Kaupunkisuunnittelulautakunta

13.8.2009 · Aihe: _ 

Kaikki asiat menivät esityksen mukaan yksimielisesti paitsi, että

– Bussikaistojen muuttamisesta kokoaikaisesti äänestettiin äänin 7-2. Vastaehdotuksena oli kokoomuksen Elina Palmrooth-Leinon esitys, että ne olisivat voimassa ma-pe 6-20 ja la 9-20. Samassa yhteydessä sovittiin, että kysymys mahdollisuudesta sallia moottoripyörät bussikaistoilla (mopoilla tämä oikeus jo on, jos kaista on kadun oikeassa laidassa) esitellään laukunnalle erikseen.

– Minä pyysin Pisararataa koskevan ponsivastauksen pöydälle.

Kommentit

9 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta”

  1. antti kirjoitti 14.8.2009 kello 7:24

    Tuntuu hieman kummalliselta että pelkällä ksl:n päätöksellä voidaan muuttaa bussikaistat ympärivuorokautisiksi moottoripyörien kiihdytyskaistoiksi, toisaalta pyöräilyliikenteen parantamiseksi keskusteluissa esiintyy erilaisia parannusehdotuksia joista mikään ei etene vuosikymmeniin. Mistä tälläiset erilaiset suhtautumiset oikein ovat peräisin, ja mitä pitäisi tehdä tilanteen parantamiseksi?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Osmo Soininvaara kirjoitti 14.8.2009 kello 7:34

    Pyörällä saa kyllä ajaa bussikaistalla….
    Sitä ei voi tehdä kslk:n päätöksellä, vaan se vaatii kaupunginahallituksen päätöksen. Asiaa vasta tutkitaan. Näin on tehty Oslossa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. a m-b kirjoitti 15.8.2009 kello 1:29

    Helsingin suunnittelijoiden olisi hyvä tietää, että jo 1800-luvulla on havaittu, että Helsinki suunnitellaan uudestaan joka 100:s vuosi.

    Täällä on rakennettu vanhojen hautausmaiden päälle sumeilemattomasti uutta, esimerkiksi Senaatintorin alla on hautausmaa. Yksi viimeisiä saavutuksia on Tennishallin rakentaminen Töölöön venäläisten sotilaiden hautausmaan päälle.

    Miten on hautarauhan laita?

    Seisoin taannoin Ateenassa hautamuistomerkin äärellä, joka oli pystytetty ensimmäisten peloponnesolaissodissa kuolleiden sotilaiden muistoksi yli 400 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Perikles piti muistopuheen heidän kunniakseen.

    Me suomalaiset taidamme olla ikuista uudisraivaajakansaa Volgan mutkasta. Uudisraivaajatausta kuulemma selittää osan erityislaadustamme. Ei kait tänne raukoille rajoille lähtenyt kuka tahansa.

    Itse toivoisin lisää historiallista näkökulmaa Helsinki-kaavoittamiseen, mutta se lienee liikaa vaadittu junan Helsinkiin tuomilta uushelsinkiläisiltä, jotka eivät tunne nykyisen kotikaupunkinsa historiaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. SS kirjoitti 16.8.2009 kello 20:14

    Taitaa mennä vähän ohi aiheesta, vaikka sivuaakin sitä.

    Vietin jonkin aikaa etsien netistä tietoa siitä, milloin tuli mahdolliseksi ajaa mopoilla pyöräteillä. En löytänyt selkeää vastausta. Minusta tuntuu, että jatkuvia sydämentykytyksiä ja vaaratilanteita aiheuttavat mopoilijat ovat ilmestyneet pyörätielle vuoden tai kahden sisällä, mutta sallivuus lienee vanhempi käytäntö.

    Kertoisiko joku suunnan, johon kuljen tiedon etsinnässäni? Kunhan hallituksen esityksen numero selviää, ajattelin katsoa aiheesta käydyn keskustelun eduskunnassa sekä äänestyskäyttäytymisen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. antti kirjoitti 17.8.2009 kello 10:25

    Käsittääkseni mopoilla ajo pyöräteillä on ollut mahdollista suunnilleen niin pitkään kuin mopoja ja pyöräteitä on ollut. Eri lisäkilvillä, “Ei mopoille” tai “Mopoilla ajo sallittu” on lisäohjeita annettu. Lisäkilpien käyttöön taisi tulla muutos muutama vuosi sitten? Muuten mopojen määrä on varmasti kasvanut viimeisten vuosien aikana, toisaalta halpojen mopojen tulo markkinoille, toisaalta myös elintason yleinen nousu vaikuttanee tähänkin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Janne kirjoitti 18.8.2009 kello 1:43

    “Vietin jonkin aikaa etsien netistä tietoa siitä, milloin tuli mahdolliseksi ajaa mopoilla pyöräteillä.”

    Teet turhaa työtä ja etsit sellaista mitä ei voi löytää. Mopoilla sai ennen ajaa kaikilla pyöräteillä. Nykyään ainoastaan niillä, jossa on “mopoilla ajo sallittu”.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. jari kirjoitti 18.8.2009 kello 8:59

    Ymmärsinkö oikein, että bussikaistat on todellakin jatkossa vain busseille. Simonkadun bussikaista ratkaisu oli piristävä uutuus Suomessa, vaikka itse katu remontin jälkeen on hävettävän esteellinen. Luulisi, että valkoinen sulkuviiva olisi riittänyt korokkeiden sijaan? Muutenkin tuota sulkuviivaa voisi vedellä normikaistan ja bussikaistan väliin tukholman tavoin jättäen juuri ennen risteystä mahdollisuuden kääntyä oikealle. Ja eihän tukholmassakaan taksit bussikaistoilla juhli!, saati jakeluautot klo9-15.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. Otso Kivekäs kirjoitti 18.8.2009 kello 10:24

    Luulisi, että valkoinen sulkuviiva olisi riittänyt korokkeiden sijaan?

    Käytännön kokemus ratikkaliikenteestä (kiskothan siinä Simonkadulla myös menee) valitettavasti osoittaa että ei riitä.

    Silloin harvoin kun Itämerenkatu menee tukkoon autoista, ratikka jää aina jumiin kun joku törppö jonottaa valkoisen viivan päällä (ehkä siitä näkee paremmin jonon ohi?). Simonkatu on täynnä jonottavia autoja päivittäin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Elmo Allén kirjoitti 19.8.2009 kello 1:56

    Tulipa vasta nyt mieleeni: Miksi ihmeessä pyysit Pisara-ponnen pöydälle? Voitko jo paljastaa korttisi? 😉

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus