Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.2.2013

Lau­takun­ta pitää tänään pere­hdyt­tämis­sem­i­naaria. Sik­si lista on kovin keponen

Kak­si asuin­taloa Haagaan
Mäk­i­tor­pantiel­lä pan­naan van­ha tyhjil­lään ole­va hoito­laitos nurin ja tilalle laite­taan kak­si kolmik­er­roksista asuin­taloa. Ker­rosalaa 1700 neliötä eli asukkai­ta run­saat 40. Pienistä puroista isot vir­rat syntyvät.

Sil­tasaaren katot
Pöy­dältä. (kts. edelli­nen viikko) Museoväen vas­tus­tuk­ses­ta huoli­mat­ta ajat­telin kan­nat­taa tätä. Jos nämä ikku­nat oli­si­vat alku­peräiset, museovä­ki vaatisi niiden suo­jelua. Kaupunkiku­van kannal­ta merkit­täväm­pää on, että katon väri muuttuu.

Asukaspysäköin­ti­tun­nuk­sen hin­ta 120 euroon vuodessa.
Minä kun luulin, että tästä on jo päätet­ty, mut­ta päätetään nyt sit­ten uud­estaan. Päätök­sen pitäisi kuitenkin olla 10 euroa kuukaudessa.
Moni autoil­i­ja on pyytänyt hin­nan korot­tamista, jot­ta näitä ilmai­s­paikko­ja ei käytet­täisi auto­jen pitkäaikaissäi­ly­tyk­seen. Nyt sen­tään vaa­di­taan, että auton on olta­va vaku­u­tuk­ses­sa niin, että sil­lä saa ajaa. Seu­raavak­si var­maankin kan­nat­taa vaa­tia, että niis­sä on ilmaa renkaissa ja että talvel­la on talvirenkaat.
Tun­nuk­sia on 25 000 ja paikko­ja 19 000.  Rahaa tulee siis 3 miljoon­aa vuodessa. Jos hin­ta viisinker­tais­tet­taisi­in, olisin valmis kor­vamerk­it­semään lisätuen pysäköin­tilu­oli­in, jot­ta saataisi­in pysäköin­ti pikkuhil­jaa maan alle.

23 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.2.2013”

  1. Asukaspysäköin­ti­tun­nuk­sen hin­ta 120 euroon vuodessa.
    Minä kun luulin, että tästä on jo päätet­ty, mut­ta päätetään nyt sit­ten uud­estaan. Päätök­sen pitäisi kuitenkin olla 10 euroa kuukaudessa.
    Moni autoil­i­ja on pyytänyt hin­nan korot­tamista, jot­ta näitä ilmai­s­paikko­ja ei käytet­täisi auto­jen pitkäaikaissäi­ly­tyk­seen. Nyt sen­tään vaa­di­taan, että auton on olta­va vaku­u­tuk­ses­sa niin, että sil­lä saa ajaa. Seu­raavak­si var­maankin kan­nat­taa vaa­tia, että niis­sä on ilmaa renkaissa ja että talvel­la on talvirenkaat.
    Tun­nuk­sia on 25 000 ja paikko­ja 19 000. Rahaa tulee siis 3 miljoon­aa vuodessa. Jos hin­ta viisinker­tais­tet­taisi­in, olisin valmis kor­vamerk­it­semään lisätuen pysäköin­tilu­oli­in, jot­ta saataisi­in pysäköin­ti pikkuhil­jaa maan alle.

    Mus­ta tämä pitäisi tehdä niin päin, että sikäli kun kaupun­ki halu­aa pysäköin­nin hin­noit­telus­sa suosia asukkai­ta ja mik­sei halu­aisi, niin asukaspysäköin­tilu­pa kor­vat­taisi­in alen­nusko­r­tilla tun­ti­mak­sus­ta. Eli siis kaik­ki paikat olisi aikavelot­teisia ja asukkaat saisi siitä alen­nus­ta. Toi voi olla vaik­ka 80%, se on melkein yhden­tekevää mikä se mak­sun suu­ru­us on kun­han sitä per­itään ajan mukaan eikä vuosi­mak­suna, täl­lä saisi sen autosäi­ly­tyk­sen veke kadun­var­res­ta. Se nyt on ihan käsit­tämätön­tä että joku Liisankadun var­si on kaupun­gin halvin pitkäaikaispysäköintipaikka.

    Jatkoke­hi­tyk­senä voidaan sit­ten siir­tyä kysyn­nän mukaiseen aikahin­noit­telu­un, eli hin­ta ase­taan niin että paikko­ja on vapaana.

  2. “Jos hin­ta viisinker­tais­tet­taisi­in, olisin valmis kor­vamerk­it­semään lisätuen pysäköin­tilu­oli­in, jot­ta saataisi­in pysäköin­ti pikkuhil­jaa maan alle.”

    Siir­ty­isikö, vai laa­jenisiko pysäköin­ti maan alle?

  3. Laita­pa selvi­tys käyn­ti­in, että mik­si asukaspysäköin­tivyöhykkeitä on vain osas­sa kaupunkia.

  4. Ehdo­tus: asukaspysäköin­ti mak­sullisek­si Kehä I:n sisäpuolisel­la alueel­la. Tuot­to kor­vamerk­itään talvikun­nos­s­api­toon, vähä­lu­misi­na talv­ina rahas­toidaan myöhem­min käytettäväksi.

  5. 50 euroa kuukaudessa olisi oikea sum­ma niin ero luolista pääo­maku­lu­jen ja vastikkei­den perus­teel­la perit­tävi­in paikkoi­hin ei olisi liian suuri.
    Nykyisel­lään vuokralaiset eivät “suos­tu” mak­samaan luolista kuin 50 euroa, tämä taas johtaa siihen että lop­ut kuluista jyvitetään asun­to­jen vuokri­in — kun on totut­tu ilmaisi­in ei halu­ta mak­saa ja auto on pitkin piho­ja ja puistoja.

  6. Tun­nuk­sia on 25 000 ja paikko­ja 19 000. Rahaa tulee siis 3 miljoon­aa vuodessa. Jos hin­ta viisinker­tais­tet­taisi­in, olisin valmis kor­vamerk­it­semään lisätuen pysäköin­tilu­oli­in, jot­ta saataisi­in pysäköin­ti pikkuhil­jaa maan alle.

    Hmm, 12 miljoon­al­la saa pari sataa hal­li­paikkaa, että kyl­lä tossa jokunen vuosi menee ennen kuin edes muu­ta­ma tuhat on saatu maan alle. Asi­aa voisi läh­estyä näin:

    Ns. Shoupin sään­tö­jen mukaan sen lisäk­si että pysäköin­nin tulee olla kysyn­täpo­h­jais­es­ti hin­noitel­tua, laitospysäköin­nin tulee olla halvem­paa kuin kadun­var­sipysäköin­nin. Näin sik­si että tuo vähen­tää turhaa kort­telin ympäri ajelua parkkipaikan perässä. Kun se hal­li­paikan raken­nuskus­tan­nuskin on kym­menker­tainen kadun­var­si­paikkaan, niin toki tämä menee käytän­nössä päinvastoin.

    Tuo­ta yhtälöä on vaikea ratkoa mitenkään muuten kuin sub­ven­toimal­la kadun­var­sipysäköin­nin tuloil­la hal­lipysäköin­tiä. Olete­taan että joka neljäs paik­ka on hal­lis­sa. Kek­sitään esimerkin vuok­si joku omakus­tan­teinen päivähin­ta, san­o­taan vaik­ka 1€ kadul­la ja 9€ hal­lis­sa. Eli keskimäärin 3€ päivä per paik­ka. Lait­taa tuon pysäköin­ti­mak­suk­si sekä kadul­la että hal­lis­sa, ja kadun­var­si­paikko­jen tuot­to käytetään hal­lipysäköin­nin subventoimiseen.

    Kun tuo­hon yhdis­tää kysyn­täpo­h­jaisen hin­not­telun, niin saadaan sivu­tuot­teena tarvit­ta­va määrä hal­li­paikko­ja. Eli niitä kan­nat­taa rak­en­taa sikäli kun pysäköin­ti­mak­sut tuot­taa yli­jäämää kokon­aisuute­na. Tos­ta seu­raa sem­moinen käyrä mis­sä pysäköin­tikus­tan­nus läh­estyy hal­li­paikan kustannusta.

  7. Tänään kun ajoin (fil­lar­il­la) Eerikinkat­ua pitkin, niin ain­oa talvisäi­ly­tyk­sessä ole­va ajoneu­vo koko kadun var­rel­la oli se yhden parkkipaikan vievä auton­muo­toinen fil­lar­ite­line, jos­sa oli jokunen lumeen hau­tau­tunut pyöränraato.
    Osmo nos­taa tämän auto­jen talvisäi­ly­tyk­sen niin usein esille, että kun­han saan hie­man vapaa­ta, käyn kiertämässä kun­non kaupunkikier­roksen, ja lasken kuin­ka mon­ta näitä löy­tyy. Veikkauk­seni on, että alle 1%.

  8. Osmo Soin­in­vaara:
    Kak­si asuin­taloa Haagaan
    Mäk­i­tor­pantiel­lä pan­naan van­ha tyhjil­lään ole­va hoito­laitos nurin ja tilalle laite­taan kak­si kolmik­er­roksista asuin­taloa. Ker­rosalaa 1700 neliötä eli asukkai­ta run­saat 40. Pienistä puroista isot vir­rat syntyvät. 

    Ei tai­da olla Mäk­i­tor­panti­etä Haagassa…

    Enivei, aika hauskaa, kun kaa­va estää aitaa­mas­ta tont­te­ja, niin raken­netaan sit­ten vähän maan alle menevä auto­tal­li rajalle ja kut­su­taan sitä “kan­nek­si”, joka sit­ten taas reunuste­taan kaiteil­la. Lop­putu­los: melkein 3 metriä korkea aita!

  9. Niin, kum­malle sivulle nuo Pitkän­sil­lan­ran­nan ikku­nat nyt ovat tulos­sa? Jos Kaisaniemen puis­ton puoleiselle, niin mie­lenki­in­toinen “lin­jaus”. Eli voisiko tuon nyt sit­ten sel­ven­tää ihan vaan vas­taisen varalle.

  10. Mik­si asukaspysäköin­ti mak­saa? Siis mik­si osas­sa kaupunkia pitää mak­saa siitä, että saa pitää autoaan kadul­la ja osas­sa kaupunkia ei tarvitse. Siis kun asuin Por­voonkadul­la, mak­soin kaupungille pysäköinnnistä, mut­ta Oulunkylässä en mak­sa. Voisitko Osmo perustella?

    1. Asukaspysäköin­ti­tun­nus mak­saa, kos­ka noil­la alueil­la pyusäköin­ti on muille mak­sullista. Oli sin­un etusi Por­voonkadul­la, että pysäköin­ti oli siel­lä mak­sullista, kos­ka työ­matkapysäköi­jät ve3isivät kaik­ki pakkat etkä löytäisi autolle­si paikkaa lainkaan. Oulunkylässä asukaspysäköin­ti ei voi mak­saa asukkaille, kun kadun­var­sipysäköin­ti ei mak­sa muillekaan. Kun pyusäköin­ti­ti­lan niukku­us kas­vaa, tähän var­maankin tulee muu­tos, siis Oulunkylässä.

  11. Osmo Soin­in­vaara:
    Oulunkylässä asukaspysäköin­ti ei voi mak­saa asukkaille, kun kadun­var­sipysäköin­ti ei mak­sa muillekaan. Kun pyusäköin­ti­ti­lan niukku­us kas­vaa, tähän var­maankin tulee muu­tos, siis Oulunkylässä. 

    Ja ns. uusis­sa lähiöis­sä päivänkin kestävä kadun­var­sipysäköin­ti on jo nyt mah­do­ton­ta — vaik­ka kuin­ka olisi varaa ja tarvet­ta tilapäis­es­ti maksaa.

    Kadun­var­sil­la on vain 2–4 tun­nin kiekkopaikko­ja ja talo­jen pihoil­la tai pysäköin­ti­talois­sa vain kuukau­sisopimuk­sil­la vuokrat­tavia paikkoja.

    Eli hesas­sa autol­laan vierail­e­van maalais­serkun tulee lähteä keskus­taan sil­lä autol­la eikä suinkaan julk­isil­la kos­ka autoa ei saa jät­tää kadun­var­teen. No, mitäs tuli autolla…

    Ilmeis­es­ti tämä liit­tyy siihen suo­ma­laiseen dilem­maan että rahas­tamiseen ja valvon­taan tarvit­taisi­in tekni­ikkaa ja ihmistyötä jota ei ole saata­vana tai se on kallista.

  12. Pyöräil­i­jäau­toil­i­ja­jalankulk­i­ja: Ja ns. uusis­sa lähiöis­sä päivänkin kestävä kadun­var­sipysäköin­ti on jo nyt mah­do­ton­ta – vaik­ka kuin­ka olisi varaa ja tarvet­ta tilapäis­es­ti maksaa.

    Kadun­var­sil­la on vain 2–4 tun­nin kiekkopaikko­ja ja talo­jen pihoil­la tai pysäköin­ti­talois­sa vain kuukau­sisopimuk­sil­la vuokrat­tavia paikkoja.

    Eli hesas­sa autol­laan vierail­e­van maalais­serkun tulee lähteä keskus­taan sil­lä autol­la eikä suinkaan julk­isil­la kos­ka autoa ei saa jät­tää kadun­var­teen. No, mitäs tuli autolla…

    Ilmeis­es­ti tämä liit­tyy siihen suo­ma­laiseen dilem­maan että rahas­tamiseen ja valvon­taan tarvit­taisi­in tekni­ikkaa ja ihmistyötä jota ei ole saata­vana tai se on kallista.

    Tämä liit­tyy sel­l­aiseen peri­aat­teeseen, että asukasautot ja vierasautot ovat sil­lä taval­la epäy­h­teen­sopi­va että ne eivät voi käyt­tää samo­ja paikko­ja. Eli siis byrokraat­ti piirtää ja las­kee viera­s­paikat erik­seen ja asuka­s­paikat erik­seen. Ja jot­ta niitä viera­s­paikko­ja olisi ihan var­masti vapaana, niin asukaspysäköin­tipaikko­ja vaa­di­taan var­muu­den vuok­si ylim­i­toite­tusti. Jostain tarpeek­si putk­inäköis­es­tä liiken­neinsinööristä tämä on var­maan ihan järkevää, moni muukin has­sut­telu on.

  13. Esko Salo:

    Siis mik­si sen pitää mak­saa joillekin ja toisille ei. Mik­si Por­voonkadul­la en voi saa­da asukkaana asukaspysäköin­ti­tun­nus­ta omakus­tan­nush­in­taan? Siis vain mak­samal­la tun­nuk­sen tuot­tamis­es­ta aiheutu­vat kulut. Eihän mak­sulle ole mitään asial­lista perustetta.

  14. Esko Salo: Siis mik­si sen pitää mak­saa joillekin ja toisille ei. Mik­si Por­voonkadul­la en voi saa­da asukkaana asukaspysäköin­ti­tun­nus­ta omakus­tan­nush­in­taan? Siis vain mak­samal­la tun­nuk­sen tuot­tamis­es­ta aiheutu­vat kulut.Eihän mak­sulle ole mitään asial­lista perustetta.

    Omakus­tan­nehin­taa en osaa sanoa, tosin sata­nen vuodessa per paik­ka tuskin on ainakaan kovin paljon yläkant­ti­in hoitoku­lu­os­sa, toisaal­ta niistä var­maan tulee jonkun ver­ran aika­mak­su­tu­lo­jakin. Pysäköin­ti­mak­su­ja kuitenkin per­itään sik­si että pysäköin­tipaikko­ja olisi ylipään­sä saatavil­la, paras­ta auton­potkimista olisi täysin valvo­ma­ton ja ilmainen pysäköinti.

  15. ‘Eihän mak­sulle ole mitään asial­lista perustet­ta.’ (Esko Salo)
    Oulunkylässä ei mak­se­ta asukaspysäköin­nistä, kos­ka Oulunkylässä on pysäköin­tipaikko­ja suun­nilleen saman ver­ran kuin halukkai­ta käyt­täjiäkin. Kan­takaupungis­sa ei ole, ja paikat halut­taisi­in antaa henkilöille, jot­ka niitä eniten tarvit­se­vat, ja ovat sik­si valmi­ita mak­samaan. Onko jokin tässä epäselvää?

  16. Muu­ta­man asuin­talon rak­en­t­a­mi­nen on näpertelyä.
    Odot­taisin luke­vani listal­ta, että kaupun­ki kaavoit­taa alueet x,y,z ker­rostaloa­sun­to­jen rak­en­tamiseen ja sään­nöl­lis­es­ti vas­taavia juttuja.

  17. Osmo Soin­in­vaara:
    Kaavoitu­so­hjel­mas­sa on 700 000 ker­rosneliötä tälle vuodelle. Tavoita 450 000 neliötä.

    Viime vuon­na, kuten edel­lis­inäkin, jääti­in tuos­ta 450 000 tavoit­teesta. Aikooko lau­takun­ta ryhtyä toimen­piteisi­in KSV:n suh­teen, kun viras­to ei ole pysynyt sito­vis­sa tavoit­teis­sa? Nor­maalis­sa työelämässä vas­tu­ulliset siir­ret­täisi­in mui­hin tehtävi­in tai irti­san­ot­taisi­in noin keskeisen tavoit­teen laiminlyönnistä.

    1. Kyl­lä voidaan epäon­nis­tua taas, kos­ka kaupungilta on rahat lop­pu. Ei rahaa tehdä asun­to­ja Koivusaa­reen. Jos Kru­unuvuoren rantaan ei ole rahaa rak­en­taa sil­taan, voi senkin uno­htaa. Malmin lento­kent­tä blo­keer­aa aivan usko­mat­toman paljon rak­en­tamista, kos­ka suo­ma­laiset lentäjät ovat niin huono­ja, että tarvit­se­vat paljon isom­mab raken­nuk­sista vapaan vyöhyk­keen kuon lentäjät vaikka­ma Hong kongissa.

  18. Osmo Soin­in­vaara: Kyl­lä voidaan epäon­nis­tua taas, kos­ka kaupungilta on rahat lop­pu. Ei rahaa tehdä asun­to­ja Koivusaa­reen. Jos Kru­unuvuoren rantaan ei ole rahaa rak­en­taa sil­taan, voi senkin unohtaa.

    On ihme­tyt­tänyt jo kauan kaupun­gin suuren luokan arvioin­tivirhe uuden kaupunki­rak­en­teen toteuttamismahdollisuuksista. 

    Kun ensin sata­makähinän aiheut­ta­man tul­pan vuok­si syn­tyi patoutunut tarve saa­da asun­torak­en­tamiseen vauh­tia, uskot­ti­in tilanteen auet­tua resursse­ja kyl­lä löy­tyvän kaikkien uusien suun­nitel­tu­jen aluei­den yhtäaikaiselle käynnistykselle. 

    Kru­unuvuoren­ran­nan ja Koivusaaren kaavoit­tamista olisi pitänyt myöhen­tää 15 vuodel­la. Sil­loin olisi jo parem­mat mah­dol­lisu­udet saa­da mukaan San­ta­ham­i­na ja laa­jem­pi rajaus Koivusaa­reen. Öster­sun­domin suun­nit­telu taitaa men­nä uusik­si ja toiv­ot­tavasti se jatkos­sa rajataan alueeseen, joka voidaan hoitaa metron kah­den ase­man pituisel­la jatkeella.

Vastaa käyttäjälle Osmo Soininvaara Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.