SATA-komitean työ päättyi

SATA-komitea sai työn­sä lop­pu­un tänään. Saimme itse asi­as­sa aika paljon aikaan ja vain VM:n Mart­ti Het­emä­ki jät­ti miet­intöön eriävän mielip­i­teen ja hänkin vain yhdestä sinän­sä merkit­tävästä yksi­tyisko­hdas­ta.   Joitakin täy­den­täviä lausum­ia esitet­ti­in ja sel­l­aisen esitin minäkin. Suuri ansio siihen, ettei koko hom­ma hajon­nut käsi­in oli komitean puheen­jo­hta­jal­la, Markku Lehdolla.

Oma­l­ta kannal­tani komitea oli pet­tymys, kos­ka niis­sä asiois­sa, joi­ta minä lähdin edis­tämään, tuli jok­seenkin täy­delli­nen vesiperä. Syynä oli kesken komitean työn iskenyt lama, mut­ta oli kyl­lä myös selvää halut­to­muut­ta paran­taa köy­himpi­en ase­maa. Tulen täl­lä blogilla käsit­telemään komitean työtä use­am­man artikke­lin voimin. Varoi­tan kaikkia kom­men­taat­tor­e­i­ta: tulen kir­joit­ta­maan asi­as­ta kir­jan ja varas­ta­maan siihen kom­ment­tien hel­met korvauksetta.

Tässä se täy­den­tävä lausuma:

Täydentävä lausuma/Osmo Soininvaara

SATA-komitea sai aikaan paljon merkit­täviä ehdo­tuk­sia, mut­ta paljon jäi vielä tuleville komi­teoille tehtäväksi.

Tehtävänä oli selkeyt­tää kovin sekavaa sosi­aal­i­tur­va­jär­jestelmää. Tähän ei ollut asen­teel­lisia valmiuk­sia. Jär­jestelmän mon­imutkaisu­us on aito ongel­ma. Se esimerkik­si pahen­taa sosi­aal­i­tur­van kan­nusti­non­gelmia entis­es­tään. Jos työtön ei pysty laske­maan, mitä keikkatyön vas­taan­ot­ta­mi­nen hänelle merk­it­see, hän jät­tää keikan var­muu­den vuok­si vas­taan­ot­ta­mat­ta, vaik­ka vas­taan­ot­ta­mi­nen olisi todel­lisu­udessa kannattanut.

Yksi komitean tehtävistä oli paran­taa ensisi­jaisia tulon­si­ir­to­ja niin, että tarve tur­vau­tua toimeen­tu­lo­tu­keen vähenisi. Tämä jäi tekemät­tä jok­seenkin kokon­aan. Osit­tain syynä oli kesken komitean työn yllät­tänyt lama, mut­ta osit­tain kyse oli halut­to­muud­es­ta paran­taa perus­tur­val­la elävien ase­maa. Suurelta osin perus­tur­van paran­t­a­mi­nen kuitenkin juut­tui tule­htuneeseen suh­teeseen perus­tur­van ja ansio­tur­van välillä.

Voidaan kiis­tel­lä siitä, onko parem­pi antaa nälkäiselle kala vai onki, mut­ta jom­pikumpi pitäisi antaa. Samal­la kun työ­markki­nat­uen nos­tamis­es­ta luovut­ti­in, ei myöskään helpotet­tu työ­markki­nat­uelle juut­tunei­den mah­dol­lisuuk­sia helpot­taa köy­hyyt­tään työtä tekemäl­lä. Tässä ei ollut kyse edes rahan puut­teesta, sil­lä jokainen työhön tart­tu­va työtön paran­taa julkisen talouden tilaa. Työ­markki­nat­uen tulo­harkin­nan yhteenso­vi­tus­pros­entin alen­t­a­mi­nen esimerkik­si tyssäsi siihen, etteivät työ­markki­na­jär­jestöt voineet hyväksyä sitä, että tulo­hark­in­ta lievenisi perus­tur­vas­sa, mut­ta ei ansio­tur­vas­sa. Yhteenso­vi­tus­pros­entin lieven­tämi­nen ansio­tur­vas­sa taas olisi johtanut siihen, että osa-aikatyö olisi tul­lut kohtu­ut­toman houkut­tel­e­vak­si suh­teessa kokopäivätyöhön.

Suomes­sa tulisi tukea mata­la­palkkaista työtä teke­viä palkkat­uel­la. Se olisi oikeu­den­mukaista sinän­sä, mut­ta se helpot­taisi myös mata­la­palkkaiseen työhön liit­tyviä kan­nusti­non­gelmia. Jos mata­la­palkkaises­ta työstä jää käteen niin vähän kuin siitä jää, perus­tur­van nos­t­a­mi­nen on vaikea­ta, kos­ka työt­tömyys­tur­val­la elämis­es­tä tulee liian kan­nat­tavaa suh­teessa mata­la­palkkaisen työn tekemiseen. Eri­tyis­es­ti yksin­huolta­jat ovat liian usein tilanteessa, jos­sa työn vas­taan­ot­ta­mi­nen ei kan­na­ta taloudel­lis­es­ti. Jos työtön­tä yksin­huolta­jaa ollaan valmi­it tuke­maan avokä­tis­es­ti, pitäisi olla valmis tuke­maan myös pieni­palkkaista yksinhuoltajaa.

Työkyvyt­tömyy­seläk­keelle ole­vien mah­dol­lisu­u­den han­kkia lisäan­sioi­ta työtä tekemäl­lä parani­vat jonkin ver­ran, mut­ta olisi toivonut siihen radikaalimpaa paran­nus­ta ja rohkeam­paa otetta.

Komitean mietinnössä esitetään asum­is­tuk­i­jär­jestelmän radikaalia järkeistämistä, mikä on hyvin kan­natet­tavaa. Taloudelli­nen niukku­us esti kuitenkin asum­istuen paran­tamisen ja sen ulot­tamisen pieni­palkkaisi­in. Nyt olemme tilanteessa, jos­sa työt­tömän asum­is­menot mak­se­taan asum­istuen ja toimeen­tu­lotuen kaut­ta, mut­ta pieni­palkkainen joutuu mak­samaan ne kokon­aan itse. Tämä on ehkä pahin rak­en­teel­lista työt­tömyyt­tä aiheut­ta­va kan­nusti­non­gel­ma. Se kos­kee vain kalli­iden asumiskus­tan­nusten kasvukeskuk­sia. Kun taloudelli­nen tilanne helpot­taa, tulisi asum­is­tukea paran­taa niin, että se tuk­isi myös pieni­palkkaisten asum­ista, kuten se teki vielä 20 vuot­ta sitten.

53 vastausta artikkeliin “SATA-komitean työ päättyi”

  1. Lyhyesti:

    EI kansalais­pal­ka­lle.

    KYLLÄ negati­iviselle tuloverolle. Viisaasti sovellettuna.

    Ero on enem­män kuin pelkästään semanttinen.

    Negati­ivi­nen tulovero ei edel­lytä tasavero­pros­ent­tia “saranako­hdan” yli menevistä tuloista, kuten usein ainakin implisi­it­tis­es­ti väitetään.

    Se ei myöskään kor­vaisi kokon­aan mui­ta tukimuo­to­ja eikä ketään pitäisi jät­tää kit­taa­maan keskaria perus­tu­lon varassa.
    Tai no, jos on sitkeä työt­tömyys ja tuo on jonkun täy­sis­sä sielun voimis­sa ole­van oma valinta…(ironiavaroitus).

  2. Hie­man samoil­la lin­joil­la Juk­ka Sirenin kanssa. Toiv­ot­tavasti pystyt uudessa kir­jas­sasi siir­tymään perus­tu­losta eteen­päin. Rak­en­ta­maan uuden korkeam­man syn­teesin perus­tu­lon hyvien puolien ja siihen kohdis­te­tun perustel­lun kri­ti­ikin pohjalta.
    Perus­tu­lo sel­l­aise­na kuin vihreät sitä ovat esit­täneet, paljon omien aja­tuste­si poh­jal­ta, on liian järeä työkalu vas­taa­maan ongel­mako­hti­in joi­hin sen on esitet­ty vastaavan. 

    Perus­tu­lo ei kykene otta­maan riit­tävästi huomioon esimerkik­si alueel­lisia eroja.
    Tulok­se­na per­in­teis­es­tä perus­tu­lo­ma­llista olisi asuinalueel­lisen seg­re­gaa­tion voimis­tu­mi­nen kasvukeskuk­sis­sa ja niiden ympäril­lä, sekä toisaal­ta kan­nus­tus­loukku­jen vahvis­tu­mi­nen syr­jäseuduil­la. Molem­mat tren­de­jä, jot­ka jo nykyisel­lään pitäisi saa­da kään­tymään (mis­tä voi toki olla eri mieltä).

    Pien­i­t­u­lois­t­en asumisen tukem­i­nen on tavoit­teil­taan kan­natet­ta­va aja­tus, mut­ta eikö vas­taa­va vaiku­tus saataisi aikaisek­si vähäisem­mäl­lä byrokra­tial­la muut­ta­mal­la kun­nal­lisvero vih­doin pro­gres­si­ivisek­si Kelan pape­rien täyt­te­lyn sijaan. Tämä myös tasaisi edel­liset vuosikymmenet kas­vanei­ta tuloeroja.
    Kun­nat ja kaupun­git voisi­vat itse määrit­tää pro­gres­sion asteen annet­tu­jen raamien sisäl­lä ja täten houkutel­la työvoimaa pien­i­t­u­loisille aloille, jot­ka ovat kärsi­neet työvoima­pu­las­ta (siivoo­jat, bus­sikuskit jne.). Asumiskus­tan­nuk­set voitaisi­in täl­löin huomioi­da kunkin kun­nan kohdal­la erik­seen. Tämä uskoak­seni lisäisi talouden dynaamisu­ut­ta ja ter­veel­lä taval­la kasvukeskusten välistä kil­pailua Suomessa.

    Pieni­palkkaisten töi­den vas­taan­ot­ta­mi­nen tulisi kan­nat­tavam­mak­si työkkäri­in tai toimeen­tu­lo­tu­keen näh­den, mut­ta aja­mat­ta työt­tömiä per­ife­ri­oi­hin, mikä taasen olisi väistämätön seu­raus perus­tu­lon mukanaan tuomista ylei­sistä asum­istuen tas­apäistämi­sistä tai leikkauksista.

  3. az: Miten perus­tu­lo vahvis­taisi kan­nustin­loukku­ja syr­jäseuduil­la? (Siis ver­rat­tuna toimeen­tu­lo­tu­keen tai työttömyyskorvaukseen…)

  4. “Taloudelli­nen niukku­us esti kuitenkin asum­istuen paran­tamisen ja sen ulot­tamisen pieni­palkkaisi­in. Nyt olemme tilanteessa, jos­sa työt­tömän asum­is­menot mak­se­taan asum­istuen ja toimeen­tu­lotuen kaut­ta, mut­ta pieni­palkkainen joutuu mak­samaan ne kokon­aan itse. Tämä on ehkä pahin rak­en­teel­lista työt­tömyyt­tä aiheut­ta­va kan­nusti­non­gel­ma. Se kos­kee vain kalli­iden asumiskus­tan­nusten kasvukeskuksia.”

    En ymmär­rä mik­si työt­tömille pitäisi kus­tan­taa asun­to­ja asu­tuskeskuk­sis­sa. Voisitko, Osmo, vielä selvit­tää, mik­si kan­nustin­loukkua ei voi pois­taa vähen­tämäl­lä työt­tömien asum­istuen tasolle, jol­la asu­tuskeskuk­sis­sa ei asuta.

  5. Tämä ei ole ain­oa ongel­ma, jos­sa syyt­tävä sor­mi osoit­taa jotenkin ansiosi­don­naisen työt­tömyys­tur­van ja sitä omanaan pitävien ammat­tili­it­to­jen suuntaan. 

    Olen miet­tinyt asi­aa ja tul­lut siihen tulok­seen, että nykyiselle kas­sajär­jestelmälle ei tun­nu ole­van mitään muu­ta perustet­ta kuin se, että se oli aikanaan liit­to­jen jäsenhankintakanava. 

    Kun rahoi­tus tulee oikeas­t­aan kaikkial­ta muual­ta pait­si kas­samak­su­ista, koko aparaat­ti pitäisi kansal­lis­taa myös hallinton­sa ja päätök­sen­tekon­sa osalta. Ei tun­nu järkevältä, että ammat­tili­itot voivat kaataa val­ti­ol­lisen perus­tur­va­hankkeen aset­ta­mal­la sille ehdok­si ansiosi­don­naisen työt­tömyys­tur­van paran­tamisen. Tämä on eduskun­nan asia eikä etujärjestöjen. 

    Suomes­sa on nyt vielä lama, joten hyvä aika tehdä tämä kaap­paus olisi juuri nyt. Siitä kuitenkin seu­raa joku näytös­lu­on­toinen yleis­lakko, mut­ta jos sen ajoit­taa lamavu­osi­in, se ei hait­taa suuria ja lop­puu lyhy­een. Tämä on kuitenkin parem­pi tehdä kuin ylläpitää jatkos­sakin asetel­maa, jos­sa ansiosi­don­nainen työt­tömyys­tur­va takaa ole­mas­saolol­laan etu­jär­jestöille de fac­to veto-oikeu­den valtakunnanpolitiikkaan. 

    Itse ansiosi­don­naisen suu­ru­u­teen ei tarvit­sisi tässä yhtey­dessä koskea ensinkään. Ain­oas­taan hallinnoi­da se toisin ja antaa tuo tur­va kaikille ehdot täyt­täville ja uno­htaa nau­ret­ta­van kas­samak­sun per­im­i­nen ja niiden sim­put­ta­mi­nen, jot­ka eivät ole ymmärtäneet esimerkik­si ulko­maalaisuuten­sa takia muu­ta­maa kymp­piä Loimaan kas­salle maksaa.

  6. “Miten perus­tu­lo vahvis­taisi kan­nustin­loukku­ja syrjäseuduilla?”

    Asum­i­nen syr­jäseuduil­la on suh­teessa erit­täin hal­paa. Syr­jäseudul­la asu­va työtön saa nykypäivänä työkkärin/toimeentulotuen ja yhteiskun­nan mak­saman asumisen­sa. Hän ei hyödy rahal­lis­es­ti alhais­es­ta asumis­es­taan kasvukeskuk­sien työt­tömi­in näh­den yhtään. 

    Jos siir­ryt­täisi­in koko maan kat­tavaan perus­tu­lo­jär­jestelmään, olisi seu­raa­muk­se­na se, että kasvukeskusten työt­tömät eivät enää suo­ri­u­tu­isi vuokris­taan (eli sosi­aa­li­nen seg­re­gaa­tio alem­pi­en vuokrien lähiöi­hin / lähikun­ti­in) ja toisaal­ta syr­jäseuduil­la perus­tu­lo mii­nus vähäi­nen vuokra jät­täisi työt­tömälle enem­män käteen kuin mitä hänelle nykysys­tee­mis­sä jää.

    Van­hempi­en luona asuvil­ta ei menisi asumisku­lu­ja ollenkaan, joten hekin saisi­vat osak­seen merkit­tävän tulon­si­ir­ron. Kan­nus­taako ja aktivoiko työllistymiseen?

    Asumiskus­tan­nusten suh­teessa val­tavien ero­jen (usei­ta sato­ja euro­ja) joh­dos­ta ei voi­da räätälöidä yht­enäistä perus­tu­lo­jär­jestelmää, vaan ratkaisu­ja pitää etsiä kah­den luukun jär­jestelmän ja vero­tuk­sen uudistamisesta.

  7. Olisi erit­täin kiin­nos­tavaa kuul­la Osmon kom­ment­te­ja Juk­ka Sirenin ja az:n esit­tämi­in pointteihin.

    Jari Mus­toselta olisi kiin­toisaa kuul­la, mis­sä työt­tömien tulisi asua.

  8. Minäkin toivon Osmol­ta vas­taus­ta Jari Mus­tosen kysymyk­seen. Kaik­ki ymmärtävät Jarin kan­nat­ta­man lin­jan seu­raa­muk­set. Meille syn­ty­isi työt­tömien lähiöitä, jopa työt­tömien kun­tia asu­tuskeskusten liepeille. Sil­lä täl­lainen lin­japäätös syn­nyt­täisi itseään vahvis­ta­van muut­tok­ier­teen, jol­la olisi vaiku­tuk­sen­sa yleisi­in vuokrata­soi­hin. Sitä myöten olisi myös kah­den tason rahoitet­tu­ja palvelui­ta. Työt­tömien las­ten koulu­ja, työt­tömien ter­veyskeskuk­sia kroon­i­sis­sa resurssip­ulis­saan, eivätkä nämä kun­nat houkut­telisi helpol­la työ­paikko­ja syn­nyt­täviä sijoituk­sia. Kapakoi­ta luku­unot­ta­mat­ta. Palat­taisi­in hyv­in­voin­ti­val­tios­ta suuri askel kohden 1800-luvun luok­ka-kap­i­tal­is­mia. Täl­laiselle kehi­tyk­selle voi kat­soa par­alleele­ja maa­han­muut­ta­jien kan­soit­tamista lähiöistä man­ner-Euroopas­ta, Bri­tan­ni­as­ta ja Ruotsista.

    Kat­ta­va asum­is­tu­ki on yksi hyv­in­voin­ti­val­tion keskeisiä välineitä kamp­pail­la sosi­aal­ista seg­re­gaa­tio­ta ja sen sukupol­vettumista vas­taan. Tätä vihreät ovat, Osmo mukaan luet­tuna, halun­neet maa­han­muut­ta­jien kohdal­la tukea. Mielestäni se on kan­natet­tavaa. Toisaal­ta ei voi olla sel­l­aisia etuoikeuk­sia köy­hille maa­han­muut­ta­jille, joi­ta ei olisi köy­hille kan­ta­suo­ma­laisille, ellei halu­ta provosoi­da todel­lisen rasis­min esi­in nousua. 

    Huomioikaa myös keskeinen point­ti, kat­ta­va ja riit­tävästi rahoitet­tu asum­is­tu­ki-jär­jestelmä ei suo­jaa vain työt­tömiä vaan myös hei­dän jälkikasvuaan. Vaik­ka isä olisi juop­po, se ei ole las­ten vika. Eikä hei­dän tulisi siitä saa­da vielä osak­seen heikom­min rahoite­tun opetuk­sen jne. lisätaakkaa.

    Jos tämä ollaan valmi­ita heit­tämään pesuve­den mukana sosi­aal­i­tukien uud­is­tuk­ses­sa, niin samal­la voidaan heit­tää koko hyv­in­voin­ti­val­tion ihanne, niin merkit­tävästi vaikutet­taisi­in sen perus­tuk­si­in ja periaatteisiin.

  9. Siihen näh­den, mikä määrä rajal­lisia resursse­ja (mm. aika, äly sekä raha) SATA-komitean työhön kului, jäi komitean todel­li­nen tuo­tos vaa­ti­ma­ton­takin vähäisem­mäk­si. Samaan olisi päästy pelkän stm+vm:n virkami­estyöryh­män perustamisella.

  10. Ketään ei tun­nu kiinos­ta­van tuo menop­uoli. Se ei var­maan sit­ten ole mitenkään tärkeä asia tässä kokonaisuudessa?

  11. “Voidaan kiis­tel­lä siitä, onko parem­pi antaa nälkäiselle kala vai onki, mut­ta jom­pikumpi pitäisi antaa.”

    Hyvin lohkaistu.

    Osmo viit­taa, että uud­is­tusten esteinä ovat van­hat asen­teet. Voisi jopa sanoa, että todel­la vanhat.

    Kär­jistäen voisi sanoa, että “köy­häin­hoidon” instru­men­tit ovat muut­tuneet, mut­ta suh­tau­tu­mi­nen “vähäo­saisi­in” ja “vaivaisi­in” on sama tai kylmem­pi kuin se oli vuo­sisa­ta sit­ten. Huu­to­laisjär­jestelmän aikaan huolen­pidol­la oli sen­tään “kasvot”.

    Nykyään ei enää jouti­las­ta voi myy­dä rengik­si maat­aloon, mut­ta aka­teemisen koulu­tuk­sen saanut työtön voidaan lait­taa työhar­joit­telu­un ja kopi­oin­ti­hom­mi­in johonkin virastoon.

    Tämä asen­nevam­ma kan­nat­taisi kuopia juuri­aan myöten

  12. Jari Mus­toselle: Jos sitä töi­hin halu­aa niin kai sitä on hyvä asua asu­tuskeskuk­ses­sa. Mis­sään met­sässä ei ainakaan ole työtä.

  13. Halu­am­meko ihan var­masti, että ihmiset menevät pieni­palkkaisi­in töi­hin? Ja että myös yksin­huolta­jat menevät töihin?

    Mis­sä on se työ­nan­ta­ja, joka kär­simät­tömästi odot­taa voivansa palkata lisää väkeä, pitäen entiset korkeal­la palkalla?

    Onko val­tion taloudelli­nen niukku­us jotain muu­takin, kuin ide­ol­o­gis­ten veronkeven­nys­ten seuraus?

  14. Mielestäni suurin ongel­ma näi­den tukien yhteenso­vit­tamises­sa on, 1.) etteivät työvoima­hallinto (TEM) ja sosi­aalipuoli (edelleenkään) löy­dä ja tue toisi­aan. Esimerkkinä, pitkäi­aikaistyöt­tömälle kehitet­ty palkkatu­ki on hyvä jär­jestelmä työvoima­hallinnolle. Se saa jotkut ns. töi­hin ja pois kir­joil­taan. Ja sosi­aalisek­to­rille, kos­ka se voi säästää omis­sa tuis­saan sen minkä työvoima­hallinto mak­saa. Pitkäaikaistyötön saa ehkä vähän arvoste­tum­man työn (statuk­sen), lisää paper­i­työtä mut­ta käteen jäävä tulo on (läh­es) sama.
    2.) Työvoima­hallinnon tuis­sa ei ole mitään kan­nustin­ta. Olit­pa kuntout­tavas­sa työ­toimin­nas­sa, työkokeilus­sa, työhar­joit­telus­sa tai työelämä­val­men­nuk­ses­sa, nel­ja tun­tia tai kuusi tun­tia, saat saman kahdek­san euroa päivä. Kuvaavaa on se, että jos olet ensim­mäisen por­taan kuntout­tavas­sa työ­toimin­nas­sa saat myös bus­siko­rtin (kun­tako­htainen), mut­ta kun siir­ryt eteen­päin työelämä­val­men­nuk­seen, kaik­ki säi­lyy muuten ennal­laan, mut­ta bus­siko­rt­ti­ra­hat viedään. Täm­möi­nen kan­nustin. Mik­sei näitä raho­ja voi por­ras­taa. Vaik­ka 6,8,10,12 euroa/pvä kun menet por­taal­la eteen­päin. Tuet ja kus­tan­nuk­set oli­si­vat edelleen pieniä mut­ta pitkäaikaistyöt­tömälle pienikin kannnustin on iso. Tätä asi­aa ei SATA-komitea edes ymmär­rä, mis­tä on kysymys. Jopa osil­la avo­vankilo­jen työn­tek­i­jöil­lä (vangeil­la) on täl­lainen järjestelmä.
    3.) Osa toimeen­tu­lotuen mak­satuk­ses­ta Kela:aan. Se nyt siis uno­hdet­ti­in. Jotkut sosi­aal­i­työn­tek­i­jät ovat toden­neet, että moni­in, monien ongelmi­in herätään juuri tässä perustyössä, toimeen­tu­lon jakamises­sa. Ostataan tart­tua ongelmi­in ajois­sa. Kelan ‘automaat­ti’ ei tunnista(isi) ongelmia — eikä se ole, olisi edes jär­jestelmän tehtävä. Mut­ta pitääkö sit­ten jär­jestelmä rak­en­taa ‘kalli­isti’ 10–20 pros­entin ongel­maisen takia, jot­ka varhaista puut­tumista tarvit­se­vat? Mielestäni edelleen perus­toimeen­tu­lon mak­sami­nen pitäisi hoitaa ‘automaat­tis­es­ti’ ja kek­siä ja miet­tiä mui­ta hälyt­in­jär­jestelmiä, mil­loin huoli herää ja on aika puuttua.
    Sum­ma sum­marum. Minkään­lais­es­ta perus­tu­losta puhumi­nen on ihan turhaa ja tarpee­ton­ta tässä vai­heessa, jos ei perus­toimeen­tu­lotuen siirtämistä Kelaan edes harki­ta. Se nyt olisi ensim­mäi­nen askel.
    Eiköhän tässä tarvi­ta vielä SATA+1 komitea, kun­han nykyisen talousti­lanteen savu on laskeu­tunut. Mut­ta kuka on se yksi?

  15. Lähipi­iris­sä ole­va, viime lamana kaatunut yrit­täjä valaisi sel­l­ais­es­ta pikku kan­nustin­loukus­ta nimeltään ulosot­to. Käytän­nössä ulosot­to ei ota huomioon lainkaan asumisku­lu­ja ja suo­jao­su­us ei jätä mitään mah­dol­lisu­ut­ta perus­toi­men­tu­loon. Tämä taas johtaa siihen mielipuolisu­u­teen, että työtön nos­taa samaan aikaan kun­nan toi­men­tu­lo­tukea, kun rahoit­ta ensisi­jaisil­la avus­tuk­sil­la (mm työt­tömyysko­r­vaus) uloso­ton kaut­ta monikansal­lisia per­in­täy­htiöitä. Asian järkiperäistämistä on vas­tus­tanut ko. etu­jär­jestö­jen vah­va lob­by; on parem­pi lait­taa kun­nat mak­samaan uloso­tot kuin rohkaista velalli­nen töihin.

  16. az, asumus­tu­ki tasaa ne asumiskus­tan­nusten erot.

    Ric­ca­do on täysin oike­as­sa toimeen­tu­lotues­ta Kelalle, lisään myös että vas­taaval­la perus­teel­la kuin mil­lä sitä vas­tuste­taan pitäisi siirtää sairasko­r­vauk­set sos­su­un. Ikäänkuin se että ihmi­nen hakee toimeen­tu­lo­tukea on jotenkin suurem­pi ris­ki-indikaat­toori kuin se että ihmi­nen hakee mielenterveyskuntoutukseen.

    Viitatet Maikkarin uutisi­in, sitä siir­toa vas­tus­taa ilmeis­es­ti vain työ­markki­na­jär­jestöt. Mik­si niil­lä on mitään sanan­val­taa toimeentulotuessa?

    Ei tälle ole mitään tekemistä enää argu­ment­tien kanssa, pieniäkin päivän­selviä kor­jauk­sia vas­tuste­taan mielipuolisin perustein, eli kysymys aset­tuu väk­isinkin (enkä pidä tästä johtopäätök­ses­tä) niin että miten työ­markki­na­jär­jestöiltä saadaan vietyä val­ta pois? Loimaan kas­sa on ratkaisu SAK:n kohdal­la, mut­ta mites EK?

  17. Nim­imerkille Pekka. Esitin ihmette­lyni sen joh­dos­ta, että työt­tömille on tar­jol­la edullisem­paa asum­ista parem­mil­ta paikoil­ta, kuin mata­la­palkkaisten töi­den tek­i­jöille. Tähän “Pekka” tiedusteli, että mis­sä niiden työt­tömien sit­ten pitäisi asua. Miten olisi vaikka­pa siel­lä, mis­sä ne mata­la­palkkaisten töi­den tek­i­jät nykyään asuvat?

    Tois­tan edelleenkin kysymyk­seni Osmolle, mikäli työtön pystyy ylläpitämään elin­ta­soa, jota mata­la­palkkaisel­la työl­lä ei kykene ylläpitämään, eikö olisi korkea aika laskea työt­tömän elin­ta­soa. Tämä on ain­oa vai­h­toe­hto, mikäli mata­la­palkkaisten ihmis­ten elin­ta­soa ei voi­da korot­taa, ja työn­tekoa halu­taan kannustaan.

    Nim­imerkille “az”. Oletko todel­lakin sitä mieltä, että mikäli työtön sat­tuisi tien­aa­maan vähem­män kuin köy­him­mät työtätekevät, “palat­taisi­in hyv­in­voin­ti­val­tios­ta suuri askel kohden 1800-luvun luokka-kapitalismia”?

  18. Jari Mus­to­nen, älä viit­si vääristää keskustelua tuol­laisel­la liioit­telul­la. Mata­la­palkkaisen työn houkut­tele­vu­ut­ta tulee eri tavoin lisätä jouten oloon ver­rat­tuna. Tämä ei tarkoi­ta, että tulisi tehdä se taval­la, jos­sa (useim­miten vas­ten tah­toaan) työt­tömik­si joutu­vat jou­tu­isi­vat muut­ta­maan pois kotoaan ellei heti pian löy­dy uut­ta työ­paikkaa, ja jos­sa asuinalueet ja asuinkun­nat rupeaisi­vat yhä enenevästi jakau­tu­maan tulota­son ja työl­lisyysstatuk­sen mukaisesti.

    tpyy­lu­o­ma, en nyt ymmärtänyt huo­mau­tuk­sesi point­tia. Juuri tuon takia on mielestäni tärkeää pitää kiin­ni nykyisen­lais­es­ta ja suu­ruis­es­ta asumistukijärjestelmästä.

  19. I
    Jos työtön yksinelävä saa net­tona n. 850 e käteen­sä ( = asum­is­tu­ki + työ­markki­natu­ki + toimeen­tu­lo­tu­ki), niin mik­si tämä työtön yksinelävä lähtisi tavoit­tel­maan n. 1000 euron brut­toa uhraa­mal­la vapaa-aikansa saadak­seen taas tuon saman 850 euron neton kouraansa.

    II
    Per­heen äiti on työtön. Iskä tien­aa 2500 e per­heelleen net­tona. Per­he ei saa toimeen­tu­lo­tukea eikä muitakaan tukia, kos­ka iskän net­toan­siot ovat liian suuret, että per­he ei saa sos­sus­ta toimeentulotukea.

    Kan­nat­taisiko (tapauk­ses­sa II) äiskän lähteä ns. työkkärin työt­tömyys­töi­hin, kun äiskä liki nol­la työl­lään, men­emäl­lä nol­latyöhön kar­tut­taisi per­heen ansioi­ta n. (1000 euroa — verot) / kk.

    Siis, per­heel­lisen kan­nat­taa aina lähteä nol­latyöhön jos las­kee, että 8 tun­tia nol­latyössä on hin­tansa väärt­ti = 1000 e — verot.

    Per­heet­tömän taaskaan ei kan­na­ta kat­soa työtä “edes pitkäl­lä kepil­lä” edelleenkään.

  20. Yritän selit­tää tätä nyt itsel­leni. Jos toimeen­tu­lo­tu­ki siir­retäisi­in sel­l­aise­naan KELAlle, byrokra­tia saat­taisi vähetä, mut­ta uusia kanustin­loukku­ja saat­taisi syntyä.

    Idea: kun­nat huole­hti­vat alle 25-vuo­ti­aista. Sil­loin kun­nal­la on oikea inseti­ivi huole­htia esim. perusk­oulus­ta, ammat­tik­ouluista jne.

    Tämä idea on vapaasti jatko­jalostet­tavis­sa, nyt tun­tuu siltä, että nau­ti­tut kon­jak­it (jalovi­inat) aiheut­ta­vat tylsistymistä.

    Touko Met­ti­nen

    1. Insen­ti­ivi säi­lyy samana. Vaik­ka Kela huole­htii toimeen­tu­lotuen mak­sat­tamis­es­ta, rahat tule­vat nykyiseen tapaan puolek­si kunnal­ta ja puolek­si valtiolta.

  21. Juk­ka Siren:

    EI kansalais­pal­ka­lle.

    KYLLÄ negati­iviselle tuloverolle. Viisaasti sovellettuna.

    Ero on enem­män kuin pelkästään semanttinen.

    Negati­ivi­nen tulovero ei edel­lytä tasavero­pros­ent­tia “saranako­hdan” yli menevistä tuloista, kuten usein ainakin implisi­it­tis­es­ti väitetään. 

    Miten niin ero ei ole pelkästään semanttinen? 

    Voitko kuvail­la negati­ivisen tulo­varon mallin, jos­sa omien brut­to­tu­lo­jen ja käteen jäävän net­to­tu­lon väli­nen funk­tio ei ole ident­tisenä muo­dostet­tavis­sa myös kansalais­palkan ja aina posi­ti­ivisen vero­pros­entin yhdistelmänä?

  22. Mik­si vasem­mis­toa ei ole kiin­nos­tanut pelkän perus­tur­van korotus? 

    Kysyin Arhin­mäeltä sähkö­pos­til­la perus­tur­van ja ansiosi­don­naisen päivära­han kytkök­ses­tä toisi­in­sa. Arhin­mä­ki: “On puhut­tu työ­markki­nat­uen ja ansiopäivära­han “kytkyn” purkamis­es­ta. Se on pro­pa­gan­dis­tista. Ensinkään täl­laista “kytkyä” ei suo­raan ole.”

    http://jormanordlin.com/admin/miksi-vasemmistoa-ei-ole-kiinnostanut-pelkaen-perusturvan-korotus.html

  23. “niin mik­si tämä työtön yksinelävä lähtisi tavoit­tele­maan n. 1000 euroa brut­toa uhraa­mal­la vapaa-aikansa saadak­seen taas tuon saman 850 euroa neton kouraansa.”

    1.Työpaikan luomi­nen Suomes­sa vaatii 100000 euron investoin­nit. Mik­si joku lähtisi investoimaan työ­paikkaan, jon­ka tuot­to jäisi pienem­mäk­si kuin palkkaa­mal­la täysin tuot­ta­va henkilö työhön ?
    Kun las­ke­taan työ­paikan käyt­töku­lut pois­tot, korot ja hoito­vaa­timuk­set niin saadaan tulok­sek­si, että ihmisen pitää tuot­taa 85000 euroa vuodessa työllään.

    2. Pieni­palkkainen työ ei juurikan lisää bkt:ta, noiden 200000 työ­markki­nat­uel­la pyörivän työll­sitämine tuot­taa vain n 0,5 % lisää bkt:ta, mut­ta sen hallinnoin­tiku­lut ovat todenäköis­es­ti paljon yli tuon tuoton.
    Aikoinaan 70-luvul­la ihmisiä vielä työl­lis­tet­ti­in pakko­työhön siirtotyömaille.
    Sil­loin kulut ja tuo­tot oli­vat selvästi näkyvis­sä ja noista pakkotöistä luovut­ti­i­in niiden kalleu­den ja tuot­ta­mat­to­muu­den vuoksi.

  24. Ei asum­ista kan­na­ta tukea, kos­ka se johtaa liial­liseen asumiseen ja taloudel­liseen tehottomuuteen.

  25. Jos työtön ei pysty laske­maan, mitä keikkatyön vas­taan­ot­ta­mi­nen hänelle merk­it­see, hän jät­tää keikan var­muu­den vuok­si vas­taan­ot­ta­mat­ta, vaik­ka vas­taan­ot­ta­mi­nen olisi todel­lisu­udessa kannattanut.

    Erit­täin tärkeä point­ti. Itse saan jatku­vasti vakuutel­la opiske­li­jakavere­i­ta siitä, että usein on ihan fik­sua tien­ata yli vapaan tulon rajankin, huoli­mat­ta opin­totuen mene­tyk­ses­tä net­to­tu­lot useim­miten nou­se­vat (johtuen tulo­rajo­jen por­raste­tus­ta luon­teesta näin ei toki aina ole). Moni jät­tää työ­nan­ta­jan tar­joa­mat lisä­tun­nit otta­mat­ta kun pelkää että net­to­tu­lot laske­vat, vaik­ka useim­miten näin ei käy.

    Perus­tu­lon paras puoli on ehdot­tomasti äärim­mäi­nen selkeys: jokainen tien­at­tu euro lisää aina käteen jäävää osu­ut­ta ja tark­ka sum­makin on varsin help­po laskea. Vaik­ka net­to­vaiku­tuk­sil­taan suun­nilleen vas­taa­van tulok­sen voisi saa­da muil­lakin tavoin, käytän­nössä mon­imutkaisem­mis­sa malleis­sa ihmiset eivät aina osaa ynnäil­lä itse mil­loin työn­teko kan­nat­taa ja mil­loin ei ja useim­miten sil­loin toim­i­taan kon­ser­vati­ivis­es­ti eli työtön ei ota työtä vas­taan jne.

  26. Nim­imerk­ki “az”. Esitin aivan rel­e­van­tin pointin. Voit toki jät­tää vas­taa­mat­ta siihen, tai sit­ten tyy­tyä julis­ta­maan mielet­tömiä dysto­pi­oi­ta “1800-luvun luok­ka-kap­i­tal­is­mista” ja siitä kun “työt­tömik­si joutu­vat jou­tu­isi­vat muut­ta­maan pois kotoaan ellei heti pian löy­dy uut­ta työ­paikkaa”. Mikäli tyy­dyt jälkim­mäiseen, et kuitenkaan voi syyt­tää mui­ta “liioit­telus­ta”.

    “Kan­nusti­non­gel­ma” tarkoit­taa suomen kielel­lä sitä, että työtön kyke­nee naut­ti­maan elin­ta­sos­ta, johon hän ei yllä työtä tekemäl­lä. Jos ja kun tätä pide­tään ongel­mallise­na, sille pitää tehdä jotakin. Jos ja kun val­tion kas­sas­sa ei ole lisää rahaa jaet­tavak­si, “kan­nusti­non­gel­man” voi pois­taa vain avus­tuk­sia vähen­tämäl­lä. Kuten Osmo sanoi, helpoin tie tähän on asum­is­tuki­in puut­tumi­nen. Pidän tätä aivan käypänä vai­h­toe­htona, mikäli ain­oa vas­ta-argu­ment­ti on “1800-luvun luokka-kapitalismi”.

    Hyv­in­voin­tipalveluista joudu­taan tuo­ta pikaa tin­kimään, kun Mat­ti Van­hasen otta­mat lainat lankea­vat mak­set­tavak­si. Kun näitä vaikei­ta val­in­to­ja tehdään, näen mielu­um­min sosi­aalipum­mien muut­ta­van halvem­mille seuduille, kuin esimerkik­si ter­vey­den­huol­losta tin­kimistä. Ei kaupungis­sa asum­i­nen ole mikään perusoikeus.

    Muuten, mikäli asumisku­lut ovat asumiskeskuk­sis­sa kestämät­tömät, eikö tilanteeseen voisi vaikut­taa kaavoituspolitiikalla?

  27. Tuos­sa aiem­min tpyy­lu­o­ma epäili, että toimeen­tu­lotuen Kelalle siirtämistä vas­tu­isi­vat vain työ­markki­na­jär­jestöt. Jos maail­mankir­jat eivät ole men­neet sekaisin on tässä joukos­sa ollut myös Kokoomus per­in­teitään kun­nioit­taen. Osmo var­maankin voi vahvis­taa asian.

  28. ‘Tavalli­nen teknikko’ löysi tosi­aan ‘por­saan­reiän’, jos­sa palkkatu­ki toimii. Kun puoliso on hyvis­sä töis­sä ja toinen työtön. Eli pien­estä palka­s­ta on todel­lista hyö­tyä. Miten täl­lainen on päässyt tapah­tu­maan? Tämäkin hyö­ty kuitenkin siis osit­tain pois­tuu tule­vaisu­udessa (?) kun puoli­son tulot eivät vaiku­ta työt­tömyys­tur­vaan (siis pois­luet­tuna ansiosi­don­nainen, joka toimii jo nyt). Eli puoli­son työt­tömyyskin ‘kan­nat­taa’. Hyvä kuitenkin niin.
    Jotenkin näis­sä keskusteluis­sa on uno­htunut olen­nainen, kun esimerkik­si ollaan sitä mieltä, että jos mata­la­palkkatyöl­lä päästään melkein samaan kuin perus­tu­il­la, niin perus­tukia on alennettava.
    Olen­naista olisi kysyä mikä on riit­tävä perus­tur­va, joka kaikille olisi taat­ta­va? Miä oikea min­imi­palk­ka? Mik­si viime­si­jais­es­ta toimeen­tu­lotues­ta on tul­lut esimerkik­si työt­tömille nor­mi eikä poikkeus? Kun asia on näin, se pitäisi voi­da myös tun­nus­taa. Pelkäl­lä työt­tömyys­tur­val­la ei pär­jää kukaan pitkään. Mik­sei asioista voi­da puhua niiden oikeil­la nimillä?
    Eri­lai­sista mak­su­por­taista ja pro­gres­sioista johtuen tun­tuu siltä, että lap­siper­heessä tulo­jen lisään­tymi­nen alkaa tun­tua vas­ta tulo­jen läh­estyessä kes­imääräistä tulota­soa. Tosin täy­tyy tode­ta, että elin­ta­so on täl­löin kuitenkin usein yksinelävää monion­gel­maista korkeampi. Jos joku heitä kade­htii, ryhtyköön sellaiseksi.

  29. Minkä takia pieni­palkkaista työtä teke­vien ihmis­ten esimiehet ja yri­tys­ten johta­jat eivät ole samas­sa suh­teessa myös pienipalkkaisia.Voitaisiinko sieltä ottaa varat joil­la kor­jat­taisi­in pien­i­t­u­lois­t­en ase­maa, ettei tarvit­sisi men­nä veron­mak­sajien kukkarolle?

  30. Perus­tu­lo taitaa ikävä kyl­lä olla toteut­tamiskelpoinen vain, jos se ei haise, mais­tu eikä näytä perus­tu­lol­ta. En myöskään aivan ymmärtänyt, mikä on se per­stu­losta “kehit­tyneem­pi” ver­sio, ja mikä muu kuin semant­ti­nen ja byrokraat­ti­nen ero on perus­tu­lon ja negati­ivisen tuloveron välillä.

    Kun taloudelli­nen tilanne helpot­taa, tulisi asum­is­tukea paran­taa niin, että se tuk­isi myös pieni­palkkaisten asum­ista, kuten se teki vielä 20 vuot­ta sitten.

    Mainio eufemis­mi. Suomek­si kun tuo taitaa tarkoit­taa, että asum­is­tu­ki pitäisi pois­taa, ja että pieni­palkkaista työtä pitäisi sub­ven­toi­da jonkun­laisel­la perus­tu­lo­ma­llil­la. Tai en ainakaan pikaises­ti kek­si mui­ta tapo­ja tuo­hon tavoit­teeseen pääsemiseksi.

    Use­at kir­joit­ta­jat ovat olleet kovin huolis­saan siitä, että perus­tu­lo ilman asum­is­tukea aiheut­taa seg­re­gaa­tio­ta. Tässä huo­lessa on kak­si hie­man kum­mallista asiaa.

    Ensin­näkin, yhteiskun­ta on jo nyt hyvin seg­re­goitunut. Ei jakomäistä ja wes­t­en­deistä täl­läkään het­kel­lä hyväl­lä tah­dol­lakaan saa saman sosioekonomisen luokan ihmisiä ulos. Mitä kauheaa tapah­tuu jos jakomäet siir­tyvät kehä kol­mosen taakse? Fyysi­nen väli­mat­ka wes­t­en­di­en ja jakomäkien välil­lä vähän kas­vaa, mut­ta sosioekonomi­nen etäisyys ei juuri enää voi kas­vaa, ja se on se, mil­lä on väliä. 

    Toisek­si, asum­istuet ovat merkit­tävä tek­i­jä sille, että asumiskus­tan­nusten erot ovat suuret kasvukeskusten ja “maaseudun” välil­lä. Jos asum­is­tu­ista päästään eroon, hin­taerot pienenevät, ja tämä seg­re­gaa­tion paine piene­nee nykyisestä.

    Ja lopuk­si, nyky­isil­läkään hin­noil­la ei tarvitse men­nä kohtu­ullisen pääkaupunkieudun työssäkäyn­tialueen ulkop­uolelle, jot­ta saavut­taa “maaseudun” hintatason.

  31. az, jos perustuet kor­vaa asum­istuen niin mainit­se­masi ongel­ma on toki ole­mas­sa, minus­ta vaan kukaan ei ole ehdot­tanut sel­l­aista tukea. Sinän­sä mata­la­palkkatöitä tarvit­taisi­in nimeno­maan syr­jäseuduil­la, jos mata­lampi palkkata­so kom­pen­soisi sijain­nin hait­to­ja niin niille syn­ty­isi enem­män työ­paikko­ja… Mut­ta kun meil­lä on yksi iso puolue, ja mon­ta hen­gen­heimo­laista muis­sa, joiden­ka ajat­telun perus­pi­lare­i­ta on että oikeasti sijain­nil­ta ei ole väliä, ja syr­jäseu­tu­jen työl­lisyy­den ongel­mat ovat ihan vaan poli­it­tis­ten keskit­tämis­päätösten tulosta.

    Osmo kiroaa pos­su­jen yhtey­dessä, että siihen löy­tyy kyl­lä rahaa, mut­tei tukien nos­toon. Olen eri mieltä, tukien nos­toon ei ole halua. Ongel­ma on tyh­myys, ei köy­hyys. Case puoli­son tulo­hark­in­ta työvoimatuessa:

    Jos­sain OECD:n papruis­sa lukee että means test­ing työt­tömyysko­r­vauk­sille on hyvä asia, ja peruste­lut ei ole ceteris paribus edes ihan huonot. EK-pil­vessä se siis näyt­tää tuol­ta. Ja näin on jos on sel­l­ainen jär­jestelmä mis­sä ei ole mui­ta kuin työt­tömyysko­r­vauk­sia. Ja meil­lä Suomes­sa ei ole. Kun työt­tömyys­tu­ki tarve­harkin­nal­la pois­te­taan työt­tömältä rou­val­ta miehen tulo­jen takia, niin käy hel­posti niin että ote­taan avio­ero ja vaimo muut­taa omaan asun­toon. Lapset usein myös “muut­taa” mukana. Tämän jäl­keen vaimo saa ainakin asum­is­tukea ja toimeen­tu­lo­tukea, eli mak­saa val­ti­olle jokusen ker­ran enem­män kuin työmarkkinatuki.

    Meil­lä ei ole varaa täl­laisi­in säästöihin.

  32. Puh­taasti yleisel­lä tasol­la esi­in­tyn­nee ide­ol­o­gisia asen­nenon­gelmia. Vasem­mis­to ei halua uskoa että fat­tan asi­akkaat eivät ole aina pul­mu­sia. Oikeis­ton päähän­pint­tymä vuorostaan on , että kur­jis­ta­mal­la fat­tan asi­akkaat kor­vaus­ta­soa alen­ta­mal­la jotenkin asi­at paranevat.

    Tan­skas­sa ide­ol­o­giset nil­viäiset on jotenkin onnis­tut­tu kampit­ta­maan. Tan­skas­sa sosi­aal­i­tur­va pan­naan poik­ki halut­tomil­ta , mut­ta tieto­jeni mukaan maas­sa on kuitenkin Suomea korkeampi sosi­aal­i­tur­van taso.

    Kär­jistyk­senä Tan­skaa voisi kuvail­la siten , että Suomea korkeampi sosi­aal­i­tur­van taso pan­naan Suomea herkem­min poikki.

  33. “Kär­jistyk­senä Tan­skaa voisi kuvail­la siten , että Suomea korkeampi sosi­aal­i­tur­van taso pan­naan Suomea herkem­min poikki.”

    No ei sitä siel­läkään poik­ki pan­na, vaan alennetaan.
    Tan­s­ka kopi­oi 90-luvun alus­sa Suomen mallin eli yli puoli vuot­ta työt­tömänä ollut työl­lis­tetään julkiselle sek­to­rille. Niin­pä Tan­skan julkisel­la sek­to­ril­la on noin 200000 työn­tek­i­jää enem­män kuin Suomessa.
    Mainit­takoon, että kun Suo­mi 80-luvul­la otti velvoite­työn käyt­töön niin työt­tömyysaste las­ki 2 %:iin ja työl­lisyysaste nousi 75 %:iin. Suo­mi luopui velvoite­työstä Ahon/Viinasen toimes­ta eikä nyky­isil­lä mentelin­mil­lä em työl­lisyysastet­ta saavuteta.
    Nämä velvoite­työt oli­vat Suomessa/ovat Tan­skas­sa oikei­ta työ­suhtei­ta, ei por­var­i­hal­li­tuk­sen tar­joamia orjatöitä.
    Tan­s­ka otti käyt­töön myös kak­sikan­ta­sopimisen eli työelämän sään­nöistä sopi­vat työantajat/työntekijät keskenään

  34. Turhaan Osmo alit­telee epäon­nis­tu­mis­taa, sen ver­ran epäre­al­is­tisia hänen tavoit­teen­sa ovat.
    Itse asi­as­sa hänkin on juut­tunut omi­in ajatuk­si­in­sa eikä ilman uud­is­tu­mista ole mah­dol­lista saa­da mitään aikaiseksi.
    Osmon pitäisi muis­taa Paasikiv­en varsin hyvän viisauden: ” Tsi­a­sioiden tun­nus­t­a­mi­nen in viisauden alku”
    Itse asi­as­sa työ­markki­nat­uen tai muun perus­tur­van korot­ta­mi­nen ei auta köy­himpiä, kos­ka koro­tus leikkaa mui­ta tukia.
    Toisaal­ta ansiosi­don­naise­ta hyö­tyvät eniten julkisen sek­torin pieni­palkkaiset koulute­tut naiset, sil­lä he tekevät eniten pätkätöitä ja sen ver­ran pitkää pätkää, että saa­vat ansiosi­don­naista toistuvasti.

    Eli enpä usko, että vihrei­den kan­nat­ta­jakun­nas­sakaan Osmon ajatuk­sille löy­tyy kauheasti tukea elleivät aivan hölmöjä ole ja proba­gan­dan vietävissä

  35. az: “…Kat­ta­va asum­is­tu­ki on yksi hyv­in­voin­ti­val­tion keskeisiä välineitä kamp­pail­la sosi­aal­ista segregaatiota…”

    Asumisen tukem­i­nen on yksi hyv­in­voin­ti­val­tion suurimpia hölmöyk­siä. 😀 Tuet menevät lyhen­tämt­töminä hin­toi­hin, joten niistä ei ole hyö­tyä kuin raken­nus­li­ikkeille ja jonkin ver­ran asun­to­jen omistajille.

    Tuki on yhtä vahin­gol­lista, mak­se­taan se vuokra- tai omis­tusau­jalle tai ken­ties taloy­htiölle. Kos­ka tuen saa­ja ei hyödy tues­ta, on pääsään­töis­es­ti lopetet­ta­va kaik­ki asumisen tukem­i­nen. Mitä taas hyv­in­voin­ti­val­tioon tulee, täy­tyy samal­la miet­tiä muu­ta­man eri­ty­is­ryh­män, kuten vam­mais­ten, asumisen rahoitus.

  36. Tässä pohd­in­to­ja kansalais­palkan ja negati­ivisen tuloveron ei-semant­ti­sista eroista.

    Kansalais­palk­ka tulisi kaikille ja verotet­taisi­in takaisin pois hyvä­tu­loisil­ta. Näin ainakin san­o­taan. Se on kuitenkin hyvin para­metri­herkkä viritys.
    Tietysti negati­ivi­nen tuloverokin on sitä. Mutta:

    Tulisiko kansalais­palk­ka kaikille, vau­vas­ta vaari­in vai esim. kaikille yli 18-vuo­taille? Tai vaik­ka 18 mut­ta ei 65-vuotiaille? 

    Negati­ivi­nen tulovero olisi helpom­pi kohdis­taa kaikille heille ja juuri vain heille, jot­ka joko tek­i­sivät töitä kun saisi­vat tai sit­ten jotain muu­ta hyödyllistä.
    Myös itsenäisille 17 ‑vuo­ti­aille ja osit­taista yrit­täjän­toim­intaa jatkav­ille 70-vuotiaille. 

    Ja esimerkik­si pääo­mat­u­lot on kai helpom­pi ottaa huomioon kun kat­so­taan oikeasti veroil­moituk­sia ja niihin elämän­ti­lanteen muuttues­sa tehtyjä täy­den­nyk­siä. Eikä vain lähetetä tasara­haa kaikille. 

    Muutenkin se mah­dol­lis­taisi helpom­man tuen­saa­jien tilanteen kontrollin
    (Mikä tiukkapipoinen ilmaisu, Foucault’nsa luke­neet var­maan pahek­su­vat joukolla…mutta en kek­si nyt parem­paakaan). Olisi helpom­pi pitää aktivoin­ti­toimet käynnissä. 

    Negati­ivi­nen tulovero olisi myös helpom­pi kohdis­taa todel­la tarvit­seville mon­imuo­tois­es­ti, esimerkik­si ”vai­h­toe­htoiseen”, vähä­tuot­toiseen maalla/saaristossa asumiseen, kun aidosti tapaus ker­ral­laan kat­sot­taisi­in kaik­ki todel­liset tulot, myös yrittäjätulo.

    OK, arvaan ennal­ta kom­men­tit että teo­ri­as­sa myös kansalais­palkan kanssa voi menetel­lä noin. Mut­ta se on teo­ria se. Käytän­nössä uskoisin muun muas­sa työkkärei­den ja sosi­aal­i­toimis­to­jen pitävän negati­ivis­es­ta tuloveros­ta enem­män kuin kansalais­palka­s­ta. Kaik­ki tieto- ja seu­ran­ta­jär­jestelmät on helpom­pi virit­tää sille. Uskonasi­a­han tämä on kun ei ole tutkittu. 

    Negati­ivisen tuloveron suurin hait­ta­puoli kai on, että se edel­lyt­täisi jonk­i­nasteista paperiso­taa jon­ka elämän­ti­lanteen nopeis­sa muu­tok­sis­sa pitäisi olla sala­ma­so­taa, jot­ta saa­jalle ei ehtisi tul­la nälkä. Mut­ta nyky­isin ovat vero­pros­ent­timuu­tok­set muutenkin hyvin jous­tavia ja nopeita.

    Lopuk­si: negati­ivi­nen tulovero ei herät­täisi monis­sa saman­laista pelkoa yhtäältä ansiosi­don­naisen ja muunkin sosi­aal­i­tur­van alasajos­ta kuin kansalais­palk­ka, ja toisaal­ta epäilystä kansalais­palkan demor­al­isoivas­ta vaikutuksesta.
    Tässä kohtaa huo­maan minus­sakin asu­van pienen Jurnustrumffin:/

    Lop­pu­jen lopuk­si negati­ivi­nen tulovero ja Liisa Jaakon­saaren jo 90-luvul­la ehdot­ta­ma aktivoin­ti­tu­ki tai –palk­ka tai mikä se nyt olikaan, ja myös tääl­läkin esitel­ty Tan­skan malli oli­si­vat lop­ul­ta aika lähel­lä toisi­aan. Niistä saisi ehkä jonkin­laisen kaikille kel­paa­van yhdistelmän.

  37. En tien­nytkään, että Soin­in­vaara on kiin­nos­tunut paran­ta­maan köy­hien tilan­net­ta. Itselle kun on jäänyt täysin päin­vas­tainen kuva.
    Mik­si ihmeessä tässä maas­sa suurin osa eri­lai­sista yhteiskun­nan tuista menee hyväo­sais­ten tasku­un, jot­ka niitä eivät sinäl­lään edes tarvit­sisi. Sit­ten mietitään, että annetaanko sille köy­hälle 415 vai 430 €/kk. Oman käsi­tyk­sen mukaan oikeu­den­mukaisu­ut­ta edis­tet­täisi­in parhait­en purka­mal­la koko sosi­aal­i­tur­va­jär­jestelmä pois. Sys­tee­mi on viritet­ty lähin­nä sel­l­ais­es­ta lähtöko­hdas­ta, että köy­hä on aina vilpilli­nen ja sitä pitää kaikin mah­dol­lisin keinoin pyrk­iä valvo­maan. Hyväo­saiselle tuet tulee kuin man­ulle illalli­nen, eikä niihin liity minkään­laisia velvotteita.

  38. Liian van­ha:
    ***No ei sitä siel­läkään poik­ki pan­na, vaan alennetaan.***

    Käsit­tääk­seni kir­joitin kyl­lä juuri näin :
    +++Tan­skaa voisi kuvail­la siten , että Suomea korkeampi sosi­aal­i­tur­van taso pan­naan Suomea herkem­min poikki.+++

  39. Eikös sosi­aal­i­tur­vau­ud­is­tuk­sen alku­peräi­nen lähtöko­h­ta ollut jäl­keen­jääneen perus­tur­van saat­ta­mi­nen ajan tasalle, eikä suinkaan se, että työt­tömien ase­maa paran­net­taisi­in työssäkäyvien kus­tan­nuk­sel­la. Nyt todel­lisu­ut­ta on se, että moni perus­tur­van varas­sa ole­va työtön paikkailee tätä jäl­keen­jääneisyyt­tä käymäl­lä ruoka­jonois­sa ja hake­mal­la toimeen­tu­lo­tukea, jol­loin toimeen­tu­lo­tu­ki on muo­dos­tunut ensisi­jaisek­si ja pysyväis­lu­on­teisek­si tukimuodok­si, mikä on vas­toin tämän tuen käyttötarkoitusta.

    Tavalli­nen teknikko kirjoitti
    “I Jos työtön yksinelävä saa net­tona n. 850 e käteen­sä ( = asum­is­tu­ki + työ­markki­natu­ki + toimeen­tu­lo­tu­ki), niin mik­si tämä työtön yksinelävä lähtisi tavoit­tel­maan n. 1000 euron brut­toa uhraa­mal­la vapaa-aikansa saadak­seen taas tuon saman 850 euron neton kouraansa.”

    1000€ bru­tol­la saa asum­istuen ja jää toimeen­tu­lotuen hakem­i­nen pois ja työkkäri­lap­pu­jenkin täyt­te­ly pois­tuu. Noin pienel­lä pal­ka­lla työsken­te­ly olisi osa-aikaista työtä.

    Nyt tässä Tavalli­nen teknikko ei ihan ymmär­rä, miten toimeen­tu­lo­tu­ki eroaa työ­markki­nat­ues­ta ja on läht­enyt vain suo­raan laske­maan niitä yhteen, mikä luo väärän kuvan tilanteesta. Pelkästään jo se on iso kan­nus­ta­va tek­i­jä, kun nykyisen­laisen toimeen­tu­lotuen hakem­i­nen jää kokon­aan pois.

    1000€:n palk­ka olisi tur­va­tumpi tulo­muo­to, kuin sel­l­ainen tulo­muo­to, jos­sa yht­enä ele­ment­tinä on toimeen­tu­lo­tu­ki, jon­ka myön­tämiskäytän­nöt ovat osoit­tau­tuneet mieli­v­al­taisik­si ja jon­ka hakem­i­nen on mon­imutkaista ja paljon työlääm­pää, kuin työkkäri­lap­pu­jen täyt­te­ly, joten on paljon kan­nus­tavam­paa men­nä täl­lä maini­t­ul­la pal­ka­lla töihin.

    Niis­sä tapauk­sis­sa jois­sa toimeen­tu­lo­tu­ki muo­dos­tuu pysyväis­lu­on­teisek­si tulok­si, eikä ole halua työn­tekoon, vaik­ka mah­dol­lisu­uskin tar­jou­tu­isi, kyseessä todel­lisu­udessa on muut ongel­mat, eivätkä täl­laiset henkilöt ole käytän­nössä työkyky­isiä, eikä hei­dän paikkansa oikeas­t­aan ole työvoima­toimis­ton asi­akkaina. He ovat todel­lisu­udessa jo työ­markki­noil­ta syrjäytyneet.

  40. Keskustelin tämän Osmon blogikir­joituk­sen joh­dos­ta erään palkkaute­tus­sa työhar­joit­telus­sa ole­van kanssa, joka on ollut töis­sä, sen jäl­keen ansiosi­don­naisel­la päivära­hal­la ja sen jäl­keen työmarkkinatuella.

    Tässä käytän­nön esimerk­ki miten esimerkik­si käytän­nössä palkkat­uet­tu työhar­joit­telu on kannustanut.

    Ansiosi­don­nainen oli vähän yli 1200€. Sitä ennen töis­sä kuukausi­palk­ka oli noin 3000€. Työ­markki­natu­ki on 25,63€/pv.

    Palkkat­uet­tu työhar­joit­telu osa-aikaise­na 30h/vko palk­ka brut­tona 1227€.

    Tämä palk­ka on pieni, mut­ta kuten näette tulot ovat suurem­mat ver­rat­tuna työ­markki­natu­keen. Eli tässä selvästi työn­teko kannattaa.

    Yleis­es­ti ottaen näistä työvoima­palveluista, niin esimerkik­si kuntout­ta­van työ­toimin­nan ja työkokeilun tarkoi­tus on muu kuin väl­itön työl­listämi­nen. Työhar­joit­telun ja työelämä­val­men­nuk­sen tarkoi­tus on työl­listämi­nen, tai työ­paikan saamisen edis­tämi­nen. Ne ovat tarkoitet­tu lyhy­taikaisik­si toimen­piteik­si, joten siihen näh­den niiden ketjut­ta­mi­nen ei vas­taa tarkoi­tus­ta. Eli ongel­ma on muual­la, se on siinä, että näitä käytetään nyt väärin, kun ei muu­takaan vai­h­toe­htoa ole tarjolla.

    Sata-komitean olisi pitänyt tehdä esi­tyk­siä, jois­sa tehdään taloudel­lis­es­ti sitä kan­nat­tavam­mak­si miten ede­tään työllistämispolulla.

    Nyt on käynyt niin, että palkkat­ue­tus­ta työvoimas­ta on tul­lut julkisen sek­torin ja kol­man­nen sek­torin hal­patyövoimaa, kun alun­perin ideana oli, että palkkat­uel­la aje­taan henkilö yri­tyk­seen sisään pienin kus­tan­nuksin, jot­ta pienen­net­täisi­in pitkäaikaistyöt­tömän, tai vajaakun­toisen rekrytointiriskiä.

    Palkkat­ue­tus­ta työstä työl­listymisas­te on pyörinyt use­an vuo­den ajan kol­menkymme­nen ja neljänkymme­nen pros­entin välil­lä. Eli se työl­listää huonos­ti, eikä siten vas­taa tarkoi­tus­ta (lähde: TEM:n vaikut­tavu­usti­las­tot). Tässä ei ole nyt kyse lama-ajas­ta, vaan sama tehot­to­muus on vallinnut myös ennen lamaa työvoimapalveluissa.

    Yleis­es­ti ottaen työt­tömien kan­nus­t­a­mi­nen ei saa olla hei­dän tilanteen­sa kur­jis­tamista. Mielestäni perus­tur­van jäl­keen­jääneisyys on oma­l­ta osaltaan vaikut­tanut mm. lap­siköy­hyy­den lisään­tymiseen, köy­hien las­ten van­hem­mista tyyp­il­lis­es­ti toinen tai molem­mat ovat työt­tömänä perus­tur­van varas­sa. Tästäkin syys­tä Sata-komitean nihkeät asen­teet perus­tur­van jäl­keen­jääneisyy­den kor­jaamisek­si, ovat eet­tis­es­ti kyseenalaisia.

    Meil­läpä on hyv­in­voin­tiy­hteiskun­ta hyväl­lä mallillaan.

    Pan­nukakuk­si lässähtänyt Sata-komitean työ.
    Tämän laman aikana huonos­ti hoidet­tu työl­lisyyspoli­ti­ik­ka, jos­ta tuli EU:lta huomautuskin.

    Nyt ker­tau­tuu viime laman ongel­mat ja hyv­in­voin­ti-Suo­mi rapau­tuu entis­es­tään ja kun­nat säästävät lama-aikana kipeästi tarvit­tavista palveluista. Val­tion vel­ka lisään­tyy entis­es­tään. Tätä menoa hyv­in­voin­nistamme jää pelkkä var­jo menneisyyteen.

    Nyt olisi pitänyt luo­da reilusti aikaisem­min kun­nol­la mah­dol­lisuuk­sia työt­tömille opiskelu­un, jot­ta lama-aika olisi men­nyt opiskel­lessa, eikä kortis­tossa ja laman jäl­keen suo­raan työelämään.

    Olisi mie­lenki­in­toista tietää miten esimerkik­si Ruot­si on hoi­tanut vas­taa­vat ongel­mat. Toden­näköis­es­ti ei näin tyh­mästi kuin Suo­mi. Esimerkik­si Ruot­si edel­lisen laman sosi­aalipuolen leikkauk­sia kor­jasi takasin päin ja siten siel­lä lap­siköy­hyys ei ole lisääntynyt.

    Tul­laanko jatkos­sa suo­ma­laista sosi­aal­i­tur­vaa ver­taa­maan entis­ten Itä-blo­gin maisen kanssa?

  41. Jaakkoselle:

    Soin­in­vaaran (ja muiden vihrei­den) aja­ma perus­tu­lo tek­isi juuri sen, mis­tä Jaakko­nen nykysys­teemiä syyt­tää: takaisi sel­l­aiselle parem­man elin­ta­son, joka ei itse jak­sa / pysty otta­maan selvää sosi­aal­i­tur­van viidakosta.

  42. Lin­ja-autot työllistäjiksi.

    Tämän päivän lehdis­tä oli luet­tavis­sa, että työt­tömien “työ­matkat” helpot­tuvat. Että työt­tömän työ­matkan mak­si­mi mat­ka suun­taan­si olisi 80 km ja matkus­tusa­jan mak­si­mi 1,5h suuntaansa.

    Eikö nyt olisi tuhan­nen taalan paik­ka työl­listää työt­tömiä matkus­ta­maan tarpeek­si pitkälle matkalle siten, ja myös työl­listämään lin­ja-autoyrit­täjiä, että kun 80 km työ­matkaa tai 1,5 tun­tia työ­mat­ka-aikaa on täyn­nä suun­taansa, niin työtön vaan painaisi pysähtymis­nap­pia, ja jäisi noille jaloilleen odota­maan paluukyy­tia samoine sään­töi­neen kuin meno­matkallakin oli.

    Tulisi tietenkin olla niin, että matkus­tus­ta työnään tekevät työt­tömät eivät matkaisi lin­ja-autois­sa sil­loin, kun perem­pi väki menee töi­hin ja tulee töistä.

  43. Alle 18-vuo­ti­aalle mak­se­taan jo “kansalais­palkkaa”. Sitä kut­su­taan lap­sil­isäk­si. Jos ihan tarkko­ja ollaan, niin lap­sil­isä menee van­hem­mille, mut­ta hyvä­tu­loiset van­hem­mat mak­sa­vat paljon enem­män vero­ja, mitä lap­sil­isää saavat.

  44. Riitalle:
    Lap­sil­isä juu, mut­ta edel­lisen postauk­seni perusidea oli että
    kaik­ki jot­ka “tekevät jotain”
    ‑17-vuo­ti­aat nörttiyrittäjät
    ‑koton­aan hyvästä syys­tä viihtymät­tömät ja omil­laan pär­jäävät 17-vuo­ti­aat (osit­tain sama jengi:)
    ‑puusepän­hom­mia 5/2/7 tekevät kylien mångsysslaret, jot­ka nyt joutu­vat var­jele­maan (joskus pelkkää kansan)eläkettään
    ‑Thore­aulaiset roman­tikot jot­ka kuitenkaan eivät hienos­tele vaan halu­aisi­vat pitää 10 luo­mu­lam­mas­ta ja joiden lapset siinä sivus­sa pelas­taisi­vat kyläkoulun

    (kek­sikää itse lisää)

    voisi­vat selit­telemät­tä ja omaisi­aan lypsämättä,
    jokaista erisort­tista tuki­markkaa etukä­teen hys­teeris­es­ti laskeskelemat­ta, toteut­taa itseään ilman että he muo­dos­tu­isi­vat valtion/kunnantaloudelle edes sen suu­ruik­sek­si rasit­teek­si kuin nyt.

    Ja kuitenkin ilman wahlroosi­lais-anarko­marko­laisen ton­ni käteen — kän­ni toteen ‑kansalais­palkan haittapuolia.

  45. Ja täy­den­nyk­sek­si vielä edelliseen: 

    Eli se ovet paukkuen alkkiskodista läht­enyt ja omil­laan oikeasti pär­jäävä 17-vuo­tias saisi lap­sil­isään­sä + tämän mallin hänelle suomien tulo­jen ero­tus­ta siihen päälle vas­taa­van summan.

    Okei, useim­mis­sa tapauk­sis­sa tämä on kai läh­es vas­tu­u­ton­ta ja saan huolestuneet van­hem­mat oikeutetusti kimppuuni. 

    Mut­ta eri­lai­sista malleista ja vai­h­toe­hdoista pitää vali­ta se vähiten huono, ja minus­ta neg. tulovero, riit­tävän sol­i­daaris­es­ti (muis­tat­teko sanan?) toteutet­tuna ja eräitä mui­ta tukia säi­lyt­täen ja Tan­skan mallin piirteitä yhdis­täen on se vähiten huono.
    Ja vedin stet­son­ista esimerkkejä:)

    Selvyy­den vuok­si: En itse kuu­lu mihinkään edel­lisen postauk­seni ryh­mistä vaan olen sarkasti­nen protes­tant­ti­nen noske joka pitää Thore­au­ta oman aikansa uuninpankkopoikana.

  46. Suo­ma­lainen uus­lib­er­al­is­mi otti 1990 luvul­la mallia Yhdys­val­loista ja VM:n bud­jet­tipääl­likön punakynä sauhusi. Sosi­aalipuoli nähti­in pelkkänä kulu­na. Kulu­jen tilalle saimme lisää köy­hyyt­tä ja lisää kulu­ja, epä­toivoa ja sosi­aal­isia ongelmia.

    Olen aina luul­lut, että tun­nen Yhdys­val­to­jen sosi­aal­i­tur­van suh­teel­lisen hyvin. Olen­han siel­lä tovin opiskel­lutkin. Mut­ta tuol­la “Antti­la syytää rahaa” — ketjus­sa tör­mäsin Yhdys­val­tain ruokao­hjel­maan, joka oli aivan jotain muu­ta kuin Suomes­sa on osat­tu edes kuvitella.

    Sup­ple­men­tal Nutri­tion Assis­tance Pro­gram (SNAP) toimii sikäläisen Maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iön alaisu­udessa. Ohjel­mas­ta jae­taan 35 miljoon­alle amerikkalaiselle avus­tus­ta yhteen­sä 35 mil­jar­dia dol­lar­ia. Hake­muk­sen voi täyt­tää netis­sä ja raha ladataan maksukortille.

    Suomen sosi­aalipoli­ti­ik­ka toteut­taa edelleen iänaikaista hol­hoavaa huu­to­lais-eetos­ta, kuten aiem­min kir­joitin. Suomes­sa voitaisi­in samal­la taval­la kuin Yhdys­val­lois­sa lada­ta ihmis­ten tarvit­se­ma tuki mak­suko­r­tille eikä juok­sut­taa ja kyykyt­tää ihmisiä virastoissa.

    http://www.fns.usda.gov/FSP/

  47. 1990-luvul­la julk­ista sek­to­ria paisutet­ti­in mil­jardikau­pal­la, samoin 2000-luvul­la. Jos jostain on jotain leikat­tu, muu­ta on siis paisutet­tu sitäkin enem­män. Edes suh­teessa BKT:hen julki­nen sek­tori ei ole 80-luvus­ta vähen­tynyt, jopa inflaa­tio huomioiden julki­nen sek­tori on paisunut huomattavasti.

    Pitäisi lakkaut­taa kaik­ki tuet ja sit­ten puh­taal­ta pöy­dältä ottaa muu­ta­ma uusi kuten perus­tu­lo. Asum­is­tu­ki on älytön­tä, kos­ka se riistää köy­hältä mah­dol­lisu­u­den pri­or­isoi­da asum­is- ja mui­ta meno­jaan. Vielä pahempaa ovat ali­hin­taiset asun­tovuokrat, kos­ka ne rajoit­ta­vat köy­hän oikeut­ta vali­ta eri asun­to­jen välillä.

  48. Evert The NeveRest:
    “Sup­ple­men­tal Nutri­tion Assis­tance Pro­gram (SNAP) toimii sikäläisen Maa- ja met­sä­talous­min­is­ter­iön alaisu­udessa. Ohjel­mas­ta jae­taan 35 miljoon­alle amerikkalaiselle avus­tus­ta yhteen­sä 35 mil­jar­dia dol­lar­ia. Hake­muk­sen voi täyt­tää netis­sä ja raha ladataan maksukortille.”

    Samal­la myös suo­ma­laises­sa jär­jestelmässä on sel­l­ainen piirre, että ruokakau­pas­sa mak­set­taes­sa fat­tan ruokala­puil­la, samal­la tulee huole­hdit­tua, että kas­san lähistöl­lä ole­van asi­akkaat tietävät kuka on se köy­hä jolle fat­ta mak­saa ruu­at. Näin tapah­tuu, kos­ka se ruuan mak­sami­nen sil­lä fat­tan lapul­la on aivan jär­jet­tömän mon­imutkainen oper­aa­tio. Seurasin ker­ran kun olin samas­sa jonos­sa asi­akkaana, erään ruokala­pul­la mak­sa­van ostosten käsit­te­lyä. Toim­inta oli kuin Neu­vos­toli­itos­ta. Kas­salle piti hälyt­tää kokenut myyjä, hoita­maan mak­sun käsit­te­ly, kun muut eivät osanneet.

  49. Kau­raa puiti­in kuluneena satokaut­e­na 1,1 mil­jar­dia kiloa. Siitä vain VIIDENNES käytetään kotimaassa.

    SATA-komitean esi­tyk­set oli­si­vatko mak­sa­neet val­ti­olle vain noin 640 miljoon­aa euroa.

    “Takaisin­syöt­töinä” eli kulu­tus­po­h­jan laa­jen­e­misen kaut­ta, välil­lis­inä veroina jne. SATA-komitean ehdo­tuk­sen net­tokus­tan­nus olisi ollut huo­mat­tavasti vaatimattomampi.

    Osaako joku äkkiseltään laskea, paljonko pelkästään tuo mil­tei 900 miljoo­nan kau­rak­ilon ongel­mavuoren tuot­ta­mi­nen ja hävit­tämi­nen kus­tan­taa veronmaksajille?

Vastaa käyttäjälle Jari Mustonen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.