Suomen synkkä tulevaisuus (8) Sisäisen devalvaation sijaan saksalaiset joustot?

Joku kom­men­toi­jista jo kek­sikin, että mitä ideaa on alen­taa palkko­ja koko kansan­taloudessa, jos ongelmia on vain joil­lakin ulko­maankaup­paa käyvil­lä aloil­la tai koti­maisil­la aloil­la, joi­ta hal­vat tuon­ti­tuot­teet uhkaavat.

Voidaan­han tehdä myös kuten Sak­sas­sa: sal­lia paikalliset jous­tot (=palkko­jen alen­tamiset) yri­tyk­sis­sä, jot­ka ovat vaikeuk­sis­sa ja jou­tu­isi­vat muuten vähen­tämään työvoimaa. Sak­sas­sa tähän vai­h­toe­htoon sisäl­tyy erit­täin jyrkkä kiel­to irti­sanoa ketään taloudel­lisil­la tai tuotan­nol­lisil­la syillä.

Tämä ei ole aivan ongelmatonta.

Jär­jeste­ly tur­vaa työl­lisyy­den, mut­ta kun se pois­taa tehokkaasti luon­nol­lista tuhoa, se myös pysäyt­tää tuot­tavu­u­den nousun. Näin on käynyt Sak­sas­sa: hyvä työl­lisyys, heikko tuot­tavu­uske­hi­tys. Kts. lähem­min Samas­ta sähköstä sama hin­ta.

Vah­va sitou­tu­mi­nen työ­paikko­jen säi­lyt­tämiseen voi lop­ul­ta vaaran­taa ne kaik­ki, jos yri­tys ei selviä ilman irti­sanomisia edes alen­ne­tu­il­la palkoil­la. Jos sitoumus on niin vah­va, ettei siitä selviä kuin konkurssil­la, edessä voi olla kaikkien työ­paikko­jen mene­tys. Sak­salaiset ovat niin prag­maat­tista väkeä, ettei tämä siel­lä ehkä ole ongel­ma, mut­ta silti.

Palkko­jen alen­t­a­mi­nen vain joil­takin on epä­sol­i­daarista kahdes­ta syys­tä. Se toinen syy liit­tyy siihen, että jos sin­ul­ta ja vain sin­ul­ta alen­netaan palkkaa viidel­lä pros­en­til­la, sin­un ostovoimasi las­kee viisi pros­ent­tia, mut­ta jos kaikkien palkkaa alen­netaan viisi pros­ent­tia, osa tästä tulee ajan myötä takaisin hin­tata­son laskuna.

Jos palkko­jen alen­t­a­mi­nen kos­kee avoin­ta sek­to­ria mut­ta ei julk­ista sek­to­ria, veroaste nousee väk­isin, kos­ka pienem­mistä avoimen sek­torin palkoista perit­tävil­lä veroil­la pitää rahoit­taa entisen hin­tainen julki­nen sektori.

Tässä sak­salaises­sa mallis­sa olisi se hyvä puoli, että se olisi edes teo­ri­as­sa toteutet­tavis­sa, jos vain niin sovi­taan. Val­tio ei voi päät­tää yleis­es­tä palkko­jen alen­tamis­es­ta eikä siitä näytä ole­van työ­markki­na­sopimus­takaan tulossa.

Sopimus maltil­li­sista palkanko­ro­tuk­sista lopet­taa asioiden huonon­tu­misen, mut­ta ei riitä paran­ta­maan tilan­net­ta, kos­ka EKP ei ole saanut käyn­nis­te­tyk­si inflaa­tio­ta, vaik­ka lupasi.

 

22 vastausta artikkeliin “Suomen synkkä tulevaisuus (8) Sisäisen devalvaation sijaan saksalaiset joustot?”

  1. Eikö siel­lä Sak­sas­sa voi­da jous­taa palkko­jen osalta nollaan,että väl­tyt­täisi­in konkurssil­ta? Työn­tek­i­jöi­den sitout­ta­mi­nen olisi lie­nee siinä tapauk­ses­sa hie­man haas­teel­lista, mut­ta jos joku tykkää työ­paikas­taan niin paljon niin eikös se ainakin peri­aat­teessa ole mahdollista?

  2. Inflaa­tio saadaan aina aikaan, jos poli­it­tista tah­toa on. Ei se siihen kaadu, ettei EKP:n helikopterei­hin riit­täisi polttoainetta.

    Tähän men­nessä poli­it­tista tah­toa ei ole ollut (tarpeek­si). Saa nähdä, onko koskaan, vai hajoaako euro omaan mahdottomuuteensa.

  3. “Joku kom­men­toi­jista jo kek­sikin, että mitä ideaa on alen­taa palkko­ja koko kansan­taloudessa, jos ongelmia on vain joil­lakin ulko­maankaup­paa käyvil­lä aloil­la tai koti­maisil­la aloil­la, joi­ta hal­vat tuon­ti­tuot­teet uhkaavat.”

    Ongel­ma on myös julkisen talouden ali­jäämä. Hal­li­tuk­sel­la ei ole peli­v­araa tehdä elvyt­täviä toimia, esimerkik­si laske­mal­la työ­nan­ta­jaku­lu­ja, kun vero­ja ei voi/haluta nos­taa ja bud­jet­tial­i­jäämä on tolkuton. 

    Sik­si verovaroista mak­set­tavia palkko­ja pitäisi pystyä alentamaan.

    Taitaa keskeinen ongel­ma olla, että poli­it­tisen oikeaop­pisu­u­den mukaan nais­ten palkko­ja pitäisi nos­taa. Ainakaan näi­den sor­ret­tu­jen palkko­ja ei saisi alen­taa tai työ­suhtei­ta muuten huonon­taa! Kätilöt.

    Ja julkisen puolen suuret ammat­tiryh­mät tietysti ovat nais­val­taisia: opet­ta­jat, sairaan­hoita­jat, lääkärit, sosi­aal­i­työn­tek­i­jät, las­ten­tarhatyön­tek­i­jät ja mitä niitä on.

    Julkisen puolen nais­ten palkko­ja on siis puo­lus­ta­mas­sa sekä ammat­tili­ito että poli­itikot, etenkin nämä lakimääräiset puoluei­den naisosastot.

    Onnea vaan …

  4. Osmo:

    Palkko­jen alen­t­a­mi­nen vain joil­takin on epä­sol­i­daarista kahdes­ta syys­tä. Se toinen syy liit­tyy siihen, että jos sin­ul­ta ja vain sin­ul­ta alen­netaan palkkaa viidel­lä pros­en­til­la, sin­un ostovoimasi las­kee viisi pros­ent­tia, mut­ta jos kaikkien palkkaa alen­netaan viisi pros­ent­tia, osa tästä tulee ajan myötä takaisin hin­tata­son laskuna.
    Jos palkko­jen alen­t­a­mi­nen kos­kee avoin­ta sek­to­ria mut­ta ei julk­ista sek­to­ria, veroaste nousee väk­isin, kos­ka pienem­mistä avoimen sek­torin palkoista perit­tävil­lä veroil­la pitää rahoit­taa entisen hin­tainen julki­nen sektori

    Kai se nyt on epä­sol­i­daarista siitäkin syys­tä että julkisen sek­torin tuot­tavu­ut­ta on yleen­sä mah­do­ton objek­ti­ivis­es­ti arvioi­da ja siten sek­torin palkat eivät perus­tu tuot­tavu­udelle vaan jonkin­laiselle arvi­o­lle niiden vaa­tivu­ud­es­ta ja vas­taavu­ud­es­ta suh­teessa “saman tasoisi­in yksi­tyisen sek­torin töi­hin”. Palkkapoli­ti­ikkakin on ollut usein sol­i­daarista siten, että kun tuot­tavu­us ja palkat ovat yksi­tyisel­lä sek­to­ril­la nousseet, on palkko­ja nos­tet­tu myös julkisel­la puolel­la. Suh­teessa tähän olisi hie­man kum­mallista tode­ta että nyt kun vien­tisek­to­ril­la on ongelmia, niin las­ke­taan viejien palkko­ja ja pide­tään virkami­esten palkat koskemattomina.

  5. Kan­nat­taa huomioi­da, että Sak­san malli­in kuu­luu myös laa­ja osin verot­tomasti toimi­va palvelusek­tori, joka ei mak­sa paljonkaan alvia, vero­ja tai työ­nan­ta­ja­mak­su­ja, vaik­ka peri­aat­teessa pitäisi.

    Esimerkik­si Berli­inis­sä ei ole oikeas­t­aan ollenkaan kan­sain­välisiä rav­in­to­laketju­ja, kos­ka suurin osa rav­in­to­la-alas­ta kiertää suurim­man osan veroista. 

    Lop­putu­lok­se­na Sak­sas­sa on tar­jol­la paljon palve­lu­työtä, joka usein viral­lis­es­ti hyvin mata­lasti palkat­tua, mut­ta jos­sa lisäk­si osa palka­s­ta tulee pimeänä.

  6. Mik­si niin val­tio ei voisi päät­tää yleis­es­tä palkko­jen alen­nuk­ses­ta, kuten deval­vaa­tiostakin aikanaan päätet­ti­in? Eikö muka voi­da tarvit­taes­sa tehdä asi­aa koska­va laki?

  7. Käytän­nössä työ­paikoil­la jous­tot kaatu­vat useim­miten työ­nan­ta­jan vas­tus­tuk­seen. YTt ja irti­sanomi­nen on Suomes­sa help­poa ja hal­paa esim. Sak­saan verrattuna.

  8. OS:“Joku kom­men­toi­jista jo kek­sikin, että mitä ideaa on alen­taa palkko­ja koko kansan­taloudessa, jos ongelmia on vain joil­lakin ulko­maankaup­paa käyvil­lä aloil­la tai koti­maisil­la aloil­la, joi­ta hal­vat tuon­ti­tuot­teet uhkaavat.

    Palkko­jen alen­t­a­mi­nen vain joil­takin on epä­sol­i­daarista kahdes­ta syys­tä. Se toinen syy liit­tyy siihen, että jos sin­ul­ta ja vain sin­ul­ta alen­netaan palkkaa viidel­lä pros­en­til­la, sin­un ostovoimasi las­kee viisi pros­ent­tia, mut­ta jos kaikkien palkkaa alen­netaan viisi pros­ent­tia, osa tästä tulee ajan myötä takaisin hin­tata­son laskuna.”

    Tämä on yksi niistä syistä, mik­si täl­lä het­kel­lä kan­natan kaikkien päivit­täisen työa­jan piden­tämistä sil­lä n. 20 min­uu­til­la. Uut­ta syn­nyt­tävis­sä ammateis­sa ja tehtävis­sä tätä tuskin huo­mat­taisi­inkaan, kos­ka ei se luovu­us kel­lo neljään lopu. Palkan pienen­nys olisi heille vääryys, sil­lä hei­dän palkkata­son­sa ei ole ongelma.

    Työa­jan palaut­ta­mi­nen takaisin nykyiseen olisi help­poa, kun siihen olisi aikanaaan varaa.

    Ylipäätän­sä oloen sitä mieltä, että päivit­täiset työa­jat ja eri­laiset tasoit­tumis­jak­sot sekä aika­pankit oli­si­vat kaikille osa­puo­lille oikeu­den­mukaisem­pia paikallis­es­ti sovi­tut­tuna ja kan­nat­tavampia kuin järjestösopimukset.

  9. Sak­sas­sa tuo palkko­jen alen­t­a­mi­nen onnis­tuu hel­posti, kos­ka val­tio mak­saa jotain 60–70 % ansionmenetyksestä

    Vasti­neek­si työn­tek­i­jät saa­vat irtisanomissuojan .
    Lisäk­si työn­tek­i­jöil­lä on oikeus jär­jestää eri­ty­is­til­in­tark­istus fir­mas­sa huonon tilan varmistamiseksi.

    Usein sopimuk­seen liit­tyy myös ansion­mene­tyk­sen kor­vaami­nen kun ajat paranevat .Val­tio­han ei kor­vaa kaikkea

    Meitä yritetään aina hui­ja­ta kun poim­i­mal­la vain rusi­nat pullasta.

    Yksi syy piene­mipi­in lait­tomien lakko­jen määrään johtuu osit­tain myös siitä, että muual­la työn­tek­i­jöitä kusete­taan vähemmän .

    Sak­sas­sa työ­nan­ta­jat sat­saa­vat enem­män työn­tek­i­jöi­hin oppisopimusk­oulu­tuk­sen vuok­si ja niin­pä irti­sanomiskyn­nys on korkeampi

    Sak­sas­sa on taval­lista mak­saa irtisanomiskorvausta.Sinänsä se ei rasita yri­tyt­sä, sil­lä rahat on rahas­toitu eli rahat ovat siir­tyneet yri­tyk­sen kas­sas­ta jo aiko­ja sitten.Näin yön­tek­i­jät saavt kor­vauk­sen myös konkurssitilanteessa

    Toinen ongel­ma on, että pitkään jatkunut palk­ka-ale on markki­nahäir­iö, joten ei se voi määrät­tömästi jatkua.

    Muuten­han Sak­sas­sakin tehtäi­sisn sinkkiäm­päre­itä pajas­sa tako­ma­l­la 1800-luvun tapaan.

    Laa­jat palk­ka-alet ker­to­vat enem­mänkin yhteiskun­nan rap­pios­ta kuin tilapäi­sistä ongelmista.

  10. “Palkko­jen alen­t­a­mi­nen vain joil­takin on epä­sol­i­daarista kahdes­ta syys­tä. Se toinen syy liit­tyy siihen, että jos sin­ul­ta ja vain sin­ul­ta alen­netaan palkkaa viidel­lä pros­en­til­la, sin­un ostovoimasi las­kee viisi pros­ent­tia, mut­ta jos kaikkien palkkaa alen­netaan viisi pros­ent­tia, osa tästä tulee ajan myötä takaisin hin­tata­son laskuna.”

    Pakko­la­ki johtaa palkko­jen lasku­un vain osalta palkansaajia.

    Taka­port­ti­na on se, että laki ei koske henkilöko­htaisia työ­sopimuk­sia eli työ­nanata­jat voivat antaa etu­udet sopiimuksella

    Se tarkoit­taa, että vah­vas­sa työ­markki­na-ase­mas­sa ole­vien etuuk­si­in ja palkkoi­hin ei puututa.Samoin hyvä-veli-verkos­to­jen jäsent säästyvät leikkauksilta

    Vain heikot joutu­vat palk­ka-alen uhreiksi

    Nämä ovat pieni­palkkaisimpia eli kaup­pa­pi­iko­ja, siivoo­jia, kun­tien alem­pi­palkkaisia etc

  11. Nämä luku­ni ovat sum­mit­taisia, joku muu var­maan tietää parem­min. Vien­ti­te­ol­lisu­us tuo Suomeen oikeasti euro­ja vai­h­toe­htona velan­otolle. Teol­lisu­us­laitok­sen suo­rat palkkakus­ran­nuk­set ovat ehkä 25%. Kos­ka käytetään paljon yksi­ty­isiä ja julk­isia ali­hank­in­to­ja sekä palvelu­ja, tuot­teen kus­tan­nuk­sista onkin 70% palkkakus­tan­nuk­sia. Jot­ta vaiku­tus­ta syn­ty­isi, pitää saa­da tuo 70% alem­mak­si. Ongel­ma ilme­nee niinkin, että Suomen hin­tata­so on 20% EU keski­ta­soa korkeampi. Tämä on huono lähtöko­h­ta vien­nille, onko suo­ma­lainen tuote niin paljon sak­salaista parem­pi että siitä mak­se­taan täl­lainen lisähin­ta. Ymmär­rän kyl­lä, että Sari sairaan­hoita­ja ihmettelee, mitä hänen palkkansa vaikut­taa vien­ti­te­ol­lisu­u­teen, mut­ta kun vaikuttaa.

  12. Onko palkkaon­gel­maa ollenkaan vien­ti­te­ol­lisu­udessa tai edes koti­markki­noil­la? Kun ver­taa palkko­ja, niin erot kil­pail­i­ja­mai­hin ovat suurim­mat suorit­ta­van por­taan palkois­sa ja siel­läkin val­ti­ol­la sekä kun­nil­la. Eli palataan taas verotukseen.

    Asiantun­ti­jat ja johta­jat taas tien­aa­vat tun­netusti paljon heikom­min Suomes­sa kuin tärkeim­mis­sä kil­pail­i­ja­mais­samme. Insinööri tien­aa Sak­sas­sa käteen vajaat puoli­tois­tak­er­tais­es­ti (tuos­sa on jo otet­tu huomioon eri­lainen vero­tuskäytän­tö). Ero DI:llä on isom­pi. Omas­sa ammat­tiryh­mässäni tiedän palkkaerot Ruot­si­in. Nor­jaa ei kaiketi voi laskea mukaan vertailuun?

    Sen lisäk­si, että eritel­lään julki­nen- ja avoin sek­tori, pitää ana­ly­y­sis­sä kyetä erit­telemään suorit­ta­va por­ras, työn­jo­hto, asiantun­ti­jat ja johta­jat. Pitää olla itselleen rehelli­nen ja kyetä sanomaan ääneen mitä henkilöstöryh­miä ja mil­lä työan­ta­jil­la tarve palkko­jen alen­tamiseen koskee.

  13. Pohjim­mil­taan palkkaon­gel­mamme liit­tyy työn­tek­i­jäjär­jestö­jen kyvyt­tömyy­teen sopia keskenään oikeu­den­mukaises­ta tulon­jaos­ta. Tämä on sääli, sil­lä keskite­tyt sopimuk­set oli­si­vat mah­dol­lis­ta­neet tämän. Herää kysymys, onko oikeu­den­mukainen tulon­jako vain harhama vail­la real­is­tista operationalisointia?

    Jos on luot­ta­mus oikeu­den­mukaiseen tulon­jakoon, on myös mah­dol­lista pitää palkanko­ro­tuk­sis­sa kil­pailukyvyn tarvit­se­maa peli­v­araa. Muus­sa tapauk­ses­sa kukin yrit­tää vain kah­mia minkä pystyy. Teol­lisu­u­den työ­nan­ta­jien ensisi­jainen velvol­lisu­us on pitää huoli ulkois­es­ta kil­pailukyvys­tämme sen sijaan että sieltä käsin puu­tu­taan koko yhteiskun­nan ratkaisui­hin. On todel­la epämiehekästä syyt­tää Sari Sairaan­hoita­jaa itse aiheut­tamis­taan vaikeuksista.

    Paikalli­nen sopimi­nen fir­man men­estyk­sen mukaan ei oikein sovi kap­i­tal­is­tiseen markki­na­t­alouteen, mis­sä tap­pi­ot ja voitot kuu­lu­vat omis­ta­jalle. Työn­tek­i­jä ei menetä työvoimaansa kuten kap­i­tal­isti pääo­mansa, jos huonos­ti käy. Konkurssipesästä löy­tyy usein uusi duuni.

  14. Kalle:
    Onko palkkaon­gel­maa ollenkaan vien­ti­te­ol­lisu­udessa tai edes koti­markki­noil­la? Kun ver­taa palkko­ja, niin erot kil­pail­i­ja­mai­hin ovat suurim­mat suorit­ta­van por­taan palkois­sa ja siel­läkin val­ti­ol­la sekä kun­nil­la. Eli palataan taas verotukseen.

    Asiantun­ti­jat ja johta­jat taas tien­aa­vat tun­netusti paljon heikom­min Suomes­sa kuin tärkeim­mis­sä kil­pail­i­ja­mais­samme. Insinööri tien­aa Sak­sas­sa käteen vajaat puoli­tois­tak­er­tais­es­ti (tuos­sa on jo otet­tu huomioon eri­lainen vero­tuskäytän­tö). Ero DI:llä on isom­pi. Omas­sa ammat­tiryh­mässäni tiedän palkkaerot Ruot­si­in. Nor­jaa ei kaiketi voi laskea mukaan vertailuun?

    Sen lisäk­si, että eritel­lään julki­nen- ja avoin sek­tori, pitää ana­ly­y­sis­sä kyetä erit­telemään suorit­ta­va por­ras, työn­jo­hto, asiantun­ti­jat ja johta­jat. Pitää olla itselleen rehelli­nen ja kyetä sanomaan ääneen mitä henkilöstöryh­miä ja mil­lä työan­ta­jil­la tarve palkko­jen alen­tamiseen koskee.

    Juurikin näin, duunareille palkanalennukset.

  15. Olli Saari­nen: Paikalli­nen sopimi­nen fir­man men­estyk­sen mukaan ei oikein sovi kap­i­tal­is­tiseen markki­na­t­alouteen, mis­sä tap­pi­ot ja voitot kuu­lu­vat omis­ta­jalle. Työn­tek­i­jä ei menetä työvoimaansa kuten kap­i­tal­isti pääo­mansa, jos huonos­ti käy. Konkurssipesästä löy­tyy usein uusi duuni.

    Kyl­lä se sopii, mut­ta työn­tek­i­jöi­den edus­ta­jien paik­ka ei ole fir­mo­jen hal­li­tuk­sis­sa, vaan niiden (eri­ta­soi­sis­sa) johto­ryh­mis­sä. Hal­li­tushan on omis­ta­jien luottoelin.

    Sen sijaan työn­tek­i­jöi­den (siis palkol­lis­ten) edus­ta­jat pystyvät anta­maan merkit­tävää lisäar­voa johto­ryh­mien työsken­te­lyyn tuo­ma­l­la mukaan uusia näkökul­mia. Tämän lisäk­si epälu­u­lo johdon ja työn­tek­i­jöi­den välil­lä vähe­nee oleel­lis­es­ti, kun kaik­ki johto­ryh­män jäsenet saa­vat nähtäväk­seen samat tiedot. Nyky­maail­mas­sa myös firman/yksikön työn­tek­i­jät tietävät, että firman/yksikön men­estymis­es­tä on hyö­tyä heillekin.

    Johto­ryh­mis­sä ei äänestetä vaan keskustel­laan, minkä jäl­keen puheen­jo­hta­ja, esim. toim­i­tusjo­hta­ja, tekee päätök­sen. Pelko johdon kon­trol­lin menet­tämis­es­tä on täysin turha. Myös yri­tys­salaisuuk­sien karkaami­nen on estet­tävis­sä (saat­taa tosin vaa­tia lakimuutoksia).

    Kuin­ka ollakaan, SAK vaatii duu­nar­iedus­tus­ta nimeno­maan yri­tys­ten hal­li­tuk­si­in, ja EK vas­tus­taa kaikkia maedol­lisia edus­tuk­sia. Tämä on eri­toten EK:n kannal­ta outoa, sil­lä paikalli­nen sopimi­nen ei toi­mi ilman palkol­lis­ryh­mien mukanaoloa.

  16. Jär­jeste­ly tur­vaa työl­lisyy­den, mut­ta kun se pois­taa tehokkaasti luon­nol­lista tuhoa, se myös pysäyt­tää tuot­tavu­u­den nousun. Näin on käynyt Sak­sas­sa: hyvä työl­lisyys, heikko tuottavuuskehitys.

    Kun puhutaan taloud­es­ta, luon­nol­lisu­us on arvot­ta­va sana. Kuin­ka “luon­nol­lista” mikäkin poli­ti­ik­ka on, riip­puu hyvin paljon siitä keneltä kysytään.

    Jos Kiinan liit­tymis­es­tä globaalin talouden verkkoon seu­raa suuria ja tuhoisia tran­sient­te­ja, on kai aika luon­nol­lista halu­ta vält­tää siihen liit­tyvää tuhoa? Kun heilahte­lut vaimenevat, Sak­sa on valmi­ina iskemään. Sen ei tarvitse rak­en­taa uud­estaan. Tieto­taito ei ole päässyt kuihtumaan.

    Sin­ul­la on kyl­lä point­tikin. Sak­sa tun­netaan van­han teknolo­gian maana, eikä sen IT-sek­tori ole mikään ylpeilyn aihe. Mut­ta maa on ennenkin voit­tanut pitkäl­lä aikavälil­lä kulke­mal­la vas­toin nyky­is­ten päiväper­hoekon­o­mistien neu­vo­ja vas­taan. 1800-luvun Sak­sa teol­lis­tui pro­tek­tion­is­min avul­la, joka suo­jasi maat­alout­ta ja raskas­ta teol­lisu­ut­ta. “Luon­non­mukaises­ti” Sak­san suh­teelli­nen etu, väen­paljous, olisi ohjan­nut työl­lisiä pien­te­ol­lisu­u­den suuntaan.

    Eihän 1. maail­man­so­taa mil­lään nyrkkipa­jo­jen vehkeil­lä olisi voin­ut käydäkään!

  17. Ylei­sis­sä palka­nalen­nuk­sis­sa taas on se ongel­ma, että ne alen­ta­vat koti­maista kysyn­tää enem­män kuin olisi tarpeen. 

    Yri­tys­ten omis­tus on nykyään käytän­nössä globaalia. Hyvin globaaleil­la markki­noil­la pär­jäävien yri­tys­ten suo­ma­laisen henkilökun­nan palkko­jen alen­t­a­mi­nen on siis tulon­si­ir­to Suomen taloud­es­ta ulkomaille. 

    Samal­la koti­mainen kulu­tus kutis­tuu, mikä vähen­tää taloudessa kiertävän rahan määrää ja lisää työt­tömyyt­tä. Iso ero deval­vaa­tioon tulee nimeno­maan siitä, että lainat eivät kutis­tu, joten niiden hoita­misen reaa­li­nen taak­ka kas­vaa. Tässä fiskaa­li­nen deval­vaa­tio toimii siis samal­la taval­la kuin deval­vaa­tio 90-luvun lamas­sa (jol­loin merkit­tävä osa lain­oista oli ulkomaanvaluutassa). 

    Kulu­tus on joka tapauk­ses­sa hyvin suures­sa roolis­sa kehit­tyneis­sä talouk­sis­sa — myös Suomessa. 

    Vas­taväite lie­nee se, että palka­nalen­nus kan­nus­taa investoimaan lisää Suomeen. Tämä ei kuitenkaan päde sik­si, että paikallis­es­ti sovi­tut palkat tuo­vat jo tämän kannusteen. 

    Vas­taus tähän ongel­maan on se, että siir­ry­tään yri­tysko­htaisi­in työe­htosopimuk­si­in ja edis­tetään akti­ivisil­la toimil­la työvoiman liikkuvuutta.

  18. EKP on saanut nimel­lisen BKT:n kasvu-uran nousu­un. Vielä vuosi sit­ten euroalueen nimelli­nen BKT kasvoi vain 1–2% vuodessa, nyt se on jo noin 3%. 

    Se, että inflaa­tio ei ole kas­vanut ker­too siitä, että keskus­pankin toimet ovat men­neet käytän­nössä kokon­aan reaalisen kasvun kohen­e­miseen euroalueel­la. Tästä kielii myös se, että työt­tömyys on alka­nut euroalueel­la kutistua. 

    Alku­vuodes­ta käyn­nis­tet­tävät toimet nos­tanevat kasvun tuos­ta vielä ylöspäin. Lähivu­osi­na Dragh­in toimil­la euroalueen lama jätetään historiaan.

  19. Kun puhutaan jous­toista ja paikallis­es­ta sopimis­es­ta pitäisi lähteä purka­maan Suomen yksi­tyisen puolen nyky­on­gelmia käytän­nön tasol­ta käsin. 

    Ratkaisu­jen pitää nimit­täin toimia myös todel­lisu­udessa, eikä vain teoriassa.

    Sil­loin on heti aluk­si otet­ta­va huomioon reunae­hdot, käytän­nön tosi­asi­at seuraavasti:

    1) Markki­nat ovat koko ajan liik­keessä. Mitään stabi­il­isu­ut­ta on turha edes tavoitella.
    Sel­l­aisen jous­to­jär­jestelmän rak­en­t­a­mi­nen, joka ote­taan käyt­töön vas­ta sit­ten kun fir­ma on ongelmis­sa on jo lähtöko­htais­es­ti väärä; kaik­ki fir­mat tais­tel­e­vat koko ajan rajusti seu­raavas­ta kau­pas­ta ja jatku­vaa onnis­tu­mis­taku­u­ta ei saa mistään…

    2) Jous­ton ja paikallisen sopimisen pitää olla käytössä koko ajan ja sen pitää koskea kaikkea: palkko­ja, työaiko­ja, lomia, ammat­tin­imikkeitä, yms. Ohjaa­vana tek­i­jänä pitää olla kan­nat­ta­van tilauskan­nan ylläpitäminen. 

    3) Heti kun tode­taan, että markki­nat ovat muut­tuneet niin, että kan­nat­tavia tilauk­sia ei enään saa­da, ryhdytään jous­to-toimi­in. Tämän pitää tapah­tua paikallis­es­ti, siel­lä mis­sä paras tieto tilanteesta on ole­mas­sa. Kaiken­lainen byrokra­tia ja juris­te­ria on pidet­tävä tästä poissa.

    4) Yhtiön henkilöstön tulee olla kakissa vai­heis­sa mukana eri johto­ryh­mis­sä, mut­ta ei hallituksessa.

    5) Jos jous­to­toimet eivät tehoa, sil­loin on joudut­tu erikois­ti­lanteeseen, jos­sa tulee ottaa käyt­töön rajum­mat toimet fir­man ja työ­paikko­jen pelas­tamisek­si. Täl­löin tulee olla käytössä jous­ta­vat ja nopeat prose­du­u­rit, ja juris­te­ri­akin tulee kuvaan.
    Tässä ohjaava­va tulee olla uusien kan­nat­tavien kaup­po­jen nopea saan­ti fir­maan. Täl­löin kiin­teän asi­akasy­htey­den ylläpi­to on prioriteetti-asemassa.

    6) Jos nämäkään toimen­piteet eivät tehoa, mut­ta fir­ma on uudelleen-organ­isoitavis­sa kan­nat­tavak­si, sil­loin Suomes­sa pitäisi olla käytössä USA-tyyp­pinen “Capter 11” — menet­te­ly. Siinä estetään velko­jien “verikoirien” hyökkäyk­set, eivätkä ne voi ajaa fir­maa nopeaan konkurssi­in, vaan se saa mah­dol­lisu­u­den jatkaa jonkin aikaa liike­toim­intaansa ja päästä näin taas kannattavaksi.
    Näin elinkelpoinen fir­ma jatkaa, eikä sitä aje­ta “turhaan” konkurssi­in, kuten 90-luvul­la tehti­in tuhan­sille kan­nat­taville firmoille.

    Sep­po Korp­poo, 40-vuot­ta vien­nin eturintamapalvelua

  20. Esimerk­ki toimi­vas­ta joustosta:

    Met­al­lialan fir­ma otti tilauk­sen 2 kuukau­den kiireel­lisel­lä toim­i­tusa­jal­la. Nor­maal­i­toimin­nal­la toim­i­tus ei ollut mah­dolli­nen, joten otet­ti­in paikalliset jous­tot käyt­töön seuraavasti:

    1) Yhtiön osakas oli kokenut suun­nit­telus­sa ja ostois­sa. Hän meni viikok­si suun­nit­telupuolelle töi­hin ja sai muutet­tua toim­i­tusa­jan suh­teen kri­it­tisiä kom­po­nent­te­ja parem­mik­si, halvem­mik­si ja lyhyel­lä toim­i­tusa­jal­la. Tuot­teen raken­net­ta muutet­ti­in tuotan­non kannal­ta paremmaksi.

    2) Tuotan­to siir­tyi kuukaudek­si piden­net­tyyn työaikaan ja teki myös viikon­lop­ut töitä.

    3) Toim­i­tusjo­hta­ja siir­tyi viikok­si kokoon­panon työn­jo­hta­jak­si ja organ­isoi työn­tek­i­jöi­den kanssa 3 päivässä lin­jan tehokkaam­mak­si. Sen jäl­keen hän siir­tyi viikok­si osavalmis­tuk­seen töi­den järjestelijäksi.

    4) Fir­man kul­jet­ta­ja oli ajo­jen välis­sä kuukau­den tuotan­nos­sa asen­ta­mas­sa tiivis­teitä ja pakkaamossa.

    5) Toim­i­tusjo­hta­jan sih­teeri toi yli­työläisille kahvia ja purtavaa.

    Toim­i­tus onnis­tui ja oli kan­nat­ta­va. Tilaa­jal­ta tuli juuri kau­nis kiitos ja kaikille bonus-lahja.

    Sep­po Korp­poo, joka uskoo vas­tu­u­ta ottavaan johtamiseen edestä

  21. Mata­lampi­en palkko­jen sal­lim­i­nen potku­jen sijaan mah­dol­lis­taa nimeno­maan luo­van tuhon ja tuot­tavu­u­den kasvun. 

    Ongel­mana on että tuot­tavu­us ei voi kas­vaa ilman pääo­ma­suh­teen paren­e­mista ainakin jol­lakin taval­la. Jos käytet­tävis­sä ole­va (ainee­ton tai aineelli­nen) pääo­ma per työn­tek­i­jä ei kas­va, niin ei kas­va tuot­tavu­uskaan. Jos luo­va tuho on vain tuhoa niin tuot­tavu­us ei kasva. 

    Tuot­tavu­us­gäpin mukaan­han sitä palkkaa pitäisi alen­taa. Jos jonkun alan kil­pailukyky on heikko ja irti­sanomisia tarvi­taan sen paran­tamisek­si (tai kos­ka ei mene tarpeek­si tavaraa kau­pak­si), niin tuot­tavu­us per työ­tun­ti on sil­loin nimeno­maan sil­lä alal­la huono. En näe mitä epä­sol­i­daarista tässä on con­tra irti­sanomiset, jos työ­nan­ta­jan kan­nat­taa pitää työn­tek­i­jä huonom­mal­la pal­ka­lla, niin aina­han työn­tek­i­jä voi men­nä muualle. Se, että luo­vaa tuhoa poli­it­tis­es­ti vauhdite­taan pakot­ta­mal­la fir­mo­ja nurin, on kyl­lä aika erikoista. Plus etten usko Schum­peterin kyl­lä allekir­joit­ta­van tulk­in­taasi hänen teoriastaan.

  22. Palka­nalen­nuk­sia tai sotu-leikkauk­sia tarvi­taan siel­lä, mis­sä työt­tömyys ylit­tää pienen kitkatyöt­tömyy­den. Jos jonkun palk­ka las­kee liikaa, työ­nan­ta­jat tekevät kil­van parem­pia tar­jouk­sia hänen pitämisekseen/saamisekseen.

Vastaa käyttäjälle Olli2 Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.