Kaupunkisuunnittelu

Kaupunkiympäristölautakunta 23.1.2018

Kojamon tontin myymiselle “tiskin alta” saatin hyvä selitys. Kaikki muut asiat menivät esityksen mukaan paitsi kolme, jotka jäivät pöydälle.

Toimialan toimintasuunnitelma ja tulosbudjetti

Pöydälle viikoksi. Keskustelua herätti budjetissa oleva sitova tavoite myydä maata sadalla miljoonalla. Kaupungin strategiasta tämä oli poistettu. Ajatuksena on, että vuokraamisen ja myymisen välillä valittaisiin sen mukaan, kumpi on edullisempaa. Vuokraamisen luulisi melkein aina olevan edullisempaa ihan vain, koska raha maksaa kaupungille vähemmän kuin ostajilla.

Strategiassa on toisaalta aivan hölmö kirjaus, jonka mukaan kaupungin bruttovelka ei saa nousta asukaslukua nopeammin. Tämä vähän niin kuin pakottaa myymään vuokraamisen sijasta. Lainaa voi kuitenkin hyvällä omallatunnolla ottaa, jos sen vastapainona taseessa on tontti, jonka vuokra on paitsi suurempi kuin lainan korko myös sidottu indeksiin.

Patterimäen kaava

Pöydälle. Lautakunnassa esitetiin huolta siitä, vaarantaako tämä kaava lähellä olevien teollisuusyritysten toimintaa.

Tontin myyminen Kojamolle (omaa sukua VVO)

Vasemmistoliitto pyysi tämän pöydälle. Sain täysin tyydyttävän vastauksen siihen, miksi tämä myytin ilman tarkoiskilpailua. Topnttia oli ensin tarjottu uudelle toimiajlle, koska Helsinki haluaa asuntotuotantoon uusia toimijoita. Tämä oli lopulta kuitenkin vetäytynyt hankkeesta, koska tontti on vaikea toteuttaa. Niinpä tähän piti kiireesti saada toinen toteuttaja, jottei hanke viivästy. Millään asevelihinnalla se ei siis mennyt, koska muille ei ollut kelvannut.

Sain myöhemmin myös yksityisopetusta tonttipolitiikasta. Yksi syy siihen, ettei kaupunki järjestä tonteista tarjouskilpailuja (huutokauppa olisi muuten vielä parempi), on siinä, ettei tonttiosastolla ole tarpeeksi väkeä toteuttamaan työläitä tarjouskilpailuja. Tämä on raivostuttavan typerää. Sen seurauksena kaupungin tonttitulot jäävät miljoonia alle sen, mitä ne voisivat olla ja pahimmillaan asuntotuotanto viivästyy. Asuntojen hintojen ja vuokrien kanssa tontin hinnoilla ei ole mitään tekemistä, koska rakennusyhtiö tai Kojamo ottaa asunnoista juuri niin paljon kuin saa, eikä upotetuilla kustannuksilla ole sen kanssa mitään tekemistä.

Sillä, että asuntotuotanto viivästyy, kun kaupungilla ei riitä väkeä myymään tai vuokraamaan tontteja, on sen sijaan vaikutusta sekä hintoihin että vuokriin.

11 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunta 23.1.2018

  1. Kerrohan tuon yhden syyn lisäksi myös ne muut syyt tontin myyntiin ilman tarjouskilpailua.

    Eikä tuo ole mikään oikea syy. Aivan samoin kuin tonttiosasto käyttää ulkopuolisia hinnanmäärittelyjä tonteille, se voisi ostaa tarjouskilpailun ulkopuoliselta. Isot yrityksetkin värväävät ulkopuolista apua hankintoihin ja myynteihin, miksei myös Helsingin kaupunki?

    Maksaisi itsensä takaisin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Edelliseen liittyen, välillä kyllä näiden juttujen perusteella ihmetyttää, missä ulkomaailmasta irtaantuneessa kuplassa virkamiehet elävät, vai puhuvatko paskaa ihan tietoisesti ja omaa etuaan ajaen.

    Silti enemmän ihmetyttää se, että poliitikot ostavat kuinka huonon selityksen tahansa.

    Ihan vaan vinkkinä, että yksityisen sektorin työkokemuksesta voisi olla apua sekä viranhaltiojoille että poliitikoille.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Miksi sitten esimerkiksi vihreät eivät vaadi palkkaamaan lisää porukkaa ja miksi vihreät eivät muutenkaan korjaa näitä kalliiksi tulevia käytäntöjä, kun ei nämä ihan uusia ole? Pitääkö kansalaisten sitten viedä näitä juttuja enemmänkin eri oikeusasteisiin ja varmaan tehdä kohta joku kuntalaisaloite, kun poliitikot vain raivoavat omissa blogeissaan, mutta eivät tee aloitetta asioiden korjaamiseen. Ihan ihmeellistä katsella vuodesta toiseen näitä samoja purnaamisia, kun teillä siellä olisi se mahdollisuus korjata nämä. Nostaa asian esille perusteineen ja rummuttaa sitä sitten puolueena siihen asti kun kokoomuksen on pakko tehdä jotain, eikä änkyttää jostain investointikatoistaan. Mutta vihreissä ei vissiin ole ketään jolle johtaminen ja vastuun ottaminen olisi luonnollista. Kalliiksi vain tulee kaupunkilaisille, kun sen asiosta päättävät eivät uskalla tehdä mitään vaikka näkisivätkin virheitä tehtävän. Miksi Sinnemäkeä ei pakoteta tekemään mitään? Oikeassa firmassa ei katseltaisi jos sen johtaja tekisi miljoonatappioita osakkaille.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Uskomattomia selityksiä poliittisilta päättäjiltä. Miksi Suomessa ei ole korruptiota? Siksi että virkamiehet ja poliitikot eivät pidä edellisen kaltaisia tapauksia korruptiona. Ihmettelen että tällaista voidaan harrastaa ettei kukaan puutu asiaan. Miksi Suomella menee huonosti ja korkeassa virassa olevia oikeusoppineita tuomitaan tahallisista rikoksista?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Mua harmittaa tää bloggaus niin paljon, että on pakko jatkaa sössötystä.

    Kun yksityinen ihminen haluaa myydä asunnon/kiinteistön ja haluaa siitä parhaan mahdollisen hinnan, mutta ei ole aikaa, osaamista tai muuta resurssia hoitaa myyntiä itse, hän pestaa kiinteistönvälittäjän.

    Kun yritys myy toimitilansa/omaisuuseränsä, eikä sillä ole aikaa, osaamista tai muuta resurssia hoitaa myyntiä itse, se palkkaa konsultin hoitamaan myyntiä. Parhaan hinnan yrittäminen on itsestäänselvyys.

    Kun Helsingin kaupunki myy tonttia, eikä sillä ole aikaa, osaamista tai muuta resurssia myyntiin, niin minimoidaan vaivat. Rahasta ei ole niin väliä, sitä veronmaksajilla riittää ja saamatta jäänyt ei edes näy missään. Yt, Paavo Arhinmäki. Pidetään telco tutun grynderin ja konsultin kanssa. Konsultti arpoo tontille hinnan mittaamalla google mapsilla tontin etäisyyden Kolmen sepän patsaalle. Grynderi on kolmikosta ainoana nähnyt tontin ja tinkii. Kaupunki tai konsultti eivät osaa sanoa vastaan ja lopulta sovitaan kaikkia tyydyttävä hinta.

    Käytätte kuitenkin siihen arviointiin JLL tai vastaavaa taloa. Kyllä ne teille huutokaupankin järjestää. Minä järjestän jos ei muita kiinnosta. Kun sijainti on hyvä ja suhdanne nykyinen, niin ylilyöntipotentiaalia markkinoilla riittää. Lisäksi teillä on monopoli tuossa kaavoitushommassa. Ei ole niin saatanan vaikeaa ottaa omaa siivuaan 7-17k neliöhinnoista.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Täällä onkin tullut jo vahvaa kommentointia aiheesta, mutta otan nyt itsekin vielä sen verran osaa, että älkää nyt ainakaan suoralta kädeltä perustako sinne tonttiosastolle 6 hengen myyntiryhmää virkoineen ja laittako tätä hakuun, vaan pistäkään tosiaan J.Lun ehdotuksen mukaisesti joku ulkopuolinen toimija huutokauppaamaan niitä tontteja ja katsokaa siitä miten käy. Parin kokeilukerran jälkeen voi sitten ruveta ajamaan omaa organisaatiota ylös, jos sille on tarvetta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Miksi huutokauppaa ei voisi järjestää avoimena nimimerkkien takaa Huutokauppa.com:in tavoin. Siellä kunnalliset toimijat jo myyvät pois vanhaa kalustoa, miksi ei siis myös tontteja. Tulisi hinnan muodostukseenkin avoimuutta. Huutokaupat ok jo käytössä asuntokaupassa (esim Kiinteistömaailma). Silloin tonttisosaston työmääräkään ei lisääntyisi, kun skriinaus tapahtuisi vasta huudon voittaneen tahon kanssa ja huutokauppa-alustan voi taas ulkoistaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. Osmo, kannattaisiko tarkistaa kuka sympatiseeraa ketäkin? Ettei vaan virkakunnassa olisi kyseistä tahoa suopeasti ymmärtäviä? Onhan sen toiminta verotonta ja sitä kautta monia tahoja hyödyttäviä! Liekö tarkoituksenmukaisuutta matkassa tätä kautta ajatellen?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.