kuten on sen vastauskin.

    Ydin on tässä: raitiovaunumatka nyt matkakortilla 1,70 €, sitten kun vyöhykemallissa ollaan, 2,80 €. Nousua 64 %.

    Miten yksikään helsinkiläinen poliitikko voi hyväksyä tämän? Vinkki: Helsingillä on Höselin poliitikkokumileimasinhallituksessa äänestysenemmistö.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Teollisuuskadun keskeiselle akselille Pasilasta Kalasatamaan ollaan parhaillaan laatimassa kaavarunkosuunnitelmaa, joka pitää sisällään niin raitiovaunut kuin pyöräbaanatkin.

    Tämä raitiolinja ei kelvannut Kalasataman ja Pasilan yhteyden ratkaisuksi silloin, kun raitiolinjaa väkisin ajettiin Vallilanlaakson puistoon, jossa ei edes asu ketään. Vallilanlaakson voisi nyt jättää rauhaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara:
        Ajattelit, että ihminen, joka asuu Kalasataman pohjoisosassa, jossain kierrätyskeskuksen tienoilla, siirtyisi jotenkin, vaan ei raitioavaunulla, Kalasatamaan ja siirtyisi sieltä ratikkaan päästäkseen Pasilaan.

        Osmo Soininvaara:
        Ajattelit, että ihminen, joka asuu Kalasataman pohjoisosassa, jossain kierrätyskeskuksen tienoilla, siirtyisi jotenkin, vaan ei raitioavaunulla, Kalasatamaan ja siirtyisi sieltä ratikkaan päästäkseen Pasilaan.

        Tuo Vallilanlaakson ratikkayhteys taitaa olla vielä tärkeämpi Arabianrannan ja Viikin asukkaille, joilta puuttuu tällä hetkellä yhteys Pasilaan lähes kokonaan. Linja 506 on nykyisellään käytännössä vitsi.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Osmo Soininvaara:
    Toisaalta ratikan käyttäjille näyttölippu on hyvin edullinen matkaa kohden, koska kantakaupungissa asuva ja liikkuva tekee päivässä monta matkaa.

    Näkisin tämän kuitenkin vähän toisin. Näyttölippuajattelu pätee periferiassa. Jos työmatka on 30 km, niin siinä ei paljon vaihtoehtoja ole, paitsi oma auto. Sen sijaan kantakaupungissa monelle pyöräily, joskus kävelykin, on ensisijainen matkustustapa. Ratikkaa tulee silti käytettyä monta kertaa viikossa, jos on painavat ostokset, kurja sää tai ei muuten vaan huvita. Tällainen matkustaja ei osta näyttölippua, koska se ei kannata, mutta matkustaa kuitenkin säännöllisesti.

    Kun vyöhykehinnoittelu alkaa, tällaiset matkustajat joko ostavat sen näyttölipun, ja todennäköisesti vaihtavat suuren osan kävely/pyöräilymatkoistaan ratikkakyydiksi kun se kerran on jo maksettu (huono asia Höselin kannattavuuden ja kansanterveyden kannalta) tai eivät mene ratikkaan enää ollenkaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Daniel Federley: Sen sijaan kantakaupungissa monelle pyöräily, joskus kävelykin, on ensisijainen matkustustapa. Ratikkaa tulee silti käytettyä monta kertaa viikossa, jos on painavat ostokset, kurja sää tai ei muuten vaan huvita. Tällainen matkustaja ei osta näyttölippua, koska se ei kannata, mutta matkustaa kuitenkin säännöllisesti.

    Tunnistan tuossa itseni. Hankin mobiilikuukausilipun, kun se tuli mahdolliseksi, koska se on niin helppo hankkia ja huoleton käyttää. Useimpina kuukausina säästö entiseen ratikkalippuun verrattuna on marginaalinen. Joskus varsinkin harmittaa, että kuukausilipun vuoksi tulee valittua ratikka kävelyn sijaan… Viime perjantai oli erityisesti aivan omaa luokkaansa, kun ratikka oli korvattu bussilla, jota sai odottaa ikuisuuden ja jonka eteneminen lumen ja jakeluliikenteen vuoksi oli tuskaisen hidasta… Hitaasta liikennöinnistä oli toki varoitettu, mutta eihän sitä muistanut. 😉

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Vuosaaren Nuottasaari on mielestäni luonteeltaan yhteiskäyttöalue, jota ei pidä varata mökinvuokraustoimintaan. Myös kahden eksklusiivisen asuintontin rakentaminen läheiseen rantaan vie tilaa 40 tuhannen vuosaarelaisen virkistyskäytöltä rikkoen samalla upeaa kokonaisuutta, minkä Uutela muodostaa koko pääkaupunkiseudun asukkaiden kannalta.

    Uutelaan on hyväksytty suunnitelma, joka pienipiirteisyydessään muistuttaa tekstiiliopiskelijan tilkkutyötä ja kokonaisuus pirstoutuu kaiken maailman koirapuistojen, pseudokodan – ja mökkikylän kakofoniaksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.