Lautakunnan lista aukeaa tästä
Olen kokouksen aikana Bangkokissa tutustumassa BMH:n toimittamaan jätteidenlajittelujärjestelmään, joten tilallani on ensimmäistä kertaa uusi varajäseneni, Mikko Särelä, joka on ahkerasti kommentoinut tälläkin blogilla. Mikon omia ajatuksia kokouksesta voi katsoa tästä.
Kuuden tontin suojelukaava Punavuoressa ja Ullanlinnassa
Tämä pantiin viimeksi pöydälle.
Lauttasaaren ostarin kaava
Ostarin paikalle rakennetaan uusi. Alakertaan tulee ostari, yläkerroksiin asumista ja vielä alemmas pysäköintipaikkoja ja metron sisäänkäynti.
Kallahden rakentamistapaohje
Yritetään pitää alueen ulkoasu jotenkin hallinnassa. Joku voi sanoa, että tällainen suunnittelu on liian keskitettyä, mutta sitten kun annetaan lupa tehdä mitä huvittaa, ei siitäkään hyvä seuraa.
Pyöräreitti Mechelinkadun ja Nordenskiöldinaukion pyöräreittisuunnitelma
Tämän on määrä olla pääreitti Ruoholahdesta Pasilaan. On ihan hyvä, että tämä pannaan kuntoon, mutta pääreitti tulee kyllä menemään Baanan ja Töölönlahden kautta. Nyt tehdään pyöräkaistaa. Ovia holtittomasti aukoviin autoilijoihin varaudutaan sillä, että materiaalierolla estetään pyöräilijää ajamasta kaistan laidassa. Iso askel parempaan.
Aloin jo harmitella Osmon poissaoloa, mutta sitten luin Mikon valinnasta. Onnittelut Mikko! Mutta onko nyt Helsingin kslk:ssa espoolainen? Onko se edes mahdollista?
Hmph, nyt ei taida olla ketään HSL:n hallituksen kokouksessakaan puolustamassa nelosen ratikan yöliikennettä.
HSL on näköjään myös sinetöimässä taas raide-Jokerin kohtalon seuraavaksi seitsemäksi vuodeksi, kun 550:n liikennöintisopimus tehdään vähintään siksi ajaksi. Raide-Jokeria tulisi kiirehtiä eikä nyt varsinkaan lukita, ettei siitä saada valmista ainakaan ennen vuotta 2020. Suunnitelmavalmius ei edellytä noin pitkää aikaa, ja rakentaminen ei kestä montakaan vuotta.
Mikko on muuttanut Helsinkiin. Raidejokeri ei valmistu ennen vuotta 2020 vaikka tehtäisi mitä.
Elmo: Olen tosiaan muuttanut Helsinkiin.
Käytin tänään sitten aikaa tuon toimintasuunnitelman läpilukuun. Kovin monet tavoitteina ja toimenpiteinä esitettävät asiat ovat enemmänkin kauniita toiveita kuin konkreettisiä tavoitteita tai toimenpiteitä. Esimerkiksi nostan sitovista toiminnallisista tavoitteista “Joukkoliikenteen osuus poikittaisliikenteessä 21%” ja “Jalankulku‑, pyöräily- ja joukkoliikennematkojen osuus nousee yhden prosentin”. Kumpikaan noista ei ole sellainen tavoite, jota kaupunkisuunnitteluvirastolle kannattaa antaa.
Sen sijaan virastolle voitaisiin antaa tavoitteeksi toteuttaa poikittaisyhteyksistä jokeri 0, 8 nopeutus ja jokeri 2 (tiettyyn tarkistuspisteeseen asti, kun kyse on yli vuoden kestävistä projekteista).
Jalankulun edistämisen osalta tavoitteena voisi olla esimerkiksi se, että tämän vuoden aikana keskustassa kävelykatujen määrää lisätään neljällä korttelilla, pohjois-Esplanadia kokeillaan kävelykatuna kesällä loma-aikaan ja Kallion alueelle tehdään kävelykatu. ja pihakatusuunnitelma.
Lauttasaari pitää kaavoittaa kokonaan uudestaan, ei pelkkää ostaria. Metro vaatii paljon lisää rakentamista, ollakseen jotenkin järjellinen. Onko siinä mitään järkeä, on toinen juttu.
En oikein usko noihin rakentamistapaohjeisiin. Kannattaa käydä vaikka Tallinnassa, niin näkee miten tehdään viihtyisää ja modernia kaupunkia. Suomessa tehdään valkoista, tylsää kuutiota nauhaikkunoin. 🙁
Pyöräreittien parantaminen keskustassa on hyvä juttu, kun se toteutetaan eriyttämällä jalankulkijat ja fillarit. 🙂 Liikenne tehostuu.
Pariisissa näyttävät tekevän jokeriaan spårana vaiheittain. Bussit pudotetaan pois liikenteestä, kun raitiovaunukiskot on pätkällä saatu ajokuntoon. Raidejokeri on tärkeä myös henkilöautoilijoille, koska liikennettä haittaavat bussikaistat saadaan sen valmistumisen jälkeen ihmisten käyttöön. 😉
Mikko, näin vähän epäilinkin. Nyt olet näköjään päivittänyt blogisikin. 😉
Minua hieman häiritsee tämä uusi mukastadilainen kirjoitustapa: spåra. Kun kaupungin slangin transliiteroinnissa ei tietääkseni ole å:ta käytetty.
Sana pitäisi ääntää silloin spoora (spårvagn) jos kirjoitetaan å:lla. (vrt håkan, åke jne.).
En väitä tuntevnai slangia. Auktoritatviisisin litterointi löytynee Arvo Turtiaisen teoksista.
Erinomainen valinta luottamusmieheksi Vihreiltä.
Lauttasaaren ostariin tulee kolme kerrosta parkkitilaa kellariin. Jos grynderi tuota haluaa niin samapa tuo, mutta tämän pitäisi olla salliva eikä pakoittava normi.
HSL pyysi halliin 100 liityntäpaikkaa, saamassa 50. Helppohan se on pyytää kun ei itse tarvitse maksaa. Jos rakentaja tarjoaisi tuon pari milliä HSL:lle rahana niin käytettäisiinkö se 50 pysäköintipaikkoihin?
Lauttasaaren ostarin saama etu metrosta on mittava. Helsingin olisi pitänyt solmia kiinteistöyhtiön kanssa sopimus hyödyn jaosta ja koska tuo taloudellinen hyöty saadaan metron ansiosta, se pitäisi kohdentaa metrolle. Näin on tehty parissa muussa asemahankkeessa aiemmin.
Lautakunnan kokouksesta tekemäni muistiinpano löytyy täältä: http://mikkosarela.blogspot.com/2012/01/kaupunkisuunnittelulautakunta-2412012.html