Vanhasen jääviys yhdentekevää

Kum­malli­sista asioista saadaan peri­aatekysymyk­siä, kuten siitä, olisiko Mat­ti Van­hasen pitänyt jäävätä itsen­sä val­tioneu­vos­ton päät­täessä vuosit­tai­sista RAY-avus­tuk­sista. Asial­la ei ole mitään merk­i­tys­tä mihinkään suun­taan. Val­tioneu­vos­ton käsit­te­ly on yleen­sä puh­das ser­e­mo­ni­alli­nen tapah­tu­ma, joka kestää noin kymme­nen sekun­tia. Se, että joku min­is­tereistä ilmoit­taa esteel­lisyyten­sä osal­lis­tua tuo­hon ser­e­mo­ni­aan, on tyhjän­päiväi­nen muodol­lisu­us. Poli­it­tis­es­ti tuo­hon rahan­jakoon pyritään kyl­lä vaikut­ta­maan ja vaikute­taankin, mut­ta se ei tapah­du val­tioneu­vos­ton istun­nos­sa. RAY-avus­tusten tosi­asialli­nen poli­it­ti­nen käsit­te­ly tapah­tuu, pait­si RAY:n hal­li­tuk­ses­sa,  min­is­terei­den osalta sosi­aalipoli­it­tises­sa min­is­terivaliokun­nas­sa. Varsi­naisia riita­pukare­i­ta ovat poli­it­tiset sih­teer­it, muit­ta kyl­lä min­is­tereillekin riideltävää jäi. Vaik­ka joku min­is­teri jäävää itsen­sä val­tioneu­vos­ton ser­e­mo­ni­as­sa  se ei toisaal­ta estä hän­tä vaikut­ta­mas­ta päätök­seen ennen val­tioneu­vos­ton istun­toa. Vaik­ka min­is­teri olisi esteelli­nen, poli­it­ti­nen sih­teeri ei sitä ole.

Asian ydin ei ole se, oliko Van­hanen esteelli­nen jaet­taes­sa RAY:n rahaa nuorisosäätiölle, vaan oliko oikein jakaa tuo­ta rahaa eteen­päin Nuorisosäätiöistä keskus­tan ehdokkaiden vaalitukeen.

26 vastausta artikkeliin “Vanhasen jääviys yhdentekevää”

  1. No kaiketi Van­hasel­la on ollut rooli puolueen­sa rahoituk­sen aitiopaikalla ennen PM uraansa. Siis kaavoitus, kiin­teistö ja raken­nusasios­sa puoluessaan.

    Ei tässä nyt pas­saisi niin putipuh­toisek­si ryhtyä, että uno­hdet­taisi­in kun­nal­lispoli­ti­ikan tärkein areena — ja mis­sä raha ja kor­rup­tio liikkuu.

  2. Olen Ode varsin eri mieltä tästä. Mus­ta on olen­nainen asia että lain­säätäjät nou­dat­ta­vat niitä lake­ja joi­ta talos­sa sääde­tään. Se, että val­tioneu­vos­to tai sen kok­ouskäytän­nöt ovat farssi ja ao. instanssi tah­too olla vain kumileimasin on IMO irrel­e­vant­tia. Se, että joku taho väärinkäyt­tää luot­ta­mus­ta siten ettei käytä lail­lisia oikeuk­si­aan kok­ouk­sis­sa vaan toimii kumileimasim­i­na oikeas­t­aan alle­vi­ivaa enem­mänkin sitä, että ihan käsit­tämät­tömän korkealle asti päät­täjät ovat vas­tu­u­pako­laisia jot­ka vaikut­ta­vat asioi­hin selän­takana kabi­neteis­sa uskalta­mat­ta uhma­ta virkamiehiä. Ikävä kyl­lä se ei todel­lakaan ole niin etteikö muu­ta voisi.

    1. Ei val­tioneu­vos­ton päätök­sen­teko ole mikään farssi. Asi­at on vain neu­votel­tu valmi­ik­si ennen juh­lal­lista ser­e­mo­ni­aa. Sik­si jääviy­destä puhu­vat puhu­vat aivan väärästä kohdas­ta päätök­sen­teon ketjua.
      Edelleen paljon olen­naisem­paa on, saako näitä RAY:n raho­ja jakaa eteen­päin vaaliavustuksina.

  3. Jos Van­hanen oli tuol­loin vielä Nuorisosäätiössäkin, niin saat­toi olla esteelli­nen. Minus­ta koko jääviy­den ideaa ei oikein ote­ta Suomes­sa tarpeek­si vakavasti. Kyse ei ole pelkästään siitä, onko asi­as­sa jotain, vaan kyse on myös siitä, miltä se näyt­tää. Sama jut­tu kuin vaaleis­sa siis — ei riitä ettei ollut epä­selvyyk­siä vaan hom­man pitää myös näyt­tää siltä ettei niitä ollut.

    1. Yritin vain sanoa, ettei siitä asi­as­ta tosi­asi­as­sa päätetä siinä val­tioneu­vos­ton ser­e­mo­ni­as­sa. Tosi­asialli­nen poli­it­ti­nen hark­in­ta tapah­tuu muual­la, ja niis­sä voi vaikut­taa täysil­lä, vaik­ka jäävää itsen­sä seremoniassa.

  4. Epäilemät­tä päätök­sen­teko on juh­lal­lista ser­e­mo­nia. Eikö sik­si olekin ihmeel­listä, että Van­hanen kysyi oikeuskans­ler­il­ta onko hän jäävi ko. asi­as­sa. Olisi luul­lut päämin­is­terinkin tietävän että kyseessä on vain juh­lalli­nen seremonia.

    Päätök­si­in voi tietysti vaikut­taa monel­la eri tasol­la. Esimerkik­si kaavoituk­ses­sa ei tarvitse olla kun­naval­tu­us­ton jäsen. Puolueen kan­taa riit­tää kun vaiku­tus­val­taa kansane­dus­ta­ju­u­den tms. nojalla.

  5. Ei se juridi­ik­ka mihinkään ser­e­mo­ni­oi­hin ota kan­taa. Olen­nainen kysymys on: “Tiesikö Van­hanen, tai olisiko hänen ainakin tul­lut tietää, että hän tosial­lis­es­ti siirtää veron­mak­sajien raho­ja omaan tasku­un­sa”. Virkamiehiä (joka min­is­teri on) koske­va lain­säädän­tö ei ota kan­taa ser­e­mo­ni­al­lisi­in muodol­lisuuk­si­in, vaan siihen mitä todel­lisu­udessa tapahtuu.

    Toki jääväys (muodol­lise­na toimen­piteenä) helpot­taa juridista käden­vään­töä, mut­ta ero on suun­nilleen sama kuin kir­jal­lisen ja suullisen sopimuk­sen kanssa: molem­mat ovat yhtä päte­viä, mut­ta ensin mainit­tu on huo­mat­tavasti helpom­pi näyt­tää toteen.

    Kari

  6. mikä on lop­pu­jen lopuk­si koko poli­it­tisen toimin­nan ajatus?

    eikö me vali­ta ja tue­ta niitä poli­itikoi­ta jot­ka aja­vat oman kohderyh­män etua

    ay-liike tukee vasem­mis­toa että saadaan työssäkäyville/työttömille etuuk­sia (vero­tuk­sen madaltaminen,ansiosidonnainen päivära­ha jne)

    pääo­ma­li­ike tukee oikeis­toa että he saa­vat etuuk­sia itselleen (var­al­lisu­usveron poisto,pääomantulojen vero,osinkojen verova­paus jne)

    eikö se poli­ti­ik­ka juuri ole sitä

  7. Re: uusi kas­vo tääl­lä kir­joit­ti 31.1.2010 kel­lo 14:12
    “mikä on lop­pu­jen lopuk­si koko poli­it­tisen toimin­nan ajatus?”

    Siinäpä se! Poli­it­ti­nen jär­jestelmä sopii omien etu­jen ajamiseen tois­t­en kus­tan­nuk­sel­la, mut­ta kokon­ais­näke­mys­tä se ei voi luoda.

    Mik­si Kuninkaiden hal­lit­se­mat val­tiot ovat his­to­ri­an kulues­sa säi­lyneet pidem­pään kuin demokra­tia tulee koskaan pysymään?

  8. Oikeas­t­aan kiinos­tavin­ta tässä ei ole se, onko juridis­es­ti lakia rikot­tu vai ei (en osaa sanoa onko), vaan se tosi­a­sia, että Van­hanen on — flat out — toimin­ut väärin.

    En pidä MV:ta niin huonona ihmisenä, että hän olisi tehnyt sen tarkoituk­sel­lis­es­ti. Hän ei muutenkaan ole aivan niin paha ihmis­tunkio, etteikö hän itse jälkikä­teen olisi huo­man­nut toim­i­neen­sa väärin. Luulen, että hän tajuaa sen hel­vetin paljon syväl­lisem­min kuin minä, minkä tämä puheen­jo­hta­jak­isas­ta jät­täy­tymi­nenkin osoittaa.

    Tätä hän ei voi tietenkään ääneen sanoa, johtuen (muka) päämin­is­teriy­destä ja puheenjohtajuudesta.

    Sanomat­takin on selvää, että itse pidän jälkim­mäistä toim­inta- ja ajat­te­lu­ta­paa syvän vastemielisenä.

    Kari

  9. Kun puhutaan val­takun­nan­ta­son päät­täjistä ja hei­dän jääviy­destään, niin tun­tuu omi­tuiselta tuo medi­an keskit­tymi­nen vain yhteen ain­oaan henkilöön tai vain yhteen puolueeseen.

    Tekee mieli kysyä, eikö ole ilmi­selvää, että demar­it ja vasem­mis­toli­it­to­laiset ovat eduskun­nas­sa jääve­jä käsit­telemään ay-asioi­ta, he kun saa­vat sieltä joka vuosi huo­mat­ta­van suuria avus­tuk­sia, joiden rin­nal­la julk­isu­udessa ham­paat irvessä pide­tyt keskus­tan vaali­ra­hat ovat pikkukillinkejä.

  10. Täl­läis­inä huonoina het­k­inä voi ainakin lohdut­tau­tua sil­lä, että lop­pu­jen lopuk­si demokra­tia on vain tapa vai­h­taa van­hat rosvot uusi­in rosvoihin, mut­ta ilman verenvuodatusta.

  11. Mie­lenki­in­toinen kan­ta entiseltä min­is­ter­iltä. Halu­aisin kuul­la lisää. Löy­tyykö mitään sel­l­aista asi­aa, joka pitää päät­tää val­tioneu­vos­ton istun­nos­sa ja joka vaatii päät­täjiltä esteet­tömyyt­tä. Eli toisin sanoen, voiko päät­täjä jakaa täysin vapaasti etu­ja itselleen, kun­han tekee päätök­set val­tioneu­vos­ton istunnossa? 

    Kait päät­täjil­lä on oikeus muut­taa esit­telijöi­den esi­tyk­siä (ainakin teo­ri­as­sa). Jos tekee muu­tok­seen omas­sa asi­as­saan, mut­ta eikö sil­loinkaan ole esteellinen?

    Toinen kysymys on se, että päätök­sen pitää yleen­sä näyt­tää “oikein” tehdyltä. Jos päät­tää omak­si eduk­seen, se ei voi näyt­tää “oikeal­ta” kuin korkein­taan poli­itikko­jen ja entis­ten poli­itikko­jen mit­teis­sä. Eikö tämäkään oikeu­ta mihinkään toimen­pitei­hin itselleen päät­täjiä kohtaan?

  12. Kari:
    “Oikeas­t­aan kiinos­tavin­ta tässä ei ole se, onko juridis­es­ti lakia rikot­tu vai ei (en osaa sanoa onko), vaan se tosi­a­sia, että Van­hanen on – flat out – toimin­ut väärin.”

    Olen­naista tässä väärin toim­imises­sa kait on se, onko joku ajanut omaa etu­aan yleisen edun vas­tais­es­ti. Van­hasen tapauk­ses­sa tämä olisi sitä että hän viras­saan ohjaisi julk­ista rahaa tai mui­ta etu­isuuk­sia vaali­ra­hoit­ta­jilleen vastapalveluna. 

    En minä ainakaan saa tässä medipöl­ly­tyk­sessä tolkkua onko MV tosial­lis­es­ti toimin­ut juridis­es­ti ja/tai moraalis­es­ti “väärin”.

    OS:
    “Asian ydin ei ole se, oliko Van­hanen esteelli­nen jaet­taes­sa RAY:n rahaa nuorisosäätiölle, vaan oliko oikein jakaa tuo­ta rahaa eteen­päin Nuorisosäätiöistä keskus­tan ehdokkaiden vaalitukeen.”

    Samaa mieltä. Epäi­lyt­tävää kun julk­isin varoin suo­raan tai epä­suo­raan rahoite­tut “epäpoli­it­tiset” ja “yleishyödyl­liset” toim­i­jat pyrkivät saa­mal­laan rahal­la vaikut­ta­maan vaalitulokseen.

  13. Olen ollut jois­sakin sem­i­naareis­sa, jois­sa on ollut myös RAY:n edus­ta­jia. Muis­taak­seni val­tioneu­vos­tossa on kaiken kaikki­aan vuosien aikana muutet­tu n. kolmea päätöstä — ja muis­taak­seni näis­sä kaikissa oli kysymys tekni­sistä virheistä tai vas­taav­ista (ja joku saa­toi olla Medi-helien rahoituk­seen liit­tyvää, jotain täl­laista). Kuten Osmo tote­si, käytän­nössä kun RAY ilmoit­taa jouluku­us­sa avus­tuse­hdo­tuk­sen­sa, se on lop­ulli­nen. Jos joku val­tioneu­vos­tossa yrit­täisi tässä vai­heessa muut­taa esi­tys­tä helmiku­un lop­ulliseen päätök­seen, se olisi var­masti samana päivänä lööpeis­sä ja poli­it­ti­nen itse­murha. Tämä jääviyskysymys ei oikein ole edes juridi­nen, lain hen­ki ainakin toteutuu.
    Todel­li­nen ongel­ma on koko ajan ollut Nuorisosäätiön tuki ehdokkaille. Miltä kus­tan­nu­s­paikalta ne on säätiöstä jaet­tu? Ja onko mieltä siinä, että RAY tukee sel­l­aista, mihin säätiöl­lä olisi ollut varaa, jos se olisi käyt­tänyt varansa säätiön ohjei­den mukaises­ti. Kun­nan sosi­aal­i­toimikin ottaa tuis­saan huomioon vaikka­pa sen jos van­hem­mat ovat lait­ta­neet pankki­tilille ‘ylimääräistä’. Mik­sei RAY tässä tapauk­ses­sa? Ja edelleen, jos tämä puolue­tu­ki on otet­tu nuorten mak­samista vuokratuo­toista, kyseenalaista sekin, säätiönkin kannalta.

    1. Sosi­aalipoli­it­ti­nen min­is­ter­i­työryh­mä kyl­lä min­un mielestäni on esi­tys­tä muut­tanut, mut­ta ei enää valtioneuvosto.

  14. Jos se on sosi­aalipoli­it­ti­nen min­is­ter­i­työryh­mä niin ok, näin var­maan. Mut­ta tämän muu­tok­sen val­tioneu­vos­to sit­ten ilmeis­es­ti vahvis­taa. Eli val­tioneu­vos­ton ain­oa vaiku­tus­mah­dol­lisu­us tässä olisi olla vahvis­ta­mat­ta esi­tys­tä — mitä ei ole koskaan tapahtunut.

  15. Täl­lä RAY:n tasol­la puhumi­nen on älytön­tä. Paljonko eri­laisi tukia menee vas­taavasti muualle? Paljonko niistä menee eri­laisi­in yri­tyk­si­in, kun­ti­in jne ja paljonko niistä sit­ten käytetään vaal­i­tu­keen? Aivan kuten OS mainit­si kansane­dus­ta­jia on vaikea saa­da kiin­ni samas­ta, kuin yritetään nyt min­is­ter­iä, vaik­ka var­maan saman­laisia tilantei­ta on paljon.

  16. “Tekee mieli kysyä, eikö ole ilmi­selvää, että demar­it ja vasem­mis­toli­it­to­laiset ovat eduskun­nas­sa jääve­jä käsit­telemään ay-asioi­ta, he kun saa­vat sieltä joka vuosi huo­mat­ta­van suuria avus­tuk­sia, joiden rin­nal­la julk­isu­udessa ham­paat irvessä pide­tyt keskus­tan vaali­ra­hat ovat pikkukillinkejä.”

    No ei ne mitään pikkukillinke­jä ole.
    Mut­ta on huo­mat­ta­va, että kansane­dus­ta­jat ovat kansan edus­ta­jia — edus­ta­vat siis äänestäjiään, aja­vat hei­dän asioitaan ja saa­vat myös heiltä tukea — jota nyky­maail­mas­sa val­i­tuk­si tulem­i­nen edellyttää.
    Jos työväen­li­ik­keen, elinkei­noelämän ja maat­alouden edus­ta­jat jäävät­täisi­in eduskun­nas­ta, eipä sinne mon­ta jäisi. Vihreät, ehkä?
    Avoim­muut­ta lisää niin tulee tämäkin asia selväksi.

  17. “Jos työväen­li­ik­keen, elinkei­noelämän ja maat­alouden edus­ta­jat jäävät­täisi­in eduskun­nas­ta, eipä sinne mon­ta jäisi. Vihreät, ehkä?”

    Osu­uskaup­pa uno­h­tui lis­tas­tasi. Hup­sis, vihreät hävisi samalla.

  18. Onko oikein, että RAY:n varo­ja jae­taan eniten lob­baav­ille intres­siryh­mille ja puolueille? Ei.

    Mik­si Suomes­sa min­is­ter­it, kansane­dus­ta­jat ja poli­ti­it­tista val­taa käyt­tävät eivät ole saman jääväämiskäytän­nön piiris­sä kuin virkamiehet? Eikö näin ole jos­sain päin maailmaa?

    Esteel­lisyys:
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Esteellisyys

    1. Min­is­ter­it ja kun­nal­lispoli­ti­ikas­sa kun­nan­hal­li­tuk­sen jäsenet ja lau­takun­tien jäsenet ovat samo­jen jääviyssään­tö­jen alaisia, val­tu­uste­tut ja kansane­dus­ta­jat lievem­män, kos­ka katso0taan, että maanvil­jeli­jöi­den äänel­lä valit­tu­jen on voita­va ajaa maanvil­jeli­jöi­den etu­ja ja niin edelleen. Eduskun­nan ja val­tu­us­ton päätök­sen­teko on toisaal­ta julk­ista, jol­loin väärin­pelu­u­ta voidaan valvoa helpommin.

  19. “Eduskun­nan ja val­tu­us­ton päätök­sen­teko on toisaal­ta julk­ista, jol­loin väärin­pelu­u­ta voidaan valvoa helpommin.”

    Mitä hyö­tyä on valvon­nas­ta, jos jääviy­dek­si ei las­ke­ta rahan ohjaamista itselle. 

    Van­hasen puo­lus­tuk­sek­si on san­ot­tu, ettei val­tioneu­vos­ton istun­nos­sa oikeasti päätetä mis­tään. Puo­lus­tuk­sek­si on sanottu8, että poli­it­tiset sih­teer­it tekevät etukä­teen päätök­set. Kos­ka min­is­ter­it päät­tävät vain muodol­lis­es­ti eivätkä asial­lis­es­ti tee päätök­siä, seu­rauk­se­na on lukuisia päätök­siä ilman vastuullisuutta. 

    Jos poli­it­tiset sih­teer­it ovatkin päät­täjiä, niin kenen vas­tu­ul­la he tekevät päätök­set. Mil­laiset lait heitä koske­vat? Ovatko he virkam­miehiä? Vaa­di­taanko heiltä puolueet­to­muut­ta? Onko heil­lä viralli­nen oikeus ajaa joidenkin piirien etu­ja muiden kus­tan­nuk­sel­la? Jos he päät­tävät poli­itikon vas­tu­ul­la, niin kuka vas­taa päätök­sistä. Vai onko kyseessä tarkoituk­sel­la luo­tu jär­jestelmä, jol­la yhteiskun­nan etu­ja voidaan jael­la ilman minkään­laista vastuuta?

  20. “AVUSTUSPÄÄTÖS JÄI VALTIONEUVOSTON KÄSITTELYSSÄ PÖYDÄLLE

    Val­tioneu­vos­to käsit­teli tänään RAY:n jakoe­si­tys­tä vuodelle 2010, mut­ta jät­ti päätök­sen pöy­dälle. Jakopäätök­seen pyritään palaa­maan val­tioneu­vos­tossa mah­dol­lisim­man pian.”

    Tänään sähkö­postis­sa. Osaatko Osmo sanoa äkkiseltään mik­si? Meneekö tämäkin protestin piikki­in (vrt. eduskun­nan puhemies­vaalit) vai mitä val­tioneu­vos­tol­la on mielessä? Meina­vatko sit­tenkin muut­taa ehdo­tus­ta? Vai oliko vain kiire?

  21. No niin. Jääve­jä kaik­ki tyyn­ni. Mut­ta jos­sain jo var­maan todet­ti­inkin, eivät he, nämä päät­täjät, ole enää tässä viimevai­heessa oikeas­t­aan jääve­jä RAY:n päätök­sen­teossa. Olen­naisem­paa olisi tietää, miten nämä miehet ja naiset lob­baa­vat puoli­son edus­ta­maa yhteisöä tai sitä, jos­sa itse ovat hal­li­tuk­ses­sa siinä vai­heessa kun asi­aa vas­ta valmis­tel­laan. Tässä vaikut­tamisess­sa ei ole kyse siitä, että joku pyytäisi tai anelisi jotain, vaan siitä, että esimerkik­si tietyis­sä kol­man­nen sek­torin suuris­sa jär­jestöis­sä kaver­it muis­ta­vat toisi­aan. Ja onhan RAY:n johto poli­it­tis­es­ti valit­tu, pääjo­hta­jaa myöten. Ja tämä johto var­masti voi vaikut­taa työntekijävalintoihin.
    No, avus­tuskri­teer­it ovat ‘tieteel­lisen objek­ti­ivisiä’. Onhan tämä päätök­sen­teko täysin läpinäkyvää, onhan?
    Toisaal­ta, jos kaiken­laisen lob­baamisen mah­dol­lisu­us vähe­nee yhteiskun­nas­sa, menee entistä enem­män ‘hohto her­rana olemisesta’.
    Mut­ta jos koti­maan lob­baus vähe­nee — eikä koskaan kun­nan­val­tu­us­tois­sa, se onnek­si pysyy — lobat­tavaa riit­tää Euroopas­sa. Siir­ret­täisi­inkö pain­opis­tet­tä siihen suuntaan.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.