Elblag – Bartoszyce

4.7.2012 · Aihe: Pyöräily, _ 

Aamuyöstä oli kova ukkonen. Sellaista sääennuste oli pari päivää sitten lupaillutkin. Aamulla sade oli tauonnut, mutta Forecan ennuste kertoi jatkuvasta ja kovasta sateesta, 20 mm päivän aikana. Pohdin hotelliin jäämistä, mutta kun rajumman sateen piti alkaa vasta puolelta päivin eikä kova sade yleensä kestä kovin kauan, päätin yrittää lounasajaksi johonkin hyvään paikkaan. Kohtuullisessa sateessa voi ajaa, ellei ole kovinkylmä.

Hotellin emäntä toivotti hyvää matkaa ja mainitsin sateesta. Hänen mukaansa Puolan sääennusteen mukaan sateet menivät jo eikä koko päivänä pitäisi sataa. Mietin mistä saisin sellaisen Puolan pienoislipun vain tukeakseni Puolan ilmatieteen laitoksen kantaa kiistassa ylikansallisen Forecan kanssa. Tällä kertaa voitto meni Puolalle 6-0. Sää oli ajamiseen ihanteellinen, pilvipoutaa ja melkein tyyntä.

Pieni ylläri oli, että reitti nousi aluksi 150 metriä. Yhtä nousua ja laskua oli oikeastaan koko päivä. Melkoinen ero edellisten päivien tasankoajoon.

Ajo ylämäkeen oli raskas, mutta sitten fillari kulki aika tahmeasti tasaisellakin. Piti kokeilla, onko pyörissä kaikki kunnossa. Takapyörä pyöri moitteetta, mutta etupyörä pysähtyi melkein heti. Laahasiko jarru? Ei. Uusi etutankolaukkuni oli painanut vaihdevaijerin pyörää vasten. Vaijerin muovi oli kulunut puhki, mutta onneksi metallipunos oli ehjä ja piti vaijerin paikoillaan.

Pari kilometrin jälkeen vaihdettaessa ketju meni pois paikoiltaan. Yritin palauttaa sitä vaihtamalla isommalla ja liu’uttamalla alamäkeen, mutta vaihde ei toiminut. Se teräspunos oli antanut periksi ja vaihdevaijeri oli päässyt ulos tunnelistaan. Yritin paikata asiaa laastarilla, mutta yritys osoittautui säälittäväksi, koska laastari venyy. Vahvaa eristysnauhaa jostain, mutta mistä sitä keskeltä maaseutua saa?

Ruuvasin säätöruuveilla etuvaihteen kohdalleen, valitsin isomman kiekon. Iso ongelma oli saada kummalliseen pinteeseen joutunut ketju vapaaksi. Ajoin 300 metriä ja vastaan tuli autotarvikemyymälä. Eristysnauhalla vaihde tuli kuntoon kahdessa minuutissa, mutta kaikki ei ollut vielä hyvin. Ketju oli saanut vähän siipeensä siinä pinteessä. Yksi väli oli vähän vääntynyt ja häiriköi ikävästi vaihteissa. Ennen tämä olisi ollut yksinkertainen asia. Etsitään ketjusta sen liitoskohta, avataan ketju ja poistetaan vioittunut osa, mutta nyt siihen taidetaan tarvita erillisiä työkaluja? En ole koskaan joutunut katkaisemaan tällaista uutta kapeaa ketjua.

Voisiko vaihtaa koko ketjun? Näillä ketjuilla ja rattailla on ajettu noin 3500 kilometriä. Olisivatko rattaat kuluneet niin pahoin, että ketjun vaihtaminen edellyttäisi myös rattaiden vaihtamista? (Ketju ja rattaat vanhenevat yhdessä, ketju venyy ja rattaat kuluvat. Kuluneisiin rattaisiin ei voi vaihtaa uutta ketjua, koska se ei niihin enää sovi. Vähän niin kuin parisuhteessa.)
Pystyi sillä ajamaan, kun ei käyttänyt takana pienimpiä rattaita.
Aikaa oli tuhrautunut melkoisesti. Muutenkin tuntui siltä, että jaksan urheilujuoman voimin perille. Urheilujuoman pienehkö sokerimäärä auttaa jaksamisessa kummasti, kun on koko talven kerännyt vararavintoa tällaisia matkoja varten.:-)


Matkan puolivälissä ostin kaupasta vettä. Tästä alkoi uusi, vasta päällystetty sileä tie. Aloin ymmärtää, miksi eteneminen oli niin hidasta. Vaihto parani aivan olennaisesti. Niitä pienimpiä kiekkoja alkoi jopa kaivata.
Tulin perille Bartoszyceen seitsemän maissa, majoittauduin, pesin pyykkiä ja söin. Netti ei toiminut, vaikka oli luvattu.

Matkaa kertyi 112 kilometriä. Aika pitkiltä ja raskailta ne tuntuivat. Sykemittari oli samaa mieltä. Sen mukaan energiaa kului 5000 kcal, kun kilometreihin nähden normaalia olisi ollut noin 3000 kcal. Kovin mäkinen maasto, surkea asfaltti, raskas lasti? Koska en ole tullut tänne urheilemaan vaan matkailemaan, lyhennän päivämatkoja, kunnes pääse silealle asfaltille.

Kommentit

9 Vastausta artikkeliin “Elblag – Bartoszyce”

  1. Christer Hummelstedt kirjoitti 4.7.2012 kello 10:35

    Good old Elbing. Olen yöpynyt kahdesti. Sodat tuhosivat saksankielen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Vesa-Matti Mäkinen kirjoitti 4.7.2012 kello 11:30

    Voit hyvin vaihtaa ketjun uuteen. Takapakoilla ajaa nykyisin lähemmäs 10 000km, jonka aikana ketju kannattaa vaihtaa pariin-kolmeen kertaan. Eturattsst kestäbvät tyypillisesti ainakin 20 000km. Jos ketjun päästää liiaksi venymään, pakka kuluu sellaiseksi, ettei uusi ketju enää toimi siinä kunnolla.

    Ketjun asennukseen, lyhentämiseen ja poistamiseen tarvitset ketjun katkaisutyökalun. Muutamat merkit (esim. KMC) tekevät myös ketjuja, jotka saa yhdestä pikaliitinkohdasta liitettyä ja katkaistua sormivoimin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Seppo Ryväs kirjoitti 4.7.2012 kello 12:21

    Fillarin rattaat kestävät ikuisesti, mutta vain jos ketjuja kierrätetään 1000 kilsan väliajoin. Siis kolmet ketjut kierrossa, ja vanhin ja venynein vaihdetaan vuosittain uuteen.

    Melkoista arpapeliä ajella ilman kunnon työvälineitä, varavaijereita ja ketjuja. Myös muutama varapinna pitäisi olla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Tuomo kirjoitti 4.7.2012 kello 17:42

    Moi !

    Olet varmaan jo saanut neuvoja, mutta tässä kuitenkin.

    Ketju katkaistaan mistä kohdasta hyvänsä. Siinä ei ole mitään erillistä liitintä. Hommaan tarvitset ketjunkatkaisutyökalun, joita saa kaikista fillariliikkeistä. Rattaat tuskin ovat tuolla kilometrimäärällä kovin kuluneet, joten voit vaihtaa uuden ketjun. Oikeasta fillarikaupasta saat oikean ketjun, kun kerrot osasarjan nimen sekä takarattaiden lukumäärän.

    Vaijerit kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tarpeen mukaan. Osat ovat halpoja ja homma helppo.

    Siis pää pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä !

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. JJ kirjoitti 4.7.2012 kello 18:32

    Vaihda ketju.
    Ainakin minun mekaanikkoni vaihtaa pyörääni ensin ketjun, ja vasta seuraavalla kerralla ketjun ja rataspakan.

    Terv JJ

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Tavallinen Teknikko kirjoitti 4.7.2012 kello 22:20

    Kuka varoissaan oleva lähtee pyöräreissulle mukanaan “20 kiloa” pyörän työkaluja ja varaosia. Siis ovathan poliitikot tottuneet selviytymään tilanteista kuin tilanteista puhumalla.

    Itse pyöräilen paikallisessani Vantaan maastossa mukanani varalla ainoastaan sisäkumi ja pummpu.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. JouniL kirjoitti 5.7.2012 kello 9:26

    Espanjassa käydessä Foreca ilmoitti säätiedotuksen 200 km väärään paikkaan.

    Eihän ennuste silloin kovinkaan luotettava voi olla.

    Ulkomailla olen itse käyttänyt usein BBC säätiedotusta. Se on aika hyvä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. Osmo Soininvaara kirjoitti 5.7.2012 kello 9:50

    Foneca käyttää kuulemma 250 kilometrin ruutuja. Valtuuston hovimetereologi Lea Saukkonen kehotti katsomaan aimna paikallisen ilmatieteenlaitoksensivuilta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Janne H kirjoitti 5.7.2012 kello 12:46

    Puolassa on hyvät, jopa kansainvälisesti tunnetut ennusteet omasta takaa. Kannattaa tsekata meteo.pl:

    http://www.meteo.pl/index_en.php

    tarkin ruutukoko on 4 kilsaa ja sille saa 60 tunnin ennusteen yhdelle jos toisellekin muuttujalle. Ensin tosin pitää osata klikata haluamaansa mallia ja sen jälkeen kartalta pistettä jos halutun sijainnin koordinaatit eivät ole hallussa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus