Kaupunkisuunnittelulautakunta 27.11.2012

Viik­in­ran­nan kaava

Lasse Män­nistö esit­ti, että 25 000 ker­rosneliömetrin ver­ran asun­toraken­nusalaa rajat­taisi­in kaa­van ulkop­uolelle, jot­ta yri­tyk­siä ei häädet­täisi ja minä esitin, että 35 000 ker­rosneliömetrin ver­ran asun­torak­en­tamista lisät­täisi­in. Lassen esi­tys voit­ti ensin min­un esi­tyk­seni 7–2 ja sit­ten Lassen esi­tys esit­telijän 6–3. Siinä meni 1500 asukkaan asunnot.

Mal­mi, Tulivuoren­tien kaava

Asia läpi yksimielis­es­ti. Keskuste­limme seu­raavien kaavo­jen (on tulos­sa, Jok­eri 2) toteut­tamis­es­ta. Tiivistä ja mata­laa, min­un mielestäni. Tääl­lä ei kuulem­ma ole town­house ‑rak­en­tamiselle kysyn­tää, kos­ka asun­noista tulee liian iso­ja ihmis­ten kukkarolle.

Jätkäsaaren torni

Tässä yhtey­dessä tuli vähän puskista hotel­li­tornin siirtämi­nen laivoista purkau­tu­vien rekko­jen vaa­ti­malle ylimääräiselle kaistalle. Aja­tus on, että rekat pitää saa­da ulos laivas­ta nopeasti. Ylimääräi­nen kaista ei vie niitä nopeam­min ulos Jätkäsaares­ta, vaan ne varas­toidaan tälle ylimääräiselle kaistalle. Yli puoli hehtaari rekko­jen parkkipaikkaa, jos­sa rekat seiso­vat tyhjäkäyn­nil­lä. Tila otet­taisi­in kadun­var­sipysäköin­nistä. Onko niiden rekko­jen tul­ta­va Suomeen Jätkäsaaren kaut­ta? Henkilöli­ikenne Helsin­gin ja Tallinnan väliltä ei var­maankaan lop­puisi, vaik­ka rekat kulk­i­si­vat Vuosaaren kaut­ta. Liput saat­taisi­vat kallis­tua, mut­ta eivät paljon.

Sam­po Vil­la­nen (vas) esit­ti, että asia palautet­taisi­in kaavoitet­taisi 16-ker­roksisen hotellin kaavoit­tamisek­si. Esi­tys kaa­tui 5–3 (Vil­la­nen, Lau­ra Finne-Elo­nen (rkp) jas Sai­ja Kale­nius sdp). Itse äänestin tyhjää.

Hyväksyt­ti­in kak­si pont­ta, Mari Holopainen esit­ti kan­nan­oton mainit­tun lisäkaistan osalta,  että

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta edel­lyt­tää, että liiken­nesu­un­nitel­man kaupunkiku­val­liset vaiku­tuk­set ja vai­h­toe­htoiset toteut­tamis­mah­dol­lisu­udet tutk­i­taan tarkoin. Istutet­ta­van kat­u­alueen tulee olla yht­enä tilankäytön vaihtoehtona.

ja Lasse Män­nistö: Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta esit­tää, että kaupung­in­hal­li­tus toteut­taa Jätkäsaaren torni­hotel­lista ja ton­tin eri­lai­sista käyt­tö­vai­h­toe­hdoista elinkeino­vaiku­tusten arvioin­nin. Tämänkaltais­ten han­kkei­den osalta tulisi arvioi­da ainakin niiden vaiku­tus­ta työ­paikko­jen, kaupun­gin ja val­tion vero­ker­tymän sekä alueen muulle elinkeino­toimin­nalle koitu­vien hyö­ty­jen osalta. Tämä vas­tasi aika hyvin sitä, miten minäkin tähän suhtauduin.

Tor­nia ei täl­lä päätök­sel­lä vielä tule. Sen pitää läpäistä ensin kaupung­in­hal­li­tus ja sit­ten vielä valtuusto.

(Tässä vai­heessa pois­tu­in ja tilal­leni tuli Mikko Särelä)

Meri-Rasti­lan yleiskaava

Pöy­dälle kahdek­si viikok­si. Olin jät­tänyt kok­ousjär­jestelmään esi­tyk­sen, jon­ka tarkoituk­se­na oli palaut­taa asia evästyk­sel­lä, että yleiskaavas­sa esitet­ty raken­nu­soikeus on löy­dyt­tävä, mut­ta se tai osa siitä etsit­täisi­in asukkaiden esit­tämistä tiivistämis­vai­h­toe­hdoista. Muo­toilu oli tehty tarkoituk­sel­la näin, kos­ka vas­taväite on, että asukkaiden halukku­us tiivistyskaavaan lop­puu heti, kun ranta­puis­ton kaa­va on kaadet­tu, joten Our City –han­ke on pelkkää silmän­lumet­ta. Toinen vas­taväite on, että vaik­ka Our City –suun­nitel­ma on aivan pätevä, sille ei löy­dy toteut­ta­jaa, siis raken­nus­li­iket­tä, joka oma­l­la riskil­lään rakentaisi.

Muut asi­at menivät yksimielis­es­ti esi­tyk­sen mukaan.

45 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 27.11.2012”

  1. Onko niiden rekko­jen tul­ta­va Suomeen Jätkäsaaren kaut­ta? Henkilöli­ikenne Helsin­gin ja Tallinnan väliltä ei var­maankaan lop­puisi, vaik­ka rekat kulk­i­si­vat Vuosaaren kaut­ta. Liput saat­taisi­vat kallis­tua, mut­ta eivät paljon.

    Sekä myös, onko Ruot­sista tule­vien auto­laut­to­jen pakko tul­la Eteläsa­ta­man kaut­ta? Joskus kysyin yhden laivay­htiön edus­ta­jal­ta tästä, eikä tämä pitänyt mah­dot­tomana, että jos näin vaa­dit­taisi­in tekemään, autot puret­taisi­in ja las­tat­taisi­in jos­sain muual­lakin ja matkus­ta­jat kul­jetet­taisi­in Helsinki­in. Sit­ten kysyin asi­as­ta Helsin­gin Sata­man edus­ta­jal­ta ja tämä oli aivan var­ma, että laivay­htiöt eivät ikinä suos­tu­isi sel­l­aiseen ja siir­tyvät liiken­nöimään muual­ta, elleivät saisi kul­jet­taa auto­ja kan­takaupun­gin satami­in. Äkkipäätä voisi asi­aa tulki­ta, että Helsin­gin Sata­ma kat­soo asi­aa omas­ta näkökul­mas­taan ja sille auto­lau­tat ovat hyvä bisnes, jota ei pidä mitenkään vaaran­taa. Se, mitä muu­ta samal­la maa-alueel­la voitaisi­in tehdä ja mitä talous­vaiku­tuk­sia Helsingille tai Suomelle olisi, ei ole Helsin­gin Sata­man huole­nai­he (eikä ole tarkoi­tuskaan olla). Luul­tavasti ne autot tosi­aan kul­jetet­taisi­in johonkin Suomen sata­maan, jos ei Helsin­gin kan­takaupungis­sa sitä sallittaisi.

  2. Ihan vaan noin statuspäivityksenä:
    — motar­in­var­sia ei saa rakentaa
    — teol­lisu­usaluei­ta ei saa rakentaa
    — soti­lasaluei­ta ei saa rakentaa
    — lähiöi­den sisään ei saa rakentaa
    — ilmeis­es­ti emme ole asval­toimas­sa puistoja.

    Löy­ty­isikö jostain joku johdan­nainen jol­la voisi lyödä vetoa siitä saadaanko Helsinki­in jatkos­sa edes paria tuhat­ta asun­toa vuodessa? On vähän rahat lop­pu, ja kyl­lä tuo­hon joku hölmä tarttuu.

  3. “…vas­taväite on, että asukkaiden halukku­us tiivistyskaavaan lop­puu heti, kun ranta­puis­ton kaa­va on kaadet­tu, joten Our City –han­ke on pelkkää silmän­lumet­ta. Toinen vas­taväite on, että vaik­ka Our City –suun­nitel­ma on aivan pätevä, sille ei löy­dy toteut­ta­jaa, siis raken­nus­li­iket­tä, joka oma­l­la riskil­lään rakentaisi.”

    En usko, että halukku­us OURCi­ty-han­kkeen kaltaiseen osal­lis­tavaan kaupunkisu­un­nit­telu­un katoaisi, sil­lä Meri-Rasti­lan asukkail­la on muu­takin voitet­tavaa. OURCi­ty-työsken­te­ly on myös keino lisätä alueen sosi­aal­ista integraatiota.

    Toiseen vas­taväit­teeseen liit­tyen voisi kysyä, eikö raken­nus­li­ikkeil­lä ole kiin­nos­tus­ta täy­den­nys­rak­en­tamiseen? Jos näin on, niin koko yleiskaavoitus, jon­ka Aloi­tus­pa­maus eilen oli, on melko heikol­la pohjalla.

  4. > Lassen esi­tys voit­ti ensin min­un esi­tyk­seni 7–2 ja sit­ten Lassen esi­tys esit­telijän 6–3. Siinä meni 1500 asukkaan asunnot.

    Ja sit­ten vielä ihme­tel­lään, mik­si Helsinki­in ei saa­da tarpeek­si uusia asun­to­ja raken­netuk­sia. Hyvä Lasse ja muut.

  5. Val­tion tukemien varus­ta­moiden lip­pu­jen hin­to­ja joutaisikin nos­taa. Mik­si ryyp­päämis­es­tä ja raho­jen viemis­es­tä ulko­maille pitää tehdä val­tion tuke­m­ana hal­paa? Tukia vähän pois ja nos­takoot lip­pu­jen hin­to­ja. Silti liikut­taisi­in muu­ta­mas­sa kymp­is­sä. Val­tion tuet kiertää osinkoina omis­ta­jille ja toisaal­ta maal­la hupi­palvelui­ta pyörit­tävät kärsivät. 

    Yhtä hyvin voisi rak­en­taa kaupunkia, eikä tyl­syyt­tä, jota sit­ten pae­taan laivoille, jot­ka sit­ten tap­pa­vat saasteil­laan. Eli veron­mak­sa­ja avus­taa omil­la rahoil­laan omaa ennenaikaista kuole­maansa ja samal­la edesaut­taa vielä kaupun­gin tyl­sistämisessä. Laineil­la muut pitää hauskaa ja yksi­ty­istävät “voit­toina” veron­mak­sajien tukia, jos saa­vat edes raskaasti tuet­tuina lil­lut­ti­men­sa kannattaviksi. 

    Rahtili­ikenne sit­ten saakoot tuken­sa, kun EK:n ruinaa­jat sitä halu­a­vat ja edes perunaa ei ole tarpeek­si omas­ta takaa, eikä kulut­ta­jaa saa mak­samaan mis­tään edes nyt, kun mielu­um­min aja­vat rahansa taivaalle 60-luku­laises­sa autokaupungis­sa. Jos varus­ta­mot uhkaa­vat liput­taa ulos ja tuo­da hal­patyövoimaa, niin kat­sokaa bluffi. Jos (ja kun) ei ole pelkkää puhet­ta, niin sit­ten vain kaupunkia rak­en­ta­maan, niin olisi tar­jol­la kor­vaavaa työtä, mut­ta ilman aal­lokkoa. Syn­ty­isi sit­ten mah­dol­lisuuk­sia tur­is­tille luovut­taa rahansa.

    Ei Tukhol­mas­ta halu­ta tul­la enää toista ker­taa Helsinki­in, kun vas­tas­sa on vain hei­dän omia kaup­po­jaan ja muu­ta­ma kirkko. Ovat ker­ral­la nähty. Tois­in­päin men­täessä kyse lie­nee enem­män alko­holista, joten lie­nee ihan sama mitä kohteessa on. Viron reitit kier­rät­tävät sit­ten har­maa­ta työvoimaa ja reitin halpu­us osaltaan edesaut­taa palkko­jen pol­jen­nas­sa. Kun jou­tu­isi­vat mak­samaan matkas­taan enem­män, niin alka­isi kiin­nos­taa paljonko kuu­luisi saa­da lain mukaan palkkaa.

    KSV:lle tun­tem­aton kaupun­gin rak­en­t­a­mi­nen syn­nyt­täisi sit­ten vetovoimaa kaupungille, jot­ta pelkkä ryyp­päämi­nen ja pimeä työ eivät olisi Helsin­gin ain­oi­ta matkailu­valt­te­ja sen jäl­keen, kun kirkot on nähty, Henkka­Maukat koet­tu ja viemäröin­ti tehty päin seiniä. 

    Kokoomus estää asun­torak­en­tamisen ja jos sal­lii, niin pakot­taa osta­maan asun­non mukana kaikkea kallista mitä ei tarvitse/halua. Mitä uut­ta? Sosial­is­tista asun­to­tuotan­toa kokkarei­den tapaan. Demarei­den sosi­aa­li­nen onkin sit­ten yksinäisyyt­tä apeas­sa miljoon­alähiössä kuole­maa odotel­lessa, siis jos ei kuu­lu liit­toon ja ole julkisen puolen palkolli­nen, joille järkkäävät 5 vuo­den irti­sanomis­suo­jia toisen­sa perään ja kivo­ja palkanko­ro­tuk­sia velkarahalla. 

    Sijoit­ta­jien halua tuo­da rahaa kaupunki­in pitää käyt­tää hyväk­si, eli muoka­ta han­kkei­ta sel­l­aisik­si, että ne hyväksytään. Mik­si ihmeessä hotel­li­hanke on jos­sain virkamiesjo­hdon pöy­däl­lä, kun val­tu­ute­tut eivät ole siihen aivan tyy­tyväisiä? He sen kuitenkin torp­paa­vat, jos ei miel­lytä. Mon­ta vuot­ta seisote­taan han­ket­ta, jota voitaisi­in koko ajan viila­ta ja höylätä sopi­vak­si useimpi­en maku­un. Tois­taitoista touhua ja tulee kalli­ik­si, kun mikään ei mene läpi. 

    Mut­ta, ehkä joku kek­sii sit­ten mil­lä Helsin­gin talous pysyy kasas­sa, kun on varaa 1500 asukas­ta ohja­ta muille ja säh­lätä näi­den yksi­ty­is­ten han­kkei­den kanssa. Epäil­isin kuitenkin, että tule­vaisu­u­den talous on paljolti kiin­ni siitä, että kuin­ka paljon Helsin­ki kas­vaa nyky­is­ten rajo­jen­sa sisäpuolel­la. Ympärys­val­lat voivat tor­pa­ta kaik­ki yhteistyöhankkeet tai sit­ten ovat koh­ta niin per­sauk­isia, että eivät kel­paa enää Helsin­gin päät­täjien enemmistölle.

  6. Val­takun­nal­li­sista aluei­denkäyt­tö­tavoit­teista löy­tyvät peruste­lut niin tiivi­ille rak­en­tamiselle kuin viherverkos­toillekin. Meri-Rasti­las­sa olisi mah­dol­lista löytää ratkaisu, joka toteut­taisi molempia. 

    Kun paket­ti­in lisätään asukkaiden osal­lis­t­a­mi­nen, hyödyt sen kuin lisään­tyvät. Yhteisöl­lisyys kas­vaa. Tämä on merkit­tävä tek­i­jä alueen imagolle ja ihmis­ten hyvinvoinnille.

    Jos täy­den­nys­rak­en­ta­jia ei löy­ty­isi mis­tään, vaaran­tu­isiko tule­van yleiskaa­van päämäärien lisäk­si myös val­takun­nal­lis­ten tavoit­tei­den toteutuminen?

  7. tpyy­lu­o­ma:
    Ihan vaan noin statuspäivityksenä:
    — motar­in­var­sia ei saa rakentaa
    — teol­lisu­usaluei­ta ei saa rakentaa
    — soti­lasaluei­ta ei saa rakentaa
    — lähiöi­den sisään ei saa rakentaa
    — ilmeis­es­ti emme ole asval­toimas­sa puistoja. 

    Uno­hdit muuten:
    — kos­ka korkei­ta raken­nuk­sia ei saa rakentaa

  8. Tuleeko kel­lään muul­la mieliku­vaa, että Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­tossa kuun­neltaisi­in herkem­mäl­lä kor­val­la kru­unuhakalais­ten kuin meri-rasti­lalais­ten mielipiteitä?

    soininvaara.fi/2012/10/30/kruununhalakaiset-heratys/

  9. Väitet­tä, etteivät raken­nus­li­ik­keet suos­tu­isi rak­en­ta­maan OURCi­ty-suun­nit­tel­man poh­jal­ta, voisi ver­ra­ta tilanteeseen, jos­sa pikku­lap­si ei suos­tu­isi syömään muu­ta kuin lem­piruokaansa. Onko van­hempi­en tehtävä aina tar­jo­ta lapselle sitä, mitä tämä vaatii vai olisiko sit­tenkin niin, että lap­si lop­ul­ta oppii syömään sitä ruokaa, mitä on tarjolla?

    Usein esitetään, että pula kohtu­uhin­tai­sista asun­noista johtuu siitä, ettei ole kaavoitet­tu riit­tävästi tont­ti­maa­ta. Väitän, että todel­li­nen syy on halut­to­muus tuot­taa kohtu­uhin­taisia asun­to­ja. Raken­nus­li­ik­keet itse säätelevät hin­to­ja pitämäl­lä tuotan­non alhaise­na. Tästä löy­tyy esimerkke­jä mm. Aurinko­lahdes­ta tai kotikul­mil­tani Meri-Rasti­las­ta, jos­sa Ram­sin­ran­ta I:n piti valmis­tua jo vuon­na 2005, mut­ta alue on edelleen kesken.

    Mon­et OURCi­tyä vas­taan esite­tyt väit­teet kuu­lu­vat kat­e­go­ri­aan “näin ei voi tehdä, kos­ka näin ei ole ennenkään tehty”. Kuitenkin osal­lis­ta­va suun­nit­telu voisi lop­pu­jen lopuk­si olla palk­it­se­vaa kaikille tahoille — myös virkamiehille, jot­ka saisi­vat vään­tämisen sijaan tehdä yhteistyötä asukkaiden kanssa.

    Kyse on pitkälti siitä, halu­aako Helsin­gin kaupun­ki jatkaa suun­nit­telua van­hoil­la uril­laan vai uskaltaisiko se sit­tenkin olla edelläkävijä.

    1. Helsin­gin ATT:n pitäisi olla raken­nut­ta­jana akti­ivisem­pi, niin raken­nus­li­ik­keet eivät pää­sisi määräilemään, mis­sä raken­netaan ja miten.

  10. K. Uok­ka: Uno­hdit muuten:
    — kos­ka korkei­ta raken­nuk­sia ei saa rakentaa

    No kun tuo on vähän tois­si­jainen aisa. San­o­taan vaik­ka näin, aloite­taan siitä että olisi niitä talo­ja. Ei siis muu­tamia tai kym­meniä uusia talo­ja, vaan sato­ja tai tuhan­sia talo­ja. Ker­roslu­vut ovat sit­ten hienosäätöä.

  11. Voisiko olla niin Viik­in­ran­nan kaa­van epäon­nis­tu­mi­nen koituu tule­vaisu­udessa onneksi?

    Nyt ei tehty huonoa kom­pro­mis­sia ja ripotel­tu asum­ista vähän sinne ja tänne lähiö­tyyli­in. Uudessa yleiskaavas­sa on sit­ten ehkä mah­dol­lista tarkastel­la koko aluet­ta laa­jem­min ja tehdä oikeaa raideli­iken­teeseen tukeu­tu­vaa kaupunkia Viik­in­ran­taan ja Lah­den­väylän varteen.

  12. tpyy­lu­o­ma: No kun tuo on vähän tois­si­jainen aisa. San­o­taan vaik­ka näin, aloite­taan siitä että olisi niitä talo­ja. Ei siis muu­tamia tai kym­meniä uusia talo­ja, vaan sato­ja tai tuhan­sia talo­ja. Ker­roslu­vut ovat sit­ten hienosäätöä. 

    Ei niitä sato­ja tai tuhan­sia puis­toi­hinkaan käytän­nössä laite­ta, jot­ka lis­tas­sa oli.

    Mut­ta jos korkeat talot eivät nyt ole ongel­ma, niin ei tässä sit­ten mitään erim­ielisyyt­tä ole. Se on yksi tapa saa­da niitä asun­to­ja enemmän.

    1. K. Uok­ka
      Korkeat asuin­talot ovat Helsingis­sä käytän­nössä mah­dot­to­mia, kos­ka pysäköin­tiä ei pystytä jär­jestämään. Kuusi­tois­tak­er­roksisen talon alle pitäisi lait­taa kuusi ker­rosta pysäköintitilaa.

  13. Helsingis­sä on tapana tehdä sel­l­aisia tont­te­ja, että vain pari suur­ta raken­nut­ta­jaa voi ylipäätän­sä tar­jo­ta niistä. Mitä jos kokeil­taisi­in surut­ta sitä että pilko­taan ton­tit yhden rap­pukäytävän kokoisik­si kokon­aisuuk­sik­si. Kuusik­er­roksises­sa talos­sa on sil­loin noin 1500–1800 ker­rosneliömetriä (k‑m2), mikä sitoo pääo­mia vain muu­ta­man miljoo­nan ver­ran rak­en­tamisen aikana. Tähän löy­tyy rahkei­ta jo keskisu­urelta rakennusyritykseltä. 

    Helsinkiläi­nen ratkaisu on se, että yhden ton­tin raken­nu­soikeus on vähin­tään 5000 k‑m2 ja vaa­dit­tu pääo­ma pitkälle tois­takym­men­tä miljoonaa. 

    Voitaisi­in ehkä houkutel­la Helsinki­in sitä kilpailua.

  14. “Lassen esi­tys voit­ti ensin min­un esi­tyk­seni 7–2 ja sit­ten Lassen esi­tys esit­telijän 6–3. Siinä meni 1500 asukkaan asunnot.”

    Säi­lyi 500 työ­paikkaa, ja viiden miljoo­nan yksi­tyiset kiin­teistöt sosialisoinnilta.

  15. Väit­täisin, että Helsin­gin ongel­ma ei lop­ul­ta ole asun­to­tuotan­non vähäisyys vaan elinkei­nop­o­li­ti­ikan puut­tumi­nen. Nykyi­nen ulko­min­is­ter­imme aikoinaan apu­laiskaupung­in­jo­hta­jana ollessaan lin­jasi, ettei Helsingis­sä tarvi­ta teol­lisu­ut­ta, eikä tont­te­ja pääkont­tor­eille. Sen seu­rauk­se­na syn­tyi Kaakkois-Espoon pääkont­torikeskit­tymä ja Ström­ber­gin ker­rostalot. Samaan aikaan lop­pui alka­v­ille yri­tyk­sille sopivien toim­i­tilo­jen rak­en­t­a­mi­nen. Raken­nus­li­ik­keet rak­en­ta­vat toim­i­tilo­ja siten, että varataan oma­lle uudelle raken­nus­li­ik­keen pääkont­to­rille tont­ti, raken­netaan siihen avokont­tori­ti­lat 500 työn­tek­i­jälle. Pois­te­taan toim­i­taloa 5 vuot­ta kir­jan­pidos­sa, jon­ka jäl­keen myy­dään toim­i­ta­lo vaku­u­tusy­htiölle tai vuokrataan val­tion­hallinnolle. Ja taas uusi raken­nus­li­ik­keen pääkont­tori raken­netaan tämän pros­essin jäl­keen. Täl­lä het­kel­lä touhua har­raste­taan mm. Man­ner­heim­intien päässä. Vaku­u­tusy­htiö vuokraa tilo­ja ker­ros ker­ral­laan esim. 3000 neliötä. Vuokraa­jia on koko ajan vähem­män ja vaku­u­tusy­htiöidemme kiin­teistö­var­al­lisu­us seisoo puoli­ty­hjinä pitkin pääkaupunkiseutua. 

    Kukaan ei vuokraa 10 neliön toim­i­ti­laa alka­valle pienyrit­täjälle. Sekä Microsoft että Apple ovat molem­mat syn­tyneet auto­tallis­sa. Suomes­sa ei lain mukaan saa har­joit­taa yri­tys­toim­intaa auto­tallis­sa vaan auto­tal­li­in on haet­ta­va käyt­tö­tarkoituk­sen muu­tos, jota ei ainakaan pääkaupunkiseudul­la myön­netä. Ja vaik­ka myön­net­täisi­in, muu­tos on niin kallis, ettei alka­va yri­tys pysty sitä mak­samaan. Kaupun­ki ei kaavoita tont­te­ja pienyri­tys­ten toim­i­tiloik­si. Köy­hien stoc­ka hävitet­ti­in Pikku-Huopalah­den tieltä. Her­man­nin ranta­tien toim­i­ti­la-aluet­ta hävitetään paraikaa Kalasa­ta­man alta. Tat­tarisuo halu­taan hävit­tää Malmin lento­ken­tän asuin­rak­en­tamisen myötä. Kaik­ki maapo­h­ja halu­taan asun­noik­si, kos­ka se on taloudel­lis­es­ti kan­nat­tavin­ta – lyhyel­lä tähtäyk­sel­lä. Samaan aikaan elinkeino­toim­inta suun­tau­tuu eri­laiseen hoi­va- ja palve­lu­tuotan­toon, joka mak­se­taan verovaroil­la. Käsi sydämel­lä, mikä osu­us omista tulois­tanne tulee tulon­si­ir­toina yhteiskunnal­ta. Kun vielä pääkaupunkiseudun asum­ista sub­ven­toidaan yhä use­am­malle kansalaiselle, on yhtälö talous- ja elinkei­nop­o­li­it­tis­es­ti mahdoton.

    Matkailu saat­taisi olla yksi var­teenotet­ta­va mah­dol­lisu­us ratkaista elinkei­nop­o­li­ti­ik­ka. Kreikan ja Espan­jan tilanne ei kyl­lä ennakoi mitään hyvää. Miten venäläiset ja kiinalaiset matkailu­val­u­u­tat voitaisi­in muun­taa elinkeino­toimin­naksi pääkaupunkiseudul­la tai Suomes­sa ylipään­sä. Tarvit­taisi­in järisyt­tävä henk­i­nen muu­tos matkailuyrit­täjyy­den suun­taan. Pelkkä 30-ker­roksi­nen hotel­li ei riitä, Guggen­heim-museo ei riitä, uusi maanalainen viihdea­reena Män­tymäelle ei riitä. Kylpylä taival­lah­teen ei riitä. Wrou Maria-merenkulku­museo ei riitä. Kaik­ki yhdessä saat­taisi olla vaa­ti­ma­ton alku mut­ta ei kuitenkaan ilman muu­tos­ta helsinkiläis­ten omaan palvelukult­tuuri­asen­teeseen. Pelkästään Suomen­lin­nan miljoonas­ta kävi­jästä ei pystytä rahas­ta­maan muu­ta kuin laut­tal­ipun hin­ta ja pari piz­zaa Walhallassa. 

    Tarvit­semme sitä, että vihreä kaupunki­lainen halu­aa tar­jo­ta matkail­i­jalle ain­ut­laa­tuisen kaupunkikult­tuurielämyk­sen ja vihreä maalainen ain­ut­laa­tuisen luon­to- tai maaseu­tukult­tuurielämyk­sen. Nyt elämyk­semme tar­joa­vat pääasi­as­sa turkki­laiset piz­zan­pais­ta­jat. Maan­tei­demme var­sil­la ei ole ain­oatakaan gasthau­sia, ei edes itära­jal­la venäläis­tur­is­teille. Samaa tunkkaista scan­dic­cia peri­aat­teel­la nuku ja mene. Nuoret vaate­tus­su­un­nit­teli­jat kitu­ut­ta­vat henki­hiev­eris­sä kohteessa Design dis­trict? Mis­sä on Carn­a­by Street? 

    En voi kuin ihme­tel­lä esimerkik­si Töölön­lah­den toimis­torak­en­tamista täl­lä het­kel­lä. Ovatko päät­täjämme idioot­te­ja? Mik­sei tätä rat­api­haa raken­neta van­han Firen­zen peri­aat­teel­la? Baanan jatkona sil­ta Kaisaniemeen – Ponte Vec­chio. Koko alue matkailun ehdoil­la kiinalaisille vuodek­si 2050. Kyl­lä olisi sopin­ut Guggen­heimikin Töölön­lahdelle. Vas­tus­tus syn­tyi luul­lak­seni nimeno­maan Kata­janokan paikas­ta ja tietenkin verora­hoil­la rakentamisesta.

    Mitä tekevät Sanoma, Alma, Upm ja joku kan­sain­vä­li­nen tili­toimis­to Töölön­lahdel­la? No osinko­ja tietenkin kvar­taal­i­talouteen! Betonikolos­si näyt­tää hyvältä taseessa. Hyvästi elinkeinopolitiikka.

    Ps. Helsinki­in valit­ti­in muuten vuosi sit­ten elinkeino­jo­hta­ja. Mikä mah­taa olla hänen nimen­sä ja agen­dansa? Var­maankin jotain hyvän hallinto­ta­van mukaista — har­maa­ta ja väritön­tä. Palkkaa yhteiskun­nan kukkarosta!

  16. Han­na-Leena Yli­nen: Väitet­tä, etteivät raken­nus­li­ik­keet suos­tu­isi rak­en­ta­maan OURCi­ty-suun­nit­tel­man poh­jal­ta, voisi ver­ra­ta tilanteeseen, jos­sa pikku­lap­si ei suos­tu­isi syömään muu­ta kuin lem­piruokaansa. Onko van­hempi­en tehtävä aina tar­jo­ta lapselle sitä, mitä tämä vaatii vai olisiko sit­tenkin niin, että lap­si lop­ul­ta oppii syömään sitä ruokaa, mitä on tarjolla?

    Niin, kyl­lä las­ten pitää kau­ra­pu­uroakin oppia syömään. Mut­ta miten on per­heen juomapuoli?
    Tässä pikku­joulus­esongin suosikkibooli.

    Ote­taan:

    1 jääkuu­tio Ksv:n pakas­times­ta, veis­tetään hal­jen­neen pyra­midin muo­toon. Riit­tää 300 asukkaalle
    1 osa asun­to­vaunualuet­ta (Kaup­Su), 800 as
    1 osa metroase­man ja ostoskeskuk­sen ympäristöti­ivis­tet­tä (Kaup­Su, Ksv, Ourci­ty), 300 as
    1 osa Meri-Rasti­lan kort­teliti­ivis­tet­tä, alle 500m metrol­ta (Kaup­su, Ourci­ty), 600 as
    1 osa kaupunki­raken­nus­taidet­ta, maamerkki­torni metron kupeeseen (Kaup­su), 200 as

    Sekoite­taan kovaa ja vuokrara­haa sesongin vaa­ti­mas­sa suhteessa.
    Juo­ma riit­tää 2200 asukkaalle, sopii myös lap­siper­heille (Ksv:n booli riit­tää vain 2000:lle).

    Reuno­jen yli läikkynyt osa (Ourci­ty, yli 500 m metrol­ta) kaade­taan samaan sam­mioon Kes­ki-Vuosaaren renes­sanssi­ti­ivis­teen kanssa käymään vielä parik­si vuodeksi.

    Mais­tu­isiko tämä Han­na-Leenalle? Entä demareille? Kokoomuk­selle se on var­maankin liian mietoa, heille pitää terästyk­sek­si sekoit­taa män­nistönkerkkäu­utet­ta rantametsästä.

  17. Osmo Soin­in­vaara:
    Helsin­gin ATT:n pitäisi olla raken­nut­ta­jana akti­ivisem­pi, niin raken­nus­li­ik­keet eivät pää­sisi määräilemään, mis­sä raken­netaan ja miten.

    Voisiko ATT:n määrätä rak­en­ta­maan sinne Meri-Rasti­lan täy­den­nys­ton­teille ja nimeno­maan omis­tusasun­to­ja? Pistäisi ne valmi­it asun­not sit­ten myyn­ti­in vapaille markki­noille ja kat­soisi, minkä ver­ran niistä saa. Jos ne eivät mene kau­pak­si muu­toin kuin todel­la hal­val­la, niin sit­ten selviää kiis­tat­tomasti, että white flight ‑huhut ovat totta.

    Minus­ta tuo olisi tes­taamisen arvoinen asia, jos­ta kaupun­ki voi ennakko­ta­pauk­sen nimis­sä vähän ottaakin takki­in, tai ainakin ottaa riskin siitä, että ehkä tulee takkiin.

  18. Niin siis varovaisel­la ole­tuk­sel­la 1 000 €/k‑m2 25 000 — 35 000 k‑m2 on 25 — 35 miljoona euroa ihan oikeaa rahaa kaupun­gin kas­saan. Minä en vaan pääse siitä yli että 5 miljoo­nan kom­pen­saa­to yrit­täjien kiin­teistöistä ei jotenkin onnis­tu­isi, jos tämä nyt siitä on kiinni.

    Ja edelleenkin, mä en ymmär­rä miten se yrit­täjien huoli että ei voi investoi­da kos­ka ei ole tietoa tule­vaisu­ud­es­ta ratkeaa, se on ihan päivän­selvää että kaavoitu­s­paine tuol­la sijain­nil­la ei ainakaan vähene ja tähän palat­ta­neen yleiskaa­van yhtey­dessä. Kysymys ei ole siitä pitääkö kaupungis­sa olla teol­lisu­us­tont­te­ja, pitää, vaan siitä misse ne ovat. En näe oikein mitään tarvet­ta muut­taa vaikka­pa Tat­tarisuon tai Vuosaaren sata­mana teol­lisu­usaluei­den käyt­tö­tarkoi­tus­ta san­o­taan nyt vaik­ka 30 vuo­den tähtäimel­lä, mut­ta nää aivan kan­takaupun­gin lähel­lä ole­vat teol­lisu­usalueet eli Viik­in­ran­ta, Hert­tonie­mi ja Pitäjän­mä­ki on aivan eri asia.

    Ja mikä siinä on että toim­i­ti­la ei voi sijai­ta ihan kort­telirak­en­teessa? Ihan niitä samo­ja varas­to­ja, auto­huolta­moi­ta ja ties mitä on jo siel­lä. Jotenkin esim. se Metro-Auto pär­jää Neljän­nelle lin­jal­lakin http://goo.gl/maps/ciEEt

  19. Osmo Soin­in­vaara:
    Antti,
    Tap­pio yhdyskun­tarak­en­teelle oli PALJON yli viisi miljoon­aa euroa.

    Kyl­lä; esi­tys­lis­takeskustelun yhtey­dessä tämä tuoti­in esille, samoin se että lail­lisia ja tas­a­puolisia ratkaisu­ja ei ollut tiedos­sa. Löy­tyikö nyt täl­lä välin joku lailli­nen ja kohtu­ulli­nen ratkaisu, vai yrit­täjät vain kär­sikööt tap­pi­ot ja yhteiskun­ta ottaa voiton? 

    Toisaal­ta, täl­lainen “ratkaisu” riit­tävän mon­elle pien­te­ol­lisu­usalueelle kieltämät­tä toisi lisää tonttimaata.

    1. Olisi kohtu­ullista lait­taa vuokra­sopimuk­si­in pykälä, jon­ka mukaan vuokra­sopimuk­sen päät­tyessä kaupun­gin tulisi lunas­taa kiin­teistöt. Takau­tu­vasti sel­l­aista pykälää on han­kala tehdä juristin kestävästi.

  20. Osmo Soin­in­vaara:
    K. Uokka
    Korkeat asuin­talot ovat Helsingis­sä käytän­nössä mah­dot­to­mia, kos­ka pysäköin­tiä ei pystytä jär­jestämään. Kuusi­tois­tak­er­roksisen talon alle pitäisi lait­taa kuusi ker­rosta pysäköintitilaa. 

    Ihan vaan varmis­taak­seni, eli siis jos joku suos­tu­isi sem­mosen rak­en­ta­maan, samoil­la (parkkipaikka-)spekseillä, niin muu­ta vas­tus­tus­ta ei olisi?

    Täy­tyy tun­nus­taa että en tiedä rak­en­tamisen hin­taa. Mut­ta mitä enem­män tont­ti­maas­ta on pulaa, sitä järkeväm­pää on kas­vami­nen korkeussuunnassa.

  21. Antsa:

    Kukaan ei vuokraa 10 neliön toim­i­ti­laa alka­valle pienyrit­täjälle. Sekä Microsoft että Apple ovat molem­mat syn­tyneet autotallissa. –
    Tat­tarisuo halu­taan hävit­tää Malmin lento­ken­tän asuin­rak­en­tamisen myötä.Kaikki maapo­h­ja halu­taan asun­noik­si, kos­ka se on taloudel­lis­es­ti kan­nat­tavin­ta – lyhyel­lä tähtäyksellä. 

    Nyt taas vähän keulii. Kaik­ki kun­nia Malmin ja tat­tarisuon romareille ja nyrkkipa­joille, mut­ta jos näistä uuden ajan yri­tyshau­to­moista ei ole kolmeenkymme­neen vuo­teen tul­lut muu­ta kuin auton ovia ja akku­ja, niin var­masti voidaan tode­ta tämän piilaak­son jouta­van vähän kauem­mak­si. Herä­teostok­sil­la kukaan tuskin käy autop­urkaamol­la, joten täl­laista toim­intaa voi ihan hyvin olla kehä kol­mosen lähelläkin. 

    Onhan noi­ta yri­tyshau­to­moi­ta, HIIT­tiä ja sosi­aal­ista hubia- ja varsi­nais­es­ti toimis­toti­las­ta ei helsingis­sä ole puutet­ta. Pitäjän­mäessä on vieläkin kokon­aan vuokraa­mat­ta Sibelius-Akatemi­an enti­nen, val­ta­va toimitalo. 

    Samaan aikaan elinkeino­toim­inta suun­tau­tuu eri­laiseen hoi­va- ja palve­lu­tuotan­toon, joka mak­se­taan verovaroil­la. Käsi sydämel­lä, mikä osu­us omista tulois­tanne tulee tulon­si­ir­toina yhteiskunnalta. 

    Jaa, vaikea sanoa. Työsken­te­len NGO-organ­isaa­tios­sa, väit­täisin että lasku­tavas­ta riip­puen 0–100%. Vaik­ka veturei­den raken­nus oli miesten hom­maa ja rautak­ourat Tat­tar­il­la tekee miesten töitä, on palve­lu­tuotan­non arvo silti noin kym­menker­tainen raskaaseen teol­lisu­u­teen. Yhteiskun­ta nyt siir­tyy pois veturei­den rak­en­tamis­es­ta kos­ka Neu­vos­toli­it­to kaa­tui ja muut tekee ne halvem­mal­la. Paperi­te­ol­lisu­u­den iltaruskon luulisi herät­täneen ihmiset siihen että joskus toimi­alan dynami­ikan muu­tok­seen voi myös rae­goi­da muul­la lail­la kuin sub­ven­toimal­la niin perkeleesti. 

    Kun vielä pääkaupunkiseudun asum­ista sub­ven­toidaan yhä use­am­malle kansalaiselle, on yhtälö talous- ja elinkei­nop­o­li­it­tis­es­ti mahdoton. 

    Nojoo, siltä se saat­taa tun­tua jos esit­tää siä­sis­es­ti ris­tiri­itaisia mielip­iteitä. Kun se että sub­ven­tios­ta päästäisi­in eroon tarkoit­taa että asun­to­ja tarvit­taisi­in lisää ja niitä pitäisi kaavoit­taa enem­män. Joka taas ei onnis­tu, kos­ka Tat­tar­il­la toimii euroopan piilaak­so ja yri­tyshau­to­mo jota ei saa… eiku joo. 

    Helsin­gin elinkei­noelämä ei ottanut mitään havait­tavaa hit­tiä siitä, että Vuosaaren sata­man tieltä puret­ti­in toinen vas­taa­va piilaakso. 

    En voi kuin ihme­tel­lä esimerkik­si Töölön­lah­den toimis­torak­en­tamista täl­lä het­kel­lä. Ovatko päät­täjämme idioot­te­ja? Mik­sei tätä rat­api­haa raken­neta van­han Firen­zen peri­aat­teel­la? Baanan jatkona sil­ta Kaisaniemeen – Ponte Vec­chio. Koko alue matkailun ehdoil­la kiinalaisille vuodek­si 2050. 

    Tästä ei voi olla enem­pää samaa mieltä. Töölön­lah­den täyt­tämi­nen (ja vieläpä arkkite­htonis­es­ti todel­la rumil­la) pääkont­tor­eil­la on jotain niin idioot­ti­maista että ei voi edes oikein ymmärtää, paljonko­han käh­mimistä ja diilailua tän läpi men­e­miseen on tarvittu?

  22. Tuo­mas S.: Kaik­ki kun­nia Malmin ja tat­tarisuon romareille ja nyrkkipa­joille, mut­ta jos näistä uuden ajan yri­tyshau­to­moista ei ole kolmeenkymme­neen vuo­teen tul­lut muu­ta kuin auton ovia ja akku­ja, niin var­masti voidaan tode­ta tämän piilaak­son jouta­van vähän kauem­mak­si. Herä­teostok­sil­la kukaan tuskin käy autop­urkaamol­la, joten täl­laista toim­intaa voi ihan hyvin olla kehä kol­mosen lähelläkin. 

    Minä olen kyl­lä tehnyt Tat­tarisuol­la ihan herä­teostok­si­akin. Kaiken kaikki­aan kyse on kuitenkin vähän saman­lais­es­ta asi­as­ta kuin Valt­teri-kirp­putori Vallilas­sa: mah­tuuko kaupunki­in eri­laista, eri­lais­ten ihmis­ten mielestä tarpeel­lista toim­intaa, vai mak­si­moidaanko joka ton­tin tuot­to tyy­likkään lasisel­la kont­tori­rak­en­tamisel­la? Ja onko ryteikön ja rat­api­han siivoami­nen toimis­to­jen tieltä Töölön­lah­den suol­la jotenkin idioot­ti­maisem­paa kuin sama siivoami­nen Tattarisuolla?

  23. Pekka Taipale: Minä olen kyl­lä tehnyt Tat­tarisuol­la ihan herä­teostok­si­akin. Kaiken kaikki­aan kyse on kuitenkin vähän saman­lais­es­ta asi­as­ta kuin Valt­teri-kirp­putori Vallilas­sa: mah­tuuko kaupunki­in eri­laista, eri­lais­ten ihmis­ten mielestä tarpeel­lista toim­intaa, vai mak­si­moidaanko joka ton­tin tuot­to tyy­likkään lasisel­la konttorirakentamisella?

    Pitää muis­taa, että melko pienel­lä alueel­la asuu nykyään noin miljoona ihmistä. Lisäk­si yhteiskun­ta on sijoit­tanut merkit­täviä sum­mia alueen tehokkaaseen infra­struk­tu­uri­in. Kokon­aisu­u­den kannal­ta tulee siis toisin kuin har­vaan asu­tul­la maaseudul­la vähän miet­tiä, sopi­iko joku pienen piirin suh­teet­tomasti tilaa vievä puuhastelu keskelle täl­laista aluet­ta, vai olisiko se syytä siirtää hie­man kauemmas.

    Hyvänä esimerkkinä tästä on Malmin lento­kent­tä, jol­la on vähem­män käyt­täjiä kuin sitä kiertäväl­lä puru­radal­la. Vaik­ka puru­radan viemä maa-ala on mur­to-osa ken­tän pinta-alasta.

  24. Tuo­mas S:

    Vaik­ka veturei­den raken­nus oli miesten hom­maa ja rautak­ourat Tat­tar­il­la tekee miesten töitä, on palve­lu­tuotan­non arvo silti noin kym­menker­tainen raskaaseen teol­lisu­u­teen. Yhteiskun­ta nyt siir­tyy pois veturei­den rak­en­tamis­es­ta kos­ka Neu­vos­toli­it­to kaa­tui ja muut tekee ne halvem­mal­la.

    Palvelu­iden ja teol­lisu­u­den vas­takkainaset­telu on epäre­hellistä, molem­pia tarvi­taan. Etenkin kun puhutaan palvelu­iden vien­nistä useim­miten uno­hde­taan, että Suomen kaltaisen yhteiskun­nan palvelu­vi­en­nistä val­taosa liit­tyy teollisuuteen.
    Ja jonkun on pakko gen­eroi­da vien­ti­t­u­lo­ja niin paljon, että aina valit­ta­van lat­tea juo­van “luo­van luokan” Ipa­dit, Iphonet ja kauko­matko­jen kerosi­init saadaan maksettua.

    Veturi/neu­vos­toli­it­to-kom­ment­tisi meni muuten kohtu­ullis­es­ti met­sään. Vetu­ri­te­ol­lisu­us ei Suomes­sa päässyt 1970-luvun jäl­keen kehit­tymään, kos­ka sähköve­tu­rit päätet­ti­in kaup­pa­poli­it­ti­sista syistä ostaa Neu­vos­toli­itos­ta, emme siis suinkaan menet­täneet veturiv­i­en­tiä Neu­vos­toli­iton rom­ah­duk­sen takia.

  25. Osmo Soin­in­vaara: Helsingis­sä käytän­nössä mah­dot­to­mia, kos­ka pysäköin­tiä ei pystytä järjestämään.

    Voisko ne kan­takaupun­gin nor­mit tuo­da myös jokaisen juna-ase­man lähelle 400 metrin säteelle (tai edes lähem­mäs) — kun siihen 400m etäisyy­teen vedoten on se kevyem­män vaa­timuk­sen 1‑alue nyt määritel­ty? Tas­a­puo­li­nen kohtelu jne. Tai utopi­as­sa, jos samaisel­la 400m säteel­lä olisi työ­paikkao­mavaraisu­us edes teo­ri­as­sa, ja hyper­mar­ket­ti, niin sieltähän ei tarvit­sisi pois­tua raiteista riippumatta 🙂

  26. Koti-isä: pienen piirin suh­teet­tomasti tilaa vievä puuhastelu keskelle 

    Kanat­taa muuten varoa täl­lais­ten tun­nekuo­hus­sa argu­men­toitu­jen vähät­tele­vien tuomioiden antamista. 

    Voi nimit­täin olla vaarana että ne tule­vat joskus takaisin, mut­ta koske­vatkin sil­lä ker­taa niitä itselle tärkeitä asioita. 

    Jot­ka ihan var­masti ovat jonkun toisen mielestä arvo­ton­ta puuhastelua. Eikä itsel­lä ole sil­loin enää siihen mitään vas­taan väittämistä.

  27. Val­takun­nal­li­sista aluei­denkäyt­tö­tavoit­teista löy­tyvät peruste­lut niin tiivi­ille rak­en­tamiselle kuin viherverkos­toillekin. Meri-Rasti­las­sa olisi mah­dol­lista löytää ratkaisu, joka toteut­taisi molempia. 

    Tekni­ikan tohtori Mat­ti Kuro­nen haas­taa väitök­sessään per­in­teisen tavan suun­nitel­la asuinaluei­ta. Hän on kehit­tänyt ns. 4P-mallin Pub­lic-Pri­vate-Peo­ple- Part­ner­ship-mallin. Tässä mallis­sa julki­nen, ykistyi­nen ja asukkaat kehit­tävät asuinaluei­ta yhdessä, kukin omista tavoitteistaan.
    4P-mallis­sa on kyse kokon­ais­val­tais­es­ta alueke­hi­tyk­ses­tä. Hän väit­tää, että kaik­ki hyö­tyvät mikäli kaavoit­ta­jat, raken­nusyri­tyk­set ja asukkaat työsken­televät yhdessä. Kump­panu­u­den kaut­ta voidaan paran­taa esimerkik­si alueen ekol­o­gista kestävyyt­tä. 4P-kump­panu­us edel­lyt­tää uuden­laista avoim­muut­ta, joka vaatii, että ollaan valmi­ita keskustele­maan asioista eikä heti lyödä lukkkoon kaikkea.
    Tekni­ikan tohtori Mat­ti Kuro­nen on näh­nyt käytän­nön työssä, että 4P-mallil­la on mah­dol­lisu­us muut­taa alue­su­un­nit­telua parem­paan suuntaan

  28. Veturei­den suh­teen tehti­in ihan oikea päätös. Toises­sa vaakakupis­sa oli telakka­te­ol­lisu­us. Vetu­rit eivät ikinä olisi tuoneet niin paljon työtä ja rahaa kuin erikois­lai­vat, lähin­nä jään­mur­ta­jat ja lois­toris­teil­i­jät. Jos jotain pitää itkeä, niin lähin­nä jenkkien päätöstä tuho­ta sukel­lus­pal­lo­jen rak­en­t­a­mi­nen. Siinä tuhot­ti­in erikoisosaamista todel­la paljon.

    Mitä nopeam­min saat­te sata­mat pois keskus­tas­ta sen parem­pi. Itseäni etoo joka Tallinnan reis­sul­la madel­la pitkin Helsin­gin ahtai­ta katu­ja matkalla länsisatamaan.

  29. tpyy­lu­o­ma: Kysymys ei ole siitä pitääkö kaupungis­sa olla teol­lisu­us­tont­te­ja, pitää, vaan siitä misse ne ovat. 

    No jos nyt saisi sen yhden kun­nol­lisen pk-teol­lisu­uskeskit­tymän jon­ka pysyvyys seu­raa­van viidenkymme­nen vuo­den ajan on riit­tävän uskot­tavaa niin tämä ongel­ma ratkeaisi kuin itses­tään. Esimerkik­si Hert­toniemen teol­lisu­usalueen pk-yri­tyk­set eivät elä umpios­sa, ei sieltä voi yksin muut­taa johonkin kehän­var­ren pel­to­taloon kauas kaikesta.

    Eli jos kaupungilla olisi tar­jo­ta jos­sain kohtu­ulli­nen vuokra, riit­tävä koko jot­ta ali­hankki­jat, toimit­ta­jat ja muut sidos­ryh­mät ovat lähel­lä sekä kun­nolli­nen julki­nen ja kumipyöräl­o­gis­ti­ik­ka, saataisi­in nykyiset asuinkäyt­töön sovel­tu­vat pk-teol­lisu­usalueet tyhjik­si vähäl­lä kitinällä.

  30. Mikko Särelä:
    Helsingis­sä on tapana tehdä sel­l­aisia tont­te­ja, että vain parisu­ur­ta raken­nut­ta­jaa voi ylipäätän­sä tar­jo­ta niistä. Mitä jos kokeil­taisi­in surut­ta sitä että pilko­taan ton­tit yhden rap­pukäytävän kokoisik­si kokon­aisuuk­sik­si. Kuusik­er­roksises­sa talos­sa on sil­loin noin 1500–1800 ker­rosneliömetriä (k‑m2), mikä sitoo pääo­mia vain muu­ta­man miljoo­nan ver­ran rak­en­tamisen aikana. Tähän löy­tyy rahkei­ta jo keskisu­urelta rakennusyritykseltä. 

    Helsinkiläi­nen ratkaisu on se, että yhden ton­tin raken­nu­soikeus on vähin­tään 5000 k‑m2 ja vaa­dit­tu pääo­ma pitkälle tois­takym­men­tä miljoonaa. 

    Voitaisi­in ehkä houkutel­la Helsinki­in sitä kilpailua.

    Sanois­in, että aja­tus on suo­ras­taan kaiken esi­val­lan vastainen.

  31. pekka:
    Tuo­mas S:

    Palvelu­iden ja teol­lisu­u­den vas­takkainaset­telu on epäre­hellistä, molem­pia tarvi­taan. Etenkin kun puhutaan palvelu­iden vien­nistä useim­miten uno­hde­taan, että Suomen kaltaisen yhteiskun­nan palvelu­vi­en­nistä val­taosa liit­tyy teollisuuteen.
    Ja jonkun on pakko gen­eroi­da vien­ti­t­u­lo­ja niin paljon, että aina valit­ta­van lat­tea juo­van “luo­van luokan” Ipa­dit, Iphonet ja kauko­matko­jen kerosi­init saadaan maksettua.

    Veturi/neu­vos­toli­it­to-kom­ment­tisi meni muuten kohtu­ullis­es­ti met­sään. Vetu­ri­te­ol­lisu­us ei Suomes­sa päässyt 1970-luvun jäl­keen kehit­tymään, kos­ka sähköve­tu­rit päätet­ti­in kaup­pa­poli­it­ti­sista syistä ostaa Neu­vos­toli­itos­ta, emme siis suinkaan menet­täneet veturiv­i­en­tiä Neu­vos­toli­iton rom­ah­duk­sen takia.

    Vaatii heiman tarken­nus­ta. Tosi­aan VR:n isot sähökve­tu­rit tilat­ti­in N‑liitosta joskus 1968. Toinen puoli asi­as­ta oli, että NL:n vien­ti Suomen oli lähin­nä raa­ka-ainei­ta, ja bilat­er­aa­likau­pasa vas­taa­va määrä suo­ma­laisia tuot­tei­ta vieti­in neukkui­hin. Hyväl­lä voitol­la muuten. Tun­tui myös duu­nar­in plakkaris­sa, vaik­ka silä seikalla ei liene merk­i­tys­tä tämän pal­stan lukijoille.

    Paikallis­li­iken­teen sähköju­nat tehti­in Val­metin tehtail­la. — Uudet taitaa toimit­taa tämä kuu­luisa Bom­bardier. En ole tark­istanut, kun kirkkon­um­me­laise­na saan naut­tia alkuperäiskalustosta.

    Olen jonk­in­ver­rna käynyt entisen Neu­vos­toli­iton alueel­la. Hotelleis­sa olin aika mon­es­ta hissistä lukev­inani KOHE.

  32. spot­tu: Eli jos kaupungilla olisi tar­jo­ta jos­sain kohtu­ulli­nen vuokra, riit­tävä koko jot­ta ali­hankki­jat, toimit­ta­jat ja muut sidos­ryh­mät ovat lähel­lä sekä kun­nolli­nen julki­nen ja kumipyöräl­o­gis­ti­ik­ka, saataisi­in nykyiset asuinkäyt­töön sovel­tu­vat pk-teol­lisu­usalueet tyhjik­si vähäl­lä kitinällä.

    Ongel­ma olisi huo­mat­tavasti helpom­paa ratkaista, jos pääkaupunkiseu­tu olisi yhtä kaupun­gia. Kyl­lä tääl­lä tont­tia löytyy.

  33. Ylen verkko­sivu­jen uutis­es­ta hah­mot­tuu, että kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­to on teet­tänyt Meri-Rasti­las­ta ulkop­uolisen arvion joitain vuosia
    sit­ten. Uutis­es­ta saa käsi­tyk­sen, että arvio oli varsin myönteinen.

    Toki uutis­es­ta selviää sekin, että kaupungi­nosan imagoa halu­taan korottaa.

    Minus­ta ulkoilupuis­to on Meri-Rasti­lan imagolle keskeinen seik­ka. Lisäk­si se on merkit­tävä asukkaiden hyv­in­voin­nille. Met­säalueen arvoa lisää noin 400 metrin pitu­inen muinais­ran­ta, jos­ta osa jäisi rak­en­tamisen jalkoi­hin, jos kaupun­gin suun­nitel­ma toteutettaisiin. 

    Olen sitä mieltä, että varsin myön­teisen kaupungi­nosan vahvuuk­sista kan­nat­taa pitää kiin­ni. Meri-Rasti­las­sa on mah­dol­lista rak­en­taa niin, että tärkeä luon­toalue säilyy.

    Mikä nos­taisi Meri-Rasti­lan imagoa parem­min kuin uuden­lainen kaupunkisu­un­nit­telu, jos­sa aluet­ta kehitet­täisi­in vahvuuk­sien­sa poh­jal­ta yhteistyössä asukkaiden ja muiden osal­lis­ten kanssa?

  34. Tor­nia ei täl­lä päätök­sel­lä vielä tule. Sen pitää läpäistä ensin kaupung­in­hal­li­tus ja sit­ten vielä valtuusto.

    Hesaris­sa uuti­soiti­in, että naa­pu­ri­ton­tin kort­telin suun­nitel­ma sopii hienos­ti “kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan hyväksymän” torni­hotellin viereen… Sinän­sä mie­lenki­in­toinen kom­bi­naa­tio naa­puri­in tulee — hotel­li, toimis­to­ta­lo ja ATT:n asuin­talot. Hotel­li­tar­jon­taa Jätkäsaa­reen tun­tuu ainakin tule­van runsaasti.

  35. Sep­po Honka­nen:

    Mais­tu­isiko tämä Han­na-Leenalle? Entä demareille?Kokoomukselle se on var­maankin liian mietoa, heille pitää terästyk­sek­si sekoit­taa män­nistönkerkkäu­utet­ta rantametsästä. 

    Sepolle: Mui­s­tat var­maankin, että olemme käyneet tämän keskustelun jo toisel­la foo­ru­mil­la. Tiedät siis, että min­un vas­tus­tuk­seni kohdis­tuu ain­oas­taan luon­toalueille rak­en­tamiseen. En ole abso­lutisti ja mon­en­laiset cock­tailit käyvät. 

    Ehdot­ta­mas­tasi sekoituk­ses­ta jät­täisin kuitenkin jääkuu­tion pois, sil­lä se lohkai­sisi palan met­sän reunas­ta ja tuhoaisi “matomäen”. Tämän päivän Hesaris­sa oli SLL:n koulumet­sähankkeeseen liit­tyvä jut­tu Meri-Rasti­lan koulun oppi­laista laske­mas­sa mäkeä juuri samal­la kohdalla.

  36. Liit­tyen ketjun ensim­mäiseen kom­ment­ti­i­ni, tämän päivän uutis­es­ta Sil­ja Ser­e­naden viivästyneestä saa­pumis­es­ta Eteläsa­ta­maan sat­tui silmään main­in­ta: “Kus­taan­miekan sal­mi on vain noin 35 metriä kapea, ja esimerkik­si Sil­ja Ser­e­nade –alus on 31,5 metriä leveä.”
    Tästä syys­tä lai­va teki mon­en tun­nin lenkin odotellen tuulen tyyntymistä.
    Sit­ten kun seu­raa­vat lai­vat ovat taas entistä isom­pia, louhi­taanko lisää kiveä Kus­taan­miekas­ta — näin toki on ennenkin tehty — vai voitaisi­inko tode­ta, että nykyisetkin auto­lau­tat ovat liian iso­ja pie­neen satamaan…

  37. Vielä siihen väit­teeseen, että Meri-Rasti­lan asukkaat hylkäi­sivät tiivistämis­rak­en­tamisen, jos KSV:n osayleiskaavae­hdo­tus hylät­täisi­in. Jos näin toimisimme, ottaisimme erit­täin suuren riskin, sil­lä mikään ei estäisi virkamiehiä otta­maan met­sään rak­en­tamista heti uudelleen esille.

    Pro Meri-Rasti­la on tosis­saan esit­tämässä tiivistämis­rak­en­tamista, mikä näkyy siinäkin, että kesäl­lä aloimme valmis­tel­la demokra­ti­api­lot­ti­hake­mus­ta työryh­mäl­lä, jol­la oli mon­en­laista osaamista. Tek­stiä laa­ti­mas­sa oli mm. arkkite­hti ja juristi. Hake­muk­semme on luet­tavis­sa täältä:

    http://pilotti.forumvirium.fi/2012/09/28/osallistavan-kaupunkisuunnittelun-pilottihanke/

    Ehdo­tamme siis, että OURCi­ty-tyyp­pinen pros­es­si työ­pa­joi­neen pyöräytet­täisi­in uudelleen, mut­ta täl­lä ker­taa tiivi­is­sä yhteistyössä KSV:n kanssa. Näin Meri-Rasti­lan osayleiskaavoituk­seen saataisi­in aitoa vuorovaikutteisuutta.

    Jos nykyi­nen ehdo­tus run­no­taan läpi, tulee olema­ton vuorovaiku­tus ja vuorovaiku­tus­ra­portin tarkoi­tushakuiset vasti­neet ole­maan yksi val­i­tus­pe­rusteista. KSV näyt­tää läht­e­neen siitä, etteivät päät­täjät ehdi pere­htyä asi­aan eivätkä näin ollen huo­maa vastineis­sa ole­via virheel­lisiä tieto­ja (joista yht­enä esimerkkinä OURCi­tyn parkkipaikkoi­hin liit­tyvä väite).

    1. Minä en epäil­lyt asukkaiden vetäysyt­mistä tiivistyshankkeista, vaan muo­toilin esi­tyk­seni niin, että se kumoaa joidenkin tois­t­en epäi­lyt. Esi­tyk­seni tarkoit­ti suun­nilleen sitä, mitä Hanne-Leena Yli­nen sanoi. laa­di­taan tiivistyskaa­va yhteistyössä asukkaiden kanssa tavoit­teena sama asukas­määrä, jnka kaupun­gin suun­nitel­ma tarjoaa.

Vastaa käyttäjälle Tuomas S. Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.