Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 21.5.2013

20.5.2013 · Aihe: Kaupunkisuunnittelu 

Esityslistaan pääsee tästä.

Erottajan aukio jalankulkijoiden oleskelutilaksi

Erottajan aukio, se missä on mm. bussi 20 päättäri, otetaan jalankulkualueeksi. Bussit siirtyvät muualle, ajoramppi pysäköintiluolasta poistuu, Mannerheimintien yli tulee suojatie, jolloin esimerkiksi Espan pyörätietä kulkeva pääsee yli suoraan, kun nyt pitää kiertää kolmien valojen kautta. Kerrassaan mainio asia.

Erottaja

 

Toiminta- ja taloussuunnitelma

Varsin rutiininomainen suunnitelma, jossa tavoitteet vastaavat aiempia. Asuntokaavoituksen tavoite on nostettu 5000 asunnosta 5500 asuntoon. Taisin olla minä, joka strategianeuvotteluissa sitä esitin. Voisi nostaa selvbästi enemmänkin, mutta silloin tulisi olla tapa rahoittaa tämä kasvutontinluovutustuloilla. Mihinkään investointikattoon tämä ei kyllä mahdu.

Tapulikaupungin Maatullinpuiston eteläosan asemakaavan muutosesitys.

Maltillinen tiivistyskaava tuo alueelle 44 uutta pientalotonttia. Asukkaat ovat vähän urputtaneet lisääntyvästä liikenteestä ja pienenevistä virkistysalueista.

Tapulikaupunkia tehdään nyt näin. Ennen kuin alueen rakennuksia alettiin peruskorjata, olisi voitu harkita koko alueen rakentamista uudestaan nykyaikaisen kaavan mukaan, mutta se juna meni jo.

Kommentit

28 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 21.5.2013”

  1. Herbert Havu kirjoitti 20.5.2013 kello 10:46

    Tuleeko autoille ajoyhteys Bulevardilta Eteläesplanadille?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  2. Osmo Soininvaara kirjoitti 20.5.2013 kello 11:10

    Ajoyhteytä Bulevardilta Espalle ei ole tulossa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Risto Koivunen kirjoitti 20.5.2013 kello 11:16

    Erottajan karttaan liittyen, miksi tuo uusi pyörätien jatke Mannerheimintien yli on laitettu kiemurtelemaan tuolla tavalla?

    Tuossa linjauksessa Eteläesplanadilta tuleva ja suoraan Bulevardille jatkava polkupyöräilijä joutuu tekemään risteyksessä ensin käännöksen oikeaan ja sitten vasempaan ennen kuin pääsee pyörätien jatkeen kohdalle. Lopputuloksena mutkitteleva ja huonosti ennakoitava ajolinja.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 19

  4. R. Silfverberg kirjoitti 20.5.2013 kello 13:13

    Tarkoitanee käytännössä että toteutusaikataulu on vasta sitten kun länsimetro aloittaa liikenteen ja bussi 20 ei enää kulje Lauttasaaresta keskustaan, tai ainakaan Erottajalle.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  5. Osmo Soininvaara kirjoitti 20.5.2013 kello 15:23

    Bussi 20:n päättärille on esitetty korvaava paikka siinä ihan lähellä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Anna R kirjoitti 20.5.2013 kello 17:04

    Mutta kävelymatka päättäriltä Stockalle pitenee ehkä melkein lähes 200 m! Kolajuoma ja popcornit valmiiksi…

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 4

  7. Markku af Heurlin kirjoitti 20.5.2013 kello 18:34

    Osmo Soininvaara:
    Bussi 20:n päättärille on esitetty korvaava paikka siinä ihan lähellä.

    minne?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

  8. Osmo Soininvaara kirjoitti 20.5.2013 kello 22:18

    Bussi 20:n päättäri siirretään Erottajankatu 4:n eteen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Kari N kirjoitti 20.5.2013 kello 19:20

    Anna R:
    Mutta kävelymatka päättäriltä Stockalle pitenee ehkä melkein lähes 200 m! Kolajuoma ja popcornit valmiiksi…

    Talvikeleillä noin suurta matkan pidennystä ei pelasta edes Hullut Päivät.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  10. Anna R kirjoitti 20.5.2013 kello 22:44

    Ah, eihän tuosta sitten ihan 200 metriä tule (parit bonusliikennevalot kylläkin). Sijoitin sen päättärin mielessäni toiselle puolelle katua (ja ryhmittymisalueen verran ylemmäs mäkeen), onkohan suunnittelijoilla ollut muistissa, että 20 ajaa nykyään Erottajalle Uudenmaankatua…

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

  11. J kirjoitti 20.5.2013 kello 23:17

    Erottajasta:
    – Miksi toteutumista täytyy odottaa kolme vuotta (suunniteltu toteutus vasta 2016)?
    -Bussipäättäri sopisi myös kolmikulmaan ysiratikan vanhalle pysäkille jossa on katos valmiina.
    – Jääkö Stockmannin pysäköinnin entinen ramppi vaille käyttöä? Saisiko tilaan gallerian, teatterin toimintoja, tms hauskaa?
    – Pyörätien suoristamistakin tärkeämpää olisi, ettei alueella olisi täysin sekaisin kaksisuuntaisia pyöräteitä ja yksisuuntaisia -kaistoja.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 9

  12. Osmo Soininvaara kirjoitti 21.5.2013 kello 8:40

    Toteuttamista pitää odottaa, koska ei ole rahaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  13. Daniel Federley kirjoitti 21.5.2013 kello 0:19

    Kun tuohon Erottajalle lisätään suojatie, mahtuuko ryhmitysraiteille edelleen lähes 28-metrinen Transtech-vaunukin vai blokkaako yksi vaunu jatkossa naapuriraiteenkin?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 7

  14. Andy kirjoitti 21.5.2013 kello 6:34

    Ottamatta kantaa yksittäiseen kohteeseen ihmettelen, miksi Helsinkiin rakennetaan pientaloja. Suomen parhaalla saavutettavuus- ja synergiavyöhykkeellä se nostaa kaiken asumisen hintaa ja vie pohjaa pois urbaanin kehittymiseltä. Samaan aikaan vanhoissa lähiöissä etsitään tiivistämiskohteita eli tontteja uusille kerrostaloille. Helsingin strateginen visio ei ole tässä asiassa kirkas ja yhdensuuntainen. Toisaalla tarjotaan superluksusta ja toisaalla rankaistaan kerrostaloasumisesta. Pientaloasujille riittää Espoota,Vantaata ja radanvarsien pikkukaupunkeja. Helsinki voisi olla ylpeä kaupunkimaisuudestaan ja kehittää sitä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 4

  15. R. Silfverberg kirjoitti 21.5.2013 kello 9:50

    J:
    Erottajasta:
    – Miksi toteutumista täytyy odottaa kolme vuotta (suunniteltu toteutus vasta 2016)?

    Vuosi 2016 varmaan siksi että ei uskalleta toteuttaa ennen länsimetron valmistumista. Jos bussi 20:llä ei olisi ennen metron valmistumista muuta pysäkkiä keskustassa kuin kolmikulmapuistosa niin sen käyttö tulisi vähenemään radikaalisti ja lauttasaarelaiset alkaisivat protestoida äänekkäästi ja he alkaisivat vaatia päättärin siirtoa ennemmin vaikka rautatientorille (jonne bussin olisi pirun hankala kulkea), ja HSL:n pelko olisi silloin että se jäisi pysyvästi sinne. Erottajan/Kolmikulman päätepysäkkiä tulisivat käyttämään myös Seurasaaren bussi 24, mutta koska se kulkee ydinkeskustan kautta mannerheimintietä pitkin niin ei ole niin suurta merkitystä missä sen päätepysäkki sijaitsee.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  16. Osmo Soininvaara kirjoitti 21.5.2013 kello 10:02

    Bussi 24 menee Merikadulle ja 20 päättäriä suunnitellaa Erottajankatu 4:n kohdalle, ei kolmikulmaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  17. Jorpakka kirjoitti 21.5.2013 kello 10:26

    Andy:
    Ottamatta kantaa yksittäiseen kohteeseen ihmettelen, miksi Helsinkiin rakennetaan pientaloja.
    ….
    Helsingin strateginen visio ei ole tässä asiassa kirkas ja yhdensuuntainen. Toisaalla tarjotaan superluksusta ja toisaalla rankaistaan kerrostaloasumisesta.

    Pientalo Tapulikaupungissa on kaukana superluksuksesta.

    Koko Tapulikaupunki olisi pitänyt lanata nurin ja rakentaa uusiksi. Alue on kurjistunut hurjasti viimeisen 10-15 vuoden aikana. Sääli, että noin hyvällä paikalla sijaitseva kaupunginosa on päästetty niin kurjaan kuntoon.

    Mikähän siinä on ettei nykyään enää pureta juuri mitään?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 7

  18. Markku af Heurlin kirjoitti 21.5.2013 kello 16:29

    Jorpakka: Pientalo Tapulikaupungissa on kaukana superluksuksesta.

    Koko Tapulikaupunki olisi pitänyt lanata nurin ja rakentaa uusiksi. Alue on kurjistunut hurjasti viimeisen 10-15 vuoden aikana. Sääli, että noin hyvällä paikalla sijaitseva kaupunginosa on päästetty niin kurjaan kuntoon.

    Mikähän siinä on ettei nykyään enää pureta juuri mitään?

    Helsingissä on yllättävän paljon pientlaokaupungiosia – Tapanila, Käpylä. osa Herttoniemeä… Ja yllättäävn paljon pientaloja muutenkin.

    Tapulikaupungin nykytilasta en tiedä. Ihmisethän kaupungin etkevät.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 3

  19. maria kirjoitti 21.5.2013 kello 16:31

    Teatterin eteläpuolella olevalle kolmiolle mahtuisi (asuin)talo. Nyt siinä on väkisin elävöitettävää tyhjyyttä, jollaista on Helsingissä murheeksi asti.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 6

  20. spottu kirjoitti 21.5.2013 kello 19:25

    maria: Nyt siinä on väkisin elävöitettävää tyhjyyttä, jollaista on Helsingissä murheeksi asti.

    Helsinki on ankeiden tuulenpieksämien aukioiden kaupunki ja sellaisena näyttää pysyvän. Jalankulkijoiden oleskelutila on joutomaan synonyymi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 11

  21. Markku af Heurlin kirjoitti 22.5.2013 kello 6:54

    maria:
    Teatterin eteläpuolella olevalle kolmiolle mahtuisi (asuin)talo. Nyt siinä on väkisin elävöitettävää tyhjyyttä, jollaista on Helsingissä murheeksi asti.

    Hieman hankala paikka se oliis asuintalolle. Toimistoista on ylitarjontaa, enkä usko kaikkien kaupppojenkaan löyttävän asiakkaita… Eika talo saiis peitää ruotsalaista teatteria.

    Talvella alue on joutomaata. Keäsllä suorastaan kuhisee eläää.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  22. Pyöräilijäautoilijajalankulkija kirjoitti 22.5.2013 kello 10:02

    Markku af Heurlin: Helsingissä on yllättävän paljon pientlaokaupungiosia – Tapanila, Käpylä. osa Herttoniemeä… Ja yllättäävn paljon pientaloja muutenkin.

    Pyörällä eksyillessä löytää pientaloja sellaisistakin paikoista kuin Myllypurosta, Kontulasta tai Jakomäestä (ja naapurikaupungin puolella vaikka Hakunilasta), jotka yleensä keskustelussa stereotypistetään kauheiksi betonisiksi itäelementtilähiöiksi.

    Ohikulkeva autoilija (ja bussimatkustaja) kulkee vain keskeisiä kokoojaväyliä pitkin jolloin alueen mielikuva syntyy niitä reunustavista kerrostaloista. Elämää on siellä peremmälläkin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  23. Antero Helasvuo kirjoitti 22.5.2013 kello 19:41

    Pyöräilijäautoilijajalankulkija: Ohikulkeva autoilija (ja bussimatkustaja) kulkee vain keskeisiä kokoojaväyliä pitkin jolloin alueen mielikuva syntyy niitä reunustavista kerrostaloista. Elämää on siellä peremmälläkin.

    Tapulikaupungissa on monta rumaa taloa, mutta se on rakennettu tehokkaasti, toisin kuin monet muut lähiöt. Hienohelmat kauhistelevat Tapulikaupunkia yksinkertaisesti siksi, että siellä on kaupungin vuokra-asuntoja; mutta eihän niitä ole edes kovin paljon. Ehkä asemanseudun pari kapakkaakin nyrpistyttävät terassikaudella. Kannattaisi jalkautua paikalle ennen kuin rupeaa ehdottelemaan kaupunginosan repimistä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 0

  24. Osmo Soininvaara kirjoitti 22.5.2013 kello 20:25

    Tapulikaupungin kerrostalopuoli on rakennttu erittäin tehottomasti. Nykystandardein sinne tulisi tuplasti asukkaita.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  25. Antero Helasvuo kirjoitti 22.5.2013 kello 21:19

    Osmo Soininvaara:
    Tapulikaupungin kerrostalopuoli on rakennttu erittäin tehottomasti. Nykystandardein sinne tulisi tuplasti asukkaita.

    Ehkä tässä hypoteettisessa tilanteessa kannattaisi ensin katsoa, onko joku halukas rakennuttamaan Tapulikaupungin tilalle sellaista asuntoaluetta, johon tulisi – tai olisiko parempi sanoa “mahtuisi” – tuplasti väkeä autoineen päivineen. Vai tehtäisiinkö autoton Tapulikaupunki, radan varressa kun ollaan?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  26. Osmo Soininvaara kirjoitti 22.5.2013 kello 22:47

    Tapulikaupunguin osata juna meni jo. Sen rakennukset on melkein kaikki peruskorjattu, joten ehkä 50 vuoden päästä sitten.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  27. kake kirjoitti 23.5.2013 kello 7:32

    spottu: Helsinki on ankeiden tuulenpieksämien aukioiden kaupunki ja sellaisena näyttää pysyvän. Jalankulkijoiden oleskelutila on joutomaan synonyymi.

    Onhan tässä jotain nostalgiaakin. Mieleen tulee Neuvostoliitto ja suuret voiton aukiot. Toisaalta on hienoa, että sen 2 kk vuodesta voi nauttia monimuotoisesta katutilasta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 3

  28. Jorpakka kirjoitti 23.5.2013 kello 22:16

    Antero Helasvuo: Tapulikaupungissa on monta rumaa taloa, mutta se on rakennettu tehokkaasti, toisin kuin monet muut lähiöt.

    Kannattaisi jalkautua paikalle ennen kuin rupeaa ehdottelemaan kaupunginosan repimistä.

    Olen asunut Tapulissa yli parikymmentä vuotta ennenkuin muutin pois sieltä. Käyn siellä edelleen säännöllisesti, joten perspektiiviä löytyy. Alue on mennyt alaspäin lujaa, varsinkin aseman seutu keskellä arkipäivää on aika masentavaa katsottavaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

Jätä vastaus