Saulkrasti – Pärnu

14.7.2012 · Aihe: Pyöräily 

Pyöräretki koti – kauas – koti on rationaalista tehdä kuten tein nyt, laivalla (junalla, lentokoneella) kauas ja pyöräillen takaisin. Verrattuna päinvastaiseen, tällä on hyvänä puolena riippumattomuus aikataulusta. Jo minulla olisi ollut lippu Gnydiasta Helsinkiin, koko matka olisi ollut pakkotahtista selviämistä ajoissa Gdyniaan.

Sitten on se vähemmän rationaalinen puoli. Tässä toisin päin tulemisessa ongelmana on, että viimeiset päivät ovat pelkkää perille pääsemistä. Kotiin on kiva tulla, mutta matkasta puuttuu seikkailu ja uuden kokeminen. Kotiin olisi vain kiva tulla nopeammin.  Näin minun on käynyt monta kertaa ja niin kävi nytkin. Saulkrastista alkoi pelkkä polkeminen kohti kotia. Siksi en myöskään lähtenyt kiertämään Tarton kautta, vaikka olin niin vähän ajatellut. Olisi kannattanut tehdä matka toisin päin ja tehdä aikataulusta sen verran väljä, ettei perille pääsemisestä olisi tullut stressiä.

Haikaroita on paljon. Ne eivät pelkää autoja, mutta pelkäävät pysähtyvää pyöräilijää. Siksi kovin läheltä ei päässyt kuvaa ottamaan.

Minulle alkoi tulla vaikeuksia rengaspaineiden kanssa. Huoltoasemilla ei useinkaan saanut ilmaa lainkaan. Nesteen asemalta sai, mutta vain neljä ilmakehää (!), kun olisin tarvinnut kahdeksan. Käynnistä taisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Nilkutin puolityhjillä renkailla eteenpäin. Huonolla asfaltilla tästä on kyllä etuakin, mutta Via Balticalla päällyste oli pääosin priimakunnossa. Paikalliselta sai sentään viisi ilmakehää, mikä paransi asiaa selvästi. Lopulta tuli vastaan Stat Oil, jolta sai tyydyttävät seitsemän.

Olen havainnut, että moni ajaa aivan liian löysillä kumeilla. Valmistaja on pannut painesuosituksensa renkaan laitaan. Oikeilla paineilla fillari kulkee huomattavasti kevyemmin. Maantiepyörillä suositeltu paine on noin 7,5 – 8, mutta tavallisilla hybrideillä neljän paikkeilla. Sellaista painetta ei käsipumpulla juuri saa aikaan. Ilmaan saa huoltoasemilta. Jos renkaassa on ”auton venttiili”, ei tarvita mitään lisälaitteita. Presta-venttiiliin (joka pitää ilmaa huomattavasti paremmin) tarvitsee pyöräliikkeestä saatavan välikappaleen, joka maksaa noin euron. Kannattaa ostaa parikymppiä maksava jalkapumppu, jossa on painemittari. Taloyhtiön pyöräkellariin riittää yksi.

Jossain vaiheessa päällystettä oli uusittu karhealla asfaltilla, jonka nimeä en tiedä. Siinä pikikerroksen päälle pudotetaan noin viiden millin sepeliä.Tällainen päällyste on aluksi hyvin rosoista, mutta auton renkaat painavat sepelin pikeen ja päällyste tasoittuu – paitsi pientareelta. Fillarilla on tällöin suuri houkutus ajaa vauhdikkaasti sileällä osalla autojen puolella sen sijaan, että puskisi valkoisen viivan oikealla puolella hitaasti eteenpäin kovin suurta vierintävastusta vastaan. Täällä tiemestari oli jättänyt sen pientareen ennalleen,  jolloin fillarilla oli sileää asfalttia allaan. Kaunis ajatus! Miksei näin voisi tehdä yleisesti? Se tullee jopa halvemmaksi.

Reitti kohti Pärnua oli Latvian puolella tylsä, mutta helposti ajettava. Söin vähän ennen Viron rajaa jotain lohivuokaa Salagrivassa ja poljin rajan yli. Hyvästi latit, litit ja slotit. Euroalue!

Edellisen päivän huonoista kokemuksista johtuen olin varannut hotellin netissä. Hotelli lupasi olla keskeisellä paikalla ja kartan mukaan olisin keskellä Pärnun saasta, mutta Pärnun keskusta ei ole saaren keskellä. Tästä oli keskustaan pari kilometriä, mutta olihan minulla fillari. En siis jäänyt nälkäiseksi.

Kommentit

5 Vastausta artikkeliin “Saulkrasti – Pärnu”

  1. JouniL kirjoitti 14.7.2012 kello 14:03

    Mihinkä hotelliin eksyit?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Ifa kirjoitti 14.7.2012 kello 16:54

    Hei, tuo oli hyvä vinkki – painemittarilla varustettu jalkapumppu pyöräkellariin. Taidan kuljettaa miehen kaupan kautta hakemaan sellaisen.
    Poljin itse kesäkuussa Helsingistä Porvooseen, ensimmäinen fillarointireissu pariin kesään. Ensimmäisellä kilometrillä kappavaihde hajosi, (vaijerin kanssa jotain ongelmia) ja sain lopulta auttavan korjauksen jälkeen ajaa koko matkan nelosella. Ei uskaltanut vaihtaa kun muutaman testin jälkeen vaijeri irtosi aina uudelleen.

    Puolimatkassa vasta muut huomasivat että poljin myös puolityhjillä renkailla. Kummasti keveni meno, kun sain renkaat täydemmäksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Mikko H kirjoitti 16.7.2012 kello 12:45

    Pidin jalkapumppuani taloyhtiön pyöräkellarissa onnistuneesti muutaman vuoden. Tähän ei siis liittynyt mitään kommunikaatiota muiden asukkaiden kanssa, ei edes lappua pumpun vieressä. Käyttöäkin pumpulla oli, kun se aina hieman siirtyili kellarissa. Viime talvena vehje sitten viimein katosi, mikä otti päähän, kun tietysti huomasin tappion siinä kohtaa, kun pumppua olisi tarvittu kiireessä. Kokonaisuutena pyöräkellarin käyttäjien rehellisyys oli kyllä parempaa luokkaa kuin odotin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Sulevi kirjoitti 22.7.2012 kello 23:11

    Osmo: painesuositus on koskee maksimipainetta, sopiva paine on sitten hieman monisyisempi juttu,vrt:

    http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

    Noin karkeasti taakse voi laittaa sen 8 bar, mutta eteen riittää maltillisempi paine, n. 6 bar. Ero on ajomukavuudessa, kun rengas toimii oikein ja syö tien epätasaisuudet.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Osmo Soininvaara kirjoitti 23.7.2012 kello 12:33

    Minun renkaassani on swuositus sekä maksimi- että minimipaineelle. Minimi on muistaakseni seitsemän.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus