_

Tour de Napoli (3) Terracina – Minturno

Lauantai

Kun lähdin Terracinasta kohti etelää, näin paljon pyöräilijöitä. Sekä maantiepyöriä että isompia porukoita retkipyörien ja satulalaukkujen kanssa. Reitinvalintani oli siis hyvä!

Reitti kulki rantaa mukaillen ja aika korkeita kukkuloita väistellen. Otin tavoitteeksi syödä lounasta Formiassa, mutta kello alkoi olla paljon ja vastaan tuli parkkipaikalle pysäköity ruokarekka. Ostin siitä hampurilaisen, mikä oli paha virhe. Roskaruoka teki ajamisesta todella raskasta. Se edellyttäisi yli tunnin siestaa.

Formiassa pysähdyin syömään jäätelöcapuccinon. Tosi hyvää.

Rantaa pitkin kulkevassa tiessä oli jo vähän nousujakin. Kummallisen raskailta ne tuntuivat. Pitäisikö noita vuorikyliä vielä harkita? 

 Olin suunnitellut ajavani noin 80-95 km niin että seuraavana päivänä olisi lyhyt matka Napoliin. Joskus viiden maissa etupyörä tyhjeni. Aikataulu alkoi mättää. Vaihdoin renkaan – siinä meni viimeinen uusi vararenkaani. Tästä eteenpäin olen paikkojen varassa. Melkein vieressä oli huoltoasema, josta sain renkaisiin kunnon paineet. Pumppasin myös takarenkaan, koska sen asento kaipasi korjausta. Pyörä pomppi hieman.

Heti perään tyhjeni takarengas. Suuntasin talon seinustalle paikkaushommiin, mutta kun huomasin, että talo olisikin hotelli, kirjauduin sisään ja päätin hoitaa renkaan paikkauksen aamulla.

Saituudesta sakotetaan. En ollut vaihtanut päällysrenkaita, vaikka ne olivatkin vähän kuluneita. Oli niillä vielä käyttöaikaa jäljellä. Tämä on seuraus.

Mihin Italiassa pysähtyykin, näkee antiinkin aikaisia raunioita. Niin nytkin.

Hotellihuoneen ikkunasta aukesi näkymä menneisyyteen.

 

9 thoughts on “Tour de Napoli (3) Terracina – Minturno

      1. Ihme säätöä. Pistosuojatuilla renkailla (Schwalbe Marathon Plus) pärjää maastopyörällä päällystetyillä teillä ajaessa tyypillisesti 3-4 pitkää (luokkaa 1500 km) reissua ilman rengasrikkoa. Terävää metallikappaletta nekään eivät kestä, ja Schwalbeistakin loppuu joskus kulutuspinta. Painetta vaan tarpeeksi.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      2. Päiviö Pollari:
        Ihme säätöä. Pistosuojatuilla renkailla (Schwalbe Marathon Plus) pärjää maastopyörällä päällystetyillä teillä ajaessa tyypillisesti 3-4 pitkää (luokkaa 1500 km) reissua ilman rengasrikkoa. Terävää metallikappaletta nekään eivät kestä, ja Schwalbeistakin loppuu joskus kulutuspinta. Painetta vaan tarpeeksi.

        Jeps, kolmisenkymppiä per 28 tuumanen rengas halvimmillaan, joten ei edes kovin kallista. Paikkailu kokolailla loppuu tai ainakin vähenee radikaalisti. Eikä tää ole vain henkilökohtainen mielipide vaan melkein kaikki ostaneet kehuu.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      3. Atomisti: Jeps, kolmisenkymppiä per 28 tuumanen rengas halvimmillaan, joten ei edes kovin kallista. Paikkailu kokolailla loppuu tai ainakin vähenee radikaalisti. Eikä tää ole vain henkilökohtainen mielipide vaan melkein kaikki ostaneet kehuu.

        Sama kokemus täällä. En edes muista milloin olisin paikkarasiaa omiin pyöriimme tarvinnut viime vuosina. Ja ajeltu on melkein läpi talven kaikenlaisilla Espoon/Helsingin pyöräteillä, tällä hetkellä todella runsaan hiekotussepelin kera…. Tuttavien ja suvun ns. tavallisia renkaita olen kyllä saanut paikkailla usein, ei ole päässyt taito unohtumaan. Ymmärrän kyllä tubeless- idean pikapaikkalitkuineen silloin kun haetaan pienintä vierintävastusta tms. mutta silloin ollaan kait pyöräilyn hifistely-, tai kilpa-ajomailmoissa.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      4. Noo, kyllä Marathonin läpikin reikiä tulee. Itse en ole sellaista onnistunut saamaan mutta kaverilla on 28mm Marathon Plussan läpi sisärengas hajonnut monta kertaa hiekoitussepelin kanssa pääkaupunkiseudulla.

        Marathoneissa on myös vaihtoehtona Almotion, jonka vierintävastus on selkeästi perus-Marathoneja pienempi, siinä on pistosuojaus ja se toimii myös tubelessina. Ajan itse nyt 38mm Almotionilla (sisärenkaiden kanssa).

        Vierintävastuksella ja suuren paineen tuomalla epämukavuudella ei ole merkitystä jos pyöräilee pari kilometriä viemään lapsia tarhaan. Maantie- tms. matalan ajoasennon pyörässä pitemmällä matkalla eron kyllä huomaa, ainakin asfaltilla.

        Tubeless on yleinen maastopuolella. Sitä käyttävät myös retkeilijät, joilla on maaston takia leveämpi rengas ja tuhansia kilometrejä matkaa taitettavana syrjäseudulla. Maantiepuolelle se on vasta tulossa.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  1. Sisärenkaaton eli Tubeless rengas nostetaan sopivalle vanteelle kompsessorilla tai hiilihappopatruunalla. Sisäkumin sijaan renkaan sisään laitetaan venttiilin kautta ”litkua” noin puoli desilitraa, jonka tarkoitus on tiivistää ja paikata rengas, piston sattuessa.

    Tubeless renkaassa ei siis käytetä sisäkumia, jolloin kokonaisuus on kevyempi kuin sisäkumin kanssa. Ja vuosien kokemuksella se on myös toimintavarmempi, renkaat ”paikkaantuvat” itsestään. Tubeless-renkaat ovat yleisempiä maantiepyörissä.

    Mutta tärkein asia tubeless-renkaiden kanssa on pienempi vierintävastus ja herkempi tuntuma, tuntuma ja pehmeys maantierenkaan kanssa on kuin lateksikumilla. Asiaa on vaikea selittää, mutta sen ymmärtää kun kokeilee lateksikumia ja tavallista sisäkumia.

    Tubeless-litkua voi laittaa myös tavallisen sisäkumin sisään, jolloin se paikkaa pienet reiät automaattisesti.

    Paikka-ainepullo ja hiilihappopumppu ovat hyvä apu, renkaan saa paikattua muutamassa minuutissa.

    Ja mitä tulee pyörämatkailuun, ajoin ennen paljon maantiepyörällä, nykyään hiilikuituisella cyclocross-pyörällä jossa käytän 28mm maantierenkaita tai 35mm karkeampia renkaita joilla on ilo ajella sorateilläkin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Varmaan jatkossakin näet paljon pyöräilijöitä. Lauantaisin ja varsinkin sunnuntaisin. Arkisin taitaa olla aika vähäistä, ihan riippumatta reitinvalinnan onnistumisesta.

    En tiedä minkälaisissa vetimissä liikut, mutta paikallisilla on luultavasti viimeisen muodin mukaiset kamalat värejä kirkuvat lycrat. Sulaudu siinä sitten joukkoon.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.