Vihreä kaupunginhallitusryhmä saneli hyvän ratkaisun Palmiaan

Yksi­tyiset palvelun­tuot­ta­jat haas­toi­vat Helsin­gin kaupun­gin omis­ta­man liike­laitok­sen Palmi­an oikeu­teen siitä, että se osal­lis­tuu markki­noille epäreiluin perustein. Oikeus aset­tui valit­ta­jien kan­nalle. Helsin­gin on tehtävä jotain, joko muutet­ta­va Palmia osakey­htiök­si tai vetäy­dyt­tävä kil­pail­luil­ta markki­noil­ta, mikä olisi merkin­nyt merkit­tävää työn vähen­e­mistä Palmialle.

Tässä vai­heessa alkoi kova poli­it­ti­nen vään­tö. Vasem­mistop­uolueet valit­ti­vat, että yhtiöit­tämi­nen merk­it­see työe­htosopimusten muut­tamista JHL:n sopimuk­ses­ta PAM:in sopimuk­sek­si, mikä olisi merkin­nyt joillekin henkilöille palkko­jen ja ennen kaikkea lomaoikeu­den alentumista.

Voidaan kysyä, onko julkisen sek­torin palkko­jen syytä olla parem­pia kuin yksi­ty­isil­lä. Kun on kyse mata­la­palk­ka-aloista, on syytä olla, kos­ka Helsingis­sä pienet palkat ovat liian pieniä toimeen­tu­loon. Olen kir­joit­tanut, että mei­dän on hyväksyt­tävä mata­la­palkkatyö aloil­la, joil­la on muuten vai­h­toe­htona työt­tömyys (palve­lut, jois­sa osta­ja ovat yksi­tyiset ihmiset), mut­ta siivous on asia, jota on pakko tehdä. Sik­si parem­mat palkat eivät siivous­toimes­sa tuo­ta työttömyyttä.

Vihreät ratkaisi­vat tämän mielestäni hyvin. Vihreät vaa­ti­vat, että Palmi­an on otet­ta­va työe­htosopimuk­sek­si AVAINTES, joka on samaa tasoa kuin nykyi­nen JHL:n sopimus. Mata­la­palkkaon­gel­ma pois­tui. Vain osa Palmi­as­ta yhtiöitetään. Esimerkik­si päiväko­tien siivoa­jia ei siir­retä yhtiöön, kos­ka päiväkodeis­sa siivoo­ja ei ole pelkkä siivoo­ja. Kokoomus oli hyvin vihainen, mut­ta jou­tui tyy­tymään vihrei­den kantaan.

Palkko­jen polkua ei tapah­du, Palmi­an ei tarvitse vetäy­tyä kil­pail­luil­ta markki­noil­ta ja yhtiö­muodon jous­tavu­us saadaan. Mis­sä siis on enää ongelma?

Vasem­mistop­uolueet päät­tivät, että tässä on ongel­ma. Kyse on läh­estyvistä vaaleista. Aina ennen vaale­ja yksi­ty­istämisen tai yhtiöit­tämisen mörkö ote­taan kaapista ja vaalien jäl­keen se pan­naan takaisin kaappiin.

(Val­tu­us­to hyväksyi esi­tyk­sen äänin 43–41)

 

Kat­so esimerkik­si Vaalit tule­vat, mörkö esi­in ja Vaalit ohi mörkö kaappiin

 

 

50 vastausta artikkeliin “Vihreä kaupunginhallitusryhmä saneli hyvän ratkaisun Palmiaan”

  1. Väsyt­tävää tämä puna(viher)populismi, jol­la ei ole mitään muu­ta tarkoi­tus­ta kuin kerätä irtopisteitä. 

    Ote­taan­pa esimerkik­si vihrei­den ero hal­li­tuk­ses­ta. Arhin­mä­ki nälvii vihre­itä siitä että vihreät ovat ydin­voima­hal­li­tuk­ses­sa ja kiihdyt­tää näin erovaa­timuk­sia. Sen jäl­keen kun vihreät ovat eron­neet Arhin­mä­ki huolestuu ympäristölain­säädän­nöstä ja mitä ympäristölle tapah­tuu. Tässä näemme taas tämän pop­ulis­min, jolle tärkeää on vain oma kan­na­tus vaaleis­sa, kos­ka jos ympäristö olisi Arhin­mäelle ollut tärkeää, niin tot­ta kai hän olisi suo­ras­taan vaat­in­ut vihre­itä jäämään hal­li­tuk­seen ja sen jäl­keen kiit­tänyt tuhannesti siitä että jäivät, jol­loin koskien­suo­jelu­la­ki, suot, met­sät ja vesistöt oli­si­vat olleet tur­vat­tu ainakin tämän vaa­likau­den. Toki oikea luon­non­suo­jeli­ja olisi tehnyt selväk­si äänestäjille mitä tapah­tuu jos eroaa ja jäänyt estämään luon­non tuhoamisen kiihdyt­tämisen, jota nyt ale­taan nähdä. Mut­ta kos­ka vihreät ovat hissukka­seinäkukka­sia, jot­ka kulke­vat kiltisti pop­ulis­min vankeina, niin turvet­ta on koh­ta ranta täynnä.

    Mitä tähän Palmi­aan tulee, niin yhtiöit­tämi­nen on punikkipuheis­sa muut­tunut yksi­ty­istämisek­si. Jos jokin muu kuin vaalien irtopis­teet olisi kiin­nos­tanut, niin punapop­ulis­tit oli­si­vat myös koit­ta­neet etsiä paras­ta mah­dol­lista kom­pro­mis­sia, kos­ka eivät hekään ole ase­mas­sa jos­sa asioi­ta sanel­laan toisille. Mut­ta kos­ka se mitä oikeasti maail­mas­sa tapah­tuu ei ole kiin­nos­tavaa pop­ulis­tille, niin hän jatkaa vain omaa vaalileikkiään ja tekee edus­tuk­sel­lisen demokra­t­ian turhak­si niille äänestäjilleen, jot­ka odot­ti­vat saa­vansa äänestämäl­lä itselleen tärkeitä asioi­ta eteen­päin. Nyt eräät edus­ta­jat kil­pail­e­vat siitä, kuka antaa näyt­täväm­min kaiken val­tansa pois yrit­tämät­tä edes saa­da asioi­ta edes vähän parem­paan suun­taan, eli siihen mitä vielä ennen vaale­ja lupaili.

  2. Miten Palmia voi men­estyä kil­pail­luil­la markki­noil­la, jos se pakote­taan kalli­iseen työehtosopimukseen?

  3. Mis­sä siis on enää ongelma?

    Aikooko yhtiöitet­tävä osa Palmi­aa kil­pail­la vapail­la markki­noil­la kil­pail­i­joi­ta korkeam­mil­la palkoil­la? Juridis­es­ti ratkaisu on kai nyt ongel­ma­ton, mut­ta mui­ta korkeam­mat kulut muo­dos­tu­vat ehkä ongel­mak­si jatkos­sa. Poli­itikot voivat tietenkin pestä käten­sä nyt, ja antaa markki­noiden pudot­taa noi­ta palkko­ja tai työ­paikko­ja myöhem­min. Ymmärsinkö oikein?

  4. Samoissa kok­ouk­sis­sa ja pros­es­seis­sa kuukau­sia mukana olleena en tun­nista tätä kuvaus­ta mil­lään muo­toa: “Kokoomus oli hyvin vihainen, mut­ta jou­tui tyy­tymään vihrei­den kan­taan.” Kok-vetoiseen esi­tyk­seen tehti­in kaupung­in­hal­li­tuk­ses­sa vihr+kok yhteistyössä vain pieniä muu­tok­sia (32%–> “korkein­taan 30% jne) ja toivekir­jaus työe­hdoista, joista poli­itikot kuitenkaan eivät päätä.

    1. Kyl­lä kon­serni­jaos­to käytän­nössä päät­tää siitä, mitä tes­siä sovel­letaan aivan samal­la taval­la kuin yksi­tyisen yri­tyk­sen omis­ta­ja päät­tää siitä. Tuo on Pil­viltä kyl­lä silkkaa vainoharhaisuutta.Lähdetkö julkiseen vedonlyöntiin?

  5. -e-:
    Miten Palmia voi men­estyä kil­pail­luil­la markki­noil­la, jos se pakote­taan kalli­iseen työehtosopimukseen?

    Mitä nämä “yksi­tyiset” palvelun­tar­joa­jat ovat, jos raha tulee verovaroista?

  6. Osmo,

    JHL on jo ollut huolis­saan siitä että tuol­lainen peri­aatepäätös ei lop­pu­jen lopuk­si sido oper­ati­ivista toim­intaa hoitavaa tahoa. 

    http://www.jhl.fi/portal/fi/jhl-tieto/uutisarkisto/?bid=4547

    Mut­ta olen samaa mieltä siinä että julkisel­la sek­to­ril­la ei voi olla parem­pi palkkaus ja suurem­mat lomaoikeudet kuin yksi­tyisel­lä sek­to­ril­la. Usein­han kun­ta-alan toim­i­jat valit­ta­vat alhaista palkkaansa suh­teessa yksi­tyiseen sektoriin…

    Julkisel­la sek­to­ril­la jos/kun on parem­pi suo­ja työt­tömyyt­tä vas­taan niin nimel­lispalkan pitääkin olla huonom­pi kuin yksi­tyisel­lä sek­to­ril­la. Myöskään lomaoikeuk­sien huomioonot­ta­mi­nen ei saa johtaa siihen että tun­tipalk­ka muo­dos­tuu yksi­ty­istä sek­to­ria suurem­mak­si. Mielestäni 10–15% palkkapre­emio on yksi­tyisel­lä sek­to­ril­la oikean­ta­soinen jos ajatel­laan työ­suhde­tur­vaa tietyn­laise­na optiona, jol­la on rahalli­nen arvo.

    Mut­ta kaikissa ver­tailuis­sa pitää ehdot­ta­masti ver­tail­la saman­laista tehtävää sisäl­löl­lis­es­ti tekevää eikä ver­tailua pidä tehdä siten että ote­taan vain keskipalkat/mediaanipalkat per työ­nan­ta­jasek­tori välit­tämät­tä työhis­to­ri­an pitu­ud­es­ta tai työte­htävän laadusta.

  7. Vasem­mis­tolle yhtiöi­tys on kyl­lä joku mörkö, jota voidaan poli­it­tis­es­ti käyt­tää tietyis­sä tilanteis­sa hyödyk­si. Sit­ten oike­as­sa päätök­sen­tekoti­lanteessa jos vaalit eivät ole heti oven takana niin prag­maat­tisu­us voittaa… 🙂

  8. -e-:
    Miten Palmia voi men­estyä kil­pail­luil­la markki­noil­la, jos se pakote­taan kalli­iseen työehtosopimukseen? 

    Iso toim­i­ja, skaalaedut.

    (Ja toki henkilö­ta­sol­la toimi­va kor­rup- eikun suhteidenhoito.)

    En sano että vält­tämät­tä men­estyy, mut­ta en myöskään sano etteikö menestyisi.

    1. Turus­sa vas­taa­va yhtiöit­tämi­nen tehti­in yksimielis­es­ti ja otet­ti­in tämä kalli­impi sopimus, minkä jäl­keen tämä kaupun­gin yhtiö on voit­tanut kaik­ki kil­pailu­tuk­set. Demar­it levit­tävät vahin­gol­lista pessimismiä.

  9. Asi­aa voidaan läh­estyä myös muuten kuin oikeis­to­lais­es­ti. Onko oikein, että PAM:n kanssa sopi­neet työ­nan­ta­jat kil­pail­e­vat hal­patyöe­hdoil­la Palmi­aa vas­taan? Eikö se ole epäreilu kil­pailue­tu? Eikö tuot­tavim­man ja vii­saim­min asioi­ta tekevän pitäisi voit­taa, eikä sen, joka pystyy kil­pailut­ta­maan itselleen joltain ammat­tili­itol­ta halvim­mat työe­hdot? Entä vajaakun­tois­t­en työl­listämis­es­tä aiheutu­vat lisäku­lut tms.? 

    Voidaan myös kysyä, että onko työe­htosopimus­la­ki ajan tasal­la, jos työ­nan­ta­ja jär­jestäy­tymäl­lä uudelleen voi vai­h­taa sopi­jakump­panikseen toisen ammat­tili­iton, jol­la ei ole omien työn­tek­i­jöi­den joukos­sa lainkaan työn­tek­i­jöitä jäseninä.

    Työe­htosopimus­laista puut­tuu työn­tek­i­jän suo­ja tilanteis­sa, jois­sa työe­htosopimuk­set ovat päällekkäisiä, kos­ka työ­tuomiois­tu­in on viisaudessaan päät­tänyt, ettei työn­tek­i­jöi­den jär­jestäy­tymiselle anneta mitään merk­i­tys­tä sovel­let­tavaa työe­htosopimus­ta valit­taes­sa. Tilanne on työn­tek­i­jöille täysi katas­trofi. Kaikissa sivistys­mais­sa työn­tek­i­jöi­den jär­jestäy­tymi­nen tun­nuste­taan, mut­ta ei siis Suomes­sa. Se on juuri tämä, joka mah­dol­lis­taa niin san­otun “työe­htosopimusshop­pailun”.

    Kuin­ka PAM voi esi­in­tyä Palmi­an työn­tek­i­jöi­den edus­ta­jana ja sopia työn­tek­i­jöille työe­htosopimuk­sia, jos PAM:lla ei ole Palmi­an työn­tek­i­jöitä jäs­en­inä? Työn­tek­i­jät voisi­vat toki hyväksyäe uuden liiton esim. äänestämäl­lä ja jär­jestäy­tymäl­lä uudelleen, mut­ta hei­dän ei ole mikään pakko sitä tehdä, jos he eivät ole tyy­tyväisiä PAM:n toim­intaan työn­tek­i­jöi­den etu­jen aja­jana. Täl­löin työn­tek­i­jöil­lä ei ole eikä heille tule myöskään työrauhavelvoitet­ta. Työrauhavelvoite kos­kee vain niitä työn­tek­i­jöitä, jot­ka kuu­lu­vat siihen liit­toon, joka on sopin­ut hei­dän työ­nan­ta­jan hei­hin sovelta­man työehtosopimuksen.

    Kaikel­la jär­jel­lä ajatellen työan­ta­jien pitäisi tietysti sopia sen ammat­tili­iton kanssa, johon sen työn­tek­i­jät ovat liit­tyneet. Vain se ammat­tili­ito, jol­la on työn­tek­i­jöi­den jär­jestäy­tymisel­lään tun­nus­ta­ma man­daat­ti sopia hei­dän asioista, voi olla neu­vot­telukump­pani. Muu­toin tilanne on vähän sama, jos minä myisin naa­puri­ni asun­non kysymät­tä omis­ta­jal­ta. Tämä on kuitenkin Suo­ma­laises­sa työelämässä työ­tuomiois­tu­imen siu­naa­ma ratkaisu.

    Suomes­sa ei ole mitään mah­dol­lisuuk­sia laa­jen­taa paikallista sopimista, kunnes työ­nan­ta­jat tun­nus­ta­vat työn­tek­i­jöi­den­sä jär­jestäy­tymisen (eli suos­tu­vat ensi alku­un sopi­maan asioista edes omien työn­tek­i­jöi­den­sä kanssa). 

    Tärkein­tä olisi pikaises­ti muut­taa lakia siihen suun­taa, miten tilanne on useis­sa muis­sa mais­sa. Vain edus­tavin liit­to voi sopia työn­tek­i­jöi­den työehdoista.

  10. Entäpä jos kon­serni­jaos­to päät­tää vai­h­taa tes­siä huonom­mak­si? Mil­lä kaupun­gin “tah­toti­la” siihen vaikut­taa kun se vai­h­tuu poli­it­tis­ten voima­suhtei­den mukaan?

  11. Kun Vasem­mis­to kat­soo, että Vihreät oma­l­la vaa’ankieliase­mal­laan oli­si­vat siu­naa­mas­sa sen, että kaupun­gin palvelun­tuotantofir­ma Palmi­as­ta oltaisi­in yhtiöit­tämässä esimerkik­si siivoo­jia ja var­ti­joi­ta, Vihreät taas näkee Vasem­mis­ton vas­tus­ta­van ide­ol­o­gis­es­ti sel­l­aista, jota nyt vaan ei voi EU-kil­pailu­lain­säädän­nön nojal­la vas­tus­taa. Lisäk­si Vihreät ovat pitäneet Vasem­mis­ton levit­tämiä huhu­ja näi­den yhtiöitet­tävien ammat­tiryh­mien polkumyyn­nistä vähin­täänkin epä­tarkkoina, ellei jopa virheel­lis­inä: kun van­ho­ja palmi­alaisia kos­kee JHL:n työ­sopimus, uudet työn­tek­i­jät tule­vat ammat­tili­it­to PAM:in piiri­in. Eivät he siis jää heit­teille. Toinen jut­tu sit­ten on, mil­lainen on PAM:in työe­htosopimus ver­rat­tuna JHL:ään.

    Vasem­mis­ton mukaan uusien työn­tek­i­jöi­den palkat tule­vat tip­pumaan, esimerkik­si siivoo­jil­la jopa 300 eurol­la, mikä voi näyt­tää kaupun­gin suorit­ta­mal­ta heit­teille­jätöltä. Vihreät taas täh­den­tävät, että he ovat olleet vaa’ankieliase­mas­sa varmis­ta­mas­sa sen, että palmi­alais­ten työe­hdot eivät heikkene vaan hei­dän työe­htosopimuk­sen­sa pysyy samana.

    No, valitet­tavasti kyl­lä tätä ei voi­da taa­ta. Otan esimerkin läheis­es­ti tun­temas­tani kun­tay­htymästä, jos­sa työn­tek­i­jöitä ulkois­tet­ti­in pari vuot­ta sit­ten liike­laitok­seen, kun kun­tay­htymän piti säästää henkilöstökuluissaan. 

    Tämän ulkois­tuk­sen yhtey­dessä työn­tek­i­jöille luvat­ti­in, että työe­hdot — lomat, palkkaus ja työai­ka — säi­lyvät ennal­laan. Muut kyl­lä säi­lyivät, mut­ta työaikaa yksipuoleis­es­ti huonon­net­ti­in, kun kaikille — myös van­hoille — työn­tek­i­jöille annet­ti­in ota tai jätä ‑tyyp­pinen val­in­ta. Suomek­si tämä tarkoit­ti sitä, että kun liike­laitok­sel­la van­has­taan työsken­neil­lä työ­sopimuk­seen kuu­lui myös iltatyötä, tämä saatet­ti­in voimaan myös liike­laitok­seen siir­tyneille kun­tay­htymän työn­tek­i­jöille. Luot­ta­mus­ta­son neu­vot­teluis­sa sit­ten kat­sot­ti­in, että toimis­to­työai­ka voi tarkoit­taa myös vuorotyötä. 

    Tässä tapauk­ses­sa liike­laitos­tu­mi­nen ei merkin­nyt van­ho­jen työn­tek­i­jöi­den palk­ka-alea, mut­ta uusis­sa työ­suhteis­sa sovel­let­ti­in alem­paa palkkalu­okkaa. Tämä käytän­nössä tarkoit­ti sitä, että liike­laitok­seen palkatun uuden työvoiman kuukausi­palk­ka oli noin 150 euroa alem­pi kuin sinne van­hoina työn­tek­i­jöinä siir­ret­ty­jen jo lähtöko­htais­es­tikin kehnon­lainen palk­ka. Tilanne, jos­sa samal­la työ­paikalla on kah­den ker­roksen väkeä eli samas­ta työstä saa eri palkkaa sen mukaan, mihin tes­si­in kuu­luu, ei sekään ole oikeudenmukainen. 

    Lisäk­si johtamiseen ja ylipäätään ihmiskäsi­tyk­seen liike­laitok­ses­sa liit­tyi paljon ongelmia, vaik­ka ne eivät vält­tämät­tä olisikaan työe­htosopimuk­sien rikko­muk­sik­si osoitet­tavis­sakaan. Esimerkik­si siel­lä esi­in­tyi lomien lyhyel­lä varoi­tusa­jal­la peru­misel­la uhkailua, ja työaikoi­hin suh­taudut­ti­in paljon emofir­maa tiukem­min. Vartinkin myöhästymi­nen saat­toi johtaa puhut­telu­un; lisäk­si liike­laitok­ses­sa jokaiselle henkilölle asetet­ti­in henkilöko­htaiset tulostavoit­teet, joiden saavut­tamista seu­rat­ti­in ja avoimesti uhkailti­in erot­tamisil­la, jos tavoit­teisi­in ei päästy. Käytän­nössä jokainen kol­le­ga oli häir­iö ja esti omi­in tulostavoit­teisi­in yltämisen. 

    Täl­lais­es­ta eivät työe­htosopimuk­set sano mitään, eivätkä vält­tämät­tä luot­ta­mus­miehetkään, varsinkaan, jos niitä ei ole. Emofir­mas­sa oli, mut­ta liike­laitok­ses­sa ei. Onnek­si sen­tään tässä tapauk­ses­sa kun­tay­htymästä oli mah­dol­lista han­kkia itselleen luot­ta­mus­mies, mut­ta ei vähän koulute­tu­il­ta, yli viisikymp­pisiltä mata­la­palkkaisil­ta naisil­ta täl­laista oma-aloit­teisu­ut­ta voi olet­taa, heikos­sa työ­markki­na-ase­mas­sa olevil­ta, koko ikän­sä avus­tavis­sa tehtävis­sä toimineil­ta ihmis­poloil­ta, jot­ka ovat tot­tuneet ole­maan kyseenalaistamatta.

    Edel­lä­mainit­tu esimerk­ki siis osoit­taa, että mitä kauem­mas työ­nan­ta­ja siir­tyy pois kun­nal­lis­ten luot­ta­mushenkilöi­den valvon­nas­ta, sitä suo­jat­tomampia ovat työn­tek­i­jät. Siel­lä val­lit­se­vat viidakon lait eli liike-elämän logi­ik­ka, mut­ta ei olla ymmär­ret­ty sitä, että jos henkilöstö on resurssi, tämän resurssin jak­samis­es­ta täy­tyy pitää huol­ta muul­lakin kuin jump­paku­minauhoil­la, puffetik­si naamioiduil­la sämpylöil­lä ja lahjus­saip­puoil­la. Eivät siinä edes ammat­tili­it­to­jen neu­vot­telemat työe­htosopimuk­set auta, jos luot­ta­mus­miehetkin tulk­it­se­vat kiis­ta­ti­lanteet työ­nan­ta­jan voitok­si. Eivät tässä ide­olo­giat tai niil­lä tai niiden puut­teel­la syyt­te­lyt auta työn­tek­i­jöitä, ovat sit­ten uusia tai van­ho­ja palmialaisia. 

    Jos siis lähde­tään yhtiöit­tämään, työolo­ja on oikeasti valvot­ta­va, takaami­nen ei riitä.

  12. Osmo Soin­in­vaara:
    Kyl­lä kon­serni­jaos­to käytän­nössä päät­tää siitä, mitä tes­siä sovel­letaan aivan samal­la taval­la kuin yksi­tyisen yri­tyk­sen omis­ta­ja päät­tää siitä. Tuo on Pil­viltä kyl­lä silkkaa vainoharhaisuutta.Lähdetkö julkiseen vedonlyöntiin?

    Enpä ole näh­nyt vielä yhtiötä, jois­sa valtio/kunta olisi pitänyt kiin­ni lupauksista.

    Olen ollut yhdessä sel­l­aises­sa ja jo muu­ta­man kuukau­den kuut­tua alet­ti­in heiken­tää entisiä val­tion etu­ja ja na kato­si­vat muu­ta­mas­sa vuodessa. 

    Viimeinen leikkaus tehti­in 2005 eläkeu­u­di­tuk­ses­sa, kun val­tio leikkasi taas ker­ran jo ansait­tua eläket­tä 13 %. Yhtiöit­tämi­nen yhtey­dessä leikat­ti­in 10 % eli yhteen­sä 25 %.Ja päälle vielä 1998 yleinen leikkaus

    Naker­ta­mal­la on help­po muut­taa työe­htosopimus­ta ilman, että joutuu julkisuuteen.

    Ja häviävät ne pikaisem­minkin, jos yhtiöl­lä menee huonosti.

    HBL on hyvä esimerk­ki Helsingis­sä, yri­tysko­htainen työe­htosopimus ei kel­van­nut vaik­ka EK ajaa sitä kaikin voimin.Piti saa­da yleinen, kos­ka sil­lä voiti­in heiken­tää työehtoja

  13. Väite möröstä kuu­lostaa hie­man oudol­ta: “Vasem­mistop­uolueet päät­tivät, että tässä on ongel­ma. Kyse on läh­estyvistä vaaleista. Aina ennen vaale­ja yksi­ty­istämisen tai yhtiöit­tämisen mörkö ote­taan kaapista ja vaalien jäl­keen se pan­naan takaisin kaappiin.”

    Ensik­sikin, näin kir­joitet­tuna tässä tun­tuu ole­van taustal­la aja­tus, että yksi­ty­istämisen / yhtiöit­tämisen vas­tus­tuk­sel­la haal­i­taan laa­jasti ääniä, mut­ta reaalipoli­ti­ik­ka sit­ten sanelee toisen­laisia kan­to­ja. Halu­aako siis iso osa äänestäjistä vähem­män yhtiöit­tämistä / yksi­ty­istämistä, mut­ta tämä ei toteudu, vaik­ka elämme demokra­ti­as­sa, kos­ka vasem­mistop­uolueet pet­tävät äänestäjän­sä, mut­ta Soin­in­vaara on nyt heitä puolustamassa?

    Toisek­si, kuten linki­tys “Vaalit tule­vat, mörkö esi­in” antaa ymmärtää, tämä saat­taa päteä (joi­hinkin) demarei­hin, mut­ta Vasem­mis­toli­it­toa ei maini­ta. Mis­tä siis syn­tyy moinen samas­tus ”vasem­mistop­uolueet”?

    Nämä molem­mat kum­mallisu­udet ratkea­vat, kun huo­mataan, että samas­tus on väärä. Vasem­mis­toli­it­to on yleen­sä vas­tus­tanut yhtiöit­tämistä / yksi­ty­istämistä vaalien läheisyy­destä tai kaukaisu­ud­es­ta riip­pumat­ta. Eikä siten ole täl­laista asetel­maa, jon­ka mukaan laa­jat äänestäjäjoukot halu­a­vat vas­tus­taa y/y:tä, mut­ta vasem­mistop­uolueet pet­tävät, ja Soin­in­vaara tukee äänestäjiä. Se väitet­ty käytös, että (jotkut) demar­it otta­vat tarkoi­tushakuis­es­ti vaalien alla ”mörön kaapista”, selit­tyy tietenkin sil­lä, että he halu­a­vat näyt­täy­tyä “vasem­mis­to­laisemp­ina” kuin ovat ja haalia äänestäjiä Vasem­mis­toli­itol­ta, joka näyt­täy­tyy johdon­mukaisem­pana yhtiöit­tämisen / yksi­ty­istämisen vas­tus­ta­jana — ja jota siis, sivu­men­nen san­ot­tuna, tulisi äänestää, mikäli kokee y/y:n vas­tus­tamisen ole­van tärkeää.

    Pitäisi siis puhua vain (jois­takin) demareista tuon mörön ja vaalien suh­teen, ei ”vasem­mistop­uolueista”.

  14. Teete­tyn siivouk­sen määrä riip­puu hin­nas­ta. Jos se on kallista, siitä tin­gitään enem­män säästö­painei­den tullen. Hin­ta siis vaikut­taa työllisyyteen.

    Muutenkin on älytön­tä nos­taa palk­ka keinotekoisen korkeak­si. Se houkut­telee alalle niitäkin, jot­ka voisi­vat työl­listyä johonkin tuot­tavam­paan, ja vähen­tää hei­dän kan­nustin­taan kouluttautua.

  15. Laki olisi edel­lyt­tänyt vain viiden pros­entin yhtiöit­tämistä. “Kokoomus oli hyvin vihainen” ker­too kei­den mielipi­de Vihre­itä kiin­nos­taa. Vasem­mis­ton mielip­iteistä viis. Vihrei­den vaa­timus työe­htosopimuk­ses­ta ei velvoita mitään osa­puol­ta ja sen Soin­in­vaara var­masti tietää.
    Onnek­si Vihreistä löy­tyi kuitenkin neljä val­tu­utet­tua, joiden kan­nat­taisi tämän jäl­keen siir­tyä Vasem­mis­toli­it­toon ja jät­tää lop­ut liehit­telemään Kokoomusta.
    Itse palaan mon­en vuo­den vihrey­den jäl­keen punav­ihreän vasem­mis­ton äänestäjäksi.

    1. Val­tu­us­ton päätös työe­htosopimuk­ses­ta velvoit­taa kon­serni­jaos­toa ja kon­serni­jaos­ton päätös Palmi­aa. Mikä saa kuvit­tele­maan, ettei omis­ta­ja voi käyt­tää val­taa omas­sa yhtiössään?

  16. napan­der: Mitä tähän Palmi­aan tulee, niin yhtiöit­tämi­nen on punikkipuheis­sa muut­tunut yksityistämiseksi. 

    Yksi­ty­istämi­nen alkaa yhtiöit­tämis­es­tä. Sehän on jo mon­een ker­taan nähty, mitä käy julk­i­somis­teisille yri­tyk­sille oikeis­ton päästessä val­taan: ne myy­dään ali­hin­taan kavereille. Usein tätä perustel­laan lois­tosi­ir­tona toim­into­jen tehot­to­muu­den vuok­si. Tehot­to­muu­den syy eli yhtiöit­tämisen aiheut­ta­ma kon­trol­lin ja läpinäkyvyy­den vähen­e­m­i­nen toki jätetään tässä yhtey­dessä mainitsematta.
    Joskus toki ollaan kär­simät­tömiä ja täl­lä “selkiyt­tämisel­lä” ote­taan julk­istalouteen pikavoit­to (mallia Espoon Sähkö).

  17. Marko Gylén:

    Väite möröstä kuu­lostaa hie­man oudolta:
    Pitäisi siis puhua vain (jois­takin) demareista tuon mörön ja vaalien suh­teen, ei ”vasem­mistop­uolueista”.

    SDP ja vasem­mis­to­laisu­us… Sinä vas­ta vit­si XD

  18. Turus­sa vas­taa­va yhtiöit­tämi­nen tehti­in yksimielis­es­ti ja otet­ti­in tämä kalli­impi sopimus, minkä jäl­keen tämä kaupun­gin yhtiö on voit­tanut kaik­ki kilpailutukset.

    Onko siis kaupun­gin 100% omis­ta­ma yhtiö markki­noil­la neutraali?

  19. Ode: “Sik­si parem­mat palkat eivät siivous­toimes­sa tuo­ta työttömyyttä.”

    Työk­seen siivon­nut:
    Teete­tyn siivouk­sen määrä riip­puu hin­nas­ta. Jos se on kallista, siitä tin­gitään enem­män säästö­painei­den tullen. Hin­ta siis vaikut­taa työllisyyteen. 

    Lisäk­si korkeat palkkaku­lut tekevät esim. kalli­iden siivouskonei­den han­k­in­nan kan­nat­tavak­si, jol­loin saman työn tekemiseen tarvi­taan vähem­män siivoo­jia. Korkeam­mat palkat tarkoit­ta­vat siis vähem­män työpaikkoja.

    Ei sil­lä että tämä olisi vält­tämät­tä huono asia. Väite siitä, etteivät korkeat palkat vähen­täisi siivous­toimen työn­tek­i­jöi­den määrää/kysyntää ei kuitenkaan ole todenmukainen.

  20. Osmo Soin­in­vaara:
    Turus­sa vas­taa­va yhtiöit­tämi­nen tehti­in yksimielis­es­ti ja otet­ti­in tämä kalli­impi sopimus, minkä jäl­keen tämä kaupun­gin yhtiö on voit­tanut kaik­ki kilpailutukset.

    Kuka on ollut palvelu­iden tilaa­jana? Joku neu­traali tahoko?

  21. Muual­la maail­mas­sa liit­to­jen edus­tus perus­tuu siihen että salaisen äänestyk­sen perus­teel­la työn­tek­i­jät toimi­paikkako­htais­es­ti val­it­se­vat heitä edus­ta­van liiton.

    Juuri näin sen pitäisi men­nä meil­läkin ja lisäk­si yleiset, koko toimi­alaa sito­vat sopimuk­set pitäisi kieltää. Eli neu­vot­te­lut oli­si­vat peri­aat­teessa toimipaikkatasoiset.

  22. Ilta-Sanomat ilmaisee asian STT:n kaut­ta aika rehellis­es­ti: “Palmi­an henkilöstön työe­hto­ja ei muute­ta palveluy­htiön perus­tamisen yhteydessä.”

    Avain­sanat tässä “perus­tamisen yhtey­dessä”. Jos eivät työe­hdot heikkene vielä tänään, niin huomen­na tai ylihuomenna.

    Vas­taavaa tais­telua on viimek­si käy­ty bus­sipuolel­la. Siel­lä TES vai­h­tui heikommaksi.

    Taisi­vat vihreät olla nyt liian hyväuskoisia.

  23. Aus­tri­an:
    Muual­la maail­mas­sa liit­to­jen edus­tus perus­tuu siihen että salaisen äänestyk­sen perus­teel­la työn­tek­i­jät toimi­paikkako­htais­es­ti val­it­se­vat heitä edus­ta­van liiton.

    Juuri näin sen pitäisi men­nä meil­läkin ja lisäk­si yleiset, koko toimi­alaa sito­vat sopimuk­set pitäisi kieltää. Eli neu­vot­te­lut oli­si­vat peri­aat­teessa toimipaikkatasoiset.

    Suomes­sa työ­nan­t­ja val­it­see liiton, jon­ka työe­htosopimus­ta nou­date­taan, työn­tek­i­jät eivät voi valita. 

    Vaik­ka EK toitot­taa työ­paikkako­htaista sopimista niin kaik­ki yri­tyk­set ovat vai­h­ta­neet yri­tysko­htaisen sop­parin alakohtaiseen.

  24. Taustal­la on TTIP, ¨USA/EU vapaakaup­pa­sopimus on valmis­tel­tu suurten yri­tys­ten ehdoil­la niin, että kaik­ki kansal­liset markki­nat avataan suurten yri­tys­ten jaettavaksi.Erityiseti suuria yri­tyk­siä kiin­nos­ta­vat ver­varoin rahi­ett­ta­vat palve­lut, sil­lä niis­sä mak­sa­ja on var­ma ja val­tio on help­po nak­ki voit­taa kau­pal­lises­sa oikeudessa.

  25. PAM tun­netaan rin­nakkaisopimuk­sista, jois­sa on tin­git­ty palka­s­ta. PAM saa sopimuk­seen fir­mo­ja ja samal­la kas­vat­taa jäsenmääräänsä.
    Vähän nolo liit­to. Aja­nee demar­i­jo­hton­sa asioi­ta innokkaimmin.

  26. Osmo Soin­in­vaara:
    Val­tu­us­ton päätös työe­htosopimuk­ses­ta velvoit­taa kon­serni­jaos­toa ja kon­serni­jaos­ton päätös Palmi­aa. Mikä saa kuvit­tele­maan, ettei omis­ta­ja voi käyt­tää val­taa omas­sa yhtiössään?

    Muis­te­len, että ainakin jotkut poli­itikot ja yri­tys­ten edus­ta­jat ovat väit­täneet, että val­tio ei saa puut­tua omis­tamien­sa yhtiöi­den toim­intaan eli val­tion rooli on pelkkä omis­t­a­mi­nen ja toimin­nas­ta päät­tää yhtiön toimi­va johto. Tuo­ta on selitel­ty niin usein, että jotkut ovat tain­neet alkaa uskoa, että vain yksi­tyiset omis­ta­jat saa­vat määräil­lä omis­tamis­saan yri­tyk­sis­sä ja julkiset omis­ta­jat (val­tio, kun­nat) eivät.

    Lie­nee selvää, että yksit­täi­nen min­is­teri tai virkamies ei voi suo­raan antaa määräyk­siä yksit­täisille yhtiön työn­tek­i­jöille, mut­ta kyl­lä kai omis­ta­jan viralli­nen edus­ta­ja voi antaa toim­intao­hjei­ta yri­tyk­sen johdolle. Jotkut poli­itikot ovat eri mieltä. Esimerkke­jä kan­nan­otoista löy­tynee esimerkik­si Arc­tia Ship­pin­gin yhteydestä. 

    Jos olen oikein ymmärtänyt, osa ihmi­sistä on sitä mieltä, että omis­ta­ja omis­taa ja vaikut­taa yhtiön toim­intaan vain yhtiökok­ouk­sis­sa val­it­se­mal­la yhtiön hal­li­tuk­sen, joka sit­ten toimii täysin oman pään­sä mukaan (tavoit­teena tietysti yhtiön etu). Toiset taas ovat sitä mieltä, että omis­ta­jal­la on oikeus antaa edus­ta­jalleen yhtiön hal­li­tuk­ses­sa ohjei­ta ja määräyk­siä siitä, miten tämän tulee toimia.

    “Yhtiön etu” pitäisi tietysti sekin määritel­lä, sil­lä ei ole mitenkään itses­tään­selvää, että yhtiön etu on aina mah­dol­lisim­man suuri het­kelli­nen voit­to, kos­ka kyl­lä kai omis­ta­ja saa päät­tää siitä, mitä varten yhtiö on ole­mas­sa. Joskus tarkoi­tus on tuot­taa omis­ta­jille mah­dol­lisim­man paljon rahaa, joskus taas yhtiö on vain tapa jär­jestää omaisu­u­den hallinta ilman voiton tavoit­telua, kuten vaikka­pa asunto-osakeyhtiössä.

    1. Ei pidä sotkea val­tion osit­tain omis­tamia pörssiy­htiöitä kun­nan sat­apros­ent­tis­es­ti omis­ta­maan yhtiöön. Pörssiy­htiölle ei voi antaa suo­ria määräyk­siä, mut­ta kokon­aan omaa yhtiötään voi käskyt­tää niin kuin haluaa.

  27. Liian van­ha:
    Taustal­la on TTIP, ¨USA/EU vapaakaup­pa­sopimus on valmis­tel­tu suurten yri­tys­ten ehdoil­la niin, että kaik­ki kansal­liset markki­nat avataan suurten yri­tys­ten jaettavaksi.Erityiseti suuria yri­tyk­siä kiin­nos­ta­vat ver­varoin rahi­ett­ta­vat palve­lut, sil­lä niis­sä mak­sa­ja on var­ma ja val­tio on help­po nak­ki voit­taa kau­pal­lises­sa oikeudessa. 

    Nuo “vapaakaup­pa­sopimuk­set” vieläpä siirtävät mon­es­sa asi­as­sa tuon ns. oikeu­denkäyn­nin pois yhteiskunnal­ta eril­lisi­in elimi­in ja siinä sit­ten kyl­lä tietää mitä käy yhteiskun­nal­liselle päätäntävallalle.

  28. anonyy­mi: Nuo “vapaakaup­pa­sopimuk­set” vieläpä siirtävät mon­es­sa asi­as­sa tuon ns. oikeu­denkäyn­nin pois yhteiskunnal­ta eril­lisi­in elimi­in ja siinä sit­ten kyl­lä tietää mitä käy yhteiskun­nal­liselle päätäntävallalle.

    Sitä juuri korostin, sil­lä sopimus siirtää päätös­val­lan kau­pal­lisille oikeuk­sille, joi­ta eivät kansal­lis­val­tiot kon­trol­loi eivätkä ne ole sidot­tu­ja minkään val­tion lainsäädäntöön.

    Päätök­set ovat salaisia ja sito­vat kansal­lis­val­tioiden päät­täjiä, joten he eivät voi muu­ta kuin mak­saa kor­vauk­set, jot­ka ovat tyyp­il­lis­es­ti suuria ja kulut valtavia.

    Olin mukana yhdessä täl­laises­sa ja kulut oli­vat kym­meniä miljoo­nia euro­ja yhdelle osa­puolelle, vaik­ka riita pää­tyi nopeasti sop­u­un. Kun kym­meniä , ellei sato­ja lakimiehiä on sidot­tu mon­imutkaiseen riitaan niin jäl­ki on kallista.

    Ongel­ma on, ettei noista arbi­traa­tioista voi valittaa .

    Sen vuok­si korp­pikotkara­has­tot ovat valmi­ita kyn­imään val­tioit puh­taak­si esim Argen­ti­ina on täl­laises­sa kurimuksessa.
    Korp­pikotkara­has­tot sai­vat ostet­tua Argen­ti­inan velko­ja pilkkahin­taan, sil­lä alku­peräiset velko­jat kat­soi­vat rahat hävi­tyk­si ja kir­ja­si­vat ne tap­pi­ona alas.

    Korp­pikotkara­jas­tot aiko­vat tehdä velka­kir­joil­la mil­jar­di­en voitot, en ole nyt lukenut sai­vatko Argen­ti­inan polvilleen.

    Mut­ta esim Argen­ti­inan pres­i­dent­ti ei voi matkail­la val­tion laivoil­la tai koneil­la, kos­ka ne ulos­mi­tataan ulkomailla

  29. Daniel Fed­er­ley:
    Ilta-Sanomat ilmaisee asian STT:n kaut­ta aika rehellis­es­ti: “Palmi­an henkilöstön työe­hto­ja ei muute­ta palveluy­htiön perus­tamisen yhteydessä.”

    Avain­sanat tässä “perus­tamisen yhtey­dessä”. Jos eivät työe­hdot heikkene vielä tänään, niin huomen­na tai ylihuomenna.

    Vas­taavaa tais­telua on viimek­si käy­ty bus­sipuolel­la. Siel­lä TES vai­h­tui heikommaksi.

    Taisi­vat vihreät olla nyt liian hyväuskoisia.

    Näin se meillekin ker­rot­ti­in ja suurin osa uskoi täl­laisen roskan.Se todel­la tarkoit­ti, että yhtiöit­tämisen yhtey­dessä ei työe­hto­ja heikennetä.

    Mut­ta seu­raa­vana päivänä jo voitiin.

    Pitää kuun­nel­la tarkasti mitä poli­itikko puhuu.

  30. Osmo Soin­in­vaara:
    Ei pidä sotkea val­tion osit­tain omis­tamia pörssiy­htiöitä kun­nan sat­apros­ent­tis­es­ti omis­ta­maan yhtiöön. Pörssiy­htiölle ei voi antaa suo­ria määräyk­siä, mut­ta kokon­aan omaa yhtiötään voi käskyt­tää niin kuin haluaa.

    Noi­ta mielip­iteitä siitä, että omis­ta­ja ei saisi antaa suo­ria määräyk­siä yri­tyk­sen johdolle, esitet­ti­in myös Arc­tia Ship­pin­gin tapauk­ses­sa ja sen tietääk­seni val­tio omis­taa kokonaan.

    1. Omis­ta­jan suoris­sa määräyk­sis­sä ei ole mitään lain­vas­taista. Omistya­ja voi pitää yhtiökok­ouk­sen tarvit­tases­sa kos­ka vain min­uutin varoi­tusa­jal­la. Omis­ta­jao­h­jaus­poli­ti­ik­ka on val­tion oma ratkaisu. Jos Nokia Oy yhtiöit­tää vfaikka­pa siivouk­sen, kyl­lä Nokia Oy saa päät­tää sen asioista. Ja päättää.

  31. Kyl­lähän sen näki miten vaivaan­tunei­ta läh­es kaik­ki vihreät oli­vat kaupung­in­val­tu­us­ton kok­ouk­ses­sa. Soin­in­vaar­alle oli luvat­tu apu­laiskaupung­in­jo­hta­jan paik­ka jos vihreät äänestävät yhtiöit­tämisen puolesta.
    Sitä olen aina ihme­tel­lyt, että mikä se on se apulaiskaupunki…
    Eikä tästä ole kuin muu­ta­ma vuosi kun val­tu­us­to päät­ti että kaik­ki kaupun­gin tukipalve­lut keskitetään Palmi­aan. Ai niin, sil­loin ei lupail­tu vihreille johtajapaikkoja.

  32. Toiv­ot­tavasti se apu­laiskaupun­gin (mikähän sekin on) johta­jan paik­ka ei vihreille tule. Tarkoit­taa sitä, että kokoomus kään­tää kelkkansa.

  33. Osmo Soin­in­vaara: Omistya­ja voi pitää yhtiökok­ouk­sen tarvit­tases­sa kos­ka vain min­uutin varoitusajalla.

    No, ei nyt sen­tään. Kut­su pitää muis­taak­seni toimit­taa ainakin viikkoa ennen Oy:n yhtiökokousta 🙂

    Muil­ta osin olen samaa mieltä kanssasi omis­ta­jan oikeuk­sista. Myös tuon Arc­tia Ship­pin­gin, joka ei ole pörssiy­htiö, ohjaus pitää ja voi men­nä oy-lain kiemuroiden mukaan.

  34. Joo Osmo on oike­as­sa. osakey­htiölais­sa san­o­taan että omis­ta­jat Voivat yksimielis­es­ti päät­tää yhtiökok­ouk­selle kuu­lu­vas­ta asi­as­ta ilman yhtiökok­ous­takin. Eli ei tarvi edes kut­sua koolle, voi päät­tää tuos­ta vain. Lap­pu pitää tehdä jot­ta tiede­tään mitä päätettiin.

  35. Tänä on niin huvit­tavaa Osmo! Kom­menteis­tasi huo­maa ettet ymmär­rä lainkaan kokon­aisuuk­sia. On epäolen­naista yksit­täi­nen palk­ka jne.
    Te kuitenkin teitte päätök­sen joka muu­ta­man vuo­den jäl­keen nos­taa Helsin­gin kaupun­gin kokon­aiskus­tan­nuk­sia kaikkien nyt päätöstä koske­vien toimi­alo­jen osalta. Huo­maa todel­la kuin­ka pere­htymät­tömiä olette kokon­aisuuk­si­in ja osaa­mat­to­mia olette.
    No minä helsinkiläise­na veron­mak­sa­jana palaan asi­aan ja haetaan sit­ten vas­tu­u­ta ja mak­sa­jaa vaik­ka val­i­tusten kaut­ta. Perästä kuuluu!

  36. Huoh, osak­keen­o­mis­ta­jia on kohdelta­va tas­a­puolis­es­ti. Yhtä omis­ta­jaa kohdel­laan sina samoin kuin kaikkia muita.
    Toim­i­tusjo­hta­ja vas­taa omis­ta­jan soit­toon, vai­h­toe­hto ovat tehdä kuten ohjataan, ero­ta tai tul­la erotetuksi. 

    Ihan tut­tua pienis­sä osakeyhtiöissä.

  37. Sylt­ty:
    Joo Osmo on oikeassa.osakeyhtiölaissa san­o­taan että omis­ta­jat Voivat yksimielis­es­ti päät­tää yhtiökok­ouk­selle kuu­lu­vas­ta asi­as­ta ilman yhtiökok­ous­takin. Eli ei tarvi edes kut­sua koolle, voi päät­tää tuos­ta vain. Lap­pu pitää tehdä jot­ta tiede­tään mitä päätettiin

    Näin tosi­aan on nykyisen OYL:n mukaan. Sään­nös on siel­lä ensisi­jais­es­ti nopeut­ta­mas­sa ja yksinker­tais­ta­mas­sa mikro- ja pienyri­tys­ten päätök­sen­tekoa, mut­ta sen voisi kuvitel­la toimi­van myös nopeut­ta­jana iso­jen keskite­tysti omis­tet­tu­jen yri­tys­ten pahois­sa kri­i­seis­sä. (Tiedos­sani ei tosin ole, että sitä olisi siihen sovellettu.)

    Sään­nös on vielä siinä suh­teessa kaikenkat­ta­va, että yksimieliset omis­ta­jat savat tehdä minkä hyvän­sä päätök­sen, joka on hal­li­tuk­sen tai toim­i­tusjo­hta­jan tehtävis­sä. Käytän­nössä siis yksimieliset omis­ta­jat voivat tehdä aivan mitä hyvän­sä, joskin he sit­ten myös kan­ta­vat vas­tu­un päätöksistään.

    Pykälä on viisas lisäys laki­in, mut­ta sen käyt­tämi­nen on kuitenkin melkoinen joukko­tuhoase, jos sitä käytetään muual­la kuin pienyri­tyk­sis­sä. Käytän­nössä ain­oa järkevä päätös, joka voidaan isom­mas­sa yri­tyk­sessä tehdä tämän pykälän nojal­la on hal­li­tuk­sen (ja yleen­sä sit­ten myös toim­i­tusjo­hta­jan) vai­h­t­a­mi­nen. Kaikissa muis­sa tilanteis­sa omis­ta­jan on syytä kier­rät­tää näke­myk­sen­sä hal­li­tuk­sen kautta.

    Isois­sakin yri­tyk­sis­sä pitää huo­ma­ta se, että hal­li­tuk­sen ja omis­ta­jien yhtey­den­pito on useim­miten ole­mas­sa myös yhtiökok­ousten ulkop­uolel­la. Hal­li­tus ja tärkeim­mät omis­ta­jat ovat yhdessä sitä varten, että hal­li­tuk­sen näke­mys omis­ta­jatah­dos­ta pysyy päivitet­tynä. Täl­lä tavoin voidaan vält­tää ikäviä yllätyksiä.

    Arct­ian kohdal­la ongel­ma oli se, että omis­ta­ja puut­tui oper­ati­iviseen asi­aan sopi­mat­toma­l­la — vaan ei lait­toma­l­la — taval­la. Pelin sään­töi­hin kyl­lä kuu­luu se, että organ­isaa­tion pitää hal­li­tuk­ses­ta kadun­lakaisi­jaan asti nou­dat­taa omis­ta­jan tah­toa. Samoi­hin pelisään­töi­hin kuu­luu se, että omis­ta­jan pitää pystyä etukä­teen ohjeis­ta­maan tah­ton­sa taval­la, joka antaa yri­tyk­sen johdolle mah­dol­lisu­u­den toimia järkevästi. (Esimerkik­si Arct­ian kohdal­la omis­ta­jan olisi pitänyt etukä­teen ker­toa, että suh­teet kansalaisjär­jestöi­hin pitää kier­rät­tää min­is­ter­iön kautta.)

    Tässä kaupun­gin tapauk­ses­sa ei siis ole mitään tarvet­ta käyt­tää tuo­ta omis­ta­jien yksimielisyyspykälää. Asia on paljon yksinker­taisem­pi. Omis­ta­ja (kaupun­ki) kir­jaa omis­ta­jatah­toon kuu­lu­vi­in asioi­hin sen, että yri­tyk­sen työn­tek­i­jöi­den kohdal­la sovel­letaan vähin­tään tietyn TES:n mukaisia työe­hto­ja. Jos tätä sit­ten organ­isaa­tios­sa riko­taan, hal­li­tuk­sen tulee akti­ivis­es­ti toteut­taa tärkein­tä tehtävään­sä (vali­ta sopi­va toimitusjohtaja).

    Tämä voi tun­tua menet­te­ly­tavoista niuhot­tamiselta. Jos kuitenkin julkisen val­lan omis­tamis­sa yri­tys­muo­toi­sis­sa yksiköis­sä ale­taan soveltaa omis­ta­jan ennakoima­ton­ta mikro­man­ageer­aus­ta, niiden toim­inta vaikeu­tuu, ja niihin tulee ole­maan vaikeaa löytää pätevää johtoa.

    Ennakoimat­to­mi­akin tilantei­ta voi tul­la, mut­ta tämä ei kyl­lä kuu­lu niihin. Kuka hyvän­sä liik­keen­jo­hta­ja yrit­tää var­masti saa­da työe­hdot samalle tasolle kuin kil­pail­i­joil­la, jos sitä ei erik­seen pois­sul­je­ta työkalupakista.

  38. N: Muis­te­len, että ainakin jotkut poli­itikot ja yri­tys­ten edus­ta­jat ovat väit­täneet, että val­tio ei saa puut­tua omis­tamien­sa yhtiöi­den toim­intaan eli val­tion rooli on pelkkä omis­t­a­mi­nen ja toimin­nas­ta päät­tää yhtiön toimi­va johto. Tuo­ta on selitel­ty niin usein, että jotkut ovat tain­neet alkaa uskoa, että vain yksi­tyiset omis­ta­jat saa­vat määräil­lä omis­tamis­saan yri­tyk­sis­sä ja julkiset omis­ta­jat (val­tio, kun­nat) eivät.

    Tämä on kyl­lä melkoinen väärinkäsi­tys, ja keskustelus­sa kieltämät­tä on kuu­lu­tu aika out­o­ja käsityksiä.

    Yleis­es­ti on niin, että yri­tyk­sen kannal­ta tavoit­teelli­nen ja tah­ton­sa ilmai­se­va omis­ta­ja on yksi ele­ment­ti men­estyk­seen. Tässä toki lie­nee joitain vaa­timuk­sia sen tah­toti­lan sisäis­es­tä koherenssista ja muu­ta diibadaabaa, mut­ta kuitenkin omis­ta­jatah­to on tärkeä asia. Tämä voi olla haas­teena esimerkik­si hyvin hajaute­tusti omis­te­tuis­sa pörssiyrityksissä.

    Omis­ta­jal­la on kaik­ki val­ta yri­tyk­sessä. Kuitenkin nykyään val­lit­se­vien oppi­en mukaan omis­ta­jan tulisi käyt­tää sitä val­taa tiet­ty­jen kanavien ja tapo­jen mukaan. Osaa­va omis­ta­ja pystyy toim­i­maan näi­den hyväk­si havait­tu­jen mallien mukaan sotkeu­tu­mat­ta väärän tason asioihin.

    Osaavu­us vaatisi kuitenkin koko jär­jestelmän toimin­nan ymmärtämistä ja eri­tyis­es­ti asioiden johdon­mukaista kir­jaamista ja vies­timistä. Jos toim­i­tusjo­hta­ja ei tiedä omis­ta­jan tavoit­tei­ta, hänen ase­mansa on kovin han­kala. Sama kos­kee myös hallitusta.

    Vuosi sit­ten sat­tui kak­si tapaus­ta, AS sekä Keva suun­nilleen samoi­hin aikoi­hin (muis­taak­seni). AS:ssä omis­ta­ja toi­mi organ­isaa­tion kannal­ta ennakoimat­tomasti, Kevas­sa taas rak­en­teet (virkamiesase­mas­sa ole­va toim­i­tusjo­hta­ja) ovat mahdottomia.

    Tämä ei tarkoi­ta sitä, etteikö julkisen val­lan omis­tuk­ses­sa ole­val­la yri­tyk­sel­lä voisi olla paljonkin mui­ta tavoit­tei­ta kuin rahanteko. Eikä se tarkoi­ta sitä, että julkisen val­lan omis­ta­mat yri­tyk­set väistämät­tä oli­vat mui­ta heikom­pia. Kuitenkin esil­lä olleet esimerk­it näyt­tävät sitä, että omis­ta­ju­u­sosaamises­sa olisi vielä petrat­tavaa joil­takin osin.

  39. Tyyp­il­lis­es­ti kun­ta yhtiöit­tää toim­intaansa mallis­sa, jos­sa yhtiö saao­maisu­u­den aliar­vostet­tuna. Tase siis on kovin kevyt ver­rat­tuna nor­maal­i­ti­lanteeseen. Tämä antaa kovan kil­pailukyvyn, myöhem­min tulee toki vaikeuk­sia vastaan.

    Yhtiöit­tämisen toinen riesa on ollut, että toim­i­tusjo­hta­ja on suurim­man val­tu­us­to­ry­hän val­it­se­ma ja hän­tä vah­ti­maan tarvi­taan toisek­si suurim­man ryh­män vara­toim­i­tusjo­hta­ja. Sit­ten on vielä olta­va joku joka hoitaa hom­mat, kun edel­liset ovat “kun­nal­li­sis­sa luottamustehtävissä”.

    Aihet­ta sivuaa myös kun­nan työn­tek­i­jöi­den miehit­tämien kun­nan­hal­li­tusten ongel­mat. Kohtu­ullista olisi, että kun­nan palveluk­ses­sa ole­via olisi kun­nan­hal­li­tuk­ses­sa entin­tään kol­mannes. Ryh­mät sopi­vat asian samaan apaan kuin sukupuolikiintiön.

  40. JTS:
    Huoh, osak­keen­o­mis­ta­jia on kohdelta­va tas­a­puolis­es­ti. Yhtä omis­ta­jaa kohdel­laan sina samoin kuin kaikkia muita.
    Toim­i­tusjo­hta­ja vas­taa omis­ta­jan soit­toon, vai­h­toe­hto ovat tehdä kuten ohjataan, ero­ta tai tul­la erotetuksi.

    Toim­i­tusjo­hta­ja vas­taa hal­li­tuk­sen puheen­jo­hta­jan (ja kyl­lä muidenkin hal­li­tuk­sen jäsen­ten) soit­toon. Toim­i­tusjo­hta­ja voi vai­h­taa hyvän­päivän kuu­lu­miset vaik­ka kenen omis­ta­jan kanssa, mut­ta ohjeen­sa toim­i­tusjo­hta­ja saa hal­li­tuk­selta. Toim­i­tusjo­hta­jal­la ei lähtöko­htais­es­ti ole edes oikeut­ta ker­toa yri­tyk­sen asioista hal­li­tuk­sen ulkop­uolisille omis­ta­jille, jos niin ei ole erik­seen sovittu.

    Pienis­sä yri­tyk­sis­sä tämä menee sikäli sulois­es­ti sekaisin, että pääomis­ta­ja ja hal­li­tuk­sen puheen­jo­hta­ja on usein sama henkilö. Pienis­säkin yri­tyk­sis­sä voi kuitenkin olla osakkai­ta, joil­la ei ole omis­tuk­sen lisäk­si mitään muu­ta tekemistä yri­tyk­sen kanssa. Sekin on tyyp­il­listä, että osakkaina on yri­tyk­sen työn­tek­i­jöitä, eikä osakku­us heillekään mitään automaat­tista pääsyä toim­i­tusjo­hta­jaa komen­ta­maan takaa.

    Osakkaiden yhden­ver­tainen kohtelu tarkoit­taa val­lan osalta sitä, että kaikil­la on äänio­suuk­sien­sa suh­teessa mah­dol­lisu­us vaikut­taa hal­li­tuk­sen val­in­taan ja lin­jauk­si­in. Hal­li­tuk­sen velvol­lisu­us on huomioi­da kaik­ki osakkaat, ei ain­oas­taan hal­li­tuk­seen pääs­seitä äänestäneet.

  41. Täy­tyy nyt toivoa että JHL:llä on munaa tehdä asi­as­ta kun­nal­lis­val­i­tus hallinto-oikeu­teen. Kolmes­ta val­i­tus­pe­rus­teesta kak­si näyt­täisi täyttyvän:
    1. Val­tu­us­ton päätös on lain­vas­tainen, kos­ka se aset­taa Palmi­an työn­tek­i­jät eri­ar­voiseen ase­maan. Riip­puen siitä joutuuko yhtiöön vai liike­laitok­seen, on mah­dol­lis­es­ti eri TES, kaupun­gin henkilöstökas­san jäsenyys on vain liike­laitok­sen työn­tek­i­jöille mah­dolli­nen ym.
    Eiköhän joku laki vaa­di työn­tek­i­jöi­den tasa-arvoista kohtelua. Toisin sanoen olisi pitää yhtiöit­tää kokon­aan tai ei ollenkaan.
    2. Päätös on tehty väärässä järjestyk­sessä. Val­tu­us­to teki aikanaan päätök­sen kaupun­gin kaikkien tukipalvelu­iden keskit­tämis­es­tä Palmi­aan. Minä en ainakaan ole kuul­lut että val­tu­us­to olisi tätä päätöstä muut­tanut tai purkanut. olisiko tämä päätös pitänyt ensin muut­taa ennen kuin päätetään jotain muu­ta Palmi­an suhteen.

Vastaa käyttäjälle JTS Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.