Sittenkin 20 sote-piiriä?

(Tek­sti on julka­istu kolumn­i­na Lääkärilehdessä)

Kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa tavoitel­laan yhtä aikaa kah­ta asi­aa, isom­pia ja tehokkaampia kun­tia ja ter­vey­den­huol­lon uudelleenor­gan­isoin­tia. Alun perin oli tarkoi­tus tehdä joka maakun­nan keskuskaupun­gin ympärille niin iso kun­ta, että se selviäisi ter­vey­den­huol­losta itse ja voisi tuot­taa vas­tuukun­ta­pe­ri­aat­teel­la ter­vey­den­huol­lon myös maakun­nan pienem­mille kun­nille. Osa hal­li­tus­puolueista näyt­tää vetäneen tuken­sa pois kun­tau­ud­is­tuk­selta, joten siitä ei tai­da tul­la mitään. Ter­vey­den­huoltoa ei voi jät­tää odot­ta­maan, että kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa joskus tule­vaisu­udessa päästäisi­in eteenpäin.

Ter­vey­den­huoltoa uud­is­tet­taes­sa avain sana on inte­groin­ti. Perus- ja erikois­sairaan­hoito pitäisi inte­groi­da, sosi­aali- ja ter­vey­den­huolto keskenään ja vielä sote-palve­lut kun­nan muun toimin­nan kanssa.

Jos kun­tau­ud­is­tus­ta ei tule, pitäisikö ker­ral­la men­nä 20 sote-piiri­in, kuten niin moni on ehdot­tanut, vai jät­tää joitakin toim­into­ja lähel­lä tuotet­tavak­si, rahoitet­tavak­si ja päätettäväksi?

Kovin houkut­tel­e­vaa on ajatel­la, että 20 000 ihmisen väestöpo­h­ja riit­täisi sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon lähipalvelui­hin, mut­ta sil­loin on pien­ten kun­tien kohdal­la heit­et­tävä hyvästit perus- ja erikois­sairaan­hoidon yhdis­tämiselle.  Toki voisi tehdä niin, että pienet kun­nat vas­taa­vat perus­ta­sos­ta itse ja osta­vat vaa­ti­vam­man hoidon isol­ta kaupungilta. Isos­sa kaupungis­sa toteu­tu­isi inte­groin­ti ja pienis­sä läheisyys.  Pieni kun­ta on kuitenkin liian pieni myös mak­samaan erikois­sairaan­hoi­dos­ta. Meno­jen sat­un­naisu­us on niille liikaa.

On esitet­ty, että pieni mak­saisi erikois­sairaan­hoi­dos­ta asukasluku­un perus­tu­van kiin­teän hin­nan. Ratkaisu tun­tuu helpol­ta, mut­ta siihen on kytket­tynä kak­si pahaa ansaa. Toisaal­ta suorit­teista riip­pumat­tomat tulot pyrkivät laiskistut­ta­maan sairaaloi­ta. Vielä 1980-luvul­la sairaan­hoitopi­ir­it laskut­ti­vat käytän­nössä asukaslu­vun perus­teel­la. Siir­tymien suoritepo­h­jaiseen lasku­tuk­seen tehosti toim­intaa olen­nais­es­ti. Toisaal­ta sairaaloiden hoidon määrästä riip­puma­ton kiin­teä lasku­tus houkut­taa lähet­tämään poti­lai­ta turhan herkästi erikois­sairaan­hoitoon. Näin kävi Nor­jas­sa, kun val­tio otti vas­tatak­seen erikoissairaanhoidon.

Vielä on vähän, mut­ta aika vähän aikaa yrit­tää löytää parem­pi ratkaisu kuin 20 sote-piir­iä. Sote-piireis­sä on paljon arvostelua herät­tävää. Kun­tay­htymät ovat kun­nall­ishallinnon huonoiten toimi­va ja kansan­val­las­ta kauim­pana ole­va osa. Pro­fes­sion val­ta pyrkii lisäämään meno­ja on sit­ten kyse ammat­tik­ouluista tai sairaaloista. Olisi hyvä, että joku ter­vey­den­huol­lon ulkop­uo­li­nenkin voisi arvioi­da rahan käyttöä.

Kaupunki­laisia tietysti har­mit­taa, että sote-piirin mukana menetetään toimin­nan inte­groin­ti kun­nan muuhun toim­intaan ja kun­nan­val­tu­us­to­jen val­ta myös suuris­sa kaupungeis­sa vain sik­si, että tämä on mah­do­ton­ta pienis­sä maalaiskun­nis­sa. Esimerkik­si koulu­toimel­la ja sote-huol­lol­la on yhteiset rajap­in­nat kouluter­vey­den­huol­los­sa ja nuorten syr­jäy­tymisessä. Teo­ri­as­sa tämän voisi hoitaa hyväl­lä yhteistyöl­lä, mut­ta julkisen hallinnon kir­joit­ta­mat­to­mia lake­ja on, että yhteistyö organ­isaa­tioiden välil­lä on vaikeaa ja täysin mah­do­ton­ta se on, jos omis­tus­po­h­ja on erilainen.

Pienis­sä maalaiskun­nis­sa ei halu­ta kun­tali­itok­sia, kos­ka päätös­val­ta karkaa kauas. Sote-piireis­sä se vas­ta kauas karkaakin. Jyväskylän sote-piiris­sä ei luhankalais­ten ääni paljon painaisi.  Keskusta­laiset vas­taa­vat tähän, että aina­han voi jyvit­tää niin, että pien­tenkin kun­tien ääni kuu­luu. Tätä taas muut juuri karsas­ta­vat: maalaiskun­tien asukkaat päät­tävät ja kaupunki­laiset maksavat.

51 vastausta artikkeliin “Sittenkin 20 sote-piiriä?”

  1. Taas syyl­listyt Osmo poli­tikoin­ti­in, ja annat harhaan­jo­hta­van kuvan Keskus­tan esit­tämästä kotikun­ta-maakun­ta­mallista. Ei se ole mikään pelkkä sote-piiri tai sairaan­hoitopi­iri, vaan se voisi olla aito maakun­nalli­nen malli Ruotsin tapaan. 

    Kaik­il­ta osin Keskus­tan mallia ei ole yksi­tyisko­h­tien tasol­la var­maankaan määritel­ty tai lyö­ty lukkoon, ja oleel­lisi­akin asioi­ta on näi­den vielä avoimien yksi­tyisko­h­tien joukos­sa, kuten se, että jär­jestetäänkö maakun­nan hallinto suo­ril­la vaaleil­la val­i­tun maakun­taval­tu­us­ton alaisu­udessa (kuten Ruot­sis­sa) vai jotenkin muuten. Mut­ta ei näi­den yksi­tyisko­h­tien kehit­te­lyä kyl­lä auta yhtään se, että Soin­in­vaara tahal­laan halu­aa tulki­ta väärin ja väit­tää Keskus­tan aja­van mallia, jos­sa avoimet asi­at olisi ratkaistu mah­dol­lisim­man tyhmästi.

  2. Mitäpä jos annet­taisi­in perus­tus­lain mukaan itse­hallinnol­lis­ten kun­tien hal­li­ta itse itseään. Ei yksikään kun­ta halua vali­ta tehot­to­mia ratkaisu­ja, joten moti­vaa­tiop­uoli on kun­nos­sa. Meil­lä päin ylhäältä päin sanel­lut kepoisu­use­hdot näyt­täi­sivät tuhoa­van toimivia ja kun­ta­lais­ten hyviksi kokemia terveydenhoitojärjestelmiä.

  3. Osmo Soin­in­vaara:

    Osa hal­li­tus­puolueista näyt­tää vetäneen tuken­sa pois kun­tau­ud­is­tuk­selta, joten siitä ei tai­da tul­la mitään.

    Eikö ole vain hyvä asia, että edes osa hal­li­tus­puolueista on tul­lut järki­in­sä ja hark­it­see uud­is­tuk­sen perustei­ta tarkem­min, kun tilanne asiantun­ti­joiden mielestä on tällainen:

    http://yle.fi/uutiset/lainsaadantoprofessorit_tyrmaavat_kuntauudistuksen/6466183

    http://yle.fi/uutiset/puska_tyrmaa_sote-raportin_sekava/6446648

  4. Kun­tau­ud­is­tus oli suuri mah­dol­lis­usu edes vähän ratkaista ikään­tymisen aiheut­ta­maa eläköi­tymiskus­tan­nusten nousua. Ei vielä kel­van­nut. Sääli.

    1920-luvul­la lohkot­tu kun­ta ja suku­jen hal­lus­sa ole­va perit­ty kun­nal­lis­val­ta sekä omat val­tu­ute­tut… ei sil­loin val­las­ta luovuta.
    Kun­nan kyky palkata kohtu­ullista osaamista n 500 lak­isääteisen tehtävän hoita­miseen… ei onnistu.
    Rahat .. eivät riitä edes kaavoit­tamiseen, mut­ta val­tion­a­pu hoitaa. Työikäiset suun­taa­vat muualel, jäl­jel­lä ikäih­miset ja hoiva­henkilökun­ta ja kunnanvirasto.

    Kun joku menet­tää val­taa, se ei tapah­du järk­isy­il­lä tai loogis­es­ti perustelleen vaan vain itkupotku­raivas­rin jäl­keen, oli kykyjä val­lan käyt­töön tai ei.

    20 maakun­taa on edelleen liikaa, luul­tavasti 15 ja Ahve­nan­maan ja Pääkaupun­gin erikosi­hallintoalue olisi järkevämpi kokon­aisu­us, jos myös sek­tori­hallinnon rajat vas­taisi­vat samo­ja rajoja.

    Val­tion­avut kun­tako­hatisu­u­dens ijaan alueko­htaisik­si, kun­nat saa­vat jakaa rahat keskenään kuten halu­a­vat. Samoin vain yksi kun­nal­liv­ero maakun­taa kohti ja aluekaavoituk­sen pain­oar­vo suuremmaksi.

    Seu­raa­va yri­tys kun­tau­ud­is­tuk­seen tapah­tuu kun kun­nista on tarpeek­si väkeä jäänyt eläk­keelle ja ihmiset loppuvat.

  5. Ei se maakun­nalli­nen jär­jestelmä/lanstinget/­sote-piiri nyt niin huono ole, kun Ruot­sikaan siitä ei ole tiet­tävästi luop­umas­sa. En usko että kaik­ki jär­ki on tääl­lä, varsinkaan poli­itikoil­la. Oli virhe purkaa sairaan­hoitopi­ir­it ennenkuin mitään on kek­sit­ty tilalle. Demokra­ti­ava­jekaan ei muo­dos­tu niin suurek­si, jos sairaan­hoito/­sote-piirin johto valit­taisi­in vaaleil­la kun­nal­lis­vaalien yhtey­dessä. Ruot­sis­sa lanstingetit ain­sakin osin kil­pailut­ta­vat palvelu­jen jär­jestäjiä, jol­loin kulut ja pro­fes­sorien val­ta pysyvät ehkä parem­min kuris­sa. Suomes­sah­san on käytän­nössä kaupungeis­sa parem­pi peruster­vey­den­huolto työter­veyshuol­lon kaut­ta työssäkäyvil­lä, sen sijaan suuris­sa kaupungeis­sa kun­nal­liselle puolelle on usein pitkät jonot. Suomen val­tio ja kaik­ki veron­mak­sa­jat tuke­vat voimakkaasti työter­veyshuoltoa, jon­ka rooli on Suomes­sa pikkeuk­sel­lisen suuri. Muis­taak­seni sitä tue­taan vuost­tain noin 500 miljoonalla.

  6. Voi voi näitä kaikkia uud­is­tuk­sia. Kun mökin mui­jana istuu kotona tekemässä töitä päivästä toiseen ja kuun­telee radio­ta, ei voi vält­tyä yhdeltä ajatukselta. 

    Onko nyt aivan liikaa iso­ja uud­is­tuk­sia ilmas­sa? Ainakin tun­tuu, että niitä vihataan. Kuinka­han mon­ta kiukkua pidät­televää, itsen­sä kaltoin koke­maa kun­nan­jo­hta­jaa täl­läkin viikol­la on ollut äänessä?

  7. Osmo: “Ter­vey­den­huoltoa ei voi jät­tää odot­ta­maan, että kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa joskus tule­vaisu­udessa päästäisi­in eteenpäin.”

    Kun ter­vey­den­huolto saadaan kun­toon, sen kum­mem­paa kun­tau­ud­is­tus­ta ei tarvitakaan.

    20.000 asukkaan poh­ja on sote-piirik­si liian pieni, tehokkain on n. 40.000 asukas­ta. Ja erikois­sairaan­hoito miljoon­api­irei­hin, niin eiköhän se siitä.

  8. Vaivaa tuo lisää inte­gra­tio­ta-ajat­telu. Lisää val­taa Brys­seli­in, lisää val­taa keskuskunnalle,…
    Neu­vos­toli­itossa vil­pit­tömästi yritet­ti­in, ei oikein toimin­ut. Elämänkoke­mus sanoo min­ulle, ei hyvä.

  9. OS: “Jyväskylän sote-piiris­sä ei luhankalais­ten ääni paljon painaisi. Keskusta­laiset vas­taa­vat tähän, että aina­han voi jyvit­tää niin, että pien­tenkin kun­tien ääni kuu­luu. Tätä taas muut juuri karsas­ta­vat: maalaiskun­tien asukkaat päät­tävät ja kaupunki­laiset maksavat.”

    Jos pien­ten kun­tien ihmis­ten ääni ei lainkaan kuu­luisi, hei­dät jätet­täisi­in eri­ar­voiseen ase­maan. Ja tois­in­päin: jos halu­taan äänen kuu­lu­van, tarvi­taan posi­ti­ivista diskrim­i­naa­tio­ta. Posi­ti­ivi­nen diskrim­i­naa­tio tarkoit­taa eri­ar­voises­sa ase­mas­sa ole­van yksilön tai ryh­män suosimista. 

    Alue­poli­it­ti­sis­sa kysymyk­sis­sä suh­tau­tu­mi­nen posi­ti­iviseen diskrim­i­naa­tioon näyt­tää jaka­van poli­itikko­jen — eri­tyis­es­ti vihrei­den ja Maalais­li­iton per­il­lis­ten — mielip­i­teet kiin­nos­taval­la taval­la uudelleen. 

    (Kaupunki)vihreistä löy­tyy aika paljonkin ihmisiä, joi­ta eivät peräkylien ja ‑kun­tien ihmis­ten tah­donil­maisut selvästikään juuri kiin­nos­ta — siitä huoli­mat­ta, että nämä ihmiset tule­vat ole­maan pait­si yhteiskun­nal­lisen raken­nemuu­tok­sen myös kun­ta- tai sote-piir­i­u­ud­is­tuk­sen suurimpia häviäjiä. Keskusta­laiset ja perus­suo­ma­laiset ovat olleet enem­män tai vähem­män posi­ti­ivisen diskrim­i­noin­nin kan­nal­la: luhankalaisellekin on annet­ta­va tas­a­puoliset vaiku­tus­mah­dol­lisu­udet itseään koske­vis­sa asioissa. 

    Esimerkik­si maa­han­muut­tokysymyk­sis­sä samat ihmiset ovat siten jo toista mieltä. Vihreät aset­tuvat innokkaasti heikom­pio­saisen puolelle ja perus­suo­ma­laiset yhtä innokkaasti vas­tus­ta­vat sitä. 

    Mis­täpä muus­ta tässä on kysymys kuin oman äänestäjäkun­nan edun tavoit­telus­ta. Olisi kuitenkin jotenkin lin­jakkaam­paa ja ehkä aat­teel­lisem­paakin, jos sitä joko oltaisi­in kaikissa tilanteis­sa heikom­pio­saisen puolel­la tai sit­ten ei.

  10. Jos kun­tau­ud­is­tuk­sel­la tavoiteltaisi­in kus­tan­nuste­hokkaampia kun­tia, olisi tärkein asia agen­dal­la Helsin­gin jakami­nen järke­vi­in kokon­aisuuk­si­in! 🙂 Nyt puuhastel­laan ihan jol­lakin muul­la agen­dal­la, mikä ei ainakaan min­ulle ole selvinnyt.

  11. Päämin­is­terin mukaan kun­tau­ud­is­tus on tämän hal­li­tuk­sen tärkein tehtävä. Osmokin hehkut­ti pari vuot­ta sit­ten, kuin­ka eri­no­mainen min­is­teri Virkkunen meil­lä onkaan. Mitä on jäänyt käteen. Ei edes ter­veyshanket­ta saa­da vietyä eteen­päin. Arvelem­pa, että puolueet tähtäävät jo tosis­saan seu­raavi­in eduskun­tavaalei­hin ja sen ohjelmi­in. Soi­ni on jo ilmoit­tau­tunut seu­raa­van hal­li­tuk­sen päämin­is­terik­si ja Katainenkin tähyää tosis­saan jon­nekin muualle. Hal­li­tuk­sen ener­gia on men­nyt sav­i­jaloil­la seiso­van EU:n pönkit­tämiseen. Sekin on satanut Soinin laariin.

  12. JTS:
    Kun­tau­ud­is­tus oli suuri mah­dol­lisu­us edes vähän ratkaista ikään­tymisen aiheut­ta­maa eläköi­tymiskus­tan­nusten nousua. Ei vielä kel­van­nut. Sääli.
    ‘snip’

    Miten kun­tara­jo­jen siirte­ly vaikut­taa väestön ikääntymiseen?
    Sitä ei ole tois­taisek­si kukaan selit­tänyt — eikä selitäkään. Sääli.

  13. Osmo: “Pienis­sä maalaiskun­nis­sa ei halu­ta kun­tali­itok­sia, kos­ka päätös­val­ta karkaa kauas. Sote-piireis­sä se vas­ta kauas karkaakin. Jyväskylän sote-piiris­sä ei luhankalais­ten ääni paljon painaisi.”

    Sote-piiris­sä ei val­ta karkaa sen kauem­mak­si kuin kun­tali­itok­ses­sakaan, pikem­minkin päin­vas­toin. Ja mik­si juuri luhankalais­ten äänen pitäisi painaa enem­män kuin muiden?
    Tun­tem­at­ta Luhangan talout­ta voinee väit­tää, että asioi­ta, joista luhankalaiset nyky­isin voivat päät­tää, ei ole kovin paljon.

  14. Julk­ishallinto on jotain joka päät­tää rahan käytöstä. Se mis­tä ne rahat tulee, miten niiden käytöstä päätetään, mihin kaik­keen niitä raho­ja käytetään, on keskeiset asi­at, eikä mikään pikku yhteiskohra. Se että kut­su­taanko tätä härdel­liä kun­nanksi, maakun­naksi vai jok­sikin muuk­si on tois­si­jainen asia.

    Jos vas­taus noi­hin kysymyk­si­in on oma suo­ra vero­tu­soikeus, suo­raan vaaleil­la demokraat­tis­es­ti valit­tu val­tu­us­to, ja kokon­aisuuk­sien hoito, niin kan­natan. Jos vas­taus on joku lasken­nalli­nen osu­us kun­nal­lis- tai val­tion veroista, jotenkin alueel­lis­esi pain­otet­tu eli epädemokraat­ti­nen edus­tus, ja palastelu tyyli­in kaavoitus vaan ei liikenne, niin ei voi kan­nat­taa. Kos­ka tuo ei toimi.

    Sikäli kun tästä ei syn­ny mitään järkevää, niin olen nurkka­p­a­tri­oot­tis­es­ti sitä mieltä että Helsin­ki soteilee, maakun­takaavoit­taa, ihan itsek­seen ja espoot soteilee var­maan jotenkin muuten kun eivät halua mei­dän kanssa leikkiä. Eli siis ote­taan esim. myös erikois­sairaan­hoito Helsingille. 600 000 asukas­ta lie­nee ihan tarpeeksi.

  15. erk­ki:
    Vaivaa tuo lisää inte­gra­tio­ta-ajat­telu. Lisää val­taa Brys­seli­in, lisää val­taa keskuskunnalle,…
    Neu­vos­toli­itossa vil­pit­tömästi yritet­ti­in, ei oikein toimin­ut. Elämänkoke­mus sanoo min­ulle, ei hyvä.

    Oikein hoidet­tu inte­graa­tio ei vie päätös­val­taa kauem­mas, jos­sain­han ne päätök­sen­tekop­utket nytkin yhtyvät, yleen­sä viimeistään eduskun­nas­sa, hal­li­tuk­ses­sa tai korkeim­mis­sa oikeuksissa.

    OS tiivistää ongel­man virk­keessä: “Julkisen hallinnon kir­joit­ta­mat­to­mia lake­ja on, että yhteistyö organ­isaa­tioiden välil­lä on vaikeaa ja täysin mah­do­ton­ta se on, jos omis­tus­po­h­ja on erilainen.”

    Hyvä esimerk­ki tästä on, että kun ison kaupun­gin kaupung­in­val­tu­us­to leikkaa sosi­aalipuolen bud­jet­tia, ter­veyspuolen menot seu­raa­vana vuon­na taa­tusti kas­va­vat jne. Tämän takia useim­mat kaupun­git ja kun­nat ovat inte­groi­neet sote-toimen­sa, jol­loin osa-opti­moin­ti vähenee.

  16. Juho Laatu:
    Mitäpä jos annet­taisi­in perus­tus­lain mukaan itse­hallinnol­lis­ten kun­tien hal­li­ta itse itseään. Ei yksikään kun­ta halua vali­ta tehot­to­mia ratkaisu­ja, joten moti­vaa­tiop­uoli on kunnossa. 

    Siis mitä? Ker­tokaa yksikin kun­ta joka ei lopet­taisi vaik­ka aurinkoa enem­min kuin yhdis­ty­isi tai tek­isi edes yhteistyötä naa­purikun­nan kanssa.

    Kun­tata­son (eli amatöörien) päätök­sen­teko­ma­lli: 1) Säi­lyykö tai kas­vaako suv­eren­i­teet­ti? 2) Mikä vaiku­tus kun­tapoli­ti­ikan suhteisi­in? 3) Kuka ehdot­ti? 4) Onko pakko? 5) Mikä olikaan se itse asia?

  17. Ehdotan että lopete­taan peruster­vey­den­huolto. Selkiyt­täisi hiukan kuviota.

  18. Hal­li­tuk­sen suuria keskuskun­tia suo­si­va lin­ja näyt­tää johta­van välil­lä aivan kum­mallisi­in ehdo­tuk­si­in. Esim. entisen Lapin läänin alueelle on ehdotet­tu kolmea sote-piir­iä, jot­ka oli­si­vat Rovanie­mi, Meri-Lap­pi ja muu Lap­pi. Täl­löin esim. Rovaaniemen eteläpuolel­la ole­vat alueet (Ran­ua ym) ja Utsjo­ki kuu­luisi­vat samaan sote-alueeseen. Matkaa lie­nee niiden välil­lä läh­es 500 km. Ei jakoa voi tehdä vain asukaslu­vun perus­teel­la ! Parem­pi jako voisi olla Ylä-Lap­pi, Kes­ki-Lap­pi jne. Ja paras vai­h­toe­hto olisi dse, että olisi koko Lapin sairaan­hoitoalue/­sote-piiri, joka hoitaisi sekä perus että erikoissairaanhoidon.

    Kum­ma ettei kukaan näis­sä kuviois­sa puhu juurikaan Suomen eri­ar­vois­tavas­ta ter­vey­den­huol­losta, jos­sa varakas, työssäkäyvä mies elää 12–13 vuot­ta pidem­män elämän kuin köy­hä työtön. Työter­veyshuoltoon on sat­sat­tu paljon ja siel­lä lääkrien määrä on kas­vanut yli 50% 2000-luvul­la kun taas ter­veyskeskuk­sis­sa lääkärien määrä on vähen­tynyt. Ja tämä kaik­ki val­tion reilul­la tuel­la. Juuri tähän mm. THL ja ter­veyshallinnon asiantun­ti­jat ovat kiin­nit­täneet huomioi­ta. Muutenkin vaikut­taa siltä, että tässä sote-asi­as­sa ja kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa annetaan piut­paut asiantun­ti­joiden mielipiteiille.

  19. luulisi ole­van mah­dol­lista suorit­taa tietokones­imu­loin­ti sotekus­tan­nuk­sista eri­lais­ten vai­h­toe­hto­jen välil­lä. Opti­moin­tite­htävänä etsit­täisi­in ratkaisua, jos­sa paikalliset ter­veyskeskuk­set, erikois­sairaalat jne tuli­si­vat tehokkaim­min käyte­tyk­si. Tilas­tot var­maan antaisi­vat hyvät alkuar­vot ohjel­malle. Onko vaikeutena se, ettei ote­ta huomioon kaikkia kus­tan­nuk­sia. Joillekin asioille ei käytetä ollenkaan hin­ta-arvoita. Päivystyspo­lille men­neen poti­laan odotus­tun­neille ei las­ke­ta mitään. Ehkä koko aja­tus lev­iää käsi­in, kun pitäisi määritel­lä tarkem­min peruster­vey­den­hoito, erikois­sairaan­hoito, ennal­ta ehkäi­sevä hoito, van­hushoito, ynää ties mitä mui­ta niitä onkaan. Ei ole vielä kun­nol­lista hin­ta­lap­pua näkynyt vaikka­pa siitä, paljonko taloudel­lista hyö­tyä saavute­taan ennal­taehkäi­seväl­lä toiminnalla.

  20. MR: Siis mitä? Ker­tokaa yksikin kun­ta joka ei lopet­taisi vaik­ka aurinkoa enem­min kuin yhdis­ty­isi tai tek­isi edes yhteistyötä naa­purikun­nan kanssa. 

    Mon­et kun­nathan ovat yhdis­tyneet. Osa melko vapaae­htois­es­tikin, osa enem­män tai vähem­män pain­os­tet­tuna. Helsin­ki tun­tuu ole­van aika innoissaan.

    Tuo kom­men­ti antaa ymmärtää, että yhdis­tymi­nen tehostaisi kun­nan toim­intaa. Tuo ei ole kovin vah­va väite tilas­to­jen val­os­sa. Ei ihme että moni kun­ta ja kun­ta­lainen vil­pit­tömästi uskoo ehdotet­tu­jen litosten ole­van heille “teho­ton ratkaisu”.

    Kun­tata­son (eli amatöörien) päätöksentekomalli: 

    Pätee var­maankin sekä isoi­hin että pieni­in kuntiin.

  21. Osmo Soin­in­vaara:

    Kaupunki­laisia tietysti har­mit­taa, että sote-piirin mukana menetetään toimin­nan inte­groin­ti kun­nan muuhun toim­intaan ja kun­nan­val­tu­us­to­jen val­ta myös suuris­sa kaupungeis­sa vain sik­si, että tämä on mah­do­ton­ta pienis­sä maalaiskunnissa.

    Mielestäni on törkeää älyl­listä epäre­hellisyyt­tä täl­lä taval­la epä­suo­rasti syyl­listää pieniä maalaiskun­tia hal­li­tuk­sen uud­is­tushankkeen umpiku­jaan ajau­tu­mis­es­ta. Kyl­lä tämä kun­tapo­h­jainen ratkaisu oli tuomit­tu epäon­nis­tu­maan jo aivan alus­ta asti, myös suurten kaupunkien kohdalla. 

    Ymmärtäähän sen jo maalaisjär­jel­lä, että ei ole mitään järkeä siinä, että esimerkik­si pääkaupunkiseudul­la saman työssäkäyn­tialueen sisäl­lä Helsin­ki, Espoo ja Van­taa kukin inte­groisi­vat oman perus- ja erikois­sairaan­hoiton­sa erik­seen, ja vielä käyt­täen eri­laisia tieto­jär­jestelmiä (mm. Espoo hylkäsi Helsin­gin aja­man Apotin). Kaupunkien koko voisi toki tähän inte­groin­ti­in riit­tää ilman yhteistyötäkin, mut­ta eihän se kokon­aisu­u­den kannal­ta voi olla mis­sään mielessä tehokas tai opti­maal­isin ratkaisu.

    Olisi pitänyt heti ottaa maakun­nalli­nen malli lähtöko­hdak­si palvelu­iden jär­jestämisessä kun­tapo­h­jaisen mallin sijaan, kos­ka oli jo alus­sa selvää, että esim. pääkaupunkiseudul­la tai muual­lakaan tuskin syn­tyy riit­tävän isoa kun­taa ilman pakkoa, ja kun pakkoon ei halut­tu men­nä, niin tämä näköpi­iris­sä ole­va fiasko oli kyl­lä täysin odotet­tu lopputulos.

  22. Taval­liselle kun­ta­laiselle on yhdentekevää,miten organ­isaa­tiot tule­vaisu­udessa muo­dos­tu­vat. Tuskin sairaaloi­ta lakkaute­taan tai hoita­jia ja lääkäre­itä irti­san­o­ta. Ter­veyskeskuk­sen on olta­va sellainen,että sinne pääsee tarvit­taes­sa ja samoin erikois­sairaan­hoidon piiri­in tarvit­taes­sa. Jos terv.keskuksessa aina kova ruuhka,niin sinne resursse­ja lisää.Jos väkeä ei käy vas­taan­otoil­la niin sen­hän voisi sit­ten lopet­taa tai resurssit siir­ret­tävä sinne mis­sä on tarvet­ta. Han­kaluute­na­han on kuntalaiselle,että hoitoketju katkeaa siir­ryt­täessä peruster­vey­den­huol­losta erikois­sairaan­hoitoon. Luulisi tietoy­hteiskun­nas­sa ole­van osaamista saat­taa edes tietoko­neo­hjel­mat keskustele­maan keskenään.
    Vaikein kysymys sote-uud­is­tuk­ses­sa on val­lan ja rahan käyt­tö. En ymmär­rä mik­si juuri kun­nis­sa olisi sosi­aali- ja ter­veyspalvelu­jen osaami­nen. Tiedän kyllä,että niiden jär­jestämi­nen on lain mukaan kun­tien tehtävänä,mutta kyl­lä lakia voi muuttaa.Mielestäni vain tosi iso val­takun­nalli­nen toim­i­ja pystyy kehit­tämään uusia hyviä toim­inta­malle­ja ter­vey­den­huoltoon. Sen­hän voisi sit­ten omis­taa valtio,kunnat,kela ja muut vakuutusyhtiöt.Suomessa on vain 5.4milj. asukasta,tosin pin­ta-ala on suuri. Englan­nis­sa on aika hyvin toimi­va jär­jestelmä ja väkeä siel­lä moninker­tais­es­ti. Suomes­sa pitäisi vain varoa,ettei hallinto paisu nyky­isi­in mit­ta­suhteisi­in. Kun­tien organ­isaa­tiot ovat “keskuskaupungeis­sa” hyvin mutkikkaat ja moni­por­taiset. Konsernit,projektit,kunnalliset yhtiöt,kuntayhtymät jne tuot­ta­vat päätöksentekijöitä(virkamiehiä ja luottamushenkilöitä),jotka ovat vier­aan­tuneet kun­ta­lais­ten arjes­ta. Toteu­tuneet kuntaliitokset,eivät ole tuot­ta­neet synergiaetuja.

  23. Juho Laatu:
    Mitäpä jos annet­taisi­in perus­tus­lain mukaan itse­hallinnol­lis­ten kun­tien hal­li­ta itse itseään. Ei yksikään kun­ta halua vali­ta tehot­to­mia ratkaisu­ja, joten moti­vaa­tiop­uoli on kun­nos­sa. Meil­lä päin ylhäältä päin sanel­lut kepoisu­use­hdot näyt­täi­sivät tuhoa­van toimivia ja kun­ta­lais­ten hyviksi kokemia terveydenhoitojärjestelmiä. 

    Kun tit­telit riisu­taan, koko kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa kysymys on soten osalta kahdes­ta asi­as­ta, asioiden tehostamis­es­ta (väen vähen­tämis­es­tä) ja alueel­lis­ten tulon­si­ir­to­jen suu­ru­ud­es­ta tulevaisuudessa.

    Ensim­mäiseen liit­tyen kun­tien työn­tek­i­jät ja luot­ta­mus­miehet eivät yleen­sä ole kovin innois­saan tehostamis­es­ta, kos­ka siinä voi men­nä oma hom­ma alta. Jälkim­mäiseen liit­tyen kun­ta­lais­ten hyviksi koke­mat ter­vey­den­hoito­jär­jestelmät voivat olla tois­t­en kun­tien asukkaiden rahoit­tamia, joten ehkä val­ti­ol­la sit­tenkin on jotain san­omista asiaan.

    Kun­tien moti­vaa­tiop­uoli on sinän­sä kun­nos­sa, mut­ta kan­nus­timet ovat osin jotain ihan muu­ta kuin pitäisi. Oikein pienis­sä kun­nis­sa taas yksit­täis­ten kalli­iden poti­laiden pain­oar­vo on aivan liian suuri. Toisaal­ta taas Espoon into yhtyä Helsinki­in on jok­seenkin yhtä suuri kuin Kau­ni­ais­ten into yhtyä yhtään mihinkään. Kum­mal­lakin kyse on voimakkaista kannusteista.

  24. eggo:
    Ehdotan että lopete­taan peruster­vey­den­huolto. Selkiyt­täisi hiukan kuviota.

    Avaatko vähän tätä aja­tus­ta? Päin­vas­toin tehokku­ut­ta saat­taisi olla saatavis­sa miet­timäl­lä joitakin erikois­sairaan­hoidon ja pth:n välisel­lä rajal­la ole­via asioi­ta uudelleen siten, että ne meni­sivät perus­ta­son suuntaan.

    Poti­laankin kannal­ta olisi paras­ta, että mah­dol­lisim­man suuri osa asioista hoi­tu­isi ilman kuu­den kuukau­den aikasakkoa (“hoito­takuu”) erikoissairaanhoidossa.

  25. Viherinssi: Kun tit­telit riisu­taan, koko kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa kysymys on soten osalta kahdes­ta asi­as­ta, asioiden tehostamis­es­ta (väen vähen­tämis­es­tä) ja alueel­lis­ten tulon­si­ir­to­jen suu­ru­ud­es­ta tulevaisuudessa. 

    Aika paljon juuri noin. (Väen vähen­tämistä ja palvelu­iden keskit­tämistä ja kar­simista voi tosi­aan kut­sua kau­ni­isti tehostamisek­si. Käytän­nössä kulut saat­ta­vat kyl­lä nous­takin. Ja henkilökun­nan määrä saat­taa pysyä samana.)

    Ensim­mäiseen liit­tyen kun­tien työn­tek­i­jät ja luot­ta­mus­miehet eivät yleen­sä ole kovin innois­saan tehostamis­es­ta, kos­ka siinä voi men­nä oma hom­ma alta. 

    Eivätkä kun­ta­laisetkaan yleen­sä ole palvelu­iden huonon­tamis­es­ta innoissaan.

    Jälkim­mäiseen liit­tyen kun­ta­lais­ten hyviksi koke­mat ter­vey­den­hoito­jär­jestelmät voivat olla tois­t­en kun­tien asukkaiden rahoit­tamia, joten ehkä val­ti­ol­la sit­tenkin on jotain san­omista asiaan. 

    Min­un filosofi­ani mukaan perus­palve­lut olisi vii­sain­ta kus­tan­taa kaikille Suomen kansalaisille yhteis­vas­tu­ullis­es­ti. Ei siis niin, että köy­hien kun­tien köy­hät asukkaat saisi­vat huonom­mat palve­lut tai jou­tu­isi­vat mak­samaan niistä rikkaiden kun­tien vas­taavia asukkai­ta enem­män. Sama peri­aate siis koko maan sisäl­lä kuin kun­tienkin sisäl­lä. Sama peri­aate poli­isin ja lääkärin kulu­jen kat­tamiseen. Kukaan ei saa törsätä, eikä kukaan jää mui­ta vähem­mällekään. Rikkaan kun­nan rikas ja köy­hän kun­nan rikas kus­tan­ta­vat osan molem­pi­en kun­tien köy­hien palveluista.

    Kun­tien moti­vaa­tiop­uoli on sinän­sä kun­nos­sa, mut­ta kan­nus­timet ovat osin jotain ihan muu­ta kuin pitäisi. Oikein pienis­sä kun­nis­sa taas yksit­täis­ten kalli­iden poti­laiden pain­oar­vo on aivan liian suuri. Toisaal­ta taas Espoon into yhtyä Helsinki­in on jok­seenkin yhtä suuri kuin Kau­ni­ais­ten into yhtyä yhtään mihinkään. Kum­mal­lakin kyse on voimakkaista kannusteista. 

    Näin on. Yhdis­tymään kun­tia ei tarvitse kan­nus­taakaan. Tehoa yhdis­tymiset eivät pääsään­töis­es­ti tuo, ja paikallis­demokra­tial­lakin on oma arvonsa.

    Nykyisessä rahoi­tus­mallis­sa on moti­vaa­tio­ta vinout­tavia ongelmia, joka pitäisi kor­ja­ta. Mut­ta kun­tali­itok­set ovat täysin väärä menetelmä oikoa vaikka­pa kalli­iden poti­laiden ongel­maa, sosi­aal­i­ta­pauk­sien aiheut­tamia kus­tan­nuk­sia, kun­tien välisen joukkoli­iken­teen lip­pu­jen hin­taon­gel­maa, sosi­aalisen asun­to­tuotan­non kaavoitus­ta, tai rikkaiden kun­tien alhaisia veroprosentteja.

  26. Out­sider:
    luulisi ole­van mah­dol­lista suorit­taa tietokones­imu­loin­ti sotekus­tan­nuk­sista eri­lais­ten vai­h­toe­hto­jen välil­lä. Opti­moin­tite­htävänä etsit­täisi­in ratkaisua, jos­sa paikalliset ter­veyskeskuk­set, erikois­sairaalat jne tuli­si­vat tehokkaim­min käyte­tyk­si. Tilas­tot var­maan antaisi­vat hyvät alkuar­vot ohjelmalle.
    ‘snip’

    VATT on näitä tehokkuuk­sia laskenut jo ajat sit­ten, mut­ta ne eivät näytä kiin­nos­ta­van ketään, hihas­ta vaan vede­tään eri­laisia väestöpohjia.
    Näi­hin laskelmi­in perus­tuu käsi­tyk­seni 40.000 asukkaan sote-alueesta.

  27. Kun kunta‑, sote- ja eläkeikäu­ud­is­tuk­sista ei tai­da nyky­hal­li­tuk­sen voimin syn­tyä kun­nol­lisia tulok­sia, niin lopete­taan ne han­kkeet. Sen sijaan hal­li­tus ( ja eduskun­ta) voisi­vat hyväksyä keskeisiä tavoit­tei­ta, joi­hin tähdätään pitem­män ajan kulues­sa kuin hal­li­tuk­sen toim­inta-aika. Näin laa­japo­h­jaisel­la hal­li­tuk­sel­la luulisi ole­van rahkei­ta tarpeek­si. Esimerkik­si työl­lis­ten määrän lisäämi­nen, kansalais­ten suo­ran demokra­t­ian laa­jen­t­a­mi­nen, jol­lakin taval­la vero­jen keru­un ja palvelu­jen jär­jestämisen kohdis­tamisen samalle organ­isaa­ti­olle. Näin olisi suun­ta selvil­lä. Iso­jakin han­kkei­ta arvioitaisi­in sit­ten näi­den tavoit­tei­den kannal­ta niin, että ollaan menos­sa yhteis­es­ti hyväksyt­tyyn suuntaan.

    Keskustelu kun­tara­joista tai eläkeiästä ei enää olisi pääl­lim­mäi­nen asia. Ter­vey­den­huol­los­sa päädyt­täisi­in ilman muu­ta kohta­laisen suuri­in yksikköi­hin, joil­la olisi vero­tu­soikeus. Onko se samal­la “kun­ta” on tässä tois­ar­voinen kysymys. Isoil­la kaupunkialueil­la (ainakin pääkaupunkiseu­tu) pitäisi perus­taa “alue­val­tu­us­tot” suo­ran demokra­t­ian laajentamiseksi.

  28. Coun­try­boy:

    Kum­ma ettei kukaan näis­sä kuviois­sa puhu juurikaan Suomen eri­ar­vois­tavas­ta ter­vey­den­huol­losta, jos­sa varakas, työssäkäyvä mies elää 12–13 vuot­ta pidem­män elämän kuin köy­hä työtön. Työter­veyshuoltoon on sat­sat­tu paljon ja siel­lä lääkrien määrä on kas­vanut yli 50% 2000-luvul­la kun taas ter­veyskeskuk­sis­sa lääkärien määrä on vähentynyt.

    Olisiko kuitenkin eri sosi­aaliryh­mien eli­na­jan­odot­teel­la paljon enem­män tekemistä elin­tapo­jen eri­laisu­udel­la (tupakoin­ti, alko­holi, rav­in­to, liikunta)?

    Peruster­vey­den­hoito­jär­jestelmä on toki räikeän epä­tasa-arvoinen, mut­ta sen vaiku­tus eli­naikoi­hin lie­nee paljon elin­tapo­ja vähäisempi.

    Erikois­sairaan­hoito on paljon tasa-arvoisem­pi, kun­han sinne asti pääsee.

    On vähän surullista, että tässä sote-uud­is­tuskeskustelus­sa ei ole juurikaan esitet­ty mitään mikä kaven­taisi hyvin toimi­van työter­vey­den­hoidon ja ter­veyskeskusten välistä eroa. Pait­si yksi­tyisen sairaan­hoidon kelako­r­vausten pois­toa, jol­la vain lisät­täisi­in epä­tasa-arvoa pois­ta­mal­la esimerkik­si val­taos­alta eläkeläisiltä mah­dol­lisu­us päästä nopeasti hoitoon, jos ter­veyskeskuk­sen jono näyt­tää liian pitkältä.

  29. Raimo K: VATT on näitä tehokkuuk­sia laskenut jo ajat sit­ten, mut­ta ne eivät näytä kiin­nos­ta­van ketään, hihas­ta vaan vede­tään eri­laisia väestöpohjia.
    Näi­hin laskelmi­in perus­tuu käsi­tyk­seni 40.000 asukkaan sote-alueesta. 

    Kat­so myös http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/organisaatio/rakenne/yksikot/terveys_ja_sosiaalitalous/tilastoja.

    Ainakaan noi­ta pieniä tehokkai­ta kun­tia ei kan­nat­taisi pakot­taa mihinkään uusi­in hölmömpi­in kuvioi­hin. Osaa­vat näköjään itse opti­moi­da oman toim­intansa ja yhteistyönsä.

    (Helsin­ki voisi noiden tilas­to­jen val­os­sa tarvi­ta vielä remont­tia, liitok­sia, tai pilkkomista, vaik­ka onkin artikke­lin mukaan jo paran­tanut juoksuaan. 🙂 )

  30. Raimo K: VATT on näitä tehokkuuk­sia laskenut jo ajat sit­ten, mut­ta ne eivät näytä kiin­nos­ta­van ketään, hihas­ta vaan vede­tään eri­laisia väestöpohjia.
    Näi­hin laskelmi­in perus­tuu käsi­tyk­seni 40.000 asukkaan sote-alueesta.

    Ei VATT:n tutkimuk­ses­ta löy­dy mitään selvää tukea 40000 asukkaan sote alueelle. Itse asi­as­sa tutkimuk­sen (Luo­ma-Moisio, 2005) taulukon 7. mukaan näyt­täisi siltä, että tehokku­us lask­isi yli 35000 asukkaan kun­nas­sa. Vähän saman­laisi­in tulok­si­in on päädyt­ty Turun seu­tua koskevas­sa tutkimuk­ses­sa (Solakari&Viren, 2006). Näyt­täisi ole­van jonkin­lainen U‑muotoinen käyrä, jos­sa huono­ja ovat kaikkein pien­im­mät ja sic isoim­mat kunnat.

    Mut­ta jos tarkoite­taan, että erikois­ter­vey­den­huolto ja sairaalat ote­taan mukaan, sil­loin kv. tutkimusten mukaan tarvi­taan 200000–400000 väestöpo­h­jaa eli jonkin­laista alueellista/maakunnallista tasoa !

  31. Vit­sit, miten paljon kom­ment­te­ja. Kähee teema!

    Minus­ta erikois­sairaan­hoito voisi olla kokon­aan val­tion varoin hoidet­ta­va hom­ma: kaikille tas­a­puoliset palve­lut asuin­paikas­ta riip­pumat­ta. Ei se niin vaikea asia olisi toteut­taa. Kaik­ki täl­läi­nen länkä­tys on terpeetonta. 

    Poli­itikot sotke­vat asioi­ta ja ovat sokei­ta näkemään help­po­ja ratkaisuja. 

    Sote-piir­it ovat kyl­lä hyviä jär­jestämään palve­lut, mut­ta joka vuosi tulee lisälasku kun­nille. Eikä se johdu huonos­ta bud­je­toin­nista vaan siitä, että bud­je­toin­nis­sa ei vaan osa­ta varautua kaikki­in asioi­hin, kuten esim. Päi­jät-Hämeessä 2 miljoo­nan euron potilasvahinkokorvauksiin.

  32. Juho Laatu: Ainakaan noi­ta pieniä tehokkai­ta kun­tia ei kan­nat­taisi pakot­taa mihinkään uusi­in hölmömpi­in kuvioi­hin. Osaa­vat näköjään itse opti­moi­da oman toim­intansa ja yhteistyönsä.

    Tai sit­ten sat­tuvat ole­maan niitä kun­tia, joiden kohdalle ei ole sat­tunut kalli­ita tapauk­sia. Hajon­ta kas­vaa ihan tilas­tol­li­sista syistä pienis­sä yksiköis­sä rajusti, ja val­tiono­suuk­sien lasken­ta­jär­jestelmä tuot­taa joskus opti­me­ja ja joskus jotain muu­ta. Malli ei siis vält­tämät­tä ole kopioitavissa.

    Eurois­sa mitat­tuna suurim­mat kaupun­git eivät samal­la työ­tun­tite­hokku­udel­la ole euromääräis­es­ti yhtä tehokkai­ta, kos­ka yleinen kus­tan­nus­ta­so on korkeampi. Tämäkin heiken­tää vertailukelpoisuutta.

    Asi­aa voisi kom­pen­soi­da ver­taa­mal­la sote­meno­jen osu­ut­ta alueelta kerä­ty­istä tuloveroista. Täl­lä mit­tar­il­la esimerkik­si Helsin­gin ter­vey­den­huolto on varsin edullista vaikkei pär­jääkään Kau­ni­aisille. (Päästäisi­inkö syr­jäisim­mis­sä kun­nis­sa yli 100 %:n?) Mut­ta ei ihan hyvä tämäkään ver­tailu ole.

    Oikea yksikkökoko riip­puu hyvin voimakkaasti siitä, mitä yksikön on tarkoi­tus tar­jo­ta. Peruster­vey­den­huol­los­sa esimerkik­si Helsin­gin kokoinen alue on kovin suuri, vaa­ti­vas­sa eri­tyis­sairaan­hoi­dos­sa pieni. 

    Kun­tien kohdal­la vielä kysymys on paljolti siitä, mis­tä kun­tien rahat tule­vat, kos­ka mon­es­takaan syys­tä kun­tavero­pros­en­tit eivät saisi kovin paljon heit­el­lä samal­la työssäkäyntialueella.

    Siitä olen samaa mieltä, että jos tar­jol­la on “sama palve­lu­ta­so, uusi him­meli”, niin parem­pi jät­tää väli­in. Sote-uud­is­tuk­sil­la saavutet­ta­vat välit­tömät hyödyt ovat kuitenkin pieniä, todel­li­nen hyö­ty tulee vuosikym­me­nien aikana.

  33. Coun­try­boy: Ei VATT:n tutkimuk­ses­ta löy­dy mitään selvää tukea 40000 asukkaan sote alueelle. Itse asi­as­sa tutkimuk­sen (Luo­ma-Moisio, 2005) taulukon 7. mukaan näyt­täisi siltä, että tehokku­us lask­isi yli 35000 asukkaan kun­nas­sa. Vähän saman­laisi­in tulok­si­in on päädyt­ty Turun seu­tua koskevas­sa tutkimuk­ses­sa (Solakari&Viren, 2006). Näyt­täisi ole­van jonkin­lainen U‑muotoinen käyrä, jos­sa huono­ja ovat kaikkein pien­im­mät ja sic isoim­mat kunnat.

    Mut­ta jos tarkoite­taan, että erikois­ter­vey­den­huolto ja sairaalat ote­taan mukaan, sil­loin kv. tutkimusten mukaan tarvi­taan 200000–400000 väestöpo­h­jaa eli jonkin­laista alueellista/maakunnallista tasoa !

    VAT­Tin mukaan kokon­ais­te­hokkain kun­ta oli aikoinaan Rusko, jos­sa tuol­loin oli noin kolmisen tuhat­ta asukas­ta, mut­ta aikaisem­man tutkimuk­sen mukaan tehokkain väestöpo­h­ja eri toimi­aloil­la on eri­lainen — ter­veyskeskuk­ses­sa noin 40.000 — sote-alueista ei tuol­loin keskusteltu.

  34. Viherinssi: Tai sit­ten sat­tuvat ole­maan niitä kun­tia, joiden kohdalle ei ole sat­tunut kalli­ita tapauksia. 

    En tiedä onko joil­lain kun­nil­la todel­lisia vaikeuk­sia, joi­ta vuosien eri­laisu­us ei tasaa riit­tävästi. Jos asia on ongel­ma, eikä val­tio suos­tu taku­umiehek­si, suosit­te­len kun­nille vaku­u­tus­ta vapail­ta markki­noi­ta. Näin riskit katoavat.

    Eurois­sa mitat­tuna suurim­mat kaupun­git eivät samal­la työ­tun­tite­hokku­udel­la ole euromääräis­es­ti yhtä tehokkai­ta, kos­ka yleinen kus­tan­nus­ta­so on korkeampi. 

    Jos suurim­mat kaupun­git eivät pysty toteut­ta­maan palvelui­ta kohtu­ullisin kus­tan­nuksin, tämä lie­nee yksi syy olla keskit­tämät­tä palvelui­ta liikaa.

    Helsin­ki voisi hyvin ostaa osan palveluis­taan vaikka­pa Asko­las­ta, jos palve­lut tule­vat näin edullisem­mik­si. Helsin­ki taitaa tosin törsäil­lä ja tuot­taa asukkailleen kaik­ki palve­lut (useim­mista kun­nista poiketen) mah­dol­lisim­man lähel­lä kun­ta­laisia, kos­ka sil­lä on tähän varaa. Pikkukun­tien kan­nat­taa ostaa vaa­tivim­mat sairaan­hoitopalve­lut kauem­paa, kos­ka toteut­ta­mi­nen paikallis­es­ti tulisi liian kalliiksi.

    Asi­aa voisi kom­pen­soi­da ver­taa­mal­la sote­meno­jen osu­ut­ta alueelta kerä­ty­istä tuloveroista. Täl­lä mit­tar­il­la esimerkik­si Helsin­gin ter­vey­den­huolto on varsin edullista vaikkei pär­jääkään Kauniaisille. 

    En kan­na­ta malle­ja, jois­sa köy­hille pitäisi tar­jo­ta perus­palvelui­ta mui­ta halvemmalla.

    Oikea yksikkökoko riip­puu hyvin voimakkaasti siitä, mitä yksikön on tarkoi­tus tar­jo­ta. Peruster­vey­den­huol­los­sa esimerkik­si Helsin­gin kokoinen alue on kovin suuri, vaa­ti­vas­sa eri­tyis­sairaan­hoi­dos­sa pieni. 

    Suosikki­mallis­sani päätök­siä palvelu­iden toteut­tamis­tavas­ta tehdään paikallis­es­ti kun­nal­lis­demokra­t­ian puit­teis­sa. Kun­ta voi päät­tää, mitkä perus­palve­lut se toteut­taa itse ja mitkä ehkä tilaa suurem­mil­ta yksiköiltä. Markki­nat ja kun­ta­lais­ten halu saa­da hyviä palvelui­ta pitävät huolen siitä, että kullekin kun­nalle parhaat koot löy­tyvät ajan myötä.

    Kun­tien kohdal­la vielä kysymys on paljolti siitä, mis­tä kun­tien rahat tule­vat, kos­ka mon­es­takaan syys­tä kun­tavero­pros­en­tit eivät saisi kovin paljon heit­el­lä samal­la työssäkäyntialueella. 

    Olen ehdot­tanut mallia, jos­sa perus­palvelu­iden rahoi­tus tulee pääosin val­tion veroista niin, että kullekin kun­nalle mak­se­taan sen tarpei­den mukaan könt­tä­sum­ma. Lisäku­lut kukin kun­ta kus­tan­ta­isi itse.

  35. Mat­ti Vilan­der: Minus­ta erikois­sairaan­hoito voisi olla kokon­aan val­tion varoin hoidet­ta­va hom­ma: kaikille tas­a­puoliset palve­lut asuin­paikas­ta riip­pumat­ta. Ei se niin vaikea asia olisi toteut­taa. Kaik­ki täl­läi­nen länkä­tys on terpeetonta.

    Mut­ta kuten Osmo tote­si, sit­ten pitää myös peruster­vey­den­huol­lon toteut­ta­jana ja mak­sa­jana olla val­tion. Muuten käy niin, että kun­nat keskit­tyvät sinkoa­maan poti­lai­ta kohti erikois­sairaan­hoitoa, jos sil­lä vain mitenkään saa poti­laan pois perustasolta.

    Ja sit­ten jos näin tehdään, so ja te eriy­tyvät toi­sis­taan. Siel­läkin on riskiä siitä, että so ja te eri taho­jen jär­jestäminä keskit­tyvät työn­tämään käyt­täjiä toisilleen.

    Joten tästä päästään siihen, että val­tio jär­jestää kaiken. Se kyl­lä mah­dol­lis­taisi mon­en­laista uut­ta raken­net­ta ja opti­moin­tia, mut­ta paikalli­nen vaikut­ta­mi­nen lop­puu siihen.

  36. Min­is­teri Guzen­i­na-Richard­son sanoi Ylen mukaan äsket­täin, että sairaan­hoitopi­ire­jä ei lakkaute­ta, vaan ain­oas­taan niiden nimi saat­taa muuttua.

    Taitaa siis tämä tähän asti ain­oa selvä asia olla sekin epäselvä.

    Oma kun­ta on sairaan­hoitopi­irien rajal­la ja juuri ehti tehdä päätök­sen sen vai­h­tamis­es­ta toisen maakun­nan suun­taan. Nyt pitäis uusien kun­talu­ot­ta­mushenkilöi­den päästä jyvälle mihin suuntaan/suuntiin sote-selvi­tyk­siä pitäisi tehdä ja kenen kanssa. Toiv­ot­tavasti nämä ERVA-exper­tit sit­ten ovat ajan­tasal­la mikä hei­dän selvi­tysalueen­sa edes on.

    Kun­nan päätök­sen­tekokoneis­ton pitäisi uusien kun­tali­itos­selvi­tys­ten sijaan yrit­tää saa­da pidet­tyä edel­lis­ten ketjutet­tu­jen liitosten rasit­ta­ma yli­har­mon­isoitu talous pystyssä, mut­ta asioiden tärkeysjärjestys ja suurem­pi viisaus ei asu meissä.

  37. Viherinssi:
    ‘snip’
    Ja sit­ten jos näin tehdään, so ja te eriy­tyvät toi­sis­taan. Siel­läkin on riskiä siitä, että so ja te eri taho­jen jär­jestäminä keskit­tyvät työn­tämään käyt­täjiä toisilleen.

    Joten tästä päästään siihen, että val­tio jär­jestää kaiken. Se kyl­lä mah­dol­lis­taisi mon­en­laista uut­ta raken­net­ta ja opti­moin­tia, mut­ta paikalli­nen vaikut­ta­mi­nen lop­puu siihen.

    Innokas­ta keskustelua, mut­ta käytän­nön tietoa niukasti, eri­tyis­es­ti sosi­aal­i­toimen osalta.

    Todel­lisu­udessa sosi­aal­i­toimen ja ter­vey­den­huol­lon rajap­in­taa on varsin vähän ja se voidaan kyl­lä hoitaa nyky­isin jär­jeste­lyin sote-alueen toimesta.

    Sitä että val­tio jär­jestää kaiken, on toki kokeil­tu itäisessä naa­puris­samme eikä sitä sys­teemiä pidet­ty esimerkil­lisenä — no, jotkut pitivät.

  38. Kun­tara­jo­jen siirte­ly vaikut­taa väestön ikään­tymiseen siten, että sinne omaan rakkakaaseen kun­nan­taloon ei riitä osaavia paper­in­pyörit­täjiä kun palkkara­hat ja ihmiset tarvi­taan hoivotyöhön.

    kun­tau­ud­is­tuk­ses­sa silti pitäisi puhua pitäjä/kunnanosa demokra­ti­as­ta paljon enem­män ja tehdäkin jotain, jot­ta opit­taisi­in kokemuksesta.

    Kon­sern­i­mainen ajat­telu mah­dol­lis­taisi kunnnval­tu­uteilille oppimis­mah­dol­lisuuk­sia ensin vähän pienem­mis­sä kuviois­sa ja jotain päät­tämistä pide­tään paikallisena.

    Toisaal­ta, lau­tamiehistä on onnek­si luovut­tu oikeudessa. Lau­tamiehet oli­vat hyvä asia niin kauan kun he tun­si­vat ihmisiä — nykyiset puolue­jär­jestelmän valiot eivät enää hyödytä demokra­ti­aa ja val­lan kolmi­jakoa. Sama val­u­vi­ka voi tul­la pitäjä/kaupunginosavaltuustoihin.

    Päätös­val­ta tarkoit­taa päät­tämistä rahasta.

  39. Nyt näyt­tää siltä, että hal­li­tus/Guzen­i­na-Richard­son on vih­doin tul­lut järki­in­sä ja otta­mas­sa lähtöko­hdak­si van­hat sairaan­hoitopi­ir­it, joi­ta Suomes­sa lie­nee parikym­men­tä. Tätähän THL ja asiantun­ti­jat ovat koko ajan esit­täneet. Miten kun­tien väli­nen työn­jako ja rahoi­tu­so­su­us sit­ten hoide­taan jää nähtäväk­si. Malle­ja kyl­lä löy­tyy mm. Ruot­sista ja Tan­skas­ta. Ruot­sis­sa alueil­la vero­tu­soikeus, Tan­skas­sa ei. Kum­mas­sakin maas­sa päät­täjät val­i­taan vaaleilla.

    Voidaan­han tietysti asi­at jär­jestää kokon­aan val­tion toimes­takin, kuten Englan­nis­sa. Täl­löin kuitenkin ja tai ehkä joka tapauk­ses­sa julkises­ta ter­vey­den­huol­losta tulee köy­hem­män väen ja van­hus­ten perus­palvelu. Työssä käyvä väestö saa työter­veyshuol­lon ja yksi­tyisen sek­torin kaut­ta parem­man ter­vey­den­huol­lon, jota val­tio tukee runsaskätisesti.

  40. Viherinssi: Mut­ta kuten Osmo tote­si, sit­ten pitää myös peruster­vey­den­huol­lon toteut­ta­jana ja mak­sa­jana olla val­tion. Muuten käy niin, että kun­nat keskit­tyvät sinkoa­maan poti­lai­ta kohti erikois­sairaan­hoitoa, jos sil­lä vain mitenkään saa poti­laan pois perustasolta.
    ‘snip’

    Siis verot val­tion maksettaviksi!

  41. Kyl­lähän val­tiokin tietysti voisi olla toteut­ta­jana kuten Englan­nis­sa. Mut­ta hei­dän NHS sys­teeminsä on kai jotenkin näivet­tynyt, eikä enää hyvä malli. Parem­pi vai­h­toe­hto olisi kuitenkin joku kun­taa suurem­pi alueelli­nen taso, jota val­tio tuk­si. Käsit­tääk­seni STM:n entisen kansli­apääl­likön ehdo­tus (15–20 sote-aluet­ta) oli melko hyvä, mut­ta hal­li­tus torp­pasi sen poli­it­tisin perustein. Olen­naista on rajan pois­t­a­mi­nen perus ja erikoishoidon väliltä ja pal­lot­telun lopettaminen

  42. JTS: Kun­tara­jo­jen siirte­ly vaikut­taa väestön ikään­tymiseen siten, että sinne omaan rakkakaaseen kun­nan­taloon ei riitä osaavia paper­in­pyörit­täjiä kun palkkara­hat ja ihmiset tarvi­taan hoivotyöhön.

    Ja tapa jol­la kun­tara­jo­jen siirte­ly vaikut­taa asi­aan: kun oma kun­nan­ta­lo laite­taan myyn­ti­in (vaik­ka sille ei tosin löy­dy osta­jia) ja toimin­not siir­retään suurkun­nan rakkaaseen kaupung­in­taloon, sinne pitää palkata osaavia paper­in­pyörit­täjiä yhteen­sä enem­män kuin niis­sä omis­sa pienis­sä kun­nan­talois­sa oli. 

    Kos­ka suu­ru­u­den ekono­mia ja pros­es­sit, ja kos­ka rahat eivät ole enää kenenkään omia — nehän tule­vat muil­ta veron­mak­sajil­ta — joten jokainen mah­dolli­nen lisä­po­si­tio kan­nat­taa toki täyttää.

    Hoi­vatyö hoituu sit­ten varas­toimal­la varas­toita­vat hie­man tiivi­im­min ja kauem­pana sieltä mis­sä ennen asuivat.

    Paper­in­pyörit­täjää tuskin saat mil­lään ihan pienel­lä ilveel­lä ryhtymään vaipanvaihtotyöhön.

  43. Coun­try­boy: Kyl­lähän val­tiokin tietysti voisi olla toteut­ta­jana kuten Englan­nis­sa. Mut­ta hei­dän NHS sys­teeminsä on kai jotenkin näivet­tynyt, eikä enää hyvä malli.

    Ei se näivet­tynyt ole, ainakaan rahan­pu­ut­teeseen; rahoi­tus kasvoi välil­lä 2000–2008 jotakuinkin kaksinker­taisek­si 54 G£:sta 104 G£:aan, eli BKT-osu­us kasvoi 5.5%:sta 7.2%:iin. Saatu palve­lu­ta­so ei kyl­läkään paran­tunut siinä suh­teessa kuin kus­tan­nuk­set kasvoivat.

    http://marginalrevolution.com/marginalrevolution/2013/01/a‑united-kingdom-spending-update.html

  44. Seu­raa­va Vihrei­den kansane­dus­ta­jan puheen­vuoro on täyt­tä asi­aa ja ilah­dut­tavaa suo­ra­puheisu­ut­ta hal­li­tus­puolueen riveistä:

    http://www.hs.fi/politiikka/Sinnem%C3%A4ki+syytt%C3%A4%C3%A4+kokoomusta+kuntauudistuksen+ep%C3%A4onnistumisesta/a1305643374925

    Olisiko Osmo sin­unkin aika hel­lit­tää hal­li­tuk­sen uskol­lisen soturin roolista, joka monista näistä kir­joituk­sis­tasi mielestäni jotenkin näkyy? Jos Kokoomus ei kestä avoin­ta ja kri­it­tistä julk­ista keskustelua aiheesta, niin se on kai hei­dän ongel­mansa, eikä sitä pidä sälyt­tää koko kansan ja veron­mak­sajien taakak­si vuosikym­meniksi tekemäl­lä nyt poli­it­tisin ja ide­ol­o­gisen perustein hätiköi­tyjä ja vääriä ratkaisu­ja näin mit­tavas­sa asiassa.

  45. JTS:
    Kun­tara­jo­jen siirte­ly vaikut­taa väestön ikään­tymiseen siten, että sinne omaan rakkakaaseen kun­nan­taloon ei riitä osaavia paper­in­pyörit­täjiä kun palkkara­hat ja ihmiset tarvi­taan hoivotyöhön.
    ‘snip’

    Ja sit­ten, kun kun­tara­jaa on siir­ret­ty, ne ihmiset ja rahat ilmestyvät jostakin?
    Kun­nan­talon poruk­ka on niin pieni, että sil­lä on aivan mar­gin­aa­li­nen merk­i­tys hoito- ja hoiva­palvelu­jen henkilöstötarpeeseen.
    Ja sopii yrit­tää koulut­taa esim. kun­nan­si­h­teeri tai kir­jan­pitäjä lähihoitajaksi.

  46. Sin­nemä­ki näyt­tää kom­menteis­saan osuneen asian ytimeen, näin­hän asi­at valitet­tavasti ovat. Kokoomus on juut­tunut liikaa tähän “vah­va peruskun­ta” mantraan. Ei se kaikkea ratkaise, nythän vah­va peruskun­ta Jyväskylä (mon­ta kun­taa yhdis­tet­ty, Hen­na Virkkusen kotikun­ta) näyt­ti irti­sanoneen koti­hoidon sopimuk­set köy­hiltä ja vaikeuk­sis­sa olevil­ta ihimisiltä.

    Toivoisin, että näi­hin ihmis­ten ter­vey­seroi­hin kiin­nitet­täisi­in myös huomio­ta, varsnkin kun huo­mau­tuk­sia on tul­lut mm. OECD:ta. Ohes­sa link­ki prof. Mart­ti Kekomäen puheen­vuoroon asiasta.

    http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/uutisia/2012/Sivut/terveydenhuoltoa-ei-kannata-jattaa-markkinoiden-hallintaan.aspx

  47. Suo­ma­laiset halut­to­mia palvelu­alalle? Ainakin ter­vey­den­huoltoalalle kai­vataan todel­la paljon uusia hoivaavia käsiä. Mon­es­ta muus­ta puuhas­ta voidaan pakon edessä kar­sia ja tur­va­ta ihmis­ar­voinen hoito. Tämä on ikälu­okkamme todel­li­nen haaste. Kaik­ista ei vaan hoito­työhön ole, mut­ta ei kai ole tarkoi­tus, että ambu­lanssit aja­vat sato­ja kilo­me­tre­jä. Rankkaa tek­stiä, mut­ta raskas on asi­akin. Kuka puhuu varat­toman ter­vey­den asi­aa, kun hyvä veli verkos­tot saa­vat val­taansa kaik­ki val­taa pitävät.

  48. Väestöpo­h­jan ja soten tehokku­u­den linkit­tämi­nen on kum­mallista, kos­ka pienen kun­nan asukkaalle pieni ja hiukan kalli­impi ter­veysase­ma voi olla parem­pi kuin ei ter­veysase­maa lainkaan. Toisek­si on huo­mat­ta­va, että riskien pul­veroin­ti on jo ole­mas­sa: val­tiono­su­us ja kalli­in hoidon tasaus. Entä soten yhdis­tämi­nen. Pienis­sä kun­nis­sa voi olla huo­mat­ta­van paljon helpom­pi löytää ihmisille oikea hoitopaik­ka, kos­ka asi­akas ei huku mas­saan ja sotea on helpom­pi johtaa, kun ei ole mon­taa pomoa. Entä yleis­lääketi­eteen muut­tumi­nen; epäilen vah­vasti. Yleis­lääketi­eteen tehtävä on ottaa vas­taan kaik­ki poti­laat, ja löytää heille oikea hoitop­ut­ki, on se sit­ten lepo tai syöpäosas­to. Entä sauma­ton hoitoketju? Saat­taa tarkoit­taa sitä, että kus­tan­nuk­set karkaa­vat käsistä. Entä vat­tin tutkimuk­set ter­veysasemista? Menetelmät kyl­lä tieteel­lisen näköisiä (esim. SFA), mut­ta päät­täjil­lä pitäisi joskus olla munaa kysyä mitkä osat tutkimuk­sista perus­tu­vat hypo­tee­sei­hin ja mitkä aineis­toi­hin (ja mil­laisi­in aineis­toi­hin), eikä vain nyökytel­lä sem­i­naareis­sa ja näytel­lä ymmärtävän­sä asi­as­ta. Järke­vim­mät ovat tosin tajun­neet jo aika päivää sit­ten, että ei tässä poti­laista puhuta, vaan äänestäjistä.

  49. Ongel­ma tässä on myös saa­da lääkärit takaisin työter­veyshuol­losta ja yksi­tyis­sek­to­ril­ta ter­veyskeskuk­si­in. Se onnis­tuu parem­min jos takana on laa­jem­pi organ­isaa­tio ja kol­le­giaa­li­nen tuki. Täl­löin joke sote-piir­i­tyyp­pinen alueellinen/maakunnallinen sys­tee­mi voi toimia parem­min. Toki ter­veyskeskusten on myös uusit­ta­va toim­intat­apo­jaan lääkärien kannal­ta jous­tavam­mik­si. Kun­tata­so voisi toimia vielä peruster­vey­den­huol­los­sa, mut­ta jos mukaan ote­taan myös erikois­sairaan­hoitoa tarvi­taan vähin­tään 200000 asukkaan pohja.

    Nythän lääkärit ovat karan­neet yksityissektorille.

  50. Sote-uud­is­tuk­sen ongel­ma on, että sitä yritetään vään­tää tuotan­non lähtöko­hdista, vaik­ka jo ter­vey­den­huolto­lais­sa lukee oikea vas­taus: asiakaskeskeisyys(asiakaslähtöisyys).

    Mik­sei sote:n “kun­nan” koko voisi olla 1 asukas?

    NHS:n Per­son­al Health Bud­get ‑kokeilun tyyp­pis­es­ti tarvit­ta­va riit­tävän rohkea askel Suomes­sa olisi hypätä suo­raan aitoon valin­nan­va­pau­teen, jos­sa asi­akas käyt­täisi jokaiselle kansalaiselle perustet­ta­van henk.koht. ter­veystilin sum­maa niihin sosi­aali- ja ter­veyspalvelui­hin, joista itse kokee hyötyvänsä.

    Ter­veystilin rahamäärä voitaisi­in määritel­lä val­takun­nal­lis­es­ti diag­noosien ja riskitek­i­jöi­den mukaan -> aito pri­or­isoin­ti koskien koko sote:a. Tämä olisi suurin työ han­kkeen onnis­tu­misek­si, mut­ta pri­or­isoin­ti, aito ter­veystarpei­den määrit­te­ly tulee joka tapauk­ses­sa tehtäväk­si ennem­min tai myöhemmin.

    Se, mil­laisia tuot­tei­ta sum­mal­la voisi ostaa, pitäisi tuot­teis­tuk­sen kaut­ta määritel­lä. Pitäisikö esim. tuot­teen olla vuosi­hin­ta yksit­täis­es­tä palvelus­ta vai esim. esh:ssa drg-pohjainen.

    Erva-aluet­ta val­tio-ohjauk­ses­sa tarvit­taisi­in siihen, että erva olisi se instanssi, joka voisi vali­ta palvelun­tuot­ta­jat, joil­la on oikeus “tuot­taa ter­veyt­tä”. Näitä palvelun­tuot­ta­jia voisi­vat omis­taa myös julk­isy­hteisöt, mut­ta erval­la voisi olla pakote tuot­taa vaa­ti­va kiireelli­nen hoito. Ervan ohel­la voisi toimia AVI, joka mit­taa ja valvoo palveluntuottajia.

    Täysin sään­telemät­tömän lib­er­aali malli ei kuitenkaan voisi olla, eli tuo palvelun­tuot­ta­jien val­in­ta pitää jonkun tehdä, kos­ka ter­veystalousti­eteen määrit­telemä agent­ti (lääkäri) tun­tee jär­jestelmän, poti­las ei, eli erään­lainen edun­valvo­ja poti­laalle tarvi­taan. Tässä mallis­sa se voisi olla suure­na tilaa­jayk­sikkönä juuri erva.

    Tässä mallis­sa tulisi myös yleinen vaku­u­tus­po­h­jainen rahoi­tusjär­jestelmä yhdis­tää veropo­h­jaiseen — se onko mallin nimi sen jäl­keen veropo­h­jainen jär­jestelmä vai ter­veystil­i­jär­jestelmä, olisi var­maankin sivuseikka.

    Pyy­dänkin nyt teitä etsimään heikko­ja kohtia tästä “kun­ta-mallista”.

Vastaa käyttäjälle Raimo K Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.