Suomen synkkä tulevaisuus (3) Koulutusetumatkan hupeneminen

Suomen vahvuute­na on ollut hyvin koulutet­tu kansa. Meil­lä ei ole varsi­naisia huip­puyliopis­to­ja. Sik­si meil­lä ei kär­ki ole terävä, mut­ta keskiver­tokansalaisen osaami­nen on hyvää ja huonos­ti koulutet­tu­jen määrä suh­teel­lisen vähäi­nen. Koulu­ar­vosanoin voidaan sanoa, että meil­lä on paljon kasin osaajia.

Hyv­in­voi­va keskilu­ok­ka on hyvä asia pait­si ihmisille itselleen myös koko kansan­taloudelle. Eri­tyisen ilah­tunut siitä on val­tio­varain­min­is­teri, kos­ka sieltä ne vero­tu­lot tulevat.

Meil­lä on siis hyvä ammat­timiehiä ja koulutet­tu keskilu­ok­ka. Tämä on ollut suuri vahvu­us, mut­ta elinkeino­rak­en­teen muu­tos on viemässä tätä suh­teel­lista etua meiltä. Etu­matkamme on kuitenkin hupen­e­mas­sa, kun muut otta­vat meitä kiin­ni. Lisäk­si omat oppimis­tu­lok­semme ovat viime aikoina jopa laskeneet. 

Ei tässä kaik­ki. Huo­mamme, että olem­mekimn veikan­neet väärää hevosta.

Suo­ma­laiset ovat oikein hyviä töis­sä, jois­sa robot­it ja tietokoneet ovat vielä parempia.

Työ­markki­nat ovat polar­isoi­tu­mas­sa niin, että keski­t­u­loisia on paljon aiem­paa vähem­män ja enem­män toisaal­ta hyvä­palkkaisia asiantun­ti­jate­htäviä ja vas­taavasti vähän koulu­tus­ta vaa­tivia matalapalkkatöitä.

Noi­hin asiantun­ti­jate­htävi­in kahdek­sikon tasoinen osaami­nen on vähän alakant­ti­in, kun taas mata­la­palkkatöis­sä pär­jäisi vähem­mäl­läkin. Koulu­tuk­sel­la ja hyväl­lä osaamisel­la on etua kaikessa työssä. Sik­si ne palk­ka-asteikon keski­vai­heil­ta alaspäin putoa­vat kahdek­sikon osaa­jat syr­jäyt­tävät huonom­min koulutet­tu­ja myös töistä, jois­sa pär­jäisi pienem­mäl­läkin koulu­tuk­sel­la (koulu­tus­in­flaa­tio).

Koulu­tus on hyödyl­listä. Ei pidä ajatel­la, että kun keskipalkkaisia töitä on vähem­män, vähen­netään koulutusta.

Ongel­mamme on siinä, että niitä huip­puylios­to­ja ei ole. Kansan­talouden kannal­ta ei ole kovin hyvä aja­tus myöskään lähet­tää lah­jakkaimpia nuo­ri­amme ulko­maisi­in huip­puyliopis­toi­hin, sil­lä sinne ne bength­olm­strömit herkästi jäävät. Yksilö­ta­sol­la se toki on kannattavaa.

En halu­aisi haukkua Sip­ilän hal­li­tus­ta, kos­ka on tässä ollut peräkkäin aika mon­ta hal­li­tus­ta, jot­ka ovat jät­täneet tekemät­tä asioi­ta, joi­ta olisi pitänyt tehdä. Koulu­tuk­seen kohdis­tu­vat säästöt ovat kuitenkin erit­täin lyhyt­näköisiä. Kun puut­teemme ovat eri­tyis­es­ti huip­pu­osaamises­sa, lyhyt­näköistä alue­poli­it­tista kau­naisu­ut­ta on kohdis­taa korkeak­oulusäästöt vielä suurim­mal­la voimal­la Helsin­gin yliopis­toon, joka on suo­ma­lai­sista yliopis­toista ain­oa jotenkin kan­sain­väli­sis­sä ver­tailuis­sa menestynyt.

52 vastausta artikkeliin “Suomen synkkä tulevaisuus (3) Koulutusetumatkan hupeneminen”

  1. Suomen yliopis­tot ovat erikois­tuneet juuri tuo­hon keskinker­taisu­u­teen. Yllätävästi vas­ta keskus­ta ymmärtää, että yliop­sto­jen rahaa pitää saa­da suun­nat­tua keskinker­tais­es­ta (esim. kaik­ki ekonomik­oulut) ja kivas­ta (kaik­ki post­mod­erni hömp­pä ja kult­tuuri-tohtorit) oikeasti huip­puk­oulu­tuk­seen ja ‑tutkimuk­seen.

  2. Yliopis­to­jen autono­mia on ken­ties ollut syynä myös siihen, että vuosit­tain koulute­taan val­ta­va määrä filolo­ge­ja ja ‑sofe­ja, jot­ka joutu­vat valmis­tut­tuaan työt­tömik­si. Tämä ei voi olla tarkoitus!

  3. “Yliopis­to­jen autono­mia on ken­ties ollut syynä myös siihen, että vuosit­tain koulute­taan val­ta­va määrä filolo­ge­ja ja ‑sofe­ja”

    Ei niitä kyl­lä val­tavia määriä koulute­ta. Esimerkik­si ran­skan kieleen val­i­taan Tam­pereel­la vuosit­tain reilut kymme­nen, joskus alle. Vaik­ka osa noista jäisi työt­tömäk­si, sil­lä tuskin on merkit­tävää vaiku­tus­ta Suomen talouteen. 

    Eniten val­i­taan englan­nin luk­i­joi­ta, mut­ta he myös työl­listyvät hyvin.

    Insinööre­jä sun trade­nome­ja koulute­taan liikaa.

    http://www.akava.fi/files/17055/01_B_Tyottomat_koulutusaloittain_yleisimmat_akavalaistutkinnot.jpg

  4. Aal­to-yliopis­to oli ja on todel­la hyvä yri­tys asian kor­jaamisek­si. Ihmette­len kovasti, jos yri­tys ei kan­na hedelmää. Veikkaan, että Aal­to on paljon parem­pi kuin mitä aika sat­un­naisi­in seikkoi­hin perus­tu­vat rankkauk­set kertovat.

    Yliopis­tot ovat sen sijaan muut­tuneet nais­val­tais­ten alo­jen tem­mellysken­tik­si. Äkkiseltään en löytänyt tietoa siitä, moniko esimerkik­si Helsin­gin yliopis­tos­ta valmis­tuneista on naisia (nar­rati­ivi­in sopi­ma­ton­ta tietoa piilotel­laan?). Mut­ta keskimäärin yliopis­toista valmis­tuneista on naisia muis­taak­seni noin 70%. Vielä lukiois­sa tyt­töjä on “vain” kym­menisen pros­ent­tia enemmän.

    Poikia syr­jivä koulu­tus toimii siis odotusten mukaises­ti. Kuitenkin kasvuyri­tys­ten perus­ta­jista miehiä on noin 90%. 

    Järkevää?

    Miet­tiä pitäisi sitäkin, mik­si ruotsinkielisille on varat­tu niin paljon enem­män paikko­ja kau­pal­liseen kolu­tuk­seen. Ymmär­rän kyl­lä, että hyväo­sais­ten — esimerkik­si per­in­teis­ten liikemies­suku­jen veso­jen — tukem­i­nen saat­taa tuot­taa hyvin. Mut­ta onko silti varaa pitää yllä kovin huono­ja ruotsinkielisiä kauppakorkeakouluja?

  5. Koulu­tusleikkauk­sista on tul­lut mantra, jota joukol­la kauhis­tel­laan, että nyt (yliopisto)koulutus jotenkin dra­maat­tis­es­ti heikke­nee. Eiköhän (Helsin­gin) yliopis­tol­la ole kuitenkin aika lail­la ilmaa ja vähem­män merkit­täviä tutkimusa­lo­ja. Tohtor­ei­den lisään­tyvä työt­tömyys on tästä hyvä esimerk­ki, yhteiskun­nan tarpeet ja yo koulu­tus eivät kohtaa. Yliopis­tom­aail­man YT on tarpeelli­nen ja oikein toteutet­tuna pöhö­tys­tä ter­ve­hdyt­tävä toimenpide.

  6. Ei se ope­tus eli­it­tiyliopis­tois­sa sen ihmeel­lisem­pää ole kuin Suomes­sakaan. Eivät ne edes yritä palkata eri­tyisen hyviä opet­ta­jia, vaan pro­fes­sori­valin­nat osu­vat yleen­sä hak­i­joi­hin, jot­ka ovat ylit­täneet odotuk­set tutkimuk­ses­sa ja täyt­täneet ne opetuksessa.

    Ylipään­sä ope­tus on asia, jos­sa erot huip­pu­jen ja taval­lisen hyvien välil­lä ovat suh­teel­lisen pienet. Ope­tus on kuitenkin enem­män jär­jestelmä­ta­son kuin yksilö­ta­son asia. Huip­puopet­ta­ja pystyy ehkä kehit­tämään parem­pia ope­tus­menetelmiä, mut­ta hyvä opet­ta­ja pystyy sovelta­maan niitä kutakuinkin yhtä hyvin.

    Erot eli­it­tiyliopis­to­jen ja suo­ma­lais­ten yliopis­to­jen välil­lä näkyvät paljon selkeäm­min opiske­li­ja-ainek­sen tasos­sa, kos­ka eli­it­tiyliopis­tot voivat valikoi­da opiske­li­jansa paljon tiukem­min kri­teere­in. Kun lähtö­ta­so on tarpeek­si korkea, voidaan opiske­li­joil­ta edel­lyt­tää enem­män kuin taval­lises­sa yliopis­tossa, mikä näkyy myös oppimis­tu­lok­sis­sa. Samal­la opiske­li­jat pää­sevät verkos­toi­tu­maan tule­vien men­estyjien kanssa. Suo­mi taitaa olla sen ver­ran pieni kielialue, ettei vas­taav­il­la kri­teereil­lä saataisi kasaan tarpeek­si suur­ta opiske­li­jamäärää yliopis­ton pyörittämiseksi.

  7. No, mitä tarkoit­taa parem­mat yliopis­tot? Lisää pro­fes­sor­e­i­ta? Enem­män oppi­ainei­ta? Enem­män tehokku­ut­ta? Päällekkäisyyk­sien purkua? Nopeam­paa valmis­tu­mista? Näi­hin kysymyk­si­in toivoisin Soin­in­vaar­al­ta vastausta.

    Tässä aiem­min­han Soin­in­vaara kri­ti­soi äänekkäästi alue­poli­it­tises­sa hengessä sitä, että esim. Helsin­gin yliopis­tol­ta leikataan. Esimerkkinä OS antoi sen, että Jaakko Hämeen-Antti­la läh­tee Suomes­ta, ja tämä oli OS:n mielestä mallies­imerk­ki siitä, että “huip­pututk­i­jat” lähtevät Suomes­ta. Aivan ikään kuin niitä veroeu­ro­ja tahkot­taisi­in islamin ja ara­bi­an kie­len “huip­pututkimuk­sel­la”.

    Toisin kuin OS virheel­lis­es­ti väit­tää, Helsin­gin yliopis­to ei ole ain­oa suo­ma­lainen kan­saivälis­es­ti men­estynyt yliopis­to. Väk­iluku­un suh­teutet­tuna ei-anglosak­sise­na maana suo­ma­laiset yliopis­tot ovat men­estyneet kan­sain­väli­sis­sä ver­tailuis­sa poikkeuk­sel­lisen hyvin.

    Itse näk­isin, että Suomea vaivaa pikem­minkin ylik­oulut­tau­tu­mi­nen. Opiskel­laan 6–7 vuot­ta bilet­täen ja tukia nos­taen, jot­ta voidaan työl­listyä työhön, jos­sa ei tosi­asial­lis­es­ti vaa­di­ta niin laa­jaa tietotaitoa.

  8. Suomen yliopis­to­laitoa pär­jää kan­sain­väli­sis­sä ver­tailus­sa main­iosti ottaen huomioon väestöpo­h­jan ja rahoituksen.
    Vaik­ka rankin­git eivät toki ker­ro kaikkea, voidaan vaikka­pa Shang­hai Top 500 ‑listal­ta havai­ta että Suomel­la on listal­la 6 yliopis­to. Ruot­sil­la 11, Tan­skalla 5, Nor­jal­la 3.

    Har­vat maat pää­sevät vas­taavi­in lukui­hin. Vaikka­pa Sak­sas­ta listal­la on 39 yliopis­toa, USA:lla 146. Venäjältä on listal­la vain 2 mikä ker­too omaa surullista tari­naansa maan tule­vaisu­u­den näkymistä.

    Jos Suomeen halu­taan parem­paa lis­tamen­estys­tä olisi halvin keino yhdis­tää kaik­ki yliopis­tot Suomen Yliopis­tok­si jol­la nyt on kam­puk­sia eri puo­lil­la maa­ta. Jos taas yksit­täis­ten yliopis­to­jen sijoi­tus­ta halu­taan paran­taa pitäisi roimasti lisätä tutkimus­määrära­ho­ja tutk­i­joiden palkkaamiseksi.

    Yliopis­tok­oulu­tuk­sen tehostamiseen ja esim. perus­tutk­in­to­jen opetuk­sen yhteistyöhön olisi syytä panos­taa mut­ta eivät ne rankinge­ja paranna.

  9. OS:“Koulutukseen kohdis­tu­vat säästöt ovat kuitenkin erit­täin lyhyt­näköisiä. Kun puut­teemme ovat eri­tyis­es­ti huip­pu­osaamises­sa, lyhyt­näköistä alue­poli­it­tista kau­naisu­ut­ta on kohdis­taa korkeak­oulusäästöt vielä suurim­mal­la voimal­la Helsin­gin yliopis­toon, joka on suo­ma­lai­sista yliopis­toista ain­oa jotenkin kan­sain­väli­sis­sä ver­tailuis­sa menestynyt.”

    Men­emät­tä vielä tähän Helsin­ki vs. muut ‑keskustelu­un keski­tyn yliopis­to­jen hallinto­by­rokra­ti­aan. Siinä olisi tilaa säästämiselle, kun­han se vain tehtäisin oiken.

    Yliopis­tois­sa on täl­lä het­kel­lä suuri määrä kaiken­ta­soisia byrokraat­te­ja, joil­la ei ole mitään tekemistä tieteen eikä edes opetuk­sen laadun kanssa.Tämä on ensisi­jais­es­ti seu­raus­ta min­is­ter­iöi­den vaa­timista suunnittelu‑, lausunnonanto‑, raportointi‑, seuranta‑, yms. hallinnol­li­sista ruti­ineista, jot­ka vaa­ti­vat myös tutkimus- ja ope­tushenkilökunnal­ta aikaa ja vaivaa.

    Veikkaan, että tule­va säästämi­nen aloite­taan vähen­tämäl­lä (alim­man tason) byrokraat­te­ja. Hallinnol­lisi­in ruti­inei­hin ei puu­tu­ta, joten ne siir­tyvät pro­fes­sorien ja muiden tutk­i­joiden ja opet­ta­jien työk­si. Eli men­nään todel­lakin suohon.

    Oikea tie hallinnon osalta olisi käy­dä läpi nuo ruti­init, tap­paa niistä ei-vält­tämät­tömät, ja organ­isoi­da yliopis­to­jen tutkimuk­seen ja opetuk­seen liit­tymätön henkilökun­ta sen mukaan.

    Yliopis­to­jen autono­mi­aa on lisät­ty ja niiden hal­li­tuk­sis­sa on yri­ty­selämän edus­ta­jia. Tämän pitäisi olla heille tut­tua, joten heil­lä tulee ole­maan suuri vastuu.

    Säästöjä syn­tyy parhait­en vähen­tämäl­lä resurssien tuh­laus­ta, ei säästämällä.

  10. Pyörit­te­len tässä vajaan miljoo­nan liike­vai­h­dol­la pien­tä yri­tys­toim­intaa ja min­ul­la on kolme poikaa joille tässä on hommia.

    Yri­tyk­ses­tä huoli­mat­ta eivät päässeet opiskele­maan alaa yliopis­toon, kun eivät jak­sa ja ehdi puskea pääsykoekir­jo­ja kuukausikaupalla.Luulisi, että kansakun­nan kan­nat­taisi mah­dol­lis­taa edes rahal­la tarpeelli­nen koulu­tus niille jot­ka koulu­tus­ta oikeasti tarvit­si­si­vat, sen sijaan että koulut­taa ilmaisek­si kortistoon.

  11. Kan­nat­taa aidosti tutus­tua esim. yliopis­to­jen rak­en­teeseen, koulu­tuslin­jo­jen kokoon ja henkilöstön määrään. Tämä onnis­tuu varsin hel­posti googlaa­mal­la. Sit­ten voi etsiä sitä “ilmaa” jos­ta pitää karsia. 

    Tutk­i­ja:
    Koulu­tusleikkauk­sista on tul­lut mantra, jota joukol­la kauhis­tel­laan, että nyt (yliopisto)koulutus jotenkin dra­maat­tis­es­ti heikke­nee. Eiköhän (Helsin­gin) yliopis­tol­la ole kuitenkin aika lail­la ilmaa ja vähem­män merkit­täviä tutkimusa­lo­ja. Tohtor­ei­den lisään­tyvä työt­tömyys on tästä hyvä esimerk­ki, yhteiskun­nan tarpeet ja yo koulu­tus eivät kohtaa. Yliopis­tom­aail­man YT on tarpeelli­nen ja oikein toteutet­tuna pöhö­tys­tä ter­ve­hdyt­tävä toimenpide.

  12. Ope­tus­ta ei pidä leika­ta mut­ta ei sitä kan­na­ta lisätä myöskään kos­ka valmis­tu­mi­nen pitenisi vain. Opiskelu ja työ­moraalia kan­nat­taisi toki kohen­taa. Suomes­sa on liian help­poa päästä olea­mat­toma­l­la koulu­tuk­sel­la johtavaan asemaan.

  13. Tom­pe­lo:

    Miet­tiä pitäisi sitäkin, mik­si ruotsinkielisilleon varat­tu niin paljon enem­män paikko­ja kau­pal­liseen kolu­tuk­seen. Ymmär­rän kyl­lä, että hyväo­sais­ten – esimerkik­si per­in­teis­ten liikemies­suku­jen veso­jen – tukem­i­nen saat­taa tuot­taa hyvin. Mut­ta onko silti varaa pitää yllä kovin huono­ja ruotsinkielisiä kauppakorkeakouluja? 

    Sitä ihmette­len kanssa vaik­ka itse olen ruotsinkieli­nen. Ilmeiset­si se on jokin perinne mut­ta Helsin­gin Han­ken pitäisi mielestäni yhdis­tää Aal­to-yliopis­toon vaik­ka jok­sikin “pohjo­is­maisen finanssialan laitok­sek­si” ja sal­lia kaiken kielis­ten opiskel­la siel­lä ilman kiin­tiöitä. Ymmärtääk­seni jo nyt suuri osa opetuk­ses­ta siel­lä on englan­niksi joten vaik­ka äidinkieli ei olisi ruot­si niin pää­sisi hyvin kärryille.

  14. Osmo Soin­in­vaara:
    Yliop­ston säästö­tavoite on suurem­pi kuin koko sen hallinto.

    Näin­hän on ollut useis­sa ammat­tko­rkeak­ouluis­sa jo viime hal­li­tuskau­den päätösten takia. On tarvit­tu lukuisi­in asioi­hin kajon­nei­ta supis­tus- ja säästöpäätök­siä eikä ydin­te­htäviäkään ole voitu jät­tää koske­mat­tomik­si, valitettavasti.
    Ihmisiä työn­netään pois työy­hteisöistä (ja tässä tapauk­ses­sa tutkimusy­hteisöistä, mikä voinee tarkoit­taa myös tiedey­hteisöistä irtoamista) ilman että kenel­läkään tun­tuu ole­van näke­mys­tä tule­vaisu­u­den tarpeista hei­dän osaamiselleen tai oppimis­po­ten­ti­aalilleen. “Kek­si joku yri­tys” on evästyk­senä mielestäni syr­jäyt­tävää retoriikkaa.

  15. Muu­tamille kom­men­toi­jille voisi vas­ta­ta ettei yliopis­ton sijoi­tus­ta pidä suh­teut­taa mihinkään väk­ilukui­hin, rahoituk­seen ym. Ei työ­nan­ta­jia tai tiede­maail­maa kiin­nos­ta opiske­li­jan lähtö­maan väk­iluku tai hänen yliopis­ton­sa rahoi­tus. Huip­pututkimus­ta joko on tai ei ole.

  16. Krtek:
    Yliopis­to­jen autono­mia on ken­ties ollut syynä myös siihen, että vuosit­tain koulute­taan val­ta­va määrä filolo­ge­ja ja ‑sofe­ja, jot­ka joutu­vat valmis­tut­tuaan työt­tömik­si. Tämä ei voi olla tarkoitus!

    Ei kun juuri toisin päin. Yliopis­to­jen sosial­isoin­ti 70-luvul­la johti juuri suun­nitel­mat­alouteen, jos­sa suun­nitelti­in sel­l­ais­ten alo­jen koulu­tus­ta, joil­la ei ole tilaus­ta. Yksi­tyi­nen yliopis­to­jär­jestelmämme tuot­ti siihen asti paljon parem­min kysyn­tää vas­taavasti tutk­in­to­ja. Lisäk­si se tuot­ti parem­paa perus­tutkimus­ta, mitä voi pitää jo ihmeenä.

  17. Pekka S:
    Muu­tamille kom­men­toi­jille voisi vas­ta­ta ettei yliopis­ton sijoi­tus­ta pidä suh­teut­taa mihinkään väk­ilukui­hin, rahoituk­seen ym. Ei työ­nan­ta­jia tai tiede­maail­maa kiin­nos­ta opiske­li­jan lähtö­maan väk­iluku tai hänen yliopis­ton­sa rahoi­tus. Huip­pututkimus­ta joko on tai ei ole.

    Suomelta puut­tuu myös avaru­us­tutkimu­so­hjel­ma, MM-tason jalka­pal­lo­joukkue sekä yli kymme­nen miljoo­nan asukkaan metropoli. Kyl­lä pohdin­nois­sa pitää olla real­is­mia. Har­vardin yliopis­ton vuosi­bud­jet­ti 2014 oli 4,4 mil­jar­dia USD (n. 4 mrd EUR), eli karkeasti 150% Suomen yliopis­to­jen kokon­ais­bud­jetista. Suomen yliopis­tois­sa on yhteen­sä 167000 opiske­li­jaa, Har­vardis­sa 21000. Kas­vate­taanko rahoi­tus­ta vai leikataanko opiske­li­jamääriä jot­ta päästään Har­vardin tasolle?

    Ei suo­ma­laises­sa tutkimuk­sen tasos­sa ole mitään vikaa, vain rahoi­tus puut­tuu. Jos julka­isu­ja halu­taan lisää pitäisi olla rahaa palkata jo valmis­tunei­ta tohtor­e­i­ta. Nykyi­nen rahoi­tus­malli ohjaa koulut­ta­maan yhä uusia tohtor­e­i­ta jot­ka use­assa tapauk­ses­sa jäävät joko koulu­tus­ta vas­taa­mat­tomaan työhön koti­maa­han tai menevät töi­hin ulko­maille. Vaikka­pa nyt biokemi­an tohtor­e­i­ta löy­tyy niin yläk­oulun opet­ta­jis­tos­ta kuin sveit­siläis­ten lääkeyri­tys­ten palkkalis­toil­ta. Molem­mis­sa tapauk­sis­sa kyse ei ole veron­mak­sajien raho­jen optimikäytöstä.

  18. “Yliop­ston säästö­tavoite on suurem­pi kuin koko sen hallinto.”

    Luu­len­pa, että tässä on tehty aika yleinen virhe ajat­tele­mal­la että “hallinnon kus­tan­nuk­set” on sama asia kuin “hallinto­henkilökun­naksi luokitel­tu­jen työn­tek­i­jöi­den kustannukset”.

    Mut­ta yliopis­tois­sa pätee var­maan sama kuin minkä havaitsin käy­dessäni pitkästä aikaa ter­veyskeskuk­ses­sa: lääkäri käyt­ti vam­mani tutkimiseen ja min­un kanssa keskustelemiseeni noin kak­si min­u­ut­tia, ja ker­to­musten sekä tilas­toitavien tieto­jen näpyt­telemiseen tietokoneelle noin kahdek­san min­u­ut­tia. Eli hallinto­työtä teetetään heil­lä, joiden piti tehdä se varsi­nainen tehtävä.

  19. Päivän hesaris­sa Grahn-Laa­so­nen kir­joit­taa luku­taidot­tomien aikuis­ten koulu­tuk­ses­ta (Iso osa maa­han­tuli­joista on luku­taidot­to­mia). Päivän hesaris­sa käsitel­lään myös Afrikan väestönkasvua, jota Soin­in­vaarakin käsit­teli aiemmin.

    Päivän Aamule­hdessä on jut­tu Egyptin koulu­tusjär­jestelmästä, neljännes kansas­ta luku­taidot­to­mia, opet­ta­jat eivät väl­itä opet­tamis­es­ta ja ravin­non puute heiken­tää oppimiskykyä. Älykkyysosamäärä­taulukon mukaan n. 80 älykkyysosamääräl­lä selviää kyl­lä perusk­oulus­ta, ja tuet­tuna jopa lukios­ta. Van­hasen ja Lyn­nin tutkimuk­sen mukaan Egyptin keskimääräi­nen äo olisi n. 74–83. Tukee toimit­ta­jien havain­to­ja ja kaikkia statistiikkoja.

    Enkä väitä että syy olisi geeneis­sä, vaan ravin­nos­sa, kult­tuuris­sa ja ympäristötek­i­jöis­sä. Olen toden­nut tääl­lä aiem­minkin että olen kult­tuuri­ra­sisti, vas­tus­tan kult­tuuria joka sanan­va­pau­den, sivistyk­sen ja tasa-arvon sijaan ajaa total­i­taris­mia ja alis­tamista. Vas­tus­tan siis fanaat­tisia mus­limikult­tuure­ja, kuten esimerkik­si Sau­di-Ara­bi­aa, osit­tain Egyp­tiä ja esim. Irania.

    Noi­ta asioi­ta kun vat­u­loi, pääsee hel­posti tuol­laiseen lop­putu­lok­seen, johon on Helsin­gin yliopis­ton pro­fes­sorikin päätynyt:
    http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2016/01/olemme-olleet-naiiveja.html

  20. Yliopis­to­jen säästö­tavoit­teet on hel­posti saavutet­tavis­sa ilman mitään vahinkoa kansan­taloudelle. Kuin­ka paljon trav­it­semme lisää työt­tömiä biolo­ge­ja ja folk-loris­ti­ikan osaa­jia? Ja Nais­tutkimuk­sen “osaa­jia” ei ole koskaan tarvit­tu sitä ensim­mäistäkään. Täysin vail­la hait­to­ja voidaan leika­ta enem­mänkin kuin nyt tehdään

  21. Onko koulu­tus ain­oa elämä­nalue, jota ei voi tehostaa? Sotien jäl­keen pääsi poli­isik­si, kun kävi muu­ta­man viikon kurssin Suomen­lin­nan poli­isik­oulus­sa. Varsi­nainen poli­isi­työ opit­ti­in sit­ten työn ohes­sa van­hem­mil­ta kol­le­goil­ta sekä eri­laisil­la kurs­seil­la. Oliko täl­lainen poli­isi olen­nais­es­ti huonom­pi kuin nykyi­nen, joka on valmis­tunut poliisiammattikorkeakoulusta?

    Aka­teemis­es­ti koulutet­tu on istunut koulun penkil­lä parikym­men­tä vuot­ta, ensin yhdek­sän vuot­ta perusk­oulus­sa, kolme vuot­ta lukios­sa ja neljästä seit­semään vuot­ta korkeak­oulus­sa. Ammat­ti­tutkin­non suorit­tanut on puolestaan ollut reilut kymme­nen vuot­ta koulus­sa, vähin­tään. Onko tosi­aan niin, että nyky-yhteiskun­nas­sa selviämiseen tarvi­taan vuosikausien koulutus?

    Päivän lehdessä ope­tus­min­is­teri pohtii aikuis­ten perusk­oulu­tus­ta. Jos maa­han­muut­ta­jal­la ei ole luku- ja kir­joi­tus­taitoa edes oma­l­la äidinkielel­lään, niin miten ihmeessä hän selviää Suomes­sa, jos ker­ran äidinkieltä jo osaa­van koulu­tus­put­ki on vähin­tään kymmenvuotinen?

  22. En oikein ymmär­rä tätä “koulu­tuse­tu­matkan” käsitet­tä, se on kyl­lä tot­ta että perusk­oul­u­laiset ovat pär­jän­neet PISA ‑testeis­sä hyvin mut­ta tuskin se suo­raan kään­tyy mik­sikään etumatkaksi.

    Koulu­tus on nimit­täin myös kult­tuuria ja esimerkik­si matem­ati­ikan opetuk­ses­sa kult­tuuri on heiken­tynyt jo pitkään. Tämä on haitallista ja harmil­lista, kos­ka matem­ati­ikan ope­tus on kuin pianon soiton opiskelua — sitä ei voi oppia vain edel­lisenä iltana luke­mal­la nuotit vaan har­joit­telun on olta­va jatku­vaa. Sik­si se sopii eri­tyisen hyvin koulu­muo­toiseen opiskeluun.

    Jos tänne halu­taan huip­puta­son osaamista esimerikik­si roboti­ikas­sa, niin pitää olla myös matem­ati­ikan perus­teet hal­lus­sa hyvin — mitään kan­sain­välisiä julka­isu­ja on han­kala lähteä luke­maan heikoil­la tai edes keskinker­taisil­la taidoil­la. Hom­ma tyssää jo ensim­mäiseen osittaisintegraaliin.

    Yksi ongel­ma on var­maan se, että kaikil­la on nykyään niin kiire, että ei ole aikaa pysähtyä ajat­tele­maan. Hal­li­tus ei vat­u­loi eikä poh­di vaan tekee jotain, kos­ka on “pakko tehdä”.

    Suomen pitäisi nöyr­tyä ja alkaa ottaa oppia mm. Euroop­palais­es­ta kult­tuurista, kos­ka olemme nyt jäl­jessä monia sem­moisi­akin mai­ta, joi­ta aiem­min pidimme taka­pa­juisi­na, esimerkik­si Viroa. Ei ole ter­ve tilanne se, että kuvit­telemme ole­vamme jokin koulu­tuk­sen mallimaa.

    Moni nuori Suo­ma­lainen menee ulko­maille mak­sulliseen yliopis­toon ja ker­too innois­saan miten siel­lä opiske­li­joiden moti­vaa­tio on kohdal­laan, kos­ka joku oikeasti odot­taakin opiskelua ja sieltä voi saa­da potkut jos opin­not eivät etene.

    Se on jän­nä ris­tiri­ita miten nämä yliopis­ton käytävil­lä hiihtävät haa­mut ja juuri opin­ton­sa aloit­ta­vat opiske­li­jat näkevät opti­maalisen tavan opiskel­la — moni innokas opiske­li­ja oikein toivoisi että pää­sisi sem­moi­seen porukkaan jos­sa kaikil­la olisi halua oppia ja men­nä eteen­päin. Jotenkin tääl­lä Suomes­sa nähdään kuitenkin aka­teem­i­nen “vapaus” ja täm­möi­nen hidas sosial­isti­nen laahus­ta­mi­nen säi­lyt­tämisen arvoise­na kulttuuriperintönä.

    Korkeak­oulus­sa pari vuot­ta opiskel­lut, viisas tutori­ni kiin­nit­ti jo 1990-luvun puo­livälis­sä huomion siihen, miten korkeak­oulus­ta pystyi valmis­tu­maan osaa­mat­ta käytän­nössä mitään. Samoin hän oli huolis­saan suo­ma­lais­ten teekkarien viinakeskeis­es­tä opiskelukulttuurista.

    Olen taipu­vainen sille kan­nalle, että korkeak­oulu­ope­tus muutet­taisi­in mak­sullisek­si, mil­lä taat­taisi­in opetuk­sen resurssien riit­tävyys ja opiskelukult­tuuria muokat­taisi­in etenkin opin­to­jen ohjauk­sen osalta tehokkaam­mak­si. Jos val­ti­ol­la ei ole rahaa, niin jotain­han on tehtävä.

    Toisaal­ta pitäisi miet­tiä sitäkin vai­h­toe­htoa, että korkeak­oulu­opin­not voitaisi­in suorit­taa vaikka­pa työn ohes­sa — vaikka­pa tietotekni­ikas­sa tämä olisi täysin mah­dol­lista. Opin­to­jen sopeut­ta­mi­nen omaan akti­iviseen työte­htävään olisi var­maan paras tapa oppia uutta.

    Toisaal­ta, koulus­ta toiseen tai oppi­aineesta toiseen siir­tymistä pitäisi tehdä jous­tavam­mak­si, kos­ka on tyyp­il­listä että ihmiset etsivät vielä sitä omaa uraval­in­taansa tuos­sa 20 vuo­den korvilla.

    On nimit­täin hyvä kysymys tekeekö tehot­toma­l­la ja kalli­il­la korkeak­oulu­jär­jestelmäl­lä mitään — tätä kysyi jo The Econ­o­mist lehti viime keväisessä yliopis­to­ja käsit­televässä numerossaan. Onko aika ajanut yliopis­to­jen ohitse?

  23. Post­mod­erni hömp­pä ja kult­tuu­ritutkimus koulut­taa sisäl­lön­tuot­ta­jia, vaikka­pa pelik­lus­tri­in. Ja inhimil­lisen työn osu­us pain­ot­tuu jatkos­sa entistäkin enem­män sisäl­lön­tuotan­toon, kuten toinen hömp­päala, tule­vaisu­u­den­tutkimus, esittää.

    Rolle:
    Suomen yliopis­tot ovat erikois­tuneet juuri tuo­hon keskinker­taisu­u­teen. Yllätävästi vas­ta keskus­ta ymmärtää, että yliop­sto­jen rahaa pitää saa­da suun­nat­tua keskinker­tais­es­ta (esim. kaik­ki ekonomik­oulut) ja kivas­ta (kaik­ki post­mod­erni hömp­pä ja kult­tuuri-tohtorit) oikeasti huip­puk­oulu­tuk­seen ja ‑tutkimuk­seen.

  24. Tääl­lä ihmisiä kiin­nos­taa vain korkeak­oulute­tut ja yliopis­tovä­ki. Minä halu­aisin tietää, mitä tehdään heille, jot­ka tule­vat syr­jäyte­tyis­ki keskilu­okan toimes­ta myös niistä mata­la­palkka­hom­mista. Jatke­taanko hei­dän tuup­pimista, luukut­tamista ja kur­jis­tamista sekä pilkkaamista? Ja sekö sit­ten tuo hyv­in­voin­tia tähän maahan?

    Tämä on oikeasti vaka­va kysymys, johon halu­aisin val­takun­nan eli­itinkin ratkaisu­ja etsivän ihan tosis­saan. Niitä ratkaisu­ja pitäisi myös etsiä näistä ihmi­sistä itses­tään käsin eikä suinkaan keskiver­roille raken­netus­ta sys­teemistä käsin. Jos esimerkik­si luku- ja kir­joi­tus­taito sekä elämän­hallintataidot ovat heikko­ja (neu­rol­o­gi­sista syistä johtuen eikä todel­lakaan tahal­laan ja itseai­heutetusti), kuin­ka he ikinä pär­jäävät byrokraat­tisek­si raken­netus­sa ja verkkoon siir­re­tyssä palvelu- ja pätkä­työjär­jestelmässä? Onko tarkoi­tus ajaa nämä kaik­ki ihmiset ahdis­tuk­sen kaut­ta päi­htei­den väärinkäyt­täjik­si tai itsemurhaan?

    Me korkeak­oulute­tut olemme usien maail­man suurimpia ihmishirviöitä välin­pitämät­tömyy­dessämme. Lap­sille kyl­lä vaah­do­taan kouluk­iusaamis­es­ta ja kaikkien mukaan ottamis­es­ta, mut­ta mitä tekee Suomes­sa val­taa käyt­tävä ja mui­ta ohjaa­va & opet­ta­va aka­teem­i­nen eli­it­ti OAJ mukaan lukien? Pitää huol­ta omista eduis­taan ja tarpeen tullen syr­jäyt­tää heikoim­mat. Huutelee sit­ten perään loisik­si nimitellen.

  25. Osmo Soin­in­vaara:
    Yliop­ston säästö­tavoite on suurem­pi kuin koko sen hallinto.

    En nyt olet­tanut, että hallintore­mon­til­la koko säästö hoide­taan, mut­ta se olisi yksi osa.

    Säästöt pakot­ta­vat isot rat­taat käyn­ti­in. Näin tapah­tui Aal­toa syn­nytet­täessä ja nyt vielä radikaalimpaa pros­es­sia ovat käyn­nistämässä Oulu ja varsinkin Tampere. 

    PS: Hallintore­mon­til­la tarkoitin juuri tätä:

    Pekka Taipale: Luu­len­pa, että tässä on tehty aika yleinen virhe ajat­tele­mal­la että “hallinnon kus­tan­nuk­set” on sama asia kuin “hallinto­henkilökun­naksi luokitel­tu­jen työn­tek­i­jöi­den kustannukset”.

  26. Ihan hyvä, että olet huolestunut Suomen yliopis­toista, tosin “kasin” anta­mi­nen yliopis­toille, jot­ka sijoit­tuvat useim­mat 5 % parhaim­mis­ton joukkoon kaikkien yliopis­to­jen ver­tailuis­sa ja tekevät sen edullis­es­ti, on vähät­te­lyä. Maail­mas­sa on yli 15 000 yliopis­toa. Ei kan­na­ta kuin kat­soa resurssimääriä maail­man top 20 yliopis­toon ver­rat­tuna ja tajuaa, miten hal­val­la saamme hyvää.

    Lisäk­si kan­nat­taa pan­na merkille, että OECDn osaamisver­tailus­sa suo­ma­laiset korkeak­oulu­tutkin­non suorit­ta­neet oma­si­vat Japanin jäl­keen parhaat taidot maail­mas­sa. PISAa mitataan kyvy­il­lä, yliopis­tover­tailua tehdään ihan muil­la mittareil­la, joi­hin vaikut­taa yliopis­ton maine ja nobelistien määrä, esimerkiksi.

    Kan­nat­taisi lukea vähän enem­män siitä, miten hal­val­la teemme hyvää, kun maail­man­laa­juis­es­ti osaamisemme on 10‑, ei suinkaan 8 kuten vihjaat.

    Ratkaisu on lisära­ha yliopis­tolle, hyvin yksiselit­teis­es­ti. Mitkään uudet laatikkoleik­it eivät paran­na mitään, korkein­taan heiken­tävät nykytilannetta.

  27. Mikä on tässä alue­poli­ti­ikan merk­i­tys? Suomes­sa­han yliopis­toka­p­a­siteet­ti on jaet­tu ympäri maata. 

    On sat­sat­tu laadun sijas­ta määrään.

  28. grön­strand:
    Pyörit­te­len tässä vajaan miljoo­nan liike­vai­h­dol­la pien­tä yri­tys­toim­intaa ja min­ul­la on kolme poikaa joille tässä on hommia.

    Yri­tyk­ses­tä huoli­mat­ta eivät päässeet opiskele­maan alaa yliopis­toon, kun eivät jak­sa ja ehdi puskea pääsykoekir­jo­ja kuukausikaupalla.Luulisi, että kansakun­nan kan­nat­taisi mah­dol­lis­taa edes rahal­la tarpeelli­nen koulu­tus niille jot­ka koulu­tus­ta oikeasti tarvit­si­si­vat, sen sijaan että koulut­taa ilmaisek­si kortistoon.

    Mihin ihmeeseen pikku­fir­mas­sasi tuu­raa­vat pojat tarvit­se­vat yliopis­tok­oulu­tus­ta? Kyl­lä se on kansakun­nan kannal­ta paras, että yliopistopaikat menevät kyvykkäim­mille, ei niille joiden fai­ja maksaa.

  29. Ei Suomes­sa uuri turhaa koulu­tus­ta ole.Itse asi­as­sa Suo­mi on jäämässä jäl­keen korkeak­oulu­tuk­ses­sa myös määrissä

    Työt­tömiä aka­teemisia on vielä suurin piirtein täystyöl­lisyyt­tä vas­taa­va määrä.

    Enem­mänkin on kyse siitä, ettei aka­teem­i­nen koulu­tus takaa eläke­virkaa heti valmis­tu­misen jälkeen

    Ja kun kat­so­taan, ketkä ovat työt­tömiä ja valmis­tu­vat työt­tömik­si niin he ovat insinööre­jä ja diplo­mi-insinööre­jä. Heitä on työt­tömänä 10000

    Sen sijaan taideaineis­sa työt­tömiä aka­teemisia on 900 ja luon­non­ti­eteis­säkin vain 300

    Toim­i­tusjo­hta­ji­akin on enem­män työt­tömänä, vaik­ka eivät he var­mana kaik­ki ole aka­teemisen koulu­tuk­sen saaneita 

    Se, että onko jokainen aka­teem­i­nen koulu­tus­ta vas­taavas­sa tehtävässä on arvostelulaji .

    Mut­ta kun on otet­ta­va vas­taan mitä työtä tahansa niin aina joku aka­teem­i­nen on väärän koulu­tus­ta­son työssä. Ainakin het­ken ja se on hyväksyt­tävä osak­si nyky­istä elämää. Tilas­tois­sa se tietysti näyt­tää rumalta,mutta yhteiskun­ta edel­lyt­tää näin ole­van eli totorikin siivoaa, jos muu­ta ei ole saatavilla

  30. Osmo Soin­in­vaara:
    Tapio. Siel­lä Aaal­to-yliopis­tossa on yli 30 tiedottajaa.

    No, en olet­tanut, että Aal­to olisi täy­delli­nen; hallintou­ud­is­tus­ta pitäisi vain jatkaa. Aal­to taisi kuitenkin olla ensim­mäi­nen, jos­sa pan­ti­in isot rat­taat pyörimään. Nykyi­nen Tam­pereen aloite on huikea yri­tys siir­tyä anglosak­siseen yliopistokulttuuriin.

    Kaikel­la kun­nioituk­sel­la tulosjo­htamisen ideaa ja eri­laisia min­is­ter­iöitä kohtaan, min­is­ter­iöi­den laa­timil­la tulos‑, ja siis rahoi­tus­ma­tri­i­seil­la on suuri vaiku­tus yliopis­to­jen toimintaan.

    Täl­laiset matri­isit ja niiden perus­teel­la annetut rahat var­masti paran­ta­vat määräl­listä suori­tus­ta. Laadullista suori­tus­ta ne eivät takaa.

  31. Käsit­teenä huip­puyliopis­to on jar­goni­aa. Meil­lä on Aslak-varoil­la lähetet­ty väkeä MIT:hen. Mitä on saatu? Ei edes varoi­tus­ta siitä, että USA:n talous rom­ahti 2004, jol­loin viisaat ymmär­si olla investoimat­ta USA:han. Lehman Broth­ers ja sub­prime jäi analysoimat­ta ja tieto siitä, että kuvio tuo ennen­näkemät­tömät tap­pi­ot uno­h­tui myös USA:n help­poon elämään Aslak-rahas­ton rahoil­la sopeutetut.

  32. Pekka Taipale:
    Eli hallinto­työtä teetetään heil­lä, joiden piti tehdä se varsi­nainen tehtävä. 

    Ei tuo­ta saa sanoa ääneen. Kaiken maail­man dosen­tit luule­vat vielä, että he ovat parem­pia ihmisiä. Kun­nol­lisen ihmi­nen kun­nia-asia on tehdä kaik­ki itse riip­pumat­ta siitä, osaako vai ei.

    Vaik­ka tot­ta­han se on, että Suomes­sa teetetään säästö­jen nimis­sä val­tavasti eri­laisia ruti­inite­htäviä (hallintoa, siivous­ta, datan hakua ja esikäsit­te­lyä ynnä muu­ta) pitkälle koulute­tu­il­la asiantun­ti­joil­la sen sijaan, että annet­taisi­in asiantun­ti­joiden keskit­tyä siihen, mis­sä he ovat hyviä ja teetet­täisi­in muut tehtävät niihin erikois­tuneil­la ammat­ti­laisil­la, joil­ta asi­at suju­vat paremmin.

    On oikeasti jär­jetön­tä, että tutk­i­jat käyt­tävät aikaansa tehtävi­in, jot­ka vähänkään isom­mas­sa organ­isaa­tios­sa voitaisi­in teet­tää niihin erikois­tuneil­la ammat­ti­laisil­la. Ruti­ini­ra­por­tit voitaisi­in kir­joitut­taa ammat­ti­laisil­la ja jät­tää vain keskeiset ydinko­h­dat tutk­i­joiden kir­joitet­taviksi. Matka­jär­jeste­lyt voitaisi­in jät­tää mat­ka-asioi­hin erikois­tunei­den “matkasi­h­tee­rien” hoidet­taviksi, kun­han tutk­i­ja ker­too, mihin ja mik­si on menos­sa. Eri­laiset datan­hakute­htävät ja datan esikäsit­te­ly voitaisi­in jät­tää tutk­i­jan ohjauk­ses­sa toimi­valle tutkimusa­pu­laiselle sen sijaan, että tutk­i­ja istuu itse koneel­la klikkaile­mas­sa data-ark­istoista latauslinkke­jä. Kaiken­laista byrokra­ti­aa voitaisi­in vähen­tää, kun ei olisi turhan­päiväisiä Kieku­ja ja kaiku­ja, joi­hin tekemis­ten kir­jaami­nen saat­taa viedä jo tun­te­ja viikos­sa. Se kaik­ki on pois­sa varsi­nais­es­ta työstä tutkimustyöstä, joka ehkä tuot­taa tulok­sia, joi­ta tarvi­taan soveltamiskelpois­t­en inno­vaa­tioiden keksimiseen.

  33. Mielestäni meil­lä on pyra­midi­hier­arkia kään­tynyt väärin­päin. Ennen­van­haan vas­taväitel­lyt jatko-opiske­li­ja oli aivan kär­jessä ja kuuminta hot­tia siinä aihep­i­iris­sä jota väitöskir­ja käsit­teli. Ohjaa­va pro­fes­sori ymmär­si aihep­i­irin, mut­ta hänen osaamisen­sa oli aav­is­tuk­sen ver­ran van­hempaa. Osastonjohtaja/dekaani oli vielä hämäräm­min sub­stanssi­sisäl­löstä selvil­lä (hänen roolin­sa olikin enem­män taa­ta toim­intaedel­ly­tyk­set) ja ope­tus­min­is­ter­iö huiteli mis­sä huiteli.

    Nykymeininkiä mielestäni kuvaa hyvin se että jatko-opiske­li­joi­ta kut­su­taan nykyään ‘tohtorik­oulutet­taviksi’. Hit­to­lainen, koiria ja kadet­te­ja koulute­taan, muut opiskelevat.

    Samoin eri­laisil­la keskustelu­pal­stoil­la olen huo­man­nut tit­teleinä ‘Tutk­i­ja­to­htorin’. Mielestäni korostaa muodol­lisen ase­man etusi­jaa (tohto­rius) sub­stanssin (tutk­i­ju­us) kus­tan­nuk­sel­la. Ennen oli vain tutk­i­joi­ta. Liekö sub­stanssi rapau­tunut (HS-mielipi­de) tohto­rien mas­sat­uotan­tomääräyk­sen myötä?

  34. Soin­in­vaara on oike­as­sa kri­ti­ikissään nyky­hal­li­tus­ta kohtaan.

    Vähän koulute­tun “lapi­o­työvoiman” tarve on vähen­tynyt tasais­es­ti jo 70-luvul­ta läh­tien. 2007 jäl­keen Suomea kohdan­nut negati­ivi­nen shok­ki on osunut erit­täin rajusti hyvink­oulutet­tui­hin ihmisi­in. Vas­toin yleistä luu­loa koulu­tus ei kuitenkaan tee ihmis­es­tä fak­ki-idioot­tia tai muuten tyh­mää. Työt­tömäk­si jäänyt lasken­taekono­mi tai jopa human­is­tis­ten tietei­den tohtori on jous­tavam­paa ja helpom­min uudelleenk­oulutet­tavaa työvoimaa kuin perusk­oulus­ta tehtaaseen kävel­lyt jant­teri, joka kol­menkymme­nen vuo­den liukuhi­h­natyön jäl­keen saa irti­sanomis­la­pun kouraan.

    Aat­teel­li­sista syistä eri­tyis­es­ti päämin­is­teripuolue halu­aa syven­tää aka­teemisen työväestön ahdinkoa. Yliopis­to­jen rahoi­tus­ta pitäisi lisätä työt­tömien uudelleenk­oulut­tamisek­si ja uusien ideoiden saamisek­si. Surullista kyl­lä, tutkimus­ra­hoi­tus­ta ja yliopis­to­jen määrära­ho­ja leikataan kuitenkin rajusti. Onnek­si lisära­haa löy­tyy kuitenkin poro­talouden sosi­aalisen merk­i­tyk­sen tutkimuk­seen ja maakun­tien infrahankkeisiin.

  35. Opiske­li­joiden läpivir­taus­ta pitäisi edelleen tehostaa. Tämä ei todel­lakaan tapah­du opet­ta­jia ja tutk­i­joi­ta irti­sanom­al­la, vaan ajat­te­lu­ta­van uud­is­tamisel­la sekä kep­pi-porkkana menetelmällä.

    Aluk­si lukioik­oulu­tuk­sen pitu­us pitäisi palaut­taa kolmeen vuo­teen muuten kuin poikkeustapauksissa.

    Yliopis­to­jen pääsy­valin­noista tulee muoka­ta soveltavien kokei­den suun­taan, jos­sa kir­jo­jen pänt­täämi­nen ei ole pääasi­as­sa. Yliop­pi­laskir­joituk­sen arvosanat voivat toimia toise­na pääsykriteerinä.

    Nopeaa eten­e­mistä lukios­ta yliopis­toon tulee jatkos­sakin suosia esimerkik­si lisäpis­tein pääsykokeessa.

    Opin­to­tu­ki pitää saa­da vielä vahvem­min tuke­maan tehokas­ta opiskelun eten­e­mistä. Nopealle valmis­tu­jalle tulee antaa “yli­jääneet” opin­totuet puh­taana käteen tai osa opin­tove­las­ta anteeksi. 

    Yliopis­to-opiske­li­jat ovat pää­toimisia opiske­li­joi­ta. Nykyään osal­la opiske­li­joista opiskelu ete­nee työn­teon ehdoil­la. Työn­teon tulo­ra­jat tulisi pois­taa, mut­ta samal­la vaa­dit­ta­va entistä tiukem­min opin­to­jen etenemistä.

    Osa opiske­li­joista tekee selvästi vaa­dit­tua laa­jem­man yliopis­to­tutkin­non. Tätä tulisi raja­ta. Yliopis­to-opiskelun luku­vuodes­ta pitäisi per­iä pieni mak­su. Opiske­li­jat mak­sa­vat esimerkik­si pääkaupunkiseudul­la julkises­ta liiken­teestä vuodessa 250–500 euroa vuodessa. Onko yliopis­to-opiskelu sen arvot­tomam­paa tai peri­aat­teel­lis­es­ti vaikeampi per­iä siitä mak­sua kuin julkises­ta liiken­teestä? Muu­ta­man sadan euron mak­sun voisi yliopis­to halutes­saan “kor­va­ta” esimerkik­si anta­mal­la tabletin tai tietokoneen opiske­li­jalle (kuten nykyäänkin usein tapah­tuu). Pelkästään yliopis­to­jen opiske­li­joille tar­joa­mat net­ti­palve­lut ovat varsin arvokas etu, jota voi hyö­dyn­tää myös muus­sa kuin opiskelussa. 

    Pieni lukukausi­mak­su nopeut­taisi valmis­tu­mista. Se mm. vähen­täisi opin­to­jen lop­pu­vai­het­ta opiske­li­jae­tu­jen takia pitkit­tävien määrää osal­la opin­toaloista. Opiske­li­joiden kus­tan­nus­ta­so nousee melkois­es­ti hei­dän valmis­tut­tuaan, kuten opiske­li­ja-asum­i­nen, julki­nen liikenne, bussit&junat, lehtien tilaushin­nat, opiske­li­jali­ikun­ta, fir­mo­jen opiske­li­ja-alen­nuk­set jne. use­at puoleen hintaan.

    Yliopis­tosäästöt tulee pääosin perua ja sitout­taa kyseisel­lä rahal­la yliopis­tot tar­joa­maan vielä tehokkaampia opin­topolku­ja. Pain­o­tus tulee olla tutkimuk­sen lisäk­si laadukkaaseen opetuk­seen. Säästöt uhkaa­vat viedä yliopis­to-opetuk­sen pelkkien kir­ja­tent­tien lukemisek­si, mikä on toki edullista, mut­ta hyvin har­vas­sa oppi­aineessa perustel­tua tai yhteiskun­taa hyödyttävää.

  36. IsoH:
    Opiske­li­joiden läpivir­taus­ta pitäisi edelleen tehostaa. Tämä ei todel­lakaan tapah­du opet­ta­jia ja tutk­i­joi­ta irti­sanom­al­la, vaan ajat­te­lu­ta­van uud­is­tamisel­la sekä kep­pi-porkkana menetelmällä. 

    Esi­tit joukon toimen­piteitä, jot­ka etupäässä kas­vat­taisi­vat aka­teemista työt­tömyyt­tä ja heiken­täi­sivät Suomen kil­pailukykyä pitkäl­lä aikavälillä.

    Olen­naista on ymmärtää, että vaa­timusten mukaisen tutkin­non tavoitea­jas­sa suorit­tanut on yksi keskinker­taisu­us luke­mat­tomien muiden joukos­sa. Aka­teemis­es­ti koulute­tut ihmiset taas työl­listyvät pääasi­as­sa asiantun­ti­jate­htävi­in, joi­hin ei haeta vaa­timuk­set täyt­tävää vaan paras­ta tar­jol­la ole­vaa työn­tek­i­jää. Hak­i­jaa, joka ei eroa eduk­seen muista vas­taa­van tutkin­non suorit­taneista ihmi­sistä, ei palkata. Tämä saat­taa johtaa kier­teeseen, jos­sa sama ihmi­nen lähet­tää kym­meniä tai jopa sato­ja työhake­muk­sia saa­mat­ta töitä.

    Mil­lä ihmiset sit­ten työl­listyvät? Han­kki­mal­la alako­htaista työkoke­mus­ta opin­to­jen aikana. Tekemäl­lä min­im­iä selvästi laa­jem­man tutkin­non, jos­sa on poikkeuk­selli­nen oppi­ainey­hdis­telmä. Jär­jestö­toimin­nas­ta saatu­jen verkos­to­jen turvin. Poikkeuk­sel­lisil­la aka­teemisil­la saavu­tuk­sil­la. Har­rastepro­jek­tien anta­man näytön poh­jal­ta. Eli­it­tiyliopis­toista valmis­tuneet myös yliopis­ton nimen avulla.

    Töitä saa siis mil­lä tahansa syyl­lä, joka aut­taa erot­tumaan eduk­seen ainakin joitain paikko­ja hakies­sa. Jos mais­terin tutkin­non suorit­tamiseen menee niiden takia viiden vuo­den sijas­ta kahdek­san tai kymme­nenkin vuot­ta, ei se oikeasti hait­taa ketään. Tuoreel­la mais­ter­il­la on kuitenkin edessään 30–40 vuot­ta työu­raa, joten muu­ta­ma lisävu­osi ei tun­nu mis­sään, jos se paran­taa tuot­tavu­ut­ta edes pikkuisen.

  37. Tutk­i­ja Punavuores­ta:
    Soin­in­vaara on oike­as­sa kri­ti­ikissään nyky­hal­li­tus­ta kohtaan.

    Työt­tömäk­si jäänyt lasken­taekono­mi tai jopa human­is­tis­ten tietei­den tohtori on jous­tavam­paa ja helpom­min uudelleenk­oulutet­tavaa työvoimaa kuin perusk­oulus­ta tehtaaseen kävel­lyt jant­teri, joka kol­menkymme­nen vuo­den liukuhi­h­natyön jäl­keen saa irti­sanomis­la­pun kouraan.

    Kui? Perusk­oulus­ta tehtaaseen päässyt jant­teri päät­tyy min­is­terik­si. Repikää siittä.

  38. Jouni:
    Olen­naista on ymmärtää, että vaa­timusten mukaisen tutkin­non tavoitea­jas­sa suorit­tanut on yksi keskinker­taisu­us luke­mat­tomien muiden joukos­sa. Tuoreel­la mais­ter­il­la on kuitenkin edessään 30–40 vuot­ta työu­raa, joten muu­ta­ma lisävu­osi ei tun­nu mis­sään, jos se paran­taa tuot­tavu­ut­ta edes pikkuisen.

    Useim­mis­sa työ­paikois­sa käytän­nön työ opi­taan tekemäl­lä — myös aka­tee­mis­sa ammateis­sa. Kyl­lä viiden vuo­den opin­to­jen aikana pitäisi saa­da melko monipuo­li­nen kat­taus ja osaami­nen työelämää varten. 

    Tieteel­lis­es­ti päte­vimpi­en kan­nat­taa ajois­sa suun­na­ta tutkimus­pro­jek­tei­hin ja väitöskir­jaan, eikä kas­vat­taa ylimääräistä opintopistekertymää.

    Työkoke­mus on olen­naisen tärkeää. Yliopis­tossa kon­tak­tiopetuk­sen peri­ode­ja on 4 x 7 viikkoa vuodessa. Lop­pu­vu­osi on mah­dol­lista har­joi­tustöi­den, kir­ja­tent­tien yms. ohel­la han­kkia työkoke­mus­ta (tai nopeut­taa opin­to­jaan tent­timäl­lä enemmän).

    On kovin paljon helpom­pi “jatkaa” työuria alkupäästä. Vaik­ka kes­ki-ikä kas­vaa, eivät kaik­ki jak­sa tai ter­vey­del­lis­es­ti voi puur­taa 7‑kymppisiksi. OECD-maid­en tilas­tois­sa hyp­pää poikkea­vana esimerkkinä esi­in Suo­mi, jos­sa yliopis­toista valmis­tu­taan 5–9 vuot­ta mui­ta mai­ta myöhem­min. Tähän luk­suk­seen tuskin on jatkos­sa varaa.

    En myöskään ymmär­rä, mik­si useim­mis­sa muis­sa län­si­mais­sa 3 vuo­den opin­not anta­vat riit­tävän pätevyy­den aka­teemisi­in ammat­tei­hin, mut­ta Suomes­sa pitäisi koulut­tau­tua vielä ylimääräis­es­ti viiden-kuu­den vuo­den tutkin­non päälle, jot­ta työl­listy­isi? Sil­loin suo­ma­laises­sa jär­jestelmässä on kyl­lä kor­jat­tavaa. Mais­ter­i­ta­soinen tutk­in­to on Suomen vahvu­us, mut­ta rajansa kaikella!

  39. IsoH: Useim­mis­sa työ­paikois­sa käytän­nön työ opi­taan tekemäl­lä – myös aka­tee­mis­sa ammateis­sa. Kyl­lä viiden vuo­den opin­to­jen aikana pitäisi saa­da melko monipuo­li­nen kat­taus ja osaami­nen työelämää varten. 

    Kyl­lähän viiden vuo­den keskiver­tomais­teri on val­lan mainio val­in­ta useimpi­in töi­hin. Se kahdek­san vuot­ta osa-aikaises­ti opiskel­lut kil­pail­i­ja vain usein menee keskiver­tomais­terin ohi muil­la ansioil­laan. Työ­nan­ta­jat kun eivät yleen­sä tyy­dy “riit­tävän hyvään”, vaan he pyrkivät val­it­se­maan parhaan hakijan.

    Vähän kär­jis­tet­tynä asiantun­ti­jak­si hake­va on aina joko maail­man paras tai liian huono kyseiseen tehtävään — mitään välimuo­to­ja ei ole. Mais­terin tutk­in­to ei ole mikään oikea ansio, sil­lä kaikil­la var­teenotet­tavil­la kil­pail­i­joil­la on joka tapauk­ses­sa vas­taa­va tutk­in­to. Jos hak­i­jal­la ei ole mitään, mil­lä erot­tua näistä kil­pail­i­joista, pää­tyy hän aut­ta­mat­ta kat­e­go­ri­aan “liian huono”.

    On kovin paljon helpom­pi “jatkaa” työuria alkupäästä. Vaik­ka kes­ki-ikä kas­vaa, eivät kaik­ki jak­sa tai ter­vey­del­lis­es­ti voi puur­taa 7‑kymppisiksi. OECD-maid­en tilas­tois­sa hyp­pääpoikkea­vana esimerkkinä esi­in Suo­mi, jos­sa yliopis­toista valmis­tu­taan 5–9 vuot­ta mui­ta mai­ta myöhem­min. Tähän luk­suk­seen tuskin on jatkos­sa varaa. 

    Työurien pitu­us on melko­lail­la yhden­tekevä asia. Siihen tart­tumi­nen edus­taa samaa ajat­te­lu­ta­paa kuin se, ettei työn tulok­sil­la ole väliä, kun­han työn­tek­i­jä vain istuu ahk­erasti kahdek­san tun­tia päivässä työ­paikalla pasianssia pelaamassa.

    Uran pitu­ut­ta olen­naisem­pi asia on kokon­ais­tuot­tavu­us sen aikana. Jos kol­men vuo­den lisäopin­not nos­ta­vat työn tuot­tavu­ut­ta esimerkik­si 20%, on kysymys val­lan eri­no­mais­es­ta investoinnista.

    OECD:n tilas­toista löy­tyy muuten merkke­jä tuos­ta Suomen kohdal­ta. Suo­ma­laiset valmis­tu­vat yliopis­toista keskimääräistä van­hemp­ina (mut­ta eivät kuitenkaan poikkeuk­sel­lisen van­hoina mon­een muuhun Euroopan maa­han näh­den). Jotenkin tästä kuitenkin seu­raa se, että suo­ma­laiset korkeak­oulute­tut pää­tyvät vaa­tivi­in asiantun­ti­jate­htävi­in poikkeuk­sel­lisen nuo­ri­na. Ehkäpä se nuoru­u­den haahuilu ja itsen­sä etsimi­nen aut­taa valmis­tu­maan parem­mak­si asiantun­ti­jak­si kuin pelkkä koulun penkil­lä ahk­erasti istuminen.

  40. Ruotsin kie­len opiskelu­un ajan tuh­laamista käsitel­lään toises­sa aloituksessa.

    Uskon­non ope­tus on toinen Tabu. Nimik­keen sisäl­lä on joo muu­takin aines­ta kuin tun­nus­tuk­sel­lista oppia. Jos ver­rataan pakol­lisi­in luon­non­ti­eteen opin­toi­hin tai vaik­ka kaiken muun kuin Moosek­sen kansan his­to­ri­an opetuk­seen on uskon­to-oppi­aineen puo­lus­ta­jat pitäneet hyvin kiin­ni tun­neis­taan. Joku asi­as­ta tietävä voisi ker­toa muut sivistys­maat ovat tämän kouluis­saan ratkaisseet. 

    Elämänkat­so­muk­sen, eti­ikan, moraalin ja eri­lais­ten kult­tuurien ymmärtämi­nen on tarpeen. Ev.lut uskon­non opet­ta­jan opet­ta­mana kurk­istusikku­na voi olla nuo­rille epäki­in­nos­ta­van ahdas.

  41. Jouni: Kyl­lähän viiden vuo­den keskiver­tomais­teri on val­lan mainio val­in­ta useimpi­in töi­hin. Se kahdek­san vuot­ta osa-aikaises­ti opiskel­lut kil­pail­i­ja vain usein menee keskiver­tomais­terin ohi muil­la ansioil­laan. Työ­nan­ta­jat kun eivät yleen­sä tyy­dy “riit­tävän hyvään”, vaan he pyrkivät val­it­se­maan parhaan hakijan.

    Tarkoit­taako tämä, että koh­ta tarvit­see opiskel­la 9 tai 10 vuot­ta, jot­ta pär­jää jatku­vasti kovenevas­sa kil­pailus­sa? Jos yhteiskun­nal­la ei ole täl­laista piden­net­tyä tutk­in­toa varaa tar­jo­ta, ale­taan pian kil­pail­la jol­lain muulla.

    Minus­ta tuo on Suomen men­neen kul­takau­den aatok­sia. Ilmaisel­la opin­totuel­la ja opiske­li­jae­duil­la ryy­ditet­ty käytän­nössä ilmainen viiden vuo­den korkeak­oulu­tus on jo aika kova jut­tu. Saa nähdä, kuin­ka pian sitä yritetään kar­sia osalle opiske­li­joi­ta pelkkään kol­men vuo­den kan­di­daatin tutkintoon.

  42. Kutis­te­taan turhimpia alo­ja ja hallintote­htäviä, niin säästöistä huoli­mat­ta tärkeim­mille riit­tää lisärahaa.

  43. IsoH: Tarkoit­taako tämä, että koh­ta tarvit­see opiskel­la 9 tai 10 vuot­ta, jot­ta pär­jää jatku­vasti kovenevas­sa kil­pailus­sa? Jos yhteiskun­nal­la ei ole täl­laista piden­net­tyä tutk­in­toa varaa tar­jo­ta, ale­taan pian kil­pail­la jol­lain muulla. 

    Ei. Se tarkoit­taa, että työl­listyäk­seen täy­tyy tehdä jotain enem­män tai eri­laista kuin muut täysin riip­pumat­ta siitä, onko tutkin­non nimel­lis­laa­ju­us 3 vuot­ta, 10 vuot­ta vai 30 vuot­ta. Tämä taas pitkit­tää usein opintoja.

    Eikä kysymys ole kil­pailun koven­e­mis­es­ta vaan ylipään­sä siitä, että työn­haku perus­tuu kil­pailu­un. Jos fir­mat palkkaisi­vat kaik­ki kri­teer­it täyt­tävät hak­i­jat, putk­i­tutk­in­to olisi oiva tie työl­listymiseen. Yleen­sä palkataan kuitenkin vain tiet­ty määrä parhai­ta hak­i­joi­ta, jol­loin työn saadak­seen pitää olla mui­ta parempi.

  44. Jouni:
    Olen­naista on ymmärtää, että vaa­timusten mukaisen tutkin­non tavoitea­jas­sa suorit­tanut on yksi keskinker­taisu­us luke­mat­tomien muiden joukossa. 

    Keskinker­taisu­us ja kolme vuot­ta erikois­tu­mista työ­paikalla, tai sit­ten se sama keskinker­taisu­us ja kolme vuot­ta erikois­tu­mista yliopis­tossa. Kum­man luulet poten­ti­aalisen työ­nan­ta­jan valitsevan?

  45. Pekka Pes­si: Keskinker­taisu­us ja kolme vuot­ta erikois­tu­mista työ­paikalla, tai sit­ten se sama keskinker­taisu­us ja kolme vuot­ta erikois­tu­mista yliopis­tossa. Kum­man luulet poten­ti­aalisen työ­nan­ta­jan valitsevan?

    Oletit tuos­sa, että putk­i­tutkin­non viidessä vuodessa suorit­tanut ylipään­sä saisi sen työ­paikan jos­sa erikois­tua. Kysymyshän oli juuri siitä keskinker­taisu­ud­es­ta, joka on valmis­tunut vail­la työkoke­mus­ta ja jon­ka ain­oat näytöt ovat yliopistolta.

    Olen­nainen point­ti­ni joka tapauk­ses­sa oli, että iso osa työt­tömik­si valmis­tu­vista on juuri niitä, joil­la on vain tutk­in­to mut­ta ei muu­ta näyt­töä. Työ­nan­ta­jat eivät kiin­nos­tu heistä, kos­ka kaikil­la muil­lakin hak­i­joil­la on vas­taa­vat ansiot, mut­ta osal­la hak­i­joista on muitakin ansioita.

    Työl­listymisessä aut­ta­vat siis muut ansiot tutkin­non lisäk­si ja näi­den ansioiden han­kkimi­nen saat­taa pitkit­tää opin­to­ja. Kausali­teet­ti menee siis (muut ansiot -> pitkä opiskelu­ai­ka, työl­listymi­nen) eikä (pitkä opiskelu­ai­ka -> muut ansiot -> työllistyminen).

  46. Jouni:Työl­listymisessä aut­ta­vat siis muut ansiot tutkin­non lisäksi

    Työl­listymisessä aut­taa osaami­nen. Jos joku pystyy kek­simään itselleen yri­tysidean, jol­la ehkä voisi itsen­sä elät­tääkin, niin täl­laisen ihmisen tah­to­vat myös työ­nan­ta­jat, kos­ka hänel­lä on jotain oikeaa tarjottavaa.

    Suo­mi kaipaisi osaamisk­oulu­ja, oppi­laitok­sia, jois­sa opeteltaisi­in ydin­taito­ja, suo­raan käytän­töön yhtey­dessä ole­via taito­ja. Suomes­sa on kuitenkin luja usko yleis­sivistyk­seen, joka ei valitet­tavasti ole edes todel­lista yleis­sivistys­tä vaan ain­oas­taan venytet­tyjä opin­to­ja jos jonkin­lais­ten teemo­jen ympäril­lä, jot­ta organ­isaa­tio­ta voitaisi­in paisut­taa ja tar­jo­ta ihmisille töitä.

    Pakko­ruotsin ja uskon­non ope­tus ovat vain pieni osa siitä turhas­ta, mitä opiske­li­joil­ta vaa­di­taan ja jol­la ei ole käytän­nössä mitään vaiku­tus­ta ihmisen kom­pe­tenssi­in tai kykyyn työllistyä.

  47. Oikeast­i­han korkeak­oulu­opiske­li­joiden työn­teosta melkoinen osa (koulu­tusalaan liit­tyvä työ) lähin­nä vain alen­taa niitä pahamaineisia yksikkö­työkus­tan­nuk­sia, kun itse työn kannal­ta sil­lä tutkin­nol­la on yksi­tyisel­lä puolel­la aika mar­gin­aa­li­nen merk­i­tys (pl. muu­ta­mat säädel­lyt ammatit kuten lääkäri tai juristi) ja se pahvi yksin nos­taa kk-palkkaa usein luokkaa 500‑1000 euroa, vaik­ka työn­tek­i­jän tuot­tavu­us olisikin ihan sama. Yksilöl­liset erot ovat kuitenkin asiantun­ti­jatyössä paljon merkityksellisempiä.

  48. Yllä on esitet­ty paljon hyviä puheen­vuoro­ja, mut­ta min­ua henkilöko­htais­es­ti ihme­tyt­tää tämä vihamieli­nen suh­tau­tu­mi­nen kie­len ja kult­tuurin osaa­ji­in, joka jois­tain viesteistä kaikuu. Itse en filolo­giaa ole opiskel­lut, mut­ta minus­ta on päivän­selvää pässin­li­haa, että jos halu­taan johonkin maa­han jotain kau­pa­ta, niin sen maan kieltä ja kult­tuuria olisi hyvä taitaa.

    Ran­s­ka, Sak­sa ja Venäjä ovat van­has­taan olleet hedelmäl­listä maaperää, mut­ta tänä päivänä tun­tu­isi, että myös kiinalaisen ja japani­laisen kie­len ja kult­tuurin tun­te­mus olisi kovaa val­u­ut­taa mon­es­ta muus­ta kielestä ja kult­tuurista puhu­mat­takaan. Esim. sen ara­bi­an kie­len ja islamin tutkimus tun­tu­isi ole­van kurant­ti ala, kun sen piiri­in kuu­lu­val­la alueel­la on mon­ta maa­ta, jos­sa on täl­lä het­kel­lä ihan kiitet­tävää talouskasvua. Toki luulisi edel­lä­maini­tun ole­van tärkeää myös Euroopas­sa täl­lä het­kel­lä vaikut­tavien ilmiöi­den ymmärtämiseksi.

    Halu­aisin lisäk­si tuo­ta kult­tuurin osaamista pain­ot­taa sik­sikin, että ei tässä ole pelkästään kysymys siitä, että del­e­gaa­tio osaa käyt­täy­tyä sit­ten Venäjäl­lä ja muutenkin tehdä fik­su­udel­laan ja fil­maat­ti­isu­udel­laan vaiku­tuk­sen isän­ti­in. Jos mietimme vaik­ka Nokian ja Applen vas­takkainaset­telua, niin en usko, että Nokia kaa­tui siihen, että suo­ma­laiset diplo­mi-insinöörit ja tieto­jenkäsit­te­lyti­etei­den mais­ter­it eivät olisi osan­neet koo­da­ta tai väk­ertää hyviä värkke­jä. Nokian kil­pail­i­jat kykenivät Noki­aa parem­min ymmärtämään asi­akaskun­nan tarpei­ta, sekä toki myös luo­maan niitä.

    Tämä vas­takkainaset­telu yri­tys- ja yliopis­tom­aail­man välil­lä ja vas­taavasti insinööri­ti­etei­den sekä kaup­pati­etei­den ja human­is­tis­ten ja ihmisti­etei­den tietei­den välil­lä elää ja voi harmil­lisen hyvin. Jo tuol­la yliopis­ton käytävil­lä kuulee molem­min­puolista vähät­te­lyä, joka toki var­masti on myös osa sitä oman iden­ti­teetin rak­en­tamista, mut­ta joka on pidem­män päälle hyvin vahin­gol­lista. Yksi osasyy tähän on var­maan se, etteivät opiske­li­jat ymmär­rä muiden alo­jen metodolo­gioi­ta, kos­ka ainakin omas­sa yliopis­tossani on luovut­tu sel­l­ais­ten kurssittamisesta.

    Yo. koen, että jos minä halu­aisin kau­pa­ta yri­tyk­seni palvelui­ta maail­malle tai kehit­tää tuot­tei­tani jonkin kult­tuurin markki­noille, niin ottaisin tiimi­i­ni erit­täin mielel­läni kyseisen alueen kie­len ja kult­tuurin osaa­jia. Se ei vaan riitä, että tekee hyvän hilav­itkut­ti­men, vaan pitäisi ymmärtää, että mil­laista hilav­itkutin­ta (tai her­ran­jes­tas — palvelua) se maail­ma kaipaa ja sit­ten kun sel­l­ainen löy­tyy, niin sit­ten se pitäisi myös pystyä myymään sinne maailmalle.

  49. Ylen uutis­sivus­tol­la ker­rot­ti­in, että Aal­to-yliopis­to sul­kee pienyri­tyskeskuk­sen­sa. Val­tion raha­pu­la taitaa olla siis aika kova, mut­ta täl­lä menol­la se taitaa muut­tua tule­vaisu­udessa vain pahem­mak­si, myös tek­nis-kau­pal­lis-taiteel­lisen osaamisen avun­tar­jon­nan ja saamisen mielessä.

    Ao. keskuk­sen toim­intaa kovin tarkasti lähem­min tun­tem­at­ta voisin kuitenkin kuvitel­la, että pienyri­tys­ten tarpeet jostain tuol­lais­es­ta keskuk­ses­ta saata­van hyö­dyn osalta vai­htel­e­vat varsin laa­jal­la skaalal­la huipun ja sen pikku­fir­man oman osaamisen välil­lä. Onko sille kaikkein terävim­mälle piikille edes kysyn­tää, kun tavarat myy­dään usein vain hin­nal­la? No ehkä pro­to­tyyp­ille, jon­ka joku kum­minkin kopioi. 

    Voisi kuvitel­la, että tuol­lainen keskus oli mon­elle fir­malle kuitenkin hyödylli­nen link­ki yliopis­ton tutkimus­maail­maan ja sen menetelmi­in, joi­ta ei ehkä yri­tys­ten kannal­ta ole syytäkään aina yrit­tää hal­li­ta kaikkea ihan itse. Vaan maail­ma muuttuu …

    Nyky­maail­ma taitaa jostain kum­man syys­tä arvostaa vain niitä nor­sun­lu­u­tornien “paperi- tai tohtorite­htais­sa” laa­dit­tu­ja huip­puti­eteel­lisiä näyt­töjä. Niitähän kyl­lä syn­tyy, kun masi­ina saadaan kun­nol­la käyn­ti­in ja ulko­mail­ta rah­dataan tänne väkeä riit­tävästi tai kym­menin­tuhansin. Eri asia on sit­ten se, miten ja mil­lä aika­jän­teel­lä muu­ta yhteiskun­taa ne tek­stit oikeas­t­aan hyödyt­tävät, tässä ja nyt, kun on hätä lähellä.

    Minus­ta on maas­samme syn­tymässä (vai onko jo syn­tynyt) melkoinen vaara, jos yhteiskun­nan kannal­ta ken­ties laa­ja-alaisem­man ja syvem­män vaikut­tavu­u­den omaavalle työlle ja koke­muk­selle ei anneta enää juuri mitään arvoa. Toki joskus ihka uusikin tieto on tarpeen, vaik­ka se koh­ta yleen­sä sit­ten laa­jem­mallekin leviää. 

    Fir­mo­jen monas­ti paljon yksinker­taisem­pi­en ongelmien ratkaisu­ista, kyllin hyvil­lä tavoil­la, myös se kansan­talouden tulos mon­en pienen puron kaut­ta syn­tyy. Tääl­lä on tavoitel­tu taivai­ta, mut­ta mitä tehdään sit­ten, kun ne mon­et purot ehtyvät?

    Täl­lä pal­stal­la on taidet­tu tait­taa peistä mm. ruotsinkielestä. Jääkö tuos­sa kokon­aan huo­maa­mat­ta ne ongel­mat, joi­ta syn­tyy kun koko yliopis­to- ja yri­tys­maail­mamme vai­h­taa tutun suomenkie­len toivon mukaan vain vähän vier­aam­paan englan­ninkieleen, jota sitäkään ei kyl­lä kaikkial­la niin järin hyvin osata. 

    Mik­si yhteiskun­nalli­nen (posi­ti­ivi­nen) vaikut­tavu­us ei ole ollut etusi­jal­la kun tuom­moisia iso­ja (tai pienem­piä) aal­to­ja pan­ti­in aikoinaan alulle? Tietäähän sen jokainen muutenkin, että kun kirveen­sä kiveen iskenyt, sen tyyneen järveen heit­tää, niin koh­ta ne siitä ensim­mäisen mol­skah­duk­sen jäl­keen ne rinku­la-aal­lon­huiputkin taas vaimenee. 

    Hit­to­jako se yrit­täjä Rau­mal­la, Poh­jan­maal­la, Näsi­jär­ven, Päi­jän­teen, Keit­eleen tai Kallaveen toisel­la puolel­la, jostain muual­ta tänne tullei­den tohtor­ei­den sko­pus-pis­teistä (vai mitä ne ovat?) hyö­tyä saa. Niiden sijaan olisi kai enem­pi tarpeen saa­da hyvät neu­vot pien­ten yri­tys­ten pieni­in ongelmi­in edes riit­tävän selkeäl­lä suomenkielel­lä (tai san­ot­taisi­inko vain koti­maisel­la). Jos tääl­lä nykyjään opiskel­laankin koh­ta vain englan­ninkielel­lä, eikä sitäkään kovin hyvin osa­ta, niin mitäköhän tuostakin lop­ul­ta seu­raa? Ehkä tämän blo­gin otsikos­sa on tosi­aan käsit­tämätön nykyvisio!

  50. Osmo Soin­in­vaara:
    Tapio. Siel­lä Aaal­to-yliopis­tossa on yli 30 tiedottajaa.

    Onko tuo Osmon totea­mus neu­traali, vai miten se pitäisi tulki­ta? Jos nuo yli 30 tiedot­ta­jaa osaa­vat hoitaa työn­sä hyvin, voisin olet­taa, että sil­läkin työl­lä voi olla paljon vaikuttavuutta:

    1) He luul­lak­seni aut­ta­vat (tai ovat toiv­ot­tavasti aut­ta­neet) tekemään selkoa yliopis­ton tekemästä työstä, mm. opetuk­ses­ta ja tutkimuk­ses­ta. on tärkeää kir­joit­taa sel­l­aisel­la kielel­lä (tai laa­jem­min ajatel­tuna, taval­la), jota taval­lisen tal­lus­teli­jan (tai jopa min­is­terinkin) on helpom­pi ymmärtää kuin jotain kovin tieteel­lisiä, mon­elle käsit­tämät­tömiä tekstejä,

    2) Jos yhteistyö tutk­i­joiden kanssa sujuu hyvin, myös ehkä hel­postikin oman ‘tieteel­lisen ajat­telun­sa vangeik­si’ joutuneet tutk­i­jat voivat oppia tiedonväl­i­tyk­ses­tä ja sen mah­dol­lisuuk­sista jotakin. En tiedä kuin­ka paljon tuonkaltaista yhdessä oppimista on tapah­tunut, mut­ta suo­tavaa se voisi olla ehkä mon­en tutk­i­jankin kannal­ta. Jo mah­dol­lis­ten ope­tuste­htävienkin takia. Hyvä yleis­ta­juinen tek­sti tiedot­teeseen ei syn­ny aina hetkessä. 

    Tiedon välit­tämis­es­tä kan­ta­vat tietenkin vas­tu­un­sa myös toimit­ta­jat, joiden työtä, ikävä kyl­lä, voidaan sitäkin joskus jopa väärin perustein aliarvioi­da. Lehdet sen­tään kor­jaa­vat virheen­sä, jos niitä joskus syn­tyy, aivan kuten tiedey­hteisö. Tuos­ta tavas­ta soisi muidenkin otta­van oppia.

    3) Tiedot­ta­jan työ ja aikaansaanok­set voivat tuo­da tehokku­ut­ta tutkimus­ta tai ope­tus­ta teke­vien ajankäyt­töön, kun jokainen voi parhaim­mil­laan keskit­tyä parem­min siihen mikä on päätyönsä.

    Olen itse joutunut työssäni käyt­tämään itse suh­teel­lis­es­ti ottaen ehkä aivan liian paljon aikaa mon­een sel­l­aiseen tehtävään, jos­sa jo yhdestäkin työn­sä hyvin osaavas­ta tiedo­tusalan ammat­ti­lais­es­ta olisi voin­ut olla paljon apua. Voi olla, että hei­dän avul­laan myös mon­en muun tutk­i­jan tie kohti kul­lois­takin tavoitet­taan olisi ollut tai olisi voin­ut olla joutuisampi. 

    Tutk­i­jan kyky ker­toa työstään ymmär­ret­tävästi on toki hyvä ja kun­nioitet­ta­va taito. Ihmis­inä olemme kuitenkin muun muas­sa kom­mu­nikaa­tiokyvy­iltämme, kuten muidenkin taito­jemme osalta, usein aika eri­laisia. Ole­tan, että melko har­va osaa olla moni­tai­turi, vaik­ka joitakin poikkeuk­sia löy­tyy. Parhaiden kyky­jen yhdis­telmä, vaik­ka sit­ten tapausko­htaisen yhteistyön avul­la aikaansaatu, voi olla jos­tus paras ja tuot­toisin ratkaisu.

    Työn tehokas organ­isoin­ti ja yhteistyö on ollut yksi kaikkein tärkeim­mistä ihmiskun­nan men­estyk­sen avaimista. Mik­sei se olisi sitä myös pienem­mässä mit­takaavas­sa, esim. Suomes­sa tai mis­sä hyvän­sä sen yliopistossa?

    Hyvän yleis­ta­juisen infor­maa­tion tuot­ta­mi­nen on erit­täin tärkeää, jot­ta muun muas­sa yhteiskun­nan raho­jen käytöstä päät­tävät saisi­vat edes vähän parem­man mah­dol­lisu­u­den hok­sa­ta, esim. säästöpäätök­siään tehdessään, mitä ovat tekemässä. Toinen, ikävämpi vai­h­toe­hto­han on se, että he eivät tiedä, tai edes aav­ista, mitä kaikkea vain yhdel­lä päätök­sel­lään toisi­naan oikeas­t­aan tekevät!

    Ehkä tiedot­ta­jia tai ainakin yleisem­min ymmär­ret­täviä tiedot­tei­ta yliopis­to­jen tärkeästä työstä (tutkimus ja ope­tus, sekä kaik­ki muu, niin siis mikä, kuka tuon tietäisi?) olisi pitänyt vain olla enemmän …

Vastaa käyttäjälle Olli Kantola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.