Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.10.2012

15.10.2012 · Aihe: Kaupunkisuunnittelu 

Virasto ei näköjään halua vaalien alla tuoda isoja asioita päätettäväksi. (esityslistaan) Pieniä on sitäkin enemmän. Erityisesti lausuntoja aloitteista. Kaikkia en tässä selosta.

Oulunkylän liikenneturvallisuussuunnitelma

Hieno suunnitelma ja selvä parannus nykytilaan. Näitä hyviä suunnitelmia KSV on tuottanut ison pinon. Enää tarvittaisiin rahat niiden toteuttamiseen

Toiminnan ja talouden seurantaraportti

Paljon on toteutettu, mutta kiusallisen moni asia jää toteutumatta annetussa aikataulussa. Ei toteutuvien listalla on muun muassa:

  • Östersundomin yhteinen yleiskaava
  • Kaikki joukkoliikenteen osuutta koskevat tavoitteet
  • Liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän väheneminen 2 %/vuosi
  • Runkobussilinjan Jokeri 0 infratoimien yleissuunnitelma
  • Tiederatikan yleissuunnitelma
  • Topeliuksen Nordenskjöldinkadun raitiotiesuunnitelma
  • Mannerheimintien suojatiesuunnitelmat Kolmen sepän ja Erottajan aukioilla
  • Kaavoitettua asuinkerrosalaa 450 000k-m2 (toteutunee 380 000 k-m2)

Toimistotaloja asuintaloiksi

Albertinkatu 27, 2500 k-m2 Tämän hankkeen käsittely on virastossa kestänyt luvattoman kauan. Hakija on soittanut siitä minulle pari kertaa ja olen yrittänyt kiirehtiä. Kansalaisilla tulisi olla oikeus saada päätös, myönteinen tai kielteinen, kohtuuajassa.

Hitsaajakatu 7, 10 000 k-m2 Eivät työpaikat oikein menesty Herttoniemessä. Asuintalo tulee nyt keskelle työpaikkakorttelia. Tästä pitäisi nähdä kuva.

Lausunto valtuustoaloitteesta sisäpihojen laittomien pysäköintipaikkojen poistamisesta

(Tuuli Kousa ja 55 muuta valtuutettua)

Lausunnon mukaan asia kuuluu rakennusvalvonnalle.

 

Kommentit

19 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.10.2012”

  1. KariS kirjoitti 15.10.2012 kello 21:48

    Asuntokaavoituksen tavoitteesta on syyskuun loppuun mennessä saatu oteutunut 199 205 kem2 eli 44 % tavoitteesta. Jos vaalien vuoksi isoja asoita ei tule nyt eikä parissa seuraavassa kokouksessa, niin kerroppa nyt millä ihmeellä loppuvuodesta päästään edes tuohon 380 000 kem2. Sehän tarkoittaa, että kahdessa ja puolessa kuukaudessa pitää saada yhtä paljon kaavoitettua kuin on saatu alkuvuoden yhdeksässä kuuukaudessa

    Miten ylipäätään on mahdollista, että jälleen kerran jäädään tavoitteesta, vaikka kaavoituksen jälkeenjääneisyys on ollut lautakunnankin tiedossa ties kuinka kauan?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Osmo Soininvaara kirjoitti 15.10.2012 kello 22:25

    En tiedä vielä, mistä ne 200 000 kerrosneliötä tulevat, mutta eihän tuo vaadi kuin pari isoa kaavaa Kruunuvuoren rannassa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. tpyyluoma kirjoitti 15.10.2012 kello 22:53

    Siellä on yksi valtuustoaloite, ja tää ei ole todellakaan mikään b-asia, vaan tässä ollaan yhden keskeisen kysymyksen äärellä.

    Valtuutettu Essi Kuikka ja 30 muuta allekirjoittajaa ovat tehneet seuraavan valtuustoaloitteen

    Valtuustoaloite asukkaiden osallistumisesta kaavoitukseen 23.5.2012

    Kaupungin tekemät täydennysrakentamisehdotukset saavat yleensä osakseen vastustusta, joka on helppo leimata “nimbyilyksi”. Kaavamuutoksia kannattavat ihmiset eivät yleensä ole yhtä aktiivisia kuin vastustajat. Kuitenkin monet helsinkiläiset kannattavat täydennysrakentamista ja ymmärtävät sen hyödyt. Sama ihminen voi vastustaa lähimetsikön hakkuuta ja ihmetellä, miksi naapuritontilla on pelkkää ryteikköä. Toisaalta kerrostalojen asukkaat eivät aina tiedä, että taloyhtiöt voivat itse ehdottaa tontin rakennusoikeuden nostamista.

    Ehdotamme, että asukkaille annetaan mahdollisuus itse ehdottaa täydennysrakentamiskohteita. Palvelu voitaisiin toteuttaa esimerkiksi Kerro kartalla -palvelun puitteissa. Kartalle voisi merkitä vaikka eri väreillä kohteita, jotka sopisivat täydennysrakentamiseen sekä tärkeitä virkistysalueita, jotka pitäisi jättää täydennysrakentamisen ulkopuolelle.

    Näin. Virasto suhtautuu myönteisesti, mutta tää vaatii sen että joku ottaa tämän hoitoon, asiaa resursoidaan, jne. Puhukaa vaikka tästä kun muuten on kevyt lista.

    Se on niin pään mäntyyn hakkaamista kun arkkitehti-setä kertoo että me piirrettiin tämmöinen täydennyskaava, nyt saa vastustaa. Helsingillä on yksi täyspäiväinen virkamies konsultoimassa hissiremontteja, täytyy pystyä kaivaamaan jostain virkamiehiä kertomaan taloyhtiöille että olisi tämmöisiä täydennysrakentamismahdollisuuksia, ja te muuten saatte siitä remppoihinne rahaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Ville kirjoitti 15.10.2012 kello 22:55

    Yksi Burj Khalifa olisi yli 300 000 kemmiä 😉

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Martti Tulenheimo kirjoitti 15.10.2012 kello 22:59

    “Lausunnon mukaan asia kuuluu rakennusvalvonnalle.”

    Tiedoksi, että rakennusvalvonnalta puuttuu resurssit tämän hoitamiseen. Siellä on kaksi henkilöä, jotka tekevät kenttähommia. Jottai tarttis tehrää…

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Pekka Pessi kirjoitti 15.10.2012 kello 23:23

    Hitsaajankatu 5:een valmistui viime vuonna asuintalo. Tuon Hitsaajankatu 7:n jälkeen Hitsaajankatu 9 jää korttelin ainoaksi toimitilatontiksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Olli Pottonen kirjoitti 15.10.2012 kello 23:28

    Oulunkylän liikennesuunnitelmasta. Hienoa että tällaisia tehdään, ja onhan tässä monta hyvää toimea, kuten Käskynhaltijantien epäjatkuvuuden korjaaminen, yksisuuntaiset pyörätiet ja pyöräkaistat. Mutta kyllä tässä jotain kohtia pitää kritisoida.

    Pyöräliikenne ja liikenneympyröiden turvallisuus on taas ajankohtainen. Olen aiemminkin kirjoittanut aiheesta. Vieläkään KSV ei suunnittele omien suositustensa mukaisia ympyröitä.

    Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien liikenneympyrässä on vielä sellainen ongelma, että päättyvältä pyöräkaistalta on todella hankalaa ajaa millekään pyörätielle.

    Suunnitelman bussipysäkeistä joka ikisessä taitaa olla se ongelma, että pyörätie menee ihan pysäkkikatoksen vierestä. Ensinnäkään ei ole mukavaa eikä hirveän turvallistakaan pyöräillä niin että olkapäät melkein hipovat kiinteää estettä. Suurin ongelma on kuitenkin huono näkyvyys. Jos katoksesta ei tehdä täysin läpinäkyvää, pyöräilijän on täysin mahdoton nähdä onko katoksen takana jalankulkija astumaisillaan pyörätielle.

    Miten Käskynhaltijantien pohjoispuolen pyörätien ja Mestaritien välisen yhteyden ajatellaan toimivan?

    Olisiko mahdollista yksisuuntaistaa Siltavoudintien pyörätiet?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. Tero kirjoitti 15.10.2012 kello 23:31

    Minä tiedän useamman työnantajan, joissa johtaja saisi potkut tuollaisella tuloksella. Kysyisitkö KSV:tä miksi siellä on epäonnistuttu ja pitäisikö jonkun vetää johtopäätökset? Olisi kiva kuulla vastaus, vaikka ei kai virkamies Suomessa potkuja saa vaikka tekee mitä. Tai jättää tekemättä.

    Tai ehkä ajat muuttuu, sillä tänään yksi virkamiespomo sai kenkää.

    Toisaalta olisi kiinnostavaa tietää mitä on saatu aikaan ja mitä tehtäviä on priorisoitu. Miten aika riittää tekemään “hyviä suunnitelmia”, joiden toteuttamiseen ei ole rahaa, mutta ei riitä tekemään kaavoja, joista tulee rahaa?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Seppo Honkanen kirjoitti 16.10.2012 kello 7:57

    Osmo Soininvaara: En tiedä vielä, mistä ne 200 000 kerrosneliötä tulevat, mutta eihän tuo vaadi kuin pari isoa kaavaa Kruunuvuoren rannassa.

    Toivottavasti ei ainakaan Meri-Rastilan rantametsään, jonne osayleiskaavaluonnoksessa on sijoitettu 80 000 km2. Radan pohjoispuolelle leirintäalueelle, lähinnä asuntovaunujen parkkipaikalle mahtuisi 40 000 km2. Toiset 40 000 saa mahtumaan tiivistämällä Meri-Rastilan kaupunkirakennetta. Rantametsään ei tarvitsisi koskea lainkaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  10. KariS kirjoitti 16.10.2012 kello 8:37

    Osmo Soininvaara:
    En tiedä vielä, mistä ne 200 000 kerrosneliötä tulevat, mutta eihän tuo vaadi kuin pari isoa kaavaa Kruunuvuoren rannassa.

    Jaa, Kruunuvuoresta on KSV:n sivujen mukaan tulossa 21 000 kem2 tänä vuonna.

    Miten ihmeessä lautakunnan jäsen ei tiedä mitä on edes valmisteilla?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  11. juminy kirjoitti 16.10.2012 kello 8:47

    Eivätkö oikeastaan Hitsaajankatu 7 ja 9 ole viimeiset toimistorakennukset kadun eteläpuolella, joten kehitys tuntuu varsin luontevalta. Nuohan ovat samaa luokkaa kuin tyhjänä seisova Tiedon entinen talo Keran seisakkeen vieressä. Tosin nuo ovat asumiseen jo nyt hyvin sopivalla paikalla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  12. antti kirjoitti 16.10.2012 kello 8:51

    Ogelin liikennesuunnitelmasta (tiedä sitten maksaako vaivaa kommentoida pöytälaatikkosuunnitelmaa); miksei pyöräkaistaa ole koko Käskynhaltijantien eteläpuolelle? Nyt vain puolelle matkaa, Tuusulantien liittymän jälkeen pitää edelleen hyppiä toiselle puolen Käskynhaltijantietä. Ja helppo parannus olisi päällystää radanvarren länsipuolinen pyörätie, nyt Ogelin ja Käpylän asemien välinen kilometrin siirtymä sorapinnalla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  13. KariS kirjoitti 16.10.2012 kello 9:47

    Tero:
    Minä tiedän useamman työnantajan, joissa johtaja saisi potkut tuollaisella tuloksella.

    Toisaalta olisi kiinnostavaa tietää mitä on saatu aikaan ja mitä tehtäviä on priorisoitu. Miten aika riittää tekemään “hyviä suunnitelmia”, joiden toteuttamiseen ei ole rahaa, mutta ei riitä tekemään kaavoja, joista tulee rahaa?

    Ei tässä maassa ole yhtään yksityistä työnantajaa joka vuosikausia hyväksyisi keskeisten tuotanto- ja laatutavotteiden noin selkeän laiminlyönnin. Kenkää tulisi johdolle ja isolle joukolle muutakin organisaatiota.

    Lautakunta on KSV:lle yhtä kuin hallitus yksityiselle yritykselle. Hallituksen – siis lautakunnan – tehtävä on reagoida silloin kun tavoitteista jäädään. KSV on jäänyt tavotteistaan (etenkin kaavoituksen määrässä) vuosikausia, mutta nämä lautakunnan jäsenet ei tee mitään. Kertoo varmasti niin viraston kuin lautakunnankin osaamisen tasosta.

    Se on totta, että KSV:llä teetetään paljon turhia selvityksiä ja muuta poliitikkojen mielestä mukavaa. Lautakunnan tehtäviin kuuluu kuitenkin aina varmistaa, että kaupungin kehittämisen kannalta oleellisimmat asiat (kuten riittävä asuintonttien kaavoitus) tulee hoidettua.

    Osmo varmasti ottaa asian kokouksessa esille ja kertoo meille miksi taas kerran tavoitteista lipsutaan

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  14. Olli Pottonen kirjoitti 16.10.2012 kello 11:54

    antti:
    Ogelin liikennesuunnitelmasta (tiedä sitten maksaako vaivaa kommentoida pöytälaatikkosuunnitelmaa); miksei pyöräkaistaa ole koko Käskynhaltijantien eteläpuolelle? Nyt vain puolelle matkaa, Tuusulantien liittymän jälkeen pitää edelleen hyppiä toiselle puolen Käskynhaltijantietä.

    Tarkoitatko siis Tuusulanväylän länsipuolesta? Se ei taida enää kuulua Oulunkylään.

    Tähän suunnitelmaan kuuluu Käskynhaltijan eteläpuolelle yhtenäinen pyöräreitti Tuusulanväylän liittymästä Vantaanjoelle. Muuten hyvä paitsi että reittiin sisältyvä pyöräkaista on tietysti yksisuuntainen. Länteen päin ei ole selkeää ja yhtenäistä pyöräreittiä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  15. newyorkista kirjoitti 16.10.2012 kello 18:28

    Ohjelmavinkki Yle Teema: 22.45 Tänään on huomenna

    (1967) Ohjelmassa käsitellään kaupunkisuunnittelun tulevaisuuden näkymiä 1960-luvun lopun suunnitelmien ja mahdollisuuksien pohjalta. MV

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  16. juminy kirjoitti 17.10.2012 kello 20:09

    Pekka Pessi:
    Hitsaajankatu 5:een valmistui viime vuonna asuintalo. Tuon Hitsaajankatu 7:n jälkeen Hitsaajankatu 9 jää korttelin ainoaksi toimitilatontiksi.

    http://www.flickr.com/photos/juminy/8096047676/

    Tuosta voi vielä vilkaista miltä tilanne näyttää kun katsoo Suolakivenkadulta Hitsaajankadun suuntaisesti itään. Taustalla se seiska siis, joka ei oikein enää sovi maisemaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  17. Timo kirjoitti 18.10.2012 kello 12:52

    Toivottavasti Hitsaajankatu 7 muuttuu aika nopeasti toimistosta asuinkäyttöön. Pikaisen nettiselailun perusteella tuon kadun toimistotalot ovat melkoisen tyhjiä ja kun ollaan ihan metroaseman vieressä hyvien palveluiden lähellä niin en keksi yhtäkään syytä siihen miksen muutosta voisi tehdä pikaisella aikataululla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  18. Tero kirjoitti 18.10.2012 kello 15:31

    No, mitäs siellä selitettiin tavoitteiden toteutumisesta?

    Esityslistan liitteiden mukaan virasto on saamassa 70% tämän vuoden tulospalkkiosta. Oliko lautakunta samaa mieltä?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  19. juminy kirjoitti 18.10.2012 kello 18:54

    Timo:
    …ja kun ollaan ihan metroaseman vieressä hyvien palveluiden lähellä niin en keksi yhtäkään syytä siihen miksen muutosta voisi tehdä pikaisella aikataululla.

    Taisi olla Pekka Pessi kun täällä joskus mainitsi, että tähän:
    http://goo.gl/maps/klke9

    on kaavoitettu kirjasto ja autohalli. Näin Yimbynä olen sitä mieltä, että väärin kaavoitettu ja asuntoja maksimimäärä tilalle. Kirjasto on kohtuullisen matkan päässä, fyysisten kirjojen tulevaisuus epävarma (kirjaston tilantarve tulevaisuudessa täysi kysymysmerkki) ja autohalleja voidaan miettiä Herttoniemenrantaan sitten kun se autopaikka maksaa sen ~70-80e, jonka se muistaakseni Osmon mukaan maksaa.

    Mitä voin tehdä, ehkä siis äänestämisen lisäksi, edesauttaakseni näitä:
    1) lisää asukkaita Herttoniemenrantaan
    2) autohallipaikkojen hinta kohdalleen

    ?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus