Priorisointi

Pri­or­isoin­ti olisi perin yksinker­taista, jos tietäisimme kaikkien hoito­jen ja lääkkei­den vaikut­tavu­u­den ja jos laatu­pain­ot­teis­ten elin­vu­osien määritelmä olisi kiis­ta­ton. Tar­jol­la ole­vat hoidot laitet­taisi­in kus­tan­nuste­hokku­u­den mukaiseen järjestyk­seen. Hoitoa annet­taisi­in alka­en parhaas­ta päästä, kunnes kaik­ki rahat on käytet­ty. Viimeinen annet­tu hoito muo­dostaisi rajan, jota kus­tan­nuste­hot­tomam­paa hoitoa ei annettaisi.

Tätä peri­aatet­ta vas­taan on vaikea väit­tää. Jos joku halu­aisi käyt­tää rahaa johonkin kus­tan­nuste­hot­tomak­si arvioitu­un, hän jou­tu­isi otta­maan rahat jostain hyödyl­lisem­mästä hoidosta.

Peri­aatet­ta ei saa rik­ki edes rahaa lisäämäl­lä. Vaa­dit­ta­van kus­tan­nuste­hokku­u­den raja vain siir­ty­isi alemmas.

Lääkärin hark­in­taa ei kuitenkaan voi kor­va­ta tasku­laskimel­la. Hoito­jen vaikut­tavu­ut­ta ei tun­neta tarkasti ja elämän laadun parane­m­i­nen on aina arvos­tuk­sen­varainen asia.

= = =

Seu­lon­nois­sa ja roko­tuk­sis­sa käytetään pri­or­isoin­tia, jos­sa keskeisenä kri­teer­inä on voite­tun elin­vuo­den hin­ta. Tilas­tol­liseen kuole­maan suh­taudu­taan kylmäkiskoisem­min kuin kasvol­liseen kuole­maan. Se on epälo­ogista, mut­ta en minäkään toi­vo, että oppisimme koskaan sanomaan kenellekään, että osaisimme kyl­lä pelas­taa henke­si, mut­ta vähän se mak­saa liikaa.

Pri­or­isoin­ti ei tarkoi­ta juuri koskaan sitä, että sairaus jätetään kokon­aan hoita­mat­ta, ellei kyse ole esimerkik­si pelkästä kos­meet­tis­es­ta ongel­mas­ta. Yleen­sä val­in­ta joudu­taan tekemään vähän parem­man ja selvästi halvem­man hoito­ta­van välil­lä. Tässä sil­lä tasku­laskimel­lakin on sijansa.

= = =

Ovatko voitet­ta­vat laatu­pain­ote­tut elin­vuodet mit­ta­ri­na ikära­sis­mia, sil­lä onhan min­un las­teni hen­gen pelas­tamises­sa voitet­tavis­sa enem­män elin­vu­osia kuin min­un pelastamisessani?

Kuvitelka­amme, että olisi tau­ti, joka tap­paa kymme­nen pros­entin toden­näköisyy­del­lä. Tiedät saavasi sen 25 vuo­ti­aana ja uud­estaan 65-vuo­ti­aana, jos olet vielä hengis­sä. Tau­ti­in olisi ole­mas­sa lääke, joka pelas­taa var­muudel­la, mut­ta joka ker­ran käytet­tynä menet­tää tehon­sa. Käyt­täisitkö lääk­keen 25 vuo­ti­aana vai 65-vuotiaana?

Luulen, että jokainen pää­ty­isi käyt­tämään lääk­keen nuore­na, kos­ka voit­taa näin enem­män ikävuosia.

= = = =

Kuvitelka­amme, että min­ul­la ja olympialaisi­in valmis­tau­tu­val­la Tero Pitkämäel­lä olisi saman­lainen vam­ma, jon­ka vain Ilk­ka Tulik­oura osaisi hoitaa, eikä hänel­lä olisi aikaa hoitaa meistä kuin toinen. Ylivoimainen enem­mistö suo­ma­lai­sista panisi Pitkämäen hoita­misen min­un edel­leni. Vaik­ka me iloit­sisimme Pitkämäen kanssa ter­vey­destämme yhtä paljon, miljoonat suo­ma­laiset iloit­si­si­vat Pitkämäen olympiami­tal­ista enem­män kuin min­un kolumneistani.

Tämä argu­ment­ti vie kyl­lä vähän kalte­valle pin­nalle. Voihan sil­lä perustel­la myös sen, että työikäi­sistä kan­nat­taa pitää parem­paa huol­ta kuin eläkeläisistä.

Johonkin rajaan asti kan­nat­taakin. Työssä ole­van hoit­a­mi­nen nopeasti kun­toon on julkiselle taloudelle itsessään kan­nat­tavaa, jos hän säästyvänä aikana mak­saa niin paljon vero­ja, että mak­saa hoiton­sa. Sil­loin hänen hoiton­sa ei peri­aat­teessa ole muil­ta hoitoa odot­tavil­ta pois.

Tämä käy perus­teena, mut­ta ei se, että työikäisiä pitää hoitaa, kos­ka hehän sen maksavatkin.

= = =

Onko väärin, että julkisen ter­vey­den­huol­lon rin­nal­la on yksi­tyi­nen ter­vey­den­huolto, jos­sa rahal­la saa hoitoa, jota julkiselta puolelta ei edes saa tai jos­sa ennen kaikkea voi saa­da hoitoa nopeammin?

Tätä ei voi hyväksyä, jos on kyse mak­san siir­ron kaltais­es­ta toimen­piteestä, jos­sa rajoit­ta­jana on siir­ret­tävien mak­so­jen saatavu­us. Kun yksi poti­las saa mak­san, joku toinen jää ilman.

Yleen­sä kuitenkin hoidon rajoituk­se­na on raha. Jos mak­saa hoiton­sa itse, ei mitenkään estä mui­ta saa­mas­ta hoitoa.

 

(Kir­joi­tus on julka­istu kolumn­i­na Lääkärilehdessä)

 

 

26 vastausta artikkeliin “Priorisointi”

  1. Aiem­min oli kalli­ita hoito­ja, joil­la oli ei kauhean hyvä vaikut­tavu­us. Näitä ei käytet­ty ja se oli ihan järkevää. Nyky­isin vain on erit­täin kalli­ita ja erit­täin tehokkai­ta lääkkeitä. Niiden kanssa tämä päät­te­ly ei enää toimi.

    Muu kun­to, vaiku­tus elämän laatu­un ja näistä välil­lis­es­ti ikä vaikut­ta­vat val­in­toi­hin. Tätä ei voi tiivistää lyhy­een ja yksioikoiseen kam­reerin ohjeeseen, vaan tarvi­taan myös eet­tistä koke­mus­peräistä harkintaa.

    Hoito­jen hin­ta on myös suh­teelli­nen asia. Joskus se on juuri lääk­i­tyk­sen kus­tan­nus. Vaikeam­min on mitat­tavis­sa se, että jo hoitoti­imin ole­mas­sao­lo ja varaami­nen, osaamisen ylläpi­to ja resurssit mak­sa­vat — riip­pumat­ta hoide­taanko ketään. Tässä aut­taa sote:n raken­nu­ud­is­tus hie­man, jo ole­vaa resurssia on fik­sumpaa käyt­tää kuin pitää se ali­työl­lis­tet­tynä. Elin­si­ir­rot tehdään HUS:ssa, mikä on järkevä. Polvia- ja lonkkia taas leikataan aivan liian mon­es­sa paikas­sa. Jotkut hoidot on järkevää ostaa ulko­mail­ta, jos osaamista ja tarvet­ta tääl­lä ei ole tarpeeksi.

    Peri­aat­teessa ter­vey­den kysyn­tä on ääretön. Sik­si poli­ti­ikas­sa voi vas­tus­taa kaikkia muu­tok­sia vaik­ka hoito­pros­es­sit ovat jo muut­tuneet kovin paljon vuosikymmenessä.
    Entä jos todet­taisi­in, että sote-kulut saa­vat olla 10% BKT:stä ja ala saisi itse sen jäl­keen miet­tiä miten sil­lä saadaan eniten aikaisek­si. Osaop­ti­moin­ti voisi hie­man vähentyä.

  2. “Peri­aat­teessa ter­vey­den kysyn­tä on ääretön.”
    Siinä mielessä kyl­lä, että on parem­pi olla (rikas ja) ter­ve kuin köy­hä ja sairas, mut­ta siinä mielessä, mil­laista ter­veyt­tä ter­vey­den­huolto tuot­taa, ei var­masti ole.

    Turhien hoito­jen kysyn­tä on huo­mat­tavasti pienem­pää kuin mitä olete­taan (myös Osmo).

    Pri­or­isoin­ti täy­tyy ehdot­tomasti (mielestäni) tehdä lääketi­eteel­lisin perustein, sil­lä lääkäri tietää parhait­en, mikä vaikut­taa ja mikä ei.

    Aja­tus jostakin poli­itikko­jen muo­dosta­mas­ta lau­takun­nas­ta päät­tämässä ketä hoide­taan, ketä ei on aika kauhea. Esim. kun meikäläi­nen sai sydärin ja Medi­He­lin lääkärikopteri pör­räsi parkkipaikalla, jos siinä jokin komitea olisi kokoon­tunut päät­tämään, enpä tässä tätä kir­joit­telisi — ihan aikapoli­it­ti­sista syistä, jos ei muista.

    1. Pri­or­isoin­tia ei tee poli­it­ti­nen lau­takun­ta, mut­ta se voi antaa siihen ohjeet, esimerkik­si sääste­tyn elin­vuo­den hin­nan. Liiken­netur­val­lisu­us­in­vestoin­neis­sa täl­lainen onkin. On myös seu­lon­nois­sa ja rokotusohjelmissa.

  3. >Jos mak­saa hoiton­sa itse, ei mitenkään estä mui­ta saa­mas­ta hoitoa.

    Onko­han noin? Lääkäre­itä (tai lääkärei­den työ­tun­te­ja) on kuitenkin rajalli­nen määrä ja hei­dän siir­tymisen­sä julkiselta yksi­tyiselle puolelle näi­den itse mak­savien perässä tarkoit­taa sitä, että siel­lä julkisel­la puolel­la on pär­jät­tävä vähem­mäl­lä, mah­dol­lis­es­ti jätet­tävä joku kokon­aan hoitamattakin.

  4. Veikkaan, että jokainen shp suomes­sa kor­vaa osan eläköi­tyvistä hoita­jista ter­apeuteil­la. Vielä 2000- luvun alus­sa pitkäaikaishoito päätök­siä syn­tyi todel­la hep­poisin perustein, jopa ilman minkään­laista aiem­paa kuntou­tus­ta. Se on sääli, miten ihmisen elämän arvo ja toim­i­ju­us on aikoinaan saatu pois yhdel­lä päätök­sel­lä. Ihmi­nen kyl­lä uskoo, että ei pysty eikä kykene kun sille vaku­ute­taan. Ja kun puetaan tossut jalka­an kuukau­den ajan, niin eihän sitä enää pysty tekemään, kun on 30 päivää ollut kurot­ta­mat­ta alaspäin.

    Meil­lä on esimerkik­si 1990-luvul­la pitkäi­aikaishoitoon sijoitet­tu mum­mo, jon­ka kong­ni­ti­iviset kyvyt mah­dol­lis­taisi­vat oma­toimisen elämisen ja joka on 2010 luvul­la kuntout­ta­van hoito­työn keinoin tul­lut myös fyy­sis­es­ti oma­toimisek­si. Koh­ta 20 vuot­ta laitoshoitoa takana ilman mitään tarvet­ta. Ja se jatkuu…

  5. Mukav­in­ta tietysti olisi, jos kalli­in ja tehot­toman ja piinal­lisen “hoidon” sijas­ta saisikin vali­ta pitkät unet ja kyy­din suo­raan hautuumaalle.

    Nykyään näyt­tää kuitenkin ole­van helpoin tie aina suos­tua näi­hin hoitoi­hin, kos­ka hyvässä lykyssä lääkäri tekee virheen ja hoito muut­tuu sit­tenkin ter­mi­naali- eiku terminointihoidoksi.

  6. Äärim­mäisen tärkeä keskustelu­navaus. Tois­taisek­si val­tion viralli­nen lausuma on — kaikkia hoide­taan tasa-arvois­es­ti- mikä tietenkään ei ole mah­dol­lista. Kas­vavia ja vaikei­ta val­in­to­ja ei voi jät­tää yksin lääkärikun­nan harteille, mukaan tarvi­taan myös poli­it­tista pohdintaa.

  7. En ole varsi­naisia laskelmia tehnyt, mut­ta min­ul­la on mieliku­va että ter­vey­den­hoi­dos­sa suurim­mat tehokku­ushyödyt saataisi­in jos panos­tet­taisi­in enem­män “pehmeisi­in” ter­vey­den­huoltomenetelmi­in jol­loin sairaudet tulisi hoidet­tua ennen kuin niitä tuleekaan. Stres­si ja liikun­nan­puute on yhtey­dessä melkein kaikki­in kalli­isti hoidet­tavi­in elin­ta­pa­sairauk­si­in. Jos kek­sit­täisi­in mitä näille voisi tehdä, ter­vey­den­huol­los­sa säästet­täisi­in val­tavasti. Sama pätee enem­män tai vähem­män mui­hin “hil­jaisi­in tap­pa­ji­in” kuten pien­hiukkaspäästöi­hin, roskaruokaan ja mielenterveysongelmiin.

    Olen aina ollut Osmon ainakin aiem­min tuke­man yhteiskun­nan lep­pois­tamisen kannal­ta. Uskon että mon­et noista mainit­semis­tani ongelmista väheni­sivät jos ihmisil­lä olisi vain aikaa huole­htia itse itses­tään. Onnelli­nen ihmi­nen on ter­ve ihmi­nen ja sitä kaut­ta myös talouden mielessä tuot­tavampi ihminen.

  8. Toiv­ot­tavasti Lääkärile­hden luk­i­jakun­ta osal­lis­tuu tärkeään keskustelu­un vaik­ka täl­lä foorumilla.

    Mielestäni keskeisiä ter­me­jä pri­or­isoin­nis­sa ovat kus­tan­nuste­hokku­us ja laatu­pain­oit­teiset elin­vuodet. Eli kallista hoitoa ei kan­nat­taisi käyt­tää, jos saavu­tuk­se­na on joko huono­laa­tu­isia elin­vu­osia tai vain vähäi­nen eli­na­jan piden­nys. Näi­hin haasteisi­in tör­mätään eri­tyis­es­ti van­hus­ten hoidon kohdalla.

    Poti­las­ta itseään pitäisi myös kuul­la ja hoito­tah­toa nou­dat­taa. Hoitotes­ta­mentin tekemistä suosit­te­len jokaiselle, mut­ta valitet­tavasti se on keskeiseltä osaltaan puut­teelli­nen lain­säädän­nöstä johtuen. Eli eutanasi­aa ei Suomes­sa vielä sallita.

    Olen keskustel­lut eutanasi­as­ta usei­den sairaiden van­hempi­en henkilöi­den kanssa ja kaik­ki ovat yksiselit­teis­es­ti olleet samal­la lin­jal­la. Kaik­ki ovat toivoneet nopeaa pois­pääsyä pait­si omien kär­simys­ten­sä lopet­tamisek­si, niin myös omaisille ja yhteiskun­nalle aiheutu­van rasituk­sen vuoksi. 

    Ketä siis palvelee kuukausien tai jopa vuosikausien esimerkik­si liikun­takyvyt­tömänä vuode­poti­laana tai vihan­nek­se­na makaami­nen kalli­in “hoidon” piiris­sä, eri­tyis­es­ti jos poti­laan oma tah­to nopeas­ta kuole­mas­ta on selvillä? 

    Eläin­suo­jelu­la­ki 14§ 4 moment­ti: “Sairas­ta, vahin­goit­tunut­ta tai muu­toin avut­tomas­sa tilas­sa ole­vaa luon­non­va­raista eläin­tä on pyrit­tävä aut­ta­maan. Jos eläin on kuitenkin sel­l­aises­sa tilas­sa, että sen hengis­sä pitämi­nen on ilmeistä jul­muut­ta sitä kohtaan, eläin on lopetet­ta­va tai on huole­hdit­ta­va siitä, että se lopetetaan.”

    Eläin­suo­jelu­la­ki velvoit­taa lopet­ta­maan kär­simyk­set, mut­ta ihmisiä saa kidut­taa, kär­simyk­siä pitkit­tää ja vielä vas­toin hei­dän tahtoaan.

    Nykyään vaikka­pa toiv­ot­ta­mat syöpäpoti­laat saa­vat kivun­lievi­tys­tä niin, että annos­ta lisätään ja lisätään. Käsit­tääk­seni lop­putule­m­ana mor­fi­i­ni hal­vaan­nut­taa hen­gi­tyk­sen. Tässä ollaan hyvin lähel­lä eutanasi­aa eli käytän­nössä kivun­lievi­tyk­sen seu­rauk­se­na poti­las kuolee. 

    Mik­si eutanasi­aa ei saa­da lain­säädän­nöl­lä selvästi määritel­tyä Suomes­sa? Käsit­tääk­seni enem­mistö suo­ma­lai­sista on eutanasian sal­limisen kannalla.

  9. Raha on rajoit­ta­vana tek­i­jänä usein sen takia, että ter­vey­den­hoidon yksit­täis­ten hoito­jen kus­tan­nuk­set ovat kalli­ita. Korkeat kus­tan­nuk­set johtu­vat kolmes­ta asiasta: 

    Hoito­toimen­pitei­dent tarvit­se­mas­ta suures­ta työn määrästä ja sen työn hinnasta.
    Kalli­iden hoito­lait­tei­den ylläpi­dos­ta ja pääomakustannuksista
    Kalli­iden lääkkei­den kustannuksista

    Viimeisin on lain­säädän­nöl­lis­es­ti vaikutet­tavis­sa. Lääke­fir­man kannal­ta on käytän­nössä yhden­tekevää paljonko lääkkeitä valmis­te­taan. Valmis­tuk­sen kus­tan­nus on läh­es olema­ton. Oleel­lista hei­dän kannal­taan on (myyn­timäärä) x (myyn­ti­hin­ta) . Jos myyn­timäärä kas­vaa satak­er­taisek­si, voisi kap­pale­hin­ta laskea satak­er­tais­es­ti ja vaiku­tus­ta ei oikeas­t­aan olisi, pait­si oikeasti vaikut­tavien lääkkei­den tapauk­ses­sa se paran­taisi kansanterveyttä.

    Lait­tei­den pääo­makus­tan­nuk­set ovat kiin­teät, joten niiden käyt­tö kan­nat­taisi mak­si­moi­da. Tämä taas ei onnis­tu, kos­ka lääkäre­itä ja hoito­henkilökun­taa ei ole varaa pitää töis­sä ympäri vuorokau­den nyky­isil­lä työehdoilla.

    Jos lääkäre­itä olisi maas­samme nykyisen 27 tuhan­nen sijaan vaik­ka 32 tuhat­ta, he kil­pail­i­si­vat palkko­jaan alaspäin ja toisaal­ta oli­si­vat valmi­impia laa­jen­ta­maan hoito­tun­te­jaan nykyisel­lä palkkata­sol­la myöhempään iltaan, jol­loin niitä kalli­ita lait­tei­ta ja leikkaus­sale­ja saataisi­in käytet­tyä tehokkaam­min ilman, että pääo­makus­tan­nuk­set kasvaisivat.

    Jos hoito­jen taloudel­lisia vaiku­tuk­sia käytetään pri­or­isoin­tipe­rusteina, se käytän­nössä tulee aiheut­ta­maan sen, että työssä käyviä ruve­taan suosi­maan, kos­ka sen hoidon anta­mi­nen on usein ilmaista / posi­ti­ivis­es­ti kan­nat­tavaa ja toisaal­ta ter­mi­naalipoti­laiden hoito­ja jätetään tekemät­tä, kos­ka se on kallista ja tuot­taa vain lisää kulu­ja kun teho­hoito­jak­sot venyvät. Olem­meko valmi­ita tälläiseen?

  10. Osmo Soin­in­vaara:
    Pri­or­isoin­tia ei tee poli­it­ti­nen lau­takun­ta, mut­ta se voi antaa siihen ohjeet, esimerkik­si sääste­tyn elin­vuo­den hin­nan. Liiken­netur­val­lisu­us­in­vestoin­neis­sa täl­lainen onkin. On myös seu­lon­nois­sa ja rokotusohjelmissa. 

    Useimpi­in sairauk­si­in on käypä hoito ‑ohje ja sitä yleen­sä nou­date­taan mut­ta sote-uud­is­tuk­seen liit­tyen on esitet­ty jonkin­laista lau­takun­tatyyp­pistä päätök­sen­tekoa niin, että lääkärin ei tarvit­sisi kan­taa vas­tu­u­ta. Ei käy!

  11. Mari:
    Äärim­mäisen tärkeä keskustelu­navaus. Tois­taisek­si val­tion viralli­nen lausuma on – kaikkia hoide­taan tasa-arvois­es­ti- mikä tietenkään ei ole mah­dol­lista. Kas­vavia ja vaikei­ta val­in­to­ja ei voi jät­tää yksin lääkärikun­nan harteille, mukaan tarvi­taan myös poli­it­tista pohdintaa. 

    Melko kyseenalaista logi­ikkaa olet­taa, että poli­itikoil­la olisi parem­pi tieto hoito­jen vaikut­tavu­ud­es­ta kuin lääkäreillä.

    Viit­taan aikaisem­paan postaukseeni!

  12. En lähde eutanasi­as­ta eri­tyisem­min keskustele­maan, mut­ta sen totean, että eutanasian kan­na­tus on aika vähäistä ammat­ti­lais­ten kesku­udessa ja vähe­nee sitä mukaan, mitä lähempänä kuole­maa työtä tehdään. Tois­tu­vaa, oikeustoimikelpoista omaa pyyn­töä henkilöltä, joka ei itse ole kykenevä elämään­sä päät­tämään ei juuri esi­in­ny eli mitään suur­ta roo­lia tämä ei näyt­tele kokonaiskuvassa.

  13. FTlle: Voisi tulki­ta, että tuo osoit­taa tapaamis­te­si alan ihmis­ten kiitet­tävän korkeaa lääkärin eti­ikkaa. Hei­dän koke­maansa ris­tiri­itaa voitaisi­in kuitenkin helpot­taa järkevil­lä eutanasiasäädöksillä.

    Ihmisen pitäisi pystyä kir­jaa­maan ja vahvis­ta­maan eutanasi­atah­to vaik­ka tuomiois­tu­imes­ta, ja vahvis­tet­tua tah­toa pitäisi kun­nioit­taa, jos tah­toon kir­jatut ehdot täyt­tyvät, vaikkei hän enää pysty­isi pil­ler­iä otta­maan tai vään­tämään kiputip­paansa täysille.

  14. Raimo K: Melko kyseenalaista logi­ikkaa olet­taa, että poli­itikoil­la olisi parem­pi tieto hoito­jen vaikut­tavu­ud­es­ta kuin lääkäreillä.

    Poli­itikoil­la nyt ei yleen­säkään ole tietoa mis­tään. Pitäisikö siis vaik­ka vero­tus jät­tää yksin ekon­o­mistien päätettäväksi ? 🙂

    Ei ole järkevää antaa lääkäreille kovin paljon val­taa. Jos he saa­vat yksin määrätä, saadaan kansa “shop­paile­maan”. Väki juok­see lekuril­ta toiselle, kunnes viimein löy­tyy se, joka lähet­teen suos­tuu kirjoittamaan.

    Jo nyt yksi­ty­is­lääkärien epävi­ralli­nen asi­akashoukutin on se, kuka kir­joit­taa löysim­min perustein saikkua tai vaik­ka vapau­tuk­sen armeijasta.

  15. Kir­joituk­sen väite siitä, että hoidon rajoituk­se­na on raha ei ole täysin tot­ta. Siten ei ole myöskään täysin tot­ta, että jos mak­saa itse hoiton­sa se ei ole muil­ta pois. 

    Hoidon rajoituk­se­na on useim­miten lääkärei­den työ­tun­nit ja raha. Opti­mi siis määräy­tyy molem­pi­en mukaan. Kos­ka yksi­tyisel­lä vas­taan­ot­to­tahti on verkkaisem­pi kuin julkisel­la, omas­ta pus­sista mak­sami­nen voi olla toiselta pois. 

    Talousti­eteen mekanis­mit eivät poista lääkäri-rajoitet­ta, kos­ka vahin­gol­lisen tiukkaa rajoitet­ta lääkärei­den määrässä ylläpitävät lääketi­eteel­liset tiedekun­nat (sisäänot­to). Tätä ei ehkä sopin­ut ko. medi­as­sa sanoa. 

    Raha ei poista lääkärei­den tun­ti­ra­joitet­ta, kos­ka lääkärit eivät juuri voi tehdä pidem­pää päivää. Se, että mak­saisimme lääkäreille (eri­tyis­es­ti parhaille kirurgeille) pidem­mästä päivästä niin paljon, että rahas­ta tulisi rajoite (laatu­pain­otet­tu­jen elin­vu­osien näkökul­mas­ta), ei olisi yhteiskun­nal­lis­es­ti mahdollista. 

    Sil­lä, että lääkärei­den käytet­tävis­sä ole­vat työ­tun­nit ovat niin vah­va keinotekoinen rajoite on kolme seurausta.

    1) Sen sijaan, että opti­moimme laatu­pain­otet­tu­ja eliv­u­osia per euro, mei­dän olisi myös opti­moita­va laatu­pain­otet­tu­ja elin­vu­osia per lääkärin min­u­ut­ti. Tätä tehdään taval­laan nyt paljon määräämäl­lä tutkimuk­sia tai lääkkeitä (esim. unilääkkeitä), jot­ka ovat kus­tan­nuste­hot­tomampia kuin lääkärikäyn­ti, kos­ka vapaa­ta aikaa ei ole. 

    2) Yksi­tyisel­lä perus­lääkäri ottaa vas­taan poti­laan ker­ran 30min. TK lääkäri hoitaa poti­laan 15 min­uutis­sa. Eli oma­l­la rahal­la ost­a­mi­nen vähen­tää muiden saa­maa hoitoa. Pait­si jos lääkärin työsken­te­ly yksi­tyisel­lä ei vähen­nä hänen julkisel­la viet­tämään­sä aikaa. 

    3) Nykyti­lanteessa käytämme liikaa tutkimuk­sia (labraa ja kuvan­tamista) sekä lääkkeitä ja liian vähän lääkäre­itä (kos­ka heitä ei ole).

  16. Annetaanko lisäelin­vu­osien hin­nas­sa minkään­laista pain­oa esim. alaikäisille lap­sille, toim­imiselle omaishoita­jana, tai “Hawking­i­na”. Taitaa olla lop­u­ton suo, paras päät­täjä on poti­las itse tai omaiset.

  17. nyt tuli soin­in­vaar­al­ta pak­sua asi­aa, jota pääosin kan­natan ja pitäisi olla vakavas­sa keskustelus­sa. tämän pitäisi myös päästä toteu­tuk­seenkin eikä vain jäädä “vat­u­loimaan” asialla. 

    soin­in­vaara nyt sohaisi kepil­lä ampiais­pesää tässä tärkeässä asi­as­sa. ja var­maan tulee paljon kri­ti­ikkiä, mikä saat­taa “ampua” varsi­naisen pointin valitet­tavasti taka-alalle.

  18. “miljoonat suo­ma­laiset iloit­si­si­vat Pitkämäen olympiami­tal­ista enem­män kuin min­un kolumneistani.”

    En toiv­ot­tavasti ole ain­oa suo­ma­lainen, joka lait­taa Soin­in­vaaran työlle paljon enem­män arvoa kuin Pitkämäen keihäänheitolle.

  19. tik­tak:
    ‘snip’
    Ei ole järkevää antaa lääkäreille kovin paljon val­taa. Jos he saa­vat yksin määrätä, saadaan kansa “shop­paile­maan”. Väki juok­see lekuril­ta toiselle, kunnes viimein löy­tyy se, joka lähet­teen suos­tuu kirjoittamaan.
    ‘snip’

    Kuten san­ot­tu, siinä vai­heessa, kun lääkärikopteri jo pör­rää parkkipaikallasi, et juurikaan juokse shop­paile­mas­sa, mis­tä saisi lähet­teen. Kyl­lä se val­ta on ja pitää olla sil­lä lääkäril­lä, joka kopter­il­la tulee.

    Ja lähete ei automaat­tis­es­ti joh­da vielä mihinkään toimen­piteeseen, hoito­laitos arvioi jokaisen tilanteen yksilöllisesti.

  20. JJ: 2) Yksi­tyisel­lä perus­lääkäri ottaa vas­taan poti­laan ker­ran 30min. TK lääkäri hoitaa poti­laan 15 min­uutis­sa. Eli oma­l­la rahal­la ost­a­mi­nen vähen­tää muiden saa­maa hoitoa. Pait­si jos lääkärin työsken­te­ly yksi­tyisel­lä ei vähen­nä hänen julkisel­la viet­tämään­sä aikaa. 

    Asia ei ole näin yksioikoinen. 

    Kun menet yksi­tyiselle lääkärille, val­it­set taval­lisim­min sel­l­aisen erikois­lääkärin, jon­ka luulet ole­van asiantun­ti­ja ongel­mas­sasi. Julkisel­la puolel­la jono­tat ensik­si yleis­lääkärille, joka sit­ten yleen­sä lähet­tää sin­ut erikoislääkärijonoon.

    Yksi­tyiset lääkärit pystyvät pait­si tutki­maan myös yllät­tävän usein tekemään pieniä oper­aa­tioi­ta, esim luomen­pois­ton tuon 30…45 min aikana. Julkisel­la puolel­la tämä johtaisi jo kol­man­teen jonotukseen.

    Julki­nen puoli on kiireet­tömis­sä asiois­sa kovin byrokraat­tista. Erikois­sairaan­hoito on OK.

  21. JJ:
    ‘snip’
    2) Yksi­tyisel­lä perus­lääkäri ottaa vas­taan poti­laan ker­ran 30min. TK lääkäri hoitaa poti­laan 15 min­uutis­sa. Eli oma­l­la rahal­la ost­a­mi­nen vähen­tää muiden saa­maa hoitoa. Pait­si jos lääkärin työsken­te­ly yksi­tyisel­lä ei vähen­nä hänen julkisel­la viet­tämään­sä aikaa. 

    3) Nykyti­lanteessa käytämme liikaa tutkimuk­sia (labraa ja kuvan­tamista) sekä lääkkeitä ja liian vähän lääkäre­itä (kos­ka heitä ei ole). 

    Lääkäre­itä on enem­män kuin koskaan.

    Toisin kuin täl­lä kuvitel­laan, pri­or­isoin­tia ei tehdä yleis­lääkäri­ta­soises­sa avo­sairaan­hoi­dos­sa, kos­ka sille ei ole perustetta.

    Ja toisin kuin tääl­lä jotkut ajat­tel­e­vat, esim. kalli­isi­in syöpähoitoi­hin, jois­sa pri­or­isoin­tia tehdään (ja on vält­tämätön­tä tehdä) ei hakeudu vapaae­htois­es­ti kukaan, jol­la ei ole syöpää (eikä ‘shop­paile’ lähetet­tä) — ja noil­la hoidoil­la on myös hait­tavaiku­tuk­sen­sa, joten pri­or­isoin­tia ei voi tehdä muu kuin lääkäri.

  22. Ft Maail­mal­ta:
    En lähde eutanasi­as­ta eri­tyisem­min keskustele­maan, mut­ta sen totean, että eutanasian kan­na­tus on aika vähäistä ammat­ti­lais­ten kesku­udessa ja vähe­nee sitä mukaan, mitä lähempänä kuole­maa työtä tehdään. Tois­tu­vaa, oikeustoimikelpoista omaa pyyn­töä henkilöltä, joka ei itse ole kykenevä elämään­sä päät­tämään ei juuri esi­in­ny eli mitään suur­ta roo­lia tämä ei näyt­tele kokonaiskuvassa.

    Ei kai mitään oikeustoimikelpoista pyyn­töä voi Suomes­sa ollakaan, kun eutanasi­aa ei ole lail­lis­tet­tu? Eutanasi­apyyn­nön toteut­ta­mi­nen johtaisi raas­tu­paan ja tuomioon. Eli ulko­maisille klinikoille on men­tävä kuolemaan.

    Yli 10 % lääkäreistä olisi Suomes­sa 10 vuot­ta sit­ten teh­dyn kyse­lyn mukaan valmis suorit­ta­maan lail­lisen eutanasian. Enem­pää ei tarvi­ta, vähempikin riittää.

  23. Tapio:
    ‘snip’
    Yksi­tyiset lääkärit pystyvät pait­si tutki­maan myös yllät­tävän usein tekemään pieniä oper­aa­tioi­ta, esim luomen­pois­ton tuon 30…45 min aikana. Julkisel­la puolel­la tämä johtaisi jo kol­man­teen jonotukseen.
    ‘snip’

    Kyl­lä min­ul­ta on ter­veyskeskuk­ses­sa pois­tet­tu luo­mia ihan tuos­ta vaan — mut­ta your mileage may vary, kuten sanotaan.

  24. JJ:
    2) Yksi­tyisel­lä perus­lääkäri ottaa vas­taan poti­laan ker­ran 30min. TK lääkäri hoitaa poti­laan 15 min­uutis­sa. Eli oma­l­la rahal­la ost­a­mi­nen vähen­tää muiden saa­maa hoitoa. 

    TK-lääkärien työpäivä on 2½–3½ tun­tia? Eiköhän tuo ole tois­in­päin, siinä kun TK-lääkäri hoitaa 10–12 poti­las­ta päivässä yksi­tyisel­lä yleis­lääkäreiltä saa 15–20 min­uutin aiko­ja. Kelako­r­vaus­pe­rusteisi­in saate­taan toki kir­ja­ta jotain muuta.

  25. Pekka Pes­si: TK-lääkärien työpäivä on 2½–3½ tun­tia? Eiköhän tuo ole tois­in­päin, siinä kun TK-lääkäri hoitaa 10–12 poti­las­ta päivässä yksi­tyisel­lä yleis­lääkäreiltä saa 15–20 min­uutin aiko­ja. Kelako­r­vaus­pe­rusteisi­in saate­taan toki kir­ja­ta jotain muuta. 

    Kyl­lä mei­dän ter­veyskeskuk­ses­sa on myös 30 min aiko­ja, vaik­ka vaki­ai­ka on 15 min.

    Poli­itikot kat­soi­vat asi­ak­seen kysyä, mik­si meil­lä annetaan 30 min aiko­ja, kun yleinen käytän­tö on 15 min — lääkärit ovat laisko­ja! Vas­taus oli, että 30 min aika annetaan poti­laalle, jol­la on use­ampi kuin yksi vai­va. Jos poti­laan 2 ongel­maa saa vas­tauk­sen 30 min aikana, se on sama kuin 2 kpl 15 min aikaa, mut­ta vain 1 käyn­nin byrokra­tia — ja jos ongelmia on use­ampia, ollaan selvästi voitolla.

    Kyl­lä poli­itikot luule­vat ole­vansa viisaita!

Vastaa käyttäjälle tiktak Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.