Maakuntakaava vaikeuksissa kaupan suuryksiköiden kanssa

Uuden­maan maakun­takaavas­ta käyti­in pari viikkoa sit­ten vira­nomais­neu­vot­telu, jos­sa Ympäristömin­is­ter­iö arvosteli voimakkaasti maakun­takaavaan sijoitet­tu­ja kau­pan suuryk­siköitä. Ympäristömin­is­ter­iön tähtäimessä on Espoon Lom­mi­laan Kehä III:n ja Turun­väylän risteyk­sen tun­tu­maan sijoit­tu­va suuri automar­ket­ti eri­tyis­es­ti ja kokon­ais­mi­toi­tus yleis­es­ti. Aika selvästi kävi ilmi, että tässä muo­dos­saan  maakun­takaavaa ei vahvistettaisi.

Olin paikalla kuun­tele­mas­sa tuo­ta vira­nomais­neu­vot­telua. Siinä min­ul­la pal­jas­tui maakun­takaavas­tamme asioi­ta, joi­ta en lis­tatek­stien perus­teel­la tien­nyt siinä ole­van, vaik­ka olen kaa­van laa­timista seu­ran­nut aika tarkkaan. Ei hyvä.

Maakun­ta­hal­li­tus pan­nee huomen­na kau­pan ratkaisun uud­estaan valmis­teltavak­si, mut­ta aut­taako se, jos kau­pan mitoituk­sen perusteisi­in ei todel­lisu­udessa halu­ta tehdä muu­tok­sia. Kokoomuk­sen puolelta on san­ot­tu, että Lom­mi­laan ei saa koskea. Se jo yksin riit­tää. Nuo muut kohteet ovat pääosin tilaa vievää kaup­paa, joka voikin olla keskus­to­jen ulkop­uolel­la, mut­ta Lom­mi­laan suun­nitel­laan suur­ta kaup­pakeskus­ta, jos­sa on myös suuria elin­tarvike­li­ikkeitä. On vähän vaikea perustel­la, mik­si Vihti ei saanut rak­en­taa omaa Idea­parki­aan, mut­ta espoolaiset saa­vat tehdä vas­taa­van viritelmän. Sinän­sä helsinkiläistä ihme­tyt­tää Espoon kokoomuk­sen halua akti­ivis­es­ti näivet­tää Espoon keskuk­sen palveluja.

Lom­mi­lan osalta asia on han­kala. kos­ka se on merkit­ty voimas­sa ole­vaan maakun­takaavaan. Jos min­is­ter­iö kaataa maakun­takaa­van Lom­mi­lan takia, kaik­ki muu kaatuu, mut­ta Lom­mi­la jää.

20 vastausta artikkeliin “Maakuntakaava vaikeuksissa kaupan suuryksiköiden kanssa”

  1. Enpä olisi uskonut koskaan siteer­aa­vani Kokoomus­laista poli­itikkoa kaavoitusasiois­sa, mut­ta Vapaavuoren peruste­lut vuodelta 2008 (Vihdin Idea­park keskustelun aikaan) ovat mielestäni edelleen ajankohtaiset: 

    “On tot­ta, että kau­pan kil­pailua koske­vat näköko­h­dat ovat tärkeitä, mut­ta samal­la on muis­tet­ta­va, että kaupungis­tu­mi­nen maas­sa jatkuu ja ikään­tyvän, joukkoli­iken­teestä riip­pu­vaisem­man väestön osu­us kas­vaa jatkos­sa olen­nais­es­ti. Asial­la on myös peri­aat­teel­lisem­pi, koko elämän­muo­toamme koske­va ulot­tuvu­us: halu­am­meko rak­en­taa yhteiskun­taamme kaupunkikeskus­toista etääl­lä ole­vien keino­maail­mo­jen ja jopa pien­ten keinokaupunkien ympärille, vai halu­am­meko kehit­tää yhdyskun­ti­amme euroop­palaisen per­in­teen mukaisten, aito­jen kaupunkikeskusten suuntaan?”

    Lain­aus sivus­tol­ta http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=288144

  2. Joku tutki­va jour­nal­isti voisi tässä kohtaa tark­istaa Espoon päät­täjien yhtey­det keskusliikkeisiin.

  3. Eikö virkamiehiä saa­da ymmärtämään että maakun­takaa­va on kyseisen kaup­pakeskuk­sen osalta van­hen­tunut? Se on tul­lut sinne joskus 1990-luvun lop­ul­la, ja enää ei sel­l­aisia otet­taisi. Ja eikö HOK-Elan­non edus­ta­ji­is­tossakaan ole senkään ver­taa muiden puoluei­den edus­ta­jia kuin Kokoomuk­sen, että pysty­i­sivät taivut­ta­maan johtoa luop­umaan hankkeesta?

    1. Maakun­takaa­van on Lom­mi­lan osalta van­hen­tunut jo senkin takia, että laisäädän­tö automar­ket­tien osalta on muut­tunut. On kyseenalaista, voiko kaavaan vedo­ta detaljikaavoituksessa.

  4. Onko­han tässä taustal­la jokin “Kehit­tyvien Maakun­tien Suo­mi” ‑ker­ho jon­ka pää­tavoite on tuo­da “idioot­ti­parkke­ja” kehäkol­mosen tun­tu­maan. Käytetäänköhän tätä pain­os­tuskeinona että joko Lom­mi­lalle tai sit­ten Vihdin keskuk­selle on annet­ta­va vihreää val­oa, muuten tapah­tuu jotain hirveää? Pal­jaste­taan päämin­is­ter­istä tai pres­sas­ta jotain joka ei siedä päivän­val­oa tai muu­ta vastaavaa?

  5. Tää on kyl­lä hilpein­tä sit­ten His­tan joukkoli­iken­ner­atkaisun (moot­tori­tieli­it­tymä jos­ta olisi kulkenu pari bus­sia) jäl­keen. Espoon kaupun­ki ker­too että:

    Alue sijoit­tuu vilkkaiden joukkoli­iken­ney­hteyk­sien var­relle, joi­ta paran­netaan edelleen.

    http://www.espoonkeskus.fi/node/3521
    Niin eihän Lom­mi­las­ta ole kuin reipas kah­den kilo­metrin käve­ly­mat­ka Espoon keskuk­sen ase­malle, sisältäen mm. moot­tori­tien ali­tuk­sen. Suurin piirtein sama kuin kävelisi Kallios­ta Pasilaan.

  6. San­o­taan nyt jotain rak­en­tavaa: His­taan rata menisi luon­tev­asti Turun­väylän maakäytävässä, eli suurin piirtein ton ostarin kohdal­la voisi olla ase­ma. Siinä on myös iso golf-kent­tä vier­essä, jon­ka voisi var­maan siirtää, ja Turun­väylän ja Kehä III liit­tymä on per­in­teistä Absur­dis­tan mallia 20 hehtaaria, eli sen voisi kanssa tiivistää. Sen jäl­keen tuonne mah­tu­isi ihan kivasti kaiken­laista rak­en­tamista ase­man viereen.

  7. Kokoomus osaa puhua, mut­ta mis­sä teot? Idea­park kaa­tui, mut­ta Ikeat ja muut val­taa­vat tei­den var­sia. Oli aika puusilmäistä palvon­taa Suomen Luon­non toim­i­tuk­selta, kun menivät Vapaavuoren porukkaa hypet­tämään. Yhden tyh­myy­den kaat­a­mi­nen ei saisi sumut­taa kokonaiskuvaa. 

    Eipä silti, kyl­lä äänen­pain­o­ja tulisi itse kunkin muut­taa, jos halu­aa sitä elävää kaupunkia ja estää ostovoiman ajami­nen muu­ta­maan pis­teeseen kaupungis­sa, jol­loin näistä lähiöistäkin läh­tee kau­pat, kun keskilu­ok­ka ajaa rahansa Hul­luille Päiville. Se sit­ten näkyy lähiöi­den uno­htamise­na ja asukkaat vaa­ti­vat ker­ho­talo­ja ja mui­ta, kun kau­pal­liset vapaa-ajan­vi­et­topaikat eivät pysy pystyssä, eikä kukaan yritä ava­ta uusia, osin ympäristön rapau­tu­misen osin tuon ostovoiman karkailun takia. Joi­hinkin lähiöi­hin jää sit­ten vain sitä vapaa-aikaa. 

    Ei kukaan ala kil­paile­maan suur­ta automar­ket­tia vas­taan, jos kulut­ta­jat eivät ymmär­rä paikallistalouden merk­i­tys­tä. Automar­ketin eri osas­tot voisi­vat olla eril­lisiä kaup­po­ja kivi­jalas­sa, jon­ka pääl­lä olisi asukkaat. Kau­pas­sa voisi käy­dä use­asti ja ei tarvit­sisi raa­ha­ta liian suuria pakkauk­sia pari ker­taa viikos­sa, kuten per­heel­liset tekevät nyt. Voi myös ajatel­la mil­lainen esteet­ti­nen muu­tos tästä tulisi ver­rat­tuna pel­ti­mar­ket­tei­hin. Jos poli­itikko hyväksyy liian suuren automar­ketin keskelle kaupunkia, niin on aika turha puhua mum­mo­jen lähikaup­po­jen ja monipuolisen kaupun­gin puoles­ta tai ihme­tel­lä lähiöi­den tilaa. 

    Nyt niitä autoilu­un perus­tu­via ostoskeskuk­sia raken­netaan sit­ten asu­tusten viereen, mut­ta autotei­den tuolle puolen ja ollaan aika kaukana euroop­palais­es­ta kaupunkiper­in­teestä. On todel­la type­r­ää antaa nyt auto­jen viedä tila kaupungista, kun samal­la raken­netaan merkit­täviä joukkoli­iken­nehankkei­ta kor­vaa­maan turhaa autoilua. Voitaisi­in pala­ta ihan oikeaan kaupunki­in, jon­ka perässä tuos­sa pam­fletis­sa ollaan ainakin suurim­mil­ta osin. Ei tuo Kru­unuvuoren­sil­ta-jupakkakaan osoi­ta kokoomuk­selta ymmär­rystä euroop­palaiselle kaupunkiper­in­teelle, kun autot pitää saa­da pör­räämään sil­lalle ja Kalasatamaan. 

    Jos tilaa vieväl­lä tarkoite­taan huonekalukaup­paa, puu­tarhakaup­paa, kodinelek­tron­i­ikkaa yms, niin soh­vat, jääkaapit ja vaik­ka kuu­tio mul­taa tulee pihaan ihan ilman omaa autoa. Ei omaa autoa tarvitse ostaa sen takia, että jääkaapin kul­jet­ta­mi­nen met­rossa on tuskaista. Nyt ihmiset suos­tu­vat hoita­maan logis­ti­ikan lop­pu­un itse ja kun se auto on han­kit­tu, niin sit­ten sitä käytetään niihin lyhy­isi­in työ­matkoi­hinkin. Tämän rahan voisi käyt­tää elämiseen ja koit­taa työl­listää muitakin kuin keuhkosyöpään erikois­tunei­ta lääkäre­itä. Kaup­pa hoita­maan logis­ti­ikkansa ja mökille sit­ten niil­lä vuokravehkeil­lä, jos ylipäätään tarvit­see lähteä mökille, kun luon­toon pää­sisi rauhoit­tumaan pyörä­matkan päässä. 

    Menee edel­lä ole­va ohi tai ympäri, niin tärkein­tä olisi estää kaik­ki öljyn­po­railu, johon pystyy vaiku­ta­maan jo sil­lä, ettei raken­na kaupungis­taan öljysyöp­pöä. Jos esimerkik­si Neste Oil tai St1 saa­vat omat han­kkeen­sa toim­i­maan, niin ei tälle “hyvälle” öljylle tarvitse rak­en­taa turhaan kysyn­tää ja pila­ta samal­la muuten ympäristöään ja kulut­taa mui­ta resursse­ja. Sähköau­totkaan eivät ole ideaali, joten kaupunki­rakenne jää ain­oak­si var­mak­si keinok­si. Päästöt voi ehkä vähetä hie­man uudel­la tekni­ikalla, mut­ta mik­si ei leikkaisi näitä päästöjä kokon­aan pois? Niitä McK­ibbenin luku­ja tässä vain ajattelen.

  8. Niin eihän Lom­mi­las­ta ole kuin reipas kah­den kilo­metrin käve­ly­mat­ka Espoon keskuk­sen ase­malle, sisältäen mm. moot­tori­tien ali­tuk­sen. Suurin piirtein sama kuin kävelisi Kallios­ta Pasilaan. 

    Tai jätkäsaaren verkkokau­pas­ta helsin­gin rautatiease­malle. Rak­en­tamishetkel­lä sinne kul­ki yksi kälyi­nen bus­sil­in­ja sillointällöin.

  9. Salo­vaara, sinne lähiöön pitää saa­da lisää asukkai­ta niin kyl­lä se siitä, Särelä tiivistää aivan mainiosti:

    Tärkein syy lähipalvelu­iden kallis­tu­miseen on asukas­määrien vähen­e­m­i­nen lähiöis­sä. Kun aikoinaan raken­netus­ta lähiöstä lapset muut­ta­vat pesästä, jää samaan asun­toon asumaan viisikymp­pinen tai eläkeläi­nen pariskun­ta. Isom­malle asukas­määrälle raken­netut palve­lut ovat yhtäkkiä kaupungille kalli­ita ylläpitää.

    Asukkaat voivat sit­ten raivoisal­la puo­lus­tus­tais­telul­la pelas­taa omat palvelun­sa – joka vuosi uud­estaan. Ja uud­estaan. Kunnes asukkaat ker­ran häviävät tais­telun ja sota on ohi.

    Pelaste­taan lähipalvelut

    Vai­h­toe­htois­es­ti voidaan halka­ista gor­dion­in­sol­mu. Raken­netaan vähenevän väestön alueelle riit­tävästi uusia asun­to­ja, etteivät lähipalve­lut enää ole uhattuina.

    http://www.sarela.fi/vaaliohjelma-pelastetaan-lahipalvelut/

  10. T.: Tai jätkäsaaren verkkokau­pas­ta helsin­gin rautatiease­malle. Rak­en­tamishetkel­lä sinne kul­ki yksi kälyi­nen bus­sil­in­ja sillointällöin.

    Espooon keskuk­sen ympäristön suurten asuinaluei­den asukkaat var­maan ilah­tu­vat kun mat­ka lähim­pään kun­nol­liseen ruokakaup­paan pite­nee 2–4 km pituiseksi.

    Sit­ten kun olen seu­ran­nut Ikeal­la ostok­sil­la käynei­den ilman autoa liikku­vien tun­gos­ta Lom­mi­lan ain­oal­la bus­sipysäkil­lä, niin sää­lik­si on käynyt. En ihmettele yhtään että Ikea on aikeis­sa muut­taa Lep­pä­vaaraan jonne pääsee junallakin.

  11. Voisi vähän miet­tiä sitäkin, että mis­tä hinku rak­en­taa kaup­pakeskuk­sia reuna-alueille oikein vir­iää. Voisiko olla niin, että hyvistä tiloista keskeisil­lä paikoil­la on pulaa? Niukku­us taas edis­tää kau­pan keskit­tymistä, kun hyviä liiketilo­ja ei oikein tah­do riit­tää kuin kahdelle isolle.

    Entäpä jos kaavoite­taankin sen ver­ran reilusti liiketi­laa hyvien liiken­ney­htyk­sien var­relle (esim. ase­ma ja väl­i­tyskykyi­nen tie vierekkäin), että ei ihan heti lopu kesken? Vaik­ka vähän jokaiselle juna-ase­malle jonkinkokoinen kaup­pa- ja viihdekeskus, ehkä suo­raan radan päälle. Ase­ma kel­laris­sa, sen pääl­lä 2–3 ker­rosta kaup­pakeskus­ta ja katol­la pari ker­rosta parkki­ti­laa. Markki­nat saisi­vat sit­ten päät­tää, mitkä toteutuvat.

  12. Tässä Lom­mi­lan tapauk­ses­sa on kyse vain kaup­pali­ikkei­den keinot­telu. Ne (Siis Kesko, HOK ja Veho) oli­vat osta­neet kyseiset maat jo 1980-luvul­la siinä toivos­sa että saa­vat rak­en­taa sinne kaup­pakeskuk­sen kun­han se tulee ajanko­htaisek­si ja luvat on kunnossa.

  13. “On vähän vaikea perustel­la, mik­si Vihti ei saanut rak­en­taa omaa Idea­parki­aan, mut­ta espoolaiset saa­vat tehdä vas­taa­van viritelmän.”

    Eikös tuo ole loogista että Idea­park olisi vienyt Lom­mi­las­ta (ja muual­takin) asi­akkai­ta liikaa.

  14. Niin eihän Lom­mi­las­ta ole kuin reipas kah­den kilo­metrin käve­ly­mat­ka Espoon keskuk­sen ase­malle, sisältäen mm. moot­tori­tien ali­tuk­sen. Suurin piirtein sama kuin kävelisi Kallios­ta Pasilaan.

    Tosin välil­lä kul­kee aika mon­ta bus­sia. Espoon keskuk­ses­ta kul­kee Lom­mi­laan (Ikean pysäkille) esim. ark­isin klo 15–16 välil­lä 27 bus­sia tun­nis­sa, klo 19–20 välil­lä 15 bus­sia tun­nis­sa ja lauan­taisinkin klo 11–12 välil­lä 14 bus­sia tunnissa.

    Ja jos välin halu­aa jostain syys­tä kävel­lä tai pyöräil­lä, niin ei mis­sään vai­heessa tarvit­see alit­taa moot­tori­ti­etä, vaan sen yli pääsee ihan kätevästi sil­taa pitkin suo­raa tietä ilman mitään ylimääräisiä kiemurteluja.

    Siitä huoli­mat­ta en mis­sään nimessä kan­na­ta super­mar­ket­tien rak­en­tamista Lom­mi­laan. Ei ole mitään järkeä rak­en­taa ruokakaup­po­ja 2 km:n päähän tiheästä asu­tuk­ses­ta, vaik­ka välil­lä olisikin hyvä bus­siy­hteys. Paljon ennem­min kan­nat­taa kehit­tää Espoon keskus­ta tässä suh­teessa. Sen sijaan huonekalukaupoille ja vas­taav­ille Lom­mi­la sopii hyvin.

  15. Automar­ketin eri osas­tot voisi­vat olla eril­lisiä kaup­po­ja kivi­jalas­sa, jon­ka pääl­lä olisi asukkaat.Kaupassa voisi käy­dä use­asti ja ei tarvit­sisi raa­ha­ta liian suuria pakkauk­sia pari ker­taa viikos­sa, kuten per­heel­liset tekevät nyt. 

    Kau­nis aja­tus, mut­ta en minä ainakaan 5‑henkisen per­heen äit­inä pitäisi siitä, että min­un pitäisi käy­dä lauan­taina neljässä eri kau­pas­sa saadak­seni viikon­lop­un ruokaos­tok­set tehtyä (yhdestä liha, tois­es­ta kala, kol­mannes­ta leipä ja maito, neljännestä vihan­nek­set ja vas­taa­vat). Vaik­ka kau­pat oli­si­vatkin lähel­lä, niin aikaa kuluisi silti esim. neljään ker­taan mak­samista jonot­taes­sa. Lapset­tomil­la voi vielä olla aikaa ja ener­giaa tuol­laiseen hifis­te­lyyn, mut­ta ei työssäkäyvil­lä lap­siper­hei­den van­hem­mil­la. Minä halu­an, että saan kaik­ki tarvit­ta­vat ruokatarpeet yhdestä kau­pas­ta. Ehkä ker­ran tai kak­si kuukaudessa voisin käy­dä hake­mas­sa jotain eri­ty­istä erikoiskau­pas­ta, jos sel­l­ainen olisi lähellä.

    Tosin en minä nytkään käy autol­la viikon­lop­un ruokaos­tok­sille. Useim­miten ajan polkupyöräl­lä kilo­metrin päässä ole­vaan lähikaup­paan, joka on onnek­si aika iso ja jos­sa on hyvä valikoima. Jos kuitenkin on tarvet­ta käy­dä myös esim. apteekissa, kir­jakau­pas­sa tai kir­jas­tossa, menen bus­sil­la neljän kilo­metrin päässä ole­vaan Isoon Ome­naan, ja teen sit­ten ruokaos­tok­setkin siellä.

  16. R. Sil­fver­berg:
    Sit­ten kun olen seu­ran­nut Ikeal­la ostok­sil­la käynei­den ilman autoa liikku­vien tun­gos­ta Lom­mi­lan ain­oal­la bus­sipysäkil­lä, niin sää­lik­si on käynyt. 

    Minä olen seis­syt ko. pysäkil­lä use­astikin, mut­ta en ole tajun­nut kokea oloani säälit­täväk­si. Ehkä se johtuu sit­ten siitä, että en ole koskaan ehtinyt seisoa ko. pysäkil­lä tarpeek­si pitkään, kos­ka busse­ja menee pysäkin ohi niin tiheästi.

    Ike­as­sa en ole tosin vielä käynyt, mut­ta sama pysäk­ki on kätevä vai­h­topy­säk­ki Turun suun­nas­ta tule­vista bus­seista Län­si-Espoon suun­taan vaihtaessa.

  17. Kyl­lähän kaup­pakeskus kehä­tien var­rel­la puoltaa paikkaansa. Kehäti­etä pitkin kaup­paan pääsee kätevästi. Helsin­gin keskus­ta on jo nykyään toiv­o­ton puss­in­perä autoil­i­jalle. Mat­ka sinne kestää kauan ja park­keer­aus mak­saa hurjasti.

    Kaup­pa siis kan­nat­taa keskit­tää kehäteille. Asioin­nin vai­vat­to­muu­den nimissä.

  18. åke: Kaup­pa siis kan­nat­taa keskit­tää kehäteille. Asioin­nin vai­vat­to­muu­den nimissä.

    Ain­oa puh­das pelkästään autoile­via asi­akkai­ta palvel­e­va, Van­taan Jum­bo, saa min­un puolestani riit­tää ain­oak­si tyylin­sä edus­ta­jak­si pk-seudulla. 

    Muut uudet vähit­täiskau­pan suuryk­siköt pitää rak­en­taa ole­mas­saole­vien tai var­masti raken­net­tavien raideli­iken­ney­hteyk­sien var­teen. Niihin kyl­lä pääsee autoil­la kanssa. En ole kuul­lut että mihinkään niistä ei pää­sisi. Ja jos joulu­os­tok­sille läh­tee autol­la vas­ta aaton­aat­tona ja parkki­hal­li on täysi nin saa syyt­tää itseään.

Vastaa käyttäjälle Mikko H Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.