Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.2.2011

14.2.2011 · Aihe: Kaupunkisuunnittelu 

Selvitys ampumaradoista Kruununvuoren kalliotiloihin

(Pöydältä)

Kaavoituksen arviointi- ja seurantajärjestelmä (KARVI)

Kaupunki on jaettu viiteen vyöhykkeeseen, joista paras on kantakaupunki, aluekeskukset ja raideliikenteen suunnitellut solmukohdat. Näihin tehdyistä kaavoista saa pisteitä kertoimella 1,3. Huonoin kerron (1) tulee kaavoista, joiden sijoittumisessa ei ole muuta meriittiä kuin että ne ovat Helsingissä. Kovin ovat kertoimet pieniä. Luontevaa, että kertoimet suhtautuisivat vaikkapa rakennusoikeuden arvoon. Paras voisi olla silloin vaikkapa kuusi ja huonoin yksi. Lievempi olisi suhteuttaminen valmiin rakennuksen kerrosneliöhintaan, jolloin vaihteluväli olisi jotain 1-4.

Tiivistyskaava Siltamäessä

Maanomista pyytää rakennusoikeutensa kaksinkertaistamista ja saa tahtonsa läpi. Pientalotontteja tiivistetaan ja rakennusmaaksi laitetaan yksityisessä omistuksessa olevaa (!) puistoa. TGonttitehokkuudet edelleen vain 0,14 – 0,29, mutta Siltamäki on toisaalta kaukana.  Puolentoista hehtaarin alueelle vajaat sata asukasta. Lähimmät naapurit tuskiskelevat rauhan ja yksityisyyden menetystä ja talojensa arvon laskua, mutta laaja-alaista kapinaa ei näytä syntyvän tiivistämistä kohtaan. Jos ei sää olisi tällainen, polkisin katsomaan.

Tästä taitaa kilhataa myös kaupungin kassaan jotain arvonleikkauksena, onhan rakennusoikeuden lisäys yli 2000 neliötä.

Viikinrannan kehittämistavoitteet

Tämä on se alue, joka sijoittuu Vantaanjoen ja Viikin tiedepuiston väliin ja rajoittuu Lahdentieden ja luonnonsuojelualueeseen. Vähän joutomaanoloista aluetta hienolla paikalla.

Aluetta ehostetaan, mutta ollaanko tässä riittävän tomeria? pitäisi tehdä paljon enemmän ja sijoittaa tänne erittäin houkuttelevaa asumista.  Lahdentien melulle pitäisi vain tehdä jotain. Mutta mehän teemme siitä kadun.

Suomenlinnan suojavyöhykkeen supistaminen

Kun Suomenlinna liitettiin Unescon maailmanperintökohteeseen, sille määrättiin hyvin laaja suojavyöhyke. Nyt tätä vyöhykettä ollaan rajaamassa vähän pienemmäksi. Virasto puoltaa.

Kommentit

8 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.2.2011”

  1. Kalle kirjoitti 14.2.2011 kello 21:00

    Osmo: “…Tästä taitaa kilhataa myös kaupungin kassaan jotain arvonleikkauksena, onhan rakennusoikeuden lisäys yli 2000 neliötä…”

    Eli Helsinki sosialisoi yksityistä omistusta toisin sanoen. Hintoja ei saada kuriin, jos kuntia ei saada pois markkinoilta suhmuroimasta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. MIVa kirjoitti 14.2.2011 kello 21:22

    OS,
    miksi TE ette tee Lahdenväylästä katua Hesan rajalle saakka? Tulen katsomaan, kun aloitatte, vaikken ymmärrä, miten TE teette siitä kadun. Ehkä tarkoitit vain nopeusrajoitusta. Riittääkö vihreiden voima siihen?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. tpyyluoma kirjoitti 14.2.2011 kello 23:15

    MIVa, Otson me lienee KSV, tiehallinto, kaupunki ja myötämieliset poliitikot tai joku kombinaatio. Olen tässä asiassa ehdottoman me-henkinen.

    Se nyt todettiin jo 90-luvulla ettei ehkä ole ihan järkevää tehdä keskellä kaupunkia moottorirailoja jotka vie yhtä paljon tilaa kuin kaupunginosat. Asiat vaan kestää, alkuperäinen perusteluhan on ollut että ruuhkat loppuu kun tehdään motareita eikä niihin sitten voi tietenkään koskea. Kuten Dr Phil tapaa kysyä, how’s that working for you?

    Lahdenväylän suunta saattaa tosin vaatia tunnelin poikkeuksellisen suurista liikennemääristä johtuen, taidan jopa kannattaa ainakin ennen kuin näen hintalapun. Toisaalta välityskyvyssä ei suurta eroa ole pääkatuun ja liikenne-ennusteiden mukaan pahimmat ruuhkat on Lahdenväylällä jatkossa Kehä I pohjoiseen ja Vantaalla. Valitukset voi osoittaa Vantaan kaupungille joka tukkii Jumbolla ja Aviapoliksella Kehä III sekä kehyskuntiin, omapa on asiansa. Eli kun siellä pohjoisempana on parkkipaikka maalaismaisemalla niin ei sieltä nyt niin paljon kai autoja kaupunkiin saakka edes pääse.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Teemu A-P kirjoitti 15.2.2011 kello 11:07

    Onko tietoa miksi Suomenlinnan suojavyöhykettä pienennetään? Vallisaaren kehityshankkeiden varalta?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Osmo Soininvaara kirjoitti 15.2.2011 kello 11:16

    Vallisaari jää suojavyöhykkeen sisään, mutta esimerkiksi Kruunuvuorenranta sen ulkopuolelle.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Teemu A-P kirjoitti 15.2.2011 kello 11:15
  7. antti kirjoitti 15.2.2011 kello 11:53

    Lahdenväylän kaduttamista ja Viikinrannan asuttamista edesauttaisi Viikin raitiotien rakentaminen. Mutta kun ei tarvita massiivista siltamonumenttia niin eihän siitä jää päättäjille muistomerkkiä, miksi vaivautua.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. J Kauppi kirjoitti 15.2.2011 kello 16:20

    Mitähän tuo joutomaanoloinen alue Viikissä mahtaa tarkoittaa ? Toivottavasti sitä vanhaa puhdistamoaluetta. Toivottavasti ei puhdistamoalueen ja Viikintien väliin jäävää tervaleppäkorpea. Joutomaatahan sekin tietysti on, satakielet eivät maksa veroja.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus