Kaupunkisuunnitelulautakunnan lista 11.4.2017

Esi­tys­lis­taan pääsee tästä.

Meri­rasti­lan tiivistyskaavaluonnos

(Pöy­dältä)

Kaaval­u­on­nos on epävi­ralli­nen asi­akir­ja. Tässä kok­ouk­ses­sa ohjeis­tamme varsi­naisen kaa­van tekemistä. On painei­ta vähän raja­ta rak­en­tamisa­lo­ja. Selvitetään, voisiko sen tehdä menet­tämät­tä kovin paljon kerrosalaa.

Peri­aat­teet toimis­to­jen muut­tamis­es­ta asunnoiksi

Pöy­dältä.

Ehkä me annamme tämän men­nä keho­tuksin seu­ra­ta tilan­net­ta. Uudet päät­täjät päät­tävät tästä uud­estaan puolen vuo­den kuluttua.

Kanavakatu 14 huoltoase­ma kor­vataan hotellilla

Kaa­va liit­tyy Kata­janokan val­tavaan pysäköin­ti­hal­li­in ja sen sisää­na­joon. Kaupun­gin omis­ta­ma tont­ti, joten rahaa tulee taas.

Aromiku­jan asemakaavaehdotus

Pauli­gin aika kolos­saa­li­nen kaava­hanke, jos­sa Vuosaa­reen tulee korkei­ta tornirakennuksia.

Kon­tu­lan keskus, tark­istet­tu tiivistämiskaava

Tämä oli lausun­noil­la ja tulee nyt takaisin päätet­täväk­si. Suuria muu­tok­sia ei esitetä. Kon­tu­lan metroase­man äärelle kohta­laisen tehokas­ta rak­en­tamista. Kaavaa joudut­ti­in kus­tan­nussy­istä vähän huonon­ta­maan, mut­ta minkäs teet.

Lausun­to Uuden­maan vai­he­maakun­takaa­van Öster­sun­domin alueen kaavaehdotuksesta

Öster­sun­do­mia on suun­nitel­tu yleiskaa­va edel­lä niin, että maakun­takaa­va peesaa yleiskaavaa. Nyt yleiskaa­van osalta on tehty uusia tarken­nuk­sia ja maakun­takaa­va on esimerkik­si metrolin­jauk­sen osalta vähän jäljessä

Raide-Jok­erin liiken­nesu­un­nitel­mat Viilar­in­tiel­lä ja Itä-Keskuksessa

Aika teknisiä ratkaisu­ja, jot­ka vaikut­ta­vat ongelmattomilta.

Pääskylänkadun liiken­teelli­nen selvitys

On tutkit­tu, voitaisi­inko Pääskylän kadul­ta ja Itäväylältä tule­va liikenne päästää samas­sa val­o­vai­heessa Sörnäis­ten rantatielle ja päädyt­ty siihen, että ei voi. Näis­sä asiois­sa luot­ta­mus­mies ei voi kuin luot­taa, koskqa tämä edel­lyt­tää simu­loin­tio­hjel­man käyt­töä, eikä sitä ole kuin virkamiehillä.

Asukaspysäköin­nin hin­nan korot­ta­mi­nen ja alueen laajentaminen

Tarkoi­tus on, että hin­ta joka on nyt 22€/kk, nousisi vuosit­tain kahdel­la eurol­la ja olisi vuon­na 2021 30 €/kk. Etelä-Haa­gas­sa. Laut­tasaa­res­sa ja Munkkiniemessä hin­ta olisi puo­let tästä.

Töölössä kan­nat­taisi nos­taa enem­mänkin, kos­ka lupia on nyt paljon enem­män kuin paikko­ja ja hin­ta vaikut­taa lupi­en määrään selvästi. Osis­sa Helsinkiä ollaan jo nyt tas­apain­oti­lanteessa, jol­loin painet­ta mak­sun korot­tamiseen ei ole. Hin­ta pitäisi siis eriyt­tää kaupunginosittain.

Asukaspysäköin­tiä esitetään myös laa­jen­net­tavak­si Munkkivuoreen, Niemen­mä­keen, Etelä-Haa­gaan ja Kivihakaan.

Poikkeamishake­mus Ratakatu 9

Aal­lon arkkite­hti­toimis­ton van­ha ja tuli­palos­sa vähän siipeen­sa saanut toimis­toraken­nus muute­taan asuinkäyttöön.

 

 

 

14 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnitelulautakunnan lista 11.4.2017”

  1. Kiitok­sia taas yhteenve­dos­ta. Suo­rat linkit käsiteltävien asioiden liitetiedos­toi­hin olisi kiva lisä.

  2. Kaavas­sa esitet­ty täy­den­tämis­rak­en­t­a­mi­nen on todel­lakin mas­si­ivista ja vaaran­taa mon­ta herkkää luon­toko­hdet­ta, kallioi­ta, niit­tyjä ja van­haa metsää.

    Kaaval­u­on­nok­ses­sa on lisäk­si kak­si kar­di­naalilu­okan suunnitteluvirhettä. 

    Metroase­man viereen on jätet­ty huoltoase­ma. Kuin­ka moni on näh­nyt met­rossa kan­net­ta­van jer­rykan­nul­la ben­si­iniä, minä en ainakaan. Tuskin se on edes sallittua.

    Vuosaa­res­sa toki voi olla huoltoase­ma, mut­ta metroase­man vier­essä se on aivan väärässä paikas­sa. Vuo­tien itäiset rampitkin voisi pois­taa, jol­loin metroase­man ympäristöä olisi helpom­pi kehit­tää. Vuotie palvelee lähin­nä keskus­taan suun­tau­tu­vaa ulkoista liikennettä. 

    Toinen kar­di­naal­imu­naus on parkki­talon sijoit­ta­mi­nen Kallah­den koulua vastapäätä Meri-Rasti­lantiel­lä, ja vieläpä risteysalueelle. Ratkaisu tuot­taa ihan itse aiheutetun liiken­nesumpun, jos­sa alak­oul­u­laiset ovat vaarassa.

  3. Kor­vaako “peri­aat­teet toimis­to­jen muut­tamis­es­ta asun­noik­si” ‑päätös kan­takaupun­gin raken­nuskiel­lot? Nehän alun perin tehti­in yleiskaa­van laa­timista varten, ja nyt yleiskaa­va on saatu tehtyä.

  4. Vuosaa­res­sa tor­nisu­un­nitel­ma näyt­tää onnis­tuneelta. On muis­tet­tu käveli­jän näkökul­ma ja tor­nit ovat laadukkaan näköisiä, joiden suun­nit­telus­sa näkyy arkkite­hdin jäl­ki. Väritkin ovat jopa onnis­tuneet, ja Vuosaari tarvit­seekin lisää väriä, kun ennen 2000-lukua sinne raken­net­ti­in vain valkoista elementtitaloa. 

    Ratakatu olisi paljon parem­pi jos sekin saisi uuden julk­i­sivun kuten sen kopio Hieta­lah­denkatu 8. Mut­ta tarvit­taisi­in jumal­ten hyökkäys, jot­ta AA-säätiö ei jatkaisi kaupunkiku­van roskaamista.

  5. Kon­tu­lan keskus, tark­istet­tu tiivistämiskaava
    Tämä oli lausun­noil­la ja tulee nyt takaisin päätet­täväk­si. Suuria muu­tok­sia ei esitetä. Kon­tu­lan metroase­man äärelle kohta­laisen tehokas­ta rak­en­tamista. Kaavaa joudut­ti­in kus­tan­nussy­istä vähän huonon­ta­maan, mut­ta minkäs teet” 

    Mitä tarkoi­tat täl­lä, Ode?

  6. Kon­tu­lan keskuk­sen mate­ri­aaleista poimit­tua: “Rak­en­tamis­te­hokku­u­den lisäys edel­lyt­täisi lisää autopaikkoja.”

    Voi kun­pa jos­sain vai­heessa tääl­lä päästäisi­in sel­l­aiseen tilanteeseen mis­sä autopaikoil­la ei olisi näin isoa roo­lia asun­torak­en­tamisen jar­rut­tamises­sa ja hin­take­hi­tyk­sen kiihdyttämisessä.

    Jostain syys­tä luulen että kokon­aan autopaikkavaa­timuk­sen ulkop­uolel­la ole­vat ker­rosneliöt menisi myös hyvin kau­pak­si, jos sel­l­ais­ten rak­en­t­a­mi­nen täl­laisil­la julkisen liiken­teen avain­paikoil­la mahdollistettaisiin.

  7. Ihmette­len asukaspysäköin­ti­tun­nuk­sen hal­paa hin­taa. Muual­ta tule­va mak­saa pysäköin­nistään 4 euroa tun­nis­sa, mut­ta asukkaat eivät edes euroa päivässä.

  8. Peter:
    Ihmette­len asukaspysäköin­ti­tun­nuk­sen hal­paa hin­taa. Muual­ta tule­va mak­saa pysäköin­nistään 4 euroa tun­nis­sa, mut­ta asukkaat eivät edes euroa päivässä. 

    Sekin on epäreilua, että asukkaat saa­vat matkako­rtin 1,8 eurol­la päivässä, kun muual­ta tule­vat joutu­vat mak­samaan 9 euroa vuorokausilipusta 😉

  9. muumiovi­ras­to:
    Kon­tu­lan keskuk­sen mate­ri­aaleista poimit­tua: “Rak­en­tamis­te­hokku­u­den lisäys edel­lyt­täisi lisää autopaikkoja.”

    Nythän Helsin­gin uusista val­tu­ute­tu­ista yli 70 pros­ent­tia kan­nat­taa vaa­likonei­den mukaan autopaikkanormin väl­jen­tämistä, joten tässä olisi paik­ka lait­taa kaa­vat jäi­hin ja odot­taa, että val­tu­us­to toimii lupausten­sa mukaises­ti ja väl­jen­tää normia.

  10. Peter:
    Ihmette­len asukaspysäköin­ti­tun­nuk­sen hal­paa hin­taa. Muual­ta tule­va mak­saa pysäköin­nistään 4 euroa tun­nis­sa, mut­ta asukkaat eivät edes euroa päivässä.

    Asukkaat joil­la on omis­tusauto mak­sa­vat alle euron päivässä. Autoa vuokraa­vat tai lainaa­vat asukkaat mak­sa­vat sen neljä euroa tun­ti. Viikon­lopuk­si saa auton satasel­la, mut­ta pysäköin­nistä saakin sit­ten mak­saa hel­posti viiskymp­piä siihen päälle riip­puen miten tulee liikuttua. 

    Löy­tyiskö vihreiltä intoa ajaa henkilö- tai talousko­htaista pysäköin­ti­tun­nus­ta nykyisen autoko­htaisen tilalle?

  11. Asukkaat esit­tivät Rasti­lan täy­den­nys­rak­en­tamista vai­h­toe­hdok­si, kun kaupun­ki taan­noin halusi kaavoit­taa Meri-Rasti­lan rantamet­sän täy­teen asun­to­ja. Asukkaiden vai­h­toe­hto­su­un­nitel­ma ei kaupungille sil­loin kelvannut.

    Nyt kaupun­ki on tul­lut toisi­in aatok­si­in ja on itse suun­nit­tele­mas­sa Rasti­laan laa­jaa täden­nys­rak­en­tamista. Suun­nitel­ma sisältää huo­mat­tavasti alku­peräistä suurem­man määrän rakentamista. 

    Nyt Rasti­lan rantamet­sä siis var­maan säästyy?

  12. Peter: Ihmettelet asukaspysäköin­nin hal­paa hin­taa. Perustelu­nasi esität, että muual­ta tule­vat mak­saa 4 euroa/tunti. Kyl­lä minkäkin Punavuore­laise­na mak­san 8 euroa tun­ti esim. kun pysäköin Keskus­tas­sa ja 4 euroa/t Töölöössä. Eikös asukaspysäköin­nin tarkoi­tus ollut helpot­taa alueen asukkaiden elämää. Mielestäsi ilmi­selvästi Helsingis­sä asu­via pitäisi rankaista siitä, että asu­vat tääl­lä jos tarvit­se­vat henkilöau­toa liikku­miseen. Esimerkik­si lap­siper­heet tarvit­se­vat usein omaa autoa liikkuak­seen vai­vat­ta kaupungis­sa paikas­ta toiseen. Kaikkea liikku­mista kun ei voi hoitaa käve­len, polkupyöräl­lä tai julkisilla.

  13. Töölössä parkki­hal­lit ovat muus­sa käytössä, kos­ka kadun­var­si­paikoi­tus on ilmaista. Tämä taas aiheut­taa ongelmia alueen yri­tyk­sille, kos­ka asi­akkaat eivät löy­dä parkkipaikkaa. Toimen­piteet aikajärjestyksessä:
    1) hal­paa pysäköin­tiä töölöläisille maan alle
    2) lyhy­taikaisen kadun­var­sipysäköin­nin hin­ta alas.

  14. Rantamet­sä säästyy?:
    Asukkaat esit­tivät Rasti­lan täy­den­nys­rak­en­tamista vai­h­toe­hdok­si, kun kaupun­ki taan­noin halusi kaavoit­taa Meri-Rasti­lan rantamet­sän täy­teen asun­to­ja. Asukkaiden vai­h­toe­hto­su­un­nitel­ma ei kaupungille sil­loin kelvannut.

    Nyt kaupun­ki on tul­lut toisi­in aatok­si­in ja on itse suun­nit­tele­mas­sa Rasti­laan laa­jaa täden­nys­rak­en­tamista. Suun­nitel­ma sisältää huo­mat­tavasti alku­peräistä suurem­man määrän rakentamista. 

    Nyt Rasti­lan rantamet­sä siis var­maan säästyy?

    Juu, ja mikä hul­luin­ta, asukkaiden suun­nitel­man tyr­määmistä perustelti­in sil­lä, ettei täy­den­nys­rak­en­t­a­mi­nen olisi ollut kannttavaa…

Vastaa käyttäjälle Kalle Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.