Esa Härmälästä maan johtava energiavirkamies?

Keskus­ta on tehnyt tässä hal­li­tuk­ses­sa joukon arve­lut­tavia virka­nim­i­tyk­siä kuin tuu­lah­duk­se­na 1970-luvul­ta. Sopivu­us on ohit­tanut pätevyy­den. Nyt puolu­en aikoo ylit­tää kaik­ki sopi­vaisu­u­den rajat. Esa Här­mälän nimit­tämi­nen TEM:n ener­giaosas­ton yli­jo­hta­jak­si johtaisi siihen, ettei osas­to puolueet­to­muu­teen voi luot­taa, vaan muut poli­it­tiset ryh­mät jou­tu­isi­vat tur­vau­tu­maan rin­nakkaiseen valmisteluun.

73 vastausta artikkeliin “Esa Härmälästä maan johtava energiavirkamies?”

  1. Aivan aiheel­lista pohd­in­taa poli­it­ti­sista virka­nim­i­tyk­sistä. Ei tämä silti “pöyristyt­tävyy­dessään” pää­sisi lähellekään taan­noista muodol­lis­es­ti epäpätevän Eva Biaudetin val­in­taa vähemmistövaltuutetuksi.

  2. Voihan val­lan kolmi­jako — etu­jär­jestö MTK:n enti­nen puheenjohtaja.

    Mik­si? Sik­si, että maat­alouden uusi hit­ti­tuote on Far­m­jet 20 ‑vil­japoltin ja Ari­max Bioläm­mi­tyskat­ti­la. Ruokahuolto on enää vain cov­er­sto­ry puimuroi­da ja kepu­loi­da tuki­aisia ja rahaa.

  3. Eva Biaudet, Oras Tynkky­nen. Onhan näitä sopivia mut­ta ei päte­viä löy­det­ty ihan Oikeamielis­ten Puoluei­denkin edus­ta­jik­si naut­ti­maan hyvä­palkkaises­ta virasta.
    Pata kat­ti­laa soimaa.

  4. Nim­imerk­ki Joo Joo voisikin sit­ten luetel­la kaik­ki puolue­poli­it­tiset virka­nim­i­tyk­set alka­en Liisa Hyssälästä, niin me muut pää­sisimme itse asi­aan eli ylim­män ener­giavi­ra­nomaisen nim­i­tyk­seen ja hak­i­jan uskot­tavu­u­teen viran hoitamisessa.

  5. Ennem­män olisin huolis­sani, jos siel­lä olisi joku Vihrei­den tuulivoima haihattelija.

  6. Mitähän se Här­mälä tek­isi energiavirkamiehenä?

    Maakun­tale­hdessä kansane­dus­ta­ja Jari Lep­pä kiit­teli vuo­lain sanoin val­tion ensi vuo­den bud­jet­tia siitä, että 30.000 hehtaaria tukikelvot­to­mia jonopel­to­ja aio­taan tehdä tukikelpoisiksi.

    Jonopel­lot ovat sel­l­aisia pel­to­ja, jot­ka maanvil­jeli­jät ovat ahneudessaan lait­tomasti raivan­neet met­sistä pel­loik­si. Nyt ne siis aio­taan lail­lis­taa maa­jussien uusik­si rahasammoiksi.

    Näin tehdessään, hal­li­tus antaa vil­jeli­jöille selkeän viestin siitä, että met­sien raivaus on oikein, vaik­ka se on täysin moraali­ton­ta ja vieläpä ilmas­to­tavoit­tei­den vas­taista toimintaa. 

    Olisiko kepu on suun­nitel­lut niin, että Här­mälän tehtävänä on sit­ten ohja­ta uudet met­sistä rai­vat­ta­vat tukikelpoiset jonopel­lot ruokohelpiviljelyyn? 

    Hei, yhdel­lä iskul­la lisää maat­alous­tukea, uusi­u­tu­van ener­gian tukea ja vielä ympäristötukeakin!

    Kun vihreät eivät tai­da ymmärtää mitään tuos­ta maat­alous­tukien viidakos­ta, niin toden­näköis­es­ti Här­mälän osaamisel­la vil­jeli­jöi­den unelma­paket­ti menisi hel­posti hal­li­tuk­ses­sa läpi.

  7. Vihrei­den on kyl­lä aivan turha valit­taa ener­giapoli­it­ti­sista nim­i­tyk­sistä niin kauan kun vihreil­lä on tar­jo­ta näi­hin kysymyk­si­in vain green­peace­laista hai­hat­telua eikä yhtään mitään muu­ta. Jos vihreil­lä olisi oma uskot­ta­va ener­giapoli­it­ti­nen ohjel­ma, niin sil­loin ehkä olisi perus­ta kri­ti­ikin esit­tämiselle, mut­ta mitään sin­nepäinkään ei ole olemassa.

    Eihän tuol­lainen turve­jörö haus­ka ole vas­tu­uase­mas­sa, mut­ta ketä omaa ehdokas­ta vihreil­lä olisi ehdot­taa tilalle? Ei ketään.

    1. Anteek­si nyt az, mut­ta vihreil­lä ei ole tapana esit­tää virkoi­hin “omaa hedokasta”.Valinta tehdään virkaa hak­eneista. Joukos­sa on selvästi Här­mälää pätevämpiä.

  8. No ei sen “oman” ehdokkaan tarvitse puolueen jäsenkir­jaa kan­taa, mut­ta ehdokas, jota vihreät kan­nat­taisi­vat ase­maan. Miten ehdokkaal­ta toiv­o­tut omi­naisu­udet ja pätevyys määriteltäisi­in? Tätä vas­ten­han tehtyä nim­i­tys­tä pitäisi kri­ti­soi­da tai kannattaa.
    Jos se oma poh­ja, miltä arvioidaan on hiekan pääl­lä, kuten vihreil­lä on, niin kri­ti­ik­ki ei ole uskottavaa.

    Vihrei­den visios­sa on tuulivoiman ja puun­polton poten­ti­aali arvioitu roimasti yläkant­ti­in ja hin­ta ja säätövoiman tarve alakant­ti­in. Tämän lisäk­si arvio ener­gian säästämisen mah­dol­lisuuk­sista on yliop­ti­mistisen epäre­al­isti­nen. Kaik­ki tietävät tämän. Mon­et vihreät itsekin tietävät tämän. Eikä tämä vielä riitä, vaan visio myös imp­likoi, että vuo­den 2020 jäl­keen ener­gianku­lu­tus ei saisi kas­vaa, eikä tähän sik­si tule edes varautua. (Oikeasti vuo­den 2020 jälkeis­es­tä ei san­o­ta mitään, vaik­ka toki ener­giain­fraa pitäisi suun­nitel­la paljon 10 vuot­ta pidem­mäl­lä aikajanalla).

    Syn­tilis­taa voisi vielä jatkaa, kos­ka vihreät oli­vat aja­mas­sa biopolt­toaineki­in­tiöitä, joista ei niistäkään tule koi­tu­maan kuin kiusaa. CO2-säästöjä tuskin yhtään.

    Kaikkein kauhein­ta on, että vihreille, toisin kuin muille puolueille, ener­giav­i­sio on metafyysi­nen oppi­rakenne, jos­ta kaikkien on olta­va ainakin viral­lis­es­ti samaa mieltä, jos ei halua olla uskonluopio. 

    Keskusta­lainen luop­uu turpeen ajamis­es­ta paljon helpom­min kuin vihreä utopis­tis­es­ta visiostaan, kos­ka jopa keskusta­lainenkin on paljon vas­taan ottavaisem­pi jär­jel­liselle keskustelulle.

    Sik­si keskusta­lainen ener­gia-asioista päät­tävä virkamies ei ole niin suuri huole­nai­he, vaik­ka turve onkin likainen ja huono tapa tuot­taa ener­giaa. Paljon huolestuneem­pi olisin, jos vihreät oli­si­vat olleet tyy­tyväisiä tehtyyn valintaan.

    1. Minä nyt en todel­la ajatel­lut, että yli­jo­hta­ja pitäisi vali­ta ide­ol­o­gisin perustein. Tuo­hon paikkaan toivoisia viileasti ajat­tel­e­vaa asiantun­ti­jaa. Tais­to Turus­ta pidin sel­l­aise­na. Voi olla, että Hemilä olisi ide­ol­o­gis­es­ti vihre­itä lähempänä, mut­ta paikkaa ei ker­takaikkises­ti pidä tyät­tää täl­lä perusteella.

  9. Jo on aikakin saa­da Suomen ener­gia- ja ilmastopoli­ti­ikkaan ter­vet­tä maalaisjärkeä, jota Här­mälä edus­taa. Lisäk­si hänel­lä on ylivoimainen EU asiantun­ti­ju­us mui­hin hak­i­join verrattuna.

    Nyt men­nään oikeille lin­joille siinä, että maaseudun mit­ta­vat bioen­er­giavarat saadaan hyö­dyn­net­tyä. Tähä­nas­ti­nen ener­gia-ja ilmastopoli­ti­ik­ka on saanut aikaan sen, että kaupunkien aiheut­ta­ma hiil­i­jalan­jäl­ki on huo­mat­tavsti suurem­pi kuin haja-asutusalueiden.

    Här­mälän johdol­la lähde­tään var­masti siitä, että uusi­u­tu­va ener­gia mak­saa. Fos­si­ilisen ener­giankäytön aiheut­ta­man ilmas­to­laskun mak­su tulee osoit­taa sen aiheuttajille.

  10. Et Ode ajatel­lut, että vir­ka pitää täyt­tää ide­ol­o­gisin perustein, mut­ta Här­mälän vas­tus­tamises­sa pikkuisen tun­tuu ide­olo­gian makua. Oiskos se sitä per­in­teistä kepukaunaisuutta.

    Mut­ta olen samaa mieltä kanssasi, Här­mälä ei ole pätevä siihen virkaan. Kepu­lainen palkkiovirka.

  11. Ilmeis­es­ti “hedo­kas Tis­to Turunen” on Tais­to Turunen?

    Eikös täl­lä Turusel­la vas­ta epäi­lyt­täviä kytkyjä olekin? Fen­novoiman perus­ta­jia ja sen sellaista…? 

    Hem­mo on muutenkin jo 66-vuo­tias eli ikälop­pu hom­maan kuin hommaan.

  12. Maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iö on kan­soitet­tu vil­jeli­jävirkamiehillä. EU:n maat­alous­poli­ti­ik­ka on tuo­mas­sa epä­var­muut­ta maail­man pohjoisim­malle maat­alous­maalle eli Suomelle. Tilalle on saata­va jotain muu­ta tuettavaa.

    Ei ole poli­ti­ikka­neu­traalia ener­giaa. Tämän päivän Maaseudun tule­vaisu­u­den net­ti­sivuil­ta jut­tua otsikol­la “Tuet ratkai­se­vat met­sähak­keen määrän” seuraavasti: 

    “Poli­it­tiset päätök­set vaikut­ta­vat met­sistä kerät­tävän bioen­er­gian polton kan­nat­tavu­u­teen enem­män kuin mitkään tekniset tai logis­tiset ratkaisut. 

    Täl­lä het­kel­lä nuorista met­sistä kor­jat­ta­van ran­ka- ja kokop­u­uhak­keen kil­pailukyky on läh­es täysin kemera-tuen varas­sa”, todetaan
    Met­sän­tutkimus­laitok­sen rapor­tis­sa, jos­sa selvitet­ti­in met­säen­er­gian tuotan­non kus­tan­nuk­sia ja kilpailukykyä. 

    Tukien ohel­la puupolt­toainei­den kil­pailukykyyn vaikut­taa olen­nais­es­ti päästökaup­pa, joka myös on poli­itikko­jen aikaansaannos.

    Lue lisää maanan­tain Maaseudun Tulevaisuudesta.” 

    Tästä syys­tä TEM pitää kan­soit­taa sopivil­la tukimiehillä.

  13. mik­si ihmeessä yli­jo­hta­jan pesti pitäisi täyt­tää asiantuntijalla? 

    Poli­it­tiset virka­nim­i­tyk­set ovat inhot­ta­va osa nykypäivää, mut­ta ei kai kukaan silti Här­mälän johtamis­taito­ja ja ‑koke­mus­ta kyseenalaista?

  14. Jos Eli­nan tieto Turus­es­ta on tot­ta, Osmon näke­mys joutuu kyl­lä out­oon val­oon. Eläkepap­pa­rainen ja kytkök­sis­sä sähköbisnekseen.

  15. Här­mälää on ilmeis­es­ti vaikea ohit­taa tässä kisas­sa muil­la kuin poli­it­tisil­la perusteilla.

  16. Eikös nämä näkyvät virka­nim­i­tyk­set ole jär­jestään epäilyttäviä:

    - sinikka salo
    — rit­va viljamaa
    — eva biaudet

    Var­maan haas­teena onkin itse asi­as­sa löytää joku “fik­susti” tehty nimitys.

  17. Min­ulle sopii val­lan main­iosti että met­sähaket­ta ei tue­ta, eikä mitään muu­takaan energiamuotoa.
    Ei myöskään ran­gais­tusverote­ta, vaan kaik­ki käyt­tävät hin­ta-laa­tusuh­teeltaan paras­ta mah­dol­lista ener­giaa. Markki­na­t­alouden näkymätön käsi sit­ten ohjaa parhaan mah­dol­lisen energiapaletin.
    Poli­it­tis­es­ti aja­tus on tietenkin mah­do­ton, edus­ta­jamme eivät mal­ta olla pitämät­tä likaisia näppe­jään erossa näin val­tavas­ta taloudel­lis­es­ta resurssista.

  18. mik­si ihmeessä yli­jo­hta­jan pesti pitäisi täyt­tää asiantuntijalla? 

    Poli­it­tiset virka­nim­i­tyk­set ovat inhot­ta­va osa nykypäivää, mut­ta ei kai kukaan silti Här­mälän johtamis­taito­ja ja ‑koke­mus­ta kyseenalaista?

    Asiantun­ti­ja kyke­nee objek­ti­ivisem­paan arvioin­ti­in poli­ti­ikan ja lin­jausten suh­teen. Nämähän kuitenkin perus­tu­vat virkami­esten valmis­telemi­in päätök­si­in ja tuot­tami­in papereihin.
    Asi­aa tun­tem­aton­ta viedään kuin päs­siä narus­sa asi­a­sisältö­jen suhteen.

  19. az:

    Jos vihreil­lä olisi oma uskot­ta­va ener­giapoli­it­ti­nen ohjel­ma, niin sil­loin ehkä olisi perus­ta kri­ti­ikin esit­tämiselle, mut­ta mitään sin­nepäinkään ei ole olemassa.

    Vihrei­den ener­giao­hjel­ma ei ole mikään maail­man hienoin teos aiheesta ja siinä on asioi­ta joista olen eri mieltä, mut­ta siinä nyt on sen­tään jotain jos­ta olla eri mieltä.

    Oletko lukenut minkään muun puolueen ener­giao­hjel­maa? (Hyvä yleis­ark­isto muuten osoit­teessa http://www.fsd.uta.fi/pohtiva/index) Keskimäärin niis­sä lukee että päästöjä pitää laskea, hin­nat ei saa nous­ta, koti­maisu­uastet­ta tuöee kas­vat­taa, ja muutenkin kaikille kaikkea kivaa ilman juuri mitään konkre­ti­aa. Eli jotain suh­teel­lisu­u­den­ta­jua. Ja jos kiin­nos­tuk­se­naste on tuo niin puolue on pitkälti virkami­esten varas­sa, sen takia näil­lä nim­i­tyk­sil­lä on väliä.

    Ote­taan ver­tailun vuok­si vaik­ka Kokoomuk­sen vaalio­hjel­ma, yritin löytää ympärisötöo­hjel­maa mut­ta se on vuodelta 1991 eli ehkä ei ihan ajan­tasal­la, http://www.suomentoivo.fi/kirjasto/vaaliohjelmat/index.php

    Vaalio­hjel­mas­ta 2007 löy­tyy kokon­aista kak­si main­in­taa ener­gias­ta, per­he­p­oli­ti­ikkao­sios­ta otsikon “Kokoomuk­sen mielestä poli­ti­ikkaa on tehtävä per­heille eikä per­hei­den sopeuduttava
    poli­ti­ikkaan” (no sehän on kiva), kohdat:

    7 Suo­ma­laisen ener­giantuotan­non on olta­va monipuolista ja mah­dol­lisim­man omavaraista. Uusi­u­tu­vien ener­gian­lähtei­den – vesivoiman ja bioen­er­gian käyt­töä on lisättävä.
    8 Ydin­voiman lisärak­en­t­a­mi­nen on perustel­tua. Se
    on päästötön ja saas­tee­ton ener­gia­muo­to. Lisäy­d­in­voimal­la voidaan taa­ta, että kotien sähkölaskut pysyvät kohtuullisina.

    Ja nuokin kak­si pätkää on keskenään ris­tiri­idass­sa, ja lisäk­si tuo viimeinen lause tuskin pitää paikkansa.

  20. Eli­na:

    Eikös täl­lä Turusel­la vas­ta epäi­lyt­täviä kytkyjä olekin? Fen­novoiman perus­ta­jia ja sen sellaista…?

    Hem­mo on muutenkin jo 66-vuo­tias eli ikälop­pu hom­maan kuin hommaan.

    Mitään hymiöitä yllä ei näy ja min­un (huono) sarkas­mide­tek­torinikaan ei mitään havaitse, niin täy­tyy olet­taa, että kir­joit yllä ole­van tosissasi.

    Tais­to Turunen oli val­tio-omis­ta­jan edus­ta­jana Out­okum­mun hal­li­tuk­ses­sa. Eikö val­tio saisi ehdot­taa henkilöitä yhtiöi­den hal­li­tuk­si­in? Onko pörssiy­htiöi­den toim­inta jotenkin epäeet­tistä, että val­tio ei halua olla niit­ten kanssa mis­sään tekemi­sis­sä merkit­tävistä omis­tuk­sista huolimatta?
    Out­okumpu oli mukana perus­ta­mas­sa Fen­novoimaa, kuten useim­mat muutkin sähkön suurku­lut­ta­jat (jot­ka eivät vielä olleet TVOn omistajia).

    Eläkeikä on Suomes­sa 63–68 vuot­ta, eikö ole pelkästään hyvä, että joku viit­sii olla töis­sä edes lähelle tuo­ta mak­simia? Eikö media jatku­vasti itke, kuin­ka johta­jat jäävät eläk­keelle jo 60-vuotiaina?

  21. @anonyymi

    Puhut huonos­ta johta­jas­ta nyt. Eihän se hait­taakkaan että on asiantun­te­mus­ta mut­ta ei se johta­jan tärkein val­in­takri­teeri voi olla. Huip­puasiantun­ti­jas­ta harvem­min tulee huipujohtaja.

  22. Kaikil­la saitin asiantun­ti­joil­la näyt­tää ole­van väärä käsi­tys uusi­u­tu­van ener­gian hinnasta.

    Fos­si­il­isil­la polt­toaineil­la on saatet­tu maa­pal­lon kestävyys veit­sen terälle. Sen kor­jaami­nen biopolt­toaineil­la ei voi olla hal­paa eikä mis­sään tapauk­ses­sa halvem­paa tai saman hin­taista kuin fos­si­ilisen ener­gian tuottaminen.

    Fos­si­ili­nen ener­gia on jopa asiantun­ti­joidenkin toimes­ta osoitet­tu syypääk­si ilmas­ton­muu­tok­seen. Saas­tut­ta­ja mak­saa peri­aat­teen mukaises­ti lasku­tu­sosoit­teet ovat kaupungeissa.

    Ylem­pänä Sep­po S:“Jonopellot ovat sel­l­aisia pel­to­ja, jot­ka maanvil­jeli­jät ovat ahneudessaan lait­tomasti raivan­neet met­sistä pel­loik­si. Nyt ne siis aio­taan lail­lis­taa maa­jussien uusik­si rahasammoiksi.”

    Tähän on tul­tu , tais­to­laiside­olo­gian mukaan omaa met­sää ei saa rai­va­ta, se on laiton­ta. Sep­po S. teet­täisi meil­lä maa­jus­seil­la talkoi­ta ilmas­ton­muu­tos­ta vas­taan. Eiköhän nyt ole jo viimein kaupunki­lais­ten ja palka­nsaa­jien vuoro? 

    Tämän vuok­si on kohtu­ullista, että myös veron­mak­sa­jat osal­lis­tu­vat Suomen ilmas­tovelvoit­teen täyt­tämiseen. Tai lyödään Helsinki­in ja kaikki­in kaupunkei­hin reipas koti­mais­ten uusi­u­tu­vien polt­toainei­den käyt­tö­pakko . Ja sit­ten hak­keelle ja turpeelle reilun kau­pan hin­ta ilman tukia.

  23. “Hem­mo on muutenkin jo 66-vuo­tias eli ikälop­pu hom­maan kuin hommaan.”

    Töis­sähän pitäisi olla 70-vuo­ti­aak­si. Ikä on sel­l­ainen, että sitä ker­tyy automaat­tis­es­ti ja sinus­takin ale­taan koh­ta puhua ikälop­puna kähäraakkina.
    Aiotko päät­tää päiväsi 50-vuo­ti­aana, jot­ta et olisi enää yhteiskun­nalli­nen rasite ?

  24. “Oletko lukenut minkään muun puolueen ener­giao­hjel­maa? (Hyvä yleis­ark­isto muuten osoitteessa ”
    Seurasin läheltä tätä ener­gia­pu­un tukemista kun van­hempani myivät taimikon har­ven­nuk­sen ja siitä ker­tyvät puut.Vanhemmat ovat jo yli 80-vuo­ti­a­ta ja he antoi­vat met­sän­hoitote­htävän paikalliselle metsänhoitoyhdistykselle. 

    Pro­jek­tin hoitoku­lut oli­vat tupla ver­rat­tuna kor­jat­ta­van puun arvoon näh­den eli Kemer­a­tu­il­la elätetään mit­tavaa kepu­laista organisaatiota.

    Met­sän­hoitoy­hdis­tyk­set taas jaka­vat rahaa kepu­laisille yrit­täjille. Pro­jek­ti­in kuu­luin muu­ta­man hehtaarin raivaus, jos­ta ei kerät­ty puu­ta. Maan­omis­ta­jalle /metsurille työe­htosopimuk­sen mukaisel­la pal­ka­lla mak­set­ta­va kor­vaus olisi ollut n 1000 euroa, mut­ta urakoitis­jalle mak­set­ti­inkin 5000 euroa . Sekin oli avus­tus­ta, joten ei se van­hempiani rasit­tanut, mut­ta hin­ta­suhde yrittäjä/palkansaaja on tolkuton .

    Eli van­hempani sai­vat 3500 euroa energiapuusta+tuo raivausurakoit­si­jan 5000 euroa koi­tui tietysti van­hempi­eni hyväk­si, mut­ta se todel­li­nen markki­na-arvo on 1000–2000 euroa eli my mak­soi ylihintaa

    Kepu­lainen my sai 7000 euroa pro­jek­tin hoi­dos­ta, kepu­lainen raivaa­jayri­tys 5000 rai­vat­ta­van alueen työstä
    Toiselta alueelta kerät­ti­in tuo puu ja veikkaan , että senkin tehnyt kepu­lainen urakoitis­ja sai jotain avus­tus­ta, mut­ta se ei papereis­sa näkynyt

    Eli Kepu on nyt onnis­tunut virit­tämään ilmasto/energiapolittikan kepu­lais­ten elätyssysteemiksi .

  25. “Minä nyt en todel­la ajatel­lut, että yli­jo­hta­ja pitäisi vali­ta ide­ol­o­gisin perustein. Tuo­hon paikkaan toivoisia viileasti ajat­tel­e­vaa asiantuntijaa.”

    “Puolueet­toma­l­la” virkamiehel­läkin on aina jokin asenne ja maailmankatsomus .
    Puolueet­tomana pide­tään vain henkilöä, jol­la on sama aatemaailma

  26. Lv lataa:

    Ikä on sel­l­ainen, että sitä ker­tyy automaat­tis­es­ti ja sinus­takin ale­taan koh­ta puhua ikälop­puna kähäraakkina.

    On jo alet­tu. Ei ole aikaakaan, kun sain tek­starin, jon­ka mukaan olen liha­va, van­ha ja tyhmä 🙂 

    Vähän vit­sil­lä nyt heitin tuon, että 66-vuo­tias on ikälop­pu hek­tisi­in hom­mi­in, mut­ta kyl­lä totu­us on, että eri­toten miesten henkiset kyvyt rom­ah­ta­vat usein jo 60 ja 70 ikävuo­den välil­lä. Tämän voi jokainen tode­ta jo var­masti tut­tava­pi­iristään. Ja on tästä tutkimustakin.

    1. Tais­to Turunen on jäänyt eläk­keelle tästä tehtävästään ja nyt etsitään hänelle seu­raa­jaa. Minus­ta hän hoiti tehtävän hyvin, vaik­ka en aina ollutkaan samaa mieltä hänen kanssaan.

    2. Esa Här­mälä on var­masti kyvykäs johta­ja. Tältä osin hän ei ole epäpätevä. Voisi olla jopa hyvä, että yli­jo­hta­ja tulisi ener­giasek­torin ulkop­uolelta. Hän ei myöskään ole jah­taa­mas­sa mitään palkkiovirkaa, kos­ka hänel­lä on ihan hyvä duu­ni nytkin ja hän saisi var­maankin koti­maas­ta muutakin.
      Ongel­ma on siinä, että hän on tehtävään täysin jäävi syistä, jot­ka Ilpo Per­naa toi viestis­sään hyvin esille. MTK:n enti­nen puheen­jo­jh­ta­ja ei pysty irtoa­maan taus­tas­taan. MTK on läh­es TEM:n vastapeluri ener­giapoli­ti­ikas­sa. Kos­ka kepu on tekemässä räikeän poli­it­tista vir­fka­nim­i­tys­tä, syynä täy­tyy olla juuri tämä pelkäämäni mut­ta joidenkin tois­t­en toivo­ma MTK:n puoles­ta pelaami­nen. Sik­si hän­tä ei pidä valita.

  27. Eli­na,

    “Vähän vit­sil­lä nyt heitin tuon, että 66-vuo­tias on ikälop­pu hek­tisi­in hom­mi­in, mut­ta kyl­lä totu­us on, että eri­toten miesten henkiset kyvyt rom­ah­ta­vat usein jo 60 ja 70 ikävuo­den välil­lä. Tämän voi jokainen tode­ta jo var­masti tut­tava­pi­iristään. Ja on tästä tutkimustakin.”

    Ja tämä ei tietysti koske naisia, vai.

  28. Osmo uhoaa:

    Sik­si hän­tä [Esa Här­mälää] ei pidä valita.

    Tämä lausuma vaikut­ti min­u­un oudol­la taval­la. Nyt kan­natan Esa Här­mälää täy­destä sydämestäni. 

    Kum­mallista, kos­ka en tiedä asi­as­ta mitään saati­ka, että tun­tisin miestä…

  29. Eli­na:

    pekalle,
    Ei mitään sarkas­mia. Tässä oikeuskans­lerin toteamaa:

    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2202285

    Oikeuskans­ler­il­la on viime aikoina alka­nut esi­in­tyä pahan­laista jälkivi­isaut­ta. Oikeuskans­ler­i­han on vira­nomainen jon­ka pitäisi valvoa hal­li­tuk­sen toimin­nan lain­mukaisu­ut­ta. Val­tion korkeat virkamiehet ovat iät ja ajat toim­i­neet val­tion edus­ta­ji­na val­tiony­htiöi­den hal­li­tuk­sis­sa. Jos tämä toim­inta tuot­taa myös tule­vaisu­u­teen ulot­tuvan jääviy­den, olisi kans­lerin tietysti pitänyt estää moinen käytän­tö (Turunen­han ei ollut enää ydin­voimalupi­en käsit­te­lyn aikana Out­okum­mun hallituksessa).
    Sama pätee Van­haseen ja raha-automaat­tiy­hdis­tyk­seen. Mik­si kans­leri ei ole hoi­tanut virkaansa ja huo­maut­tanut asi­as­ta aikanaan? Van­hasel­la­han ei ollut mitään tekemistä itse RAY:n avus­tus­päätösten sisäl­lön kanssa, hän vain kopaut­ti nui­jaa tuon kuu­luisan kol­men sekun­nin ajan.

    Pekka
    p.s. sarkas­mikysymyk­seni tarkoit­ti lähin­nä kir­joituk­sesi jälkim­mäistä, ikära­sis­tista osaa.

  30. Eli­na:

    Vähän vit­sil­lä nyt heitin tuon, että 66-vuo­tias on ikälop­pu hek­tisi­in hom­mi­in, mut­ta kyl­lä totu­us on, että eri­toten miesten henkiset kyvyt rom­ah­ta­vat usein jo 60 ja 70 ikävuo­den välillä.

    Jaa­has, Eli­na sit­ten pistää sit­ten vielä parem­mak­si ja ikära­sis­min lisäk­si pistää mukaan sukupuolisyr­jin­nän. Mut­ta kun se kohdis­tuu miehi­in, se on tietysti sal­lit­tua tässä mei­dän suvait­se­vaises­sa maassamme 🙂

  31. Suomen kaltainen vauras maa voisi muut­tua vaik­ka “nol­laen­er­gia­maak­si” ilman kauhi­aa kärsimystä. 

    Edel­ly­tys kuitenkin olisi saa­da ihmiset halu­a­maan muu­tos­ta. Tämä tarkoit­ta, että min­un ja sin­un pitäisi innos­ta puhkuen säästä rahaa, jot­ta päästäisi­in tekemään seu­raa­va ener­giain­vestoin­ti ja asen­ta­maan vaik­ka aurinkopa­neel­it katolle tai osta­maan sähköau­to. Töis­sä kahvipöy­dässä jaarit­telisimme siitä, miten naa­pu­rus­toon pitäisi perus­taa tuulimyl­lyosu­uskun­ta tai miten innos­tavaa oli ostaa Ato­mi ja hiililu­o­la OYJ:n osakkei­ta, kun niil­lä hiilipäästöt vähenevät ja lap­sille voi jät­tää parem­man maailman.

    En tiedä, innos­tu­vatko kaik­ki koskaan. Se kuitenkin lie­nee var­maa, että har­va innos­tuu, jos Kepu varas­taa ener­giapoli­ti­ikkan itselleen. Tai jos mikä tahansa puolue omii tule­vaisu­u­den itselleen. 

    Tämä kai tarkoit­taa, että ener­giapoli­ti­ikas­sa pitäisi pyrk­iä mah­dol­lisim­man lib­er­aalin otteeseen. Val­tion tehtäväk­si jäisi lähin­nä pois­taa esteitä, esimerkik­si korkean vero­tus­ta. Ihmi­nen nimit­täin innos­tuu ja rupeaa kek­seliääk­si, jos saa itse päät­tää. Innos­tus kuolee, jos joku muu päät­tää hänen puolestaan tai jopa pakottaa.

    Tässä mielessä Här­mälän nim­i­tys ei ehkä ollut viisas veto kuin Kepun kanalta.

  32. @ Osmo

    No jos pidät hän­tä kyvykkäänä johta­jana niin aloituk­sesi joutuu aika erikoiseen val­oon kos­ka sit­ten­hän jäl­jelle jää kak­si vai­h­toe­htoa, joko hänel­lä on väärät mielip­i­teet tai sit­ten väität, että hänel­lä olisi sidok­sia joi­ta hän jou­tu­isi virkamiehenä edustamaan.

    Kumpikin noista on aika raju kan­nan­ot­to. Jääviys toimia johta­jana ja virkamiehenä, tarkoititko oikeasti mitä sanoit viimeisessä viestissä?

  33. Val­tion virkami­esten pitäisi edus­taa veron­mak­sajien etua, mut­ta nythän maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iö on käytän­nössä vastapelurin­sa MTK:n talutusnuorassa. 

    Här­mälän kaut­ta MTK:n ener­gia-asi­at hoi­tu­isi­vat samal­la totu­tul­la “maan taval­la” kuin maatalousasiatkin.

    Ikävää on se, että jokainen met­sän­o­mis­ta­ja on lain voimal­la pakotet­tu tuke­maan MTK:n toimintaa.

    Lain mukaan met­sän­o­mis­ta­jan on kuu­lut­ta­va met­sän­hoitoy­hdis­tyk­seen ja hänen on mak­set­ta­va pakko­jäsen­mak­su. Met­sän­hoitoy­hdis­tyk­set ovat perus­ta­neet met­sän­o­mis­ta­jien liit­to­ja. Nämä puolestaan ovat kytkök­sis­sä MTK:n kanssa muun muas­sa siten, että MTK:n met­sä­val­tu­uskun­nan jäsenet val­i­taan liit­to­jen toimesta.

    MTK:lla ja met­sän­hoitoy­hdis­tyk­sil­lä on myös yhteisiä busi­nessku­vioi­ta kuten Sil­va­da­ta Oy ja Met­sän­hoitoy­hdis­tys­ten Palvelu MHYP Oy.

    MTK omis­taa Sil­va­da­ta Oy:stä 43,37 pros­ent­tia ja MHYP Oy:stä 25,32 pros­ent­tia. MHYP:n kaut­ta MTK on määräämässä miten met­sän­hoitoy­hdis­tyk­set toimivat.

    Kuvio on EU:n kil­pailu­lain­säädän­nön vas­tainen ja siis aivan ilmi­selvästi laiton. Mut­ta maa-ja met­sä­talous­min­is­ter­iö ei edelleenkään halua sitä purkaa. Här­mälän kaut­ta kuvio edelleen vahvistuu.

  34. Täl­lais­es­ta nim­i­tyk­ses­tä herää pelko, että bio­mas­sa tehdään ener­giantuotan­nos­sa val­tion tuel­la turhankin edullisek­si, mitä tulee luon­non­suo­jelunäköko­hti­in ja pitkän aikavälin taloudel­liseen kan­nat­tavu­u­teen. Yhden virkamiehen val­ta on toki rajalli­nen, mut­ta peri­aat­teessa nim­i­tys on mielestäni arveluttava.

  35. Soin­in­vaara­han tässä nyt vaatii poli­it­tista virka­nim­i­tys­tä vas­tus­ta­mal­la pelkästään poli­it­tisil­la perusteil­la yhtä hak­i­jaa. Kyl­lähän Här­mälä jotakin ymmärtää myös maat­aloud­es­ta, mut­ta opin­noil­taan hän on puh­das kansan­talous­mies Soin­in­vaaran tapaan. Eri tiedekun­nas­ta tosin.

  36. Ovatko vihreät kuitenkin yhtä mieltä Keskus­tan kanssa siitä, että Suomenkin on täytet­tävä EU:n aset­ta­mat uusi­u­tu­vien velvoit­teet? Van­hal­la kivi­hi­ilen ja öljyn­polton tak­ti­ikalla ei voi jatkaa.

    Tähän muu­tok­seen tarvi­taan uusi ote. Van­hoil­la ener­gia-alan suuryri­tys­ten ja sitä tuke­vien puoluei­den puoluei­den johdol­la muu­tos­ta ei saa­da aikaan. Tarvi­taan uut­ta ajat­telua ja samal­la ener­gia­ra­ho­jen uusjako. 

    Taan­noin Soin­in­vaara ihasteli Helsin­gin Ener­gian jakamia voit­to­ja Helsin­gin kaupun­gin taloudessa. Nyt nämä voitot on jaet­ta­va kansalle käyt­tääk­seni van­haa suosit­tua sosial­is­tista ter­miä. Uusi­u­tu­vien ener­gioiden läh­teet ovat maakun­nis­sa ja ne tulee ottaa käyt­töön , ja mak­saa niistä ei tuet­tu hin­ta tuottajille.

  37. Per­in­teiseen tapaan hal­li­tuk­sen uran kään­tyessä lop­pusuo­ralle esille tule­vat kyseenalaisim­mat virka­nim­i­tyk­set. Minus­ta ener­gia-ala on niin sisään­lämpiävä, että vah­va ulkop­uolelta tule­va per­soona voisi saa­da ihan hyvää aikaan. Esa H. on kyl­lä aika änkyrä ja lähti MTK:sta oikeas­t­aan ovia paukutellen, ettei hänen sym­pa­tiois­taan voi olla var­ma. Eniten pelkään sitä, että mies pitää min­is­ter­iöis­sä etusi­jal­la suurten voimay­htiöi­den ja ydin­voima­puolueen asioita.

  38. Onko tässä kyse lop­ul­ta mis­tään muus­ta kuin turpeesta? Sehän juuri olisi ide­ologi­nen peruste vas­tus­taa nim­i­tys­tä, vai ymmär­ränkö nyt jotain väärin?

    Yhteistyökyky­istä johta­jaa­han haetaan, joka toimii yhteistyössä poli­itikko­jen ja asiantun­ti­joiden kanssa. Nämä kredi­itit Här­mäläl­lä siis ovat. Eikö ole real­is­tista hyväksyä, että nämä nim­i­tyk­set ovat aina osin poli­ti­soitunei­ta, kos­ka tuo yhteistyön suju­mi­nen on oikeasti tärkeää. Eikä se vält­tämät­tä ole kor­rup­tio­ta. Kyl­lä puolue, joka saa äänestäjiltä 25% suu­ruisen val­takir­jan saa myös val­takir­jan vaikut­taa keskeis­ten virkami­esten nim­i­tyk­si­in. Kuka tai mikä muu instanssi ne demokraat­tis­es­ti nimit­täisi? Ei ole ole­mas­sa mitään objek­ti­ivista mit­taria, joka tämän ylit­täisi. Yksi asiantun­ti­ja voi suosia turvet­ta toinen vas­tus­taa, yksi suosia ydin­voimaa toinen vas­tus­taa. Ei voi­da vält­tää sitä, että virkami­esten kyvykkyy­den arvioin­ti on aina osin ide­ol­o­gista ja henkilökemi­al­lista. Jos virkami­esten ja min­is­te­rien nim­i­tyk­set hoidet­taisi­in jonkin kuvit­teel­lisen aka­teemisen CV:n perus­teel­la noista tek­i­jöistä välit­tämät­tä, tulisi poli­ti­ikan­teosta aika hel­posti tule­htunut­ta riite­lyä jo hal­li­tus­ta­sol­la ja asioiden valmis­te­lut veny­i­sivät ja puurou­tu­isi­vat. Jonkin lin­jan mukaan ener­giapoli­ti­ik­ka pitää kuitenkin tehdä, ja viime kädessä val­takir­ja on poli­itikol­la, ei virkamiehellä.

    Väite siitä, että Här­mälän pätevyys olisi niin alhaista, että se hänen sopi­mat­to­muuten­sa virkaan ylit­täisi kaik­ki soveli­aisu­u­den rajat ja pakot­taisi muut puolueet aset­ta­maan rin­nakkaisen valmis­telun TEM:n virkamiehistön haas­ta­jak­si, on joka tapauk­ses­sa aikamoista liioittelua.

  39. Vihreät voisi­vat tor­jua tämän epäpätevänä pitämän­sä hak­i­jan nim­i­tyk­sen vetoa­mal­la siihen, että nyt olisi otet­ta­va hark­in­taan jo nimitet­ty­jen epäpäte­vien virka­suh­teen purkami­nen. Tämä olisi sel­l­ainen veto, joka ylit­täisi uutiskyn­nyk­sen ja samal­la Vihreät saisi­vat julk­isu­ut­ta, jon­ka avul­la pää­sevät tavoit­teeseen­sa. Vielä kun Vihreät mainit­si­vat Eva Biaudetin, niin kohu olisi valmis. Jos sit­ten Biaudet ja muu­ta­ma muu saataisi­in pois virois­taan, niin Vihreät oli­si­vat saa­neet merkit­tävän paran­nuk­sen ima­goon­sa rehellisenä puolueena.

  40. Ilpo Per­naa:
    “Ovatko vihreät kuitenkin yhtä mieltä Keskus­tan kanssa siitä, että Suomenkin on täytet­tävä EU:n aset­ta­mat uusi­u­tu­vien velvoit­teet? Van­hal­la kivi­hi­ilen ja öljyn­polton tak­ti­ikalla ei voi jatkaa.”

    No, paljonko tilanne para­nee siitä, että ensin polte­taan öljyä tuot­ta­maan ener­gia­sisäl­löltään pienem­pimäärä uusi­u­tu­vaa biopolttoainetta?

  41. Sinivihreä: “…Ei tämä silti “pöyristyt­tävyy­dessään” pää­sisi lähellekään taan­noista muodol­lis­es­ti epäpätevän Eva Biaudetin val­in­taa vähemmistövaltuutetuksi.”

    Minus­ta Eva on muodol­lis­es­ti pätevä, mut­ta se olkoon sivu­seik­ka. Pätevä hän joka tapauk­ses­sa on. Ehkä ei sopi­va tuo­hon tehtävään, siihen tarvit­taisi­in kyynisem­pi henkilö.

    Pahin kupru viime vuosi­na ollut ilman muu­ta SM:n kansli­apääl­likön nim­i­tys, Siinä sopi­va ohit­ti hameen­hel­mat hul­muten pätevän. 🙁

    En oikein usko, että kukaan voi väit­tää Här­mälää epäpäteväk­si. Mie­lenki­in­toinen avaus ja tau­s­tat huomioon ottaen voi olet­taa määrä­tyn suun­taista poli­ti­ikkaa tule­vaisu­udessa. 😉 Toisaal­ta hän on kyl­lä mies, jol­ta en odota ihan altal­i­pan kepu­laisu­ut­ta. Ollee taiteilua tukiryh­män ja ammat­ti­laisu­u­den välillä.

  42. az:“Onko tässä kyse lop­ul­ta mis­tään muus­ta kuin turpeesta?”

    Heh, aivan oikein. Här­mälän valin­nas­sa yhdis­tyvät vihrei­den suurim­mat har­mit: maaseu­tu ja turve. 

    Retoris­es­ti pitää tietysti löytää legi­t­i­ime­jä syitä vastustaa.

  43. Pitäisikö val­ti­ol­la olla saman­lainen ylimpi­en virkami­esten osalta saman­lainen nim­i­tys­valiokun­ta kuin on yri­tys­maail­mas­sa? Eihän tämäkään posti ole “vir­ka” sanan varsi­naises­sa merkityksessä. 

    Ylim­mässä virkamiesjo­h­dos­sa on eläke­vi­ras­sa kum­ma­jaisia, jot­ka vah­ti­vat asioi­ta hämäkki­seit­tien läpi. Pahim­pana esimerkkinä virkamies, joka on saanut vapaasti niskoitel­la vuosia EU:n autovero­tus­ta vas­taan ja se on tul­lut mak­samaan val­ti­olle sato­ja miljoo­nia. Vei min­is­teri Sauli Niin­istöäkin asi­as­sa kuin päs­siä narusta.

  44. Ylim­mässä virkamiesjo­h­dos­sa on eläke­vi­ras­sa kum­ma­jaisia, jot­ka vah­ti­vat asioi­ta hämäkki­seit­tien läpi. Pahim­pana esimerkkinä virkamies, joka on saanut vapaasti niskoitel­la vuosia EU:n autovero­tus­ta vas­taan ja se on tul­lut mak­samaan val­ti­olle sato­ja miljoo­nia. Vei min­is­teri Sauli Niin­istöäkin asi­as­sa kuin päs­siä narus­ta. Sailaskin on leipään­tynyt ja fik­saan­tunut 90-luvulle eikä eroa kirveelläkään.

    Pitäisikö val­ti­ol­la olla ylimpi­en virkami­esten osalta saman­lainen nim­i­tys­valiokun­ta kuin on yri­tys­maail­mas­sa? Eihän tämäkään posti ole “vir­ka” sanan varsi­naises­sa merk­i­tyk­sessä ja siinä voisi hyvin olla asiantun­te­va nim­i­tys­valiokun­ta paikallaan.

  45. Ei poli­it­ti­sis­sa virka­nim­i­tyk­sis­sä ole kyse henkilön pätevyy­destä, vaan pikem­minkin siitä, kuin­ka osaavasti ja härskisti oma virkamies pelaa peliä oman verkos­ton puolesta. 

    Kepun näkökul­mas­ta ener­giaosas­ton yli­jo­hta­jan paik­ka sisältää monia mah­dol­lisuuk­sia vetää koti­in­päin ja tehdä lehmänkauppoja.

    On hölmöä väit­tää, että kyse olisi vain turpeesta. Tietenkin asi­at kytkey­tyvät laa­jem­pi­in kokon­aisuuk­si­in mukaan lukien met­sä- ja pel­toen­er­gian tuki­ra­hoi­hin jne.

    Muis­takaa se, mil­laista peliä Här­mälä on pelan­nut MTK:n puheen­jo­hta­jana käyt­täen hyväk­si “maan tavan mukaan” suo­ria yhteyk­siä maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iöön. Se antaa viit­teitä siihen, että hän tulisi pela­maan taitavasti samaa erit­täin härskiä peliä maa­jussien pus­si­in myös ener­giaosas­ton ylijohtajana.

    Tämä “maan tavan” mukaan pelat­tu peli sisältää saman­laisia arvel­lut­tavia piirteitä kuin Nuorisosäätiön tapaus, mut­ta pelimerk­it ovat vaan paljon isommat.

    Kun keskeiset virkamiehet ja MTK ovat käytän­nössä samaa organ­isaa­tio­ta, niin puurot ja vel­lit ovat yhtä pahasti sekaisin kuin RAY:n tuki­ra­hat ja vaaliavustukset.

  46. Tämä Sep­po S. näyt­tää ole­van varsi­nainen maa­jus­sikau­naatikko :“erit­täin härskiä peliä maa­jussien pus­si­in myös ener­giaosas­ton yli­jo­hta­jana.” , hän lin­jaa Här­mälän toimia.

    MTK:n puheen­jo­hta­jako ei olisi saanut toimia maanvil­jeli­jöi­den etu­jen mukaises­ti ? Kos­keeko sama vaa­timus SAK:n puheen­jo­hta­jaa ? Siis palka­nsaa­jien ja työväestön etu­jen suhteen?

    Eikö siinäkään ole mitään moitit­tavaa, että SAK käyt­tää verovaro­ja SDP:n vaalityöhön ?

    Tietysti tulos­sa ole­va ener­giaVAL­LANKU­MOUS herät­tää angs­tia nykyisessä val­tarak­en­teessa. Näyt­tää nyt pahasti siltä, että maaseu­tu nousee ener­gian tuotan­nos­sa rahaval­lan keskiöön. 

    Tämän estämisek­si pitää keskit­tää nyt kaik­ki poli­it­tiset, medi­an ja tutkimuk­sen keinot osoit­ta­maan uusi­u­tu­vien ener­gialähtei­den huonoutta. 

    Se vain on nyt niin, että fos­si­ilisen ener­giankäytön jälkien paikkaami­nen ei ole hal­paa. Eikä sitä voi toteut­taa maalais­ten talkootyöl­lä ruokahuol­lon tavoin.

  47. Tämä keskusteluketju alkaa jo lähen­telemään kun­ni­an­loukkauskeis­siä. Sep­po S antaa ymmärtää Nuorisosäätiövi­it­tauk­sel­la että Här­mälän toim­intatavois­sa olisi aina ollut jopa lain­vas­taisia piirteitä, eikä Osmonkaan väit­teet ihan kevy­itä ole. 

    Sep­po S var­maan tarvit­taes­sa ker­too yksi­tyisko­htaisem­min Här­mälän nuorisosäätiömäis­es­tä toimista MTK:n johdossa.

  48. Här­mälä on vai­h­tanut puol­ta. Hän on siis nykyään lan­noite­te­ol­lisu­u­den asi­amies. Eli maa­jussin vastapeluri. Maa­jus­sit vihaa lan­noite­te­ol­lisu­ut­ta. Varsinkin sen jäl­keen kun koti­mais­es­ta omis­tuk­ses­ta luovuttiin.Tänäkin vuon­na lan­not­tei­den hin­nat nous­sut 30% . Yara jopa het­kek­si keskeyt­ti lan­not­tei­den myynnin.

  49. “Olisi paljon helpom­paa min­is­ter­iölle, jos RHK suos­tu­isi otta­maan rois­ton roolin ja ehdot­ta­maan, että esimerkik­si lakkaute­taan viisi rataa, jol­loin min­is­ter­iö lakkaut­taa neljä ja näyt­tää sankar­il­ta, kun yksi jäi.”

    Tämä viiden vuo­den takaa ole­va liiken­ne­m­i­nis­ter­iön virkamiehen kom­ment­ti ns. vähäli­iken­teis­ten rato­jen kohtalosta ker­too, että virkakoneis­toa pitäisi remon­toi­da enem­mänkin kuin pohti­mal­la ns. poli­it­tis­ten virka­nim­i­tys­ten oikeaan osuneisu­ut­ta. Osoit­taa aikamoista elämälle vier­aan­tuneisu­ut­ta, kun ydinkysymys ei ole ollut ns. vähäli­iken­teis­ten rato­jen tarve tai tarpeet­to­muus. Täl­laiset laatikkoleik­it osoit­ta­vat myös suur­ta halvek­sun­taa eduskun­ta­laitos­ta kohtaan, kun Arka­di­an­mäel­lä asioista todel­la pitäisi päättää. 

    Kansane­dus­ta­ja Anni­ka Lap­in­tien kom­ment­ti niin ikään viiden vuo­den takaa valaisee näke­mys­tä siel­lä Arkadianmäellä:
    “On iso ongel­ma, että min­is­ter­iöi­den virkamiehet pyrkivät tekemään lin­jauk­set ja eduskun­taan tuo­daan kesken­eräisiä lakiesi­tyk­siä. Kansane­dus­ta­jat rupea­vat oiko­maan niitä nip­peleitä ja pistämään pilkku­ja ja pykäliä oikeisi­in kohti­in. Se on siis täysin väärin: sel­l­aisek­si tätä työtä ei ole kyl­lä tarkoitettu.”

    Sisämin­is­ter­iön kansli­apääl­likkö Rit­va Vil­ja­nen tote­si toukoku­un alus­sa Joen­su­us­sa vierail­lessaan hallintomme ole­van venäläi­nen ja ruot­salainen tuon­ti­tuote. Se, mikä tsaarin Venäjäl­lä ehkä pelasi hyvin, saat­taa edel­lyt­tää hiukan rukkaamista demokra­ti­ak­si itseään kut­su­vas­sa maassa. 

    Ter­veisin Kale­vi Kämäräinen

  50. Jos ener­giaosas­ton yli­jo­hta­ja olisi MTK:n hal­li­tuk­sen jäsen, hän olisi aika mon­es­sa asi­as­sa jäävi. Tästä ollaan hyvin tarkko­ja. Ja jos ei aina hok­saa, voi joutua vaik­ka oikeuteen.

    Mut­ta poli­it­ti­sis­sa virka­nim­i­tyk­sis­sä muodol­lista jääviyt­tä ei yleen­sä syn­ny (tai ne pure­taan), vaik­ka käytän­nössä yhtey­den­pito ja etu­jen ajami­nen jonkun etu­jär­jestön piikki­in olisi kuin­ka vahvaa.

    Ensim­mäi­nen tapaus näyt­tää ole­van yleis­es­ti kovin tuomit­tavaa, mut­ta jälkim­mäisen tapauk­sen suh­teen joku jopa ajat­telee, että siihen on kansa vaaleis­sa antanut valtakirjan.

    Suomes­sa per­in­teis­es­ti val­tio­val­lan yhteistyö etu­jär­jestö­jen, teol­lisu­u­den ja muiden toim­i­joiden kanssa on ollut läheistä. Siitä on monia etu­ja esimerkik­si tiedonva­i­h­don suhteen. 

    Mut­ta kuten viime aiko­jen tapauk­sis­takin tiedämme kovin herkästi myös alkaa syn­tyä ongelmia, jos virkamiehet ja hei­dän vastapelurin­sa ryhtyvät erit­täin läheiseen toimintaan.

  51. Ei Här­mälän toimin­nas­sa MTK:n puheen­jo­hta­jana ole ollut suo­ranais­es­ti moitit­tavaa. Etu­jär­jestöjo­hta­jan täy­tyykin pyrk­iä vaikut­ta­maan asioihin.

    Ongel­ma on pikem­minkin ollut maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iön puolel­la. Arvel­lut­tavaa on ollut se, että sen toim­inta on ollut kovin MTK myön­teistä kepu kytken­tö­jen vuoksi.

    Yleen­sä henkilöt jatka­vat totut­tu­ja tapo­jaan. Jos on tot­tunut toim­i­maan jol­lakin taval­la, niin siir­ryt­tyään pöy­dän toiselle puolelle, sal­lii hel­posti vastapuolen toimia samal­la taval­la kuin on itsekin aikoinaan tehnyt. Vastapuolelle siir­tynyt henkilö usein jopa odot­taa, että hänen aiem­min edus­ta­mansa puoli toimii siten kuin hän aikanaan.

    Tästä voi päätel­lä, että jos Här­mälä siir­tyy ener­giaosas­ton yli­jo­hta­jak­si, niin osas­ton ja MTK:n suh­teet alka­vat pela­ta samal­la taval­la kuin maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iön ja MTK:n välillä.

    Eli nim­i­tyk­sen kaut­ta maat­alousasiois­sa käytössä ole­va kult­tuuri lev­iäisi myös TEM:n piiriin.

  52. “Se, mikä tsaarin Venäjäl­lä ehkä pelasi hyvin, saat­taa edel­lyt­tää hiukan rukkaamista demokra­ti­ak­si itseään kut­su­vas­sa maassa. ”

    Suomen byrokra­tia pysyi pääosin suo­ma­lai­sis­sa käsis­sä ja siten ruot­salaisen ja län­si­maisen per­in­teen piiris­sä. Venäläistämistä yritet­ti­in, mut­ta se onnis­tui huonos­ti per­in­teen, vas­tarin­nan ja his­to­ri­an oikku­jen joh­dos­ta. Tänne muut­tanei­ta venäläisiä syytet­ti­in Pietaris­sa häm­mästyt­tävän nopeas­ta suo­ma­lais­tu­mis­es­ta — tai ruot­salais­tu­mis­es­ta, miten sen nyt ottaa. Suomi­han ei ollut varsi­nais­es­ti Venäjän osa, mikä tun­tuu tule­van yllä­tyk­senä monelle.

    Muutenkin Suomen slaav­i­lainen his­to­ria, jota mon­et toitot­ta­vat, on enem­män omi­tu­ista yhteiskun­takri­ti­ikkiä — vai mitä lie — kuin his­to­ri­alli­nen fak­ta. Venäläiset paikan­nimet lois­ta­vat pois­saolol­laan muta­maa turku­laista poikkeusta luku­un otta­mat­ta, jos yhden esimerkin mainitsee.

  53. “Olisi paljon helpom­paa min­is­ter­iölle, jos RHK suos­tu­isi otta­maan rois­ton roolin ja ehdot­ta­maan, että esimerkik­si lakkaute­taan viisi rataa, jol­loin min­is­ter­iö lakkaut­taa neljä ja näyt­tää sankar­il­ta, kun yksi jäi.”

    Jos tuo ajat­te­lu­ta­pa ei ole venäläistä perua, on siinä kyl­lä minus­ta joka tapauk­ses­sa rutkasti paran­tamisen varaa.

    Ter­veisin Kale­vi Kämäräinen

  54. Keskustelu ei oikein tah­do pysyä asi­as­sa. Mut­ta kyl­lä Kepun logi­ik­ka virkamies­nim­i­tyk­sis­sä on aina ollut ja tun­tuu edelleen ole­van, että 1) poli­it­tiset virka­nim­i­tyk­set ovat Paha Asia, 2) Kepu­lais-MTK-laisen poli­ti­ikan edis­tämi­nen on hyvä asia, joten 3) jos poli­it­tisel­la virka­nim­i­tyk­sil­lä voidaan edis­tää Kepu-MTK:n asi­aa, se ei voi olla Paha Asia vaan sen täy­tyy olla Hyvä Asia.
    Esimerkik­si taan­noin meille kaupung­in­jo­hta­jaa valit­taes­sa Kepu julk­isu­udessa esit­ti, että valit­ta­van puolukan­nal­la ei ole mitään väliä, mut­ta omis­sa palavereis­saan, että puoluekan­nal­la ei ole mitään väliä, kun­han val­i­tuk­si tulee kepu­lainen. Kokoomushan siinä eniten tuli jymäytetyksi.
    Ja tapaus Här­mälä on yksinker­tainen — val­i­taan puk­ki kaal­i­maan vartijaksi.

  55. Sep­po S:“Eli nim­i­tyk­sen kaut­ta maat­alousasiois­sa käytössä ole­va kult­tuuri lev­iäisi myös TEM:n piiriin.”

    Mikä on maat­alousasiois­sa käytössä ole­va kulttuuri?

  56. Ilpo Per­naa kir­joit­ti 25.9.2010 kel­lo 12:39:
    “Tämän vuok­si on kohtu­ullista, että myös veron­mak­sa­jat osal­lis­tu­vat Suomen ilmas­tovelvoit­teen täyt­tämiseen. Tai lyödään Helsinki­in ja kaikki­in kaupunkei­hin reipas koti­mais­ten uusi­u­tu­vien polt­toainei­den käyt­tö­pakko . Ja sit­ten hak­keelle ja turpeelle reilun kau­pan hin­ta ilman tukia.”

    Ilpo Per­naa tuo yllä oivasti esil­lä, mik­si MTK-taus­taisen henkilön val­in­ta olisi hyvin kyseenalaista. Ener­giapoli­ti­ik­ka sekot­tuu alue­poli­ti­ikkaan. Päämääränä “CO2-päästö­jen pudot­ta­mi­nen” muut­tuu aivan liian hel­posti hinku­un pumpa­ta maaseudulle rahaa. 

    Hiili on erit­täi­nen käyt­tökelpoinen polt­toaine läm­mit­tämiseen, ja sen ener­gia­sisältö on suuri. Yhteis­tuotan­non edut ovat ilmeiset kaupungeis­sa. Maakaa­su olisi hyvä vai­h­toe­hto hiilelle, ja siihen suun­taan toiv­ot­tavasti men­nään. Puupolt­toaineista ran­nikon kaupunkei­hin parhait­en sovel­tu­isi­vat laival­la tuo­ta­vat puupolt­toaineet, myös ulko­mail­ta tuo­ta­vat. Vaa­timus koti­maisen puun poltos­ta on pahim­man luokan koti­in­päin vetoa. 

    Tiedok­si myös Ilpo Per­naalle, että fos­si­ilis­ten polt­toainei­den käytöstä joutuu mak­samaan. Päästöil­lä päästökau­pas­sa muo­dos­tu­va hinta.

  57. Jep, kyl­lähän se on jo nähty, että jos vas­takkain ovat CO2-vähen­nyk­set ja maaseudun lisätuet, niin maaseudun tukem­i­nen kyl­lä voit­taa, ihan sama paljonko se mak­saa muual­la, lisääkö se hiilid­iok­sidipäästöjä ja nos­taako veroastetta.

  58. Jaa­has, vihreät sit­ten pysäyt­ti nim­i­tyspros­essin hallituksessa.

    Eihän sitä väärän mielip­i­teen ihmistä pidä johta­jak­si päästää:))

    Onkos tämä tulkit­ta­va niin, että Osmo ohjailee Sin­nemäen päätöksentekoa?

  59. Här­mälä sit­ten valit­ti­in. Hän siir­tyykin jouhev­asti tehtävään­sä, kos­ka oli jo viime keväänä tehnyt bioetano­lista TEM:lle selvi­tyk­sen, jos­sa on varsin tyh­jen­tävästi selostet­tu kaik­ki mah­dol­liset ja mah­dot­tomat tuet, joil­la vil­jas­ta voidaan tehdä energiaa. 

    Tässä näyte miten MTK-lainen ruokahuol­lon huip­puti­etous ulote­taan energiahuoltoon:

    “Val­tion käytet­tävis­sä ole­vat ohjaus- ja tukikeinot ovat biopolt­toainei­den valmis­teveron alen­nuk­set, jakelu­velvoit­teet, ajoneuvoverotus
    ja investoin­ti­tu­ki. Valmis­teveron alen­nus on jo tieto­jeni mukaan valmisteilla.

    Investoin­ti­tu­ki on kuitenkin ain­oa, jol­la voidaan nimeno­maan edis­tää koti­maisen tuotan­non kehit­tymistä. Työ- ja elinkeinoministeriön
    nykyisessä keino­va­likoimas­sa on kak­si mah­dol­lisu­ut­ta uusi­u­tu­van ener­gian käytön lisäämiseen tähtäävien investointien
    tukemiseen. 

    Ensin­näkin on ole­mas­sa eri­tyi­nen ener­giatu­ki. Sen mukaises­ti investoin­ti­avus­tus uut­ta teknologiaa
    käyt­tävään uusi­u­tu­van ener­gian tuotan­toin­vestoin­tei­hin voi olla enin­tään 40 % hyväksyt­tävistä kus­tan­nuk­sista. Tavanomaista
    teknolo­giaa käyt­tävis­sä han­kkeis­sa avus­tus voi olla enin­tään 30 %. 

    Tämän säädök­sen mukaista tukea ei voi kuitenkaan
    nykye­hto­jen mukaan myön­tää vil­japo­h­jaiselle etano­li­tuotan­nolle. Säädök­sen perus­teet tulisikin mielestäni pikaises­ti tarkistaa.

    Toinen mah­dol­lisu­us investoin­tien tukemiseen on tavanomainen yri­tys­ten kehit­tämis­tu­ki. Tämä tuki on pääsään­töis­es­ti tarkoitet­tu PK-yrityksille (liike­vai­h­to enin­tään 50 milj. €)
    ja se on alueel­lis­es­ti por­rastet­tu. Tuki ei vält­tämät­tä sovel­lu vil­japo­h­jaisille bioetano­li­hankkeille hyvin, kos­ka hyvin toden­näköis­es­ti tehdas ylit­täisi em. liike­vai­h­tora­jan ja lisäk­si sijait­sisi alueella,
    jos­sa tukipros­en­tit ovat alempia. 

    Val­tion pitääkin päät­tää, halu­aako se oikeasti tukea vil­japo­h­jaisen bioetanolituotannon
    käyn­nistymistä ja saat­taa tukiehdot käyvälle tasolle.”

    (Lähde: Vil­japo­h­jaiselle bioetano­lin tuotan­nolle edel­ly­tyk­set ole­mas­sa 5.2.2010)

    Vil­japo­h­jaiselle ener­giantuotan­nolle on siis val­ta­vat mah­dol­lisu­udet Suomes­sa, kun­han sille vain mak­se­taan vähin­täänkin samat tuet kuin vil­jan viljelylle.

  60. Här­mälä nimitet­ti­in tänään. Val­tioneu­vos­to oli näköjään nyt päässyt yksimielisyy­teen asiasta.

  61. Osmo, jos Här­mälän nim­i­tys on mielestäsi niin räikeä puolue­poli­tikoin­tia, kuin­ka selität, että valmis­tel­e­vat virkamiehet (kansli­apääl­likkö Erk­ki Vir­ta­nen, henkilöstöjo­hta­ja Mikko Salmeno­ja ja hal­li­tus­neu­vos Sirk­ka Vilka­mo) esit­tivät yksimielis­es­ti Här­mälän valintaa.

    Jos nyt oikein muis­tan, niin ainakaan Vir­ta­nen ei ole kepu­lainen, tuskin­pa nuo muutkaan?

  62. Toiv­ot­tavasti Turun yliopis­ton koordi­noima kan­sain­vä­li­nen Direct­Fu­el-pro­jek­ti onnis­tuu. Sil­loin saamme foto­syn­teet­tis­ten mikro­bi­en avul­la auringonva­l­osta nesteytet­tyä propaania.

    Tätä pro­jek­tia Suomen val­tio ei tietenkään rahal­lis­es­ti tue, kos­ka rahat eivät valu met­säkap­i­tal­istin ja Kepun housuntaskuihin.

  63. > Vil­japo­h­jaiselle ener­giantuotan­nolle on siis
    > val­ta­vat mah­dol­lisu­udet Suomes­sa, kun­han sille
    > vain mak­se­taan vähin­täänkin samat tuet kuin
    > vil­jan viljelylle.

    Onko vil­javi­inaen­er­gian EROI posi­ti­ivi­nen? Paljonko?

    Intu­itioni sanoo, että suo­ma­lai­sista pel­loista polt­ton­es­teen tis­laami­nen on aika epä­toivoista touhua. Saat­taapi men­nä enem­män ener­giaa kuin lop­putuot­teessa on.

    1. Min­un ei auta nyt kuin toivoa olleeni väärässä Här­mälän valin­nan suh­teen. Taidoil­taan ja tiedoil­taan hän on tehtävään pätevä, mut­ta ymmärtääkö hän bioen­er­giaa koske­vis­sa neu­vot­teluis­sa, kum­mal­la puolel­la pöytää hän istuu.

  64. Val­tio­val­ta, val­tioneu­vos­to, min­is­ter­iöt, ei mikään instanssi ole noteer­an­nut mitenkään tuo­ta Turun yliopis­ton äärim­mäisen nerokas­ta Direct­Fu­el hanketta.

    Risupöheikkö ja ydin­voima ovat saa­neet haas­ta­jan. Finaalis­sa on ydin­voima ja foto­syn­teesi. Voit­ta­ja on Suomen luon­to ja ympäristö.

  65. Toiv­ot­tavasti tämä tuo koti­maisille polt­toaineille, kuten turpeelle, uusia mah­dol­lisuuk­sia ja parem­man maineen.

  66. Oli ihan muka­va lukea tämä näin liki pari viikkoa nim­i­tyk­sen jälkeen.Voin vain yhtyä Osmon toivo­muk­seen siitä, että osoit­tau­tuu hänen olleen väärässä.
    Hyvää jatkoa kaikille!

Vastaa käyttäjälle az Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.