Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011

Öster­sun­domin yleiskaavaluonnos

Pöy­dältä

Mieliku­via Itä-Helsingistä yritysalueena

Yri­tyk­set eivät mitenkään tungek­si Itä-Helsinki­in. Raportin mukaan ennakkolu­u­lot aluet­ta kohtaan ovat syviä niiden yrit­täjien kesku­udessa, jot­ka eiväöt alueel­la toi­mi, mut­ta paljon lievem­piä alueel­la toimivien kesku­udessa. Roi­hu­pel­toon kai­vat­taisi­in metroase­maa ja yleistä julkisen tilan siivous­ta toivottiin.

Verkkosaaren eteläosan ase­makaa­van muutosluonnos

Tämä on meil­lä nyt toista ker­taa. Edel­lisel­lä ker­ral­la hyväksyt­tyä luon­nos­ta kor­jataan, kos­ka sen olisi ollut kallis toteut­taa. Jo sil­loin ihme­tyt­ti, voiko täl­laista saa­da kan­nat­tavak­si. Tek­stistä ei oikein selviä, miten tätä on muutet­tu, kos­ka ver­tailu tehdään voimas­sa ole­vaan ase­makaavaan, mut­ta kovin erinäköi­nen kort­teliratkaisu ainakin on. Odotan esit­te­lyä. Kat­so­taan sitten.

Autopaikkanor­mi asuinalueil­la ei olekaan vähim­mäis­nor­mi vaan täs­mälli­nen, yksi ap/ 115 k‑m2. Työ­paik­ka-alueil­la korkein­taan 1 ap/120 k‑m2. Ymmärtääk­seni mikään ei estä asuinko­rt­telei­ta vuokraa­mas­ta autopaikko­jaan toimistoille.

Päiväkodin raken­nu­soikeut­ta lisätään Hermannissa

Helsingis­sä on lapsi­boo­mi, vihreässä val­tu­us­to­ryh­mässä yksistään on täl­lä vaa­likaudel­la pyöräytet­ty tai tekeil­lä 12 ker­saa. Niin­pä Her­man­nis­sa tuplataan suun­nitel­lun päiväkodin raken­nu­soikeus. Vanki­lan sikalaraken­nus suo­jel­laan (Käyt­tö­tarkoi­tus­ta on kuitenkin muutettu).

Kaare­lan Runon­laula­ja­tien 1:n ase­makaa­van muutos

Vähän hun­ningol­la ollut­ta tont­tia ote­taan hyö­tykäyt­töön ja sal­li­taan sinne par­ituhat­ta neliötä toimitilarakentamista.

Haa­gan orapih­la­jatie 17:n ase­makaa­van muutosehdotus

Ton­til­la ole­va raken­nus suo­jel­laan ja ase­makaavaa muute­taan niin, että raken­nu­soikeus voidaan käyt­tää. Yhteen­sä neljä omakotitaloa.

Hert­toniemen yri­tysalueen eteläosan kehittämishankkeet

Hert­toniemen metroase­manseu­tu on pitkään huu­tanut työ­paikko­ja, mut­ta niitä ei ole ilmaan­tunut. Nyt yritetään mega-harp­paus­ta var­si­in kalli­in näköisel­lä pro­jek­til­la, jos­sa osa Itäväylästä kate­taan. Tämä on tässä vai­heessa vain tiedoksi.

Lau­san­to kansalaisa­loit­teesta ympyrämetrosta

Kansalainen Kim­mo Rin­tamä­ki on tehnyt aloit­teen ympyrämet­ros­ta Mel­lun­mä­ki-Mal­mi-Kan­nelmä­ki-Lep­pä­vaara- Otanie­mi. Liiken­nesu­un­nit­telu­osas­to on laskenut hyö­ty­jen ja kus­tan­nusten suh­teek­si 0,2, joten ei puolleta.

 

18 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.3.2011”

  1. Ehkä itä-helsinkiä koske­vien ennakkolu­u­lo­jen häl­ven­tämisek­si kaupun­ki itse voisi näyt­tää esimerkkiä. Vaikka­pa raken­nusvi­ras­ton voisi siirtää ahtaas­ta ja ruuhkaises­ta ydinkeskus­tas­ta jon­nekin itä­su­un­taan, jos­sa toim­i­ti­latkin oli­si­vat edullisempia.

    Ikään kuin olisin joskus kuul­lutkin tuol­lais­es­ta suun­nitel­mas­ta, mut­ta oliko kaupun­gin työn­tek­i­jöil­lä sit­ten liikaa vääriä ennakkolu­u­lo­ja kun suun­nitel­ma ei näytä toteutuneen?

    Ihan turha moit­tia yri­tyk­siä niin kauan kun kaupungille itselleenkään ei itä-helsin­ki kelpaa.

  2. Itä-Helsingistä: minä olen ollut Hert­toniemessä 50 hen­gen soft­afir­mas­sa töis­sä. Fir­ma muut­ti Lep­pä­vaaraan suun­nilleen samoi­hin aikoi­hin, kun minä lähdin sieltä pois.

    Mitä isom­mak­si ja van­hem­mak­si fir­ma tuli, sitä enem­män sen johto asui Espoos­sa eikä mikään ihme, että se siir­tyi siihen suuntaan.

  3. Mitä ihmeen ennakkolu­u­lo­ja voisi Itä-Helsingis­sä toimivil­la yrit­täjil­lä olla ko. aluet­ta kohtaan?

    Heil­lähän on tietoa. Jos tieto on lievän negati­ivista, niin perus­tuu luon­nol­lis­es­ti kokemukseen. 

    Ennakkolu­u­lo on käsi­tys ennen koke­mus­ta eli oli­pa type­rä sana­muo­to rapor­tis­sa, jos lain­aus oli siitä suoraan.

  4. Kaupunkisu­un­nit­telus­sa pohdi­taan tule­vaa rak­en­tamista — pohdi­taanko koskaan mitä van­halle asun­tokan­nalle tapah­tuu? Hesarin mukaan kaupungis­sa on 20 000 tyhjänä ole­vaa asun­toa. Ne on han­kit­tu kakkosasun­noik­si maakun­nista asioiville/ lomaileville, sijoi­tusasun­noik­si odot­ta­maan arvon­nousua etc.
    Olisiko syytä pohtia näi­den vero­tus­ta, kos­ka tyhjien asun­to­jen määrä koko ajan kas­vaa — eri­tyis­es­ti kantakaupungissa?

    1. Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta ei suun­nit­tele vero­tus­ta. Helsingis­sä ei ole tyhjiä asun­to­ja, mut­ta on kakkosasun­to­ja ja esimerkik­si ulko­mail­la työsken­televät eivät tyh­jent­tä asun­to­jaan vuo­den Brys­selin keikkaa varten. Yri­tyk­sil­lä on myös paljon asun­to­ja hotellikäytössä.

  5. Itä-Helsinkiä pitää lähteä kehit­tämään sen omista lähtöko­hdista. Vaik­ka te päät­täjät kuin­ka olette koet­ta­neet sekoit­taa maa­hanu­ut­ta­jat ympäri kaupunkia, heitä on itäisessä Helsingis­sä kuitenkin paljon enem­män kuin Munkkiniemessä tai Kata­janokalla (idässä ei ole nimbyja!!)

    Te Vihreäthän ker­rotte ole­vanne hyvin maa­han­mut­to­myön­teisiä ja pitävänne monikult­tuurisu­ut­ta rikkaut­e­na. Hyö­dyn­netään siis sitä rikkautta.

    Siis tehdään Itä-Helsinki­in oma Emi­grant-City, alue, jos­sa maa­han­muut­ta­jat voivat perus­taa yri­tyk­siä ja tuot­taa palvelui­ta ym. meille kan­ta­suo­ma­laisille ja kaikille muillekin. Kaup­po­ja, par­ture­i­ta, pesu­loi­ta, etnisiä rav­in­toloi­ta ym. Afrikkalaisia, aasialaisia, venäläisiä erikoisuuk­sia tar­joavia puti­ikke­ja jne.

    Maail­mal­la eri­laiset chi­na-town­it oat hyvinkin suosit­tu­ja tur­is­tiko­htei­ta, kun teette tarpeek­si hyvää kaupunkisu­un­nit­telua, niin tästä saadaan saman­lainen vet­onaula Itä-Helsinki­in. Ja näin vaalien alla saat hyvin selvitet­tyä onko lau­takun­nas­sasi jois­sain puoluies­sa edustet­tuna maa­han­muut­to­vas­taisu­ut­ta kun teet tuol­laiset esityksen

  6. Min­ul­la on mata­lan tuot­tavu­u­den har­ras­tusyri­tys Hert­toniemen teol­lisu­usalueel­la. Kiitos vaan met­ros­ta ja muus­ta infra­s­ta, mut­ta joka ker­ta alueen hal­ki kävel­lessä on help­po havai­ta ettei maankäytössä ole juurikaan järkeä.

    Posi­ti­ivise­na puole­na Hert­toniemen nykykäytössä on syn­er­giae­dut (ali­hank­in­ta, logis­ti­ik­ka), mut­ta alue on silti vähän turhan pieni ja har­vaan raken­net­tu. Toisaal­ta, joku Kon­ala tai Pitäjän­mä­ki ovat tässä suh­teessa vielä huonompia.

    Kitu­ut­tavista pk-läm­päreistä pitäisi päästä muu­ta­maan tehokkaaseen ja tiivi­iseen pk-yri­tyspuis­toon. Kehä III melu­alue Mel­lun­mäen ja Län­simäen takana sopisi hyvin, metro tiet­ty Mel­lun­mäestä alueen keskelle eikä laitaan motarin toiselle puolelle kuten nyt Herttoniemessä.

    Olisi ehkä aika luovut­taa Hert­toniemen työ­paik­ka-alueen kehit­tämisen suh­teen ja liit­tää se kaupunki­maise­na asuinalueena a) Hert­toniemeen b) Roi­hu­vuoreen c) Hert­toniemen­ran­taan. Tämä kyl­lä edel­lyt­täisi Itäväylän kaivamista mont­tuun ja Viik­in­tien risteyk­sen hävit­tämistä, mut­ta saama­puolel­la olisi lujasti asuinkäyt­töön sovel­tuvaa rakennusmaata.

  7. T. kir­joit­ti edel­lä aika osu­vasti. “Tehkää niin kuin minä sanon, älkää tehkö niin kuin minä teen” ei ole oikein uskot­tavaa johtamista. Jos itä­su­un­nal­la on edullisia tilo­ja ja hyvää toim­intaym­päristöä, Helsin­gin kaupun­gin kan­nat­taisi var­maankin hyö­dyn­tää sitä itse, eikä nil­lit­tää siitä että yri­tyk­set tekevät ihan väärin.

  8. Miten näitä itähelsinkiläis­ten ja muiden yrit­täjien käsi­tyk­siä on kar­toitet­tu? Onko tehty jokin tutkimuk­sen kri­teer­it täyt­tävä kysely?

    Kyse on ilmeis­es­ti palvelu­alan liikkeistä, joi­hin kuka tahansa voi kävel­lä sisään. Luulisi nimit­täin ole­van yhden­tekevää, mis­sä päin Helsinkiä esim. tili­toimis­toaan pitää. 

    Itäkeskuk­ses­sa­han oli jokin aika sit­ten jonkin­lainen “puhdis­tus” joutoväestä mak­savien asi­akkaiden tieltä. Käväisin itik­sessä pitkästä aikaa pari viikkoa sit­ten ja näyt­ti, ettei pro­jek­ti ollut onnistunut.

    Tosin käyn niin har­voin idässä, että ver­tailupo­h­jani on heikko. Erot/samuudet voivat johtua viikon­päivästä, vuo­den- tai kel­lon­a­jas­ta tai näistä kaikista. 

    Yleisilme oli kuitenkin kaikkea muu­ta kuin mieltä ylentävä.

  9. Tuol­lainen KariS:n visioima “Emi­grant City” on jo itse asi­as­sa ole­mas­sa Hakaniemen-Hämeen­tien alun paikkeil­la, jos­sa on etno­li­ikkei­den klus­teri. Ne yhdis­tet­tynä Hakaniemen torin ja hallin tar­jon­taan tekevät seudus­ta aivan lois­ta­van paikan tehdä hyviä ruokaos­tok­sia. Sivu­men­nen, toiv­ot­tavasti alueen tun­nel­ma ja vuokrata­so ei hilaudu liian ylävireisek­si, kun sitä tule­vaisu­udessa kehitetään Pis­ara-ase­man ym. han­kkei­den myötä.

  10. Melu­alueista puheenollen, yri­tyspuis­to voisi sijai­ta Por­voon-moot­tori­tien molem­mil­la puo­lil­la ihan Helsingistä Por­vooseen asti.

  11. Siihen Hert­sikkaan liit­tyen. Minä en edelleenkään ymmär­rä mik­sei sinne voi rak­en­taa asun­to­ja edes län­si­laidelle kun yri­tyk­siä ei ton­tit tun­nu juuri kiin­nos­ta­van, ja sama muuten kos­kee sitä Viik­in­ran­taa. Mut­ta minä en ymmär­rä mon­ta muu­takaan asi­aa. Alla yksi lisää

    Jos esimerkik­si halu­aa toimis­to­ja niin niihin pitäisi päästä jotenkin töi­hin. Ain­oana toimen­piteenä Hert­toniemen metroase­malle raken­netaan uusi “bus­siter­mi­naali”. Tota miksi?

    Hert­toniemen metroase­malle tulee nyt linjat
    59 Hert­tonie­mi — Pajamäki
    79 — Malmi
    80 — Roi­hu­vuori — Roihupelto
    81/B Län­si — Herttoniemi
    82/B — Roi­hu­vuori — Itäkeskus
    83 — Tammisalo
    84 — Laa­jasa­lo (Gunil­lantie)
    85/B — Jollas
    86/B — Santahamina
    88 — Yliskylä — Kaitalahti
    89 — Yliskylä 

    84 — 89 menee uusik­si ja liikenne vähe­nee Laa­jasa­lon ratikan myötä. 59 ja 79 voi yhdis­tää Teol­lisu­uslin­jak­si Pitäjän­mä­ki — Pasi­la — Hert­tonie­mi — Mal­mi min­i­maal­isin lisäli­iken­nöin­tikus­tan­nuksin, voisi tuon ehkä jatkaa lento­ken­tällekin. Tämä myös paran­taisi sen teol­lisu­usalueen yhteyk­siä, nyt ne on minus­ta huonot kos­ka metroase­mat on toisel­la puolen Itäväylää, ja istu­isi hyvin yhteen mah­dol­lisen Roi­hu­pel­lon uuden ase­man kanssa.

    Tarvit­seeko nuo jäl­jel­läjäävät bus­sit päät­tärilleen ter­mi­naalin?

    Sekin muuten istu­isi aika näp­pärästi että Raide-Jok­er­il­la olisi toinen haara Roi­hu­pel­lon ase­man kaut­ta Herttoniemeen.

  12. Kan­takaupungista löy­tyy myös toimis­tokäytössä ollei­ta talo­ja, jot­ka ovat olleet vuosikau­pal­la tyhjänä odot­ta­mas­sa remont­tia. Samoin löy­tyy toimis­to­talo­ja, jot­ka ovat vajaakäytössä, ja jot­ka voisi hyvin muut­taa asun­noik­si. Markki­nat eivät vain toi­mi, tai sit­ten omis­ta­jil­la on parem­paa tietoa tulev­as­ta talouskehityksestä 😉

  13. tpyy­lu­o­ma: “Minä en edelleenkään ymmär­rä mik­sei sinne voi rak­en­taa asun­to­ja edes länsilaidelle..”

    Tai itälaidalle Sahaa­jankadun var­relle, johon mäen ja ori­en­taa­tion ansios­ta saisi hyvinkin tois­takym­men­tä ker­rosta ilman merkit­tävää varjostusongelmaa.

  14. Spot­tu: Hert­toniemeen mah­tu­isi tosi­aan asun­to­ja vaik­ka kuin­ka, minus­ta kuitenkin vieläkin tärkeäm­pää Itä-Helsin­gin imagolle olisi rak­en­taa Kivi­nokalle aidosti korkeata­soinen merelli­nen asuinalue.

    Hert­toniemen­ran­ta on joil­tain osin hyvinkin viihty­isä merelli­nen kaupungi­nosa, valitet­tavasti vain aivan Itäväylän viereen on jätet­ty koko alueen pahim­mat slum­mit, joi­ta gryn­deri epä­toivois­es­ti East-End­inä koet­taa markki­noi­da. mieliku­vaa wes­t­endin vasti­neesta koet­taen luo­da. Siinä kohtaa näemme vaikka­pa Metron ikku­nas­ta Helsin­gin kaupunkisu­un­nit­telun surkeu­den kaikessa karmeudessaan.

  15. Tai itälaidalle Sahaa­jankadun var­relle, johon mäen ja ori­en­taa­tion ansios­ta saisi hyvinkin tois­takym­men­tä ker­rosta ilman merkit­tävää varjostusongelmaa.

    Hyvä huomio. Paikas­sa on sekin hyvä puoli että se on kauem­pana Itäväylästä. Liiken­ney­hteys vähän vaatisi miet­timistä, tuol­ta ei metroon kävel­lä, mut­ta tuos­sa on mah­dol­lisuuk­sia bus­sille tai ratikalle sekä Hert­toniemen metroase­man, Raide-Jok­erin ja Roi­hu­pel­lon uuden ase­man, ja/tai Laa­jasa­lon ratikan suuntaan.

    Onhan meil­lä jo yksi Auto­ta­lo Kamp­is­sa, eli kai se alueen pääyri­tys­mu­to eli Vol­vo-kaup­pa sopisi tuol­lakin kivijalkaan. 🙂

  16. tpyy­lu­o­ma: “Liiken­ney­hteys vähän vaatisi miettimistä,..”

    Liiken­ney­hteyk­siä voi mietiskel­lä vaik­ka 79:ssä istues­saan, suun­nal­lakaan ei ole niin väliä kun toinen suun­ta vie Hert­toniemen metroase­malle ja toinen Siil­i­tielle. Jos bus­sili­ityn­täli­ikenne jos­sain toimii niin tuol­la. Raide­jok­erin hän­tä ulottuen jon­nekin Hert­toniemen van­halle juna-ase­malle (Lin­nan­rak­en­ta­jantien ja Laivalah­denkadun risteys) toisi mukavam­man poikit­taisy­htey­den myös Laa­jasa­lon, Jol­lak­sen, Tam­misa­lon ja Roi­hu­vuoren asukkaille jot­ka joka tapauk­ses­sa kulke­vat Lin­nan­rak­en­ta­janti­etä liityntäliikennebusseissa.

    Jos Roi­hu­vuoren ikärakenne on sitä mitä van­hois­sa lähiöis­sä yleen­sä, olisi kouluis­sa ja päiväkodeis­sa hyvin tilaa ellei ole ehdit­ty välis­sä lakkaut­taa. Ostari puolen kilo­metrin päässä mäen toisel­la puolen.

    Raken­nuskan­ta mäen juurel­la on silmämääräis­es­ti pääosin huonokun­toista ja mata­laa, ja B2C-sek­torin pienyrit­täjät saat­taisi­vat todel­lakin halu­ta jäädä kivi­jalka­an. Autopaikat voisi louhia kallioon talon alle/viereen.

    Eikä niitä autokaup­po­ja nyt _niin_ paljon ole, val­taosa on ver­stai­ta, pien­valmis­tus­ta, teknistä kaup­paa ja sekalaista pk-pulaamista.

Vastaa käyttäjälle Elina Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.