Propellipäätyöryhmä julkaisi ehdotuksensa

Kun­t­a­min­is­teri Risikon nimeämä asiantun­ti­ja työryh­mä, niin san­ot­tu pro­pel­lipää­työryh­mä, julka­isi työn­sa tulok­se­na keskustelu­pa­perin Kun­nat tur­bu­lenssis­sa. Mietinnän voi lukea tästä.

Keskeinen suosi­tus, visio 1, esit­tää eri puo­lille Suomea eri­laista kuntamallia.

Malli perus­tuu huomioon, että kun­nal­la on kak­si kovin eri­laista tehtävää, toim­imi­nen kiin­teistökun­tana (kaavoitus, rak­en­t­a­mi­nen, liikenne, elinkei­nop­o­li­ti­ik­ka ym) ja palvelukun­tana (päivähoito, koulut etc). Kiin­teistökun­nan tehtävät ovat koroste­tuss­sa roolis­sa kas­vavis­sa kaupungeis­sa. Helsingis­sä esimerk­isi ain­oina lau­takunti­na viikoit­tain kokoon­tu­vat kaupumk­isu­un­nit­telu­lau­takun­ta ja sen suun­nitelmia toimeen­pane­va yleis­ten töi­den lau­takun­ta. Haja-asu­tusalueen kun­nis­sa täl­lä puolel­la on huo­mat­tavasti rauhal­lisem­paa.  Tästä olen täl­lä blogilla kir­joit­tanut aiem­minkin, kesäku­us­sa ja lokaku­us­sa.

Opti­maa­li­nen kun­takoko on näille kahdelle tehtävälle aivan eri­lainen. Ris­tiri­ita on suurin suuris­sa kaupunkiseuduil­la. Kiin­teistökun­nan tulisi kat­taa koko kaupun­ki, mut­ta esimerkik­si Helsingis­sä 1,2 miljoon­aa asukas­ta on palvelukun­naksi taas vähän turhan iso. Sik­si työryh­mä esit­tää vähin­täänkin Helsinki­in, Turku­un ja Tam­pereelle metropo­likun­taa ja sen sisälle use­ampia palvelukun­tia. Molem­pi­en joh­dos­sa olisi vaaleil­la valit­tu val­tu­us­to. Veronkan­to-oikeus olisi metropo­likun­nal­la, joka jakaisi rahat jol­lain kri­teereil­lä palvelukunnille.

Mui­hin kaupunkei­hin esitetään seu­tukaupunkia, jol­la olisi nykyisen kun­nan molem­mat tehtävät, siis kiin­teistökun­nan ja palvelukun­nan tehtävät. Nämä voisi­vat halu­tas­saan jakau­tua metropo­likun­tien tavoin kiin­teistökun­naksi ja use­am­mak­si palvelukunnaksi.

Haja-asu­tusalueil­la olisi kun­tia (tai pitäjiä), joil­la olisi oikeus luop­ua jois­takin itselleen ylivoimaisek­si käyvistä tehtävistä.  Nämä tehtävät voitaisi­in myös ottaa niiltä pois kri­isikun­tamenet­telyssä. Nythän kri­isikun­tamenet­telyssä kun­ta yleen­sä pakkoli­itetään naa­puri­in­sa, joten tämä olisi pehmeämpi vaihtoehto.

 

11 vastausta artikkeliin “Propellipäätyöryhmä julkaisi ehdotuksensa”

  1. Kun ker­ran uud­is­te­taan, niin eikö voitaisi uud­is­taa kun­nol­la: Kun­tien tehtävien kar­simi­nen aloitet­taisi­in vero­tuk­ses­ta. Veronkan­to-oikeus olisi val­ti­ol­la, joka jakaisi rahat jol­lain kri­teereil­lä metropo­likun­nille, palvelukun­nille ja mitä niitä nyt kek­sit­täisi­inkään. Kansalaisil­la olisi tas­a­puo­li­nen vero­tus asuinkun­nas­ta riippumatta.

    1. Jos kunnal­ta viedään vero­tu­soikeus, siltä viedään suuri osa päätös­val­las­ta. Jos kun­ta halu­aa tehdä jonkin investoin­nin, vaik­ka uima­hallin, nyt sen voi rahoit­taa pienel­lä veronko­ro­tuk­sel­la, mut­ta jos saa val­ti­ol­ta kiin­teän määrän rahaa kiin­teisi­in tehtävi­in, mitään ylimääräistä ei voi tehdä.

  2. Päät­täisikö Helsin­gin 1,2 miljoo­nan asukkaan kiin­teistökun­ta tässä mallis­sa kaik­ista yksi­tyisko­htaisim­mas­takin kaavoituk­sen tasosta?

  3. Osmo Soin­in­vaara:
    Jos kunnal­ta viedään vero­tu­soikeus, siltä viedään suuri osa päätös­val­las­ta. Jos kun­ta halu­aa tehdä jonkin investoin­nin, vaik­ka uima­hallin, nyt sen voi rahoit­taa pienel­lä veronko­ro­tuk­sel­la, mut­ta jos saa val­ti­ol­ta kiin­teän määrän rahaa kiin­teisi­in tehtävi­in, mitään ylimääräistä ei voi tehdä. 

    Tuo perustelu ei päde. Tehtävät eivät ole ‘kiin­teät’ — kun­ta voi säästää val­tiono­su­ud­estaan tule­via meno­ja varten tai ottaa lainaa ja mak­saa sen myöhem­min valtionosuudestaan.

  4. Kiin­teistökun­ta? Maankäyt­tö on toki muu­takin kuin kiin­teistö­jen omistamista.
    Palvelukun­ta? Suurin osa palveluista viedään sote-uudistuksella.
    Pro­pel­lipäät ilmeis­es­ti myöhästyivät muu­ta­mal­la vuodella?

  5. Kun on saatu kiin­teistökun­nat pystyyn niin voitaisi­in luop­ua ympäristömin­is­ter­iöstä. Se kun päät­tää nykyään poikkeusluvil­la kesämökkien ves­sois­takin. Viher­by­rokraat­tien val­lan­halu on kyl­tymätön, mitään ei saa heiltä kysymät­tä tehdä tai maail­ma tuhoutuu. Mök­i­nakka ei saa nykyään suopel­loltaan ottaa turvemätästä mak­samat­ta ympäristö­mafi­alle suo­jelu­ra­haa: on tehtävä vuosia ympäristö­vaiku­tusten arvioin­te­ja, lin­tu­lasken­to­ja ym jopa aarin kotitarvehankkeista.

  6. Tämä muuten on yllät­tävän lähel­lä itä­val­ta­laista mallia. Siel­lähän koko maa on jaet­tu noin 20 000 — 50 000 asukkaan piirikun­ti­in. Isois­sa kaupungeis­sa on usei­ta piirikun­tia ja ne val­tu­us­toi­neen toimi­vat erään­laisi­na kaupungi­nosakunti­na. Tavalli­nen kaupun­ki taas on samaan aikaan kaupun­ki ja piirikun­ta. Maaseudul­la taas piirikun­taan kuu­luu use­ampi kun­ta ja piirikun­ta vas­taa tehtävistä, jot­ka eivät sovel­lu peruskunnalle.

    Valitet­tavasti en tunne tarkem­min, kuin­ka vas­tui­ta on jaet­tu ja ero­ja on var­masti osaval­tioit­tain. Mut­ta suun­nilleen tietynkokoista väestöä vas­taa­va taso on aika luon­te­va otta­maan vas­tu­u­ta juuri vaik­ka koulu­tuk­ses­ta, ter­vey­den­hoi­dos­ta ja vas­taavas­ta, elikkä tietyn­laises­sa väestö­vas­tu­us­sa ole­va hallinto­ta­so. Mielestäni on aika oival­ta­va aja­tus, että kun­ta voi olla yhtä hyvin seudulli­nen, piirikun­taa suurem­pia asioi­ta hoita­va suurkaupun­ki tai vas­taavasti paikallisia piirikun­taa pienem­pia asioi­ta hoita­va maalaiskunta.

  7. Min­ulle kel­paisi malli van­hoil­la nimillä:

    Val­tio = Lait ja ase­tuk­set + ulkosuhteet

    Maakun­ta = Kiin­teistökun­ta + Sote-tuotan­to + muut AVI & ELY tehtävät

    Kun­ta = Palve­lut kansalaisille yhden luukun periaatteella

    Kansalainen = Verot ja äänestys kun­nan ja val­tion tasol­la edelleen

  8. Tässä kir­joituk­ses­sa Ode mainit­see kun­tien eri­laiset tehtävät. Siitä saan aasin­sil­lan min­ua vaivaavaan asiaan.

    Helsin­gin Sanomat ker­toi 9.12.2014 Elinkei­noelämän keskus­li­iton esi­tyk­ses­tä Suomen talouden kohen­tamisek­si: EK perää rohkeaa alen­nus­ta palkkaveroon. Eräs jutun kom­men­toi­ja antoi linkin valikoimaan val­tion kun­nille vuosi­na 2001–2012 sälyt­tämistä velvoit­teista: Päätök­siä, jot­ka ovat julk­isten palvelu­jen paisumisen taustal­la. Verkko-osoit­teesta päät­te­len, että valikoiman on laat­in­ut EK. Itse pdf-doku­men­tis­sa ei laati­jaa mainita. 

    Maini­tus­sa HS:n jutus­sa sanotaan:

    EK perääkin kovia julkisen sek­torin säästöjä ensi vaa­likaudelle. Meno­ja tulisi kar­sia kol­men mil­jardin euron edestä. […] Meno­jen karsin­ta kolmel­la mil­jardil­la eurol­la taas edel­lyt­täisi EK:n mukaan, että 2000-luvul­la lisä­ty­istä tehtävistä ja normeista kar­sit­taisi­in noin kak­si kolmasosaa.

    Ei (EK:n?) valikoimal­is­tas­sa tietenkään mitään suo­ral­ta kädeltä “turhaa” ole; ei sem­moisia säädök­siä läpi saa. Kaik­ki ovat jol­lakin taval­la jollekulle tarpeen. Vaikeal­ta tun­tuu kar­sia niistä kak­si kol­ma­sosaa pois. Ne pitäisi ava­ta, jot­ta tietäisi mitä otsak­keen taakse kätkeytyy. 

    HS-artikke­lista:

    […] EK ei lähde tarkem­min neu­vo­maan, mil­lä taval­la palkkat­u­lon veronkeven­nys teknis­es­ti toteutet­taisi­in esimerkik­si vähen­nyk­siä hyö­dyn­tämäl­lä tai asteikko­ja siirtelemäl­lä: ”Jätämme yksi­tyisko­h­dat poli­it­tisille päätöksentekijöille.”
    Meno­jen karsin­ta kolmel­la mil­jardil­la eurol­la taas edel­lyt­täisi EK:n mukaan, että 2000-luvul­la lisä­ty­istä tehtävistä ja normeista kar­sit­taisi­in noin kak­si kol­ma­sosaa. … EK ei lähde myöskään kun­ta­palveluista osoit­ta­maan niitä, jot­ka sietäisi lakkauttaa.

    Vel­li­housut!

    Ei kukaan, ei edes Sailas, uskalla kar­sia muil­ta kuin syr­jäy­tyneiltä, osat­tomil­ta, van­huk­sil­ta ja lap­sil­ta. Viimemainit­tu­jenkin kanssa pide­tään tarkasti huol­ta siitä, että karsin­nat eivät roko­ta van­hempi­en oikeuk­sia saa­da kor­vauk­sia siitä, että omista lap­sista koituu kus­tan­nuk­sia ja vaivaa. Karsin­nat rokot­ta­vat vain lap­sia ilman että se vaikut­taa van­hempi­en elämään. Kun lap­si on koulus­sa, ei van­hempi­en elämään vaiku­ta se saako hän juuri hänelle sovel­tuvaa opetusta.

    Jos ter­veiltä työl­lisiltä leikat­taisi­in mitään ker­ran myön­net­tyä palvelua/etua/tukea, se olisi poli­it­ti­nen itsemurha.

    Ode ei enää ole ehdol­la eduskun­taan eikä niinollen joudu mielit­telemään äänestäjiä. Uskaltaisitko… ?

  9. Vilis: Val­tio = Lait ja ase­tuk­set + ulkosuhteet

    + väki­val­tane­is­to + oikeuslaitos.

    Vilis: Kansalainen = Verot ja äänestys kun­nan ja val­tion tasol­la edelleen

    Ei toimisi! Maakun­taval­tu­us­to on valit­ta­va suo­ril­la vaaleil­la, sil­lä jos kun­nat val­it­si­si­vat maakun­nan päät­täjät, ajaudut­taisi­in kun­tay­htymien tyyp­il­lisi­in ongelmiin.

    Paras­ta olisi, jos maakun­nil­la olisi suo­ra vero­tu­soikeus, mut­ta se ei ole yhtä vält­tämätön­tä. Maakun­nat voisi­vat saa­da tulon­sa valtionosuuksina.

    Maakun­ta tulisi ole­maan suuri rahan käyt­täjä ja taval­lisen ihmisen kannal­ta tärkeiden/suurten päätösten tek­i­jä. Maakun­taval­tu­us­to­jen rooli olisi siten ensiar­voisen tärkeä, monis­sa asiois­sa jopa eduskun­taa tärkeämpi. 

    Vähän pelkään, ettei ainakaan kepu innos­tu suo­ril­la vaaleil­la val­i­tu­ista maakuntavaltuustoista.

  10. Yleen­sä johtamises­sa KISS tuot­taa parhaan tulok­sen. Asi­at kan­nat­taa pitää yksinker­taisi­na ja selkeinä. Tätä ei voi hyväl­lä tah­dol­lakaan pitää yksinker­taise­na. Tulee mieleen täy­del­lis­es­ti epäon­nis­tunut val­tion aluehallintouudistus.

Vastaa käyttäjälle Osmo Soininvaara Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.