Kaupunkisuunnittelu

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 18.12.2012

Kaikki päättyy aikanaan ja niin myös tämän lautakunnan työskentely. Tämä on viimeinen kokouksemme.

Koivusaaren osayleiskaavaehdotus

Haluaisin tässä tuumaustauon, koska kaava on varsin kallis toteuttaa. Onko todella järkevää tehdä Länsiväylälle erilliset eritasoliittymät Hanasaareen ja Koivusaareen? Jos liittymä Koivusaaressa on pienistä liikennemääristä huolimatta tarpeen, voisiko risteyksen sisäosan käyttää jotenkin järkevästi. Toimisto tai parkkitalo nyt esimerkiksi. Risteyksen sisällä oleva parkkitalo on tietysti vähän epäkurantti verrattuna talon pohjakerroksessa olevaan. Sellaisen voisi saada halvemmalla. Tähän vaihtoehtoon tyurvautuisivat ne, jotka tarvitsevat autoaan harvakseltaan.

Koivusaareen on tulossa parituhatta autopaikkaa. Jos ne maksavat vaikkapa 50 000 euroa kappaleelta, kyse on sadan miljoonan euron investoinnista. Alueellisena ratkaisuna tämä tulisi paljon halvemmaksi kuin tonttikohtaisesti kiintiöitynä.  

Sörnäisten verokampuksen kaava

Korviini ei ole kantautunut, miksi tämä meni viimeksi pöydälle. Täällä halutaan normin ylittävä määrä parkkipaikkoja. Jos näihin suostutaan, tulisi kertoa, mitä kasvava liikenne merkitsee ruuhkautumisena.

Kalasataman siltojen alla – Julkisen suunnittelukilpailun kilpailijoiden valinta.

Luottamusmies ei voi oikein muuta kuin luottaa esittelijään.

Asemakaavan muutos Neljännellä linjalla

Jalkakäytävä siirretään tontilta katualueelle, jolloin vinopysäköinti muuttuu tavalliseksi ja menee 15 kadunvarsipaikkaa.

 Poikkeamishakemus Aleksis Kivenkadulla

VR:n omistamassa kiinteistössä kirpputori Valtteri saneerataan toimistoiksi. Harmillinen juttu, mutta vaikea sitä on käskeä VR:ää pitämään kirpputoria.  

 

8 thoughts on “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 18.12.2012

  1. Haluaisin tässä tuumaustauon, koska kaava on varsin kallis toteuttaa.

    Viimeisin arvaus on että siitä tulee kaupungille tappiota. Siis Koivusaaren gryndauksella oli tarkoitus rahoittaa Länsimetroa, eli tässä on nyt etumerkki väärin.

    80 milliä yhteensä se Katajaharjun kansi ja Koivusaaren liittymä/kansi viritys, kummatkin noin 150 metriä pitkiä, eli keskimäärin noin 265 miljoona kilometriltä. Ja niiden ylläpitökustannukset Helsingille. Maata ei juurikaan nettona vapaudu rakentamiseen, koska se Koivusaaren liittymä on niin iso. Milloin ne tunneliniilot uskoo, että tää ei nyt oikein ynnää?

    Liikenteellinen tarve on asiallisesti ottaen perusteltu sillä että Länsiväylältä tulee enemmän autoja, koska Keilaniemeen tehdään tunneli ja megaliittymät. Joka on sekin täysin vastava ja vielä päättömämpi ratkaisu, jonka vaati ELY, joka ei maksa siitä eikä tästä yhtään mitään. Muiden rahoilla on aina kiva suunnitella.

    Käytännössä ELYn liikennesuunnittelu kiristää Espoota ja Helsinkiä, eli jos ette tee meidän motarifantasioita niin ette saa rakentaa. Jos ELY haluaa tunnelinsa niin maksakoon ne itse. Nyt ei ole luvassa eurokaan valtion rahaa, ja jos on seurannut valtion/Liikenneviraston tilannetta niin sitä tuskin löytyy vaikka haluttaisiin.

    Tätä pommia nyt pitäisi purkaa sillä että kun ei tuo rakentaminen tuota mitään muuta kuin tappiota Helsingille, niin miksi ihmeessä me tuollaiseen suostuttaisiin? Siis 80 milliä siitä ilosta että Espoosta tulee Länsiväylää Helsinkiin enemmän autoja, haloo! Jättää vaan sen liittymän tekemättä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Korviini ei ole kantautunut, miksi tämä meni viimeksi pöydälle.

    Mikko Särelän blogista:

    Sörnäisten verokampus jäi pöydälle. Haluaisin tuohon kortteliin kävely-yhteyden korttelin läpi Sörnäisten rantatieltä Hämeentielle. Kortteli on nimittäin 180 metriä pitkä ja sillä on suuri estevaikutus kävelylle. Tällä ei ole aiemmin ollut väliä, mutta kohta toisella puolella on Kalasataman asuinalue, jonka soisi olevan rakenteellisesti osa Kallion seutua.

    http://www.sarela.fi/kslk-11-12-2012-paatokset/

    Eli jos siitä saisi jotenkin käveltyä läpi, niin olisi kiva.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Olisikohan paikallaan jättää Koivusaari uuden lautakunnan päätettäväksi? Tuntuu hiukan erikoiselta, että “toimitusministeriö” tekisi näin suuressa, kalliissa ja ristiriitaisia ajatuksia herättävässä asiassa päätöksen viime elinpäivinään.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Mikä oikeastaan on KSL:n rooli?

    Koivusaareen liittyy monta asiaa ja vaikutusta. Kokonaisuus peittää alleen monta olennaista ja tärkeää yksityiskohtaa, joiden soisi saavan ansaitsemansa tarkemman huomion. Onko KSL ehtinyt perehtyä hankkeeseen kunnolla?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Olin väärässä: Koivusaare tunneli, liittymä sekä minikate Katajaharjuun (pikku pätkä sillan länsipuolelle) ei maksa 80 miljoonaa euroa. Se maksaa 130 miljoonaa euroa. Tämä ei ole edes mitä halutaan kysymys, vaan tähän nyt ei vaan yksinkertaisesti ole varaa kysymys. Mikä siinä on että ELYn ja KSV:n tieliikkennesuunnitteluun yhteistyö tuottaa suunnitelmia joidenka kustannukset olisi siedettäviä jos kyse olisi markoista eikä euroista, ja maan käyttö järkevää jos kyse olisi Hartolasta eikä Helsingistä?

    Pidemmin ja Länsibulevardihuudon kera, http://tolkku.blogspot.fi/2012/12/lansivaylan-vaihtoehdot-ja-koivusaari.html

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. tpyyluoma: Viimeisin arvaus on että siitä tulee kaupungille tappiota. Siis Koivusaaren gryndauksella oli tarkoitus rahoittaa Länsimetroa, eli tässä on nyt etumerkki väärin.

    Rahoittaahan se metroa. Ajatus menee kutakuinkin niin, että lisäksi tarvitaan tarpeellinen liikenneinvestointi, eli tässä tapauksessa moottoritieliittymä.

    Pitäähän kunnon ihmisten päästä liikkumaan ja ainoastaan investoinnit autoiluun ovat oikeita liikenneinvestointeja, kaikki muu on puuhastelua ja luksusta.

    Jostain syystä vain joukkoliikenneinvestointien pitää aina maksaa itsensä maankäytön arvonlisällä. Tieinvestoinnit nyt vaan toteutetaan, koska niitä tarvitaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. “Jostain syystä vain joukkoliikenneinvestointien pitää aina maksaa itsensä maankäytön arvonlisällä. Tieinvestoinnit nyt vaan toteutetaan, koska niitä tarvitaan.”

    Ja sitten vielä näiden autoliikenneinvestointien maisemoinnit ja sopeuttaminen kaupunkympäristöön pitää aina maksaa maankäytöllä ja kerrosalalla takaisin! 🙁

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.