Keskuspuiston asemakaava Pirkkolassa
Hyväksyttiin yksimielisesti muutoksitta. Vähän jäi ihmettelemään sitä, että kun aluetta ei ole kaavoitettu tähän asti lainkaan, miten ne suuret rakennukset uimahalleineen on sinne oikein tulleet.
Pysäköintipolitiikka
Asiasta keskusteltiin pitkään ja pääosin rakentavassa hengessä. Pöydälle seuraavaan kokoukseen, joka on kahden viikon päässä. Teen erillisen postauksen tuosta pysäköintipolitiikasta.
Itäkeskuksen risteys
Tätä ei ajan loppumisen vuoksi ehditty käsitellä kunnolla joten siis pöydälle. Meille esiteltiin havainnekuvia myös siitä, miltä tämä näyttäisi sitten, kun muut aluetta koskevat jo tehdyt päätökset on toteutettu. Pyysin nämä kuvat esityslistan liitteeksi, että muutkin ne näkevät. Ne huomioon ottaen ehdotus tuntuu ymmärrettävämmältä.
Olisi kiva, jos Itä-Helsingin keskusta näyttäisi enemmän Keravan tai Järvenpään keskustalta kuin Itäkeskukselta, mutta menneitä päätöksiä ei voi muuttaa. Aivan väärää mittakaavaa rakennetaan edelleen.
Menneitä ei toki voi muuttaa mutta kyllä nyt tehtävät ja tulevat päätökset voi tehdä kokonaan uuden ajattelutavan mukaan. Jos niin halutaan.
Täälläkin esitettyjen maallikkohavainnekuvien tapaan on mahdollista tehdä jatkossa pienimuotoisempaa rakentamista joka täyttää liikennevihreän ja peittää elementtiseinät. Jos niin halutaan.
Ei joku muutama vuosi sitten tehty prisman umpiseinä ole automaattinen seuraus siitä että joskus kuusikymmenluvulla on sovittu rakennettavan modernistista utopiaa jossa tärkeintä on miltä rakennuskompleksien massoittelu näyttää lentoautosta katsottuna.
Paitsi jos ajatellaan että umpinaiset automarketit ja niille johtavat viisikaistaväylät onkin lopulta kaupunkilaisasiakasomistajan kannalta hyvä juttu. Kun saahan sieltä poliitikotkin sitä henklökunta-alennusta…
Hei Osmo,
alueella oli ennen nykyistä yleiskaavaa voimassa vuodesta 1978 lähtien Keskuspuiston osayleiskaava, joka oli tarkkuudeltaan lähes asemakaavatasoa. Sen tekeminen oli vireillä useita vuosia.
Nuo liikuntapuiston isot pömpelit on kyllä rakennettu sitä ennen jo 60-luvulla varmaankin jonkun alueelle laaditun suunnitelman nojalla. Tämän tarkemmin en itse tiedä asiaa. Liikuntavirastolla on varmaan parhain tieto tästä asiasta.
Hyvää Pääsiäistä!
yt Jyri Hirsimäki
hyvää p
Eikös nuo risteyssuunnitelmat ole vähän ristiriidassa tämän kanssa:
http://www.hel.fi/hel2/ymk/meluselvitys/toimintasuunnitelma/index.htm
No en tuota kovin tosissani ottanutkaan. Kauniita sanoja vain.
Tätä kohtaako ajattelit? “muuttaa joitakin moottoritiemäisiä väyliä kaupunkibulevardeiksi ja tiivistää maankäyttöä niiden läheisyydessä.”
Itse ajattelin vielä että kun keskuksissa nuo ajonopeudet pitäisi liikenneturvallisuuden vuoksi pudottaa sinne 40km/h niin se ei näemmä sitten koske tätä kohtaa. Samoin säästyisi muutama miljoona kun ei tarvitsisi niitä meluvalleja rakentaa.
Hyvä että tämä jää vielä hautumaan mutta toivottavasti vaihtoehdot eivät olisi vieläkään pois kuvioista.
Tuota muun muassa. Nuo toimintasuunnitelmat on ihan hölynpölyä. Kehitys on huonompaan suuntaan koko ajan ja näiden valtion hallinnoimien teiden varsien asukkaat on käytännössä hylätty.
Milloinhan tuo havainnekuva ilmaantuu Itäväylän kohdalta? Onkohan se yhtä hieno kun tuo Myllikän metroaseman havainnekuva missä on kyllä hienot ja onnistuneet kaavat mutta sitten tulikin uutinen että säästetään. Metroradan päälle oli havainnekuvassa tehty monta isoa rakennusta mutta juuri ennen remonttia todettiin että laituri kaipaakin vain hieman pintamaalia. Jos tuohon Itiksen risteykseen vain pudotettaisiinkin nopeudet keskustatasolle ja odotetaan ensin nuo havainnointikuvien rakentamisen toteutus ja pohdittaisiin vasta sitten tuon risteyksen kohtaloa. Ehkä silloin ei tuhlattaisi miljoonia tierakennelmaan joka sitten kuitenkin olisi tiellä kun “havainnekuvat” olisivatkin toisenlaisia ja eri kohdassa paremminkin. Jos siinä nyt joutuu hieman odottelemaan niin ehkä sekin ohjaisi ihmisiä sinne metron pariin enemmän. Kaiken lisäksi tuo jono ei yllä lähellekkään keskieurooppalaista jonoa. En nyt sitä tietysti hyväksikään kehu mutta noilla havainnekuvilla tuppaa myös tulemaan illuusio katselijoiden moneen mieleen joista ehkä yksikään ei vastaa sitten todellisuutta. Lopputuleman pitäisi kuitenkin olla tiivistä kaupunkimaista rakennetta eikä moottoritiemallia. Ymmärrän että 80luku jätti toisiin oman leimansa ja joskus on vaikea katsoa uusin silmin asioita. Nyt on kuitenkin hyvät mahdollisuudet söheltää kokonaisuus solmuun vain sen takia että ei nähdä kaalipeltojen muuttuneen keskukseksi ja unohtaa samalla se tasavertainen rakentaminen ja kestävien liikennemuotojen kehittäminen.
50 km/h rajoitukset siinä risteysalueella jo on, tiedä sitten muuttaisko 40 tai 30 rajoitus yhtään mitään. Enempi epäilen sitä että ei ne kokonaismatka-ajat niin paljoa muutu mitä yhdessä risteyksessä säästäisi; seuraaviin valoihin tunkee tuplamäärä autoja ja jono seisoo sitten siinä.
Suuri virhe tehtiin aikanaan, kun Prisma rakennettiin erilleen kauppakeskuksesta. Nythän sinne kuljetaan vilkkaan kehäykkösen yli.
Poliitikot ja eritoten HOK-Elannon juoksupoikapoliitikot voivat katsoa peiliin.
Prisman ulkonäkö on muuten tyrmäävä. HOK-Elanto saa poliittisessa ohjauksessa rakentaa mitä tahansa?
Helsinkiläisten tarvitsee tyytyä tällaiseen jälkiviisasteluun?