Münster – Wuppertal

30.6.2013 · Aihe: Pyöräily 

Pyöräilybloggausta Travemünde-Pariisi:

Keskiviikko, Münster – Wuppertal

Sadetta uhkaavassa säässä ajoin aika vauhdikkaasti Dortmundiin. Matka kulki ensin pelkkää lakeutta, mutta sitten maisema muuttui kumpuilevammaksi – fyysisesti haastavammaksi, mutta paljon mielenkiintoisemmaksi.

Dortmundissa pistäydyin nopeasti syömässä. Kebabia taas, niitä on tarjolla ja jäätelöbaareja.
Saksalaisten kaupunkien keskustat ovat kaikki samanlaisia. Niistä voisi kaikista ottaa kuvan, josta näkisi, että Saksassa ollaan, mutta ei voisi erottaa lainkaan, missä saksalaisessa kaupungissa. Nämä on tavallaan suunniteltu todella hyvin, mutta jotenkin henki puuttuu. Vähän on kuin kauppakeskuksessa tai ruotsinlaivassa. Tämä oli jo siis nähty, joten jatkoin nopeasti etelään.

Valitsin pienen tien. Sen verran kartanlukutaitoa minulla oli, että tiesin valinneeni mäkisen taipaleen, mutta en näin mäkistä. Tie nousi ja nousi. Nousu ei ollut kovin jyrkkä. Noin kuusi kilometriä noin neljän prosentin mäkeä. Juuri tällaisia taipaleita varten pyörässäni on triplavaihde edessä, joten nousen mäet hitaasti mutta varmasti. Ongelmana oli vain, että kello alkoi olla paljon.

Nousua oli yhteensä 180 metriä, sitten sadan metrin riemukas lasku laakson pohjalle. Luulin, että tästä eteenpäin laaksoa pitkin olisi alamäki, koska olin päätellyt, että joki virtaa Reiniin. Mutta ei, joki virtasikin väärään suuntaan. Ensin piti ylittää vedenjakaja, mikä merkitsi uutta sadan metrin nousua, tosin aika loiva se oli. Vedenjakajan jälkeen alkoi pitkä lasku kohti Reiniä. Mihinkähän ne vedet sillä toisella puolella joutuivat?

Hakeuduin hotelliin Wuppertalissa, pienessä kaupungissa, jossa oli yllättävän monta hotellia. Ensimmäinen oli täynnä, mutta vastaanottovirkailija etsi auliaasti minulle hotellin, jossa oli tilaa. Tällainen ystävällisyys on toistunut niin monta kertaa, että liittyyköhän siihen jokin provikka? Tai sitten se on vain kaikkia hyödyttävää vastavuoroisuutta.
Paikan erikoisuutena on roikkuratikka, joka on nostettu hyvin insinöörimäisille teräspalkeille ja jossa vaunut roikkuvat kiskosta. Maisemaelementtiänä se on varsin hallitseva. Se kulkee ilmeisesti laakson päästä päähän.

Ruuan suhteen olin pahasti myöhässä ja jouduin tyytymään pizzaan.

Saksalaisten pikkukaupunkien liikennepolitiikka on hyvin vahvaotteista. Toisaalta niitä pirstovat aivan järkyttävän kuusikaistaiset (!) kaupunkimotarit ja toisaalta muu onkin sitten jalankulun ja pyöräilyn ehdoilla. Autolla pääsee, mutta kadut ovat pussinperiä ja niillä ajetaan korkeintaan kahtakymppiä.

Kommentit

8 Vastausta artikkeliin “Münster – Wuppertal”

  1. Raimo K kirjoitti 30.6.2013 kello 20:58

    Osmo: “Hakeuduin hotelliin Wuppertalissa, pienessä kaupungissa, jossa oli yllättävän monta hotellia.”

    350.000 asukasta, pieni? Kaikki on suhteellista.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

  2. Anna-Liisa kirjoitti 1.7.2013 kello 12:06

    Kiitos raporteista! Niitä on mukava lukea. Ihan tulee itsellekin kylmä. Toivottavasti lämpenee Saksassa – Suomessa ei tarvitse lämmetä, on juuri sopivaa.

    Ihanhan näistä tulee vaikutelma, että Saksassa saa matkustavainen syödäkseen vain hetkittäin vuorokaudessa, ja nuo hetket olisi parasta tietää jos ei aio kovasti laihtua. Outoa; Suomestahan on perinteisesti kitisty että Suomi on kesällä kiinni, mutta apposen avoinhan tämä Saksaan verrattuna on. Tosin en käynyt tsekkaamassa ravintoloita juhannuspyhinä. Kapakat kyllä olivat auki, mutta en niistäkään tiedä saiko sieltä ruokaa. Yleensä niistä kyllä jotain saa niin ettei jädeen tarvitse tyytyä. Eikä Ode sitäpaitsi puhu juhlapyhistä Saksassa vaan ihan tavallisesta arkielämänmenosta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  3. Kalle kirjoitti 1.7.2013 kello 19:40

    Kannattaa ottaa mallia tuosta saksalaisesta liikennepolitiikasta. Sen ideoillahan Helsinkiäkin aikoinaan kaavoitettiin, kunnes joku valopää luki liikaa Jeanneret-Gris’n ideoita ja alkoi kaavoitella lähiöitä. Hyvin vetävät pääväylät ovat kaupungin elinehto. Mannerheimintiekin toimii, kun bussikaistat saadaan pois ja pyöräkaistat paikoilleen. Silloin on tilaa niin spårille, henkilö- ja jakeluautoille, polkupyörille sekä jalankulkijoille.

    Pääväylien ulkopuolella taas tulee olla riittävästi paikoitustilaa. Yritysten kannalta on oleellsita lyhytaikainen paikoitus, jotta asiakkaat pääsevät autolla paikalle. Asukkaiden autot on sen vuoksi saatava pois kaduilta maan alle.

    Täytyy toivoa, että mahdollisimman moni kansanedustaja käy avartamassa maailmankatsomustaan kesälomansa aikana. Matkoilta löytää ideoita, jotka ovat toteuttamiskelpoisia Suomessa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  4. Viherinssi kirjoitti 2.7.2013 kello 21:07

    Anna-Liisa: Suomestahan on perinteisesti kitisty että Suomi on kesällä kiinni, mutta apposen avoinhan tämä Saksaan verrattuna on. Tosin en käynyt tsekkaamassa ravintoloita juhannuspyhinä.

    Kävimme seurueen kanssa yrittämässä syömistä juhannuksena. Suomalaisessa yli sadantuhannen asukkaan kaupungissa oli yksi ruokaravintola auki. Kiinniolevia oli keskusta puolillaan.

    Saksa on kyllä aukioloaikojen takapajula, mutta eipä Helsingin tilanne kovin edustavasti kerro muun Suomen tilanteesta.

    Eikä sitäpaitsi Helsinkikään ole mikään palveluyhteiskunnan ja aukioloaikojen ihme. Harjoituksena voi yrittää vaikka tilata jotain muuta ruokaa kuin pizzaa tai kebabia kotiinkuljetuksena. Haastetta voi lisätä yrittämällä samaa eteläeurooppalaisena illallisaikana.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  5. Janne Mähönen kirjoitti 3.7.2013 kello 9:46

    Kiitokset taas kirjoituksesta. laitoin oman kommenttini/palautteen tätä kautta kun en ole varma luetko fb:n päivityksiä.

    Olisiko mahdoton ajatus saada näistä ajetuista pätkistä reittikuva ? Siis sellainen jossa reitti näkyy kartalla.

    Itse käytän sports-trackeriä, mutta on niitä muitakin olemassa. Softa asennettaan GPS:llä varustettuun puhelimeen, niin jos sellainen nyt sattuu mukana olemaan. Jakaminen onnistuu myös hyvin.

    Kuva antaa selkeämpää ja havainnollisempaa informaatiota. Reitin varresta otetut kuvat samalla laitteea näkyvät myös, jos haluaa.

    t: Janne

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

  6. Osmo Soininvaara kirjoitti 3.7.2013 kello 11:40

    Kun on mukana tämä onneton eduskunnan iPad, eikä oikeata tietokonetta, juuri mikään kuvien kanssa ei onnistu. Niitä nyt esimerkiksi ei saa kamerasta ulos.
    Olen yrittänyt nauhoittaa matkaa Sports-trackerillä, mutta ohjelma toimii Lumialla huonosti tai en osaa sitä käyttää. (Sain Lumian päivää ennen lähtöä) Nauhoitus katkeaa, jos Sporstracker ei ole päällimmäisenä ja jos laite sammuu sähkön puutteeseen tai muutenb vain, mitään ei tallennu. Edellinen versio tallensi koko ajan. Siksi minulla on reitti trallessa vain pätkittäin.
    Kuvia liitän näihin juttuisin, kun joskus palaan Suomeen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Syltty kirjoitti 3.7.2013 kello 13:39

    Viherinssi: Kävimme seurueen kanssa yrittämässä syömistä juhannuksena. Suomalaisessa yli sadantuhannen asukkaan kaupungissa oli yksi ruokaravintola auki. Kiinniolevia oli keskusta puolillaan.

    Tätä varten on olemassa ABC-asema nimellä toimivia 24h kurmee-ravintoloita.

    Silivuplee!

    😉

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

  8. kuhlmey kirjoitti 3.7.2013 kello 19:50

    “Olen yrittänyt nauhoittaa matkaa Sports-trackerillä, mutta ohjelma toimii Lumialla huonosti tai en osaa sitä käyttää. (Sain Lumian päivää ennen lähtöä) Nauhoitus katkeaa, jos Sporstracker ei ole päällimmäisenä”

    Voe mahoton, ojaan mentiin sitten tuossakin, viimeiseen mohikaaniin, N9:ään verrattuna. Sports Tracker on toiminut siinä vallan erinomaisesti.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

Jätä vastaus