Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 10.9.2009

8.9.2009 · Aihe: _ 

 Pöydältä: Koirasaarentien kaavat ja liikennesuunnitelmat, ruuhkamaksuselvitys, lausunto Pisara-aloitteesta

Kaupan kaavoitus Helsingissä, Osa II – erikoiskauppa

Sitä vain aloin miettiä, että mitenkähän Internet-kauppa vaikuttaa erikoiskaupan tulevaisuuteen. Sellainen tuote, jota ei pidä päälleen kokeilla tai muuten nähdä, on niin paljon kätevämpää ostaa netistä. Olisiko tulevaisuus nettikaupan ja sitten tuollaisten Verkkokauppa.comin kaltaisten Ruoholahden noutopisteen kaltaisten paikkojen?

S-Market ja Terra Konalassa

HOK-Elanto saa liiketilaa 17500 neliötä. Lähellä asutusta, mutta vähän on automarket-kaavan piirteitä. Mitä muuta rautakaupalta voisi odottaa, mutta tulee sinne siis aika iso ruokakauppakin, tai siis kaksi, myös ABC-myymälä.  Alueelle on tulossa myös Konalan Ristikko. Kerrankin K-kauppa on hankkinut paremman tontin kuin S-ryhmä – tai siis ainakin lähempää asutusta. Mutta S-ryhmä on lirkutellut tiloihinsa Alkon.

Lausunnot Konalantien kaavasta

Vihdintien toiselle puolelle lautakunta on aiemmin jo hyväksynyt teollisuustontin muuttamisen tilaa vievän kaupan tontiksi. Konalaan on siis tulossa kauppakeskittymä. Vielä siis se Ristikkokin. Hakija on pyytänyt rakennusoikeuden pienentämistä (!) 5000 neliöllä, koska ei halua maksaa kaavoitusmaksua. Teollisuutta muuttuu toimistoiksi. Tänne tullaan töihin autolla.

Heli Puuran aloite maalämmön käytön edistämisestä

Esittelijä vastaa ihan oikein: järkevää siellä, minne ei ole järkevää ulottaa kaukolämpöverkkoa.

Metrolle huoltoraideyhteys Vuosaaressa satamarataan.

Yhteys on sähköistämätön.

Aloite Yliopistokadun muuttamisesta kävelykaduksi

Outi Alanko näyttää tehneen aloiteen samana päivänä, kun lautakunta jo käsitteli kadun muuttamista kävelykaduksi. Toivottavasti Alanko on ollut tietämätön tästä.

Kommentit

10 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 10.9.2009”

  1. tpyyluoma kirjoitti 8.9.2009 kello 22:22

    Nettikaupasta mahdollisia tulevaisuudenkuvia:
    Merkkien omat esittelytilat, oletettavasti suht pieniä liiketiloja hyvällä paikalla. Autokaupassa on (kai, en ole vakioasiakas) vähän tällaisia piirteitä.

    Jakelu menee uusiksi. Entistä alueellisempi hinnoittelu, tiheään asutuilla alueilla halvempaa (liittyy postidirektiiviin). Noutupisteitä hajautetummin vaikkapa kioskeilla. R-kioskeille voi jo tilata tavaraa. Yhdistelmäkuljetukset, se että vaikka uuteen kotiin tuodaan tavaraa tusinalla eri rekalla paketti kerrallaan ei ole järkevää, kyseessä on minun maallikkonäkemykseni mukaan koordinaatio-ongelma ja osittain lainsäädäntö (jos katsotaan postitoiminnaksi niin siitä seuraa velvoitteita).

    Normaali kauppa saattaa vastata lisäämällä palvelua. Räätälöintiä, opastusta, tms. Tiloihin tämä voi vaikuttaa niin että niistä pyritään tekemään viihtyisämpiä oleskelupaikkoja, mikä pistää kyllä kauppakeskusarkkitehtuurin aivan uusiksi. Henk. koht. epäilen (ja suoraan sanoen myös toivon) että koko kauppakeskus on konseptina katoavaa kansan perinnettä. Yhdysvalloissa kirjakaupat alkavat muistuttaa kahviloita ja ovat suosittuja kohtauspaikkoja, osittain tämä toki johtua siitä että lattessa on paremmat katteet kuin kirjoissa.

    Mahdollinen este nettikaupan yleistymiselle on huijaukset. Eli luottavatko kuluttajat?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. tpyyluoma kirjoitti 8.9.2009 kello 23:24

    Konalasta:
    Miksei sitä 5000 neliötä voi muuttaa vaikka pientalotonteiksi? Hyvin nuo tuntuu kelpaavan esim. Heikinlaaksossa. Jos tehdään kerrostalo niin parkkipaikatkin on valmiina kaupan pihalla.

    Vihdintien bussit tarjoaa ihan kohtuulliset joukkoliikenneyhteydet, sekä Malminkartanon että Pitäjänmäen asemat on aika lähellä (bussi 39). Varsinkin jos sinne Konalaan rakennetaan lisää, niin mitä jos tekisi semmoisen, öö… U-jokerin? Eli kakkosjokerilta Kuninkaantammesta Malminkartanon ja Konalan kautta Pitäjänmäkeen ja sieltä ykkösjokerin reittiä itään, korvaisi busseja 39 ja 51. Isona tuosta voisi tulla ratikka.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Antti kirjoitti 9.9.2009 kello 8:06

    Konalan suunnitelmissa myös Vihdintien risteyksen parannukset. Pitäisikö laittaa HOK Elanto maksamaan automarkettinsa moottoriliikennetieliittymä?

    No, ei tämmöistä sovi kysyä. Väärä threadi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Osmo Soininvaara kirjoitti 9.9.2009 kello 8:10

    Kyllä pitäisi ja sen periaatteen tulisi koskea kaikkia vastaavia tapauksia. Tosin tässä lasku pitäisi tasata tien toiselle puolelle tulevan kaupan kanssa. Hok-Elannon kaavan yhteydessä myös siirretään yhtä katua, ja uskoisin, että HOK-Elanto maksaa ainakin sen siirron – tai ainakin pitäisi maksaa.
    Tekisin asiasta jopa ehdotuksen, mutta ei kuulu kaupunkisuunnittelulautakunnan toimialaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Juuso Koponen kirjoitti 9.9.2009 kello 10:22

    Erikoisliikkeiden tulevaisuudesta: Iso osa kaupasta siirtyy varmasti nettiin ja Verkkokauppa.com on tästä mainio esimerkki. Tämä toimii erinomaisesti silloin kun myytävät tuotteet ovat suhteellisen standardia kamaa jota voi arvioida jotenkin objektiivisin kriteerein (tekniset laitteet) tai sitten esimerkiksi levyjen tapauksessa kun myytävään tavaraan voi olennaisilta osin tutustua nettisivustolla (ja vieläpä kätevämmin kuin fyysisessä kaupassa).

    Mutta uskoisin, että jää aloja joissa fyysinen kauppa on, jos nyt ei ehdoton välttämättömyys, niin ainakin lisäarvoa tuottava.

    Esimerkiksi vaatteet pitää sovittaa ja varsinkin käytettyjen vaatteiden osalta myös laatu ja kunto on hyvä havaita omin silmin ja käsin. Bulkkimyyjät kyllä pystyvät pyörittämään rumbaa jossa vaatteita lähetetään kotiin asti sovitettavaksi ja ostaja palauttaa ne joita ei otakaan, mutta väittäisin että trendi on menossa yhä yksilöllisempään, pieniin valmistajiin ja jopa uniikkivaatteisiin joihin tämä järjestely ei oikein taivu. Ja kun kyseessä on kuitenkin pitkälti mielikuvien rakentaminen ja myyminen, myös ostoskokemuksella on merkitystä. Tyylikkäästi ja oivaltavasti sisustettu persoonallinen pikku myymälä jossa on pieni mutta harkittu valikoima on jotain vallan muuta kuin hengetön nettikatalogi.

    Sitten on tuotteet, jotka tarvitsee “heti”. Kun remonttitöissä loppuu maali kesken, ei ole oikein aikaa odottaa että posti kiikuttaa seuraavan pöntön. (Tämä nyt on ehkä ennemmin volyymituote kuin varsinainen erikoiskaupan artikkeli, mutta vastaavia tapauksia löytyy kyllä erikoistuneemmaltakin puolelta.) Sitten hankalasti kuljetettavat esineet kuten kalusteet, jotka joka tapauksessa eivät oikein istu postin ja kuriirifirmojen logistiikkaan joten sama kai se on tuleeko vuori Muhammedin luo vai toisin päin. Sitten on harrastekaupat joiden ympärille syntyy oma yhteisönsä ja kaupassa käynti on sosiaalinen kokemus kun voi tavata muita harrastajia ja jutella asiansa osaavien myyjien kanssa. Ja niin edelleen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Tupla kirjoitti 9.9.2009 kello 17:22

    Nythän on jo tapana käydä erikoisliikkeissä kokeilemassa ja hypistelemässä tuotteita ja sitten tilata ne jostain ihan muualta, mistä edullisesti saa. Pidemmän päälle ei varmaankaan tämä meininki toimi, joten merkkien omien esittelytilojen luulisi yleistyvän.

    Japanissa huomasin tuollaisia olevan todella paljon. Massiivisista Toyota auto saloon Amluxin kaltaisista yhdistetyistä museo ja näyttelytiloista pieniin tyylikkäisiin esittelyhuoneisiin ostoskeskuksissa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Tuomas kirjoitti 9.9.2009 kello 17:49

    Juuso Koponen: “Sitten hankalasti kuljetettavat esineet kuten kalusteet, jotka joka tapauksessa eivät oikein istu postin ja kuriirifirmojen logistiikkaan joten sama kai se on tuleeko vuori Muhammedin luo vai toisin päin.”

    Kai noi isot huonekalut nykyäänkin tulee pääasiassa rekalla keskusvarastosta? Itse olen sohvia, tms. asioita käynyt kaupassa räpläämässä ja sitten joku kaupasta tuo ne, lisähinnalla tai ilman. Harvalla on niin isoa autoa johon vähänkään isompaa huonekalua mahtuu kyytiin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. tpyyluoma kirjoitti 9.9.2009 kello 18:49

    JLF:ssä on ketjuntynkä Nörrköping uudesta raitiotiestä, mitä jos sen Koirasaarentien yhteydessä esittäisiin se perinteinen kysymy: kuinka asia on ruotsissa hoidettu?

    Kuten kuvista http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=28358
    ja kartasta
    http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafik/vagarbeten/2009/stadsutveckling/sparvag_karta1.pdf
    näkee, niin tietenkään ratikkaa ei laiteita autokaistojen väliin vaan ajoradan viereen, samaan väylään ei sotketa busseja ja kiskoja ei valeta umpibetoniin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Markku af Heurlin kirjoitti 9.9.2009 kello 21:07

    Pisara-aloite oli myös listalla.’

    Eiköhän ole aika nostaa Pisara pöydälle.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  10. jari kirjoitti 15.9.2009 kello 8:28

    Ei voi kuin ihmetellä K- ja S-ketjujen markkinaosuutta, yhteensä n. 75%. Aina uusiin kauppakeskuksiin tulee juuri ne kaksi, että saataisiin “todellista kilpailua”. Mutta jos kaavoituksessa vaadittaisiin kolmelle vähittäistavarakaupalle yhtäsuuria liiketiloja, niin vihdoin jopa ruuanhinta voisi kilpailulla halventua ja ostopaikan valintaan voisi vaikuttaa myös palvelu tai sortimentit. Käykää joskus Tukholmassa PrisXtrassa tutustumassa valikoimaan, niin siinä S ja K jää toiseksi. Eteenkin he-vi-, leipä- ja kahviosastot on hämmentävä kokemus. Samainen kauppa on myös netissä, netxtra.se.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus