Meritokratian ja luokkayhteiskunta (1)

Lyhyt ja sik­si puut­teelli­nen vas­tauk­seni HS-raadin kysymyk­seen on herät­tänyt sen ver­ran vilkkaan keskustelun, että kir­joi­tan saman asian perus­teel­lisem­min. Mitä tapah­tuu, kun aiem­mas­ta luokkay­hteiskun­nas­ta, jos­sa jokainen elää siinä ”kastis­sa”, johon on syn­tynyt mer­i­tokraat­tiseen yhteiskun­taan, jos­sa van­hempi­en sta­tus ei määrää lapsen tule­vaa ase­maa, vaan jokainen voi kil­voitel­la men­estyk­ses­tä omien vahvuuk­sien­sa pohjalta.

Aloite­taan äärim­mäi­sistä oletuksista.

A: Täy­delli­nen luokkay­hteiskun­ta, jos­sa luokkien välil­lä ei ole liikkuvuutta

B: Täy­delli­nen mer­i­tokra­tia, jos­sa van­hempi­en taustal­la ei ole merk­i­tys­tä ohi henkilöko­htaisen kyvykkyyden.

1: Ihmis­ten välil­lä on lah­jakku­usero­ja ja ne periy­tyvät sat­apros­ent­tisen deterministisesti

2: Ihmis­ten välil­lä on lah­jakku­usero­ja, jot­ka määräy­tyvät sat­un­nais­es­ti ja kor­reloi­vat vain osit­tain van­hempi­en lah­jakku­u­den kanssa.

Saamme neljä eri­laista yhteiskuntaa.

A1: Luokkay­hteiskun­ta, jos­sa ylem­män luokan edus­ta­jat ovat kyvykkäimpiä. (Tässä olete­taan, että his­to­ri­an kulues­sa ihmiset ovat valikoituneet oikeisi­in luokkiin)

B1: Täs­mälleen saman­lainen luokkay­hteiskun­ta. Yhteiskun­talu­okkien välil­lä ei ole liikku­vu­ut­ta vaik­ka voisi, kos­ka lapset syn­tyvät siihen yhteiskun­talu­okkaan, johon he omi­naisuuk­sien­sa mukaan kuuluvat

A2: luokkay­hteiskun­ta, jos­sa eri yhteiskun­talu­okissa on lah­jakkai­ta ja vähem­män lah­jakkai­ta jok­seenkin samas­sa suh­teessa. Haaskaa val­tavasti voimavaroja

B2: Luokkay­hteiskun­ta, jos­sa luokkien väliset erot ovat yhtä suuria kuin yhteiskun­nis­sa A1 ja B2, mut­ta van­hempi­en sosi­aa­li­nen ase­ma ei ennus­ta las­ten ase­maa vain osittain.

Vai­h­toe­hdot A1 ja B1 eivät ole mie­lenki­in­toisia, kos­ka ole­tus deter­min­is­tis­es­tä periy­tyvyy­destä on epäre­al­isti­nen. Sosi­aalisen liikku­vu­u­den ole­mas­sao­lo osoit­taa ole­tuk­sen epäre­al­is­tisek­si. Se oli tarkoitet­tu osoit­ta­maan, että koko kysymys mer­i­tokra­ti­as­ta menet­tää merk­i­tyk­sen­sä, jos periy­tyvyys olisi niin voimakas­ta kuin jotkut olettavat.

Mie­lenki­in­toista on ver­ra­ta toisi­in­sa vai­h­toe­hto­ja A2 ja B2.

Vai­h­toe­hto A2 on syn­tyvän lapsen kannal­ta epäoikeu­den­mukainen. Koko kansakun­nan men­estys­tä ajatellen se on myös aivan onneton, kos­ka lah­jakku­us­re­serve­jä haaskau­tuu val­tavasti. Toisaal­ta sosi­aaliset erot vai­h­toe­hdos­sa vai­h­toe­hto B2 saat­ta­vat olla suurem­mat, kos­ka yhteiskun­nan poh­jalle kasautu­vat kaik­ki henkilöko­htaiset onnet­to­muudet eikä alem­mil­la luokil­la ole päte­viä puolestapuhu­jia. En voi olla ajat­telemat­ta tätä, kun näen huono-osaisu­u­den kasautu­van ja periy­tyvän työt­tömyy­den lisään­tyvän. Tämä on mer­i­tokraat­tisen yhteiskun­nan var­jop­uoli, mut­ta luokkay­hteiskun­nan epäoikeu­den­mukaisu­us ja lah­jakku­us­re­servien haaskaus ovat vielä huonom­pi asia.

Toisinkin voi ajatel­la. Youn­gin kir­ja kään­si Bri­tann­ian työväen­lu­okan koulu­tus­vas­taisek­si, kos­ka omista lap­sista ei halut­tu kas­vat­taa her­ro­ja ja luokkapettureita.

Seu­raavak­si pitäisi ava­ta se, mitä on “lah­jakku­us” ja miten se periy­tyy, mut­ta liian pitkien jori­noiden vält­tämisek­si kir­joi­tan aiheesta omat postauksensa.

 

 

38 vastausta artikkeliin “Meritokratian ja luokkayhteiskunta (1)”

  1. Olemme olleet jo jonkin aikaa jalostusti­lanteessa. Ei tarvitse olet­taa 100% periy­tyvyyt­tä. Voitte itse laskea vaikutukset.
    Alem­pi­en luokkien lah­jakkuuk­sia ei juurikaan jää löy­tymät­tä, ja kun ihmiset par­i­u­tu­vat suun­nilleen samankaltais­ten kanssa, meil­lä on koh­ta luokkay­hteiskun­ta, jon­ka huip­pu on omin­ut läh­es kaiken geneet­tisen poten­ti­aalin, ettekä voi edes läm­mitel­lä ajatuk­sel­la, että “onhan niitä koulut­ta­mat­to­mia nero­jakin”. Pian ei nimit­täin ole, ja kun nykyään hyv­in­voin­ti­val­tios­sa ain­oa val­in­tae­t­ua anta­va tek­i­jä on pelkkä raa­ka lisään­tymisnopeus (r‑strategia), ei tarvitse olla Ein­stein huo­matak­seen tuloksen.

  2. Osmo:

    Vai­h­toe­hto A2 on syn­tyvän lapsen kannal­ta epäoikeudenmukainen.

    Ai sat­un­naisu­us maail­mas­sa on epäoikeu­den­mukaista? Mis­tä sä tän päät­telit? On tosi turhaut­tavaa, ku aina kaik­ki luulee ole­vansa niin oikeu­den­mukaisia ja vas­tus­ta­jien niin epäoikeudenmukaisia.

    Eiks olis parem­pi sanoo, että hyv­in­voin­ti lisään­tyy, jos syn­tymäarpa­jais­ten var­i­anssia pienen­netään ja jät­tää epäoikeu­den­mukaisu­us­puhe niille, joil­la ei oo oikei­ta argumentteja?

  3. Lah­jakku­us (mitä lajia se onkaan) periy­tyy vähän Gaussin käyrä ‑tyyp­pis­es­ti. Toden­näköisim­min lap­si on samaa tasoa matem­ati­ikas­sa, urheilus­sa tms. kuin van­hempansa keskimäärin, mut­ta vai­htelua on kel­lokäyrän tyyppisesti.

    Siis aivokirurgille ja matem­ati­ikan pro­fes­so­rille voi syn­tyä vähem­män fik­su lap­si, mut­ta se on epä­to­den­näköistä. Samoin siivoo­jalle ja roskakuskille voi syn­tyä huip­puä­lykäs lap­si, mut­ta epä­to­den­näköistä sekin on.

  4. Suur­val­lan ja Suomen kaltaisen pienen maan välil­lä on myös merkit­tävä ero miten suh­tau­tua ihmisi­in. Suur­val­lal­la on varaa haaska­ta kyvykkyyt­tä, pinel­lä maal­la siihen ei ole mahdollisuutta.

    Suomen pienenä maana on pär­jät­tävä niil­lä ihmisil­lä ja sil­lä kyvykkyy­del­lä, joka tääl­lä sat­tuu ole­maan saatavil­la. Sil­loin ihan jokaisen kansalaisen tekemisel­lä on arvoa ja se yritetään myös saa­da kaikkien hyväksi.

    Sota-ajan ope­tus kansal­liseen per­in­töömme hyvässä mielessä oli se, että ymmär­ret­ti­in ihan jokaisen pon­nis­tuk­sen, pienen ja suuren arvo.

    Mer­i­tokra­tia — kun se tarkoit­taa myös jonkin­laista fik­sut­ta — on myös yhteiskun­nan poh­jaosan arvostamista ja ennen muu­ta mah­dol­lisu­ut­ta ede­tä myös poh­jal­ta iästä ja men­neisyy­destä riippumatta.

    Demokr­ta­ia ja mer­i­tokra­tia ovat lähel­lä toisi­aan, ne anta­vat jokaiselle mah­dol­lisu­u­den ja valinnanvapauden.

  5. Älykkyy­destä: käsi­tyk­seni mukaan (voi toki olla, että elän jos­sakin umpios­sa) huo­mat­tavasti yli 50% väestöstä on riit­tävän älykästä han­kki­maan mais­terin paper­it. En voi mitenkään pitää sitä, että on tavalli­nen ja osa keskilu­okkaa lah­jakkuute­na tai eri­tyisenä valikoi­tu­misen aiheena.

    Eikö nykyään ole enm­mänkin ongel­ma, että saataisi­in motivoitunei­ta hak­i­joi­ta ns. ei-kun­ni­an­hi­moisille aloille? Toki on sit­ten se ei-keskilu­okkainen joukko, joka on jo toista sukupolvea voimakkaasti syr­jäy­tymässä, mut­ta täl­lä ei liene suur­ta tekoa sen kanssa, että älykkäin osa väestöstä tuskin tulee tule­vaisu­udessa lisään­tymään hei­dän kanssaan.

  6. Vaik­ka koulu­tus on kaikille ilmaista ja sitä kaut­ta on mah­dol­lisu­us tehdä luokkaret­ki ylös (tai alas), niin silti juuri koulu­tus alkaa muo­dostaa ainakin tule­vien luokkaero­jen taustan.

    Helsingis­sä ja pääkaupunkiseudul­la asum­i­nen eriy­tyy kiihtyväl­lä tahdil­la. Per­in­teinen vuokra-asum­i­nen kon­tra omis­tusasum­i­nen menee jos­sain määrin edelleen luokkara­jo­jen mukaan, mut­ta yhä enem­män omis­tusasumisen osoite alkaa olla noi­ta luokkaero­ja aiheut­tavaa. Vuokrat­alo­ja­han on ripotel­tu ympäri kaupunkia.

    Helsin­gin poli­itikko­jen aikaansaman törkeän asun­top­u­lan (kiitos siitä Osmollekin) seu­rauk­se­na hyväk­sii koet­tu osoite kor­reloi suo­raan asun­to­jen hin­taan, ja asun­to­jen hin­ta on karan­nut joil­lakin alueil­la (Helsingis­sä jo läh­es kaikkial­la) niin ylös, että niihin ei edes per­in­teisel­lä keskilu­okalla ole enää varaa. Näin syn­tyy halut­tu­ja eli­it­tialuei­ta ja toisaal­ta väheksyt­tyjä lähiöitä. Ilmiö hei­jas­tuu sit­ten eri aluei­den perusk­oulu­jen statuk­seen ja halut­tuu­teen, eri­ar­vois­tu­mi­nen alkaa jo ala-asteel­la ja jatkuu läpi nuoren kouluiän. Kaikil­la van­hem­mil­la kun ei ole varaa hakeu­tua halu­tu­impi­en koulu­jen oppi­laak­siot­toalueille asumaan. 

    Helsinkiläisen kaupunkisu­un­nit­telun luulisi pyrkivän ihan muuhun kuin luokkaero­jen kas­vat­tamiseen, mut­ta nyt kaupunkisu­un­nit­telun heikko taso on yksi eri­ar­vois­tu­mista lisäävä tekijä.

  7. Osmo:

    A1: Luokkay­hteiskun­ta, jos­sa ylem­män luokan edus­ta­jat ovat kyvykkäimpiä. (Tässä olete­taan, että his­to­ri­an kulues­sa ihmiset ovat valikoituneet oikeisi­in luokkiin)

    Siis ole­tat, että ennen luokkien luk­i­tus­ta ihmiset on valikoitunu luokki­in poten­ti­aalin­sa poh­jal­ta? Mun mielestä parem­pi ole­tus olis ollu, et ne on valikoitunu sinne vaan osit­tain poten­ti­aali­aan vas­taavasti ennen luokkien lukitusta.

    Ja vaik­ka tekis ton sun ole­tuk­sen, ei A1 ja B1 oo sama. A1:ssä luokat ei reagoi olo­suhtei­den muu­tok­si­in mut B1:ssä reagoi. Kun jonkin yksilöl­lisen omi­naisu­u­den arvo kas­vaa olo­suhtei­den muuttues­sa, sitä omi­naisu­ut­ta omaa­vat yksilöt nou­se­vat hier­arki­as­sa ylöspäin B1:ssä mut­ta ei A1:ssä.

  8. Käypä Osmo joskus kir­jas­tossa, ja lukaise miet­teitäni län­si­mais­es­ta kehi­tyk­ses­tä — aika paljon laa­jem­mal­ta jak­sol­ta kuin, mitä tässä teet.

    Min­ua on syytet­ty kapea-alaisu­ud­es­ta teo­ri­as­sani, mut­ta kyl­lä perusteista on aika ajoin puhuttava.

    Nyt ne on koh­ta uno­hdet­tu länsimaissa.

    Men­estyk­semme *ei ole* näin kevyis­sä kan­timis­sa… ja pidem­mäl­lä tähtäimel­lä vain poli­it­tis­es­ti setvittävissä. 

    Pienek­si virik­keek­si: Nobelis­teista 20% on vuosikym­meniä tul­lut juu­ta­lais­taustal­ta… ja juu­ta­laisia on 0,2% ihmiskunnasta.

    Uut­ta ori­en­toi­tu­mista Uudelle Vuodelle!

    Päiviö Latvus

  9. Kuten Osmo mainit­si Englan­nin työväen­lu­okas­ta, oman ryh­män asen­teet voivat olla mon­en lah­jakkaan men­estyk­sen tiel­lä. Amerikas­sa japani­lais­taus­taisia on syr­jit­ty jopa enem­män kuin mus­tia, hei­dät mm laitet­ti­in leireille sodan aikana. Koval­la työl­lä ja äärim­mäisel­lä koulu­tus­mo­ti­vaa­ti­ol­la he ovat kuitenkin nykyään enim­mäk­seen ylin­tä keskiluokkaa.

    Englan­nis­sa on taas val­ta­va ero intialais- ja pak­istani­las­taus­tais­ten välil­lä (osin sama kult­tuuri, eri uskon­to.) Intialaiset saa­vat yhden lapsen, joka lukee itsen­sä tohtorik­si. Pak­istani­laiset saa­vat mon­ta las­ta, ja elävät tukien varassa.

    Myös tääl­lä kotisuomes­sa mustalaiset/romanit ovat yliedustet­tuina tan­gokuninkaissa ja aliedustet­tuina lääkäreis­sä. Tämä tuskin johtuu geen­sitä vaan kodin ja per­heen haluista.

  10. Kor­re­laa­tio van­hempi­en lah­jakku­u­den kanssa voi toki syn­tyä joko geneet­tis­ten tai ympäristötek­i­jöi­den vaiku­tuk­ses­ta, ja näi­den suh­teelli­nen osu­us vai­htelee huo­mat­tavasti ympäristöstä riip­puen. Tästä lienen Osmon kanssa samoil­la lin­joil­la, mut­ta alan tutk­i­jana selitän hie­man tarkem­min, mik­si omi­naisuuk­sien periy­tyvyys ei ole mikään ihmis­ge­neet­ti­nen vakio. Omi­naisu­u­den väli­nen vari­aa­tio (Vtot) ihmis­ten välil­lä jaotel­laan klas­sis­es­ti näin (lisäti­eto­ja löytää mm. epi­demi­olo­gian ja geneti­ikan oppikirjoista):

    V(tot) = V(gen) + V(ymp)

    Tässä siis V(gen) kuvaa kaikkia ihmis­ten välisiä geneet­tisiä ero­ja, jot­ka vaikut­ta­vat kyseiseen omi­naisu­u­teen. V(ymp) taas kuvaa kaikkia ihmis­ten ulkoisi­in olo­suhteisi­in, rav­it­se­muk­seen, kas­vatuk­seen, jne. liit­tyviä ero­ja. V(gen) ei käytän­nössä juurikaan muu­tu sukupolves­ta tai ympäristöstä toiseen, vaan riip­puu kunkin omi­naisu­u­den syn­tyyn vaikut­tavista biol­o­gi­sista mekaneis­meista. V(ymp) taas vai­htelee huo­mat­tavasti, ja sen mukana myös V(tot).

    Kuvit­teelli­nen esimerk­ki vaikka­pa ihmis­ten pitu­ud­es­ta, san­o­taan että V(gen) = 2 yksikköä

    Suo­mi 1900 — huo­mat­tavia ero­ja ravitsemuksessa:
    V(tot) = 10 yksikköä
    10 = 2 + 8 , joten kokon­ais­vari­aa­tios­ta 20% on geneet­tistä, eli pitu­u­den periy­tyvyys (her­i­tabili­teet­ti) on 20%.

    Suo­mi 2010 — käytän­nössä tuskin kenenkään pitu­uskasvu jää vajaak­si heikon rav­it­se­muk­sen takia:
    V(tot) = 5 yksikköä
    5 = 2 + 3 , joten kokon­ais­vari­aa­tios­ta 40% on geneet­tistä, eli pitu­u­den periy­tyvyys (her­i­tabili­teet­ti) on 40%.

    Sama pätee mm. lah­jakku­u­teen, miten se nyt sit­ten määritel­läänkään. Län­si­mai­sis­sa hyv­in­voin­tiy­hteiskun­nis­sa lah­jakku­u­den tai esim. koulu­tus­ta­son eroista paljon suurem­pi osu­us selit­tynee geneet­tisil­lä tek­i­jöil­lä kuin aiem­min. Kuten Osmo kir­joit­ti, alem­mis­sa luokissa lie­nee jatku­vasti vähem­män todel­lisia lah­jakkuuk­sia, kos­ka heil­lä on nykyään mah­dol­lisu­us koulut­tau­tua ja siir­tyä yläluokkaan. 

    Henkisten omi­naisuuk­sien periy­tyvyys on monille punainen vaate, mut­ta ei siinä pitäisi nähdä aihet­ta minkään­laiseen syr­jin­tään. Jos ihmisen lah­jakku­u­den määrää ympäristö eikä per­imä, niin sehän vas­ta tarkoit­taisikin, ettei huonoi­hin olo­suhteisi­in syn­tyväl­lä lap­siel­la olisi mah­dol­lisuuk­sia sosi­aaliseen nousu­un. Sat­un­nais­vari­aa­tio on sitä pait­si suur­ta — lah­jakku­u­teen vaikut­ta­vat niin mon­et geen­it ja niin mon­en­laiset ympäristötek­i­jät sekä näi­den vuorovaiku­tus, että lah­jakku­u­den korkeahko periy­tyvyys ei silti tarkoi­ta, että yksilön lah­jaku­us olisi ennustet­tavis­sa van­hempi­en perusteella.

    San­ot­takoon vielä, että lah­jakku­udel­la ja ihmis­ar­vol­la ei tietenkään ole mitään tekemistä tois­t­en­sa kanssa — kaikil­la on paikkansa tässä yhteiskun­nas­sa ja ihan sama arvo ihmisinä.

  11. Hyvä yhteiskun­ta on lisäk­si jous­ta­va, adap­ti­ivi­nen ja robusti. Kos­ka tule­vaisu­ut­ta ei voi tietää tarvi­taan mon­elaisia ihmisiä ja kyvykkyyksiä.

    Esimerkik­si Suo­mi aivan perustel­lusti sat­sasi tietotekni­ikan osaamiseen. Samaan aikaan toki tarvi­taan betonitekni­ikan ja kor­jaus­rak­en­tamisen osaajia.

    Moni­ar­voinen ja monikyvykkyyksi­nen yhteiskun­ta pystyy sopeu­tu­maan tule­vi­in muu­tok­si­in nopeasti. Hyvä koulu­tus­po­h­ja tarkoit­taa myös sitä, että ihm­sille annetaan valmiuk­sia uudelleenk­oulut­tau­tua nopeasti uusien mah­dol­lisuuk­sien luomien tarpei­den mukaan.

    Tämä tarkoit­taa sitä, että ‘mer­i­tokra­tia’ ei ole yksi­u­lot­teista touhua, jos­sa ihmiset ovat jonos­sa vertailtavina. 

    Kaikkien työn sisällt vai­h­tu­vat elämän aikana kat­ta­vati, jol­loin jous­tavu­us on hyödyl­listä yhteiskun­nalle ja ihmiselle itselleen.

    Koulu­tus­poli­it­ti­nen erikois­usu ovat AMK:ien koulut­ta­mat amk-taiteli­jat, jot­ka eivät ole siis tarpeek­si lah­jakkai­ta taideyliopis­toi­hin eivätkä oikein pysty han­kki­maan toimeen­tu­loaan taiteel­la. Olisiko ollut fik­sumpaa yhteiskun­nalle koulut­taa ennem­min taiteen har­ras­ta­jia, joil­la on koulu­tus­ta taiteessa mut­ta myös jos­sain muus­sa? (AMK:n tulo­ma­lli perus­tuu sisään saatavi­in opiske­li­joi­hin, jol­loin amk-taiteli­jak­oulu­tuk­sel­la saadaan tupa täy­teen rahaa taloon tuovia opiskelijoita.)

  12. Vir­ta­nen kir­joit­ti: Lah­jakku­us Samoin siivoo­jalle ja roskakuskille voi syn­tyä huip­puä­lykäs lap­si, mut­ta epä­to­den­näköistä sekin on.

    Nyt menit met­sään. matikan pro­fes­sori on ilmeisen älykäs, ja lapset keskimäärin myös. Sen sijaan siivoo­ja ja roskakus­ki voivat hyvin kuu­lua Men­saan, mut­ta hei­dän kun­ni­an­hi­mon­sa tai jotkut muut omi­naisu­udet eivät ole pro­fes­so­ril­ta vaa­dit­taval­la tasolla.

  13. Mikähän mah­taa olla point­ti siinä, että B määritel­lään täy­del­lisek­si mer­i­tokra­ti­ak­si ja kuitenkin B2 yllät­täen onkin luokkay­hteiskun­ta? B:n määritelmään näh­den on outoa että B2:ssa ylipäätään on mitään luokkia, joiden kesken voisi olla luokkaero­ja. Onko blo­gisti ajatel­lut että kyvyt­tömät muo­dosta­vat oman luokkansa ja kyvykkkäät omansa? Siinä tapauk­ses­sa ei olisi lainkaan saman­laista vaaraa luokka­sor­rolle, sil­lä jokaisel­la kyvykkääl­lä olisi myös kyvyt­tömiä ystäviä ja suku­laisia, joi­hin sor­to kohdis­tu­isi. Sanois­in, että blo­gin johtopäätös B2:n mah­dol­lis­es­ti suurem­mista sosi­aal­i­sista eroista kuin A2:n on hataral­la poh­jal­la, tai vähin­täänkin epä­selvästi ilmaistu.

  14. Vir­ta­nen: Samoin siivoo­jalle ja roskakuskille voi syn­tyä huip­puä­lykäs lap­si, mut­ta epä­to­den­näköistä sekin on.

    Tuo­hon sisäl­tyy aika van­hakan­tainen ole­tus, että “vähäar­voisem­mis­sa” ammateis­sa ei voisi olla älykkäitä ihmisiä. Osin siitähän tässäkin on kyse: mitkä tek­i­jät vaikut­ta­vat ihmis­ten sijoit­tumiseen työelämässä ja yhteiskun­nas­sa. Nykyaikaises­sakin yhteiskun­nas­sa on älykkäitä ihmisiä, jot­ka ovat vähem­män arvostet­tuis­sa ammateis­sa tai jopa työelämän ulkop­uolel­la esimerkik­si omien val­in­to­jen, sairau­den tai ulkois­t­en tek­i­jöi­den seurauksena.

    Älykky­den noin vah­vaan periy­tymiseen en ota kan­taa, sen jätän sen alan tutk­i­joille, mut­ta onko sin­ul­la tuon väit­teen taakse jotain lähdeviittausta?

  15. Jus­si:
    Vir­ta­nen kir­joit­ti: Lah­jakku­us Samoin siivoo­jalle ja roskakuskille voi syn­tyä huip­puä­lykäs lap­si, mut­ta epä­to­den­näköistä sekin on.

    Nyt menit met­sään. matikan pro­fes­sori on ilmeisen älykäs, ja lapset keskimäärin myös. Sen sijaan siivoo­ja ja roskakus­ki voivat hyvin kuu­lua Men­saan, mut­ta hei­dän kun­ni­an­hi­mon­sa tai jotkut muut omi­naisu­udet eivät ole pro­fes­so­ril­ta vaa­dit­taval­la tasolla.

    Eri ammateis­sa toimivil­la on eri­lainen keskimääräi­nen älykkyys. Älykkyys aset­taa toisaal­ta rajo­ja sille mis­sä amma­tis­sa voi toimia ja toisaal­ta suun­taa ihmiset sopi­van vaa­tiville aloille. 

    Toki siivo­ja ja roskakus­ki voivat olla huip­pumen­salaisia, mut­ta se on erit­täin epä­to­den­näköistä. Ja toisaal­ta epä­to­den­näköistä on sekin, että ihan taval­lisen ei-lah­jakas siivoo­ja ja roskakus­ki saisi­vat huip­puä­lykkään lapsen.

    Tämä kuva antaa aika hyvin suun­taa ammat­ti ja äo ‑keskustelu­un.
    http://www.iqcomparisonsite.com/Images/OccsX.jpg

  16. On loogis­es­ti mah­do­ton­ta, että yhteiskun­talu­okkien raja-aidat pois­tu­i­v­at, mut­ta eivät pois­tuneetkaan. Voidaan kyl­lä ajatel­la, että ne pois­tet­ti­in ja pystytet­ti­in myöhem­min uudestaan.

    Tarvit­semme hyv­in­voin­ti­val­tion ja julk­ista työl­listämistä. Siniset poli­itikot ovat purka­neet molempia.

  17. Vir­ta­nen:
    Lah­jakku­us (mitä lajia se onkaan) periy­tyy vähän Gaussin käyrä ‑tyyp­pis­es­ti. Toden­näköisim­min lap­si on samaa tasoa matem­ati­ikas­sa, urheilus­sa tms. kuin van­hempansa keskimäärin, mut­ta vai­htelua on kel­lokäyrän tyyppisesti.

    Siis aivokirurgille ja matem­ati­ikan pro­fes­so­rille voi syn­tyä vähem­män fik­su lap­si, mut­ta se on epä­to­den­näköistä. Samoin siivoo­jalle ja roskakuskille voi syn­tyä huip­puä­lykäs lap­si, mut­ta epä­to­den­näköistä sekin on. 

    Periy­tymi­nen ei ole ihan kel­lokäyräno­maista vaan vinoutunut kohti keskiar­voa. Jos huip­puä­lykkäät tekevät sata las­ta, las­ten älykkyys jakau­tuu kyl­lä suurin piirtein kel­lokäyrän muo­tois­es­ti, mut­ta huip­puko­h­ta eli keskiar­vo aset­tuu hie­man alle van­hempi­en tason (tai van­hempi­en keskiar­von jos eivät ole samat).

    Kirur­gin ja matemaatikon lap­si saa var­masti älykkyys­geen­it, mut­ta tietysti raskausa­jan myrky­tys tms. voi pila­ta kaiken. Siivoo­jan ja roskakuskin huip­puä­lykäs lap­si on täysin mah­dolli­nen, jos syy siivoo­jan ja roskakuskin ammat­in­val­in­taan on ollut lah­jakkuuk­sia tuh­laa­va sääty-yhteiskunta.

  18. Tvaara:
    Älykkyy­destä: käsi­tyk­seni mukaan (voi toki olla, että elän jos­sakin umpios­sa) huo­mat­tavasti yli 50% väestöstä on riit­tävän älykästä han­kki­maan mais­terin paperit. 

    50 pros­ent­tia on ÄO 100:n yläpuolel­la. Suurin piirtein se menee lukioon ja sen alit­ta­vat ammattikouluun.

    Väitte­si on että ÄO about 85–90 riit­täisi mais­terin paperei­hin? Väit­täisin että useim­mis­sa tiedekun­nis­sa tuot­taisi melkoisia vaikeuk­sia opin­nois­sa. Mut­ta onhan taiteen mais­tere­i­ta. Nais­tutkimuk­ses­sakin on tiet­tyä käsit­tämätön­tä sisäistä logi­ikkaa, joka saat­taa edel­lyt­tää 90–100, mut­ta ehkä filolo­giois­sa riit­tää kielipää ja perslihakset.

  19. Vir­ta­nen:
    Lah­jakku­us (mitä lajia se onkaan) periy­tyy vähän Gaussin käyrä ‑tyyp­pis­es­ti. Toden­näköisim­min lap­si on samaa tasoa matem­ati­ikas­sa, urheilus­sa tms. kuin van­hempansa keskimäärin, mut­ta vai­htelua on kel­lokäyrän tyyppisesti.

    Ei aivan. Lap­si on toden­näköisem­min aina keskimääräisem­pi kuin van­hempansa. Pitkille van­hem­mille syn­tyy toki keskimääräistä pidem­piä lap­sia, mut­ta silti keskimäärin van­hempiaan lyhyem­piä. Sat­un­nais­vai­htelu ajaa keskimääräisyy­teen, kos­ka poikkeuk­sel­lis­ten gee­nien periy­tyvyys on epä­to­den­näköisem­pää kuin tavallisten.

    En tiedä mik­si näin on, mut­ta käsit­tääk­seni pitu­uskasvun osalta asia on tiedos­sa, ja melko var­masti liit­tyy myös mui­hin per­in­tötek­i­jöi­hin. Liit­tynee siihen, että varsi­naiset omi­naisu­udet ovat mon­imutkaisten yhdis­telmien tulok­sia, ja geen­i­ma­te­ri­aal­ista syn­tyy siis aina toden­näköisem­min taval­lisia yhdis­telmiä kuin poikkeuk­sel­lisia, vaik­ka van­hem­mil­la olisikin sat­tunut poikkeuk­sel­lisia yhdistelmiä.

    Tässä ei tietenkään ote­ta luon­non­va­l­in­taa huomioon, minkä vuok­si poikkeuk­sel­liset ja men­estyvät yksilöt ovat pitkäl­lä aikavälil­lä pär­jän­neet lop­ul­ta parem­min. Evoluu­tion aikavälit ovat joka tapauk­ses­sa niin pitk­iä, että sosi­aalisen ja tek­nol­o­gisen kehi­tyk­sen vaiku­tus liikkuu ihan eri sfääreissä.

    Lisäk­si tässä ei ote­ta sitä ympäristötek­i­jää huomioon. Van­hempiaan geneet­tis­es­ti heikom­pi mate­ri­aali (sanaval­in­ta leikit­televä) voi silti pär­jätä parem­min, kun saa muuten mas­si­ivis­es­ti parem­man lähtöko­hdan. Sik­si lah­jakku­u­den keskimääräisyy­den ten­denssi voi olla vaikeasti havait­tavis­sa ja todis­tet­tavis­sa; pitu­uskasvus­sa se näkyy helpom­min, kos­ka nykya­jan yhteiskun­ta on rav­it­se­muk­seltaan niin tasa-arvoinen.

  20. Marko Hami­lo: 50 pros­ent­tia on ÄO 100:n yläpuolel­la. Suurin piirtein se menee lukioon ja sen alit­ta­vat ammattikouluun.

    Ihan huuha­ta Marko. Amik­ses­ta pääsee myös yliopis­toon ja jotkut niin tekevät. Yliopis­tos­ta päädytään niin tar­joil­i­joik­si kuin siivvoo­jik­si ja puhelimyyjiksi.

    Aimk­seen men­nään myös kun on jokin käsi­tys siitä mitä halu­aa tehdä, ama­teemisetn van­hempi­en tekemisiä pitää type­r­inä tai vain sat­tuu mur­rosikä sopi­vasti rajoit­ta­maan val­in­to­ja. Lukioon men­nään kun ollaan häm­men­tyneitä, eikä siel­lä sit­ten osa­ta oikein vali­ta mitään tai kir­joite­taan pitkästä matikas­ta appro.

    Onnelisimpia ovat ihmiset, jot­ka ovat itse tehneet val­in­to­jaan. Ihmisiä on monelaisia.

    Kaikil­la aloil­la on hyvää ja huonoa tutkim­su­ta, myös nais­tutkimuk­ses­sa (tai gen­er stud­ies kän­net­tynä sukupuoli­tutkimuk­sess) ja fysi­ikas­sa. Nuoremil­la tutkimus­su­un­nil­la yleen­sä on enem­män geneet­tistä vai­htelua, siis myös huono­jakin ideoita. Alan val­in­ta kor­reloi varsin vähän mitat­ta­van älykkyy­den kanssa kuten myös onnel­lisu­u­den kanssa.

    Pien­tä älykyyt­tä vaatii huo­ma­ta, että se 50 sukupolvea lab­o­ra­to­ri­on banaanikär­päsiä on ihmiselämässä sel­l­aiset 1 500 vuot­ta. Tääl­lä elämme luo­lami­esten ja ihmis­apinoiden geeniperinnöllä.

  21. 1% ikälu­okas­ta koulute­taan lääkäreik­si. Markon ideana se tarkoit­taa, että sen ver­ran on yli 120 ÄO:n omaavia.Meistä nor­maali-ihmisitä se tarkoit­taa, että sen ver­ran on varaa ja tarvet­ta koulut­taa lääkäre­itä Suomessa.

    Ihmis­ten onnel­lisu­u­den ja yhteiskun­nan kannal­ta on hyvä, että eri­laisia koke­muk­sia ja taus­to­jao­maav­il­la on mah­dol­lisu­us päästä lääkärik­si tai ihan mik­si tahansa, jos kyvyt ja moti­vaa­tio riittävät. 

    Pienessä maas­sa ei ole varaa huka­ta ihmisiä. Ode aivan oikein korostaa lap­sia ja nuo­ria ei auta jät­tää oman onnen­sa nojaan, jos vahem­mil­la ei ole varaa vali­ta kallista asuinpaikkaa.

    Kolukaveris­tani muu­ta­ma pro­fes­soriper­heen jälkeläi­nen on pää­tynyt pölyn­imurikaup­pi­aak­si ja vas­taavi­in hom­mi­in. Lisäk­si viina ja huumeet tasoit­ta­vat “luok­ka” periy­tyvyyt­tä. Osa taas on päässyt varsin vaa­ti­mat­tom­si­ta oloista pitkälle.

  22. Marko Hami­lo:

    Siivoo­jan ja roskakuskin huip­puä­lykäs lap­si on täysin mah­dolli­nen, jos syy siivoo­jan ja roskakuskin ammat­in­val­in­taan on ollut lah­jakkuuk­sia tuh­laa­va sääty-yhteiskunta.

    Löy­tyy myös paljon alisuo­ri­u­tu­jia, esim. tohtor­e­i­ta ja opin­ton­sa keskeyt­täneitä jatko-opiske­li­joi­ta, jot­ka työsken­televät siivoo­ji­na ja lehden­jaka­ji­na päätet­tyään opintonsa.

    Itse kuu­lun älykkyy­destäni huoli­mat­ta selvästi alalu­okkaan eikä min­ul­la ole koskaan mitään mah­dol­lisuuk­sia nous­ta kuin korkein­taan alem­paan työväen­lu­okkaan eli tekemään eri­laisia help­po­ja, huonos­ti palkat­tu­ja hant­ti­hom­mia. Opiske­len täl­lä het­kel­lä Helsin­gin yliopis­tossa ja olen saanut eri­no­maisia arvosano­ja ja kehu­ja vähäis­es­tä panos­tuk­ses­tani huolimatta.

    Jos onnis­tun jon­ain päivänä lisään­tymään, teen sen toden­näköis­es­ti alalu­okkaan tai alem­paan työväen­lu­okkaan kuu­lu­van älykkään henkilön kanssa.

  23. Marko Hami­lo kirjoitti:
    ”50 pros­ent­tia on ÄO 100:n yläpuolel­la. Suurin piirtein se menee lukioon ja sen alit­ta­vat ammattikouluun.”
    Asia ei ole aivan näin yksioikoinen. Tytöistä 60 % käy lukion, eikä vält­tämät­tä fik­suin 60 %. 40% pojista käy lukion. Monille pojille ammat­ti­tutk­in­to tar­joaa lev­eäm­män leivän ja monipuolisem­man työn kuin lukiok­oulu­tuk­sen anta­ma. – Sähkömi­es­tut­tuni tekee hom­mansa nopeasti ja var­masti. Vuosi sit­ten hän oli 2 kuukaut­ta Aboa-ase­mal­la Etelä­man­tereel­la suorit­ta­mas­sa sähköasennuksia.

  24. Mut­ta onko sil­lä lah­jakku­udel­la 99% väestöstä edes niin väliä? Se paljon puhut­tu tieto­työ nyt esimerkik­si mitään ihmeel­lisiä hen­gen­lahjo­ja vaa­di, muu­tamia erikoisa­lo­ja luku­unot­ta­mat­ta tietotekni­ik­ka esimerkik­si on hyvin yksinker­taista, jopa insinööritkin ymmärtää sitä.

  25. tpyy­lu­o­ma:
    Mut­ta onko sil­lä lah­jakku­udel­la 99% väestöstä edes niin väliä? Se paljon puhut­tu tieto­työ nyt esimerkik­si mitään ihmeel­lisiä hen­gen­lahjo­ja vaa­di, muu­tamia erikoisa­lo­ja luku­unot­ta­mat­ta tietotekni­ik­ka esimerkik­si on hyvin yksinker­taista, jopa insinööritkin ymmärtää sitä. 

    Ainakin ohjel­moin­ti­työssä parhaimpi­en ja huonoimpi­en koodarei­den tuot­tavu­udessa voi olla luokkaa tuhatk­er­tainen ero. Rohkenisin men­nä väit­tämään, että tuo ero johtuu pääosin ellei jopa täysin lahjakkuuseroista.

    Aika moinen osa tietotekni­ikan alan yri­tys­ten ongelmista mm. viivästynei­den pro­jek­tien ja val­tavien bugimäärien suh­teen johtuneekin siitä, että isois­sa organ­isaa­tiois­sa ohjel­moi­jat (ynnä ohjelmis­to­su­un­nit­teli­jat jne.) koite­taan pakot­taa samaan muot­ti­in, joka ei sovi kenellekään. Lah­jakkaim­mat polt­ta­vat prop­pun­sa jäykkään sys­teemi­in välit­tömästi ja vai­h­ta­vat työ­paikkaa — kun taas atk-merkonomi­ta­son peruskoodar­it yksinker­tais­es­ti ymmär­rä mitä ovat tekemässä.

    Alan kannal­ta olisi tietysti hienoa, jos joku joskus kek­sisi miten ohjelmis­to­ja voitaisi­in oikeasti tuot­taa kuin hal­paa lenkki­makkaraa. Itse olen kuitenkin vähän skepti­nen, että sel­l­ainen tulisi ikinä onnistumaan.

    Sinän­sä voisi kyl­lä vähän kysel­lä julkisen sek­torin roo­lia ohjelmis­to­te­ol­lisu­u­den merkit­tävänä asi­akkaana. Nythän läh­es kaik­ki tar­jouskil­pailut laa­di­taan tieten tah­toen siten, että tar­jouk­sen voi käytän­nössä jät­tää vain ne pari jatku­vasti sut­ta ja sekun­daa tuot­ta­vat isot “makkarate­htal­i­jat”. Ehkä pien­nille ja inno­vati­ivisille fir­moille voisi edes joskus antaa mahdollisuuden.

  26. Turk­ka Louekari: On loogis­es­ti mah­do­ton­ta, että yhteiskun­talu­okkien raja-aidat pois­tu­i­v­at, mut­ta eivät pois­tuneetkaan. Voidaan kyl­lä ajatel­la, että ne pois­tet­ti­in ja pystytet­ti­in myöhem­min uudestaan.

    Ilman raja-aito­jakin ihmiset voivat ryh­mit­tyä. Tämä on asia, jota tun­tuu ole­van vaikea hyväksyä ja ymmärtää, niin vaikea, että “nais­ten euro on 80 senttiä”-läppä edelleen elää, vaik­ka se on jo vuosikymme­nen ajan tiedet­ty täysin virheelliseksi. 

    Olete­taan, että lähde­tään tilanteesta, jois­sa ihmiset kas­vate­taan 18-vuo­ti­aak­si asti erään­laises­sa laatikos­sa. Laatikko toimii niin, että se estää ihmistä kas­va­mas­ta pidem­mäk­si kuin mitä laatikon pitu­us on. Jos ihmi­nen ei kas­va niin pitkäk­si, että hän täyt­tää laatikon, viimeisen kol­men vuo­den aikana hänet väk­isin venytetään sen mit­taisik­si. Pop­u­laa­tios­sa laatikot ovat (osa­puilleen) normaalijakautuneet.

    Kun ihmis­ten kas­vat­ta­mi­nen laatikois­sa sit­ten lopete­taan, ja pitu­us edelleen on nor­maal­i­jakau­tunut, väit­teesi mukaan he siis kuitenkin edelleen kas­va­vat laatikois­sa, kos­ka muu olisi “loogis­es­ti mahdotonta”?

  27. Elmo Allén: poikkeuk­sel­lis­ten gee­nien periy­tyvyys on epä­to­den­näköisem­pää kuin tavallisten.

    Ei. Poikkeuk­sel­lis­ten gee­nien periy­tymi­nen on tarkalleen yhtä toden­näköistä kuin kaikkien muidenkin. Jokainen geeni periy­tyy tai sit­ten ei ja toden­näköisyys on aina 50/50. Pitu­u­den ja älykkyy­den kaltaisi­in mon­imutkaises­ti aineen­vai­h­dun­nas­ta ja kehi­tyk­ses­tä riip­pu­vi­in feno­tyyp­pin omi­naisuuk­si­in vaikut­ta­vat geen­it sijait­se­vat vähän mis­sä sat­tuu, joten iso osa niistä on toi­sis­taan riippumattomia.

    Se, että joku on poikkeuk­sel­lisen älykäs, tarkoit­taa, että hänel­lä on harv­inainen geeniy­hdis­telmä. Käsit­tääk­seni mon­et älykkyy­teen (ja pitu­u­teen) vaikut­ta­vat geen­it toimi­vat niin, että älykkyys mak­si­moituu het­erot­sy­goot­tises­sa yksilössä, eli sil­loin kun yksilöl­lä on kak­si eri alleel­ia samas­ta geenistä. Kah­den (samal­la taval­la) het­erot­sy­gootin lap­sista puo­let on het­erot­sy­goot­te­ja ja puo­let homot­sy­goot­te­ja annetun geenin suh­teen. Jos van­hem­mat ovat poikkeuk­sel­lisen älykkäitä (tai pitk­iä, pl. jotkut sairaudet), heil­lä on näitä het­erot­sy­goot­tisia geeni­pare­ja mon­ta, joten lapset ovat (läh­es) väistämät­tä keskimääräisem­piä kuin vanhempansa. 

    Kyse on siis yhdis­telmästä, ei yksit­täis­es­tä geenistä. Ja juuri sik­si pop­u­laa­tios­sa esi­in­tyy vari­aa­tioi­ta paljon. Jois­sain suvuis­sa voi olla paljon poikkeuk­sel­lisen älykkäitä yksilöitä, mut­ta silti niis­sä on aina myös paljon keskinkertaisuuksia.

  28. kse: Ainakin ohjel­moin­ti­työssä parhaimpi­en ja huonoimpi­en koodarei­den tuot­tavu­udessa voi olla luokkaa tuhatk­er­tainen ero. Rohkenisin men­nä väit­tämään, että tuo ero johtuu pääosin ellei jopa täysin lahjakkuuseroista.

    Var­maan noinkin, en ole suo­ranais­es­ti koodauk­sen kanssa niin paljoa tekemi­sis­sä. Mut­ta toisaal­ta, min­un käytän­nön koke­mus on että saman asiantun­ti­jan tuot­tavu­us vai­htelee riip­puen siitä mitä, mis­sä ja miten pää­tyy tekemään nol­las­ta sataan. Voi olla että pykää vuo­den jotain eikä tule mitään, voi olla että toinen vas­taa­va asia hoituu paris­sa päivässä. Täl­laista on vähän vaikea selit­tää henkilöko­htaisil­la ominaisuuksilla.

    Aika moinen osa tietotekni­ikan alan yri­tys­ten ongelmista mm. viivästynei­den pro­jek­tien ja val­tavien bugimäärien suh­teen johtuneekin siitä, että isois­sa organ­isaa­tiois­sa ohjel­moi­jat (ynnä ohjelmis­to­su­un­nit­teli­jat jne.) koite­taan pakot­taa samaan muot­ti­in, joka ei sovi kenellekään. Lah­jakkaim­mat polt­ta­vat prop­pun­sa jäykkään sys­teemi­in välit­tömästi ja vai­h­ta­vat työ­paikkaa – kun taas atk-merkonomi­ta­son peruskoodar­it yksinker­tais­es­ti ymmär­rä mitä ovat tekemässä.

    Hie­man tätä tarkoi­tan. Mut­ta kun tuo­hon on syyn­sä. Per­in­teinen koodariper­speki­ti­ivi on toimin­nal­lisu­us, sof­ta tekee jotain. Siinä vai­heessa kun sil­lä sof­t­a­la esimerkik­si pyöritetään liike­toim­intaa niin tuo ei nyt vaan riitä, pitää jotenkin varmis­taa että se sof­ta pyörii nyt ja tule­vaisu­udessa, vaik­ka muut jär­jestelmät yllä muut­tuu. Siitä sof­t­as­ta pitää tarvit­taes­sa päästä eroon, jos esimerkik­si sen toimit­ta­ja menee konkkaan, rupeaa rahas­ta­maaan liikaa, palkkaa huonom­mat koodar­it, tms. Sitä sof­t­aa pitää pystyä muut­ta­maan jos se liike­toim­inta muut­tuu. Ja niin edelleen.

    Tuo edel­lyt­tää pros­esse­ja, doku­men­taa­tio­ta ja mui­ta for­maale­ja paina­jaisia. Olkoonkin että sitä byrokra­ti­aa on aivan liikaa ja sen on useim­miten vielä pahempaa kuraa kuin sof­ta keskimääri­in, niin jotain kuitenkin tarvi­taan. Ja se jotain tehdään pien­im­män yhteisen nimit­täjän mukaan, ja var­muu­den vuok­si vielä reilusti alle. Mis­tä varsinkin ne fik­sum­mat tyyp­it sit­ten turhau­tuu, se stereo­tyyp­pi yksinäis­es­tä väärinymmär­re­tys­tä neros­ta ei ole ihan vail­la todellisuuspohjaa.

    Vas­taa­van esimerkin saa vaik­ka urheilus­ta. Jääkiekko­joukkueen nelos­ketjun vasen lai­ta joka pelää neljä min­u­ut­tia pelis­sä rikko­vaa roo­lia, voi olla taidoil­taan vaik­ka ihan yhtä hyvä kuin ykkössent­teri, mut­ta sil­lä ei ole juuri mitään merk­i­tys­tä kos­ka tusi­nakiekkoil­i­ja suo­ri­u­tuu tuos­ta roolista ihan yhtä hyvin. Ja toden­näköis­es­ti parem­min, kos­ka osaa asen­noitua rooli­in joka on hänen kyky­jen­sä rajois­sa. Ero on vaan siinä että jokaista ykkössent­ter­iä kohden jääkiekko­joukkueessa on yksi nelos­ketjun vasen lai­ta, kun taas muil­la elämä­naloil­la tarve on pikem­minkin 1:100.

  29. Markku af Heurlin:
    Sähkömi­es­tut­tuni tekee hom­mansa nopeasti ja var­masti. Vuosi sit­ten hän oli 2 kuukaut­ta Aboa-ase­mal­la Etelä­man­tereel­la suorit­ta­mas­sa sähköasennuksia.

    Sähköasen­ta­jan koulu­tus kestää kolme vuot­ta. Eli suo­raan perusk­oulun penkiltä ammat­tik­oulu­un men­nyt nuori on valmis työelämään, kun ikä­toverin­sa saa vas­ta valko­lakin. Ainakin pääkaupunkiseudul­la työl­listymi­nen on aika taat­tua ja raken­nuk­sil­la ahk­era, nopea sähköasen­ta­ja voi päästä hyvässä urakas­sa yli 60.000 euron vuosian­sioi­hin nor­maalil­la kahdek­san tun­nin työa­jal­la. Raken­nuk­sil­la oppii yhtä sun toista muis­takin raken­nustöistä ja niin­pä mon­et sähköasen­ta­jat rak­en­ta­vat itse talon­sa. Muu­ta­man vuo­den asumisen jäl­keen talosta saaduil­la myyn­tivoitoil­la toinen talo alka­akin olla jo vela­ton. Siinä on monille aka­teemisille haastetta.

  30. “Tämä kuva antaa aika hyvin suun­taa ammat­ti ja äo ‑keskustelu­un.
    http://www.iqcomparisonsite.com/Images/OccsX.jpg

    Aika mie­lenki­in­toinen, hajon­ta näyt­tää ole­van suur­ta eri ammetis­sa ja niin­pä trukkikuskin älyl­lä voi aivan yhtä hyvin työsken­nel­lä finanssiasiantuntijana

    Tai 95 ÄO:lla professorina

    Keskiar­vo­jen hajon­takin on jos luin oikein taulukkoa vain n 20 pin­naa ja yleisimpi­en ammat­tien kohdal­la vain 10 pin­nan luokkaa

  31. Nyt alkaa men­emään ehkä vähän offtopikiksi…

    Hie­man tätä tarkoi­tan. Mut­ta kun tuo­hon on syyn­sä. Per­in­teinen koodariper­speki­ti­ivi on toimin­nal­lisu­us, sof­ta tekee jotain. Siinä vai­heessa kun sil­lä sof­t­a­la esimerkik­si pyöritetään liike­toim­intaa niin tuo ei nyt vaan riitä, pitää jotenkin varmis­taa että se sof­ta pyörii nyt ja tule­vaisu­udessa, vaik­ka muut jär­jestelmät yllä muut­tuu. Siitä sof­t­as­ta pitää tarvit­taes­sa päästä eroon, jos esimerkik­si sen toimit­ta­ja menee konkkaan, rupeaa rahas­ta­maaan liikaa, palkkaa huonom­mat koodar­it, tms. Sitä sof­t­aa pitää pystyä muut­ta­maan jos se liike­toim­inta muut­tuu. Ja niin edelleen. 

    San­o­taan nyt ensim­mäisek­si, että on toki ole­mas­sa “koodarinero­ja”, joiden val­tavas­ta tuot­tavu­ud­es­ta ei vältämät­tä ole juuri hyö­tyä vaikeaselkoisu­u­den, uudelleenkäyt­tökelvot­to­muu­den yms. vuok­si. Tämä on kuitenkin vain osatotuus.

    Ohjelmis­toalan yleis­nerot pystyvät yleen­sä aivan hyvin hah­mot­ta­maan kaik­ki ohjelmis­ton elikaaren vai­heet ja ohjelmisto­pros­essin vaa­timuk­set. Yleen­sä ne vähem­män tuot­ta­vat “aateekoo-merkonomit” ovat niitä, jot­ka pitävät mm. ver­sion­hallinnan käyt­töä kiu­san­tekona ja toteut­ta­vat oman pikku­ruisen ohjelmistopalasen­sa men­emäl­lä siitä mis­tä aita on matal­in (hei­dän omas­ta vinkke­listä nähden).

    Ongel­ma ohjelmis­to­tuotan­non pros­essien laa­timises­sa onkin siinä, miten laa­tia sään­nöt siten, etteivät fik­sut idiootit löy­dä keino­ja soveltaa pros­es­sia sille asetet­tu­jen tavoit­tei­den mitätöimisek­si. Ain­oa taa­tusti toimi­va ratkaisu olisi ohjemis­ton määrit­telem­i­nen niin yksi­tyisko­htais­es­ti, ettei määrit­te­lyjä voisi tulki­ta väärin. Tämä taas on jär­jetön­tä, kos­ka ohjelmis­ton määrit­telijä yleen­sä pysty­isi koodaa­maan itse ohjelmis­ton osan nopeam­min kuin kir­joit­ta­maan idiootin kestävän speksin.

    Tätä voi sit­ten ver­ra­ta parhaisi­in koodarei­hin (tai siis ennem­min tietotekni­ikan yleis­neroi­hin), joille riit­tää speksisksi “jotain täl­laista pitäisi olla…” — ja tulok­se­na on kuitenkin selkeä, hyvin doku­men­toitu, uudelleenkäytet­tävis­sä ole­va jne. ohjelmisto.

    Ehkä osa ongel­mas­ta on siinä, että mon­et näkevät ohjelmis­to­tuotan­non jonkin­laise­na mod­ern­i­na liukuhi­h­natyönä — liukuhi­h­na tuo avokont­toris­sa istu­valle koodarikulille speksin pien­estä ohjelmis­to­mod­ulista, kuli koodaa mod­u­lia het­ken ja lait­taa tulok­set takaisin liukuhi­h­nalle eteen­päin vietäväk­si. Näin se kuitenkaan toi­mi, kos­ka itseasi­as­sa kaiken suorit­ta­van yksinker­taisen “koulute­tun apinan” työn suorit­taa tietokone ja alim­man tason koodaa­jaakin pitäisi ver­ra­ta lähin­nä suun­nit­te­lu­ti­imin jäse­neen — jol­la pitäisi olla joku käsi­tys siitä mitä ollaan tekemässä.

  32. Luok­ka-ase­ma liit­tyy paljon sosi­aaliseen verkos­toon. Sik­si en voi kuvitel­la, että tämä melko hyvin sekoit­tunut Suo­mi ajau­tu­isi spon­taanisti jok­sikin äärim­mäisen eriy­tyneek­si kult­tuurik­si, jota voisi ver­ra­ta kastilaitokseen.

  33. Ei sähkömiehen elämä ole ihan niin auvoista kuin mitä Jouko Ollila kirjoitti. 

    Vesa on kyl­lä on kyl­lä aika poikkeuk­selli­nen tyyp­pi. Kuten hänen kansak­oulupo­h­jal­ta teknisessä koulus­sa opiskel­lut isän­säkin, joka ker­too main­ioi­ta tari­noi­ta neu­vos­toli­it­to­lai­sista ydin­voimaloista jos­sain Uralin takana.

  34. Markku af Heurlin:
    Ei sähkömiehen elämä ole ihan niin auvoista kuin mitä Jouko Ollila kirjoitti. 

    Ei tietysti kaikkien, mut­ta esimerkki­ni mukaisia tapauk­sia on. Itsekin tiedän useampia.

  35. Jouko Ollila: nopea sähköasen­ta­ja voi päästä hyvässä urakas­sa yli 60.000 euron vuosian­sioi­hin nor­maalil­la kahdek­san tun­nin työajalla.

    Pätevä yrit­täjä pääsee miljoonien vuosiansiohin.

    Eli kyseessä pitää todel­lakin olla nopea sähköasen­ta­ja ja huip­pu-urak­ka, ei tavanomainen sähköasen­ta­ja ja tavanomainen omakotitalo. 

    Lie­nee päivän­selvää että huiput pär­jäävät alal­la kuin alal­la, siivoo­janero perus­taa oman siivous­fir­man ja vetää haulit himaan, kir­jail­i­joiden ykkös­ni­mi myy miljoonil­la kun taas tusi­nakir­jail­i­ja ei elä työllään.

  36. Sylt­ty: Pätevä yrit­täjä pääsee miljoonien vuosiansiohin.

    Eli kyseessä pitää todel­lakin olla nopea sähköasen­ta­ja ja huip­pu-urak­ka, ei tavanomainen sähköasen­ta­ja ja tavanomainen omakotitalo. 

    Lie­nee päivän­selvää että huiput pär­jäävät alal­la kuin alal­la, siivoo­janero perus­taa oman siivous­fir­man ja vetää haulit himaan, kir­jail­i­joiden ykkös­ni­mi myy miljoonil­la kun taas tusi­nakir­jail­i­ja ei elä työllään.

    Sähköasen­ta­jat lienevät par­turi-kam­paa­jien ohel­la innokkaimpia yri­tyk­sen perus­ta­jia ammat­tik­oul­u­lai­sista ja luon­nol­lis­es­ti yrit­täjän tulon­muo­dos­tus on eri­lainen kuin palkol­lisen, mut­ta se on ihan eri tari­na. Point­ti­ni on se, että ammat­tik­oulua arvoste­taan aivan liian vähän. Sitä kaut­ta saa kelpoam­matin suh­teel­lisen lyhyel­lä opiskelu­a­jal­la ja joil­lakin aloil­la palk­ka on ihan kil­pailukykyi­nen moni­in aka­teemisi­in ammat­tei­hin verrattuna.

    Toki tuo­hon mainit­se­maani yli 60.000 euroon yltävät vain har­vat. Veikkaan, että pääkaupunkiseudun raken­nustyö­maille puh­taasti urakkaa teke­vien sähköasen­ta­jien keskimääräiset vuosian­siot pyörivät reilus­sa 40.000 eurossa. Tähän kun las­ke­taan päälle vielä se, että sähköasen­ta­ja on ehtinyt hel­posti olla työelämässä 6–10 vuot­ta ennen kuin aka­teem­i­nen astuu valmis­tuneena työelämään, aka­teemisel­la pitää olla paljon keskimääräistä korkeampi palk­ka, että ohit­taa urakkasähkärin elinikäi­sis­sä ansiois­sa. Työn mielekkyy­teen en ota mitään kan­taa suun­taan tai toiseen.

  37. Syyt­täjän­vi­ras­tossa näem­mä ainakin pyritään huole­hti­maan jälkeläis­ten pysymis­es­tä samas­sa kastis­sa van­hempi­en­sa kanssa: 

    http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/2011/20111769

    Tämä ei toki yllätä ketään. Esimerkik­si min­is­ter­iöis­sä virka­nim­i­tys on usein sovit­tu jo kauan ennen kuin vir­ka julis­te­taan haet­tavak­si. Huolestut­tavaa on se, että syyt­täjän­vi­ras­to teki kaiken avoimesti. Maan tapa on jo niin syväl­lä rak­en­teis­sa, ettei menet­telyssä nähty enää mitään väärää. Kulis­seis­sa omien suosimi­nen on toki jokapäiväistä. Julkisel­la puolel­la nepo­tis­mi on saavut­tanut jo vaka­van­laa­tuisen kor­rup­tion asteen. Vapise Kreikka.

  38. Ihan vaan sivuhuomautuksena:

    Rahaa tekevä kir­jail­i­ja osaa kyl­lä kir­joit­taa kir­jo­ja jot­ka myyvät…

    Eiköhän ne ole ihan muut kaver­it jot­ka kir­joit­ta­vat jotain mil­lä on jotain todel­lista arvoakin.

Vastaa käyttäjälle underclass Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.