_

Kaupunkiympäristölautakunnan lista 18.9.2018

Lassilassa korotetaan kahta Hekan taloa kerroksella

(Pöydältä)

Olisi haluttu korottaa kahdella kerroksella, mutta silloin ei vaadittua määrää autopaikkoja olisi kohtuuhinnalla saatu mahtumaan tontille. Voisi tietysti luulla, ertt5ä Hekan asuntojonosta llöytyisi muutama perhe, joka suostuisi vastaanottomaan asunnon, vaikka joutuisivat elämään ilman autoa. Virkamiehet pelkäävät, että vaikka nyt tälläisia perheitä niiden 20 000 hakijan joukosta löytyisikin, entä, jos he myöhemmin haluavat auton? Entä jos heille syntyy lapsi tai tulee ero. Silloin muutetaan!

On siis parempi olla ilman asuntoa kuin saada asunto, jossa ei ole autopaikkaa! Kohde on aivan rautatieaseman vieressä.

Ajattelin esittää, että sallimme korottamisen kahdella kerroksella ja pidämme autopaikkojen määrän ennallaan.

Korkeasaareen uusi vastaanottorakennus

Mamu-kriittisille tiedoksi, että tässä otetaan vastaan Korkeasaaren kävijöitä. Ei siis syytä polttopulloihin. Uusi vastaanottorakennus tarvitaan, koska jatkossa apinoita pääsee katsomaan ratikalla. Vanha keskus Mustikkamaan puolella otetaan muuhun käyttöön.

Herttoniemen yritysalueella teollisuustontteja muutetaan asuintonteiksi.

Tämä oli meillä viimeksi 2.2.2018. Kaava tulee nyt rajattuna, koska parin tontin omistajien kanssa on tullut kinaa jostain. Asia selvinnee kokouksessa. Vajaat kolmesataa uutta asukasta.

Teollisuustonttien muuttamien asuintoteiksi oli puhtaasti poliittinen opäätös edellisen lautakunan aikana. Virasto olisi halunnut säilyttää ne teollisuustontteina. Kaiken kaikkiaan Herttoniemen teollisuusalueelle tulee noin 3500 asukasta.

Karhusaaren eteläosan omakotialuetta tiivistetään

Kaavassa torjutaan aluetta uhannutta slummiutumista vaatimalla asunnoilta 200 neliön vähimmäiskokoa. Tai tarkemmin sanoen, tontin on oltava vähintään 600 neliötä ja sillä on oltava rakennusoikeuttaa 200 neliötä, jotta saisi rakentaa yhden asunnon. Jotta saisi rakentaa nelöjä asuntoa, pitää rakennusoikeutta olla 8+00 neliötä ja niin edelleen.  Pienempiä asuntoja saa rakentaa, jos kehtaa, mutta silloln jää rakennusoikeutta käyttämättä.

Kun Sipoo hallitsi aluetta, tällaisia köyhän kansan pienasuntoja ei sallittu, vaan vaadittiin paikoin jopa 500 neliön asuntoja.

Yhteensä rakennusoikeudet lisääntyvät noin 7400 :llä, mikä vastaa siis korkeintaan 37 asuntoa.

12 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 18.9.2018

  1. Minun tuli 70-luvulla pilkattua henkilöautonomistajia, kun itsellä ei ollut autoon varaa. Kun työ edellytti matkustamista ja tuli toinenkin lapsi, oli henkilöauto järkevän käytännöllinen hankinta 80-luvun alussa.

    Jalkamiehenä 60-luvun lavatansseissa jäin joskus nuolemaan näppejä, kun vähän vanhemmat karjut jakamistalouden hengessä ottivat tyttöjä kyytiin lavan parkkipaikalla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. “Ajattelin esittää, että sallimme korottamisen kahdella kerroksella ja pidämme autopaikkojen määrän ennallaan.”

    Kannatetaan.

    Autopaikkanormia pitää muuttaa ja päivittää nykyaikaan. Kokoomuksella ei ole enemmistöä valtuustossa, joten aloite liikkeelle, nyt.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Karhusaaren nykyinen toteutunut asumisväljyys on noin 50 neliötä per asukas. Suuria rakennusoikeuksia mahdollistavilla omakotitalokaava-alueilla on viime vuosikymmeninä aika harva omakotitalo rakennettu täyteen rakennusoikeuteen asti. Kaupungin etu isommasta asuntorakentajien tarpeita isommasta rakennusoikeudesta omakotitaloalueilla on korkeampi tonttien myyntihinta ja isompi kiinteistöverotulokertymä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Listan aiheiden ulkopuolelta: epävirallinen tieto kertoo, että Pasilan tornialueen kanssa on käymässä samoin kuin Triplassa, eli yhtä lukuunottamatta osallistujat vetäytyvät suunnittelu- ja toteutuskilpailusta. Jäljelle on jäämässä yksi vaihtoehto, kuten Tripla oli. Voisiko lautakunta päättää tai esittää koko kilpailun hylkäämistä, jos näin käy? Virasto voisi ottaa tuon periaatteeksi, eli että yhden osallistujan kilpailu ei ole kilpailu. Ja valmistella asiat siten, että oikeasti löytyy useita halukkaita toteuttajia (ts. ei järjettömän kokoisia ja hintaisia kokonaisuuksia).

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara: Siis, että jos vain yksi pystyy toteuttamaan hamlkeen, ei toteuteta lainkaan?

        Ainakaan tuommoista yhden ehdotuksen viritelmää ei pidä kutsua kilpailuksi, ja jotain vaihtoehtoja pitäisi tutkia julkisesti. Tällä nykyopilla on saatu Tripla ja Redi ilman vaihtoehtoja. Tripla on arkkitehtonisesti huutavan kauhia. Redi ei paljon parempi, ja se on luemma aiheuttamassa SRV:lle tappiota. Ts. muut tarjoajat vetäytyivät siitä hankkeesta ilmeisesti ihan syystä. Oma lukunsa se, että jättihankkeiden rahoituksen hankkiminen kestää vuosikaudet, mikä tekee käynnistymisestä tolkuttoman hidasta.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      2. Kampin, Kalasataman ja Pasilan keskukset + Töölönlahti – miksi aina tuloksena on pannukakku? Ehkä tehdään liian isoja kokonaisuuksia kerralla, niin ei riitä kompetenssi kaavoittajalla, suunnittelujoilla tai developpereiilla… Jokin perustava ongelma on, jos aina löytyy vain yksi taho toteuttamaan ja suunnittelemaan näitä keskeisiä kohteita.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      3. Ville:
        Kampin, Kalasataman ja Pasilan keskukset + Töölönlahti – miksi aina tuloksena on pannukakku? Ehkä tehdään liian isoja kokonaisuuksia kerralla, niin ei riitä kompetenssi kaavoittajalla, suunnittelujoilla tai developpereiilla… Jokin perustava ongelma on, jos aina löytyy vain yksi taho toteuttamaan ja suunnittelemaan näitä keskeisiä kohteita.

        Miksi hankkeet pitää paketoida tuollaisiksi mammuttiprojekteiksi? Eikö vain voida myydä näitä alueita tarpeeksi pieninä tontteina huutokaupalla eniten tarjoavalle? Jakamalla nyt Triplana ja Redinä tunnetut projektit osiin olisi ehkä saatu tuotettua monimuotoisempaa kaupunkikuvaa. Vielä 80-luvulla aluekeskuksiin rakennettiin useita liikekeskuksia, Itäkeskuksessa niitä on edelleenkin neljä eli Itis, Cityjätti/Easton, Puhos ja Hansasilta. Pasilaan tulee yksi, vaikka tarkoitus ilmeisesti olisi jatkaa ydinkeskustaa sinnepäin. Mammuttikauppakeskukset eivät kuulu kantakaupunkiin vaan niiden paikka on jossain moottoritien varressa.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.