Virastossa ollaan näköjään vielä kesäterässä, kun listat ovat näin heppoisia.
Mellunmäen ostarin tiivistyskaava
(Pöydältä)
Ostari puretaan. Kauppatilaa on kaavoitettu talojen pohjakerroksiin sen verran kuin ostarissa sitä on käytössä. Asukkaat valittavat tiivistämisestä ja ostarissa nyt halvalla vuokralla olevat toiminnot haluaisivat nykytilan jatkuvan. Asukkaita tulisi noin 250 lisää.
Lausunto Jarmo Niemisen toivomusponnesta koskien Laajasalon keskuksen kehittämistä keskustamaisemmaksi.
Lausunto suhtautuu ajatukseen Laajasalontien bulevardisoinnista myönteisesti, mutta aikatauluun toivotaan vielä täsmennystä.
Poikkeamislupa Kaskisaaressa
Hakija haluaa rakentaa kaksi asuntoa tontille, jonka rakennusoikeus on 453 k‑m2 ja jolle saa nyt rakentaa vain yhden asunnon. Naapurit vastustavat moista Kaskisaaren proletarisointia erityisesti, kun kaksi asuntoa merkitsisi liikenteen kaksinkertaistumista. Virasto suosittaa suostumista kahteen asuntoon, mutta ei sitä, että samalla saisi vähän nostaa rakennusoikeutta.
Jos kyse olisi kaavasta, puoltaisin myös rakennusoikeuden nostamista, mutta poikkeusluvalla saa tehdä vain vähäisiä muutoksia.
Valtuustoaloite Koskelantien ja Mäkelänkadun bussikaistoista
Leo Stranius on yhdessä valtuuston enemmistön kanssa tehnyt aloitteen bussikaistoista Koskelantielle. Ongelmana ovat tietysti pysäköintipaikat. Bussien ruuhkautuminen ja epäsäännöllisyys Koskelantiellä maksaa HSL:lle 500 000 euroa vuodessa (kova hinta pysäköintipaikoista). Virasto esittää, että kokeillaan ensin kaistajärjestelyjä Koskelantien ja Mäkelänkadun risteyksessä ja palataan asiaan, jos ne eivät poista ruuhkia.
Eikö riitä, että bussikaistat ovat ruuhka-aikoina , so arkisin 7–9ja 15 — 18?
Itse olen huomannut, että Koskelantiellä on perin vähän liikenettä päiväsaikaan ja helppo löytää parkkipaikka eism. lukkoliikkeesö aisointia varten. (Muistaakseni päiväsaikaan parkissa on 2 tunnin aikarajoitus tms.)
Kyllä ongelma ovat bussit. Nykyiset eivät sovellu kaupunkiliikenteeseen. Suomessa ajetaan kaupungissakin maaseutumitoitetuilla busseilla. Jos Koskelantiellä olisi vain lyhyttä syöttöä, jota ajettaisiin nykyistä kapeammilla ja lyhyemmillä autoilla, joissa on vähemmän istumapaikkoja sekä enemmän seisomapaikkoja, niin ongelmaa voitaisiin pienentää. Siis tehtäisiin siten kun asia tehdään maissa joissa julkinen liikenne toimii. 😉
Pienimmän riesan tie kaikille on rakentaa Koskelantielle Spårakiskot. Ne mahtuvat hyvin keskelle katua ja vievät paljon vähemmän tilaa kuin kaikkea muuta liikennetä haittaavat bussikaistat. Samalla pyöräliikenne voidaan siirtää kadn reunaan omalle kaistalle, joka helpottaa pyöräilijöitä.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätösehdotus Koskelantie bussikaistoista sisältää mm. seuraavaa:
Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa! Vallinkoskentiellä, siinä Kisakylän ja Kumpulan siirtolapuutarhan välissä, on Kisakylän käytössä yli 150 parkkipaikkaa.
Minä ehdotan, että laitetaan pysäköintikaistojen tilalle väliaikaiset bussikaistat, jotka poistetaan heti, kun ratikkarata on valmis ja käytössä. Voisi kerrankin tulla kiskoa maahan vikkelästi.