Pala Helsinkiä meni

HSL:n hal­li­tus päät­ti tänään muut­taa raitio­vaunu 3:n numeroin­nin niin, että se on välil­lä nro 3 ja välil­lä nro 2.

Mik­si kol­mosel­la on ollut tun­nuk­set 3B ja 3T eikä pelkkä kol­mo­nen? Se johtuu muinais­es­ta Van­han yliop­pi­lastalon pysäk­istä, johon tuli kol­mo­nen toisaal­ta Alek­sil­ta jatkaak­seen Töölöön (3T) ja Bule­vardil­ta, jatkaak­seen Kallioon (Berghäll) (3B).  Tätä pysäkkiä ei ole ollut vuosikym­meni­in, mut­ta tun­nuk­set jäivät, vaik­ka oli yksiselit­teistä, mihin seu­raa­va kol­mo­nen oli menossa.

Sit­ten kol­mosen reit­tiä muutet­ti­in niin, että se tulee saman kier­roksen aikana kak­si ker­taa ase­man pysäkille ja vielä samalle puolelle ja jatkaa siitä eri suun­ti­in siitä riip­puen, mis­tä se sil­lä ker­taa oli tulos­sa.  Nyt eivät van­hat tun­nuk­set riit­täneetkään, kos­ka täs­mälleen sama vaunu meni eri suun­ti­in. Päätet­ti­in, että vaunu vai­h­taa tun­nus­ta kak­si ker­taa reit­tin­sä aikana, ker­ran Eteläsa­ta­mas­sa ja toisen ker­ran Eläin­tarhas­sa. Niin­pä ase­malle Rauta­tien­torin suun­nas­ta tul­lessaan 3T ja 3B jatka­vat eri suun­ti­in, en tosin muista kumpi kumpaan. Kan­nat­taa kat­soa mitä vau­nun otsas­sa lukee.

Tämä on niin sekavaa, että nyt sitä selkeytetään tekemäl­lä tois­es­ta lin­jas­ta nro 2 ja tois­es­ta nro 3.  Numeron vai­h­to kak­si ker­taa reitin aikana säi­lyy, kos­ka ei sitä voi pois­taa. Seka­vana se siis säi­lyy. Minus­ta olisi ollut selkeäm­pää tehdä kol­moses­ta kol­mo­nen. Reit­ti olisi kaikil­la muil­la pysäkeil­lä täysin yksiselit­teinen, pait­si ase­mal­la. Siinä taas joutuu joka tapauk­ses­sa luke­maan vau­nun otsas­ta, mihin se on menossa.

Sel­l­ainen muu­tos tehti­in, että vaunu 3B, jos­sa nyt lukee, että se menee johonkin mys­tiseen Eläin­tarhaan, menee tästä eteen­päin Kallioon.

Museovi­ras­to on suo­jel­lut vähäpätöisem­piäkin arvo­ja kuin kol­mosen numeroinnin.

PS.

Nelo­nen on nelo­nen molem­pi­in suun­ti­in kul­jet­taes­sa. Mik­si meil­lä on erik­seen 7A ja 7B vaik­ka ratikan kulkusu­un­nas­ta näkee selvästi, mihin se on menossa?

38 vastausta artikkeliin “Pala Helsinkiä meni”

  1. Olen tyy­tyväi­nen että kol­mos hässäkkä vih­doin siir­tyy his­to­ri­aan. Olen ollut vaikeuk­sis­sa kun olen joutunut selit­tää Kai­vokadul­la tai Man­ner­heim­intiel­lä ulko­maisille tur­is­teille mil­lä raitio­vaunul­la pää­sisi Olympiater­mi­naalille, kun noi­ta kol­mosen alakir­jaimia viime reit­timuu­tok­sen jäl­keen ei mil­lään muista.

  2. 7A ja 7B on muka­va erotel­la vaik­ka sen takia, että kun Pasi­lan ase­mal­la asema­hallin mon­i­torista kat­soo, mihin aikaan ratik­ka läh­tee, niin on mukavaa tietää, kumpi seiska on kyseessä. Ehkä loogista, että numero on sama, kos­ka kul­jet­tu reit­ti on sama. Sikäli olisi loogista, että 3B ja 3T olisi myös säilytetty.

  3. Oli kol­mosen numeroin­nista mitä tahansa mieltä (minä kan­natan numeroiden muut­tamista), on minus­ta selvää, his­to­ri­an kun­nioit­tamista ja suo­jelua voi tehdä fik­sum­minkin. Minus­ta tässä on pikem­minkin tarve doku­men­toi­da his­to­ri­aa, ei yrit­tää väk­isin säi­lyt­tää sitä suo­jelul­la. Kun­nol­lista doku­men­toin­tia suo­jelun sijaan voisi välil­lä harki­ta myös raken­nusten (liian tiukan) suo­jelun sijaan. Ongel­ma on tietysti se, että museovi­ras­tol­la ei ole varaa tehdä/teettää tätä työtä, mut­ta suo­jelumääräys ei mak­sa mitään — ainakaan museovirastolle.

  4. Ker­rankin olen Osmon kanssa täysin vas­takkaista mieltä (pait­si tuos­ta 7A/B:stä). Kol­mosen lin­janu­meroin­nin purkami­nen oli erit­täin hyvä parannus.

    Syy on johdon­mukaisu­us. Mis­sään muual­la Helsin­gin seudul­la ei tarvitse kat­soa määrän­pääkyltistä, minkä bussin tai vau­nun kyyti­in nousee, kun­han tietää ole­vansa oikean suun­nan pysäkil­lä.* Olisi jär­jetön­tä, jos 3 olisi sit­ten yksi poikkeus. Täl­laisia “ylläre­itä” ei saa vain olla.

    Ja on ihan eri asia selit­tää tun­tem­at­toma­llekin, että “ota lin­ja 2” kuin että “ota se 3, jon­ka määrän­pää on Töölö”.

    3B ja 3T oli­vat var­masti myös haas­teel­lisia, kos­ka mis­sään seudul­la muual­la kir­jain­lisäk­keet eivät merkkaa täysin eri suun­tia. Mut­ta ne oli­vat silti parem­pia kuin pelkkä 3. Jollei kir­jaimia oppin­ut, on tietysti ihan sama, onko se B vai T. Mut­ta jos oppi, siitä oli ihan oikeaa hyö­tyä. Kalli­o­lainen kyl­lä oppii nopeasti, kun kul­kee 3B:llä edestakaisin, että 3B on se oma ratik­ka. Päteväthän nuo van­hat muis­tisään­nötkin yhä: 3B menee edelleen Kallioon ja 3T Töölöön.

    Oslos­sa on muuten metrolin­jakin, joka toimii juuri samoin eli käy samal­la pysäkil­lä kak­si ker­taa ja vai­h­taa lin­jatun­nus­ta välis­sä 4:stä 6:ksi.

    *) Metro on tästä poikkeus, mut­ta metrol­la­han ei ole linjanumeroitakaan.

    1. Ja on ihan eri asia selit­tää tun­tem­at­toma­llekin, että “ota lin­ja 2″ kuin että “ota se 3, jon­ka määrän­pää on Töölö”.

      Nyt päästään sanomaqan, että ota lin­ja 3 pait­si, jos otat sen Olympiater­mi­naalis­sa tai sen jäl­keen, ota lin­ja 2. Tämä se vas­ta on selkeää.

  5. “Museovi­ras­to on suo­jel­lut vähäpätöisem­piäkin arvo­ja kuin kol­mosen numeroinnin.”

    Valitet­tavasti.

  6. Kyl­lä sen reitin muu­tok­seenkin olisi halu­ja. HKL:n kannal­ta helpom­pi pitää kol­mo­nen aikataulus­sa jos se ei olisi niin kovin pitkä. Eli esim. katkaistaan lenk­ki jom­mas­ta kum­mas­ta päästä. Tule­van kakko­nen voisi käy­dä kään­tymässä Tehtaankadun län­sipäässä, mut­ta kun sille Fredal­ta tule­val­la kol­moselle ei taas ole oikein kään­tösil­mukkaa esim. Olympiater­mi­naalil­la. Pitäisi tehdä kiskot jonkun kort­telin ympäri jotenkin.

  7. Toiv­ot­tavasti kukaan van­ha stadi­lainen ei nouse Kai­vokadul­la lin­jalle 2 men­näk­seen Toiselle linjalle. 

    Enti­nen lin­ja 2 jou­tui lakkau­tus­listalle v2004, kun kaupun­gin talousti­lanne heikkeni ja kus­tan­nussäästöjä haet­ti­in lip­pu­jen hin­to­jen koro­tusten estämisek­si. Samal­la esitet­ti­in myös lin­jan 1 lakkaut­tamista, mut­ta se jäi liikennöimään.

  8. Nyt kun pyhää kol­mos­ta ei enää ole, olisi syytä lopet­taa niiden uusien lin­jo­jen ren­gaslin­jaus ja katkaista ne kahdek­si eri päätepysäk­it omaavak­si linjaksi.

    Esim uuden 3T:n päät­tärit Eläin­tarhas­ta Pasi­laan ja Kaivopuis­tos­ta Telakkakadulle, 3B:n Eläin­tarhas­ta jon­nekkin Töölöön ja Kaivopuis­tos­ta vaik­ka Telakkakadulle, tai muuanne.

    On turhaut­tavaa käve­lyt­tää matkus­ta­jia Eläin­tarhas­sa edel­lä ole­vaan raitio­vaunuun tai jät­tää eläin­tarhan reit­ti välil­lä aja­mat­ta kos­ka ren­gaslin­jaa ei voi pitää aikataulus­saan, huonoa asi­akas­palvelu­a­han sel­l­ainen on.

  9. Työ­matkaa­ja:
    7A ja 7B on muka­va erotel­la vaik­ka sen takia, että kun Pasi­lan ase­mal­la asema­hallin mon­i­torista kat­soo, mihin aikaan ratik­ka läh­tee, niin on mukavaa tietää, kumpi seiska on kyseessä.

    Täl­lä perus­teel­la jokaikisel­lä lin­jal­la pitäisi olla eri suun­ti­in eri lin­jakir­jain. Läh­tee­hän Pasi­las­ta esimerkik­si 58:kin eri suun­ti­in, ja niistäkin pitää tietää, kumpaa taulua pitää katsoa.

    Sitä pait­si var­maan kukaan ei oikeasti muista, miten päin ne seiskan kir­jaimet menevät. Minäkään en muista, vaik­ka asuin muu­ta­man vuo­den yhden seiskan pysäkin vier­essä. Ja sille on selkeä seli­tyskin: 7:n kir­jainero­jen muis­tamis­es­ta ei ole mitään käytän­nön hyö­tyä, toisin kuin 3:n nyky­is­ten kir­jainero­jen muistamisesta.

  10. Osmo Soin­in­vaara: Nyt päästään sanomaqan, että ota lin­ja 3 pait­si, jos otat sen Olympiater­mi­naalis­sa tai sen jäl­keen, ota lin­ja 2. Tämä se vas­ta on selkeää. 

    No kun tun­tem­at­toma­lle selit­tää, tuskin tarvit­see useinkaan arva­ta, mis­tä pis­teestä tämä läh­tee. Menee­hän joka paikkaan eri pis­teistä eri lin­jo­ja. En koe, että pitäisi silti valit­taa siitä, että on vaikea­ta selit­tää, kun Kallioon pääsee lin­jal­la 9, jos läh­tee Pasi­las­ta; lin­jal­la 23, jos läh­tee Ilmalas­ta; lin­jal­la 53, jos läh­tee Munkkiniemestä ja niin edelleen. Ihan yhtä lail­la nyt Kallioon alkaa päästä edelleen lin­jal­la 3 sekä lin­jal­la 2 vähän muualta.

    Suh­taudu asi­aan niin, että lin­jal­ta 3 on lin­jalle 2 aina 0 min­uutin vai­h­toa­jal­la tar­jot­tu vai­h­toy­hteys, joka on tehty niin vai­vat­tomak­si, ettei tarvitse edes ahte­ri­aan penkistä nostaa.

  11. Ennen oli parem­min. Sil­loin raitio­vaunut eivät kulke­neet kävelykadulla.

  12. Täältä löy­tyy joka näköko­h­ta: http://hslliikenteessa.blogspot.fi/2012/02/kolmosen-ratikka-vie-vaarille-raiteille.html

    Ei sitä kukaan enää lue, pait­si joku suun­nit­teli­jan­re­tale ehkä. Edelli­nen viesti oli viime eloku­ul­ta, kunnes äsken nokitin:

    - — -

    (1) Hei te, jot­ka vain nysväätte ja kek­sitte koiruuk­sia rehellis­ten ihmis­ten kiusaamisek­si, koet­takaa kestää.. 🙂

    (2) Pahim­mak­si ongel­mak­si näyt­tää jääneen, että numeron vai­htues­sa ns. päät­täreil­lä epä­toivoiset ulko­maalaiset – jot­ka jostain kum­man syys­tä kyl­lä tietävät ole­vansa juuri nyt tasaus­pysäkil­lä – hyp­pivät ulos vaunus­ta päät­töminä kanoina. Min­ul­la on ehdotus:

    Vau­nun sisäl­lä lin­janu­meronäyt­töi­hin koko matkan ajak­si 2/3.

    Ei muuten hait­taisi, vaik­ka kaikkia mah­dol­lisia lin­janu­meroi­ta varten han­kit­taisi­in joka spåraan parikolme eril­listä vähän isom­pikokoista val­otä­plänäyt­tö­taulua (mah­tu­isi sit­ten vas­taavasti pysäkkin­imi­in pari kir­jain­ta lisää). Tuskin mak­saisi jät­ti­mal­tai­ta. Jos ei oitis onnis­tu, irtok­il­ven voisi tehdä maala­tus­ta pel­listäkin niin kuin ennenvanhaan. 

    (3) Onko­han kukaan arvioin­ut, kuin­ka moni ummikko­tur­isti olisi kiitolli­nen, jos vähän ennen Olympialai­turin pysäkkiä soitet­taisi­in lehmänkel­loa? Siis jotain mikä var­masti erot­tuisi puheensorinasta.

    (4) Numer­ou­ud­is­tuk­sen toisek­si suurin ongel­ma näyt­täisi ole­van, etteivät tul­ve­hti­vat tur­is­tit enää tiedä mikä on heitä varten. Ei var­maan ollut mikään ongel­ma, että T‑kirjain oli näkyvis­sä sil­loinkin kun kuu­lu­tuk­sia ei ollut. 

    Ehdo­tus: matkail­i­joiden infopis­teille ker­ro­taan, mitkä ratikat ja mil­loin har­joit­ta­vat eri­ty­is­val­i­tus­ta. Siten löy­de­tään pysäk­ki. Ellei auta, maalataan katu­un värilli­nen rai­ta (kuten sairaaloiden lat­ti­aan) ja iso­ja numeroi­ta muis­tu­tuk­sek­si. Sit­ten vielä var­muu­den vuok­si palveluhenkiseen ratikkaan ulospäin näkyvä peltik­ilpi tai val­otaulun lisuke jos­sa vilkkuisi T niin kuin tättärätää.

    (5) Alan muut­tua ilkeäk­si. Ei kan­na­ta lukea eteen­päin. Joku oli sitä mieltä, että koko sil­mukkare­it­ti yli­malka­an on älytön – eihän kenel­läkään voi olla asi­aa Kaup­pa­to­ril­ta Töölöön tai Viiskul­mas­ta Kallioon. Joo, ei var­maan. Jospa sit­tenkin säi­lytet­täisi­in per­in­teiset kir­jaimet: T = tur­is­ter. B = bönder.

  13. Osmo Soin­in­vaara: Nyt päästään sanomaqan, että ota lin­ja 3 pait­si, jos otat sen Olympiater­mi­naalis­sa tai sen jäl­keen, ota lin­ja 2. 

    Suurin osa ihmi­sistä joille neu­votaan on nouse­mas­sa kyyti­in joltain tietyltä pysäk­iltä, jol­loin lin­janu­mero on aina sama. Usein nimeno­maan rauta­tien­to­ril­ta, jos­sa ongel­ma oli pahin. Kuvaa­masi onge­ol­ma on sinän­sä todel­li­nen, mut­ta sen esi­in­tyvyys on mur­to-osa nyt kor­jatun ongel­man laajuudesta.

  14. Osmo Soin­in­vaara: Nyt päästään sanomaqan, että ota lin­ja 3 pait­si, jos otat sen Olympiater­mi­naalis­sa tai sen jäl­keen, ota lin­ja 2. Tämä se vas­ta on selkeää

    Minus­ta tämä uud­is­tus on ihan aito paran­nus. Siinä on kuitenkin se erit­täin paha vika, että numeron vai­h­to tapah­tuu surke­as­sa paikas­sa, kos­ka sil­lä saa taas tur­is­tit sekaisin.

    Paikallisille­han on ihan sama, vaik­ka lin­jat merkit­täisi­in aleefilla ja beetelil­lä, kos­ka kyl­lähän vakikäyt­täjä kikat oppii. Tuo 3T/3B-sotku oli oikeasti vaikea selit­tää sel­l­aiselle, joka ei lin­jo­ja yleis­es­ti käyt­tänyt. Nyt ongelmia on vain numeronvaihtopysäkeillä.

  15. Olisi­han tuon voin­ut tehdä myös siten, että 3B kiertäisi Kaivopuis­ton lenkkiä ja 3T Töölön-Kallion lenkkiä. Jos halu­aa Kallios­ta Kaivari­in, jou­tu­isi vai­h­ta­maan välis­sä välinet­tä. Yksinker­taista mielestäni.

  16. Numeroiden vai­h­to lin­jan kesken on pöljää. Parem­pi on eriyt­tää lin­jat eril­lisik­si ihan suosiolla.

  17. Luulin että kaik­ki tietävät, että kol­mosen t tarkoit­taa till ja b baka.

  18. On jo nyt sekavaa ker­toa vieraille (etenkin ulko­maalaisille), että meille pääsee raitio­vaunul­la 3B, mut­ta se voikin olla 3T siel­lä, mis­sä kohtaa hyp­pää siihen kyyti­in. Puhu­mat­takaan, jos se jatkos­sa vai­h­taa matkalla koko numeron. Hyp­pää kakkoseen, mut­ta tule per­ille kol­mosel­la! Ei sit­ten jär­jen hiventäkään.

  19. Viherinssi: Minus­ta tämä uud­is­tus on ihan aito paran­nus. Siinä on kuitenkin se erit­täin paha vika, että numeron vai­h­to tapah­tuu surke­as­sa paikas­sa, kos­ka sil­lä saa taas tur­is­tit sekaisin.

    Käytin edel­lä väärää sanaa. Olympialai­turi­han ei ole tasaus­pysäk­ki, kun ratik­ka ei siinä turhan­päiten seiso. 

    Vaan jos ongel­ma on siinä, että numero vai­h­tuu han­kalas­sa paikas­sa, mikä estää siirtämästä numeron­va­i­h­topy­säkkiä vaikka­pa yhdel­lä pykäläl­lä, Tehtaankadun itäpäähän?

    Ani­har­va laiva­matkus­ta­ja kai tulee sieltäpäin. Jos tulee, on joka tapauk­ses­sa neu­von­nan tarpeessa. Mieluim­min etukä­teen (esim. “hirvi­tyk­ses­tä seu­raa­va”). Ja sil­lä, joka saa Entisen Neukku­lan kul­mal­la pani­ikkiko­htauk­sen, on vain lyhyt mat­ka juosta­vana. Lai­vatkin var­maan nykyään jo näkyvät siihen.

  20. Min­un puolestani ei olisi tarvin­nut säi­lyt­tää kol­mostakaan. Bule­var­di-Berghäll ‑sil­muk­ka muo­dostaa kar­tal­la niin nätin kakkosen ja Töölö-kaup­pa­Tori ‑puolisko vitosen, että ei voisi muis­tisään­nöistä enää paljoa parem­mak­si laittaa…

  21. Eikö reit­tiä voi muka kor­ja­ta yksiselit­teisek­si? Jos­sain muus­sa jär­jestelmä­su­un­nit­telis­sa tuo­ta san­ot­taisi­in mokak­si, joka tulee kor­ja­ta ennen jär­jestelmän ottamista tuotantoon. 😉

  22. Jos ne eivät vai­h­taisi numeroa, vaan oli­si­vat 2 ja 3, mut­ta numeron perässä olisi suun­taa indikoi­va kir­jain, s niinkuin söder ja n niinkuin norr. (toki ruot­si­in eikä englan­ti­in perustuen)

  23. Täl­lä perus­teel­la jokaikisel­lä lin­jal­la pitäisi olla eri suun­ti­in eri linjakirjain.

    Sem­minkin kun lähtöa­jat ilmoit­ta­va taulu ei ole ain­oas­taan Pasi­lan ase­mal­la, vaan näil­lä näp­päimil­lä joka matkus­ta­jan puhelimessa.

  24. Aika kur­jan tem­pun teki HSL meille, jot­ka sei­somme kesäl­lä Kaup­pa­to­ril­la tur­is­te­ja neu­vo­mas­sa ammt­tin­imik­keel­lä raitio­vau­nun­ra­has­ta­ja. 3B:tä etsivälle menee vielä kaali­in se, että nousee 3T:hen ja kyl­lä se kir­jain siitä sit­ten parin pysäkin päästä muut­tuu. Mut­ta yritäpä nyt selit­tää kol­mos­ta etsivälle, että pitääkin men­nä kakkoseen ja vieläpä kesken kesän.

    Kaiken lisäk­si sekä 3B että 3 tule­vat kulke­maan osan kesästä poikkeusre­it­tiä Kallios­sa Hakaniemen ratatöi­den vuok­si. Mehevä sop­pa, joka tuskin menee niinkään, että poikkeusre­itin päivämäärä kor­reloisi jotenkin tun­nuk­sen­vai­h­don kanssa.

    Vähin, mitä tässä voi tehdä, olisi siirtää muu­tos tapah­tu­vak­si sel­l­aiseen vuo­de­naikaan, jol­loin niitä ulkopaikkakun­ta­laisia, joi­hin tääl­läkin on use­asti viitat­tu, on mah­dol­lisim­man vähän. Ei tarvit­sisi sit­ten painaa kah­ta eri ver­sio­ta sesonkiesit­teistä. Vaan paine­taanko­han nytkään — 3B ja 3T niis­sä esi­in­tyvät vielä pitkään. Toinen asi­aa huo­mat­tavasti helpot­ta­va seik­ka olisi tun­nuk­sen­vai­h­don siirtämi­nen Olympialai­turin pysäk­iltä Kaup­pa­torin pysäkille, joka lie yksi suosi­tu­impia tur­is­tipysäkke­jä. Siitä voisi sit­ten nous­ta sekä kakkoseen että kol­moseen ja tun­nusepäti­etoisu­us siir­ty­isi Sil­jan matkus­ta­jien harmik­si, joi­ta kuitenkin on vähemmistö.

    Minä hoitaisin tämän asian sil­lä tavoin, että pitäisin tun­nuk­set nykyisel­lään, kunnes lin­jas­toa muutenkin muute­taan. Helsin­gin raiti­olin­joille on ollut tapana tehdä täys­re­mont­ti noin 30 vuo­den välein, joten eiköhän se ole taas koh­ta edessä.

  25. Daniel Fed­er­ley: P>Minä hoitaisin tämän asian sil­lä tavoin, että pitäisin tun­nuk­set nykyisel­lään, kunnes lin­jas­toa muutenkin muute­taan. Helsin­gin raiti­olin­joille on ollut tapana tehdä täys­re­mont­ti noin 30 vuo­den välein, joten eiköhän se ole taas koh­ta edessä.

    Minä toteut­taisin numero­muu­tok­sen mah­dol­lisim­man pian, ennen kesää. Mis­tään isos­ta muu­tok­ses­ta­han ei ole kysymys.

  26. Kol­mosen ratik­ka on kulttuuriarvo

    Van­hana pal­jas­jalkaise­na stadi­laise­na on tosi vaikea pysyä mukana näis­sä uusis­sa kaupun­gin­sisäi­sis­sä liiken­nejär­jeste­lyis­sä, varsinkin kun suun­nit­teli­jat ovat selkeästi maal­ta­muut­ta­jia. Viras­to­jen virkamiehet ovat vaikeimpia tapaami­ani ihmisiä, jot­ka sanel­e­vat elämämme sisäl­lön sen sijaan, että he palkkansa eteen toimi­si­vat rak­en­tavas­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa mei­dän kanssa. Val­i­tu­soikeut­ta ei yleen­sä ole, vaan stadi­laisen pitää vaan alis­tua junt­tien päätök­si­in. Koko joukkoli­ikenne on nyky­isin niin seka­va, ettei käyt­täjä tajua mil­lä kulku­pelil­lä mihinkin pääsee. Tilanne on samankaltainen kuin kirkon men­nei­den vuosien remont­ti, jos­sa van­hat ihanat per­in­teiset vir­ret hyljät­ti­in sävelmiä myöten ja tilalle tuli­vat uudet renku­tuk­set, joi­ta kukaan ei edes opi. 

    18:n iki­van­han bus­sil­in­jan lakkaut­ta­mi­nen oli surkea päätös, jota eivät sen vakiokäyt­täjät tule ikinä hyväksymään. Samoin kävi 17 bus­sil­in­jalle, joka toi­mi hyvin kan­takaupunkialueel­la vaikka­pa Korkeavuorenkat­ua pitkin ja se oli aina täyn­nä matkus­ta­jia. Nyt sieltä kul­kee Laut­tasaaren bus­si 24, jota kan­takaupun­gin asukkaat inhoavat. 

    Kaupunkisu­un­nit­telu­un pitäisi ehdot­tomasti ottaa mukaan asukkaiden näke­mys, hel­lä­varoen viilail­la ja kor­jail­la kohtia, jot­ka eivät toi­mi. Elämme vapaas­sa demokra­ti­as­sa, vaik­ka sitä har­voin pääsee toteut­ta­maan. Täl­lainen jär­jetön koko kaupun­gin liiken­teen uudelleen jär­jeste­ly vail­la loogista ajat­telua on vas­ten­mielistä. Kor­jat­tavaa toki on, mut­ta sen voisi tehdä van­ho­ja arvo­ja kunnioittaen. 

    Olen aiko­jen saatossa itsekin ihme­tel­lyt kol­mosen ratikan logi­ikkaa jo käy­dessäni koulua Töölöstä Krunas­sa. Tulin kol­mosel­la Senaat­in­torin kul­malle ja se oli vielä help­poa. En kuitenkaan vieläkään muista miten ratik­ka kul­kee siitä eteen päin. Ase­man edestä kyyti­in hypätessä olen usein kuvitel­lut kol­mosen menevän Töölön suun­taan, kun muis­taak­seni ratikas­sa on jopa T‑kirjain. Yllä­tyk­sek­seni se kään­tyy Man­skun kul­mas­ta Erot­ta­jalle päin. Siltä pysäk­iltä yksikään ratik­ka ei kään­ny men­näk­seen Man­ner­hiem­inti­etä Töölööseen päin? Tässä vaikka­pa olisi mielestäni kor­jaamisen paik­ka kol­mosen reitin osalta. 

    Tähän kol­mosen lin­jaan me syn­type­r­äiset stadi­laiset olemme aiko­jen saatossa tot­tuneet epälo­ogi­sista piirteistään huoli­mat­ta. Olen siis sitä mieltä, ettei kol­mosen ole­mus­ta tarvitse sen kum­mem­min muuk­si muut­taa pieniä viilauk­sia luku­unot­ta­mat­ta. Meiltä on jo riit­tävästi puret­tu pois his­to­ri­an hav­inaa, van­hat pati­noituneet Makasi­init sai­vat men­nä ja tilalle on kyhät­ty nykyvenäläis­styyp­pinen funkkiskol­hoosi-slum­mi­alue teol­lisu­usaluer­aken­nus­ta muis­tut­ta­van kon­sert­ti­talon kökötel­lessä tyl­sänä kau­ni­in Auro­ra Karam­sinin huvi­lan tiel­lä. Välil­lä tun­tuu kum­malliselta tämä junt­tikult­tuuri, joka on tunkeu­tunut aiko­jen saatossa maaseudul­ta Helsinki­in. Kun ensin on pilat­tu van­hat kirkonkylät ja pienet kaupun­git, niin sit­ten tul­laan Helsinki­in pilaa­maan vielä mei­dän­kln kaupunkimme.

    Vas­tus­tan siis iso­ja huonos­ti perustel­tu­ja muu­tok­sia. Pienet viilauk­set eivät tun­nu pahoil­ta, mut­ta mon­u­ment­tisen kokoiset päätök­set eivät sovi Helsinki­in. Mod­erni kaupunkimme on aina muut­tunut, eikä siinä peri­aat­teessa ole mitään pahaa. On vaan kysymys siitä, kenen ehdoil­la muu­tok­set tehdään. Miten ne vaikut­ta­vat ihmis­ten elämään ja miltä ne näyt­tävät. En itsekään menisi tekemään radikaale­ja muu­tok­sia jollekin toiselle paikkakun­nalle sen per­in­teis­ten arvo­jen vastaisesti.

  27. Uusi lin­janu­meroin­ti on kuin suo­raan Lin­nan­mäeltä. Kun astuu kol­moseen, niin tulee kakkos­es­ta ulos.

  28. Ville Kom­si: Vaan jos ongel­ma on siinä, että numero vai­h­tuu han­kalas­sa paikas­sa, mikä estää siirtämästä numeron­va­i­h­topy­säkkiä vaikka­pa yhdel­lä pykäläl­lä, Tehtaankadun itäpäähän?

    Esimerkik­si. En näe siinä mitään ongel­maa spo­ras­sa sisäl­lä istuville, että lin­ja vai­h­taa numeroaan kesken kaiken. Yleen­sä numeroa tulee tui­jotet­tua siinä vai­heessa, kun pysäkil­lä seisoo. Ja sil­loin sil­lä samal­la pysäkil­lä numeroaan vai­h­ta­va lin­ja on inhot­ta­va. “Reit­tiopas sanoi, että pitää ottaa lin­ja 3 tuo­hon suun­taan, mut­ta tänne tulee vain kakkosia…”

    Kah­teen suun­taan liiken­nöitävä kahdek­sikkolin­ja on joka tapauk­ses­sa seka­va, tekee sen miten hyvän­sä. Risteyk­sessä tulee vaikeaa.

  29. Juu­pa­seipäs: Kol­mosen ratik­ka on kulttuuriarvo

    Kol­mosenkin ratik­ka on kulkuneu­vo ja osa kaupun­gin joukkoli­iken­nejär­jestelmää. Lin­jatun­nuk­si­in liit­tyvät kult­tuuri­ar­vot voi ark­istoi­da sporamuseoon.

  30. joskus muinoin se meni niin että 3T to town ja 3B back home. 😉

  31. Niin ja mik­si meil­lä on Eläin­tarha, kun ei siel­lä ole eläimiä.

    Sano se kau­ni­isti tur­is­tille, joka kurkkii elstun ken­tän portista, olet 10 kilo­metriä väärässä paikassa.

  32. Seiskan osalta toinen menee myötäpäivään ja toinen vastapäivään… sat­un­naiselle matkaa­jalle Pasi­las­ta noustes­sa oleelli­nen tieto sinäl­lään, että jos on menos­sa esim. jäähallille ei lähde sinne seiskalla, joka menee myötäpäivään, vaik­ka sil­läkin per­ille pääsee (joo pääsee­hän sitä nelosel­la keskus­tas­ta Kata­janokalle Munkkiniemen kaut­takin vaik­ka nousisi väärään suun­taan menevään ratikkaan, matkailu avar­taa:)). Tosin voisi­han tuo olla 7 Töölön kaut­ta keskus­taan ja 7 Sörnäis­ten kaut­ta keskus­taan myös ja keskus­tas­sa tek­stit toisin päin. Se olisi selkeämpääkin.

  33. . . Kah­teen suun­taan liiken­nöitävä kahdek­sikkolin­ja on joka tapauk­ses­sa seka­va, tekee sen miten hyvän­sä. Risteyk­sessä tulee vaikeaa.

    Näin­hän se on. Helsin­gin liiken­nesu­un­nit­teli­jat yrit­tivät ratkaista asian lait­ta­mal­la kaik­ki kol­moset kulke­maan samal­ta pysäk­iltä, ja kun sotku tietenkin vaan lisään­tyi, niin seu­raavak­si piti sit­ten ruve­ta numero­ja vaihtelemaan.

  34. Viherinssi: En näe siinä mitään ongel­maa spo­ras­sa sisäl­lä istuville, että lin­ja vai­h­taa numeroaan kesken kaiken. Yleen­sä numeroa tulee tui­jotet­tua siinä vai­heessa, kun pysäkil­lä seisoo. Ja sil­loin sil­lä samal­la pysäkil­lä numeroaan vai­h­ta­va lin­ja on inhot­ta­va. “Reit­tiopas sanoi, että pitää ottaa lin­ja 3 tuo­hon suun­taan, mut­ta tänne tulee vain kakkosia…”

    Jär­jelli­nen point­ti. Pari mullis­ta­van mieliku­vi­tuk­sel­lista lisäe­hdo­tus­ta löy­tyy tähänkin hätään:

    Käytetään hyväk­si pysäkki­tolp­paa (puhun yksinker­taisu­u­den vuok­si ensin tol­pas­ta – katos tulee sit­ten). Kiin­nitetään tolp­paan kolme taulua. Alim­mak­si kir­joite­taan kymmenel­lä eri kielel­lä: “Raitio­vaunu A jatkaa tästä eteen­päin numerol­la B.”

    Sijoite­taan kak­si täl­laista taulua seläkkäin niin, että toinen kat­soo meno- ja toinen tulo­su­un­taan. Pysäkil­lä seiso­ja melkoisen var­masti näkee jommankumman.

    Ylem­pään, san­o­taan vaik­ka kolkyt sent­tiä kant­ti­in­sa ja kasvot kiskoille päin, piir­retään reit­in­pätkää kuvaa­va tuke­va vii­va. Vään­netään se kulke­maan osa­puilleen oikeal­ta alhaal­ta vasem­malle ylös.

    Mik­sikö niin? Suun­ta alhaal­ta ylös tarkoit­taa opasteis­sa yleen­sä “eteen­päin”. Sen takia nou­se­va vii­va. Toisaal­ta vaakakom­po­nent­ti osoit­taa kisko­jen suun­nan. Vinohko vii­va on kyllin hyvä kom­pro­mis­si kah­den peri­aat­teen välil­lä ja toim­i­nee riit­tävän havain­nol­lis­es­ti, kun­han vain ilman­su­un­tia ei sotke­ta tähän asi­aan mitenkään.

    Pysäkkitä­plä sijoite­taan suun­nilleen keskelle.

    Lin­jan­pätkä voi olla tyylitel­ty, mut­ta kadun mah­dolli­nen kaar­tu­vu­us tai kisko­jen lähin kään­tymisko­h­ta on hyvä saa­da mukaan. Aut­taa osaltaan hah­mo­tus­ta. (Täl­löin vas­takkaisten pysäkkien “radan­pätkät” ovat pysäkkitä­plän ympäril­lä 180 astet­ta toisi­in­sa näh­den kierrettyjä.)

    Varsi­nainen jut­tu on sit­ten kak­si nuol­ta jot­ka ohit­ta­vat pysäkin kum­mal­takin puolelta. Ja päälle päät­teek­si lin­janu­merot radan­pätkien viereen. Tuol­ta tänne A, tästä eteen­päin B.

    Ellei tämä riitä, pysäkkipam­pu­lan voi halka­ista kahdek­si. Nuoli kuitenkin ker­too että yli mennään.

    Jos ja kun pysäkil­lä on sadeka­tok­set, sijoitel­laan ylläku­vat­tu­ja taulu­ja eri kohti­in. Suun­tien suh­teen ei kuitenkaan pidä sekoilla.

    Ylläku­vat­tu “nuoli­taulu” voidaan sijoit­taa katok­sen alle sen pitkälle seinälle ja mik­sipä ei myös katok­sen eture­unas­ta ylöspäin, niin että se näkyy kauem­mak­si ja ratikkaan sisälle. (Kuten jo mainitsin, siel­lä sisäl­lä olisi ennakko­varoituk­se­na hyvä olla pysyviä lin­janu­meronäyt­töjä 2/3.)

    Saman­laiset taulut voi myös main­iosti kiin­nit­tää pysäkin kaiteeseen jatko­var­ren päähän riit­tävän ylös vähän matkaa katok­ses­ta kumpaankin suuntaan.

    Mikäli nuoli­taulu sijoite­taan katok­sen pää­ty­seinään, se on sijoitet­ta­va tulo­su­un­nan puolelle ja meno­su­un­nan on kuvas­sa olta­va suo­raan ylöspäin.

    Sille, joka mah­dol­lis­es­ti aikoo nyt parkua ettei ymmär­rä yllä olev­as­ta höläyk­sen­pöläys­tä, voin sanoa lem­peän lohdullis­es­ti: Älä väl­itä. Ymmär­rät kun näet. Sin­un ei tarvitse selit­tää tätä kenellekään.

    Joka taas tässä kuvat­tu­jen opask­ilpi­en avul­lakaan ei tosi­ti­lanteessa ymmär­rä miten spåra vai­h­taa num­me­ria, on luul­tavasti ihmi­nen joka ihmettelee hissis­sä mik­si tääl­lä on niin mon­ta nappulaa.

    Ikävä sanoa, mut­ta sel­l­ainen on joka tapauk­ses­sa saat­taen siirrettävä.

  35. Hyvä, että muu­tos saati­in aikaan. Kelle tahansa ei-helsinkiläiselle 3B:n ja 3T:n reitit on ollut han­kala hah­mot­taa. Laitakaupunki­laise­na itsekin olen ihan hukas­sa kol­mosten reit­tien kanssa sil­loin har­voin kun niitä käytän(käyttäisin var­masti use­am­min, jos tun­nistaisin niiden reitit helpom­min, anteek­si yksinkertaisuuteni).

    Mikä kan­takaupunki­laisille uud­is­tuk­ses­sa on niin vaikeaa, varsinkin kun tiede­tään mil­laisia han­kaluuk­sia tilanne muille aiheut­taa? Ettei vaan olisi kyse kan­takaupunki­in pesiy­tyneestä nurkkakuntaisuudesta?

  36. Nykyään tuo on kyl­läkin ratkaistu huo­mat­tavasti yksinker­taisem­min: vaunus­sa näkyvä numero vai­h­tuu jo pian (±GPS) varsi­naista pääte- tai numeron­va­i­h­topy­säkkiä lähin­nä edeltävältä pysäk­iltä lähdön jäl­keen. Kol­mosen lisäk­si tämä toteu­tuu myös Ara­bi­an päät­täril­lä, jos­sa saa­pu­va kuto­nen läh­tee kasi­na ja päinvastoin.

Vastaa käyttäjälle Henry Lassus Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.