Kaupunkirakentamisen aika

Kaupunkirakentamisen aika (11) Itäinen saaristo, valtava mahdollisuus

Sanaa ainutlaatuinen käytetään kaavoituskiistoissa vähän turhankin hanakasti. Helsingin itäisestä saaristosta sitä on kuitenkin perusteltua käyttää.  Vastaavaa ei ole millään isolla kaupungilla maailmassa lähietäisyydellä. Suomen oloissa tuo saaristo ei toki ole ainutlaatuinen, mutta näin lähellä asutusta tämä on valtava mahdollisuus.

Saaristo pitäisi avata kaikille helsinkiläisille – niillekin, joilla ei ole venettä. Siellä pitäisi olla kesäravintoloita, kahviloita, telttailualueita, nuotiopaikkoja ja jopa pieniä hotelleja. Siitä voisi tulla valtava matkailuvaltti.

Saariston sisemmät osat soveltuvat erinomaisesti Euroopassa suosiossa olevien ohjattujen melontaretkien tarpeisiin.

Tämä vaatii kaupungilta laaja-alaisen ohjelman ja alan yrittäjien päästämistä irti.

3 thoughts on “Kaupunkirakentamisen aika (11) Itäinen saaristo, valtava mahdollisuus

  1. Vallisaari lienee esimerkki periaatteessa hienosta matkailukohteesta, jossa hyvä reitti suojelee arkoja alueita. Muu onkin sitten tehty vähän sinnepäin ja luonbtoarvot jäivät siinä jalkoihin.

    Santahamina turvallisuuskeskittymänä on nykykäytössä ilmeisimmin parhaassa mahdollisessa olotilassa. Ampoumaradan säilyttäminen ja sen melualue onkin se isoin haaste. Pääkaupunkiseudulla ampumaradat ovat ymmärrettävästi harvinaisia vaikkakin tarve on olemassa – riippumatta suhteesta aseisiin.

    Jos ja kun on valittava Malmi vai Santahamina, Santis on selkeä valinta säilytettäväksi alueeksi. Puolustusvoimien ympäristötietoisuuskin on jo hyvällä tasolla, siitkä iso kiitos.

    Muut vaihtoehdot sotilasalueelle ovat pääkaupunkiseudulla huonompia. Lontoossa, Tukholmassa, Berlinissä ja kaikissa muissakin pääkaupungeissa varuskuntaa on muutaman korttelin verran pois paremmasta käytöstä. Tuusula siirsi varuskunnan asuntoalueeksi, mikä oli ymmärretävää.

    Samoihin suojeltujen saarien verkko on mietittävä kunnolla ja ajatuksella. Äälilöretkeilijöitä löytyy aivan varmasti, vaikka romanntisia ajtuksia viljelisikin. Isosaren tulevaisuus on iso kysymysmerkki, liekö Helsingillä halua vielä toiseen jäissä kulkevaan huoltolauttapariin?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Ne sopivat juuri nyt melontaretkien tarpeisiin. Osmo panee vaan niitä kahviloita ja hotelleita ja vastaanottokeskuksia jonnekin ihan muuanne.

    Saarissa on roskiksia, veskiksiä ja polttopuita, eli palvelut ovat kaikilta osin ihan OK.

    Mennävuosina ongelma oli omatekemät kiinteät rakennelmat, mutta nykyään niitä on vähemmän.

    Tilanne onkin niin täydellinen, että on pakko pilata nuokin paikat kun on vauhtiin päästy ja tunteella mennään. Invarampit ja moskeijat joka saareen. Eikä huusseja ei ole useinkaan kuin yhdelle sukupuolelle.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.