Toimeentulotuen nurinkurinen rooli

Keski­ty­imme Juhanan kanssa varsin paljon työ­markki­noiden toim­intaan Helsingis­sä, kos­ka tääl­lä on yhtäaikaises­ti työvoima­pu­laa ja korkeahko työt­tömyys. Työ­markki­noi­ta vääristää asumisen kalleus. Se on kaikkien kan­nustin­loukku­jen äiti. Asumisen kalleus on syynä myös siihen, että viime­si­jainen toimeen­tu­lo­tu­ki tar­joaa korkeam­man tulota­son kuin ensisi­jainen perus­tur­va. Seu­raa­va on suo­raan raportistamme:

 

Sosi­aal­i­tur­va­jär­jestelmän tulisi jopa perus­tus­lain mukaan rak­en­tua niin, että ensisi­jainen perus­tur­va (työ­markki­natu­ki + asum­is­tu­ki) tar­joaa pääsään­töis­es­ti parem­man tur­van kuin poikkeustapauk­si­in tarkoitet­tu viime­si­jainen tur­va (toimeen­tu­lo­tu­ki). Ajan saatossa nämä roolit ovat kään­tyneet toisin päin korkei­den asumiskus­tan­nusten alueil­la. Yleinen asum­is­tu­ki kor­vaa asum­is­meno­ja huo­mat­tavasti niukem­min kuin toimeen­tu­lo­tu­ki. Helsingis­sä toimeen­tu­lo­tu­ki kor­vaa asum­is­meno­ja yksinäisel­lä henkilöl­lä noin 300 euroa kuus­sa enem­män kuin yleinen asum­is­tu­ki. Tämä tarkoit­taa, että vuokral­la asu­vat pelkän työ­markki­nat­uen varas­sa elävät ovat jok­seenkin automaat­tis­es­ti oikeutet­tu­ja toimeen­tu­lo­tu­keen, elleivät koti­talouden muiden tulon­saa­jien tulot nos­ta koti­talout­ta toimeen­tu­lo­tuki­ra­jan yläpuolelle tai ellei omaisu­us estä toimeen­tu­lotuen saamista. 

Toimeen­tu­lo­tu­ki koos­t­uu peru­sosas­ta ja kuit­te­ja vas­taan mak­set­tavas­ta lisäosas­ta. Lisäosamenoista suurim­mat liit­tyvät asumiseen. Lisäk­si voidaan mak­saa ehkäi­sevänä toimeen­tu­lo­tuke­na vaikka­pa las­ten har­ras­tus­meno­ja. Vuon­na 2013 yksin asu­van aikuisen peru­sosa on 477,26 euroa kuus­sa. Peru­sosa ja lisäosa yhteen­sä määräävät, kuin­ka paljon asi­akas on oikeutet­tu samaan rahaa elinku­lui­hin­sa. Tästä sum­mas­ta vähen­netään kaik­ki tulot, jopa rikok­sen uhrille määrä­tyt vahin­gonko­r­vauk­set. Jot­ta työn­teko kan­nat­taisi edes teo­ri­as­sa, vähen­tämät­tä jätetään 20 pros­ent­tia palkoista, joista on vähen­net­ty ennakon­pidä­tys, kuitenkin korkein­taan 150 euroa koti­talout­ta kohden kuukaudessa. Myyn­tikelpoinen omaisu­us tai pankki­tilil­lä ole­vat säästöt estävät toimeen­tu­lotuen saamisen. Samoin oikeus opin­to­lainaan vähen­netään toimeen­tu­lotues­ta, oli lainan nos­tanut tai ei. Kos­ka toimeen­tu­lotuen normi­menoista vähen­netään kaik­ki tulot, saa­jan kannal­ta ei ole mitään merk­i­tys­tä sil­lä, paljonko hän saa yleistä asum­is­tukea tai työt­tömyysko­r­vaus­ta. Toimeen­tu­lotuen yleisyys heiken­tää myös työt­tömyys­tur­vaan liit­tyviä sank­tioi­ta, sil­lä menetet­ty työt­tömyysko­r­vaus mak­se­taan toimeen­tu­lo­tuke­na. Työstä, koulu­tuk­ses­ta tai työvoimapoli­it­tis­es­ta toimen­piteestä kieltäy­tyvän toimeen­tu­lotuen peru­sosaa voidaan kuitenkin alen­taa 20 pros­en­til­la enin­tään kah­den kuukau­den ajal­ta. Tois­tu­va kieltäy­tymi­nen voi johtaa peru­sosan alen­tamiseen 40 pros­en­til­la. Niin­pä yksinäisen henkilön osalta 286,36 euroa lisät­tynä asum­is­menoil­la on min­imisum­ma, johon on aina oikeutettu. 

Helsingis­sä toimeen­tu­lotues­ta mak­se­taan yksin asu­valle korkeim­mil­laan 650 euroa kuus­sa vuokraa asun­non kokoon ja kun­toon kat­so­mat­ta. Tämän päälle kor­vataan sähkö- ja vesi­lasku ja koti­vaku­u­tus keskimäärin noin 50 eurol­la kuus­sa. Tämä on toden­näköis­es­ti vähen­tänyt halpo­jen asun­to­jen tar­jon­taa vuokra­markki­noil­la. Tästä kär­si­jöik­si joutu­vat pieni­palkkaiset, jot­ka eivät saa kom­pen­saa­tio­ta kohon­neista vuokrista. Vaik­ka he saisi­vat yleistä asum­is­tukea, vuokrata­son kohoami­nen jää kokon­aan hei­dän tap­piok­seen, kun vuokrat ovat asum­istuen hyväksymien vuokrien yläpuolel­la. On työ­markki­noiden kannal­ta nurinkurista, että pien­tä palkkaa saa­va joutuu etsimään asun­ton­sa kauem­paa, mut­ta toimeen­tu­lotuen varas­sa ole­van kannal­ta asum­i­nen lähel­lä työ­paikko­ja on taloudel­lis­es­ti suun­nilleen sama­nar­voista kuin asum­i­nen syrjemmällä. 

Yksi­na­su­va helsinkiläi­nen saa toimeen­tu­lo­tukea yli 1100 euroa kuus­sa. Hän pysyy toimeen­tu­lotuen piiris­sä vaik­ka pää­sisi töi­hin 1500 euron kuukausi­pal­ka­lla. Net­to­hyödyk­si työstä jää täl­löin toimeen­tu­lotuen etuoikeutet­tu tulo 150 €/kk ja työl­listymisveroas­t­eek­si 90 %. Tämä tilanne on kaikil­la palka­nsaa­jil­la, jot­ka täy­den­tävät ansio­tu­lo­jaan toimeentulotuella. 

Työt­tömyys­tur­vas­sa ja asum­istues­sa on yritet­ty huole­htia järke­vistä kan­nus­timista. Työn­teosta jää aina käteen edes jotain ja asum­istues­sa kor­vat­ta­vat enim­mäisvuokrat ovat kasvukeskuk­sis­sa niin selvästi markki­navuokrien ala­puolel­la, ettei asum­istuen pitäisi häir­itä vuokra­markki­noi­ta kovin paljon enem­pää kuin vähä­varais­ten ostovoiman paran­t­a­mi­nen ylipään­sä.[1] Toimeen­tu­lotues­sa ei työn­teon kan­nus­timia tai vaiku­tuk­sia asun­tomarkki­noi­hin ole samal­la taval­la pain­otet­tu, kos­ka tuki on tarkoitet­tu tilapäisek­si hätäavuk­si, jota saa vain hyvin pieni osa väestöstä. Vuon­na 2010 toimeen­tu­lo­tukea sai kuitenkin Suomes­sa peräti 375 000 henkeä 240 000 koti­taloudessa. Toimeen­tu­lo­tukea saaneista koti­talouk­sista 28,5 pros­ent­tia eli noin 70 000 koti­talout­ta oli saanut sitä vuodessa vähin­tään 10 kuukaut­e­na.[2] Kos­ka toimeen­tu­lo­tu­ki täy­den­tää usein korkei­den asumiskus­tan­nusten vuok­si perus­tur­vaa, sitä saadaan eniten kasvukeskuksissa. 

Vuon­na 2011 Helsingis­sä toimeen­tu­lo­tukea sai 10,1 pros­ent­tia asukkaista ja 14 pros­ent­tia asun­tokun­nista. Eri­tyis­es­ti yksin­huolta­japer­heet, jois­sa oli vähin­tään yksi alaikäi­nen lap­si, oli­vat tuen kohteena. Toimeen­tu­lotuen saan­ti oli yleisem­pää nuoris­sa ja vähäisem­pää van­hem­mis­sa ikäryh­mis­sä. Moni toimeen­tu­lotuen saa­ja oli työt­tömänä tai lomautet­tuna. Yleistä oli myös täysi tulot­to­muus, neljän­nek­sel­lä toimeen­tu­lotuen saa­jal­la ei ollut lainkaan tulo­ja. Asum­istuen merk­i­tys oli lisäk­si mon­elle suuri.[3]

Vaik­ka toimeen­tu­lo­tuki­meno­jen osu­us tulon­si­ir­tomenoista on euromääräis­es­ti pieni, toimeen­tu­lotuen vaiku­tus sosi­aal­i­tur­va­jär­jestelmän toimivu­u­teen on toden­näköis­es­ti suuri, kos­ka toimeen­tu­lo­tu­ki tulee muiden tukien päälle tehden tyhjäk­si niihin suun­nitel­lun kan­nus­tavu­u­den ja osit­tain myös niihin sisäl­tyvät sank­tiot. On perustel­tu­ja syitä arvel­la, etteivät toimeen­tu­lotuen kiel­teiset vaiku­tuk­set täysin ilmene taulukon 1 rapor­toiduis­sa keskimääräi­sis­sä työl­listymisveroast­eis­sa. Työl­listymisveroast­et­ta koske­vis­sa tutkimuk­sis­sa on vaikea tavoit­taa kaikkia toimeen­tu­lotuen saa­jia, kos­ka he ovat tyyp­il­lis­es­ti aliedustet­tu­ja tutkimu­saineis­tois­sa. Toimeen­tu­lo­tukea on sitä pait­si vaikea mallintaa. 

Toimeen­tu­lotuen kiel­teisiä kan­nustin­vaiku­tuk­sia lisää omak­sut­tu käytän­tö vyöryt­tää yhden kuukau­den korkeam­mat tulot vähen­tämään seu­raavien kuukausien toimeen­tu­lo­tukea. Ei kan­na­ta lähteä poim­i­maan man­sikoi­ta Suo­nen­joelle heinäku­us­sa, vaik­ka heinäku­un tulot ylit­täi­sivät toimeen­tu­lotuen tar­joa­man tason kuukau­den ajak­si selvästikin. Ylimenevä osa leikataan pois seu­raavien kuukausien toimeen­tu­lotues­ta. Tämä on erit­täin epäkan­nus­ta­va käytän­tö, jos­ta olisi syytä luop­ua. Toimeen­tu­lotuen saamisen sel­l­ai­sis­sa tilanteis­sa, jois­sa tulot ovat lop­puneet tilapäis­es­ti, estävät joka tapauk­ses­sa omaisu­usvähen­teisyys ja pankki­tilil­lä ole­vat säästöt. 

 

Suosi­tus 1: 

Tulo­jen vyöry­tyk­ses­tä luovu­taan. Toimeen­tu­lotues­sa luovu­taan niin san­otus­ta tulo­jen vyöry­tyk­ses­tä luku­un otta­mat­ta tapauk­sia, jois­sa tulo­jen jak­sot­tamisel­la on pyrit­ty han­kki­maan oikeudeton­ta hyötyä.

Ensisi­jaisen sosi­aal­i­tur­van jäämi­nen toimeen­tu­lotuen takaa­man tason ala­puolelle hait­taa mielestämme sekä työn­teon kan­nat­tavu­ut­ta että asun­topoli­it­tisia tavoit­tei­ta. Viime­si­jaisen tur­van tasol­la on perus­tus­lain suo­ja, joten asia ei kor­jat­tavis­sa toimeen­tu­lo­tukea alen­ta­mal­la eikä se olisi myöskään sosi­aalipoli­it­tis­es­ti perustel­tua. Asian kor­jaami­nen edel­lyt­tää muu­tok­sia ensisi­jaiseen perusturvaan. 

Työ­markki­natukea korotet­ti­in vuo­den 2012 alus­sa sadal­la eurol­la. Samal­la korotet­ti­in myös toimeen­tu­lotuen peru­sosaa kuudel­la pros­en­til­la eli noin 25 eurol­la. Tämä paran­si jonkin ver­ran ensisi­jaisen sosi­aal­i­tur­van kil­pailu­ase­maa toimeen­tu­lo­tu­keen nähden.

Toimeen­tu­lotuen vuokra­markki­noi­ta vääristävää vaiku­tus­ta voidaan lieven­tää alen­ta­mal­la suurimpia hyväksyt­täviä asum­is­meno­ja ja nos­ta­mal­la jonkin ver­ran peru­sosaa. Kos­ka ongel­ma kos­kee vain joitain kalli­in asumisen kun­tia, täl­lainen muu­tos on tehtävis­sä myös kun­nan omaa ohjeis­tus­ta muuttamalla.

 

Suosi­tus 2:

Toimeen­tu­lotuen kor­vaamia mak­simivuokria alen­netaan. Pääkaupunkiseudun kun­nat muut­ta­vat toimeen­tu­lo­tukea kohdis­tu­vaa ohjeis­tus­taan niin, että kat­tovuokria alen­netaan ja tämä kom­pen­soidaan mak­samal­la peru­sosaa lain määräämää suurempana.

 

 

= = =

Tämä toimeen­tu­lotuen vuokrakat­toa koske­va suosi­tuk­semme tulee var­maankin kohtaa­maan kri­ti­ikkiä. Tuo­ta normia (jota lain mukaan ei kai saisi olla lainkaan, mut­ta joka on käytän­nössä pakko olla) korote­taan melkein vuosit­tain, kos­ka normin mukaisel­la vuokral­la ei asun­to­ja löy­dä. Kun normia korote­taan, vuokrat nou­se­vat. Nor­mi ajaa vuokria takaa kuin koira hän­tään­sä. Jos fat­ta lupaa mak­saa mil­lais­es­ta asun­nos­ta tahansa 650 euroa kuus­sa, hölmöhän se on, joka vuokraa 640 eurol­la.  Ilmeis­es­ti tulonormis­sa on vähän löysää, kos­ka vuokrat aset­tuvat aina hie­man vuokra­normin yläpuolelle. 

 


[1] Jos vuokria säädel­lään (kuten Ruot­sis­sa), asum­is­tu­ki ei voine edes teo­ri­as­sa val­ua vuokri­in. Vuokra­markki­noiden säätelystä syn­tyy kuitenkin mui­ta ongelmia.

[2] Ver­tailun vuok­si mainit­takoon, että Ruot­sis­sa toimeen­tu­lo­tukea sai 236 000 koti­talout­ta ja 418 000 henkeä (Ks. Ekonomiskt bistånd årssta­tis­tik 2011, Sveriges Offi­ciel­la Sta­tis­tik, Socialtjänst, Social­styrelsen 2012). Ruotsin luvut ovat siis absolu­ut­tis­es­ti samaa luokkaa kuin Suomen, vaik­ka Ruotsin talous ja väestömäärä ovat läh­es kak­si ker­taa suurem­pia. Tämä vahvis­taa epäi­lyämme, jon­ka mukaan toimeen­tu­lo­tu­ki aiheut­taa Suomes­sa suh­teel­lis­es­ti suuria kannustinongelmia.

[3]Helsin­gin tila ja kehi­tys 2013. Helsin­gin kaupun­gin tietokeskus.

53 vastausta artikkeliin “Toimeentulotuen nurinkurinen rooli”

  1. Muu­ta­ma vuosi sit­ten toimeen­tu­lotues­ta sai kat­ta­van tilas­ton, jos­sa oli paljon detal­je­ja ja siitä sai hyvin informaatiota.

    Nyt tuo­ta tilas­toa ei enää julka­ista yksi­tyisko­htaises­sa muo­dos­sa vaan THL sivuil­ta löy­tyy vain yli­malkainen yhteenveto.
    Muis­tan kuitenkin, että alle 18-vuo­ti­ait­ten osu­us oli merkit­tävä tukea saaneista.

    Toinne havain­to oli, että tukea saanut­ta perhettä/taloutta kohti tuo tuki ei ollut suuren suuri, joten tuo toimeen­tu­lotuen kan­nus­tavu­u­songel­ma näyt­tää ole­van Helsin­gin ongelma

    Jos­sain Ival­os­sa var­maan olete­taan, että avun tarvit­si­ja käy salakalas­sa tai ‑met­säl­lä ja nap­paa naa­purin poron tai val­tion kalan

  2. Olen sanonut aiem­minkin: Toimeen­tu­lo­tu­ki pitäisi yksiselit­teis­es­ti ja yksikan­tais­es­ti lakkaut­taa ja poistaa.

  3. Toimeen­tu­lotuen lakkaut­ta­mi­nen aiheut­taisi Suomeen ihan oikeaa absolu­ut­tista köy­hyyt­tä, jota on ihan perustel­tua välttää. 

    Meil­lä on hel­posti varaa estää absolu­ut­ti­nen köy­hyys, mut­ta toisaal­ta pitäisi myös pystyä myön­tämään että suh­teel­lis­es­ta köy­hyy­destä ei päästä ikinä eroon mil­lään rahalla.

  4. “Tämä vahvis­taa epäi­lyämme, jon­ka mukaan toimeen­tu­lo­tu­ki aiheut­taa Suomes­sa suh­teel­lis­es­ti suuria kannustinongelmia.”

    Pelkkää epäi­lyä vai onko teil­lä myös tietoa asiasta?

    Entäpä jos Ruot­sis­sa työl­lisyys on vain parem­pi kuin Suomes­sa eikä kyse olisikaan ain­oas­taan Suomen jär­jestelmän kannustinloukuista?

  5. Tiedemies:
    Olen sanonut aiem­minkin: Toimeen­tu­lo­tu­ki pitäisi yksiselit­teis­es­ti ja yksikan­tais­es­ti lakkaut­taa ja poistaa.

    Ja siis saa­da aikaan asun­not­to­muus, ker­jäläisyys, tar­tun­tatau­dit, kat­u­lapset, rikol­lisu­us…? Mik­si ihmeessä?

    1. Köy­häi­na­pu on alku­peräi­nen kun­tien tehtävä ja jok­seenkin vält­tämätön. Jos juop­po ukko ryöstää per­heen­sä rahat eikä äidil­lä ole antaa ruokaa lap­silleen neljään viikkoon, kun­nan ei pidä tul­la apuun?

  6. Yksi­tyisko­htaan puuttuen: se, että rikok­sen uhrik­si joutuneen kor­vauk­set vähen­netään toimeen­tu­lotues­ta, tun­tuu var­masti pahoin­pite­lyltä sekin. Sum­ma, jon­ka tarkoi­tus lie­nee mah­dol­lis­taa toipumi­nen, pois­te­taan, (tek­isi mieli käyt­tää sanaa ryöstetään.) On varsin kovasy­dämistä, jos asi­aa ei kor­ja­ta ja tulk­in­taa muute­ta inhimil­lisem­pään suuntaan.
    Ei kai Suo­mi nyt sen­tään niin köy­hä vielä ole, että uhrien kipu­ra­hatkin tarvi­taan kun­tat­alouden paikkaamiseen?

  7. “Suosi­tus 2:

    Toimeen­tu­lotuen kor­vaamia mak­simivuokria alen­netaan. Pääkaupunkiseudun kun­nat muut­ta­vat toimeen­tu­lo­tukea kohdis­tu­vaa ohjeis­tus­taan niin, että kat­tovuokria alen­netaan ja tämä kom­pen­soidaan mak­samal­la peru­sosaa lain määräämää suurempana.”

    Toinen vai­h­toe­hto olisi aset­taa asum­is­menoille esim, 20 pros­entin omavas­tuu. Aikaisem­min toimeen­tu­lotuen asum­is­menoi­hin sisäl­tyi 7 pros­entin omavas­tuu, mut­ta sitä pidet­ti­in eriarvoistavana.

  8. GranpaIg­or:
    “Tämä vahvis­taa epäi­lyämme, jon­ka mukaan toimeen­tu­lo­tu­ki aiheut­taa Suomes­sa suh­teel­lis­es­ti suuria kannustinongelmia.”

    Pelkkää epäi­lyä vai onko teil­lä myös tietoa asiasta?

    Entäpä jos Ruot­sis­sa työl­lisyys on vain parem­pi kuin Suomes­sa eikä kyse olisikaan ain­oas­taan Suomen jär­jestelmän kannustinloukuista?

    Ruot­sis­sa työ jae­taan osa-aikaisu­u­den kaut­ta, Suomes­sa työttömyyden.

    Tehty työ vähe­nee vääjäämät­tömästi län­si­mais­sa ja nämä mata­la­palkkatyöt ovat vain oirei­den hoitoa ja sosi­aalisen katas­trofin viivyt­tämistä, ei ratkaisu

  9. Osmo Soin­in­vaara:
    Jos juop­po ukko ryöstää per­heen­sä rahat eikä äidil­lä ole antaa ruokaa lap­silleen neljään viikkoon, kun­nan ei pidä tul­la apuun? 

    Sepi:
    Toimeen­tu­lotuen lakkaut­ta­mi­nen aiheut­taisi Suomeen ihan oikeaa absolu­ut­tista köyhyyttä 

    Voisiko toimeen­tu­lotuen ongelmi­in aut­taa malli, jos­sa rahan sijas­ta annetaan suo­raan ruokaa, ja paik­ka ahtaas­sa asun­to­las­sa? Absolu­ut­ti­nen köy­hyys pois­tu­isi, mut­ta ei syn­ty­isi turhia kan­nustin­loukku­ja eikä vuokrien nousua.

    On ihmisoikeuk­sien kannal­ta tärkeää, että jokaiselle annetaan ruokaa mahan täy­deltä ja kat­to pään päälle. Tähän ei tarvi­ta yksiötä helsin­gin ydinkeskus­tas­ta, eikä sato­ja euro­ja diskorahaa.

    Kohtu­u­den vuok­si lyhytkestoiset toimeen­tu­lotuet voitaisi­in edelleen jakaa rahana.

  10. “On työ­markki­noiden kannal­ta nurinkurista, että pien­tä palkkaa saa­va joutuu etsimään asun­ton­sa kauem­paa, mut­ta toimeen­tu­lotuen varas­sa ole­van kannal­ta asum­i­nen lähel­lä työ­paikko­ja on taloudel­lis­es­ti suun­nilleen sama­nar­voista kuin asum­i­nen syrjemmällä.”

    Eikä pelkästään työ­markki­noiden. Tavat joi­ta yhteiskun­ta ylläpitää mitään tuot­ta­mat­tomien ja vähän muidenkin henkilöi­den asum­is­mukavu­u­den takaamisek­si eivät mah­du juuri kenenkään maalaisjär­keen. Jos­sain­han työt­tömien, yh-van­hempi­en (huom. eivät tuot­ta­mat­to­mia) ja jopa niiden pum­mien täy­tyy asua, mut­ta mik­si sel­l­ai­sis­sa paikois­sa, joi­hin pieni­palkkaisil­la ei ole varaa?

    Miten tämä asumisen järkeistämis­pro­jek­ti sopii yhteen sekoit­ta­van asum­is­poli­ti­ikan kanssa, jota vihreät kai pääsään­töis­es­ti kan­nat­ta­vat? Eikö kaupun­gin omis­ta­ma kämp­pä hyväl­lä alueel­la luo itsessään melkoisen kan­nustin­loukun, jos saman tasoista asum­ista on turha omil­la rahoil­laan yrit­tääkään saavut­taa ainakaan kymme­neen vuoteen?

    Tämäkään ei tai­da olla mikään este kaikille. Asuin vuosia kaupun­gin omis­ta­mas­sa käm­pässä, kunnes koko talo meni äsket­täin totaalire­mont­ti­in, mikä sai van­hatkin naa­pu­rit jut­tele­maan enem­män keskenään. Eräs her­ra rapus­tani ei halun­nut ottaa vas­taan hänelle tar­jot­tua kor­vaavaa kämp­pää kos­ka se oli niin syr­jässä, vaan hark­it­si sen sijaan oman asun­non ostamista. Mitä henkilö, jol­la on varaa OSTAA oma asun­to, tekee kaupun­gin reilusti alle markki­nahin­taises­sa asun­nos­sa naut­ti­mas­sa piiloa­sum­is­tukea opiske­li­ja­hanu­jen ja työläis­mum­mo­jen keskel­lä? Kai hän oli jonkin fir­man kaut­ta finanssin­sa sumplin­ut sit­ten sopivasti.

  11. Jos ker­ran jokin tukimuo­to on yllät­täviä tilantei­ta varten olta­va ole­mas­sa, niin mik­sei toimeen­tu­lo­tukea voi kor­va­ta henkilöko­htaisel­la sosi­aal­i­tur­vatilil­lä, joka aut­taa selviämään vaikeuk­sista, mut­ta kan­nus­taa kuitenkin min­i­moimaan omat elinkus­tan­nuk­set, eikä mak­si­moimaan yhteiskun­nalle koitu­via kus­tan­nuk­sia kuten nykyi­nen toimeentulotuki?

    Yleisen asum­istuen ja opin­totuen asumislisän(ja var­maan ison läjän muitakin tukimuo­to­ja) voi kor­va­ta samal­la tilil­lä, ja siihen päälle vielä niuk­ka perus­tu­lo niin pitäisi olla sen ver­ran yksinker­tainen sosi­aal­i­tur­vasys­tee­mi, ettei sen pyörit­tämiseen kum­moistakaan byrokra­ti­aa tarvi­ta, ja toisaal­ta vähän yksinker­taisem­pikin kansalainen sen toimin­nan ymmärtää, mut­ta vähän ove­lampi ei kikkaile­mal­la saa ylimääräistä.

  12. Poli­it­tise­na kom­pro­missi­na esi­tyk­set ovat toki kan­natet­tavia, mut­ta hyväksyt­tävien asum­is­meno­jen laskem­i­nen vähin­tään yleisen asum­istuen tasolle *ainakin yksinelävien nuorten* osalta olisi kohtuullista.

    On jär­jen­vas­taista, että työtön nuori saa bil­er­a­haa €500 ja voi asua Kallios­sa yksiössä, kun samaan aikaan opiske­li­jan­uori elää solus­sa, saaden saman rahan käteen, jos­ta yli puo­let lainaa.

    Entä jos alle 25-vuo­ti­aiden osalta perus­tur­va toteutet­taisi­inkin opin­totuen mallise­na? Asu­taan­han muual­lakin Euroopas­sa hyvin yleis­es­ti kimp­pakämp­is­sä. Oman käm­pän ja rauhan saami­nen nyt ainakin on insen­ti­ivi siihen, että alkaa tehdä jotain.

  13. Heh — Onko Osmolle ns. “nous­sut pat­ti päähän” taas kun on ryhtynyt toimeen­tu­lotuen määräy­tymistä” päässään pähkimään.

    Vedä käte­si pois toimeen­tu­lo­tuki­a­sios­ta, ja keski­ty parem­man väen asioi­hin — kehoitan.

  14. Kyl­lä nuo jatku­vat YT ovat syy työ­mo­ti­vaa­tion laskuun.

    Vaimol­lani edelli­nen päät­tyi viime viikon per­jan­taina ja nyt maanan­taina alkoi­vat uudet YT.

    Alle vuo­den jak­sos­sa hän on ollut YT kohteena jo neljä kertaa !!! 

    Ja kun nois­sa edel­li­sis­sä kaik­ki van­hat on jo puhdis­tet­tu niin koh­ta on hänen vuoronsa.Näin siis 40 työvuo­den jäl­keen, mut­ta eläk­keeseen on vielä ainakin 9 vuotta .

    Ja täl­laises­sa ympäristössä pitäisi olla motivoitunut ja iloinen työntekijä !!

  15. KKK:
    “Suosi­tus 2:

    Toimeen­tu­lotuen kor­vaamia mak­simivuokria alen­netaan. Pääkaupunkiseudun kun­nat muut­ta­vat toimeen­tu­lo­tukea kohdis­tu­vaa ohjeis­tus­taan niin, että kat­tovuokria alen­netaan ja tämä kom­pen­soidaan mak­samal­la peru­sosaa lain määräämää suurempana.”

    Toinen vai­h­toe­hto olisi aset­taa asum­is­menoille esim, 20 pros­entin omavas­tuu. Aikaisem­min toimeen­tu­lotuen asum­is­menoi­hin sisäl­tyi 7 pros­entin omavas­tuu, mut­ta sitä pidet­ti­in eriarvoistavana.

    Asum­istues­sa­han on omavas­tuu, ja sil­loin kun vuokra on liian kallis toimeen­tu­lo­tuki­raamei­hin, astuu voimaan toinenkin omavas­tuu, joka syö sitä reilun neljän­sadan euron ruo­ka-ja välttämättömyyshyödykerahaa. 

    Samaan aikaan nille, jot­ka eivät saa mitään tukia, vaan omista pienistä palkois­taan tai eläkkeistään mak­sa­vat yli­hin­taisia vuokria (joi­ta nos­te­taan 15–50% vuo­si­vauh­tia), voi jäädä ter­vey­den­hoit­o­menot huomioiden vieläkin vähem­m­män käyt­tö­varaa. Sitäkin on suo­ma­lainen lapsiköyhyys. 

    On vaar­al­lista, että lin­jo­ja vede­tään tai äänestyskopis­sa rii­pustel­laan ilman tietoa käytän­nön todellisuudesta.

  16. Osmo Soin­in­vaara:

    Suosi­tus 2:
    Toimeen­tu­lotuen kor­vaamia mak­simivuokria alen­netaan. Pääkaupunkiseudun kun­nat muut­ta­vat toimeen­tu­lo­tukea kohdis­tu­vaa ohjeis­tus­taan niin, että kat­tovuokria alen­netaan ja tämä kom­pen­soidaan mak­samal­la peru­sosaa lain määräämää suurempana.

    Helsin­gin kaupun­ki on merkit­tävän suuri vuokraisän­tä, kol­mannes Helsin­gin vuokra-asun­tokan­nas­ta ja pitkälle yli 40’000 vuokrakämp­pää. Oletet­tavasti vuokralai­sista val­taosa ellei peräti kaik­ki ole noi­ta toimeen­tu­lotuen saa­jia, ja oletet­tavasti tuo vuokrakämp­pi­en määrä kat­taa suurim­man osan Helsin­gin toimeen­tu­lotuen saajista.

    Niin­pä toimeen­tu­lotuen vuokran osu­us Helsingis­sä on käytän­nössä vain kaupunki­lais­ten piilovero­tus­ta. Raha pestään toimeen­tu­lotuen ja vuokran­mak­sun kaut­ta takaisin kaupun­gin tilille.

    Oikea toimen­pide on siis pois­taa toimeen­tu­lotues­ta kokon­aan vuokran ja asumisku­lu­jen osu­us. Helsin­ki osoit­taa käm­pän toimeen­tu­lotuen saa­jalle ja mak­saa vain peru­sosan. Samal­la voi potkia pois 10’000 kaupun­gin palkol­lista jot­ka ovat käsit­telemässä noi­ta turhik­si käyneitä papereita.

  17. Bror-Erik Gud­mund­sen:
    Voisiko toimeen­tu­lotuen ongelmi­in aut­taa malli, jos­sa rahan sijas­ta annetaan suo­raan ruokaa, ja paik­ka ahtaas­sa asun­to­las­sa? Absolu­ut­ti­nen köy­hyys pois­tu­isi, mut­ta ei syn­ty­isi turhia kan­nustin­loukku­ja eikä vuokrien nousua.

    On ihmisoikeuk­sien kannal­ta tärkeää, että jokaiselle annetaan ruokaa mahan täy­deltä ja kat­to pään päälle. Tähän ei tarvi­ta yksiötä helsin­gin ydinkeskus­tas­ta, eikä sato­ja euro­ja diskorahaa.

    Kohtu­u­den vuok­si lyhytkestoiset toimeen­tu­lotuet voitaisi­in edelleen jakaa rahana.

    Voi hyvä sylvi. Halu­taanko Suomeen ihan tosi­aan slum­me­ja ja laitostamista, joi­ta kir­joit­ta­ja tosi­asial­lis­es­ti ehdottaa?

    Jos työn­hak­i­ja ilmoit­taa osoit­teek­seen asun­tolan, selkeästi ennakkoasen­tei­den varas­sa toimi­vat työ­nan­ta­jat jät­täi­sivät kut­sumat­ta haas­tat­telu­un ilman muu­ta. Jäähän nykyään vähem­mästäkin työ­markki­noiden ulkopuolelle. 

    Jos varat­toma­l­ta ote­taan pois mah­dol­lisu­us edes vali­ta ja tehdä ruokansa, hän menet­tää vähitellen myös taiton­sa siihen. 

    Entä kun van­hem­mat joutu­vat irti­san­o­tuik­si tuotan­nol­li­sista syistä? Asu­isi­vatko lapsetkin laitok­ses­sa sen jälkeen? 

    Sosi­aal­i­tur­van tavoit­teen pitää olla se, että ihmisille syn­tyy mah­dol­lisu­us rak­en­taa omaa hyvää elämään­sä. Nykyi­nen kyykyt­tävä tapa toimia luo esteitä monin tavoin. Yleis­es­ti tiedos­sa on mah­dot­to­muus ottaa pätkätöitä vastaan. 

    Sairau­den takia tilapäisen tai pysyvän työkyvyt­tömyy­den koke­vat joutu­vat out­oi­hin tilanteisi­in hekin. Kun eri tahot viivyt­tävät etuuk­sien mak­samista, ihmiset joutu­vat tur­vau­tu­maan toimeen­tu­lo­tu­keen. Kun etu­udet tule­vat takau­tu­vasti mak­su­un ja ihmiset saisi­vat ensim­mäisen tilaisu­u­den saa­da oma elämän­sä järjestyk­seen, sosi­aal­i­toi­mi vie rahat ja sairas­tuneen per­he joutuukin elämään yhä toimeen­tu­lotuen varas­sa ja anele­maan harkin­nan­varaisia tukia jokaises­ta lan­tista selkoa tehden. Ei tässä ole mitään järkeä. Sosi­aal­i­toimen tehtävänä ei pitäisi olla katkoa siip­iä, vaan mah­dol­lis­taa lentämi­nen tai edes kuopas­ta ylös ryömiminen. 

    Mik­si edullisen asumisen rak­en­t­a­mi­nen on niin vas­ten­mieli­nen asia, vaik­ka se ratkai­sisi mon­ta pul­maa? Vuokra-asum­i­nen, asum­isoikeusasum­i­nen ja osaomis­tusasum­i­nen ovat tähän asti olleet kalleimpia asum­is­muo­to­ja, vaik­ka niitä tarvit­se­vat juuri vähiten ansait­se­vat ja esim sairau­den tai vam­mau­tu­misen takia etuuk­sien varas­sa asu­vat. Omis­tusasum­ista tue­taan, vuokra-asum­ista ei…

  18. ” Ver­tailun vuok­si mainit­takoon, että Ruot­sis­sa toimeen­tu­lo­tukea sai 236 000 koti­talout­ta ja 418 000 henkeä (Ks. Ekonomiskt bistånd årssta­tis­tik 2011, Sveriges Offi­ciel­la Sta­tis­tik, Socialtjänst, Social­styrelsen 2012). Ruotsin luvut ovat siis absolu­ut­tis­es­ti samaa luokkaa kuin Suomen, vaik­ka Ruotsin talous ja väestömäärä ovat läh­es kak­si ker­taa suurem­pia. Tämä vahvis­taa epäi­lyämme, jon­ka mukaan toimeen­tu­lo­tu­ki aiheut­taa Suomes­sa suh­teel­lis­es­ti suuria kannustinongelmia.”

    Olisi hyvä tietää, kuin­ka paljon toimeen­tukiomoot (ml asum­is­tu­ki toimeen­tu­lo­tu­ki saav­ille) teke vuodessa. Tässä kir­jo­tuk­sis­sa anne­tu­il­la tei­doil­la ja eräil­lä varovaisil­la kor­jauk­sil­la päädyin luokkaan 3 mrd e/vuosi alaspäin

    Aina tulee tehdä kys­mys, ovatko luvut ver­tailukelpoisia. Ruot­sis­sa­han on kormeampi työl­lisysyaste mut­ta suurem­pi osa-aikatyön­tek­i­jöi­den osu­us. Joten todellinen
    työl­lisyys on samaa luokkaa kuin Suome­sa. Tot­ta tietenkin, että on huo­mat­tavsti parem­pi, että X tekee puolipäivä­työtä kuin että hän olisi vain tumput suorassa.

    Kan­nus­tus­loukku on ehkä väärä sana, mut­ta ongel­man tdoel­lisu­ut­ta se ei poista. “Jos työ olisi herkkua, niin her­rathan sitä tekisivät.”

    Hie­man suh­teu­tus­ta: Ystäväni, nykyi­nen kun­nan taloushallinnon hyvin palkat­tu virkanainen, oli 1967 18-kesäisenä nuorikkona rautatiehal­li­tusken henkilökun­taruokalan enän­tänä ja sai mielestään erit­täin hyvää palkkaa, 700 markkaa kuus­sa kuus­sa. Ammat­timiehen palk­ka. Nkyra­has­sa se olisi 1090 euroa.

  19. En ymmär­rä tuol­laista Yt-rum­baa. Kan­nat­taa kyläl ker­ral­la potkia pois niin paljon jengiä, ettei jatkos­sa tarvitse enää jak­taa sitä YT-ruljanssia. 

    Ker­ral­la kun­non siivous ja oikea työrauha jäl­jelle jääneille. Neu­troni-Jackin mukaan niille pitäisi jakaa vielä palkanko­ro­tuk­sia, kos­ka tuot­ta­mat­tomim­mat on juuri heit­et­ty yli laidan.

  20. Bror-Erik Gud­mund­sen: Voisiko toimeen­tu­lotuen ongelmi­in aut­taa malli, jos­sa rahan sijas­ta annetaan suo­raan ruokaa, ja paik­ka ahtaas­sa asun­to­las­sa? Absolu­ut­ti­nen köy­hyys pois­tu­isi, mut­ta ei syn­ty­isi turhia kan­nustin­loukku­ja eikä vuokrien nousua.

    Laite­taan köy­hät yh-äid­it kakaroi­neen “ahtaaseen asun­to­laan” niin pysyy vuokrat kuris­sa. Ei ne mitään asun­toa tarvitse, ne köyhät?

    Inhimil­lisyys oikein kukois­taa kommenttiosiolla.

  21. Työl­lisyy­teen ja työt­tömyys­tur­vaan liit­tyen ehdot­taisin tekemään tutkimuk­sia yhteistyössä yri­tys­ten kanssa ja löytämään keinot miten edis­tää työl­listämistä. Näil­lä Var­ti­aisen kanssa tehdy­il­lä “nolla”-raporteilla ei tehdä muu­ta kuin syyl­lis­tetään työt­tömiä. Herätkää todel­lisu­u­teen, luulisi tuol­la koke­muk­sel­la osaa­van keskit­tyä todel­lisi­in ongelmi­in eikä tutki­maan seu­rauk­sia tilas­to­jen kaut­ta. Miten­hän se työt­tömyys­tur­van pois­to edis­tää työl­listämistä? Varsi­nainen kuningasa­ja­tus. Olette siis sitä mieltä, että kun työtön vaan halu­aa niin voi ilmoit­tau­tua töi­hin? Yri­tyk­sel­lähän tähän ei olisi mitään san­ot­tavaa. Miten on ymmär­ret­tävä se ehdo­tuk­senne mak­saa nuo­rille 20% pienem­pää palkkaa? Ver­rat­tuna mihin? Laki määrit­telee min­imi­palkan, olet­teko siis ehdot­ta­mas­sa ettei lakia nou­date­ta? Ei kukaan tar­joa vas­tavalmis­tuneelle samaa palkkaa kuin vuosia alal­la olleille. Jos eväät ratkaisui­hin on noin heikot niin ei kan­nat­taisi lähteä tekemään raport­te­ja kom­menteil­la jot­ka saat­ta­vat olla todel­la vahin­gol­lisia yhteiskunnalle.

    1. Junai
      suomes­sa, toisin kuin mon­es­sa muus­sa määssä ei ole lak­isääteistä min­imi­palkkaa. Sen sijaan laki määrää nou­dat­ta­maan sel­l­aista työe­htosopimus­ta, jon­ka enem­mistöä työ­nan­ta­jista edus­ta­va työ­nan­ta­ja­jär­jestö on allekir­joit­tanut. (Yleis­si­tovu­us)

  22. a_l: Inhimil­lisyys oikein kukois­taa kommenttiosiolla.

    Mikä nyt on inhimil­listä? Onko epäin­himil­listä väit­tää, että tyhjästä on paha nyhjäistä?

    Ihan inhimil­lis­es­ti harmil­lista on sekin, jos köy­hä työtön yh-äiti lapsi­neen saa aina hyvän asun­non hyvien liiken­ney­hteyk­sien päästä, niin että vähän suu­rit­u­loisem­pi mut­ta yhtä lail­la vara­ton yh-äiti tai kah­denkin van­hem­man per­he joutuu muut­ta­maan jon­nekin kauas, kun rahat eivät riitä kil­paile­maan köy­hän yh-äidin ostovoiman kanssa.

    Paras on hyvän pahin viholli­nen, ja tässä on nähty eri­laisia osaop­ti­moin­te­ja jot­ka johta­vat jonk­in­moisi­in älyttömyyksiin.

  23. Sylt­ty:
    En ymmär­rä tuol­laista Yt-rum­baa. Kan­nat­taa kyläl ker­ral­la potkia pois niin paljon jengiä, ettei jatkos­sa tarvitse enää jak­taa sitä YT-ruljanssia. 

    Ker­ral­la kun­non siivous ja oikea työrauha jäl­jelle jääneille. Neu­troni-Jackin mukaan niille pitäisi jakaa vielä palkanko­ro­tuk­sia, kos­ka tuot­ta­mat­tomim­mat on juuri heit­et­ty yli laidan.

    No ei se mitään , juuri tuli ilmois­tus, että työ­paik­ka säilyy.

    Mut­ta samal­la alkoi uusi YT ja puolen vuo­den pätkästä koko aika on ollut peräkkäisiä YT ja 10 vuo­den aikana n 15 .

    Kyl­lä siinä pikku hil­jaa työ­mo­ti­vaa­tio häipyy , ei tarvi­ta edes kannustinloukkuja

  24. Pekka Taipale: Mikä nyt on inhimil­listä? Onko epäin­himil­listä väit­tää, että tyhjästä on paha nyhjäistä?

    Ihan inhimil­lis­es­ti harmil­lista on sekin, jos köy­hä työtön yh-äiti lapsi­neen saa aina hyvän asun­non hyvien liiken­ney­hteyk­sien päästä, niin että vähän suu­rit­u­loisem­pi mut­ta yhtä lail­la vara­ton yh-äiti tai kah­denkin van­hem­man per­he joutuu muut­ta­maan jon­nekin kauas, kun rahat eivät riitä kil­paile­maan köy­hän yh-äidin ostovoiman kanssa.

    Paras on hyvän pahin viholli­nen, ja tässä on nähty eri­laisia osaop­ti­moin­te­ja jot­ka johta­vat jonk­in­moisi­in älyttömyyksiin.

    Jos tuo­ta ryhtyy kor­jaa­maan otta­mal­la köy­hän tuet pois, lop­putu­los on, että kaik­ki köy­hät ja pieni­palkkaiset asu­vat kaukana ja huono­jen kulkuy­hteyk­sien päässä. 

    Jos taas rak­en­taa run­saasti edullista asum­ista ja huole­htii liiken­ney­hteyk­sistä, kaik­ki voivat parem­min ja pystyvät otta­maan vas­taan työtä, kun sel­l­ainen mah­dol­lisu­us tarjoutuu. 

    Vaan kun päätök­sen­tek­i­jöille on täysi mah­dot­to­muus aikaansaa­da edullista asum­ista. Pitää var­jel­la hyvien kaverei­den sijoituk­sia tai jotain, verovarathan lakkaisi­vat vir­taa­mas­ta sijoit­ta­jien taskui­hin, jos edulli­nen asum­i­nen mahdollistettaisiin.

  25. Liian van­ha: No ei se mitään , juuri tuli ilmois­tus, että työ­paik­ka säilyy.

    Mut­ta samal­la alkoi uusi YT ja puolen vuo­den pätkästä koko aika on ollut peräkkäisiä YT ja 10 vuo­den aikana n 15 .

    Kyl­lä siinä pikku hil­jaa työ­mo­ti­vaa­tio häipyy , ei tarvi­ta edes kannustinloukkuja

    Taitaa olla kyse hiipu­vas­ta alas­ta, jos työvoimaa on vähen­net­ty jo 10 vuo­den ajan? Eihän men­estyvä, kas­va­va yri­tys osaavaa henkilökun­taa huvikseen kilo­metrite­htaalle laita.

  26. “suomes­sa, toisin kuin mon­es­sa muus­sa määssä ei ole lak­isääteistä min­imi­palkkaa. Sen sijaan laki määrää nou­dat­ta­maan sel­l­aista työe­htosopimus­ta, jon­ka enem­mistöä työ­nan­ta­jista edus­ta­va työ­nan­ta­ja­jär­jestö on allekir­joit­tanut. (Yleis­si­tovu­us)”

    Hyvä Osmo, olet tuos­sa oike­as­sa ja var­maan ymmär­sit että siitä oli kom­men­tis­sani kyse, mut­ta jätit vas­taa­mat­ta kaikkein oleel­lisimpi­in kohti­in. Hyv­in­voin­nin perus­ta on uusien työ­paikko­jen luon­ti, ei vähäo­sais­ten kyykyt­tämi­nen otta­mal­la esim. työt­tömyys­tu­ki pois tai mak­samal­la palkkaa alle työe­htosopimusten. Samaan aikaan kun käsit­tämät­tömän suuria tukia on työn­net­ty EU-pankeille niin koti­maan asi­at ovat lev­äl­lään. Kiitos kokoomus- ja demariv­e­toisen hal­li­tuk­sen! Onko­han Var­ti­ainen koskaan esit­tänyt mitään mil­lä yri­tyk­set tule­vat kan­nat­tavim­mik­si ja voisi­vat työl­listää enem­män? Leikkauslin­ja johtaa vain taan­tu­maan ja kyl­lä se leikkami­nenkin jos­sain vai­heessa lop­puu kun ei ole enää mitään mis­tä ottaa. Poli­itikko­jen­han pitäisi tehdä hyviä päätök­sia hyv­in­voin­nin lisäämisek­si eikä tulo­ero­jen kas­vat­tamisek­si ja kansan kah­tia jakamisek­si. Työt­tömien syyl­listämi­nen on varsin loukkaavaa. Miten muuten val­tio-omis­tei­sis­sa (ohjauk­ses­sa ole­vat) yhtiöis­sä käsitetään työurien piden­tämi­nen? Lukuis­ten yt-hässäköi­den jäl­keen pihalle on potkit­tu tuhan­sia, oletet­tavasti vielä siitä 50+ joukos­ta. Siinäpä mietittävää.

  27. Kun nyt työt­tömiä osoite­taan uusien työt­tömyys­tur­valakien mukaises­ti tekemään “työtä”, mut­ta sel­l­aista työtä, mis­tä työtön eikä työn teet­täjä hyödy yhtään mitään. Että mik­si näin?

    Mik­si täl­laista “vira­nomaistyötä” teetetään, vaik­ka tiedos­sa on, että em. työn teosta ei hyödy kuin työmääräyk­sen kir­joit­ta­ja — eli työkkärikö?

    By the way : tässä hyvää ja raikas­ta musaa — kun ryhdytään tekemään asioi­ta ilman vira­nomais­ten nenän­sä työn­tämistä kansalais­ten asioihin :

    http://www.youtube.com/watch?v=HoRkntoHkIE

  28. Jouko Ollila: Taitaa olla kyse hiipu­vas­ta alas­ta, jos työvoimaa on vähen­net­ty jo 10 vuo­den ajan? Eihän men­estyvä, kas­va­va yri­tys osaavaa henkilökun­taa huvikseen kilo­metrite­htaalle laita.

    Tietoli­ikenne ei ole eri­tyisen hiipu­va ala,liikenne kas­vaa eli myyn­ti vetää

  29. Osmo Soin­in­vaara:
    Junai suomes­sa, toisin kuin mon­es­sa muus­sa määssä ei ole lak­isääteistä min­imi­palkkaa. Sen sijaan laki määrää nou­dat­ta­maan sel­l­aista työe­htosopimus­ta, jon­ka enem­mistöä työ­nan­ta­jista edus­ta­va työ­nan­ta­ja­jär­jestö on allekir­joit­tanut. (Yleis­si­tovu­us)

    Siis näin: Työ­sopimus­lain (55/2001) 2 luvun 7 §:n mukaan työ­nan­ta­jan on nou­datet­ta­va vähin­tään val­takun­nal­lisen, asianomaisen alal­la edus­ta­vana pidet­tävän työe­htosopimuk­sen (yleis­si­to­va työe­htosopimus) määräyk­siä. Työe­htosopimuk­sen yleis­si­tovu­u­den vahvis­tamis­lau­takun­ta vahvis­taa päätök­sel­lään, onko val­takun­nalli­nen työe­htosopimus yleissitova.

  30. Liian van­ha: Tietoli­ikenne ei ole eri­tyisen hiipu­va ala,liikenne kas­vaa eli myyn­ti vetää

    On se työvoiman kannal­ta. Tekni­ikan kyp­symisel­lä on tuol­laisia vaiku­tuk­sia. Volyymit ja tehokku­us kas­va­vat samal­la kuin väki vähe­nee. Jos tietoli­iken­net­tä myytäisi­in kuten muitakin utili­teet­te­ja (vet­tä, kaa­sua, sähköä) tarvit­taisi­in asi­akaspuolel­la mur­to-osa nykyis­es­tä väestä, ja luul­tavasti tekni­ikka­puolel­la myös.

  31. spot­tu: On se työvoiman kannal­ta. Tekni­ikan kyp­symisel­lä on tuol­laisia vaiku­tuk­sia. Volyymit ja tehokku­us kas­va­vat samal­la kuin väki vähe­nee. Jos tietoli­iken­net­tä myytäisi­in kuten muitakin utili­teet­te­ja (vet­tä, kaa­sua, sähköä) tarvit­taisi­in asi­akaspuolel­la mur­to-osa nykyis­es­tä väestä, ja luul­tavasti tekni­ikka­puolel­la myös.

    Luon­nolli­nen pois­tu­makin riittää,esim Telessä oli 1970-luvun lop­ul­la n 20000 työn­tek­i­jää ja vuon­na 1994 n 6300. Vähen­emä saati­in aikaisek­si luon­nol­lisel­la poistumalla.

    Tietoli­ikenne on pääo­maval­tainen ala ja muu­tok­set ovat suh­teel­lisen hitai­ta, kuten kaikissa muis­sakin infrarakenteissa.Ylivelkaantumisne vält­tämisek­si omas­ta kas­sas­ta tule­van rahoituk­sen osu­u­den on olta­va suuri.

    Palkkaku­luil­la ei ole kovin suur­ta merk­i­tys­tä , noil­la YT:llä ei saa­da merkit­täviä säästöjä.

    Ja jatku­va YT rum­ba syö moti­vaa­tion, joten tuot­tavu­us laskee.

    Lisäk­si pienetkin virheet tuot­ta­vat kym­me­nien-sato­jen miljoonien tappioita

  32. Liian van­ha: Luon­nolli­nen pois­tu­makin riittää,esim Telessä oli 1970-luvun lop­ul­la n 20000 työn­tek­i­jää ja vuon­na 1994 n 6300. Vähen­emä saati­in aikaisek­si luon­nol­lisel­la poistumalla.

    Tietoli­ikenne on pääo­maval­tainen ala ja muu­tok­set ovat suh­teel­lisen hitai­ta, kuten kaikissa muis­sakin infrarakenteissa.Ylivelkaantumisne vält­tämisek­si omas­ta kas­sas­ta tule­van rahoituk­sen osu­u­den on olta­va suuri.

    Palkkaku­luil­la ei ole kovin suur­ta merk­i­tys­tä , noil­la YT:llä ei saa­da merkit­täviä säästöjä.

    Ja jatku­va YT rum­ba syö moti­vaa­tion, joten tuot­tavu­us laskee.

    Lisäk­si pienetkin virheet tuot­ta­vat kym­me­nien-sato­jen miljoonien tappioita

    Pöhöt­tynyt Tele monop­o­lilaitok­se­na on huono esimerkki.

    Koko YT-laki on huono. Kun yri­tyk­sen on pakko vähen­tää työvoimaansa, suur­ta määrää työn­tek­i­jöitä pide­tään löysässä hirressä, kun turhim­mat sukan kulut­ta­jat voitaisi­in pistää suo­raan pihalle.

    YT-laista johtuen en tule koskaan palkkaa­maan kahdet­takymmenet­tä työn­tek­i­jää yri­tyk­seeni, sil­lä sil­loin jou­tu­isimme kyseisen lain piiriin.

  33. Kari N: Siis näin: Työ­sopimus­lain (55/2001) 2 luvun 7 §:n mukaan työ­nan­ta­jan on nou­datet­ta­va vähin­tään val­takun­nal­lisen, asianomaisen alal­la edus­ta­vana pidet­tävän työe­htosopimuk­sen (yleis­si­to­va työe­htosopimus) määräyk­siä. Työe­htosopimuk­sen yleis­si­tovu­u­den vahvis­tamis­lau­takun­ta vahvis­taa päätök­sel­lään, onko val­takun­nalli­nen työe­htosopimus yleissitova.

    Kyl­lä, mut­ta eri aloil­la on eri min­imi­palk­ka, ei yhtä val­takun­nal­lista min­imi­palkkaa (sel­ven­nyk­sek­si).

  34. Jouko Ollila: Pöhöt­tynyt Tele monop­o­lilaitok­se­na on huono esimerkki.

    Koko YT-laki on huono. Kun yri­tyk­sen on pakko vähen­tää työvoimaansa, suur­ta määrää työn­tek­i­jöitä pide­tään löysässä hirressä, kun turhim­mat sukan kulut­ta­jat voitaisi­in pistää suo­raan pihalle.

    YT-laista johtuen en tule koskaan palkkaa­maan kahdet­takymmenet­tä työn­tek­i­jää yri­tyk­seeni, sil­lä sil­loin jou­tu­isimme kyseisen lain piiriin.

    Tel monop­o­lilaitok­se­na vähen­si väkeä 20000:sta 6300:een.
    Enpä ole näh­nyt mui­ta monop­o­lilaitok­sia tai yksi­ty­isiä, jot­ka oli­si­vat kyen­neet samaan.

  35. Jouko Ollila: Pöhöt­tynyt Tele monop­o­lilaitok­se­na on huono esimerkki.

    Koko YT-laki on huono. Kun yri­tyk­sen on pakko vähen­tää työvoimaansa, suur­ta määrää työn­tek­i­jöitä pide­tään löysässä hirressä, kun turhim­mat sukan kulut­ta­jat voitaisi­in pistää suo­raan pihalle.

    YT-laista johtuen en tule koskaan palkkaa­maan kahdet­takymmenet­tä työn­tek­i­jää yri­tyk­seeni, sil­lä sil­loin jou­tu­isimme kyseisen lain piiriin.

    No Tel­stä tehti­in 1994 yhtiö ja vähän myöhem­min pörssiy­htiö ja vai­hdet­ti­in dynaami­nen johto.

    Ensim­mäi­nen tehtävä uudel­la johdol­la oli palkata lisää väkeä ja koh­ta väkeä oli 12000 eli pörssiy­htiöstä mod­ernin johdon päätök­sil­lä oli tul­lut oikeasti pöhöt­tynyt laitos.

    Ja noil­la 6000 uudel­la saati­in vain 500 miljoon­aa lisää liike­vai­h­toa eli Tele olisi ajau­tunut konkurssi­in ilman Sak­san ilmanostoakin

  36. Itsekkin pitkäaikaistyöt­tömyy­destä kärsi­neenä, ja viime aikoina pätkä­työläisyy­destä naut­ti­neena halu­aisin kom­men­toi­da että koke­mus­ta omaa­vana olisi parem­pi että työt­tömyys­tur­va ja toimeen­tu­lo­tukien saamisen ehdok­si pitää määrätä vastik­keel­lisu­us, eli jotain yhteiskun­nal­lis­es­ti hyödyl­listä työtä on tehtävä.
    Työt­tömät Yh-isät ja Yh-äid­it tekevät sitä parhaim­mil­laan hoita­mal­la omia lap­si­aan kotona, eikä toimit­ta­mal­la lapsen­sa päivähoitoon kuten nyky­isin on tapana.
    Mallia voisi ottaa Tan­skas­ta mon­es­sa suh­teessa tämän asian hoitamisessa.
    Muuten asi­a­han on selvä kuin pläk­ki, maail­mas­sa on aivan liikaa ihmisiä että kaikille olisi töitä, niin tiedän tiedän, — olen yksi ylimääräisistä.

  37. Mik­si et ota toimeen­tu­lo­laskelmis­sa huomioon
    pimeätä tuloa, toimeen­tu­lo­tu­ki plus pimeä palkka
    on jo parem­pi kuin verokorttityö

  38. » a_l: Inhimil­lisyys oikein kukois­taa kommenttiosiolla.

    > Mikä nyt on inhimil­listä? Onko epäin­himil­listä väit­tää, että tyhjästä on paha nyhjäistä?

    Suomen val­tion bud­jet­ti (2013): 53 900 000 000

    http://valtioneuvosto.fi/toiminta/talousarvio/2013/fi.jsp

    Suomen toimeen­tu­lo­tuki­menot (keskimäärin vuosit­tain noin 20 viime vuo­den ajal­ta): 600 000 000

    http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tilastot/aiheittain/aikuisten_sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotuen_menot

    On se kum­ma, kun köy­hien noin yhdestä pros­en­tista tais­tel­laan kuin talvi­so­das­sa. Edes sitä yhtä pros­ent­tia ei voisi köy­hille antaa, kun kermaperseet miet­tii 5 sentin veronko­ro­tuk­sen veristä epäoikeu­den­mukaisu­ut­ta. Ei, kyl­lä sen köy­hän vaan pitää olla niin köy­hänä niin köy­hänä. A vot mitkä säästöt tästäkin saadaan! Mut­ta niin­hän se on, että Parkin­sonin lake­ja nou­dat­ta­vat eivät sitä edes itsekään huomaa…

    Kliseet senkun lentelee, “Paras on hyvän viholli­nen”. Miten syväl­listä. Johan tästäkin näkee, ettei sitä yhtä pros­ent­tia bud­jet­ti kestä! Ettekö te tol­lot jo käsitä!?!

    Köy­hät kyykkyyn!

    1. Toimeen­tu­lotuen ongel­ma ei ole siihen menevä raha, sil­lä rahaa ei yleen­sä mene henkeä kohden paljon. Toimeen­tu­lo­tu­ki tulee muiden tukien päälle aika pienenä lisänä. Ongel­ma on, että se pilaa koko sosi­aal­i­tur­van pelisään­nöt pakot­taen saa­jansa passiivisuuteen.

  39. Juk­ka Kin­nunen:
    Itsekkin pitkäaikaistyöt­tömyy­destä kärsi­neenä, ja viime aikoina pätkä­työläisyy­destä naut­ti­neena halu­aisin kom­men­toi­da että koke­mus­ta omaa­vana olisi parem­pi että työt­tömyys­tur­va ja toimeen­tu­lo­tukien saamisen ehdok­si pitää määrätä vastik­keel­lisu­us, eli jotain yhteiskun­nal­lis­es­ti hyödyl­listä työtä on tehtävä.
    Työt­tömät Yh-isät ja Yh-äid­it tekevät sitä parhaim­mil­laan hoita­mal­la omia lap­si­aan kotona, eikä toimit­ta­mal­la lapsen­sa päivähoitoon kuten nyky­isin on tapana.
    Mallia voisi ottaa Tan­skas­ta mon­es­sa suh­teessa tämän asian hoitamisessa.
    Muuten asi­a­han on selvä kuin pläk­ki, maail­mas­sa on aivan liikaa ihmisiä että kaikille olisi töitä, niin tiedän tiedän, – olen yksi ylimääräisistä.

    Tuon ilmaistyön ongel­ma on,että se syö mata­la­palkkaista työtä eli lisää työttömyyttä.

    Työ­markki­natukion vasti­keelli­nen eli sitä vas­taan on tehtävä työtä.

    Nyt näitä työt­tömiä pakko­työläisiä on jo yli 100000.

    Ja opiske­li­joil­la on vähin­tään puolen vuo­den pakolli­nen har­joit­telu ja yhä use­am­min se tehdään ilmaistyönä

    Kun nämä ilmaistyöläiset tekevät jo arvi­ol­ta 150000 htv niin niil­lä syödään jo puo­let matalapalkkatöistä.

    Luvus­ta voidaan olla mon­taa mieltä, kos­ka kukaan ei ole selvit­tänyt laajuutta/vaikutusta.

    Jos tuo velvoite laa­jen­netaan kaikki­in työt­tömi­in ja päälle tule­vat opiske­li­jat niin sil­loin päädytään jo 600000 htv eli 20–25 % työtä tehtäisi­in palkatta !!

    Serkku­ni jou­tui työt­tömäk­si +50-vuo­ti­aana ja hän päät­ti juuri täl­laisen työvoimak­oulu­tuk­seen kuu­luneen puolen vuodne työpätkän.Työpaikka ei herunut vaik­ka aluk­si niin lupailti­in , kiitok­sia toki satoi. Ja tilalle tuli uusi työtön ja pari edel­listäkin oli ollut työt­tömiä pakkotyöläisiä.

    Täl­laises­sa ympäristössä työ­mo­ti­vaa­tio häipyy, kun huo­maa joutuneen­sa jatku­vasti kusete­tuk­si yhteiskun­nan taholta

    Soin­in­vaara ja Var­ti­ainen katso­vat maail­maa vain pien­estä tynnyrintapinreiästä

  40. > Toimeen­tu­lotuen ongel­ma ei ole siihen menevä raha, sil­lä rahaa ei yleen­sä mene henkeä kohden paljon. Toimeen­tu­lo­tu­ki tulee muiden tukien päälle aika pienenä lisänä. Ongel­ma on, että se pilaa koko sosi­aal­i­tur­van pelisään­nöt pakot­taen saa­jansa passiivisuuteen.

    Kri­ti­ikki­ni ei kohdis­tunut tähän juuri täl­lä ker­taa. Se oli tuo “tyhjästä on paha nyhjäistä”. Jollei Suomen val­ti­ol­la olisi pros­ent­tia rahois­taan kaikkein köy­him­mille antaa, niin kyl­lä me eläisimme aika toises­sa, hyvinkin epämiel­lyt­tävässä, yhteiskun­nas­sa. Ja onhan meitä sinne hinaa­mas­sa tääl­läkin iso joukko kiilusilmäisiä päähänpotkijoita.

    Mut­ta tämän­hän tiesitkin. Var­masti poli­itikkona joutuu aina otta­maan huomioon sen toisen puolen näke­myk­set, niin epämiel­lyt­täviä kuin ne ovatkin… Ei käy katteeks…

  41. En nyt ihan pri­ma facie hyväksy väitet­tä, jon­ka mukaan toimeen­tu­lotuen lakkaut­ta­mi­nen ajaisi ihmiset pakkaseen ja kylmään.

    1. Alim­man vuokrata­son määrit­telee käytän­nössä toimeen­tu­lotuen asumiseen menevä osa. Siis, toimeen­tu­lotuen tämä osa menee suo­raan asun­tosi­joit­ta­jille ja vuokrat­alosäätiöille ja mitä näitä on. Ilman toimeen­tu­lo­tukea vuokrat oli­si­vat alhaisem­mat. Plus että ilman toimeen­tu­lo­tukea, sen varas­sa elävät ihmiset hakeu­tu­isi­vat jon­nekin mis­sä on halvem­pi asua, edelleen, lask­isi kysyntää. 

    2. Toimeen­tu­lo­tu­ki muo­dostaa mas­si­ivisen tuloloukun. Suku­lais­ten lahjoit­ta­mat joul­u­lah­jara­hat, kavereil­ta takaisin­mak­suna saadut vip­it jne, kaik­ki vähen­netään 100%, joskus yli, toimeen­tu­lotues­ta. Jos polkupyörä varaste­taan ja se sat­tuu ole­maan vaku­utet­tu, vaku­u­tuk­ses­ta saata­va kor­vaus vähen­netään toimeen­tu­lotues­ta. Täl­lainen tukimuo­to on kuin suun­nitel­tu siihen, että sitä saa­va ihmi­nen syr­jäy­tyy ja lamau­tuu täysin, eristäy­tyy kaikesta sel­l­ais­es­ta toimin­nas­ta, jos­sa raha saat­taa vai­h­taa omis­ta­jaa, han­kki­u­tuu eroon kaikesta sel­l­ais­es­ta omaisu­ud­es­ta joka voi jol­lakin tapaa olla raha­nar­voista jne. 

    Lyhyesti sanoen: Toimeen­tu­lotuen mekanis­mi on sel­l­ainen, että se ei ain­oas­taan kan­nus­ta, vaan käytän­nössä pakot­taa ihmisen ole­maan investoimat­ta yhtään mil­lään taval­la omaan tai per­heen­sä taloudel­liseen hyv­in­voin­ti­in. Se on erään­lainen rahalli­nen kor­vaus jon­ka ehtona on, että pistät koko taloute­si aivan sökök­si, heität vähäisetkin säästösi ikku­nas­ta ulos, etkä vaan, mis­sään tilanteessa, mitenkään, koskaan, ajat­tele pidem­mälle kuin seu­raavaan sos­sus­ta saatavaan maksuerään. 

    Mik­si meil­lä on ole­mas­sa tukimuo­to, joka on muo­toa “mak­samme sin­ulle rahaa, mut­ta sen ehtona on, että tuhoat elämästäsi kaiken sen, mikä aut­taa sin­ua varautu­maan tule­vaisu­u­teen”? Sen ain­oa tehtävä näyt­täisi lisäk­si ole­van sosi­aal­i­työn­tek­i­jöi­den työllistäminen. 

    Myön­netään: Tähän tarkoituk­seen se on hyvin tehokas. Toimeen­tu­lo­tu­keen ei mene kauhean paljoa rahaa, ja sil­lä rahal­la saadaan kyl­lä aikaan vahinkoa, joka on hel­posti moninker­tainen. Eli jos ja kun tarkoi­tus on aiheut­taa vahinkoa, niin tot­ta, toimeen­tu­lo­tu­ki on tässä hyvin tehokas.

  42. Toimeen­tu­lotuen per­in­teinen ja luul­tavasti oikea käyt­töko­hde on elämässä tapah­tunut yllät­tävä tapah­tu­ma, joka on rikkonut tulo­jen ansait­semisen väliaikaisesti.

    Esimerkik­si aivo­hal­vaus ja sen hoito pois­taa toimeen­tu­lon ja aiheuta­ta lisäku­lu­ja. Asun­to palaa ja omaisu­us on mennyt…

    Ennen muu­ta se idea , että toimeen­tu­lo­tu­ki mah­dol­lis­taa siir­tymisen johonkin muuhun tuloon on hukattu.

    Ymmärtääk­seni melkein meil­lä kaikil­la on mah­dol­lisu­us pää­tyä toimeen­tu­lotuen saa­jik­si epäon­nen koh­dates­sa. Sik­si sitä pitää myös arvostaa.

  43. kom­men­taat­tori: Jollei Suomen val­ti­ol­la olisi pros­ent­tia rahois­taan kaikkein köy­him­mille antaa

    Suo­mi antaa kaikkein köy­him­mille paljon enem­mänkin kuin pros­entin. Hyvä niin. Mut­ta on tarpeen lisätä pari havaintoa:
    — toimeen­tu­lo­tu­ki mekanis­mi­na on mon­es­sa suh­teessa hyvin huono aut­tamis­mekanis­mi, kuten OS ja Tiedemies ovat edel­lä selittäneet
    — jos olisi help­poa tehdä kaikille halukkaille hyviä asun­to­ja hal­val­la hyvien liiken­ney­hteyk­sien var­relle, niin se olisi kyl­lä tehty. Mut­ta kun se ei ole niin helppoa.
    — lop­putu­lok­se­na meil­lä on jär­jestelmä, jos­sa eri­tyis­es­ti pien­i­t­u­loisimpi­en “todel­li­nen” vero­pros­ent­ti on hyvin korkea. Tämä on surkeaa, kos­ka myös hyvä­tu­lois­t­en vero­pros­en­tit on saatu jo niin ylös, että niitäkään ei voi kiristää ilman että vero­tu­lo­ja ale­taan menet­tää. Val­tio velka­an­tuu koko ajan varsin huimaa vauh­tia. Mysti­nen raha­puu ei kata tuloja.

  44. JTS:
    Esimerkik­si aivo­hal­vaus ja sen hoito pois­taa toimeen­tu­lon ja aiheuta­ta lisäkuluja. 

    Valitet­tavasti tämä “aivo­hal­vaus” tun­tuu riehu­van epi­demi­an lail­la. Eikä yksikään poti­las saa minkään­laista hoitoa.

  45. Jos Suomessa(esim talviaikaan)…ei köy­hien asum­ista tuet­taisi ja jär­jestet­täisi asum­ista, niin porukkaa kuolisi tuonne kadulle kuin torakoi­ta saunas­sa. Onko­han se tul­lut kenellekään mieleen. Niin menisi mum­mot ja vaar­itkin. Vaikka­pa ne äid­it, ketkä hoiti­vat lap­sia ja koti­aan, eivätkä sat­tuneet saa­maan eläkettä.
    Miten joku voi ajatel­la, että köy­hät saisi­vat kuol­la nälkään tai pakkaseen — ilman että on mitään sosi­aal­isia tukia tätä varten. 

    Lisäk­si ehkä syytä muis­taa tämä suhde avoimien työ­paikko­jen ja työhak­i­joiden kanssa.
    Jos avoimia työ­paikko­ja on 20.000–50.000 —ja työt­tömiä siel­lä 3–500tuhatta.…niin ehkä pieni het­ki älyn käyt­töä siinä, että mis­sä se vika piilee näis­sä työttömyyspölinöissä…ja sitä kaut­ta, mis­sä se vika piilee. Köy­hässä vai systeemissä.?

  46. Kan­nustin­loukuista pääsem­i­nen edel­lyt­tää muu­takin. Lisäk­si pitää muis­taa, että todel­li­nen ongel­ma työ­markki­noil­la on 300 tuhan­nen työ­paikan vaje. 

    1. Suomeen on säädet­tävä min­imi­palk­ka, joka on 50% tilas­tol­lis­es­ta keskipalkasta. 

    2. Minimi/perusturvan tasok­si on säädet­tävä 50% min­imi­palka­s­ta niin, että se pitää sisäl­lään sekä elämisen että asumisen turvan. 

    Siihen lop­puisi vuokranan­ta­jien vuokril­la keinot­telu, kos­ka myös minim­i­tur­van varas­sa elävät tuli­si­vat asun­tomarkki­noille kil­pailut­ta­ji­na, ei määritel­lyn vuokraka­ton mak­sav­ina asi­akkaina. Minim­i­tur­van varas­sa elävät voisi­vat hakea jous­tavasti myös ratkaisu­ja, jos­sa pienen­täi­sivät asumisku­lu­jaan, jot­ta elämiseen jäisi muuten parem­min rahaa (esim. solu- ja kimppakämpät).

  47. Suomess­sa on puoli miljoon­aa työtön­tä, joista tosin 100 tuhat­ta on oikeasti työkyvyt­tömiä. Suuri osa on temp­putyöl­lis­tet­tynä ja kurs­seil­la, jot­ta tilas­tois­sa olisi “vain” 200 tuhat­ta työtöntä. 

    Sil­lä, miten akti­ivisia “Tatut” ovat työn­haus­sa ei ole merk­i­tys­tä. Jos yksi “tatu” aktivoituu, opiskelee ja hakee hul­lu­na töitä ja onnis­tuu sel­l­aista saa­maankin, hän vie toisen “tatun” paikan. Se kun ei lisää yhtään työ­paikko­jen määrää, miten akti­ivis­es­ti työt­tömien val­ta­va mas­sa hakee töitä, todel­li­nen ongel­ma kun on 300 tuhan­nen työ­paikan vajaus. 

    Osa alun­pitäen akti­ivi­sis­takin “tatu­ista” lan­nis­tuu, kun sato­jen ja taas sato­jen työ­paikka­hake­musten jäl­keen ei työtä löy­dy, ehkä joskus joku vuokratyö­fir­man keik­ka, joista joka toises­sa työ­nan­ta­ja jät­tää palkko­ja maksamatta. 

    On siis lop­pu­jen lopuk­si vain parem­pi niiden eniten työkyky­is­ten “tatu­jen” kannal­ta, että osa val­ta­van työt­tömien armei­jan ihmi­sistä olisikin vähem­män akti­ivisia työn­haus­sa, niin parhait­en työkyky­isille työt­tömille jäisi parem­mat mah­dol­lisu­udet saa­da joskus jotain työtä, vaik­ka määräaikaistakin. 

    Samas­ta syys­tä on turha mou­ru­ta siitä, että jotkut uupu­vat ja hake­vat sairaus­lo­maa, ken­ties eläket­tä. Min­i­mi työkyvyt­tömyy­seläk­keen saa­va ei lisää lainkaan yhteiskun­nan kus­tan­nuk­sia, kos­ka saman hän mak­saa yhteiskun­nalle sil­loinkin, kun on työt­tömien kir­jois­sa. Työt­tömyysko­rtis­tos­ta voisi lait­taakin 100 tuhat­ta hoitavien lääkärien työkyvyt­tömik­si totea­maa tai yli viisi vuot­ta työt­tömänä ollut­ta min­i­mi työkyvyt­tömyy­seläk­keelle, yhteiskun­nan kulu­ja se ei lisäisi lainkaan, päin­vas­toin syn­ty­isi säästöjä työvoima­hallinnon ja sosi­aal­i­toimen kuluissa.

  48. niin mun tapauk­ses­sa olin säästänyt 5000e töitä tekemäl­lä no sit jäin työtömäk­si ja sos­su kat­soi ton 5000 tulok­si, Ei oikeut­ta sosi­aal­i­tur­vaa. No sit­ten työkkäri pakot­ti tavalaan mut meneen työkokeilu­un 6h päivä 5 ker­taa viikos­sa tulot nousi 180 eurol­la eli 680 euroon mut­ta edeleenkään en saanut sos­susu­ta pen­niäkään jos olisin kieltäy­tynyt tos­ta hom­mas­ta en olisi saanut enään työkäre­itä karenssi enkä sos­su­ta pen­niäkään. Eli tein 680 eurol­la kuukau­den töitä har­joitelua eikä sos­su mak­sanut mun vuokraani eikä sähkölaskua eikä ter­vey­den­huolto mak­su­ja ennen kun toi 5000 oli syö­ty. Kuin­ka moni nor­mi työ­nan­ta­ja kysyy onko sul­la omaisut­ta niin sen mukaan sit mak­se­taan palkaa. ESIM jaa sul­la on 10 000 euroo säästössä sen mukaan palk­ka mak­se­taan 200 euroo kuus­sa käykö. hyvä diili Säästöt meni töitä tehdessä

  49. PToimeen­tu­lotues­ta voi tule­vaisu­udessa tul­la hyvä vai­h­toe­hto varhaiseläk­keelle. Ero keskimääräiseen eläk­keeseen on kuitenkin kohtuu pieni ja tule­vaisu­udessa ei hirveästi hait­taa, vaik­ka esimerkik­si työu­ran muu­ta­mal­ta viimeiseltä vuodelta ei ker­ty­isi lainkaan eläket­tä, kun eläket­tä ker­tyy vain se 1,5% vuodessa ja eläk­keen lisävero tekee eläk­keelle korkean marginaaliveroprosentin.Toisaalta inflaa­tio on niin hidas­ta eurossa, että käteinen menet­tää arvoaan hitaasti.
    Voisi myy­dä kaik­ki sijoi­tusasun­not lap­sille 75% käyvästä hin­nas­ta ja ottaa sen jäl­keen avio­eron. Saisi sit­ten yhteiskun­nan mak­saman kesämökin Helsingistä ja vaimo voisi olla kir­joil­la maakun­nas­sa. Voisi hyvin luop­ua autos­ta ja sen veroista, kun saisi asua ilmaisek­si hyvän infraan ympärillä.
    Voisi käyt­tää vapaa-aikaansa vaikka­pa lukemiseen ja kahvin juon­ti­in omas­sa asun­nos­sa kulut­tamisen sijaan. Lop­ul­ta kun varsi­nainen eläke alka­isi, niin voisi luop­ua yhteiskun­nan mak­samas­ta kesämök­istä ja pala­ta vai­mon kanssa yhteen.

Vastaa käyttäjälle Epäreilua säästäjälle Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.