_

Freiburg – Strasbourg

Freiburg Stasbourg Freiburgiin olisi ollut hyvä tutustua teoreettisemminkin. Joku toinen olisi minun asemassani ottanut yhteyttä paikallisiin vihreisiin ja pyytänyt esittelyä, mutta toisaalta minä olen lomalla. Autoton ydinkeskusta näytti kuitenkin menestykseltä, maanantaiaamupäivänä väkeä oli kuin pipoa.

(Mikä tämä tekstimahdollisuus on?)
Freiburgin keskusta oli yksi suuri olohuone

Ajattelin, että suunnistaakseen kohti Reiniä ei tarvitse karttaa. Sen kun menee länteen. Yleensä tämä onnistuu, mutta nyt päädyin umpikujaan. Lopulta yhytin kohdekaupunkiini johtavan, hyvän ja asfaltoidun pyöräreitin, jossa ei edes ollut paljonkaan turhia mutkia.

P1000715
Joka puolelle pysäköidyt fillarit ovat alkaneet myös ärsyttää.

Reinin rantaa meni pääpyöräreitti mutta se oli taas hiekkapohjainen ja jopa välillä upottava, mutta en nyt viitsinyt takaisinkaan kääntyä. Viisitoista kilometriä siinä meni, kunnes pääsin sillan yli Ranskan puolelle.

P1000717
Tätä oli aika tylsä polkea. Mallia on otettu kuuluisasta Tonavan pyörätiestä, jota pitkin pääsee Mustalle merelle, mutta jotain tästä puuttuu.

Ranskan puolella meni hieno asfaltoitu, piikkisuora pyörätie suoraan Stasbourgiin pitkin kanavanrantaa, joka yhdisti Reinin ja Rhone-joen. Sitä ajoin 47 km, kunnes olin perillä. Asfaltti on erinomaista ja polkeminen siksi joutuisaa. Välillä tosin puun juuret olivat ottaneet mittaa asfaltista ja asfaltti oli viisaampana väistänyt. Täydet pisteet kaikesta muusta paitsi vaihtelevuudesta. Sitä oli kyllä yritetty kohentaa sillä, että puolessa välissä pyörätie vaihtoi vähäksi aikaa kanavan itäpuolelle. Siltojen alitusten kohdalla tarkastettiin, vieläkö etupyörä kääntyi.

P1000718
Tätä jatkui tällaisena 47 km. Oli kuitenkin paljon kivempi polkea kuin upottavaa hiekkaa Reinin patovallilla

Poljin suunnilleen samalla teholla kuin sitä Reinin hiekkapohjaista tietä, mutta nopeus on 40 % korkeampi. Päivä tyynessä pilviputaisessa säässä ja käytännössä ilman yhtään ylämäkeä. Siksi 105 km meni aika helposti. Tarkoitus on pitää Strasbourgissa vapaapäivä, pestä pyykkiä, ostaa seuraava kartta ja vähän kirjoitella.

 

P1000720
Viljasato on valmistunut.

(Kuvat näkyvät suurempina niitäklikkaamalla)

6 thoughts on “Freiburg – Strasbourg

  1. “Tätä oli aika tylsä polkea. Mallia on otettu kuuluisasta Tonavan pyörätiestä, jota pitkin pääsee Mustalle merelle, mutta jotain tästä puuttuu.”

    Alkaako saksalaisten lomakausi vasta elokuussa? Ehkäpä silloin on tuolla pyörätiellä muita kulkijoita ja väkeä enemmän.

    Jokivarren valokuvaa katsottuani olen ihan samaa mieltä: tylsä. Ainakin kevyen liikenteen väylät (pyöräteineen) välillä Lauttasaari-Westend, ja Pikku Huopalahti-Munkkiniemi-Otaniemi voittavat maisemillaan (veden yli) tuon näkymän mielestäni ylivoimaisesti, mennen tullen!

    Missäpäin Rein-jokea ovat ne kuuluisat linnat? Onko yhtäkään vielä näkynyt? Entä jokiliikenne, onko siitä havaintoja? Se taitaa korvata sentään aika monta rekkaa …

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Markku af Heurlin:
    Katsoin kuvaa kävelykeskustasta. Siellä on skä raitovaunuliikennettä että ainakin yksi pakettiauto huoltoliikennettä.

    Näissä kävelyalueisa on paikllaan teittu epädogmaattisuus.

    Kun tarkemmin katselen, niin tuo pakettiauto näyttäisi Mersun Unimogilta. Saattaa hyvinkin olla liikennelaitoksen huoltoauto vaihteita tai niiden ohjausjärjestelmiä huoltamassa tms.

    Ja sitten taas raitiovaunut tuovat fillareiden ohella tuonne kävelykeskustaan ne ihmismassat.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Tuollaisia metsässä kulkevia fillariteitä toivoisi Suomeenkin. Kun ajattelee tunnetta fillaroida metsäreittiä vs. moottoritien vierustaa niin ero on positiivisuuden puolesta noille metsäreiteille tai järvenrantareiteille Suomen oloissa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.