Onko päästökauppa epäonnistunut? (1) Vero vai päästökauppa?

(Jatkan ilmastopoli­ti­ikkaa koske­vaa sar­jaa päästökau­pan tarkastelulla)

Talousti­eteen kannal­ta ensim­mäisek­si mieleen tule­va keino vähen­tää hiilid­iok­sidipäästöjä kus­tan­nuste­hokkaasti on aset­taa niille niiden haitallisu­ut­ta vas­taa­va vero. Pitää vain sopia, kuin­ka suuri hait­ta hiilid­iok­sidi­ton­nista syn­tyy ja sisäistää tämä ulkoinen kus­tan­nus hin­taan verot­toma­l­la päästöjä.

Ilmastopoli­ti­ikan väli­neek­si on kuitenkin valit­tu hiilid­iok­sidi­veron serkku, päästökaup­pa. Se on tähän tarkoituk­seen vähän erikoinen val­in­ta, kos­ka päästöoikeuskaup­pa (cap and trade) sopii parhait­en tilanteisi­in, jos­sa päästöstä aiheutu­va hait­ta on voimakkaasti epä­lin­eaari­nen. Pienistä päästöistä ei ole juuri hait­taa, mut­ta jonkin tietyn kyn­nysar­von jäl­keen hai­tat kas­va­vat jyrkästi. Näin on lai­ta vaikka­pa yksit­täiseen järveen kohdis­tu­vien ravin­nepäästö­jen kohdal­la. Pienistä ravin­nepäästöistä ei ole suur­ta hait­taa, mut­ta yli kri­it­tisen rajan noustes­saan ravin­nepäästöt johta­vat lev­äkuk­in­toi­hin ja hap­pika­toon tuhoten ehkä elämän koko järvessä. Täl­löin on järkevää päät­tää, mon­tako ton­nia vaikka­pa typpeä järveen saa päästää ja huu­tokau­pa­ta tämä päästömäärä halukkaiden kesken.

Huu­tokau­pan sijas­ta päästöoikeudet voidaan jakaa van­han saas­tut­tamishis­to­ri­an perus­teel­la van­hoille toim­i­joille. Myös ilmaisek­si saadut päästöoikeudet kan­nus­ta­vat vähen­tämään päästöjä, kos­ka yli jääneet oikeudet voi myy­dä. Jär­ven kannal­ta päästökaup­pa on tur­val­lisem­pi kuin vero, kos­ka päästömäärä on kaikissa olo­suhteis­sa rajoitet­tu tur­val­lisek­si arvioitu­un määrään.

Ilmais­jako van­ho­jen syn­tien perus­teel­la on tietysti vähän epä­moraal­ista – siinähän palk­i­taan vas­tu­ut­tomas­ta toimin­nas­ta, mikä ei voi olla har­mit­ta­mat­ta kil­pail­i­jaa, joka on rak­en­tanut aikanaan suurel­la rahal­la tehokkaan puhdis­ta­mon. On myös uut­ta markki­noille tuli­jaa kohtaan vah­vasti syr­jivää, jos ennestään toimin­nas­sa ole­va kil­pail­i­ja saa päästöoikeuten­sa ilmaisek­si ja uusi tulokas joutuu ne osta­maan. Poli­it­tis­es­ti tämä on kuitenkin real­is­tista, kos­ka van­hat työ­paikat ovat lob­bauk­sen kohteena aina arvokkaampia kuin uudet, jois­sa ei vielä ole kukaan töis­sä. Ja syn­tyy­hän päästöoikeuk­sien myyn­nistä puhdis­ta­mon rak­en­tamiseen tulovirtaa.

Koko maail­maa ja seu­raavia vuosikym­meniä ajatellen hiilid­iok­sidipäästöil­lä ehkä on tuol­lainen kri­it­ti­nen raja. Se voisi olla vaik­ka se Bill McK­ibbenin 575 Gt vuo­teen 2050 men­nessä. Euroopan Union­in päästöille vuon­na 2014 ei ole mitään luon­non­ti­eteel­listä kri­it­tistä rajaa. Jokainen päästet­ty hiilid­iok­sidi­ton­ni on aika suurel­la tarkku­udel­la yhtä haitalli­nen. Tämä puoltaisi selvästi hiilid­iok­sidi­veroa päästökau­pan sijasta.

23 vastausta artikkeliin “Onko päästökauppa epäonnistunut? (1) Vero vai päästökauppa?”

  1. Tot­ta toriset kuten aiemminkin.Perä edel­lä puuhun.
    Valitet­tavasti, muu­ta vai­h­toe­htoa ei ole kuin suo­ma­laisen tyh­myy­den yksi huippu.Auttaako siihen val­tiono­h­jaus ja yheis­ten varo­jen käyttö.Sitä en tiedä?Koko Tal­vi­vaara työl­listymisen ja ihmis­ten kannal­ta on valitet­ta­va. Olen se itskin kokenut.Aina pitää yrittää,ei tuhoa­mal­la yhteiskun­taa vaan kehittämällä.Perä kuu­luu niihin.

  2. Päästökaup­pa ei ole epäon­is­tunut, jos asi­aa kysytään mafi­al­ta. Se on oiva keino tehdä epäre­hellis­es­ti rahaa. 

    Mihin rehelliset ihmiset tarvit­se­vat päästökaup­paa, en sen sijaan ole vielä keksinyt.

  3. Myös ilmaisek­si saadut päästöoikeudet kan­nus­ta­vat vähen­tämään päästöjä, kos­ka yli jääneet oikeudet voi myydä. 

    Mak­sulliset päästöoikeudet kan­nus­taisi­vat säästöi­hin toki enemmän.

    Jär­ven kannal­ta päästökaup­pa on tur­val­lisem­pi kuin vero, kos­ka päästömäärä on kaikissa olo­suhteis­sa rajoitet­tu tur­val­lisek­si arvioitu­un määrään. 

    Ehkä toimii sil­loin, kun halu­taan päästää juuri tiet­ty määrä päästöjä. Fos­si­ilis­ten rajoi­tus­tarve ei kuitenkaan nou­da­ta hyvin tuo­ta järvi­mallia. Lisäk­si EU:ssa taso jäi niin korkealle, että se ei kan­nus­tanut säästöi­hin lainkaan. Tuo määritel­lyn tason jäykkyys on siis haittakin.

    Fos­si­iliv­eroakin voi muuten säätää niin, että sen taso nousee heti kun jär­ven päästöt nou­se­vat yli sovit­tu­jen tavoitekäyrien.

    Ja syn­tyy­hän päästöoikeuk­sien myyn­nistä puhdis­ta­mon rak­en­tamiseen tulovirtaa. 

    Liian mutkikas seli­tys. Oikeuk­sien myyjä ei tarvitse puhdis­ta­moakaan. Puhdis­ta­movaa­timuk­set tulisi käsitel­lä eril­lisenä kysymyk­senä. (Vero olisi muuten tosi simp­peli ja reilu ver­rat­tuna kaikki­in näi­hin päästöoikeuk­sien koukeroihin.)

    Koko maail­maa ja seu­raavia vuosikym­meniä ajatellen hiilid­iok­sidipäätöil­lä ehkä on tuol­lainen kri­it­ti­nen raja. 

    Jos vaik­ka onkin, me emme tiedä kuin­ka korkeal­la se on, eikä sitä voi sik­si käyt­tää (ratio­naalis­es­ti) päätösten perusteena.

    Yksi keskeinen päästökaup­pa­mallin ongel­ma jäi mainit­se­mat­ta. Päästökaup­pa­malli on paljon veroa mon­imutkaisem­pi, ja mah­dol­lis­taa sik­si päästövähen­nys­ten lykkäämisen niin ener­gia­te­ol­lisu­u­den lob­bareillekin kuin han­kalia aihei­ta vält­teville poli­itikoille. Jos EU olisi valin­nut veron, säästötalkoot oli­si­vat todenäköis­es­ti jo huo­mat­tavasti pidem­mäl­lä kuin nyt.

  4. Päästökaup­pa on poli­it­tis­es­ti mukavampi kuin vero. Nyt päästökau­pal­la on paljon ystäviä, kun se on ham­paa­ton toden­näköis­es­ti vuodeen 2020 asti.

    Päästökaup­paa on myös mainit­tu tehokkaak­si. Teo­ri­as­sa se sitä onkin, mut­ta main­in­taa vähän häir­it­see päästöoikeu­den tämän päivän nol­laa lähen­televä hin­ta. Sil­lä hin­nal­la ei aidosti pystytä päästöjä vähen­tämään — tai jos pystyt­täisi­in, puhut­taisi­in päästö­jen nol­laamises­sa muu­ta­man kympin laskus­ta per kärsä per vuosi ilman mitään ihmeem­piä elintapareivauksia.

    Ja jostain syys­tä tätä päästökaup­paa ei sit­ten kuitenkaan saanut kiristää, kun sitä ehdotettiin.

    Päästökaup­pa olisi parem­pi kuin vero, kos­ka päästökau­pas­sa sääde­tään päästöjä. Päästökaup­pahin­ta on myös vähän suh­dan­ne­puskuri, kos­ka se jous­taa huonoina aikoina alas ja hyv­inä ylös.

    Päästökau­pas­sa ei siis oikeas­t­aan ole mitään muu­ta ongel­maa kuin se, että se saavut­taa poli­it­tisen hyväksyn­nän vain ollessaan toim­i­ma­ton. (Sak­san päästömäärä on tänä vuon­na noin 750 MtCO2, mis­tä tulisi vaikka­pa 100 €:n ton­ni­hin­nal­la 75 mil­jar­dia hyvää syytä sak­salais­ten olla pitämät­tä oikeasti toimi­vas­ta päästökaupasta.)

    Vero tuskin olisi tässä parempi.

    Dead duck.

  5. Ylel­lä esitet­ti­in noin viikko sit­ten doku­ment­ti “likaista hiilipäästökauppaa”: 

    http://areena.yle.fi/tv/2049954

    Itseäni häir­it­si vaiken­e­misen ja salailun kult­tuuri, joka on juur­tunut euroop­palaisi­in insti­tuu­tioi­hin. Kaik­ki tiedot ovat salaisia, mitään ei voi pal­jas­taa, virheitä ei ainakaan voi myön­tää, ja joku tekee julk­isi­in jär­jestelmi­in kohdis­tet­tavil­la petok­sil­la hirveästi rahaa.

    Jos doku­men­tis­sa esite­tyt asi­at ovat osak­sikaan tot­ta, päästökaup­pamekanis­mis­sa on teknisessä mielessä vakavia puutteita.

  6. Ei kumpikaan toi­mi, kos­ka olemme liian riip­pu­vaisia hiilipäästöjä aiheut­tavas­ta teknologiasta.

    Ain­oas­taan halvem­pi teknolo­gia, joka toimisi nykyisessä infra­stuk­tu­uris­sa, olisi nopea ja toimi­va ratkaisu. 

    Sel­l­aista ei ole olemassa.

    Korkeat kulut­ta­jahin­nat aiheut­ta­vat ongelmia kaikkein köy­him­mille. Yksi ilmas­ton­muu­tok­sen pysäyt­tämisen argu­menteista on köy­hien puo­lus­t­a­mi­nen, mut­ta verot iskevät eniten juuri köy­himpi­in. Taval­laan heille aiheutetaan kaksinker­tainen har­mi, kos­ka ilmas­to tulee joka tapauk­ses­sa lämpenemään.

    Kaik­ki kus­tan­nuk­set jäävät lop­ul­ta kulut­ta­jien maksettavaksi.

  7. Päästökaup­pa on mielestäni selvästi toimi­vampi, sil­lä pait­si että se on kokon­aistaloudel­lis­es­ti tehokas ja lisää innovoin­tia, se aset­taa yri­tyk­set toisi­aan vas­taan. Lob­baus on ris­tiri­itaisem­paa, jol­loin poli­itikoille jää enem­män tilaa päätök­sen­tekoon. Vero­tusasiois­sa rin­ta­ma pitää.

    Voisiko joku val­is­taa min­ua, mik­si päästöoikeudet ovat EU:ssa on niin halpo­ja? Tupru­tam­meko laman takia vähem­män päästöjä kuin ennakoiti­in, vai onko taas kysymys EU-poli­itikko­jen ja ‑virkami­esten ain­ut­laa­tuis­es­ta kyvys­tä pila­ta hyvät ajatuk­set? Jos kysymys on lamas­ta, aika hoitaa ongel­man nopeasti.

  8. Ongel­maa tulee läh­estyä tois­es­ta näkökul­mas­ta kuin mikä on näil­lä näkymin lasken­nal­lis­es­ti edullis­in­ta, kos­ka on hätä. Pitää pohtia, mitkä keinot olisi mah­dol­lista tul­la hyväksy­tyk­si, vaik­ka ne onkin kus­tan­nuste­hot­to­mia, eli mil­lä keinoil­la on vähäisin vas­tar­in­ta. Sik­si­hän tuulimyl­ly­jenkin rak­en­t­a­mi­nen lähti käyn­ti­in. Pitää toivoa ja toisi­naan näin on käynytkin, että alku­un päästyään yhä enem­män oma­l­la pain­ol­laan keinoa paran­nel­laan kil­pailukykyisem­mäk­si, kuten ymmärtääke­seni aurinkopan­elien kohdal­la on onnis­tut­tu melkoisel­la harppauksella.(Sitä pait­si, mik­sei aurinko- ja tuuliener­gian tal­teenot­to voisi kokea yhtälaisen kehi­tyk­sen kuin lieskeöljyn ja ‑kaa­sun hyödyntäminen)

  9. Val­tio mak­saa syöt­tö­tar­iffien ja investoin­ti­tukien muo­dos­sa uusi­u­tu­valle ener­gialle kuten tuuli‑, biokaasu‑, puupolt­toaine- ja biopolt­toaine­hankkeille. Se on kuitenkin pien­tä niihin mil­jardilu­okan sum­mi­in ver­rat­tuna, mil­lä val­tio­val­ta tukee hiilivoimaa ja ydin­voimaa. Nämä tuet kuitenkin kiis­tetään tai niitä ei edes taju­ta tuek­si, kos­ka niistä ei käytetä tuki-nim­i­tys­tä. Näinkö se meni, että hiilivoima on tehty erit­täin tuot­toisak­si jaka­mal­la alalle ilmaisia päästöoikeuk­sia, jot­ka ovat sit­ten myös polke­neet päästöoikeuk­sien markki­nahin­nat? Ydin­voima taas net­toaa ansiot­ta, kun wind­fall-veroa ei per­itä kuten päästökau­pan val­lites­sa kuu­luisi tehdä van­han ydin­voiman osalta. Lop­putu­loshan on tukea myös sil­loin, kun on räätälöi­ty mit­ta­vat veroe­dut eli jät­tämäl­lä Wind­fall-vero pois!

  10. Jyr­ki, lokaku­un lop­pu­un men­nessä Suomes­sa oli 366MW tuulivoimaa. Vuodessa lisäys­tä alle 100 MW. Suun­nit­teil­la ole­van yli 10 000 MW:n toteu­tu­mi­nen täl­lä vauhdil­la kestää yli sata vuotta.

    Tuulivoimaa vas­tuste­taan joka suunnal­ta, jopa luon­non­suo­jeli­jat, lin­tuhar­ras­ta­jat etunenässä vas­tus­ta­vat hankkeita.

    Lisäk­si samaan aikaan on alka­nut kuu­lumaan huolestut­tavia väit­teitä tuulivoiman vaiku­tuk­ses­ta eläimi­in ja luontoon.

    Suo­mi on har­vaan asut­tu maa ja tän­nekkään ei meinaa sopia tuulivoimaloi­ta, kos­ka ne vievät val­tavasti pin­ta-alaa. Tätä en tot­ta puhuak­seni itse tajun­nut. Mitä suurem­mak­si tuulimyl­lyn koko kas­vaa, sitä suurem­mak­si kas­vaa varoalueet, melu ja haitat.

    Aurinkoen­er­gian käyt­tö kan­nat­taisi kyl­lä mak­si­moi­da. Sitä kan­nat­taisi tukea tekemäl­lä lait­teis­tot verova­paik­si. Pelkään pahoin että verokarhu suun­nit­telee Espan­jan tapaan aurinkoen­er­gian aset­tamista verolle.

  11. Hiilid­iok­sidi­veroa, joka olisi riit­tävän tun­tu­va ohjatak­seen vähen­tämään päästöjä, yritet­ti­in EU:ssa suun­nilleen 10 vuot­ta. Se kaa­tui aina siihen, että EUn perus­sopimuk­set aset­ta­vat veropäätök­sille korkeim­man mah­dol­lisen kyn­nyk­sen: kaikkien jäsen­maid­en hal­li­tusten yksimielisyy­den = yksikin jäsen­maa voi tor­pa­ta veropäätöksen.
    Vielä 1999, kun oli Suomen ensim­mäi­nen EU-puheen­jo­hta­ju­us, hiilid­iok­sidi­veroa yritet­ti­in ihan tosis­saan. Vuon­na 2001 komis­sio luovut­ti ja val­it­si “veron serkun”, kuten Ode asian yllä ilmaisee, siis päästökau­pan. Se voidaan säätää nor­maalis­sa lain­säädän­töjärjestyk­sessä, eli hyväksyn­tään riit­tää jäsen­val­tioiden hal­li­tusten määräen­em­mistö ja EU-par­la­mentin enemmistö.

  12. Tapio:
    Voisiko joku val­is­taa min­ua, mik­si päästöoikeudet ovat EU:ssa on niin halpo­ja? Tupru­tam­meko laman takia vähem­män päästöjä kuin ennakoiti­in, vai onko taas kysymys EU-poli­itikko­jen ja ‑virkami­esten ain­ut­laa­tuis­es­ta kyvys­tä pila­ta hyvät ajatuk­set? Jos kysymys on lamas­ta, aika hoitaa ongel­man nopeasti. 

    Suuri osa päästöoikeuk­sista jae­taan ilmaisek­si eniten niitä tarvi­seville, suurim­mille van­hoille saas­tut­ta­jille, jot­ta hei­dän ei tarvit­sisi vähen­tää tuotan­toaan. Tämä rajoit­taa kysyn­tää. Toisaal­ta päästöoikeuk­sien määrä on ylim­i­toitet­tu — ikäänkuin kasvu jatkuisi ikuis­es­ti. Tar­jon­taa on yllinkyllin. Ilmaisek­si saatu­jen ylimääräis­ten päästöoikeuk­sien myyn­ti on painanut hin­nan nykyisessä kysyn­tä ja tar­jon­ta tilanteessa lähelle nol­laa. Lisäk­si yri­tyk­set vähen­tää päästöoikeuk­sien määrää on tor­pat­tu tehokkaasti. 

    Poli­itikot ovat tuhon­neet toimi­van idean jaka­mal­la avokä­tis­es­ti etu­isuuk­sia omille etu­ryh­milleen — kukaan ei halua tin­kiä omista päästöoikeuk­sis­taan. Päästöoikeudet ovat poli­itikoille ilmaisia, kun ei tarvitse bud­jetista rahaa niiden mak­su­un, joten niil­lä on help­po ostaa ääniä.

  13. Eiköhän tuo ole nykya­jan ane-kaup­paa. Mak­se­taan hin­ta ja kumpikin osa­puoli uskot­telee itselleen, että on toimit­tu eet­tis­es­ti oikein. Kumpikin osa­puoli jatkaa luon­non tuhoamista. Laskun mak­saa kulut­ta­ja — hin­ta vain lisätään lop­putuot­teeseen. Kos­ka mitään hin­takat­toa ei ole, ja kos­ka tulo­erot kas­va­vat, osa kulut­ta­jista jää ilman hyödykkeitä ja osa saa niitä kulu­tushys­te­ri­aan asti. 

    Ain­oa oikea tapa toimia olisi rajoit­taa päästöjä aidosti ja merk­it­sevästi, ja kehit­tää luon­toa suo­jele­via tuotan­to­tapo­ja. Koulu­tuk­seen voisi panos­taa jne. HIn­tapoli­ti­ikkakin voisi olla kohtuullisempaa.

  14. Päästökaup­pa olisi huono vaik­ka se hin­nan puoles­ta toimisikin, kos­ka vapaakaup­pa­sopimusten vuok­si on sit­ten käytän­nössä mah­do­ton­ta aset­taa hiil­i­t­ulle­ja. Niiden hin­ta on “aina väärä”, kos­ka päästöoikeuk­sien hin­ta kel­luu markki­noil­la, ja tämä sit­ten riitaute­taan muiden maid­en toimes­ta WTO:ssa ja muis­sa kan­sain­väli­sis­sä elimis­sä, jois­sa se roikkuu vuosikau­sia. Vaik­ka sieltä päätös joskus saataisi­inkin, se on jo valmi­ik­si van­hen­tunut, kos­ka tilanne on ehtinyt muut­tua mon­een ker­taan juuri päästökaup­pahin­nan volatili­teetin takia. Vai vaa­di­taanko maa­han­tuo­ji­akin osta­maan päästöoikeuksia?

    Vero on ehkä teo­ri­as­sa huonom­pi, kos­ka se ei säädy automaat­tis­es­ti ja vaatii poli­it­tista tah­toa, mut­ta se mah­dol­lis­taa yksiselit­teiset ja reilut tul­lit tuon­ti­tavaroi­hin. Päästökaup­pa vain ajaa teol­lisu­u­den kau­pan ulkop­uolisi­in maihin.

  15. anonyy­mi: Päästökaup­pa olisi huono vaik­ka se hin­nan puoles­ta toimisikin, kos­ka vapaakaup­pa­sopimusten vuok­si on sit­ten käytän­nössä mah­do­ton­ta aset­taa hiil­i­t­ulle­ja. Niiden hin­ta on “aina väärä”, kos­ka päästöoikeuk­sien hin­ta kel­luu markkinoilla

    Mikä estää aset­ta­mas­ta tul­li­tar­if­fe­ja päästökaup­paoikeuksi­na? Tämän-ja-tämän tuot­teen maa­han­tuon­ti edel­lyt­tää, että ostat 2,37 ton­nia päästökaup­paoikeuk­sia / ton­ni tuotet­ta. Help­pouden vuok­si tullil­la voi olla myy­dä ko. oikeuk­sia johonkin päivän hin­taan plus jotain pien­tä, jol­loin pien­ten erien sat­un­nais­ten mahan­tuo­jien tai ‑viejien ei tarvitse mure­htia markki­noista. Kyse on vain yhden­lais­es­ta valuuttamuunnoksesta.

    Vas­taavasti tuot­teen vien­ti ulos alueelta tuot­taa viejälleen saman määrän päästöoikeuksia.

    Näin se päästökau­pas­sa pitää tehdä, jot­ta cap-and-trade oikeasti toimii myös vien­nin ja tuon­nin kanssa. Tul­lien määrä pitää lait­taa sel­l­aisek­si, että se vas­taa päästökaup­pa-alueen tyyp­il­lisen teknolo­gian tasoa, jol­loin hiilivuo­toa tulee vain huonon teknolo­gian osalta.

  16. Satu Has­si:
    Hiilid­iok­sidi­veroa, joka olisi riit­tävän tun­tu­va ohjatak­seen vähen­tämään päästöjä, yritet­ti­in EU:ssa suun­nilleen 10 vuot­ta. Se kaa­tui aina siihen, että EUn perus­sopimuk­set aset­ta­vat veropäätök­sille korkeim­man mah­dol­lisen kyn­nyk­sen: kaikkien jäsen­maid­en hal­li­tusten yksimielisyy­den = yksikin jäsen­maa voi tor­pa­ta veropäätöksen.
    Vielä 1999, kun oli Suomen ensim­mäi­nen EU-puheen­jo­hta­ju­us, hiilid­iok­sidi­veroa yritet­ti­in ihan tosis­saan. Vuon­na 2001 komis­sio luovut­ti ja val­it­si “veron serkun”, kuten Ode asian yllä ilmaisee, siis päästökau­pan. Se voidaan säätää nor­maalis­sa lain­säädän­töjärjestyk­sessä, eli hyväksyn­tään riit­tää jäsen­val­tioiden hal­li­tusten määräen­em­mistö ja EU-par­la­mentin enemmistö.

    Hyvä seli­tys asialle!

    Toisaal­ta ilmas­totalkoot ovat koko maa­pal­lon asia, ja edis­tys­mielis­ten val­tioiden tulisi toimia asi­as­sa vaik­ka osa val­tioista ei halu­aisikaan seu­ra­ta. Hiiliv­eron voisi­vat säätää ne maat, jot­ka sel­l­aista tuke­vat. EU ei siis ole vält­tämät­tä oikea toim­inta-alus­ta, eikä var­masti oikea toim­inta-alus­ta veron tavoiteltavas­sa lop­ullises­sa mallis­sa, jon­ka tulee kat­taa koko maapallo.

    No, hyvä että EU on edes yrit­tänyt tehdä jotain. Tuo on hyvä peri­aat­teelli­nen saavu­tus, vaik­ka käytän­nön tulok­set ovatkin vielä varsin vaatimatomia.

    Päästökau­pal­la voi olla myös sel­l­ainen haitalli­nen vaiku­tus, että se estää päästöveron toteu­tu­misen ja itse mon­imutkaistuu ja jäh­mettyy jotenkin toim­i­mat­tomak­si. Aika näyt­tää toimi­iko EU:n päästökaup­pa­malli hyvin tilanteessa, jos­sa kiin­tiöt oikeasti rajoit­taisi­vat jotain, ja jos­sa EU:n teol­lisu­us uhkaisi tuos­ta syys­tä näivet­tyä. Ener­gia­te­ol­lisu­u­den lob­bar­it saat­ta­vat pitää nykyjär­jestelmää hyvänä tor­jun­tavoit­tona, joka ainakin viivyt­tää alan teol­lisu­u­teen kohdis­tu­via rasit­tei­ta mah­dol­lisim­man pitkään (tar­joa­mal­la näen­näistä todel­lisen sijaan).

    Olisin siis mielu­um­min näh­nyt edis­tyk­sel­lis­ten val­tioiden hyvän ja toimi­van mallin kuin kaikkien EU-val­tioiden huonom­man mallin. Mut­ta hyvä että jotain on ainakin yritetty.

    Toiv­ioisin että poli­itikot kehit­telisivät jo mallia, jos­sa mak­si­maalisen vapaaseen maail­mankaup­paan joudu­taan puut­tumaan aset­ta­mal­la tulleja/maksuja maille, jot­ka eivät ole mukana päästövero- tai muus­sa saatei­ta rajoit­tavas­sa jär­jestelmässä. Tämä voi olla tarpeen, jot­ta jär­jestelmä saadaan toim­i­maan tilanteessa, jos­sa osa val­tioista ei halua osal­lisua. (Lentoli­iken­teessä on jo siemeniä.)

    EU:n päästökaup­pa­mallin lisäk­si kan­nat­taa pitää muitakin malle­ja agen­dal­la, ainakin puhei­den tasol­la, kos­ka tämä kirit­tää myös EU:ta entistä parem­pi­in suorituk­si­in. Tuu­dit­tau­tu­mi­nen siihen, että meil­lä on jo (muka) toimi­va päästökaup­pa­malli on ehkä jonk­i­nasteista ympäristörikollisuutta.

  17. Viherinssi: Vas­taavasti tuot­teen vien­ti ulos alueelta tuot­taa viejälleen saman määrän päästöoikeuksia. 

    Ehdotan uudelleen­hark­in­taa. Halu­aisitko että Suomen teol­lisu­us saisi saas­tu­taa vapaasti, jos tuot­teet kulutet­taisi­in jos­sain kaukana?

  18. Juho Laatu: Ehdotan uudelleen­hark­in­taa. Halu­aisitko että Suomen teol­lisu­us saisi saas­tu­taa vapaasti, jos tuot­teet kulutet­taisi­in jos­sain kaukana?

    Ei ihan.

    Jos suo­ma­lainen teol­lisu­us tuot­taa tuot­tei­ta päästökau­pan ulkop­uoliselle alueelle, teol­lisu­us saa päästöoikeuk­sista palau­tus­ta hyvän teknolo­gian tason mukaan, ei todel­lis­ten päästö­jen mukaan.

    Tämä säi­lyt­tää teol­lisu­udel­la insen­ti­ivin tehdä asi­at mah­dol­lisim­man vähäpäästöis­es­ti, kos­ka jokaises­ta sääste­tys­tä ton­nista säästää yhtä paljon ja pääste­tys­tä kär­sii yhtä paljon, meni tuotan­to sit­ten vien­ti­in tai ei.

    Mik­si ihmeessä suo­ma­laisen teol­lisu­u­den pitäisi mak­saa teräs­ton­nin tekemis­es­tä päästö­mak­sua, jos teräs­ton­ni menee Yhdys­val­toi­hin? Yhdys­val­ta­lainen tai venäläi­nen tehdas ei mitään päästöoikeuk­sia osta, jol­loin päästökaup­pa tekee kovan paineen hiilivuotoon.

    Ei tätä kan­na­ta kaikki­in jalka­pal­loi­hin ja sukka­housui­hin laa­jen­taa, mut­ta ener­giain­ten­si­ivis­ten bulkki­tuot­tei­den kohdal­la täl­lä jär­jeste­lyl­lä pois­te­taan insen­ti­ivi hiilivuotoon.

  19. Viherinssi: Ei ihan.

    Jos suo­ma­lainen teol­lisu­us tuot­taa tuot­tei­ta päästökau­pan ulkop­uoliselle alueelle, teol­lisu­us saa päästöoikeuk­sista palau­tus­ta hyvän teknolo­gian tason mukaan, ei todel­lis­ten päästö­jen mukaan. 

    Miten mallisi oikein toimii? Sanoit ensin, että viejä saa [tuon­ti­t­ullei­hin ver­rat­tuna] saman määrän käyt­töoikeuk­sia. Siten sanoit, että palau­tus­ta mak­se­taan vain “hyvän teknolo­gian tason mukaan”. Et kuitenkaan ehkä tarkoi­ta, että tuon­nistakin perit­täisi­in vain “hyvän teknolo­gian tason mukaan”. Ehkä nois­sa tar­if­feis­sa on ero.

    Tämä säi­lyt­tää teol­lisu­udel­la insen­ti­ivin tehdä asi­at mah­dol­lisim­man vähäpäästöis­es­ti, kos­ka jokaises­ta sääste­tys­tä ton­nista säästää yhtä paljon ja pääste­tys­tä kär­sii yhtä paljon, meni tuotan­to sit­ten vien­ti­in tai ei.

    Palau­tusten taso pitäisi määritel­lä niin, että myös ne kan­nus­ta­vat jatku­vaan päästö­jen vähen­tämiseen, ja lop­ul­ta kai käytän­nössä nollaamiseen.

    Mik­si ihmeessä suo­ma­laisen teol­lisu­u­den pitäisi mak­saa teräs­ton­nin tekemis­es­tä päästö­mak­sua, jos teräs­ton­ni menee Yhdys­val­toi­hin? Yhdys­val­ta­lainen tai venäläi­nen tehdas ei mitään päästöoikeuk­sia osta, jol­loin päästökaup­pa tekee kovan paineen hiilivuotoon. 

    Pitäisi mak­saa jonkin­laista päästö­mak­sua myös Yhdys­val­toi­hin menevistä tuot­teista, jot­ta päästöjä saadaan pienen­net­tyä. Hiilivuo­to pitää kor­ja­ta muil­la kon­steil­la kuin saastutusalella.

    Ei tätä kan­na­ta kaikki­in jalka­pal­loi­hin ja sukka­housui­hin laa­jen­taa, mut­ta ener­giain­ten­si­ivis­ten bulkki­tuot­tei­den kohdal­la täl­lä jär­jeste­lyl­lä pois­te­taan insen­ti­ivi hiilivuotoon. 

    Pitää laa­jen­taa myös pikkusälään, kos­ka niidenkin tuotan­to­pros­es­si voi tuot­taa päästöjä. Emme kai halua, että kaik­ki pikkusälä tulee jatkos­sa Kiinas­ta omien päästöra­joi­tustemme vuok­si. Emmekä kai halua sitäkään vai­h­toe­htoa, että meikäläi­nen sälä­te­ol­lisu­us jatkaa saas­tut­tamista entiseen malliin.

  20. Juho Laatu: Miten mallisi oikein toimii? Sanoit ensin, että viejä saa [tuon­ti­t­ullei­hin ver­rat­tuna] saman määrän käyt­töoikeuk­sia. Siten sanoit, että palau­tus­ta mak­se­taan vain “hyvän teknolo­gian tason mukaan”. Et kuitenkaan ehkä tarkoi­ta, että tuon­nistakin perit­täisi­in vain “hyvän teknolo­gian tason mukaan”. Ehkä nois­sa tar­if­feis­sa on ero.

    Tar­iffien pitää olla samat kumpaankin suun­taan. Päästö­ta­so pitää vali­ta siten, että tul­lit ovat alan mod­ernille laitok­selle neu­traale­ja, huonolle laitok­selle kalli­ita ja hyvälle edullisia. Se kan­nus­taa hyvää teol­lisu­ut­ta Euroopassa.

    Juho Laatu: Palau­tusten taso pitäisi määritel­lä niin, että myös ne kan­nus­ta­vat jatku­vaan päästö­jen vähen­tämiseen, ja lop­ul­ta kai käytän­nössä nollaamiseen.

    Kaik­ki palau­tusten tasot kan­nus­ta­vat päästö­jen vähen­tämiseen, kos­ka palau­tus on saman­su­u­ru­inen riip­pumat­ta päästöistä. Täl­löin tietysti kan­nat­taa min­i­moi­da tuotan­nos­sa tarvit­tavien päästöoikeuk­sien määrä. Jos oma tuotan­to on eri­tyisen hyvää, tuos­ta voi vielä jäädä vähän ylimääräisiä päästöoikeuk­sia käteen, jol­loin vähäpäästöisyy­teen kan­nat­taa investoida.

    Juho Laatu: Pitäisi mak­saa jonkin­laista päästö­mak­sua myös Yhdys­val­toi­hin menevistä tuot­teista, jot­ta päästöjä saadaan pienen­net­tyä. Hiilivuo­to pitää kor­ja­ta muil­la kon­steil­la kuin saastutusalella.

    Niistähän mak­se­taan ihan nor­maali päästö­mak­su tuotan­to­vai­heessa. Kaikesta mak­se­taan. Mut­ta jos tuotan­to menee päästö­mak­su­alueen ulkop­uolelle, päästö­mak­su­jen palaut­ta­mi­nen ja ulkop­uolelta tule­vien tuot­tei­den päästö­mak­su­jen per­im­i­nen paran­taa kilpailuneutraliteettia.

    Tässä suh­teessa jär­jestelmä ei ole arvon­lisäveroa ja tax free ‑jär­jestelmää ihmeempi.

    Juho Laatu: Pitää laa­jen­taa myös pikkusälään, kos­ka niidenkin tuotan­to­pros­es­si voi tuot­taa päästöjä. Emme kai halua, että kaik­ki pikkusälä tulee jatkos­sa Kiinas­ta omien päästöra­joi­tustemme vuok­si. Emmekä kai halua sitäkään vai­h­toe­htoa, että meikäläi­nen sälä­te­ol­lisu­us jatkaa saas­tut­tamista entiseen malliin.

    Jos ener­giakus­tan­nuk­sen osu­us lop­putuot­teen hin­nas­ta ei ole merkit­tävä, on ihan turhaa vaivau­tua mitään tulle­ja rak­en­ta­maan. Suurim­mat kil­pailu­on­gel­mat ratkea­vat sil­lä, että tärkeim­mille ener­giain­ten­si­ivisille tuot­teille sääde­tään tariffit.

    Jos WTO ja pro­tek­tion­is­misyytök­set pelot­ta­vat, tar­if­fit voi tehdä vielä vähän vähäpäästöisem­mik­si kuin mitä real­is­mi ker­too. Parem­pi kor­ja­ta 80 % ongel­mas­ta kuin ei ollenkaan.

  21. Viherinssi: Ei ihan.

    Jos suo­ma­lainen teol­lisu­us tuot­taa tuot­tei­ta päästökau­pan ulkop­uoliselle alueelle, teol­lisu­us saa päästöoikeuk­sista palau­tus­ta hyvän teknolo­gian tason mukaan, ei todel­lis­ten päästö­jen mukaan.

    Tämä säi­lyt­tää teol­lisu­udel­la insen­ti­ivin tehdä asi­at mah­dol­lisim­man vähäpäästöis­es­ti, kos­ka jokaises­ta sääste­tys­tä ton­nista säästää yhtä paljon ja pääste­tys­tä kär­sii yhtä paljon, meni tuotan­to sit­ten vien­ti­in tai ei. 

    Se ulkop­uo­li­nen teol­lisu­us tosin sil­loim mak­saa tuos­sa mallis­sa EU-alueen teol­lisu­u­den omi­nais­päästö­jen mukaan, vaik­ka käyt­täisi itse ener­giaa moninker­ti­asen määrän. Äärim­mäisenä esimerkkinä, jos teol­lisu­us olisi nol­lapäästöi­nen EUssa, mut­ta ei muual­la (kos­ka nol­lapäästöisyy­destä saa mak­saa investoin­teina tai jonkain muina kuluina), niin tar­if­fin pitäisi olla nolla?

    (Tämä kiistämät­tä sitä, että huonokin hiil­i­t­ul­li olisi oletet­tavasti parem­pi kuin ei tul­lia ollenkaan)

  22. Ris­to: Se ulkop­uo­li­nen teol­lisu­us tosin sil­loim mak­saa tuos­sa mallis­sa EU-alueen teol­lisu­u­den omi­nais­päästö­jen mukaan, vaik­ka käyt­täisi itse ener­giaa moninker­ti­asen määrän. Äärim­mäisenä esimerkkinä, jos teol­lisu­us olisi nol­lapäästöi­nen EUssa, mut­ta ei muual­la (kos­ka nol­lapäästöisyy­destä saa mak­saa investoin­teina tai jonkain muina kuluina), niin tar­if­fin pitäisi olla nolla?

    (Tämä kiistämät­tä sitä, että huonokin hiil­i­t­ul­li olisi oletet­tavasti parem­pi kuin ei tul­lia ollenkaan) 

    Mitään kon­s­tia päästä kiin­ni muual­la ole­van teol­lisu­u­den korkeapäästöisyy­teen ei ole. Ain­oa kon­sti on lait­taa tar­if­fit niin, että ne ovat realistisia.

    Täy­delli­nen ei tämäkään jär­jeste­ly ole, mut­ta onpa­han mah­dol­lis­es­ti vähiten epätäydellinen.

    Ymmärtääk­seni kuitenkin teol­lisu­u­den ener­giain­ten­si­teet­ti ei vai­htele tärkeim­mis­sä tuot­teis­sa ihan hirvit­tävän paljon, erot ovat kuitenkin pikem­min kym­meniä pros­ent­te­ja kuin kymmenkertaisia.

  23. Viherinssi: Tar­iffien pitää olla samat kumpaankin suun­taan. Päästö­ta­so pitää vali­ta siten, että tul­lit ovat alan mod­ernille laitok­selle neu­traale­ja, huonolle laitok­selle kalli­ita ja hyvälle edullisia. Se kan­nus­taa hyvää teol­lisu­ut­ta Euroopassa. 

    Ole­tan että “mod­erni laitos” tarkoit­taa tässä laitos­ta, joka on saavut­tanut päästö­mak­su­jen pakot­ta­mana taloudel­lisen opti­min, jos­sa se ei enää mak­sa päästö­mak­su­ja, mut­ta sen kus­tan­nuk­set ovat nousseet mod­ernisoin­nin vuoksi.

    Jot­ta EU:n oma van­ha, nyt päästö­mak­su­ja mak­sa­va teol­lisu­us ei jou­tu­isi ulkop­uolis­ten (samaa tekni­ikkaa käyt­tävien) tehtaiden yli­a­ja­mak­si jär­jestelmän astues­sa voimaan, kiin­tiö­mak­sut eivät saisi olla suurem­pi rasite kuin tul­lit. Jot­ta jär­jestelmä kan­nus­taisi päästövähen­nyk­si­in, kiin­tiö­mak­su­jen tulisi olla suurem­pia kuin tehtaiden mod­ernisoin­nin aiheut­tamien kulu­jen. Jot­ta EU:n mod­ernisoitu ja päästö­mak­su­ja mak­sam­a­ton teol­lisu­us ei jyräisi ulkop­uolis­ten maid­en teol­lisu­ut­ta niiden koti­markki­noil­la EU:n palau­tusten tuel­la, palu­tuk­set eivät saisi olla suurem­pia kuin mod­ernisoin­nin aiheut­ta­mat kulut. Näi­den perus­teel­la tul­lien pitäisi olla suurem­pia kuin palautusten.

    Tätä sään­töä voi kuitenkin yrit­tää kiertää. Voimme ajaa jär­jestelmää ylös varovasti niin, että laitok­sil­la on aikaa reagoi­da (=mod­ernisoitua), ja noista kolmes­ta sään­nöstä ensim­mäisen merk­i­tys pysyy pienenä.

    Kaik­ki palau­tusten tasot kan­nus­ta­vat päästö­jen vähen­tämiseen, kos­ka palau­tus on saman­su­u­ru­inen riip­pumat­ta päästöistä. Täl­löin tietysti kan­nat­taa min­i­moi­da tuotan­nos­sa tarvit­tavien päästöoikeuk­sien määrä. Jos oma tuotan­to on eri­tyisen hyvää, tuos­ta voi vielä jäädä vähän ylimääräisiä päästöoikeuk­sia käteen, jol­loin vähäpäästöisyy­teen kan­nat­taa investoida. 

    Edel­lä ehdotin, että palau­tusten taso ei saisi olla mod­ernisoin­nin kus­tan­nuk­sia korkeampi. EU ei siis täl­lä perus­teel­la voi tähdätä nykyisen kaltais­ten laitosten­sa suo­jelemiseen palau­tusten avul­la, vaan vain mod­ernisoitu­jen laitosten.

    Niistähän mak­se­taan ihan nor­maali päästö­mak­su tuotan­to­vai­heessa. Kaikesta mak­se­taan. Mut­ta jos tuotan­to menee päästö­mak­su­alueen ulkop­uolelle, päästö­mak­su­jen palaut­ta­mi­nen ja ulkop­uolelta tule­vien tuot­tei­den päästö­mak­su­jen per­im­i­nen paran­taa kilpailuneutraliteettia.

    Tässä suh­teessa jär­jestelmä ei ole arvon­lisäveroa ja tax free ‑jär­jestelmää ihmeempi. 

    Oletin edel­lä, että nykyisen tasoisia laitok­sia ei suo­jeltaisi täysin, eli niiden kil­pailukyky lask­isi alueen ulkop­uolel­la. Vain mod­ernisoitu­jen laitosten (jot­ka eivät mak­sa päästö­mak­su­ja) kil­pailukyky tur­vat­taisi­in sat­apros­en­tis­es­ti. (tois­tan jo itseäni)

    Jos ener­giakus­tan­nuk­sen osu­us lop­putuot­teen hin­nas­ta ei ole merkit­tävä, on ihan turhaa vaivau­tua mitään tulle­ja rak­en­ta­maan. Suurim­mat kil­pailu­on­gel­mat ratkea­vat sil­lä, että tärkeim­mille ener­giain­ten­si­ivisille tuot­teille sääde­tään tariffit.

    Jos WTO ja pro­tek­tion­is­misyytök­set pelot­ta­vat, tar­if­fit voi tehdä vielä vähän vähäpäästöisem­mik­si kuin mitä real­is­mi ker­too. Parem­pi kor­ja­ta 80 % ongel­mas­ta kuin ei ollenkaan. 

    Mut­ta eivätkö EU:n säläte­htaatkin ole tärkeitä. Osa niistä käyt­tää fos­si­ile­ja niin paljon, että päästö­malli vaikut­taa niiden kil­pailukykyyn. Ei ole perustel­tua ohja­ta tuotan­toa alueen ulkop­uolellekaan. Jär­jestelmää pitää soveltaa kaikki­in, jot­ka tuot­ta­vat saastei­ta ja jot­ka joutu­vat jär­jestelmän vuok­si kär­simään kil­pailus­ta EU:ssa tai alueen ulkop­uolel­la. Valitet­tavasti kent­tä on laa­ja. Ja tästä syys­tä jär­jestelmän pitää olla yksinkertainen.

    WTO:ta ja mui­ta vapaalau­pa­sopimuk­sia kohtaan asen­teeni on se, että hyvin perustel­tuna, omaa teol­lisu­ut­ta liikaa spon­soroimat­ta, tllaiset toimet pitää hyväksyä. Ja jos muut eivät hyväksy, ote­taan hie­man taka­pakkia kau­pan täy­destä vapaud­es­ta. Myös mainit­se­mani mah­dol­lisu­us palau­tusten ja tul­lien eri tasoi­hin voi tul­la kyseeseen.

Vastaa käyttäjälle Lauri Kumpulainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.