Tarkoitukseni on analysoida puolueiden vaaliohjelmia ja yrittää avata, mitä niissä sanotaan ja jätetään sanomatta. Lyhennys ”triv” tarkoittaa lausetta, josta ei voi olla eri mieltä. Sellainen ohjelmakohta on ohjelmassa täysin turha ja niitä puolueiden ohjelmat ovat täynnä. Aloitan keskustasta, joka julkaisi jokin aika sitten ehdotuksensa ”strategiseksi hallitusohjelmaksi”.
Keskustalla on strategiseen hallitusohjelmaan viisi tavoitetta ja niihin järkeväntuntuinen määrä keinoja. Teksti on kovin mainostoimistonomaista, minkä vuoksi on vähän vaikea tietää, mitä sillä tarkoitetaan. Ensimmäinen tavoitekokonaisuus kuuluu näin.
Kodeissa voidaan hyvin, hyvinvointierot kapenevat
Omaishoitolaki uudistetaan ja tuen maksatus siirretään Kelalle
”Uudistetaan” ei kerro lainkaan, miten uudistetaan. Maksatus Kelalle on moniselitteinen. Kenen rahaa Kela jakaa, omaansa vai kunnan. Onhan kotihoidon tuenkin maksatus Kelalla, mutta raha on kunnan rahaa. Aiemmin Keskusta on sanonut, että Kela myös vastaa omaishoidon menoista. Se on paitsi erittäin iso tulonsiirto kaupungeista maalle (kaupungeissa työllisyysaste on korkeampi, jolloin omaishoitajia on suhteessa vähemmän ja maatiloilla tehdään työtä kotona.). Jos omaishoidon tuki on valtion rahaa, mutta laitoshoidon maksaa kunta, voivat omaiset (yleensä naisia) joutua rajun painostuksen kohteeksi: jos te ette ala omaishoitajiksi, joudumme lakkauttamaan kyläkoulun. Monikanavarahoituksesta halutaan eroon, mutta tähän tulisi taas yksi tällainen kahden rahoittajan välinen osaoptimointiongelma. Mutta keskusta ei sano ohjelmassa suoraan, mitä ehdotus tarkoittaa.
Perheiden kotipalvelut otetaan aidosti käyttöön. Parannetaan tiedon liikkumista lapsen asioissa eri toimijoiden välillä sekä turvataan riittävä ja osaava lastensuojelun henkilöstö sote-uudistuksen yhteydessä.
Aidot kotipalvelut on tavoitteena triviaali sanoin kuin toive osaavasta henkilökunnasta lastensuojelussa. Tiedon liikkumisen parantamisesta ollaan yksimielisiä, mutta saas nähdä, mitä tapahtuu, kun tietosuojapykäliä ryhdytään kumoamaan. Kannatettava tavoite.
Sosiaaliturvan ja työn yhteensovittamiseksi järjestetään perustulokokeilu
Hyvä tavoite, mutta saako kokeiluun luvan, koska kokeilussa ihmiset joutuvat aidosti eri asemaan keskenään tai se ei ole mikään kokeilu. On esitetty, että arvottaisiin joukko ihmisiä kokeilun piiriin. Tänä kertoo jotain käyttäytymisen muutoksista, mutta se ei kerro, mihin tasapainoon työmarkkina hakeutuvat, koska sen näkee vasta, kun perustulon piirissä ovat kaikki ja kaikki luottavat järjestelyn pysyvyyteen.
Yksinelävien asumista ja työssäkäyntiä helpotetaan tehtävän selvityksen mukaisesti
Onko siinä jokin erityinen ongelma? Yksinhuoltajilla on ongelma työn käynnin ja kannattavuuden osalta, mutta yksin elävillä kannustimet vóvat jokseenkin kunnossa eikä työn ja perheen yhteensovittamisessakaan ole ongelmia.
Uudistetaan kuntoutus ja omahoito tukemaan ihmisten terveyttä, jaksamista ja työssäkäyntiä.
triv.
Helpotetaan vapaaehtois‑, järjestö- ja talkootyötä vähentämällä normeja ja sallimalla mm. matkakulujen korvaaminen ja ruoan tarjoaminen
Ihan OK, mutta osaako joku vastustaa? Verottaja?
Yksin asuvien työnteon kannustimien osalta pitää tarkentaa sen verran, että kokopäivätyöhön työllistyttäessä yksin asuvien keskimääräinen työllistymisveroaste (65 %) on lähes yhtä korkea kuin yksinhuoltajilla (66 %). Puolipäivätyöhön työllistyttäessä yksin asuvien keskimääräinen työllistymisveroaste (63,9 %) on jopa korkeampi kuin yksinhuoltajilla (61,1 %).
Lähde: Kotamäki & Kärkkäinen (2014): Työllisyys kasvaa, työnteko vähenee? Työnteon kannustimet ja suojaosareformin vaikutus
Keskustan terveyspoliittinen ohjelma, kotikunta-maakuntamalli on herättänyt yllättävän vähän keskustelua. Sehän on täysin identtinen Kokoomuksen ajaman raha seuraa potilasta-periaatteen kanssa…tuskin lähtevät sitä Demareiden kanssa kompromisseilla vesittämään, jos vaalitulos yhtään antaa myöten..
Sitä tässä juuri toivotaan, että demarit ja persut eivät hallitukseen mahdu. Se olisi kaikin tavoin suotavaa. Lisäksi olisi erinomaista, jos hallitukseen tarvittaisiin mahd. vähän vihreiden kaltaisia pikkupuolueita. Valta on liiaksi hajautettu tässä maassa, jotta tällaisina vaikeina aikoina saataisiin mitään vaikeita, mutta silti niin tarpeellisia päätöksiä tehtyä.
Jos kansan enemmistö ei tue edes jossain määrin päätöksiä, ei niitä pidä tehdä. Jotenkin tuntuu, että Kokoomus on hukannut demokratian idean.
Politiikkaan kuluu myös päätösten myyminen kansalle, eikä saneleva Pohjois-Korean diktatuuri.
Jos ei ole enemmistön tukea, päätöksiin ei mysökään sitouduta ja ne muutetaan hetimmiten. Kuntauudistus oli kepun intressejä vastaan niin jyrkästi, että kaikin keinoin siellä estettiinn päättäminen.
Enemmistön tuki on toki eri asia kuin vähemmistön kiristys. KD pelasi muutamalla kananedustajallaan taitavasti ja esti naisparilainsäädännön ja 6+6+6 mallin. Se taas tapahtuu vastoin enemmistön kantaa.
Poliitikkojen neuvottelukyky tuntuu heikentyneen. Pelätäänkö kaikkea vastustavia Persuja niinn paljon? Ajetaanko liikaa vain omia etuja, jolloin niitäkään ei saavuteta.
Kummallista kirjoittaa vaaliohjelmaan itsestäänselvyyksiä ja kaikkien yksimielisinä pitämiä ajatuksia. Nykyhallituksen vika oli ennen muuta tehdä asioita, jotka oli keksitty politiikassa ilman, että uskottiin asiasta jotain tietävien asiantuntemusta seurauksista. Potilastietojen tietosuojan heikentäminen ei ole ihan yksioikoinen päätös muiden mukana.
OS: ” Se on paitsi erittäin iso tulonsiirto kaupungeista maalle (kaupungeissa työllisyysaste on korkeampi, jolloin omaishoitajia on suhteessa vähemmän ja maatiloilla tehdään työtä kotona.)”
Saattaahan se vähän noin ollakin, mutta peruste on tässä väärä. Oikea peruste olisi, että eläkeläisiä on enemmän maalla kuin kaupungissa. Maatiloilla ei enää ole syytinkiläisiä, vaan omaishoito tapahtuu maalaistaajamissakin puolison toimesta. Lapset eivät ole omaishoitajia ainakaan maalla.
“Sosiaaliturvan ja työn yhteensovittamiseksi järjestetään perustulokokeilu” — on kannatettava hanke!
Kolmikanta pitää kuitenkin nykymuodossaan ensin romuttaa. Muuten se estää kaikki tällaiset kokeilut.
Kolmikanta on traagisella tavalla jämähtänyt jo menneeseen talousrakenteeseemme, joka perustui valmistavaan teollisuuteen ja pysyviin työsuhteisiin.
Kuten tiedämme, meidän on nyt pakko saada kunnolla työllistävää uutta talouskasvua, jota on mahdollista vain yksityisen sektorin investoinneilla, varsinkin KP-sektorilla ja hyväksymällä ketterä pätkätyö-todellisuus.
Yleissitovuudella ja laittomalla työvoimakartellilla kolmikanta on riistänyt puolen miljoonan työttömän köyhälistöltä mahdollisuuden mielekkääseen työhön pitämällä työllistämiskynnyksen korkealla ja ajamalla PK-yrityksiä ulkomaille kohtuuttomalla verotuksella.
Todellisuudessa kolmikanta puolustaa vain sen hyväosaisen luokan etuja, joilla on hyväpalkkainen pysyvä työpaikka, tiilitalo, vähintään yksi autoa ja kesämökki+vene. Käyvät tietenkin vielä pari kertaa vuodessa etelänlomalla.
Kolmikanta käyttää riistonsa viikunanlehtenä väitettä siitä, että se toiminnallaan mukamas puolustaa hyvinvointiyhteiskuntaamme.
Tämän viikunanlehden ylläpitoon joudumme ottamaan vuosittain Kreikan tyyliin miljardien lainat ja ostamaan puolelle miljoonalle masennuslääkkeet, jotta eivät lähtisi kadulle hillumaan.
Motto: Työtön köyhälistö on vapautettava kolmikanta-kahleista!
Seppo Korppoo
Yrittäjä, joka tykkää perustulokokeilusta, mutta ei kolmikanta-viikunanlehdestä
Tämä on erittäin kannatettava ajatus: työmarkkina-asiat työmarkkinaosapuolten päätettäväksi, valtio pois sähläämästä!
Markkinataloudessa markkinatalouden pelisäännöt!
Puoluepolitiikasta riippumatta 6+6+6 ‑malli kaatuu ihan puhtaasti rahaan, koska se pidentäisi todellista vanhempainrahakautta huomattavan paljon. Rahasummat olisivat tuossa ihan toista luokkaa kuin nyt koohkatussa kotihoidon tukimallissa. Meillä olisi ollut mahdollisesti varaa 4+4+4 ‑malliin, mutta sitä tuskin olisi mikään puolue uskaltanut kannattaa, koska se olisi de facto lyhentänyt äitiysvapaata.
Sinänsä uskon, että jos rahasta ei olisi kiinni, kaikki puolueet kannattaisivat 6+6+6 ‑mallia, koska sillä kaikki saisivat lisää.
Ehdotetussa kotihoidon tuen mallissa olisi käytännössä aika monelta kavennettu valinnanvaraa. Se taas ei oikeasti ollut kovinkaan monen puolueen kannattajien mielestä mukavaa. Ja kun se osoittautui vielä taloudellisesti ainakin lyhyellä tähtäimellä miinusmerkkiseksi, asia oli helppo kaataa.
Mallissahan oli ihan rationaalisia perusteita takana, mutta se onnistui olemaan sekä liberaalien (kaventaa valinnanvaraa) että konservatiivien (rikkoo perinteisiä perhearvoja) hampaissa.
En usko, että se oikeasti kaatui KD:n vastustukseen. Veikkaukseni on se, että monen puolueen mielestä se kuulosti mukavalta tasa-arvotempaisulta, mutta äänestäjiltä tullut palaute ei ollut useimmilla puolueilla kovin positiivista. Kun sitten laskelmat osoittivat, ettei malli ole vaalikausitähtäimellä hyvä valtiontaloudellekaan, siitä oli sitten helppo luopua. Kokoomuksenkin kyyneleet vaikuttivat krokotiilisellaisilta.
Uudistukseenhan oli koplattu kaksi asiaa, jotka heikensivät aika monen lapsiperheen kokemaa tilannetta. Toisaalta äidin (ja isänkin, mutta tuskin kovin relevanttia) mahdollisuutta jäädä kotiin olisi lyhennetty, ja toisaalta subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen olisi puututtu, jos vanhempi on kotona.
Lisäksi uudistuksessa oli mielenkiintoisesti ainakin julkisen keskustelun perusteella vähän epämääräisesti sotkettu kaksi eri asiaa. Toinen on oikeus kotihoidontukeen, joka ei nyt ole sidottu työsskäymättömyyteen. Toinen on oikeus olla työpaikalta pois ja säilyttää työpaikkansa.
KD ei varmasti pitänyt uudistusajatuksista, mutta se(kin) kaatui isojen hallituspuolueiden hyytymiseen. Jos hallituksessa olisi ollut selvä johtajuus, ja kaksi isompaa olisi vetänyt samaan suuntaan, pienemmätkin olisivat pysyneet paremmin mukana. Lisähuomiona tietysti vielä se, että KD sai tärkeän aseman vasta hallituspohjan murennuttua muutenkin.
Hallitus vaikutti alusta alkaen aika epätoivoiselta, mutta eipä niitä vaihtoehtojakaan ollut. Edes uudet vaalit eivät olisi pelastaneet. Saa nähdä, miten nyt käy. Tilanne ei välttämättä ole vaalien jälkeen yhtään helpompi, vaikka pari puoluetta vaihtaakin paikkaa.
Olen varmaankin vähän pudonnut jossain kohdassa kyydistä, kun en tunnista tämän takana olevaa ongelmaa. Esimerkiksi urheiluseurathan toimivat kilometrikorvauksilla ja päivärahoilla. Voittoa tuottamatonkin putiikki saa niitä maksaa kaikin puolin verottomasti, jos perusteita on. Mitään erityistä työsuhdetta ei tarvita.
Yksityishenkilötkin saavat keskenään tarjoilla aterioita. Tässä ihan suora lainaus verottajan ohjeesta:
“Henkilö järjestää pihatalkoot. Talkootöihin osallistuvat tuttavat. Henkilö järjestää osallistujille aterian juomineen talossaan pihatöiden suorittamisen jälkeen. Kyse on verovapaasta suorituksesta.”
Yhdistys tai yritys voi aivan samoin tarjota aterian. Merkittävin rajoitus tulee siitä, että samaan aikaan ei voi vapaasti maksaa päivärahoja ja tarjota aterioita.
En myöskään ihan äkkiä hoksaa, miksei yksityishenkilö saisi korvata toisen yksityishenkilön matkakuluja vastaavilla perusteilla. Omaisten matkakuluja saa maksella ihan jo sillä perusteella, että elantokustannusten maksaminen on erikseen sallittua ja lahjaverotuksen ulkopuolella.
Tuskin tuota keskustan ranskalaista viivaa kuitenkaan ihan hatusta on nykäisty. Mitä sen takana oikeasti on?
Termin “yksinhuoltaja” kanssa kannatta olla tarkka. Yhteishuoltaja, jonka luona lapsi/lapset vakituisesti asuu/asuvat, ei ole yksinhuoltaja.
Tämä on mainio aihekokonaisuus. Vielä kun käydään kaikkien (merkittävien) puolueiden ohjelmat läpi samaan kriittiseen, muttei pelkästään kriittiseen tyyliin. Ja kun siihen lisää toivottavasti samaan tyyliin kirjoitetut kommentit niin saadaan toivottavasti aikaan keskustelua ihan oikeasti tärkeistä asioista!
Keskusta on varmaan keksinyt, että omaishoitolakia uudistamalla saadaan useille maanviljelijäperheille hyvä sivubusines.
Nythän kunnallista kotipalvelua ei useinkaan saa syrjäkylille, jolloin vanhusten on muutettava taajamiin.
Jos syrjäkylien omaishoidolla katsotaan korvattavan kunnallista kotipalvelua, niin sen työn osalta keskusta varmaan haluaa nostaa maksettavia omaishoidon korvauksia vastaamaan kunnan antaman palvelun kustannuksia. Siitä tulisi aikamoinen lisälasku veronmaksajille.
“Helpotetaan vapaaehtois‑, järjestö- ja talkootyötä vähentämällä normeja ja sallimalla mm. matkakulujen korvaaminen ja ruoan tarjoaminen
Ihan OK, mutta osaako joku vastustaa? Verottaja?”
Olisiko tuossa kysymys tuloverolain 71.3 §:stä? Sen mukaan yleishyödyllinen yhteisö saa maksaa muille kuin työntekijöilleen päivärahoja korkeintaan 20 päivältä ja kilometrikorvauksia omalla autolla korkeintaan 2000 kilometriltä vuodessa.
Odotamme innolla vihreän vaaliohjelman kriittistä analysointia tällä palstalla.
Vai löytyykö kritiikkiin kuitenkin intoa enempi muiden vaaliohjelmien suhteen.
En tiedä mitä Osmo Soininvaara aikoo tehdä Vihreiden vaaliohjelman kanssa. Kommentoinnin terävyyttä laimentanee kuitenkin ainakin kaksi asiaa.
Ensinnäkin luulisi ohjelman vastaavan pitkälti hänen omiakin näkemyksiään, kas kun hän on itsekin vihreä! Toiseksi meitä kaikkia rajoittaa hyvin ymmärrettävä ja hyväksyttävä lojaliteetti omia kohtaan.
Toisaalta Soininvaaran tapa kommentoida Keskustan vaaliohjelmaa on ollut jokseenkin fiksu. Piikikästä kyllä, ajoittain, mutta erityiseen poliittiseen ilkeilyyn hän ei ole lähtenyt. Lisäksi hän on myös kannattanut ja ymmärtänyt monia vaaliohjelman tavoitteita.
Tavoitehan on varmasti näin vaalien alla avata keskustelua vaaliohjelmista, jotka sisältävät toki yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta joita tavallinen kansalainen ei tahdo millään jaksaa lukea. Näin kommentoituina ne kuitenkin aukeavat ja kiinnostavat kummasti!
Odella on nyt ylikansallisromanttinen mielikuva nykymaatalousyrittäjän arjesta.
Maanviljelijöiden prosenttiosuus väestöstä on niin pieni, ettei voi väittää edun kohdentuvan maatiloille. Ovat melkoisia harvinaisuuksia tilat, joissa isäntä ja emäntä molemmat työllistyvät tilalla. Normitapauksessa maatila työllistää yhden henkilön osa-aikaisesti ja merkittävä osa ansiosta on haettava pirtin ja tilakeskuksen ulkopuolelta.
Traktoriin ei saa laillisesti asentaa lapsen turvaistuinta. Tuskin saa lupaa vanhustenturvaistuimellekaan kun pitää ottaa omaishoidettava töihin mukaan.
Mikä estää kokeilemasta koko kansalla? Vuoden 2016 sosiaaliturva järjestetään näin, vuoden 2017 sosiaaliturva pohditaan kokeilun tulosten perusteella. Kokeiltiinhan autoveroakin väliaikaisesti, ja todettiin ihan toimivaksi ratkaisuksi.
Noin muuten, Tämä on sen luokan vaalilupaus, että se pitäisi saada muiden puolueiden kanssa tapetille jo hyvissä ajoin ennen vaaleja ja selvittää mitkä puolueet moista kokeilua kannattaisivat.
Minkä ihmeen takia poliitikko olisi kriittinen oman puolueen vaaliohjelmaa kohtaan juuri ennen vaaleja? Miksi edes pitäis olla? Se kuuluu vaalikampanjointiin että osoitetaan muiden puolueiden ohjelmien heikkoudet.
Miksi Osmon pitäisi tehdä itse se, mikä kuuluu kepun/persujen/kok/vasemmistoliille?
On kolmaskin vaihtoehto: kokeilu, johon saavat halukkaat osallistua. Jos tämänkin väitetään aiheuttavan yhdenvertaisuusongelmia, niin menee kyllä jo holhouksen puolelle.
Eui ole mikään kokeilu, johon valitaan halukkaat. Lopputuloksesta ei voi päätellä mitään.
Mistä vihreiden vaaliohjelma löytyy, että päästään vertailemaan ?