_

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 28.8.2012

Virastopäällikön valinta

Esittelijä puoltaa Sipoon Ahoa. Vihreät haastattelevat maanantaina hakijoita.

Telakanrannan asemakaava (pöydältä)

Tämä on hyvä. Ratikasta ehkä vähän riidellään.

Megahertsin asemakaava

Pyysin pöydälle selvittääkseni, mistä päätämme, kun päätämme 140 liityntäpysäköintipaikasta. Tässä yhteydessä luovutaan aivan järjettömän kalliista paikoista metron kaavassa. Onnistuin silloin muuttamaan kaavamääräyksen ”on rakennettava” muotoon ”voidaan rakentaa”, mikä siis otetaan nyt käyttöön.

Megahertsin kaavasta kaupunki kuittaa 2,8 Meuron arvonleikkausmaksun, jonka maanomistaja kuittaa rakentamalla 140 liityntäpysäköntipaikkaa. Ne olisi saatu halvemmalla, jos KSV olisi suostunut siihen, että ne ovat vuorottaiskäytössä. Päätöksen sisältöön ei ole urputtamista, mutta miksi tästä järjestelystä ei mainittu mitään esityslistalla eikä kokouksessa, vaikka kysyttiin?

Edelleen olen sitä mieltä, että 2,8 miljoonan investoinnista pitäisi päättää avoimesti valtuustossa, vaikka tässä ei muodollisesti liiku rahaa. Olen myös kovin epävarma siitä, kannattaako liityntäpysäköintipaikoista maksaa noin paljon. Paikka maksaa viisi euroa vuorokaudessa, eikä sitä yhden työpäivän aikana yleensä voi käyttää kuin yksi henkilö. Näin voimakkaasti tuettua joukkoliikennettä meillä ei muuten tunneta.

Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2011

Taas on onnettomuuksien määrä vähän vähentynyt

Metron matkustajakuormitusennusteet

Tämä selvitys saatiin jo HSL:n hallituksessa ja olen käsitellyt tätä erillisessä postauksessa.

 

9 thoughts on “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 28.8.2012

  1. Taas on onnettomuuksien määrä vähän vähentynyt—paitsi polkupyöräilijöiden ja mopoilijoiden onnettomuudet. Helsingin kaupungin turvallisuusstrategiassa erityisesti tavoitteeksi asetettu kevyen liikenteen turvallisuuden parantaminen ei ihan onnistunut.

    Voisiko käsitteen “kevyt liikenne” käytön muuten lopettaa, eihän kukaan edes tiedä mitä se tarkoittaa? Virallisen määritelmän mukaan siihen sisältyy mopoilu, mutta tässäkin katsauksessa kevyellä liikenteellä tarkoitetaan ilmeisesti vain jalankulkua ja pyöräilyä.

    Useissa polkupyörien pahimmissa onnettomuuspaikoissa pyöräilijä ajaa ajoradan vasemmalla puolella ja näkemät ovat huonot. On täysin vastuutonta velvoittaa pyöräilijöitä ajamaan vaarallisiksi tunnetuilla pyöräteillä, kun vieressä olisi turvallisempi ajorata. Eikö näitä vaarallisia pyöräteitä voisi poistaa käytöstä, tai edes muuttaa yksisuuntaisiksi niin että niitä pitkin ajetaan vain turvalliseen suuntaan?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Pyöräonnettomuuksista: “Paikkoja, joissa on viimeisten kolmen vuoden aikana tapahtunut kolme tai useampia pyöräonnettomuuksia on Helsingissä 13. Viidessä näistä esiintyy ns. oikealta tulevan
    pyöräilijän ongelma, jossa oikealle kääntyvä
    henkilöauto ja kaksisuuntaista pyörätietä liikennevirran kannalta vastasuuntaan ajava
    pyöräilijä törmäävät toisiinsa. Myös näkemissä
    on yleensä puutteita näissä kohdissa.” Toimenpiteet olleet ilmeisesti no can do, katsotaan ja lasketaan taas muutama vuosi missä kolisee.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Toivottavasti ette riitele ratikasta paljon. Siltä osin homma on aika selvä: jos ratikan toimintaedellytyksiä heikennetään siitä, mitä ne tuossa liikennesuunnitelmaluonnoksessa ovat, niin sitä ratikkaa ei tulla tekemään.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Miksi ratikasta riidellään? Jätkäsaaren ratikasta riideltiin, kun Maija “Auto” Anttila ei hallunnut ratikoilla omia kaistoja Jätkään, kokoomuskin olisi halunnut ratikoiden omat kaistat pois. Autoilijan asiaa ajaa kokoomus..

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Jussi Ahtola:
    Miksi ratikasta riidellään? Jätkäsaaren ratikasta riideltiin, kun Maija “Auto” Anttila ei hallunnut ratikoilla omia kaistoja Jätkään, kokoomuskin olisi halunnut ratikoiden omat kaistat pois. Autoilijan asiaa ajaa kokoomus..

    Ei edes aja. Jokainen ratikkamatkustaja on yksi auto vähemmän ja enemmän tilaa ja vähemmän ruuhkia autoilijoille. On se pentele, kun me Vihreät joudumme ajamaan autoilijoidenkin asiat, kun ei autopuolue osaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Pääsipä livahtamaan minulta, Rööperin tarkkailijalta lautakunnan listalla ollut Merikorttelin suojeluasia. Vaan etpä kommentoinut asiaa sinäkään, Ode.

    ELY-keskukselle on tehty esitys koko korttelin suojelemisesta rakennusperinnön suojelulain nojalla, koska voimassa olevan asemakaavan mukainen rakennuksen suojelu ei turvaa korttelin suojelua. KSV:n asemakaavamuutosluonnoksen mukaan suunniteltu Cloud City,16-kerroksinen pilvitorni, ei ole asemakaavan suojelumääräyksen vastainen, koska muutosluonnos ei kohdista toimenpiteitä suojeltuun (koko korttelin kiertävään) rakennukseen.

    Näin on: uudisrakennus ja sen mahdollistava asemakaavan muutosesitys ei kohdistu itse 6-kerroksiseen vanhaan teollisuusrakennukseen vaan ahtaisi rakennuksen keskelle sisäpihalle 16-kerroksisen toimisto- ja asuinrakennuksen.

    Tottakai uudisrakennus käytännössä muuttaisi teollisuusrakennuskokonaisuuden. Ja näkyisi ilkeänä hampaana kaupungin matalassa profiilissa. Museovirasto ja kaupunginmuseo vastustivat lausunnoissaan hanketta, mutta näillä mielipiteillä KSV-lautakunta pyyhki pöytää.

    KH varmaan hyväksyy lautakunnan lausuntoehdotuksen ? Toivottavasti ELY-keskus kuuntelee muitakin kuin rakennusfirmojen ääntä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.