Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.4.2017

12.4.2017 · Aihe: Kaupunkisuunnittelu, Pyöräily 

Meri-Rastilan täydennyskaava

Tästä äänestelimme aika paljon. Vasemmistoliiton Eija Louhela olisi halunnut palauttaa asian valmisteltavaksi niin, että rakentamista vähennetään yhteensä 700 asukkaan verran. Kannoin samaa huolta, mutta Eijan ehdotus oli liian ehdoton ja vähensi liikaa asuntoja alueelta. Loukoilan ehdotusta kannattivat hänen itsensä lisäksi demarien Jape Lovén ja vihreiden Elina Moisio. Itse tein palautusesityksen vaihtoehdoksi päätökseen lisäyksen

Lopullista kaavaa valmisteltaessa tulee harkita viheryhteyksien parempaa säilyttämistä kuitenkin niin. ettei asukaslukutavoite alene olennaisesti.  Tämä hyväksyttiin yksimielisesti.

Yksimieleisesti hyväksyttiin Elina Moision esitys väestöennusteen ajantasaisuudesta ja riittävistä varauksista kunnallisille palveluille, Jape Lovénin esityksestä, että huomioidaan Kallahdenniemeltä pohjoiseen ja Pohjaveden puiston kautta kulkevan metsäverkkoyhteyden säilyminen, Loukoilan esityksestä vaatimus ympäristövaikutusten, yeritysvaikutusten ja sosiaalisten vaikutusten arvioinneista.

Äänin 5-4 hyväksyttiin Jape Lovénin esitys asukastilan tontista. (kok+ PS vastustivat)

Periaatteet käyttötarkoituksen muutoksille

Hyväksyttiin lopulta muutoksitta. Tähän voidaan palata strategianeuvotteluissa loppukesällä.

Hotelli Kanavakadulle

Esityksen mukaan. Hankkeelle ei ole vielä toteuttajaa, joten ihan huomenna ei mene lapio maahan.

Aromikujan tornitalot

Meni lopulta esityksen mukaan sellaisenaan! Aika iso ratkaisu. 1 700 asukasta lisää ja merkittävä muutos kaupunkikuvaan. Vuosaaren asukasluku otti taas aimo loikan kohti 50 000 asukasta. Yhdessä Meri-Rastilan kanssa 5 900 asukasta lisää.

Kontulan keskus, tiivistyskaava

Ainoa huomautus asiasta oli, että olisi pitänyt kaavoittaa tehokkaammin. Tähän vastattiin, että ei onnistu, koska autopaikat eivät mahdu mihinkään kohtuuhinnalla. Metroaseman vieressä.  Mutta Juhana Vartiainenhan on luvannut muutosta tähän hulluuteen.

Lausunto Uudenmaan vaihemaakuntakaavasta Ostersundomista

Esityksen mukaan

Liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2016

Raporttiin pääsee tästä.

Näitä on kiva lukea. Auton käyttö vähenee erityisesti kantakaupungissa, autotiheys alenee, joukkoliikenteen osuus kasvaa erityisen voimakkaasti poikittaisliikenteessä ja raideliikenteen osuus kasvaa. Pyöräily lisääntyy, joskin säävaihtelut tuovat kehitykseen nousuja ja laskuja.

Asukaspysäköinnin hinnan korottaminen

Pöydälle kokoomuksen pyynnöstä. Minä ajattelin liittää päätökseen valmisteluohjeen, jossa valmistauduttaisiin eriyttämään maksua alueellisesti niin, että maksua käytettäisiin kysynnän ja tarjonnan sopeuttamiseen. Maksua nostettaisiin siis enemmän siellä, missä paikoista on pulaa ja on tarve saada pitkäaikaissäilytyksessä olevat autot kaduilta muualle.

Aallon toimisto asunnoiksi Ratakatu 9

Nyt se tehtiin poikkeamisluvalla. Kaava tulee myöhemmin perässä, koska arvonnousun leikkaus ja kiinteistövero edellyttävät kaavaa.

 

= = =

Pöydällä oli taas asuntoja yhteensä 6 500 hengelle.

 

 

 

 

 

Kommentit

7 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.4.2017”

  1. Jalankulkija kirjoitti 12.4.2017 kello 11:49

    OS: “Maksua nostettaisiin siis enemmän siellä, missä paikoista on pulaa ja on tarve saada pitkäaikaissäilytyksessä olevat autot kaduilta muualle.”

    Onhan tämäkin omanlaisensa logiikka. Maksu on siis sitä korkeampi, mitä epötodennäköisempää on saada parkkipaikka. Eniten maksavat siis ne, joka eivät saa paikkaa ollenkaan.

    Tällä menetelmällä moninkertaistetaan turha ajo, kun porukka etsii illat pitkät paikkaa, jota ei ole. Ja Töölöä kannattaa tietysti erityisesti rangaista siitä, että sieltä on jo poistettu katuremonttien vuoksi kasapäin paikkoja, ja lisää lähtee koko ajan. Kyllä kai siitä kannattaa maksaa oikein reilusti…

    Ihmettelen, missä nämä pitkäaikaiset pysäköijät oikein ovat. Kantakaupungissahan tyhjennetään kaikki kadunvarret säännöllisesti putsausta varten ja ylimääräiset autot siirretään pois.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Osmo Soininvaara kirjoitti 12.4.2017 kello 12:27

    Toissa talvena (tänä vuonnahan ei ollut talvea) laskin, että 20 % Katajanokan asukaspysäköintipaikoista oli varattuna autoille, joita ei liikutettu kertaakaan talven aikana. Kadunpito kutsuu niitä igluiksi. Monilla oli kesärenkaat, joten niillä ei olisi edes saanut ajaa.
    Olet erehtynyt kaupungista. Tukholmassa kadunvarret putsataan säännöllisesti, ei Helsingissä. Kun auraus kuitenkin joskus on tehtävä, autot siirretään ilmaiseksi syrjään ja palautetaan paikalleen kaupungintoimesta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Freppan kirjoitti 12.4.2017 kello 11:55

    Antaako (marginaalisesti) laskevat autoliikennemäärät lisäargumentteja tiemaksujen vastustajille? “Liikennehän vähenee luonnollisesti ilman keppiä”.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Harri kirjoitti 12.4.2017 kello 13:23

    Samalla kun Aromikujan tornitalot rakennetaan, niin Columbuksen ali tulee rakentaa jalka- ja pyörätiet sekä tehdä suojatie Vuotien yli niin, että siitä pääsee metroasemalle. Vuotieltä on portaat metroasemalle, mutta portailta ei ole pääsyä Vuotien yli.

    Jos kävelytietä ja suojatietä ei tehdä, ainoa reitti esim. korkeimmalta tulevalta tornilta metrolle on kiertää koko Albatrossi. Se moninkertaistaa matkan metrolle verrattuna siihen että kävelee Columbuksen ali ja suojatietä Vuotien yli.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Krtek kirjoitti 13.4.2017 kello 0:30

    Jalankulkija:

    Ihmettelen, missä nämä pitkäaikaiset pysäköijät oikein ovat. Kantakaupungissahan tyhjennetään kaikki kadunvarret säännöllisesti putsausta varten ja ylimääräiset autot siirretään pois.

    No esimerkiksi täällä Töölössä siivotessa autot siirrettiin kuun alussa puistoihin, ja siellä niitä piisaa yhä. Pitäisi hinata suoraan Tattarisuolle eikä antaa urpojen näin jäädä pysäköimään puistoon.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Eila er kirjoitti 13.4.2017 kello 21:07

    No merenrannatkin on täynnä autoja, ilmeisesti laivalle kuuluu aina pari parkkipaikkaa ilmaista siis laiturilla? Esim hietsussa

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Seppo Honkanen kirjoitti 14.4.2017 kello 4:58

    Toistan ehkä itseäni, mutta kysyn edelleen, että mitä vittua bensa-asema tekee metroaseman vieressä..??!! (tämä siis liittyen Meri-Rastilan kaavaan).

    Kuinka monta jerrykannua olet nähnyt metrossa kannettavan bensaa Aurinkolahteen sammuneeseen autoon.Tuskin se on edes sallittua.

    Vuosaaressa voi toki olla vaikka kylmä asema jonkun päätien varrella, mutta vuosihuollot ja renkaanvaihdot voi hoitaa Vartiokylän asemalla Itäväylän varrella kuten tapahtuu nykyäänkin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus