Kokoomus on elektiivsen hoidon palvelusetelin osalta enemmän oikeassa kuin aiemmissa ajatuksissaan, mutta

Kokoomus näyt­tää siirtäneen pain­opis­teen ter­vey­den­huol­lon yksi­ty­istämis­es­tä peruster­vey­den­huol­losta erikois­sairaan­hoidon ei-aku­ut­ti­in eli elek­ti­iviseen hoitoon. Tämä tarkoit­taa siis esimerkik­si lonkkaleikkauk­sia, pal­lo­laa­jen­nuk­sia ja muu­ta sel­l­aista, joi­ta ei tarvitse tehdä päivystyksessä.

Onnit­te­lut! Täl­lä blogilla on suositel­tu tätä pitkään.

Jos päämääränä on siirtää mah­dol­lisim­man suuri määrä ter­vey­den­huol­lon liike­vai­h­toa yksi­tyis­sek­to­rille, pien­im­mil­lä vau­ri­oil­la tästä selvitään juuri elek­ti­ivisessä hoi­dos­sa. Hyvin toteu­teut­tuna tämä voi men­nä jopa plus­salle. Vaik­ka Ruotsin koke­muk­set yksi­ty­istämis­es­tä ovat olleet taloudel­lis­es­ti murheel­lisia – kus­tan­nuk­set ovat nousseet merkit­tävästi – elek­ti­ivisen hoidon suh­teen on nähty selviä säästöjä ja laadun paranemista.

Ter­veyskeskuk­sen peruster­vey­den­huol­lon siirtämi­nen yksi­tyisen hoidon piiri­in on talous­te­o­reet­tis­es­ti varsin ongel­mallista, kos­ka mis­sään maas­sa ei sen osalta ole saatu kan­nus­timia kun­toon. Mikä ei toi­mi teo­ri­as­sa, ei ennen pitkään toi­mi myöskään käytän­nössä. Jos kor­vaus perus­tuu kir­jau­tunei­den poti­laiden määrään, kan­nat­taa keskit­tää pon­nis­tuk­set siihen, että saa poti­laik­si vain peruster­veitä ja lääkäriä vieroksu­via. Se johtaa siihen, että ter­veitä kan­nat­taa hoitaa parem­min kuin sairai­ta. Toinen vai­h­toe­hto on lähet­tää vähänkin sairas­ta­vat erikois­sairaan­hoitoon, mikä tulee mak­sa­jalle (maakun­ta) kalli­ik­si, mut­ta on lähet­täjälle ilmaista. Ja niin edelleen. Tämä on aikamoinen sotku, jota ei ole edes yritet­ty ratkaista.

Pidän elek­ti­iviseen hoitoon annet­tavia palveluseteleitä paljon parem­pana vai­h­toe­htona, jos on pakko siirtää ter­vey­den­huol­lon liike­vai­h­toa yksi­ty­isille yri­tyk­sille, mut­ta siitäkin on löy­det­ty vaka­va puute.

Julki­nen ter­vey­den­huolto ei pelkää niinkään sitä, että poti­laat val­it­se­vat mielu­um­min yksi­tyisen, sil­lä julki­nen erikois­sairaan­hoito on Suomes­sa varsin laadukas­ta. Jos leikkaus menee pieleen ja poti­las tarvit­see nopeasti tehostet­tua hoitoa, koskaan ei siir­retä poti­las­ta julkises­ta sairaan­hoi­dos­ta parem­paan yksi­tyiseen, vaan päin vas­ton, yksi­tyis­es­tä julkiseen.

Mitä pelätään aiheel­lis­es­ti on, että lääkärit siir­tyvät mukavampi­in työoloi­hin yksi­ty­isille, eikä julkisen sairaan­hoidon vas­tu­ulle jäävää päivystys­tä voi­da hoitaa.

Minus­ta ongel­ma on täl­lä ker­taa julkisen ter­vey­den­huol­lon puolel­la, jos­sa aku­ut­ti­sairaan­hoidon ja päivystyk­sen kus­tan­nuk­sia on sälytet­ty elek­ti­ivisen hoidon kustannuksiksi

Tämä on ongel­ma, joka on ratkaista­va, ennen kuin poti­las­tur­val­lisu­ut­ta uhkaavaa uud­is­tus­ta men­nään toteut­ta­maan, mut­ta se on ratkaistavissa.

Julkises­sa sairaalas­sa lääkärin työvelvol­lisuuk­si­in kuu­luu tehtä töitä sekä elek­ti­ivisessä hoi­dos­sa mukav­ina työaikoina että epä­mukavas­sa päivystyk­sessä. Yksi­tyisel­lä puolel­la saisi samaa palkkaa, mut­ta ilman päivystysvelvol­lisu­ut­ta. Jos palk­ka on sama, on aika ymmär­ret­tävä vali­ta yksi­tyisen 08 – 16 työai­ka kuin julki­nen, jos­sa pitää olla töis­sä myös sun­nun­taina aamuyöstä. Sik­si uud­is­tus vaaran­taa julk­isten sairaaloiden päivystyk­sen, mitä ei tietenkään voi­da hyväksyä.

Minus­ta tämä vaikut­taa siltä, että julki­nen ter­vey­den­huolto on vyöryt­tänyt päivystyk­sen kus­tan­nuk­sia elek­ti­ivisen hoidon kus­tan­nuk­sik­si. Tässä on se virhe, joka pitää kor­ja­ta ennen kokoomuk­sen sinän­sä ymmär­ret­tävän suun­nitel­man toteut­tamista. Päivystyk­sessä mak­se­taan palkkaa liian vähän ja elek­ti­ivisessä hoi­dos­sa liian paljon, vaik­ka palk­ka on keskimäärin oikea. Pitäen kus­tan­nuk­set yhtä suu­ri­na, han­kalien työaiko­jen palkkaa pitää nos­taa ja mukavien työaiko­jen kus­tan­nuk­sia laskea niin, ettei päivystys ole velvol­lisu­us vaan ihan yhtä hyvä vaihtoehto.

Samal­la tietysti elek­ti­ivisen hoidon lasken­nal­liset kus­tan­nuk­set laske­vat ja päivystyk­sen kus­tan­nuk­sen nou­se­vat, mut­ta tämän jäl­keen kus­tan­nuk­set ovat oikein.

Kos­ka elek­ti­ivisen hoidon kus­tan­nuk­set laske­vat, las­kee myös palvelusetelin arvo. Yksi­tyiset yri­tyk­set eivät saa hin­noit­telu­virheen ansios­ta help­po­ja voit­to­ja, mut­ta men­estyvät yhä, jos pystyvät jär­jestämään hoidon parem­min ja edullisemmin.

Siihen niitä kannustettakoon!

43 vastausta artikkeliin “Kokoomus on elektiivsen hoidon palvelusetelin osalta enemmän oikeassa kuin aiemmissa ajatuksissaan, mutta”

  1. Itse tätä kulu­jen siirtämistä laatikos­ta toiseen läheltä näh­neenä on help­po allekir­joit­taa tämä ehdo­tus. Muutenkin tek­isi julkiselle ter­vey­den­huol­lolle hyvää tehdä per­in­po­h­jainen täs­men­nys kaikkien hin­to­jen osalta niin saataisi­in samal­la puris­tet­tua yksi­tyisen puolen mar­gin­aale­ja pienem­mik­si kaikissa funk­tiois­sa. Nyt leikki­hin­to­ja ver­rataan oikeisi­in hin­toi­hin ja lop­putu­lok­se­na on asioi­ta joi­ta yksi­tyi­nen voisi tehdä, mut­ta ei mitenkään voi tehdä leikki­hin­nan ollessa liian alhainen ja päin­vas­toin paikko­ja, jois­sa leikki­hin­ta on niin korkea, että yksi­tyi­nen pystyy otta­maan hillitön­tä katet­ta, kos­ka hei­dän liike­toim­intansa perus­tana ole­va todel­li­nen hin­ta on niin paljon pienempi.

  2. Jotkut lääkärit tekevät jo nyky­isin mielel­lään päivystyk­siä — jopa niin, ettei muu­ta tarvitse tehdäkään.
    Se SOTE-uud­is­tuk­ses­sa on vaarana, että yksi­tyiset kaap­paa­vat ter­veyskeskus-palvelui­hin edulliset eurolääkäri-koulutet­ta­vat (ja jos yksi­tyi­nen erikois-sairaan­hoito kelpu­ute­taan erikois­tu­miseen, myös pieni­palkkaiset nuoret sairaalalääkärit).

  3. Toki kus­tan­nuk­set nousevat.
    Palveluseteli = nykyi­nen Kela-kor­vaus. Siis kulut­ta­jan näkökul­mas­ta hin­ta on hin­tapyyn­tö, joka mak­se­taan itse.
    Kun menen ham­maslääkäri­in Kela kor­vaus menee suo­raan fir­malle ja hin­ta min­ulle on ennallaan.

    Palveluseteli tuhoaa käsi­tyk­sen oikeas­ta hin­tata­sos­ta, mikä lie­nee tavoite. Fir­ma x main­os­taa lonk­ka leikkaus 200 e. Pienel­lä on sit­ten lisäominaisuudet. 

    Lop­putu­los on reilusti käyt­tämätön­tä rin­nakkaista kap­a­siteet­tia, se toki tarvi­taan, jot­ta voidaan vali­ta. Sen vajaaköytön mak­sa­ja on toki kansalainen.

    Oikeampi idea on, että jos matku­s­tat niin sil­loin pääset viikkoa nopeam­min oper­aa­tioon. Sil­loin tämä on kuor­mi­tuk­sen tapaamisen väline. Sil­loin ei vain tule miljonäärejä.

  4. Eikös se ollut niin, että yksi­ty­is­tenkin on jär­jestet­tävä laa­ja päivystys, jos aiko­vat tehdä nuku­tus­ta vaa­tivia leikkauk­sia (pl poti­laan itsen­sä tai vaku­u­tusy­htiön mak­samat leikkaukset)?

  5. Myy­dään päivystys­va­jet­ta huu­tokau­pal­la lääkäreille (kun­nan palkol­liset ja yksi­tyiset samalle viivalle). 

    “100 tun­tia viikon­lop­pupäivystys­tä tam­mi-kesäkuuk­si myyti­in nuorelle tohtori K. K:lle hin­taan 12,345 EUR.”

  6. Mik­si DDR:n sosial­isoitua peruster­vey­den­huoltoa pitää roikot­taa mukana repertuaarissa?

  7. Päivystyk­sessä on olta­va valmius, vaik­ka ei olisi poti­las­ta. Jos se lekuri sit­ten tekee niitä elek­ti­ivisiä työssään, niin hin­noit­tele ne ihan mihin hin­taan tahansa. Heitä elek­ti­iviset ulos, niin sen lääkärin on edelleen olta­va siel­lä päivystyk­sessä. Tuplaku­lut ei muuten huolestut­taisi, mut­ta jos leku­rit läh­tee päivystyk­ses­tä, niin uusia tilalle ei ole ole­mas­sa. Eikä sekään auta, että poti­las menee lääkärin perään, kun yksi­ty­isil­lä ei ole jatkos­sakaan mitään man­daat­tia asian suh­teen eikä organ­isaa­tioi­ta tehdä poti­laille vaan asiakkaille

  8. JTS: Lop­putu­los on reilusti käyt­tämätön­tä rin­nakkaista kap­a­siteet­tia, se toki tarvi­taan, jot­ta voidaan vali­ta. Sen vajaaköytön mak­sa­ja on toki kansalainen.

    Markki­nae­htoises­sa toimin­nas­sa rin­nakkainen kap­a­siteet­ti on jotain mihin pyritään, muuten­han olisi kyse monop­o­lista. Suomes­sa on nyky­isin 3 (ennen 2) merkit­tävää päivit­täis­tavaraketjua, kun yksikin riit­täisi, jos oltaisi­in suun­nitel­mat­aloudessa; lääke­tukku­jakin on 2 kpl, joskin niiden kohdal­la kil­pailu ei ole ihan täydellistä 😉

  9. Peru­songel­ma päivystys­ten kannal­ta on kysymys, minkä nykyaikana ilta‑, yö- ja viikon­lop­putyöt teetetään päivystyk­senä sel­l­ais­ten töi­den osalta, joiden tekemisen tarve on ympärivuorokau­ti­nen ja päivit­täi­nen? Päivystyk­sistä tekee päivys­täjälle sairaan­hoi­dos­sa eri­tyisen epä­mukavaa se, että työvuorot voivat olla päivys­täjälle super­pitk­iä; jopa 24 tun­tisia. Ammat­tili­it­to ei ole halun­nut sal­lia työe­htosopimuk­si­in vuorotyön tekemistä julkises­sa ter­vey­den­huol­los­sa, jol­laisin työvuoroin esimerkik­si erikois­sairaan­hoidon sairaan­hoita­jat työtään tekevät.

    Voi toki olla, että päivystyskysymys ratkaistaan sote-uud­is­tuk­sen yhtey­dessä vaikka­pa sitä kaut­ta, että sairaaloista tehdään osakey­htiöitä. Osakey­htiön kaut­ta omis­te­tuis­sa “yksi­ty­i­sis­sä” sairaalois­sa TES ei rajoi­ta työa­joista sopimista niin paljoa.

  10. Aal­to­nen:
    Eikös se ollut niin, että yksi­ty­is­tenkin on jär­jestet­tävä laa­ja päivystys, jos aiko­vat tehdä nuku­tus­ta vaa­tivia leikkauk­sia (pl poti­laan itsen­sä tai vaku­u­tusy­htiön mak­samat leikkaukset)?

    Noin asia on ensi vuodes­ta läh­tien. Eli jos on kyse kun­nan ali­hank­in­tana osta­mas­ta nuku­tusleikkauk­ses­ta, hoitopaikas­sa pitää jatkos­sa olla päivystys poti­las­tur­val­lisu­u­den takia. Ali­hank­in­tana ostet­tu­ja palvelui­ta kos­kee sama poti­las­tur­val­lisu­us­pe­rus­teel­la asetet­tu vaa­timus­ta­so kuin julkisen ter­vey­den­hoidon omaakin toim­intaa. Jos leikkauk­sen mak­saa poti­las itse tai vaku­u­tusy­htiö (+ osin Kela), niin sit­ten täl­laista poti­las­tur­val­lisu­us­vaa­timus­ta ei yksi­ty­i­sis­sä hoitopaikois­sa ole.

  11. En ihan tätä palkkae­hdo­tus­ta ymmär­rä. San­o­taan nyt esimerkkinä, että erikois­lääkäri saa nyky­isin sään­nöl­lisen työa­jan työstä julkisel­la puolel­la 4800e/kk ja yksi­tyisel­lä 6500e/kk. Julkisel­la puolel­la palkkaa tasoit­ta­vat päivystyk­set, jot­ka tuo­vat vaikka­pa tuon 1700e/kk ero­tuk­sen. Ehdo­tatko siis, että las­ke­taan tuo­ta julkisen puolen 4800e/kk palkkaa ja nos­te­taan päivystysko­r­vaus­ta? Miten tämä vähen­täisi ihmis­ten halukku­ut­ta vai­h­taa 6500e/kk työhön? Eri­tyis­es­ti jos jatkos­sa työn haas­tavu­us ja arvos­tus olisi yhtäläistä yksi­tyisel­lä puolel­la? Nythän yksi lääkäre­itä julkisel­la puolel­la pitävä tek­i­jä on se, että kol­le­goiden arvos­tus ja työn haas­tavu­us on suur­in­ta juuri julkisel­la puolel­la, mut­ta voi olla että tämä muut­tuu, jos nyky­isiä haas­tavi­akin julkisen puolen töitä alkaa val­ua yksi­tyiselle puolelle. 

    Itse olen kuul­lut use­am­mal­ta lääkäriltä, että he tek­i­sivät mielel­lään päivystyk­siä, jos työ olisi organ­isoitu mielekkääm­mäl­lä taval­la (eli että työt pääasi­as­sa pain­ot­tuisi­vat iltaan ja alkuyöhön ja lop­puyöstä olisi pääsään­töis­es­ti lep­oaikaa, jos ei tule hätä­ta­pauk­sia, ja toisaal­ta työtä ei tarvit­sisi kiireen ja aliresur­soin­nin vuok­si hosua, ja hyväksyä sitä, että ihmiset joutu­vat odot­ta­maan tun­te­ja). Uskoisin, että päivystyk­sen kasvo­jenko­ho­tuk­sel­la niin yksi­tyisen kuin julkisen puolenkin lääkärit halu­aisi­vat päivys­tää oman erikoisalansa yhteis­päivystyk­sis­sä nyky­isil­läkin korvauksilla.

    1. Jos julkisel­la puolel­la mak­se­taan huonom­paa palkkaa kuin yksi­tyisel­lä ja palvelusetelin arvo määrätään jukisen puolen oikein las­ket­tu­jen kus­tan­nusten mukaan (siis sälyt­tämät­tä kiireel­lisen hoidon kus­tan­nuk­sia elek­ti­iviselle hoidolle) yksi­tyisen puolen voi olla vaikea mak­saa parem­pia palkko­ja ja pär­jätä palvelusetelin hin­nal­la — tai jos pär­jäävät, sil­loin oikeasti tekevät jotain oikeimn.

  12. Ft maail­mal­ta: Päivystyk­sessä on olta­va valmius, vaik­ka ei olisi poti­las­ta. Jos se lekuri sit­ten tekee niitä elek­ti­ivisiä työssään, niin hin­noit­tele ne ihan mihin hin­taan tahansa. Heitä elek­ti­iviset ulos, niin sen lääkärin on edelleen olta­va siel­lä päivystyk­sessä. Tuplaku­lut ei muuten huolestut­taisi, mut­ta jos leku­rit läh­tee päivystyk­ses­tä, niin uusia tilalle ei ole olemassa.

    Täysin samaa mieltä.

    Kos­ka aku­ut­tia hoitoa ei yksi­ty­is­tetä, sen tarvit­se­ma henkilöstö- ja muut resurssi­tarpeet on help­po arvioi­da. Jos aku­ut­ti­hoito vaatii toimi­ak­seen myös kiireetön­tä hoitoa, myös nämä tarpeet voidaan arvioi­da. Täl­laises­sa tilanteessa nämä, mut­ta vain nämä kiireet­tömän hoidon kus­tan­nuk­set voidaan sälyt­tää aku­ut­ti­hoidolle, kos­ka ne ovat sen kannal­ta välttämättömiä.

    Pis­tetään sit­ten päivystys­lisät niin korkeik­si, että julkiselle puolelle jäämi­nen kiinnostaa.

  13. Peruster­vey­den­huolto­han on toimin­ut yksi­tyis­es­ti aika kivasti Suomes­sa jo pitkään. Sitähän työter­veyshuolto ainakin tääl­lä Pk-seudul­la käytän­nössä on, vaik­ka puheis­sa aina koroste­taan sitä mar­gin­aalisek­si jäävää työkyvyn jne. ylläpitoa.

    Yksi­ty­is­ten lääkäriketju­jen tar­joa­maan työter­veyshuoltoon ollaan käsit­tääk­seni aika tyy­tyväisiä, eikä se niin mah­dot­to­mia mak­sakaan. Toki poti­lasprofi­ili eli työssäkäyvät on ongel­mat­tomampi kuin ter­veyskeskuk­sis­sa ravaa­vat juopot, lapset ja van­huk­set mut­ta vaikea silti nähdä mik­si yksi­tyi­nen sote-keskus olisi taloudelli­nen katas­trofi veron­mak­sajille. Ja onhan noi­ta ihan toimivia ter­veyskeskusten ulkois­tuk­si­akin yksi­ty­isille ollut.

  14. Osmo Soin­in­vaara: Jos julkisel­la puolel­la mak­se­taan huonom­paa palkkaa kuin yksi­tyisel­lä ja palvelusetelin arvo määrätään jukisen puolen oikein las­ket­tu­jen kus­tan­nusten mukaan (siis sälyt­tämät­tä kiireel­lisen hoidon kus­tan­nuk­sia elek­ti­iviselle hoidolle) yksi­tyisen puolen voi olla vaikea mak­saa parem­pia palkko­ja ja pär­jätä palvelusetelin hin­nal­la – tai jos pär­jäävät, sil­loin oikeasti tekevät jotain oikeimn.

    EVA:n tuoreessa arvios­sa ver­tailti­in julkisen ja yksi­tyisen sek­torin kulu­ja. Jo pelkästään lak­isääteiset työ­nan­ta­jan eläke­mak­sut ovat julkisel­la sek­to­ril­la nykyään 4 % korkeam­mat kuin yksi­tyisel­lä puolella:
    http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2017/03/no_55‑5.pdf

    Syynä on se, että men­neisyy­dessä julki­nen sek­tori on kerän­nyt eläke­mak­su­ja vajaam­min. Mut­ta tuol­lainen kuluerä rasit­taa aika paljon julk­ista sek­to­ria, jos laite­taan yksi­tyi­nen ja julki­nen sek­tori nyt hin­tak­il­pailu­un. Jos kil­pailus­ta halut­taisi­in reilumpaa, pitäisi määrätä, että julkisen sek­torin palvelusetelil­lä palvelui­ta ostet­taes­sa pitäisi työn­tek­i­jän eläke­mak­sut mak­saa julkisen sek­torin eläkekas­saan. En muista näh­neeni sel­l­aista vaa­timus­ta sote-uud­is­tuk­sen lakiesi­tyk­sis­sä. Muutenkaan en ole täysin ymmärtänyt, mitä eläkekas­soille tapah­tuu sote-uud­is­tuk­sen yhtey­dessä. Alku­peräisessä sote-uud­is­tus­esi­tyk­sessä on mukana vaa­timus kun­tien eläkev­as­tu­iden siir­tymis­es­tä maakun­nille. Mut­ta sitä ei ole kauheasti ratkot­tu, mitä tapah­tuu, jos sote-sek­torin työn­tek­i­jäkun­nas­ta merkit­tävä osa vai­h­tuu yksi­tyisen sek­torin työn­tek­i­jöik­si ja siir­tyy niiden eläkekas­soi­hin. Oletet­tavasti sil­loin nimit­täin eläkev­as­tu­ut pitää kat­taa yhä vähäisem­mäk­si käyvien kun­nal­lis­ten ja maakun­nal­lis­ten työn­tek­i­jöi­den joukos­ta, mikä nos­ta­nee työ­nan­ta­jan eläke­mak­supros­ent­tia entis­es­tään, ja heiken­tää julkisen sek­torin palvelu­iden kil­pailukykyä lisää.

  15. Viimein ale­taan päästä soteu­ud­is­tuskeskustelus­sakin asi­aan, kun maini­taan soten työn­tek­i­jöi­denkin oikeus kil­pailut­taa työ­nan­ta­jia. Monop­o­li on huono työ­nan­ta­ja. Nuori per­heelli­nen lääkäri halu­aisi per­heystäväl­liset työa­jat: päivät jot­ka eivät veny yli lapsen päiväkodista hakua­jan. Eikä yöpäivystyskään ole per­heel­liselle herkkua.

    Puhu­mat­takaan siitä, että erikois­tu­mi­s­paikko­ja jae­taan sato­jen kilo­me­trien päähän opiskelu­paikas­ta. Help­poa­han sitä on jät­tää per­he viikoik­si koti­in puoli­son kontolle.

  16. Toisaal­ta So-puolel­la, sosi­aali­palveluis­sa, valin­nan­va­paus ja palveluseteli ovat taas tarpeen. Toim­i­joi­ta on paljon ja ne ovat pieniä.
    Te-puolel­la taas Pihl­jalin­na, Ter­veysta­lo ja Mehiläi­nen vain kas­va­vat ja ovat jo oligopoli.

    Silti kela-kor­vaus on sama kuin palveluseteli.

    Lun­nol­lis­es­ti niiden kokoa pienen­netään, ettei niil­lä mitään mis­tään saa.

    Kiin­nos­tavaa on kaikkien sairaah­noitopi­irien raho­jen lop­pumi­nen juuri nyt lokaku­us­sa. Mihin se muut­tuisi? Ter­vey­den­huoltoa ei voi sulkea joulukuuk­si, kun määrära­ho­ja ei enää ole.

  17. Sote-kaaok­sen tämän het­ki­nen (21.10.2017) tilanne näyt­tää asiantun­ti­ja-arvioiden mukaan siltä, että kus­tan­nuk­set tule­vat valin­nan­va­pau­den myötä vain kas­va­maan nykyis­es­tä. Alku­peräi­nen (aivan liian vaa­ti­ma­ton) tavoite kus­tan­nusten kasvun hillit­semis­es­tä ei toteutuisi.

    Jos näin on niin täl­laista sotea ei pidä toteut­taa. Maakun­tau­ud­is­tus joutaa samaan romukop­paan. Seu­raavien eduskun­tavaalien jäl­keen uudel­la porukalla uusi yritys.

  18. vk: Tältähän se valitet­tavasti näyt­tää. En aivan ymmär­rä sitäkään aja­tus­ta, että mon­en mielestä huonokin uud­is­tus on parem­pi kuin ei tehdä mitään, esim. jonkin­laisen vaku­ut­tavu­u­den vuok­si (näytetään ulko­maisille rahoit­ta­jille ja veron­mak­sajille, että kyl­lä Suomes­sa osa­taan päätök­siäkin tehdä).

    Itse olen pistänyt toivoani sen asian varaan, että kun uud­is­tus on nyt venynyt (odote­tusti) näin pitkälle, on seu­raaval­la eduskun­nal­la hyvät mah­dol­lisu­udet moderoi­da sitä ja muut­taa surkeimpia osia paremmiksi.

  19. Erikois­sairaan­hoidon sup­peat erikoisalat on aika pieniä yhteisöjä ja eri­tyis­es­ti yliopis­to­sairaalois­sa lääkärit on niidenkin sisäl­lä pere­htynyt tiet­ty­i­hin kapeisi­in erikoisosa-alueisi­in. Jos parikin täl­laista osaa­jaa läh­tee pri­vaat­ti­in tekemään bulkkia niin se ram­paut­taa päivystyk­sen lisäk­si myös uusien osaa­jien koulut­tau­tu­misen. Kan­nat­taa muis­taa että suo­mi on pieni maa.

  20. Iso ongel­ma kokon­aisu­udessa on, ettei DDR:stä kopi­oitua ter­veyskeskusjär­jestelmää uskalleta heit­tää romukop­paan ker­ral­la. Se on tarpee­ton ja kallis. Raken­netaan mil­jardeil­la turhia seiniä ja pyöritetään byrokra­ti­aa byrokra­t­ian takia.

    Erikois­sairaan­hoidon laat­ua saadaan var­masti paran­net­tua yksi­ty­istämäl­lä, mut­ta onko meil­lä varaa siihen? Yksi­tyiset erikois­sairaan­hoidon yksiköt ovat maail­mal­la laadukkai­ta ja hyvin kalli­ita. USA:n jär­jestelmä on malli esimerk­ki. Kukaan ei voi väit­tää, etteikö se olisi maail­man paras, mut­ta se on samal­la var­masti kallein, mikä tarkoit­taa, ettei se myöskään ole ihan kaikkien käytettävissä.

    Oma käsi­tyk­seni hyvästä kom­bi­naa­tios­ta on yksi­tyi­nen peruster­vey­den­huolto ja yhteiskun­nan omis­ta­ma erikoissairaanhoito.

  21. Kalle hyvä, kan­nat­taa trol­la­ta kun­nol­la jos alkaa trol­la­ta. DDR:n vaku­u­tus­pe­rus­tainen ter­vey­den­hoito­jär­jestelmä oli peru­ja Preussista ja keis­ar­il­lis­es­ta Sak­sas­ta. DDR:ssä oli yksi­ty­isiä lääkäre­itä ja kirkon ylläpitämiä sairaaloi­ta. Joten seu­raaval­la ker­ral­la kun trol­laat, niin toki kan­nat­taa väit­tää että ter­veyskeskusjär­jestelmä on kopi­oitu nat­si-Sak­sas­ta! Ihan yhtä totu­u­den­vas­taista mut­ta niin paljon raflaavampaa!

  22. Eikös nyt ole todel­li­nen valin­nan­va­paus, kun voit päät­tää ihan tapausko­htais­es­ti, että menetkö yksi­tyiselle vai julkiselle?

    Mihin tarvi­taan kekkossslo­va­kialaista markki­na­t­alout­ta, jos ker­ran ter­veysala on niin inno­vati­ivista ja ketterää?

    Tästä uud­is­tuk­ses­ta puut­tuu enää harki­mo­lainen lehmän henkäys, joka suosit­telee yksi­tyiselle sairaan­hoidolle vaikka­pa sadan miljoo­nan euron vuo­tuisen tuen.

    Mik­si Suomes­sa pelätään markkinataloutta?

    Mik­si Suomes­sa ker­ta toisen­sa jäl­keen raken­netaan hirveä him­meli, joka takaa jollekin tietylle yri­tys­ryp­päälle kakun kir­sikan kera?

    Siinä sitä sit­ten per­saukiset ovat ihmeis­sään, kun menevät “val­it­se­maan” yksi­tyisen toim­i­jan, joka laskut­taa perus­tak­san lisäk­si kaikkea mah­dol­lista palvelumak­sua. Siinä hirressä olet sit­ten ja pysyt.

    Nykyisessä jär­jestelmässä ei ole mitään muu­ta “ongel­maa” kuin se, että kaverikap­i­tal­is­tit eivät kykene han­kki­maan asi­akkai­ta, joten täy­tyy käyt­tää kaveripoli­itikko­ja, jot­ka hövelisti jär­jestävät asi­akkaat yhteiskun­nan piikkiin.

    Näen jo sielu­ni silmin lööpit, jos­sa seni­ili ja vara­ton mum­meli on men­nyt “val­it­se­maan” yksi­tyisen palvelun, ja pistänyt nimen­sä alle kaik­keen ja nyt häneltä sit­ten karhutaan hirvit­tävää summaa.

    Kun eräät kau­pal­liset toim­i­jat eivät kykene saa­maan tele­vi­sio uutisille kat­so­jia, niin harki­mo­lainen lehmän henkäys tuot­ti miljoonatuen. 

    Ja voi itku, kun silti kansalaiset vain katso­vat YLEn uutisia, eivätkä CNN:n kopi­o­ta. Ehkä lapi­oidaan lisää tukea?

    Ei mitään uut­ta Kekkossslovakiasta.

  23. Kalle: Yksi­tyiset erikois­sairaan­hoidon yksiköt ovat maail­mal­la laadukkai­ta ja hyvin kalli­ita. USA:n jär­jestelmä on malli esimerk­ki. Kukaan ei voi väit­tää, etteikö se olisi maail­man paras, mut­ta se on samal­la var­masti kallein, mikä tarkoit­taa, ettei se myöskään ole ihan kaikkien käytettävissä.

    Tarkoit­tanet kym­menkun­nan USA:n huip­pu­sairaalaa, jois­sa hoidot ovat edis­tyk­sel­lisiä ja tulok­set hyviä. Nämä muu­ta­mat sairaalat eivät kuitenkaan kuvaa USA:n ter­vey­den­hoito­jär­jestelmää, joka on tulok­si­in­sa näh­den kallis.

    USA:n huip­pu­sairaaloiden anti ihmiskun­nalle on inno­vati­ivi­su­us ja tiukasti säädel­ty kokeile­vu­us. Ei tarvitse aina odot­taa, että uusi hoito pääsee käyvän hoidon listalle.

    Suomes­sa esim. yksi­tyi­nen Docrates tuo tätä uut­ta tietoa Suomeen.

  24. LK:
    Eikös nyt ole todel­li­nen valin­nan­va­paus, kun voit päät­tää ihan tapausko­htais­es­ti, että menetkö yksi­tyiselle vai julkiselle?

    Mik­si Suomes­sa pelätään markkinataloutta?

    Kyl­lä on. Mut­ta miten aioit toteuttaa?

    Var­masti sen takia, että oikeaa markki­na­t­alout­ta ei Suomes­sa ole. Ne kokeilut, joi­ta on ollut mm. yksi­tyis­es­ti rahoitet­tu­ja rautateitä, ovat melko nopeasti hakeu­tuneet vr:n suo­ji­in. Tääl­lä ei tehdä yhtään mitään markki­nae­htois­es­ti. Aina joku on val­tion tai kun­nan kukkarol­la hake­mas­sa jotain tukea tai vaa­ti­mas­sa infran rakentamista. 

    Ns. kekko­slo­va­ki­as­sa oli oikein hyvä keksin­tö sel­l­ainen, että yri­tyk­set raken­nut­ti­vat työ­suhdea­sun­to­ja tarpeeseen. Nyky­isin yri­tyk­set vinku­vat, että kun­nat eivät raken­nu­ta vuokra-asun­to­ja työläisille.

  25. Tapio:
    USA:n huip­pu­sairaaloiden anti ihmiskun­nalle onin­no­vati­ivi­su­us ja tiukasti säädel­ty kokeile­vu­us. Ei tarvitse aina odot­taa, että uusi hoito pääsee käyvän hoidon listalle.

    Heh heh. Vähen­nä sitä tele­vi­sion katselua 🙂

  26. Noin ylipäätään lääkäre­itä pitäisi koulut­taa riit­tävästi, ettei nk. päivystyk­siä eli todel­lisu­udessa 24 h työpäiviä muu­ta­man tun­nin nokosil­la tehtäisi lainkaan. Ne ovat aivan jär­jetön ilmiö poti­las­tur­val­lisu­u­den, lääkärei­den elämän ja yhteiskun­nan kannalta.

  27. Osmo Soin­in­vaara:
    Jos mit­taamme erikois­sairaan­hoidon tasoa kaikkien Yhdys­val­tain asukkaiden kohdal­la, hoidon taso on surkeaa Suomeen verrattuna.

    Mut­ta eihän se ole poli­tikoille ollenkaan huono tavote pyrk­iä jenkkien tasolle tässä asi­as­sa. Jät­tää aluk­si mainit­se­mat­ta, että mei­dän erikois­sairaan­hoidon mit­tar­it ovat maail­man kär­jessä, niin muu­tok­sen jäl­keen sija 14 kuu­lostaa ihan hyvälle

  28. Krtek:
    Noin ylipäätään lääkäre­itä pitäisi koulut­taa riit­tävästi, ettei nk. päivystyk­siä eli todel­lisu­udessa 24 h työpäiviä muu­ta­man tun­nin nokosil­la tehtäisi lainkaan. Ne ovat aivan jär­jetön ilmiö poti­las­tur­val­lisu­u­den, lääkärei­den elämän ja yhteiskun­nan kannalta.

    No niin. Tämä on nyt taas tätä. Selvästi on jo nyt nähtävis­sä, että penaalei­den terävim­mät kynät alka­vat hakeu­tua täysin mui­hin hom­mi­in. Mas­sak­oulut­takaa nyt sit­ten vaan kaik­ki neljän appro­ba­turin yliop­pi­laat, jot­ka eivät ole kaup­pik­seen päässeet, lääkäreik­si, ja saat­te vit­tuun­tunei­ta ja leipään­tyneitä keskinker­taisuuk­sia merkonomi­palkoin “kat­so­maan” tei­dän vaivo­janne. Minä olen siloin jo ihan kival­la eläkkeellä.

  29. Catili­na: No niin. Tämä on nyt taas tätä. Selvästi on jo nyt nähtävis­sä, että penaalei­den terävim­mät kynät alka­vat hakeu­tua täysin mui­hin hom­mi­in. Mas­sak­oulut­takaa nyt sit­ten vaan kaik­ki neljän appro­ba­turin yliop­pi­laat, jot­ka eivät ole kaup­pik­seen päässeet, lääkäreik­si, ja saat­te vit­tuun­tunei­ta ja leipään­tyneitä keskinker­taisuuk­sia merkonomi­palkoin “kat­so­maan” tei­dän vaivo­janne. Minä olen siloin jo ihan kival­la eläkkeellä.

    Kyl­lähän Suomes­sa lääkäre­itä koulute­taan nyky­isin aivan liian vähän tarpeeseen näh­den. Meiltä läh­tee ulko­maille opiskele­maan lääkärik­si tiedekun­nal­lisen ver­ran ja sit­ten viime aikoina en ole käynytkään muu­ta kuin ulko­maista koros­tus­ta puhu­vien lääkärei­den vas­taan­otoil­la. Olet­taisin hei­dänkin saa­neen pääosan koulu­tuk­ses­taan ulkomailla.
    Päyvystyssys­teemiä pitäisi kaiken jär­jen mukaan kehit­tää nykyis­es­tä. Lääkäreille pitäisi antaa nor­maalit työvuorot isom­mis­sa sairaalois­sa. Sil­loin myös sairaaloiden käyt­töastet­ta voitaisi­in nos­taa. Nykyjär­jestelmä on perua ajal­ta, jol­loin yksi kun­nan­lääkäri hoiti kun­taansa 24/7.

    1. Lääkärili­iton sopimuk­sen mukaan lääkärin työai­ka alkaa aina klo 8. Tämä on työ­markki­nakysymys. Työ­nan­ta­jat var­maankin siir­ty­i­sivät mielel­lään vuorotyöhön. Todet­takoon, että lääkärien päivystystyöai­ka on pait­si vaar­alli­nen poti­laille, myös työ­suo­jelu­lain vastainen.

  30. Niinkuin Var­ti­ainen Radios­sa viime viikol­la tote­si menevät Sote esi­tys­tä arvioitaes­sa nimik­keet “asiantun­ti­ja” ja “asiano­sainen” aivan sekaisin.

    Jos julki­nen monop­o­li pysty­isi itse itseään oma-aloit­teis­es­ti kehit­tämään, niin mik­si se ei ole sitä tehnyt?

  31. Min­un työaikani alkaa aina klo 7. Olen itse sopin­ut tämän itseni kanssa, eikä siihen ole kel­lään mitään sanomista.

    Varsin monis­sa sairaalois­sa varsinkin oper­ati­ivisel­la puolel­la on myös näin.

  32. Osmo Soin­in­vaara:
    Lääkärili­iton sopimuk­sen mukaan lääkärin työai­ka alkaa aina klo 8. Tämä on työ­markki­nakysymys. Työ­nan­ta­jat var­maankin siir­ty­i­sivät mielel­lään vuorotyöhön. Todet­takoon, että lääkärien päivystystyöai­ka on pait­si vaar­alli­nen poti­laille, myös työ­suo­jelu­lain vastainen.

    Kyl­lä näitä vuorotyöjär­jeste­lyjä on jo mon­es­sa paikas­sa yhteis­päivystyk­sis­sä ja yo-sairaalois­sa ainakin. Niitä kut­su­taan vaan eri nimel­lä. Päivystyk­siä on jaet­tu 12h osi­in ja aku­ut­tilääkärit tekevät ihan vuoroja.

    Kan­nat­taa muis­taa että hyväk­si lääkärik­si tulee vain tekemäl­lä jul­me­tun paljon poti­lastyötä ja mieluiten kaikki­na vuorokau­de­naikoina. Kysykää vaik­ka juha hernesniemeltä.

  33. “Jos julki­nen monop­o­li pysty­isi itse itseään oma-aloit­teis­es­ti kehit­tämään, niin mik­si se ei ole sitä tehnyt?”

    Edel­lä mainit­tu on aika yleis­es­ti käytet­ty perustelu väit­teelle, ettei julki­nen ter­vey­den­huolto ole kehi­tyskelpoinen. Syitä kehi­tyk­sen hitau­teen on monia. Var­maan osa periy­tyy jo kun­nan­lääkäri­a­jal­ta, jol­loin oper­ati­ivi­nen vas­tuu oli vain lääkäril­lä. Vähän samaan malli­in lie­nee jatket­tu ilman vah­vaa val­takun­nal­lista kehi­tysotet­ta. Tai jos jotain otet­ta on ollutkin, se on ollut vääräl­lä tahol­la eli poliitikoilla.

    Toinen selvä edel­liseen liit­tyvä syy on kun­nalli­nen ohjaus. Kun­tapäät­täjät eivät voi olla parhai­ta ter­vey­den­huol­lon asiantuntijoita.

    Kol­mas liit­tyy jälleen edel­liseen talouden kaut­ta. Lähtöko­htana lie­nee läh­es aina ollut tul­la toimeen niin vähäl­lä rahal­la kuin mahdollista.

    Julki­nen ter­vey­den­huolto on var­masti yhtä kehi­tyskelpoinen kuin yksi­tyi­nenkin, jos vain ohjausjär­jestelmä on riit­tävän vah­va ja asiantun­te­va. Sote-uud­is­tuk­ses­sa sel­l­ainen voitaisi­in luo­da. Uskon, että hyvin organ­isoitu inno­vaa­tio­jär­jestelmä peit­toaa ter­vey­den­huol­los­sa yksi­ty­is­ten (käytän­nössä har­vo­jen) yri­tys­ten välisen kil­pailun luo­man kehi­tyk­sen men­nen tullen. Sitä pait­si yri­tyspuolel­la on vain yksi kan­nustin — raha.

  34. Kale­vi Salo­nen:
    “Jos julki­nen monop­o­li pysty­isi itse itseään oma-aloit­teis­es­ti kehit­tämään, niin mik­si se ei ole sitä tehnyt?”

    Edel­lä mainit­tu on aika yleis­es­ti käytet­ty perustelu väit­teelle, ettei julki­nen ter­vey­den­huolto ole kehi­tyskelpoinen. Syitä kehi­tyk­sen hitau­teen on monia. Var­maan osa periy­tyy jo kun­nan­lääkäri­a­jal­ta, jol­loin oper­ati­ivi­nen vas­tuu oli vain lääkäril­lä. Vähän samaan malli­in lie­nee jatket­tu ilman vah­vaa val­takun­nal­lista kehi­tysotet­ta. Tai jos jotain otet­ta on ollutkin, se on ollut vääräl­lä tahol­la eli poliitikoilla.

    Toinen selvä edel­liseen liit­tyvä syy on kun­nalli­nen ohjaus. Kun­tapäät­täjät eivät voi olla parhai­ta ter­vey­den­huol­lon asiantuntijoita.

    Kol­mas liit­tyy jälleen edel­liseen talouden kaut­ta. Lähtöko­htana lie­nee läh­es aina ollut tul­la toimeen niin vähäl­lä rahal­la kuin mahdollista.

    Julki­nen ter­vey­den­huolto on var­masti yhtä kehi­tyskelpoinen kuin yksi­tyi­nenkin, jos vain ohjausjär­jestelmä on riit­tävän vah­va ja asiantun­te­va. Sote-uud­is­tuk­ses­sa sel­l­ainen voitaisi­in luo­da. Uskon, että hyvin organ­isoitu inno­vaa­tio­jär­jestelmä peit­toaa ter­vey­den­huol­los­sa yksi­ty­is­ten (käytän­nössä har­vo­jen) yri­tys­ten välisen kil­pailun luo­man kehi­tyk­sen men­nen tullen. Sitä pait­si yri­tyspuolel­la on vain yksi kan­nustin – raha.

    Teo­ri­as­sa­han tilanne on juurikin näin: julki­nen voi kopi­oi­da kaiken yksi­tyiseltä puolelta ja jät­tämäl­lä kat­teen keräämisen pois tajro­ta lop­putu­lok­sen halvem­mal­la. Tosielämässä näin ei kuitenkaan jostain syys­tä tapah­du ja jotenkin omi­tuisel­la taval­la vielä palvelun laatukin tup­paa välil­lä ole­maan parempaa.

    Huom: näin ei tietenkään ole aina ja kaikkial­la, surkei­ta yksi­ty­isiä toim­i­joi­ta meil­lä on Suo­mi täyn­nä, mut­ta teo­ri­as­sa näitä ei pitäisi olla yhtäkään. Sisäpuolelta toim­intaa kat­soneena ei ole ihan mah­do­ton tun­nistaa ainakin osaa syistä, että mik­si teo­ria ja käytän­tö eivät toisi­aan tässä vas­taa, mut­ta se olisi oikeas­t­aan ihan eril­lisen blo­gauk­sen aihe.

  35. Jukkis: Teo­ri­as­sa­han tilanne on juurikin näin: julki­nen voi kopi­oi­da kaiken yksi­tyiseltä puolelta ja jät­tämäl­lä kat­teen keräämisen pois tajro­ta lop­putu­lok­sen halvem­mal­la. Tosielämässä näin ei kuitenkaan jostain syys­tä tapah­du ja jotenkin omi­tuisel­la taval­la vielä palvelun laatukin tup­paa välil­lä ole­maan parempaa.

    Huom: näin ei tietenkään ole aina ja kaikkial­la, surkei­ta yksi­ty­isiä toim­i­joi­ta meil­lä on Suo­mi täyn­nä, mut­ta teo­ri­as­sa näitä ei pitäisi olla yhtäkään. Sisäpuolelta toim­intaa kat­soneena ei ole ihan mah­do­ton tun­nistaa ainakin osaa syistä, että mik­si teo­ria ja käytän­tö eivät toisi­aan tässä vas­taa, mut­ta se olisi oikeas­t­aan ihan eril­lisen blo­gauk­sen aihe.

    Kun puhutaan Suomen ter­vey­den­huol­losta, ei voi­da puhua pelkästään toim­intaku­luista ja voitoista. Yksi­ty­isiä yri­tyk­siä rasit­ta­vat omis­ta­jille menevien voit­to­jen ohel­la myös markki­noin­ti- ja muut transak­tioku­lut (10–30% menoista) sekä kil­pailu­un väistämät­tä liit­tyvän tyhjäkäyn­nin kus­tan­nuk­set (~5%). Sitä pait­si mukaan täy­tyy laskea myös päällekkäis­ten investoin­tien sekä val­tion ylläpitämän ter­veyshallinnon ja valvon­nan aiheut­ta­mat huo­mat­ta­vat lisäkus­tan­nuk­set. Täl­löin kansan­taloudel­lis­es­ti tarkastellen yksi­tyi­nen ter­vey­den­huolto tulee karkeasti kak­si ker­taa julk­ista kalliimmaksi.

  36. Kale­vi Salo­nen: Kun puhutaan Suomen ter­vey­den­huol­losta, ei voi­da puhua pelkästään toim­intaku­luista ja voitoista. Yksi­ty­isiä yri­tyk­siä rasit­ta­vat omis­ta­jille menevien voit­to­jen ohel­la myös markki­noin­ti- ja muut transak­tioku­lut (10–30% menoista) sekä kil­pailu­un väistämät­tä liit­tyvän tyhjäkäyn­nin kus­tan­nuk­set (~5%). Sitä pait­si mukaan täy­tyy laskea myös päällekkäis­ten investoin­tien sekä val­tion ylläpitämän ter­veyshallinnon ja valvon­nan aiheut­ta­mat huo­mat­ta­vat lisäkus­tan­nuk­set. Täl­löin kansan­taloudel­lis­es­ti tarkastellen yksi­tyi­nen ter­vey­den­huolto tulee karkeasti kak­si ker­taa julk­ista kalliimmaksi.

    Edelleen näin sen pitäisi paper­il­la men­nä, mut­ta miten sit­ten selität sen, että ulkois­ta­mal­la joko joitain toimen­piteitä tai ter­vey­den­huol­lon kokon­aisu­udessaan, ovat jotkut kun­nat kyen­neet merkit­tävi­in säästöi­hin ter­vey­den­huol­lon kus­tan­nuk­sis­saan? Teo­ri­as­sa mitään mah­dol­lisu­ut­ta tälle ei pitäisi olla, mut­ta käytän­nössä näyt­tää siltä, että julkisel­la puolel­la on ilmaa niin paljon, että hyvin toimi­va yksi­tyi­nen taho voi olla tehokkaampi, vaik­ka tuot­taakin voittoa.

    Itse sitä läheltä seu­ran­neena ongel­ma on itse asi­as­sa aika help­po paikan­taa siinä, että minkään tekemisen todel­lista hin­taa ei oikein tun­nu­ta tietävän. Kos­ka sitä todel­lista hin­taa ei oikein tiede­tä ja ollaan jopa hyvin avoimia siitä, että se tark­ka hin­ta pide­tään piilos­sa tai sitä muokataan lasken­nal­lis­es­ti eri­laisil­la perusteil­la, on mah­do­ton käyt­tää sitä minkään­laiseen toimin­nan ohjaamiseen -> sitä ilmaa löy­tyy ja minkään­laista perustet­ta sen pois­tamiselle on han­kala osoit­taa, kun ei voi­da osoit­taa veden­pitävästi paljon rahaa siinä hukataan.

    Käyn tässä läpi yksinker­tais­te­tun esimerkin todel­lis­es­ta elämästä. Erinäi­sistä lasken­nal­li­sista syistä erään toimen­piteen ilmoitet­tu hin­ta asete­taan julkisel­la puolel­la kaksinker­taiselle tasolle todel­lisu­ud­es­ta, san­o­taan vaik­ka 2000 euroon, vaik­ka sen tekemisen hin­ta todel­lisu­udessa on 1000 euroa. Tässä tilanteessa voi yhtäläisel­lä tehokku­udel­la toimi­va yksi­tyi­nen toim­i­ja kerätä aika nätisti rahaa itselleen tar­joa­mal­la kyseistä toimen­pidet­tä 1400 eurol­la jol­loin heille jää käteen 400 euroa ja julki­nen puoli “säästää” 600 euroa siirtäessään heille toimenpiteitä.

  37. Kale­vi Salo­nen: kil­pailu­un väistämät­tä liit­tyvän tyhjäkäyn­nin kus­tan­nuk­set (~5%)

    Kyl­lä julkisel­la puolel­lakin tyhjäkäyn­tiä on, esim. peru­ut­ta­mat­to­mia ja käyt­tämät­tä jääneitä vas­taan­ot­toaiko­ja on paljon (varsinkin hammashoidossa).

  38. “Yksi­ty­isiä yri­tyk­siä rasit­ta­vat omis­ta­jille menevien voit­to­jen ohel­la myös markki­noin­ti- ja muut transaktiokulut.…..” 

    Alko­ho­lilain uud­is­tamisen yhtey­dessä on sanottu:
    “Valmis­teil­la olevas­sa lak­ilu­on­nok­ses­sa arvioidaan, että lakimuu­tos aiheut­taisi Alkolle noin 70–90 pros­entin myyn­ti­t­u­lo­jen mene­tyk­set olu­en, siiderin ja long drink ‑juomien myynnissä.”

    Onhan selvää, etteivät julkiset monop­o­lit ole halukkai­ta itse omas­ta yksi­noikeud­estaan luopumaan.

  39. Tämä toteu­tuu
    ” Omien kus­tan­nusten vält­te­ly alkaa kukois­taa ennen­näkemät­tömäl­lä taval­la, kun toim­i­jat alka­vat siir­rel­lä hoito­vas­tui­ta toisilleen omaa taloudel­lista hyö­tyään tavoitellen. Suurin hyö­tyjäryh­mä ovat riito­ja ja vas­tui­ta selvit­tävät juris­tit. Poti­laat joutu­vat pahenevan pal­lot­telun kohteek­si, ja Suomen kansan­talous kan­taa suurim­mat tappiot.”

  40. Ei tässä mitään uut­ta valin­nan­va­paus­lakia tarvi­ta, sil­lä sel­l­ainen on jo. Mehän voimme vali­ta vuodek­si ker­ral­laan minkä tahansa kun­nal­lisen ter­veyskeskuk­sen. Kun­ta voi puolestaan perus­taa sel­l­aisen myös muualle kuin oman kun­nan alueelle, mikä mah­dol­lis­taa luo­van toiminnan.

    Esimerk­ki: Siikalat­van kun­ta perus­taa vir­tu­aalisen ter­veyskeskuk­sen Oulu­un ja ilmoit­taa, että se jär­jestää p.o. keskuk­sen asi­akkaiden palve­lut Mehiläisen kaut­ta. Oul­u­lainen rek­isteröi­tyy keskuk­sen asi­akkaak­si, ja sim­sal­abim, pääsee todel­lisu­udessa Mehiläisen asi­akkaak­si. Kun­ta toki mak­saa viulut.

    Per­jan­tain 24.11. Lähde&Hämäläisen vier­aana oli Kun­tali­iton Myl­lyrinne ja HUS:n Lindén. Myl­lyrinne piti valmis­teil­la ole­vaa lakipaket­tia aika hyvänä, mut­ta aivan liian pakot­ta­vana. Kysymys on siitä, että muu­ta­maan kohtaa pitäisi lisätä sana ”voi”, esimerkik­si maakun­ta voi antaa palveluseteleitä palvelui­hin z, y, z …, kun nykyisessä tek­stis­sä sen on niitä annettava.

    Pakot­ta­va lain­säädän­tö tarkoit­taa, että sote-toteu­tuk­sen on olta­va saman­lainen kaikissa maakun­nis­sa niiden koos­ta tai olo­suhteista riip­pumat­ta. Ei toimi.

    Kokoomus on maalan­nut kepun täysin nurkkaan. Ei tai­da tul­la maakun­tavaale­ja vaan eduskuntavaalit.

Vastaa käyttäjälle Jukkis Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.