Se toimii taas!

12.8.2012 · Aihe: _ 

Blogilla oli aika pitkä katkos.

Webhotellin pitäjän palvelin meni oikosulun seurauksena ns. päreiksi viikko sitten sunnuntaina. Uusi härväke saatiin oitis paikalle, mutta varmuuskopion palauttaminen takkuili jostain syystä. Viikon hiljaiselo lähentelee valtakunnallista kärkitulosta, mutta nyt se siis toimii.

 

Kommentit

11 Vastausta artikkeliin “Se toimii taas!”

  1. Kaino kirjoitti 13.8.2012 kello 0:41

    Isoissa ympäristöissä varmistusten palauttamiseen kuluu hyvinkin viikko tai kaksi. Keston voi laskea ihan matemaattisesti, kun datan määrä on tiedossa.

    Asia, josta ei vain paljoa puhuta.

    Siinä yhteiskunta on helposti polvillaan ja pitkään, jos ison toimijan konesali paukahtaa kunnolla ja liikkeelle pitää lähteä varmistuksista. Pilvipalveluissa sama haaste.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. JTS kirjoitti 13.8.2012 kello 10:14

    Ykistyshenkilön harrasteblogille tämä on vielä siedettävää, jos hionta on kohdallaan. Kaupallaiselle toiminnalle vastaava tilanne olisi katastrofi.

    Yhden laitteen, yhden konesalin ja yhden piakkakunnan palvelutuottajat ovat jo mennyttä maailmaa. Parinkaan konesalin samanaikainen hajoaminen mistään syystä ei ole enää hyväksyttävää, jos yhteiskunta halutaan pitää käynnissä.

    Kela taitaa sijoittaa sairaskertomukset aj reseptitiedot tällä periaatteella vieläkin, no, kai varmuuskopioita otetaan.

    Jos strateginen isku suoritetaankin tietoverkkojen kautta, siinä viikon sähkä-, vesi-, media- ja tietoliikennekatojen jälkeen Suomi antautuu. Logistiikan tietotekniikan hajottua, ruokaakaan ei saada jaeltua. Joukkoliikenne ja autoliikenne ovat sesis liikenteennohjauksen hajattua. Maamiinoista ja juoksukunnosta ei ole enää apua.

    IT-palveluyritysten tärkein ominaisuus on vikasietoisuus. Valitettavasti sen tarpeeseen ei uskota ilman pahoja katastrofeja, normiarjessa se kun vaikuttaa vain turhalta kululta.

    (Pilvipalveluissa joidenkin mielestä idea on hajauttaminen ja infran moninkertaistaminen)

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Kohto kirjoitti 13.8.2012 kello 11:37

    Sinänsä en ihmettele, vaikka tietojen palauttamisessa menikin hieman pitempään. Ilmeisesti palveluntarjoaja joutui palauttamaan monen muunkin tietoja ja Soininvaara oli jossain kohtaa jonossa. Kun puhutaan massiivisista tietovarastoista, saattaa palauttaminen joskus hieman kestää.

    Se minua kyllä ihmetyttää, että palveluntarjoaja on ilmeisesti pitänyt myös sähköpostipalvelinta samalla koneella. Nyt tämänakaltaisen häiriön sattuessa kaikki palvelut menevät kerralla pimeäksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. anonyymi kirjoitti 13.8.2012 kello 17:14

    Webhotellin toiminta on täysin ala-arvoista. Laittaa nyt kaikki palvelut samaan palvelimeen, jättää se hajauttamatta (kuormanjako/palveluvarmuus), ottaa varmuuskopiot harvakseltaan ja käyttää viikko(?) vian korjaamiseen!
    Se ei ihmetytä, että varmuuskopioiden palauttamiseen meni noin kauan – sehän on vain realistista jos kaikki meni, mutta jos järjestelmä olisi toteutettu järkevästi, mitään ei välttämättä olisi tarvinnut palauttaa varmuuskopioista.

    Googlen välimuistista saa muuten vielä toistaiseksi kommentteja talteen tällä tavalla:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:<URL&gt;
    Esim: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:www.soininvaara.fi/2012/07/23/7054/

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Raimo K kirjoitti 13.8.2012 kello 17:26
  6. Kaino Kivi kirjoitti 13.8.2012 kello 22:39

    JTS:
    Yhden laitteen, yhden konesalin ja yhden piakkakunnan palvelutuottajat ovat jo mennyttä maailmaa. Parinkaan konesalin samanaikainen hajoaminen mistään syystä ei ole enää hyväksyttävää, jos yhteiskunta halutaan pitää käynnissä.

    Konesalit ovat hajautettuja, mutta asiakkaiden pitää myös hankkia palvelu palvelutuottajalta. Kustannussyistä on melkoinen määrä kriittisiäkin palveluita, jotka ovat hajauttamatta.

    Elämä on … oho.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Liian vanha kirjoitti 14.8.2012 kello 10:36

    Nykyään perinteisen tietoliikenteenkin välittäminen on vain sovellus serverillä.

    El ipahimmillaan voi koko Suomen tietoliikenne sortua

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. JTS kirjoitti 14.8.2012 kello 10:38

    asiakas ja asiakas – perusyrittäjä tuskin oivaltaa hinnan ja riskin välistä suhdetta, sopimuksissakin kun ne ovat aika sivuosassa.

    Kutsannusssyyt ratkeavat vain kriisien kautta, siis suuria kustannuksia aiheuttavat syyt.

    Hyvin toimiva palvelu on hieman liikaakin itsestään selvyys ja siksi on tärkeää, että valintojen seurausvaikutuksista puhutaan etukäteen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Taikasusi kirjoitti 15.8.2012 kello 2:28

    Ehti tulla ikävä blogia, hyvä että saatiin herätettyä bittiavaruudesta! 🙂

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  10. MIVa kirjoitti 17.8.2012 kello 19:50

    Tämä oli huono juttu, ok? Jos jotkut pamauttavat muutaman suurjännitelinjapylvään nurin ja Suomi on ilman sähköä, miten tähän on varauduttu??

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  11. anonyymi kirjoitti 20.8.2012 kello 0:18

    Ei tosiaan toimitettu viiden yhdeksikön palvelua. Mahtoikohan olla edes kahden?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus