Maailman muuttava uutinen?

Tässä uuti­nen joka voi muut­taa maail­man. Akku, jon­ka ener­giati­heys on suuri ja joka voidaan lada­ta nopeasti. Auto­te­ol­lisu­u­den uusi tulevaisuus?

Jos akun lataami­nen kestää vain min­uutin tai jotain sel­l­aista, koko autokan­ta voidaan muut­taa sähkökäyt­töisek­si. Ja pian.

Tai sit­ten ei.

56 vastausta artikkeliin “Maailman muuttava uutinen?”

  1. Jos täl­lainen akku saataisi­in käyt­tökun­toon, niin kan­nat­taisitko niitä uusia ydinvoimaloita?

  2. Aina ihmette­len sitä, että mik­si vai­h­toakku olisi niin huono vai­h­toe­hto? Akun vai­h­t­a­mi­nen huoltoase­mal­la ei veisi sen pidem­pään kuin auton tankkauskaan.

  3. Mielestäni Arto Paasilin­na on jos­sain kir­jas­saan ker­tonut vas­taavas­ta jutus­ta. Pidin sitä satuna/toiveena.

  4. Ihan pakko on huo­maut­taa, että edel­lisessä kir­joituk­ses­sa öljy oli muut­tumas­sa niukak­si luon­non­va­rak­si. No joo, niin se var­masti muut­tuukin, mut­ta osin var­mas­tikin sen takia, että investoin­nit öljyn porauk­seen ja etsin­tään vähenevät. Öljy ei ole tule­vaisu­u­den ala, jos käy niin, että muu­ta­mas­sa vuosikymme­nessä se kel­paa lähin­nä muovin raa­ka-aineek­si. Se tarkoit­taa kysyn­nän romahdusta.

    Akku­jen ongel­ma on ollut aika lyhyt käyt­töikä, kuten kän­nyköistä huo­maa. Akut joutuu vai­h­ta­maan use­am­man ker­taa auton eli­naikana ja se on hyvin kallista, olisiko ollut jotain kuutisen ton­nia nyky­hin­noil­la. Sik­si sähköau­to­jen tule­vaisu­u­den kannal­ta nopeaa lataus­ta tärkeämpi olisi var­maankin halvem­mat hin­nat tai pitem­pi käyt­töikä. Nopean latauk­sen voi kor­va­ta sil­lä, että huoltoase­mal­la (tai mil­lä lie) ei lada­ta auton akku­ja vaan vai­hde­taan koko akusto.

  5. Jos sähköau­ton toim­intasä­teek­si halu­taan 150 km, akku­un pitäisi lada­ta n. 30 kWh ener­giaa. Tun­nin latausa­jal­la latauste­hon pitäisi sil­loin olla 30 kW. Min­uutin latausa­jal­la tehoa tarvi­taan jo 1,8 megawat­tia. Ei ihan jokaises­ta töpselistä irtoa. Mut­ta akkutekni­ikan kehi­tyk­sen suun­ta on ihan hyvä. 

    Sähköau­tol­la pääsee yhdel­lä latauk­sel­la hel­posti yli 100 km, mikä riit­tää var­maan 90 % autoil­i­joista päivän ajoon. Parkissa olessa on kyl­lä aikaa lataamiseen. Ongel­ma taitaa täl­lä het­kel­lä olla enem­mänkin akus­ton hin­ta ja rajalli­nen saatavu­us kuin latausaika.

    Onko Helsin­ki selvit­tänyt mah­dol­lisu­ut­ta hybridibussien käyt­töön kaupunkili­iken­teessä? Niis­sä jar­ru­tusen­er­gia ladataan myöskin nopeasti ladat­tavi­in kondensaattoreihin.

  6. Juu, kun autot ryhtyvät käyt­tämään seinästä ladat­tavaa sähköen­er­giaa, niin lie­neekin aikamoinen jut­tu jär­jestää latau­s­paikat asun­to­jen pihoille. Sekä ainakin yhden Lovi­isan var­ran lisää sähkön­tuot­toka­p­a­siteet­tia, että saataisi­in ne autot “latinki­in”.

    Jostain se sähkö vaan tökke­linkin taakse on järjestettävä.

  7. Ruot­si on Suomea edel­lä ener­gia-asiois­sa val­ovuo­den. Wal­len­stam kiin­teistöy­htiö muut­taa kiin­teistö­jen­sä läm­mi­tyk­sen öljykat­tiloista tuulivoipo­h­jaisik­si ilmapumpuiksi.

    Luin tämän Turun San­omista ja samas­sa jutus­sa järkyt­täväl­lä taval­la osoite­taan, miten uusi asun­to-osakey­htiöla­ki ei mitenkään suosi ener­gian säästöä asumisessa.
    Kir­joi­tus löy­tyy tästä: http://tinyurl.com/asnkna

  8. USA:ssa on arvioitu, että nykyi­nen sähköka­p­a­siteet­ti riit­täisi (muis­taak­seni) 70 pros­ent­ti­in autoilun tarvit­se­mas­ta ener­gias­ta, vaik­ka kaik­ki vai­h­taisi­vat sähköau­toon. Sähköverkko pitäisi vain rak­en­taa älykkääm­mäk­si. Ideana siis on, että autot latau­tu­isi­vat sil­loin, kun muu sähkön kulu­tus olisi vähäistä, yösähköl­lä etenkin.

  9. Ode
    Eihän tuo­ta linkkiä meinaa huo­ma­ta ellei vie hiirtä kohdalle. Voisiko sen muut­taa alleviivatuksi?

  10. Jos latauk­sen sijas­ta akku­ja vai­hdet­taisi­in, niin huoltoase­maketjuista tulisi yksi suurim­mista sähkön kulut­ta­jista. Skaalae­dus­ta olisi se hyö­ty, että latauskuor­maa voisi käyt­tää säätämiseen, ei tarvit­taisi hiilivoimaloi­ta säätämään tuotantoa. 

    Voitaisi­in siis rak­en­taa kolmekin uut­ta ydin­voimalaa ilman, että tarvit­sisi rak­en­taa hiilivoimaa tueksi. 

    Täl­lä olisi siis toden­näköis­es­ti kokon­aisu­u­den kannal­ta paljon merkit­tävämpi rooli hiilikuor­man vähentämisessä.

  11. Noin ener­giat­aloudel­lis­es­ti, akku­jen yleistymi­nen tasaa suh­teel­lisia kulu­tus­pi­ikke­jä ja hin­tapi­ikke­jä, eli hyödyt­tää ydin- ja tuulivoimaa. Akkuau­to on hyvä asia vaikkei ratkaise autois­tu­misen peru­songelmia, melua ja tilan­tarvet­ta joista seu­raa hajanaisem­pi kaupunki­rakenne, eli pitem­mät matkat, eli suurem­pi ener­gianku­lu­tus… Mitä jos hoidet­taisi­in Helsingis­sä sekä pysäköin­ti että lataus ker­ral­la kun­toon, joka parkkipaikalle mak­sulli­nen mit­tari jos­sa on latauspistoke?

    Hybridibusse­ja on jo markki­noil­la, tule­vat sit­ten Helsinki­in aikanaan kun kalus­to kiertää. Kokon­aan sähköl­lä toimi­va bus­si edel­lyt­täisi vir­ran­syöt­töä ainakin suurim­mal­la osal­la lin­japitu­ut­ta, bus­si voi ajaa päivässä tuhatkin kilo­metriä ja tuo­ta ei mikään akku jaksa.

    Johd­in­au­tois­sa on vähän se ongel­ma, että niis­sä yhdis­tyy ratikan ja bussin huonot puo­let, ne on sidot­tu johtimi­in kuten ratikat ja niiden pitu­us eli kap­a­siteet­ti on hyvin rajalli­nen, tämä on ongel­ma esim. Jok­er­il­la. Toisaal­ta ensim­mäistä ongel­maa voi hoitaa lisäämäl­lä johd­in­au­toon akut, osa lin­jaa aje­taan niil­lä, olen kuul­lut että Roomas­sa tehdään noin. Ja toki meil­lä on paljon bus­sil­in­jo­ja joiden­ka kohdal­la bussin kap­a­siteet­ti ei ole ongelma.

  12. En usko akku­jen vai­h­toon. Uuden ja van­han akun kyky sitoa ener­giaa on niin eri­lainen ja akut niin iso investoin­ti että tuskin kulut­ta­jat halu­a­vat vai­h­taa mah­dol­lis­es­ti huonom­paan. Ja toinen mah­dol­lisu­us, vai­h­toakku­jen vuokraami­nen huoltoase­mal­la olisi melkoinen riskibisnes. Akku­ja pitäisi aina olla valmi­ina, joten latauk­ses­sa ole­vien akku­jen varas­toon sitou­tu­isi isot sum­mat per ase­ma. Nopea lataus tosin pienen­täisi tätä ongelmaa.

  13. Peto:
    Tuo ongel­ma katoaisi jos akuista voisi luotet­tavasti nähdä paljonko vir­taa on jäl­jel­lä ja ettei kukaan pää­sisi kuset­ta­maan vään­telemäl­lä mittare­i­ta -> Oden ehdot­ta­ma aja­tus toimisi ja akut omis­taisi joku muu.

  14. Muual­la netis­sä uuti­soidaan muu­toin aika lail­la samal­ta kuu­lostavas­ta akkutekni­ikas­ta, pait­si että ener­giati­heys on vähän huonom­pi kuin “taval­li­sis­sa” litium-ion ‑akuis­sa. Onko­han tämä nyt joku toinen akkutekni­ik­ka vai onko tiede.fi:n artikke­li­in päässyt väärinkäsitys.

  15. Kan­nat­taa muis­taa, että akku­jen ener­giati­hey­del­lä on kään­töpuolen­sakin: räjähdys­vaara. Vialli­nen litiu­mio­ni­akku aiheut­taa jo kän­nyköis­säkin vaar­al­lisia tilantei­ta, samoin tietokoneissa. 

    Toisin kuin ben­sa­tank­ki, akku ei tarvitse ener­giavaro­jen­sa purku­un hap­pea. Sik­si ben­sa­tank­ki palaa suh­teel­lisen hitaasti (ellei ben­si­i­ni ole ensin ehtinyt höyrystyä) ver­rat­tuna akun varauk­sen purku­un. Tämä on ollut yksi peru­songelmista superkon­den­saat­tor­ei­den käyt­tämisessä akkuina, vaik­ka ne oli­si­vatkin todel­la nopei­ta sekä lada­ta että purkaa.

    Eli ener­giati­heyt­tä ei kan­na­ta määrään­sä enem­pää kas­vat­taa, latausnopeut­ta kyllä.

  16. Vai­h­toakku on melko kuolleena syn­tynyt aja­tus sähköau­toon, kos­ka akku­jen paino on, vaik­ka kehit­ty­i­sivätkin väh. 150–200 kg.
    Ei niitä ruu­vail­la noin vaan esim. juh­la-hep­enis­sä. Pien­lait­teet ovat asia erikseen.

    Toisek­seen, liikku­misen idea on päästä per­ille, ei ruu­vail­la akku­ja jonkin huolta­mon nurkalla.
    Sen takaamisek­si hybridi­ratkaisu on ehkä käytän­nöl­lisin, toimii bus­seis­sakin, koekäytössä on jo Hol­lan­nis­sa. HKL:n ei tarvitse kek­siä pyörää uudelleen.

  17. LiIon akku­jen hyö­ty­suhde on niin hyvä (parem­pi kuin 99 %) että akku­ja ei kan­na­ta vai­h­taa. Jos pikalataus­ta halu­taan, niin huoltoase­ma lataa omat akkun­sa (joik­si kel­paa­vat esimerkik­si van­hat auton akut, joiden varauskyky on pudon­nut alle 80 % alku­peräis­es­tä) ja asi­akkaan akut ladataan sit­ten muu­ta­mas­sa min­uutis­sa niitä purka­mal­la. Jos huoltoasemien ja auto­jen akut ladataan yösähköl­lä, niin nykyiset voimalat riit­tävät nykyisen autokan­nan tarpeisi­in. Tosin varaa­van sähköläm­mi­tyk­sen han­kkinei­ta voi vähän harmittaa.

    Akus­ton hin­ta ja kestävyys on tässä pääon­gel­ma, Tes­la Road­sterin akus­to mak­saa sel­l­aiset 18 k€. Siis pelkät ken­not. Mopom­malle pelille tietysti voi riit­tää pienem­pikin akusto.

  18. Vetyau­to on hyvä ratkaisu, mut­ta sitä ei nykytekni­ikalla mah­du tankki­in ihan kauhean paljon. Vetyä tehdään sähköl­lä, joten sil­lä olisi saman­lainen kuor­maa tasaa­va vaiku­tus kuin akku­jen lataamisella.

    Vedyssä käsit­tääk­seni myös eri­laiset riskit ovat parem­min hal­lit­tavis­sa. Tosin pala­va vetyau­to räjähtää sit­ten samal­la taval­la kuin autot elokuvissa.

  19. Onko paineil­maau­to ihan pois sul­jet­tu vai­h­toe­hto? Paineil­maa voitaisi­in tuot­taa ilmeis­es­ti yhdessä läm­pövoiman kanssa hyväl­lä hyö­ty­suh­teel­la. Paineil­masäil­iö taas olisi hyvin yksinker­tainen; teräpönt­tö, jos­sa on venttiili.

  20. veepeelle:

    Sama tekni­ik­ka on kyseessä.

    TechRe­view sanoi tosi­aan, että 

    “Ulti­mate­ly, the ener­gy capac­i­ty of lithi­um iron phos­phate is low­er than that of oth­er lithi­um-ion bat­tery mate­ri­als, mak­ing Ced­er’s advance of lim­it­ed val­ue, says Jeff Dahn, a pro­fes­sor of physics at Dal­housie Uni­ver­si­ty, in Hal­i­fax, Nova Scotia.” 

    Kuitenkin

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

    After one year of use, a LiFePO4 cell typ­i­cal­ly has approx­i­mate­ly the same ener­gy den­si­ty as a nor­mal, LiCoO2 Li-ion cell. 

    Beyond one year of use, a LiFePO4 cell is like­ly to have high­er ener­gy den­si­ty than a nor­mal, LiCoO2 Li-ion cell due to the dif­fer­ences in their respec­tive calendar-lives. 

    Tämä tekni­ik­ka nyt ratkai­sisi sen ongel­man, että akku­ja ei tarvit­sisi vai­h­taa siel­lä huoltik­sel­la. Ja huip­pute­hokin olisi hyvä. Mut­ta per­im­mäi­nen ongel­ma on se, että ener­giati­heys on parhail­lakin akuil­la surkea ver­rat­tuna ben­si­ini­in, eikä parem­piakaan vai­h­toe­hto­ja ole ilmeis­es­ti tulos­sa. Kat­so alkuainei­den­jak­sol­lista jär­jestelmää — met­al­lit lop­pu­vat kesken. Ener­giati­heyt­tähän on paran­net­tu siir­tymäl­lä raskaas­ta lyi­jys­tä keveään litiumiin.

    http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=1045&vl=2008

  21. Mitä USA ja Suo­mi voivat tehdä ilmas­to­muu­tok­sen estämiseksi?

    Ener­gian lähde kapasiteetti

    aurinkok­eräimet puo­let maa­pal­lon kuumas­ta vedestä
    aurinko­ken­not voi tuot­taa esim. 10 % USA:n sähköstä v. 2030 mennessä
    aurinkoläm­pövoimalat Yhdys­val­tain 7 osaval­tio­ta voisi­vat tuot­taa 7000 gigawattia
    tuulivoimalat voi tuot­taa 20 % maail­man sähköstä, ran­nikoil­la tuulipuis­tot voisi­vat tyy­dyt­tää koko EU:n sähköntarpeen
    bio­mas­sa Yhdys­val­lois­sa v. 2025 käytet­tävis­sä mil­jar­di ton­nia, joka kor­vaa 1/3 nykyis­es­tä öljyn kulutuksesta
    maaläm­pö Yhdys­val­lois­sa mah­dol­lisu­us 100 gigawatin tuotantotehoon
    aal­to- vuorovesi ener­gia kor­vaisi pitkäl­lä jän­teel­lä nykyisen läm­pöen­er­gian käytön

    C. Flavin: Uusi­u­tu­vien ener­gia­muo­to­jen potentiaali

    Mitä vai­h­toe­hto­ja Suomessa?

    Pääpe­ri­aate : Ener­gian tuot­to ja säästö paikallisek­si ja pieni­in yksiköi­hin, joi­hin ihmiset voivat vaikut­taa. Ei-kau­palli­nen toim­inta mah­dol­lisek­si julkisel­la tuella.

    TEKNIIKKA KESTÄVÄKSI, kodinkoneet ym. tehtävä pitkäaikaista käyt­töä kestäväk­si — lain­muu­tok­set ja kon­trol­li — nyt on tahal­laan alen­net­tu käyt­töikää kulu­tuk­sen lisäämiseksi

    Sähköau­toi­hin siir­tymi­nen, ilmainen lataami­nen ja verot­tomak­si (koulutet­ta­va sähköau­toalalle opet­ta­jia pian!) 

    Matkus­tamisen vähen­tämi­nen, junal­la lomalle

    Työ­paikoil­la tietokonei­den ja print­terei­den ym. lait­tei­den sam­mut­ta­mi­nen yök­si — automaat­ti­nen sammutus

    Kaup­pakeskusten ener­gian säästöo­hjel­mat velvoitet­ta­va säädök­sil­lä ( ener­gian säätö- ja säästöo­hjel­ma mak­saisi itsen­sä takaisin heti) 

    Katu­val­o­jen säästöt — vain vält­tämät­tömät kohteet valais­taan, joka toinen lamp­pu sam­mute­taan ym., main­os­val­o­jen kieltämi­nen keskustassa

    Vihreä rak­en­t­a­mi­nen: Uudet talot ja toimis­toraken­nuk­set myös keskus­tas­sa ja kaupungeis­sa suun­nitelta­va saas­teet­tomik­si: jäteve­den puhdis­tus ja kier­rä­tys viherkier­rä­tyk­sen avul­la, aurinkoen­er­gian tal­teenot­to, . viher­rak­en­tamista: kaupunkei­hin lisää pui­ta, katoille kattopuutarhoja

    Tiukat säädök­set ener­giankäytöstä ja kun­nol­liset tuet tosi­asial­lis­es­ta säästöstä. 

    Toimis­toi­hin ja julk­isi­in raken­nuk­si­in oma jät­teenkäsit­te­ly- mädä­tyk­sen tuot­ta­man metaanin hyö­ty lämmitykseen

    Läm­pöpumput (lisäeristämi­nen ei ole yhtä tehokas­ta kuin läm­pöpumpun käyttö)
    — Ilmaläm­pöpump­pu ja ilmas­ta veteen ‑läm­pöpump­pu — oikeat säädöt tark­istet­ta­va, koulutet­ta­va asen­ta­jia, val­tion tukea sähköl­lä lämmittäjille

    - Sähkö­val­o­jen ja var­al­laolon sam­mut­ta­mi­nen yhdestä katkaisimesta

    - Hyvät mate­ri­aalit, van­hat ikku­nat ja ovet kier­rä­tyk­seen (eri­tyis­es­ti toim­i­talo­jen remontit )

    Pak­sut seinät uusi­in taloihin:
    — sal­li­tun raken­nus­pin­ta-alan määrit­telem­i­nen sisä­seinien perus­teel­la ( lainmuutos)

    Tuulimyl­lyt halvemmiksi

    Pel­let­tiläm­mi­tys, puulämmitys

    Kom­pos­toin­ti ja ennen kaikkea mädätys — .

    Pul­lo­jen kier­rä­tys, lasipurk­it, met­al­li ja muovi keräys­laatikoi­hin (kun­nolli­nen jatkokeräys)

    Oma vil­je­ly: salaatit, maustekasvit, juurekset

    Uuden ostoista kieltäytyminen:
    — Pelas­tusarmei­jan kier­rä­tyskau­pas­ta tai UFF:stä vaat­teet ja tarvit­se­masi taloustavarat

    - Pihakirp­pik­sien edis­tämi­nen — kansalais­li­ike pystyyn 

    - kier­rä­tyskeskuk­ses­ta jääkaapit ym. kodinkoneet

    - Vihreät kau­pat Ruo­hon­ju­urikau­pan lisäk­si, jos­sa on luo­mu­tuot­teet ja mah­dol­lista ostaa omaan asti­aan turhien pakkauk­sien vält­tämisek­si — tuet­ta­va val­tion toimesta

    - Sham­poot ja hoitoaineet isois­sa pakkauk­sis­sa tai pala­saip­pu­at käyt­töön, turhien muovip­ul­lo­jen ja rasioiden välttäminen

    Rav­in­to­tot­tumusten muutos
    Kasvis­ten syön­ti, juurek­set, puurot, vel­lit ja keitot kunniaan

    Tiukem­mat rajoitukset:
    Läm­mi­tyk­sen sääte­ly, toim­i­talois­sa säästöo­hjel­mat käyntiin
    Junali­iken­teeseen kaik­ki tavarakul­je­tus- Venäjälle menevät rekat
    Ylel­lisyys­tarvikkeet ja mon­et rin­nakkaistuot­teet pois
    Lem­mikkieläimistä luop­umi­nen (ei koske yksinäisiä ihmisiä)
    Sähköä ja öljyä kulut­tavien har­ras­tus­toim­into­jen kiel­to — käve­ly kunniaan
    Hiih­top­utket pois, uima­hal­lien ener­gian säätö- ja säästöo­hjel­man piiri­in — saunan­läm­pö altaiden läm­mi­tyk­seen ym.
    Mope­d­it ja muut saas­tut­ta­vat, esim. ben­si­inikäyt­töiset ruo­hon­leikku­rit kiellettävä

  22. Seat­t­lessa on johdin-diesel-hybridei­hin perus­tu­va joukkoli­iken­nejär­jestelmä. Se ei ehkä ole mielekäs Helsingis­sä, kun tääl­lä on jo metro. Se nimit­täin on erään­lainen metron korvike, eli keskus­tas­sa bus­sit aja­vat tun­neleis­sa, ja ase­malle men­nään ihan kuin metroon, mut­ta junan sijas­ta siel­lä hypätään bus­si­in. Keskus­ta-alueel­la muis­taak­seni se on ilmainen.

    Keskus­tan ulkop­uolel­la bus­sit nou­se­vat maan päälle, irrot­tau­tu­vat johtimista ja käyn­nistävät dieselin­sä (minkä tilal­la voisi tietysti olla maakaa­su). Tältä osin matkus­tamis­es­ta pitää sit­ten maksaakin.

    En tiedä palaut­ta­vatko johtimis­sa ollessaan jar­ru­tusen­er­giansa verkkoon vai eivät.

  23. Henkilöau­ton tule­vaisu­us ei niin ruusuinen ole akku­ve­toise­nakaan. Insinööri ratkaisee kyl­lä muut jutut, mut­ta ei tilaon­gel­maa. Bus­sit ja muut hyötya­joneu­vot saa­vat kyl­lä uut­ta ilmet­tä ja roo­lia. Raiteil­la matkan­teko on lipuvampaa.

  24. Hami­lo, Seat­tleen tehdään muuten paraikaa lisää ratikkaa, kts. http://en.wikipedia.org/wiki/Link_Light_Rail Syy tähän lie­nee sama kuin muual­lakin län­si­mais­sa, pien­estä yksikkökoos­ta eli suurista palkkaku­luista johtuen bussien liiken­nöin­ti on kallista.

    Näi­den täyssähköau­to­jen ympäril­lä on omi­tu­ista kohkaamista. Jos olete­taan, että ladat­ta­van hybridin akku jak­saa vaik­ka 60km, niin jotain 80% kilo­me­treistä aje­taan akuil­la. Ben­san kokon­aisku­lu­tus täten jotain litran satasel­la. Tämä olisi se olen­nainen paran­nus, se että saadaan tuon viimeinenkin litra pois parem­mil­la akuil­la on toissijaista.

  25. Sylvesteri: uskon kyl­lä akku­jen liisauk­seen mut­ta en siihen että akku vai­hde­taan aina sen tyh­jen­net­tyä. Eri autot tarvit­se­vat eri määrän akku­ja. Jatku­va vai­h­t­a­mi­nen toden­näköis­es­ti pakot­taisi käyt­tämään vain yhtä huoltoase­maketjua joten kaikil­la ketjuil­la pitäisi olla hyvä maan laa­juinen asemaverkko.

  26. Pyör­rän nyt sikäli eel­lisen kom­ment­ti­ni, että bus­sit ovat ihan otolli­nen kohde akku­jen vai­h­dolle kos­ka liiken­nöit­si­jä voi vakioi­da akku­paketit ja tehdä sen itse. Muis­taak­seni jos­sain jo näin on tehtykin.

  27. New Yorkissa oli jo joskus vuo­sisadan vai­h­teessa sähkö­tak­se­ja ja niis­sä vai­hdet­ta­vat akut. Tarkoi­tan siis 1800- ja 1900-luku­jen vai­hdet­ta. Kaupunki­tak­sik­si sähköau­to sopii ilmeisen hyvin jo vähäpäästöisyyten­sä takia. 

    Kun­han niitä sähköau­to­ja saataisi­in isoil­ta toimit­ta­jil­ta vähitellen markki­noille. Tänä vuon­na pitäisi olla muu­ta­mal­ta merk­iltä tulos­sa, jos tämä kri­isi ei sotke aikatauluja.

  28. Voiman­si­ir­toketju­jen häviöistä en ymmär­rä mitään mut­ta tarkoit­taisiko tämä inno­vaa­tio sitä että esim GM:n Voltissa valit­tu rakenne jos­sa polt­to­moot­tori käyt­tää ain­oas­taan laturia olisi sit­tenkin perus­nyky­hy­bride­jä toimi­vampi muuten yksinker­taisem­man voiman­si­ir­toketjun rak­en­teen vuoksi ? 

    Polt­to­moot­tori voisi pyöriä jatku­vasti mah­dol­lisim­man opti­maalisel­la kuor­mal­la, ja nykivään ajoon tarvit­ta­va lisäte­ho saataisi­in akuista, joi­ta tarvi­taan entistä vähem­män nyt jos niiden tehoti­heys kas­vaa jopa par­il­la dekadilla.

  29. http://www.fortum.fi/sahkoauto/#/fin/faktaasahkoautosta

    “Tämän päivän hin­noil­la sähköau­tol­la ajaa 100 kilo­metriä noin kahdel­la eurol­la, kun sama mat­ka ben­si­iniä tankkaaval­la autol­la mak­saa noin kahdek­san euroa.”

    “Jos [sähköau­ton] sähkö tuote­taan keskimääräisel­lä pohjo­is­maisel­la tuotan­nol­la, CO2 päästö­jen vähen­nys on sil­loinkin suuri: 60–90%.”

    Täy­tyy kyl­lä sanoa, että noil­la hin­noil­la autoilu tule lisään­tymään räjähdys­mäis­es­ti ja eivätkä hiilipäästö­jen vähen­nys tule ole­maan tuo­ta luokkaa.

  30. Die­sel­ve­tu­rit eivät ota piikkite­ho­ja akuista. Mut­ta muuten diesel­sähkö on yleinen ratkaisu esim. jään­mur­ta­jis­sa, ris­teily­laivois­sa jne.

  31. For­tu­min sivuil­ta käy myös ilmi, että Espool­la ja For­tu­mil­la on yhteistyöhanke, jos­sa — ei suinkaan suun­nitel­la sähköju­nia tms. kuten tässä blo­gis­sa on toiv­ot­tu — vaan kat­tavaa sähköau­to­jen latausverkkoa. Tarkoi­tus on tehdä Espoos­ta sähköau­tokaupun­ki, kos­ka se sopii siihen eri­tyisen hyvin.

    Mie­lenki­in­toinen on myös tieto, että jos joku viidennes Suomen autoista kävisi sähköl­lä, Suo­mi pysty­isi toteut­ta­maan molem­mat EU:n autoilu­un liit­tyvät tavoit­teet eli liiken­nepäästö­jen ja uusi­u­tu­vien osalta.

  32. “Eivätkö die­sel­ve­tu­rit toi­mi näin?”

    Joo, pait­si tietääk­seni ilman akku­ja. GM Voltinkin idean olin ymmärtänyt väärin, todel­lisu­udessa polt­to­moot­to­ril­la ei lada­ta akku­ja: “After the 40 or so miles, the bat­tery becomes 400 pounds of use­less­ness, at least until the own­er can plug the car into the elec­tri­cal grid for a recharge.”

    Kum­ma jut­tu, ehkä liit­tyy jotenkin nykyakku­jen kap­a­siteetin heikken­e­miseen latausker­to­jen funktiona (?).

  33. En usko, että hin­ta on merkit­tävä tek­i­jä autoilun määrässä. Autoilua verote­taan hur­jasti osak­si sik­si, että sen määrä ei juuri jous­ta hin­nan mukana.

  34. Autol­la aje­taan pakol­liset ajot oli hin­ta melkein mikä tahansa. Sen sijaan nyky­isil­lä hin­noil­la — ja ympäristöuhkil­la — moni on opetel­lut vähen­tämään ei-pakol­lisia ajo­ja. Ainakin minä olen. Niitä tulisi ihan var­masti lisät­tyä, jos hin­ta tip­puisi neljän­nek­seen ja vaiku­tus ilmas­to­muu­tok­seen olisi vähäi­nen jos ei liki olematon.

  35. Kos­ka kilo­me­trien kallis­tu­mi­nen ei vähen­nä auoilua, en jak­sa uskoa, että halpen­e­m­i­nen sitä merkit­tävästi lisäisi.

    Nuo sähköau­ton kilo­metri­hin­nat on las­ket­tu huomioimat­ta akun van­hen­e­misen kus­tan­nuk­sia. Jos autoon­sa joutuu han­kki­maan uuden akun tietyin väli­a­join, se voita­neen mieltää muut­tuvak­si kus­tan­nuk­sek­si joka pitäisi lisätä kilometrihintaan.

    1. Kyl­lä kilo­me­trien hin­nal­la on hin­ta­jous­to. Kan­nat­taa ver­ra­ta Euroop­paa ja Amerikkaa. Hin­ta­jous­to on ajal­lis­es­ti pitkä, kos­ka liikku­misen halpu­us lisää liiken­net­tä yhdyskun­tarak­en­teen kautta.

  36. Okei, no on sil­lä var­masti tuol­lainen hin­ta­jous­to. Tarkoitin nyt lähin­nä lyhyem­män aikavälin jous­toa, mihin tässä ketjus­sa viitat­ti­in. Että autoilu tulisi lisään­tymään “räjähdys­mäis­es­ti”. En usko.

  37. “Tämän päivän hin­noil­la sähköau­tol­la ajaa 100 kilo­metriä noin kahdel­la eurol­la, kun sama mat­ka ben­si­iniä tankkaaval­la autol­la mak­saa noin kahdek­san euroa.”

    Tarkoit­ta­nee polt­toainekus­tan­nuk­sia. ben­si­inin hin­nas­ta 3/4on eri­laisia vero­ja. Tuos­sa ilmeisti on oletet­tu, että sähköau­ton sähkövoiman ei kohdis­tu­isi sit­ten erilistä käyt­tövoiman verotusta.

    Jol­lakin sähvö täy­tyy tuot­taa Ihmettelin kyl­lä nuorem­pana, mik­si voimaloisa käytetään kallista kivi­hi­iltä, kun sähköäkin olisi niin hel­posti saatavilla.

  38. Vuon­na 2008 AKE:n Suomes­sa teet­tämän tutkimuk­sen mukaan 37% oli vähen­tänyt ja 14% lisän­nyt autoiluaan. 

    Jenkeis­sä taas 58% ilmoit­ti vähen­täneen­sä autoilua vuo­den 2008 alkupuolel­la polt­toaineen hin­nan kohotes­sa. Vähen­nys joh­tui ennen kaikkea reit­tien järkeistämis­es­tä niin, että use­ampi asia tuli hoidet­tua samal­la matkalla. Vas­tan­neista 39% ilmoit­ti yksinker­tais­es­ti pysyvän­sä kotona enemmän.

    USA:ssa polt­toaineen hin­nan nousu siis vaikut­ti enem­män ilmeis­es­ti sik­si, että siel­lä autoil­laan enem­män “turhaan” eli ei-pakol­lisia matko­ja. Sik­si jous­tokin on huo­mat­tavasti Suomea suurempi. 

    Vas­taavasti, jos hin­ta tip­puisi paljon, meikäläisen lau­tamiesjär­ki ainakin sanoo, että Suomes­sa autoilu lisään­ty­isi myös paljon USA:aa nopeam­min, “jenkkiläiselle tasolle”, ehkä jopa “räjähdys­mäis­es­ti” (mitä se sit­ten tarkoit­taakin). Kaup­paan tai minne mil­loinkin lähdet­täisi­in het­ken mieli­jo­hteesta tai ihan vain huvikseen ja matkas­ta välit­tämät­tä. Tämä lisäk­si tuli­si­vat sit­ten ne pitem­män aikavälin muu­tok­set yhdyskun­tarak­en­teeseen ja joukkoliikenteeseen.

    Asi­as­ta toiseen, For­tum on tosi­aan kuvail­lut sähköau­toilua mah­dol­lisim­man myön­teisin sanakään­tein. Akku­jen vai­h­don hin­taa oli tuskin otet­tu mukaan “muut­tuvana kulu­na”. Tosin hin­nan arvioimi­nen olisikin vaikeaa, kos­ka akku­jen hin­nat toden­näköis­es­ti laske­vat tule­vaisu­udessa merkittävästi. 

    Toden­näköistä myös on, että sähköä ei ruve­ta verot­ta­maan polt­toaineen verois­es­ti ihan käytän­nön syistä johtuen. Fir­mat häip­päi­si­sivät äkkiä Suomes­ta, jos sähkölle laitet­taisi­in ben­san verot. Muutkin raskaat verot sähköau­toilulle tun­tu­vat epä­to­den­näköisiltä niin kauan, kun niiden avul­la pystytään saavut­ta­maan sovi­tut autoilun päästövähen­nyk­set ja uusi­u­tu­vien lisäämi­nen. (Tosin täy­tyy myön­tää, että näis­sä veroa­siois­sa onnis­tun veikkaa­maan jatku­vasti väärin.)

  39. Jol­lakin sähvö täy­tyy tuot­taa Ihmettelin kyl­lä nuorem­pana, mik­si voimaloisa käytetään kallista kivi­hi­iltä, kun sähköäkin olisi niin hel­posti saatavilla.

    Pääasi­as­sa yösähköl­lä ladat­ta­vat sähköau­tot tuskin lisäi­sivät kivi­hi­ilen polt­toa. Sähkö hin­ta var­maankin nousisi, mut­ta eiköhän sen ongel­man poista ne pari suun­nit­teil­la ole­vaa ydin­voimalaa. Suomi­han on maa, jos­sa sähkön hin­nan ei anneta nous­ta korkeak­si ainakaan tar­jon­nan puut­teen takia johtuen elinkeinorakenteesta.

  40. Sähköau­to­jen haaste on tosi­aan se, miten pitää ajami­nen riit­tävän kalli­ina jot­ta ajami­nen ei lisään­ty­isi, osto­hin­ta riit­tävän alhaise­na jot­ta sähköau­tot kor­vaisi­vat öljyau­tot ja samal­la taa­ta että val­tion kirstu­un kilah­taa yhtä paljon rahaa kuin ennenkin. 

    Val­ti­olle olisi kaik­ki keinot jos vain halua löy­tyy. Sähköau­to­jen ostamista ja käyt­töä kan­nat­taisi tukea voimakkaastikin vaik­ka seu­raa­vat 5 vuot­ta, jot­ta niitä saadaan liiken­teeseen ja hin­to­ja alaspäin. Sum­ma tuskin olisi kovinkaan iso. Tuki voisi olla kään­teis­es­ti sidot­tu auto­jen määrään ja se voitaisi­in rahoit­taa nos­ta­mal­la auto­jen päästöön perus­tu­vaa vero­tus­ta pahiten saas­tut­tavas­ta päästä.

    En muuten usko että sähköku­lu­tus kas­vaisi kovinkaan nopeasti. Auto­jen tarvit­se­maa sähköä saataisi­in myös sitä kaut­ta että kan­nustet­taisi­in sähköl­lä läm­mit­täviä otta­maan ener­gian kulu­tus­ta pienen­tävät keinot, läm­pöpumput, eristys jne käyttöön.

    Pitkäl­lä aikavälil­lä (+10 vuot­ta) olisi var­maankin syytä korot­taa myös sähköau­to­jen ener­gian vero­tus­ta esimerkik­si niin että jokaises­sa autossa olisi verkos­sa ole­va sähkömit­tari, jon­ka perus­teel­la vero määräy­ty­isi automaat­tis­es­ti. Vero voisi olla pro­gres­si­ivi­nen, eli paljon aja­va ajaisi koko ajan kalli­impia kilo­me­tre­jä. Mit­tarista saataisi­in muuten myös tilas­to­dataa siitä mil­loin auto­ja ladataan, joka aut­taisi ener­gian tuotantoa.

  41. En tiedä laskinko oikein ja muistinko para­metrit. Kor­jatkaa, jso tein virheen:

    1 l diesel­löpöä = n 35 MJ ja 1 kWh´= 3,6 MJ . Nykyaike­nen auto vaatii n 4,5 l löpöä /100 km eli net­toen­r­giana 100 lla kilo­metril­lä n 1,5 l = 50 MJ = n 15 kWh. keskimääräi­nen ajo­mat­ka on autoil­la 50 km/ pv. (tosin työ­matkat ovat lyhempiä) eli 4 tun­nin latauk­sel­la vajaat 4 kW tehon. Tämä vaatii 16 ampeerin sulak­keen. Olisi hyvä ver­ra­ta sähköläm­mitylsen vaa­ti­mana tehoon nor­maalis­sa omakoti­talos­sa. Miljoona autoa vaatisi 4000 MW tehoa, mikä on aikamoinen määrä.

    Akku ei tuo­ta ener­giaa. Se vain säi­lyt­tää sitä. Ja sähkö­gen­er­aat­tori ei tuo­ta ener­giaa. Se vain muut­taa sitä toiseen muotoon.

    En epäile, etteikö sähköau­tol­la saavutet­taisi suurmepaa taloudel­lisu­ut­ta kuin polt­to­moot­to­ril­la. Ero ei vält­tämätä ole oleellinen.

    Sen lisä­ki auto tarvitse eril­lisen polt­toainekäyt­töisen läm­mit­ti­men, kuten nykya­jan dieselit muuten vaa­ti­vat talvel­lakin ajossa.

  42. Lex Nokia tun­tuu ole­van vihreille kauhis­tus. Siis se, että ta val­vo edes jotenkin mihin sen lait­tei­ta käytetään. Kuitenkin kaikki­nainen valvon­ta ihmis­ten omien lait­tei­den käytöstä tun­tuu ole­van jees-jut­tu, varsinkin kun kyseessä on auton tapainen laite. Voi hyvä tava­ton! Näin hölmöä aja­tuskulkua en mil­lään käsitä. Luo­ja var­jelkoon meitä tuom­moi­sista. Uskon niin myös tapah­tu­van. Joku raja autovi­hal­lakin pitää olla. Ei kai nyt sen­tään tääl­lä pelkästään totaalisen köy­hät ja kateel­liset yksilöt kir­joit­tele. Hyvä tietysti, että maa­pal­lon asi­aa aje­taan. Kun­nia niille ihmisille, mut­ta kehot­taisin tom­mosia men­emään esim. Inti­aan ja tekemään siel­lä jotain tahi Kiinaan. Minus­ta on tietysti hienoa että pyritään tääl­lä vaikut­ta­maan johonkin promil­lien osi­in kokon­aisu­ud­es­ta. Onhan se todel­la hienoa ja esimerkil­listä, jos­ta sit­ten voi nos­taa omaa itse­tun­toa ja ker­toa esimerkkiä. Mis­sä ihmeessä täl­läiset ihmiset oikein kulke­vat?? Jokaisen maan on tietysti hoidet­ta­va osuuten­sa näis­sä talkois­sa. Hoitakaa Te vihreät, että Intia, Kiina,USA, Indone­sia ja Afrikan maat hoita­vat oman osuuten­sa. Hyvä: noista osa on kehit­tyviä, joten niille on pakko sal­lia sitä ja tätä. Niinpä.
    OS kos­ka se Kiina otetaan/otettiin pois Suomen kehitysapulistoilta??
    Mitä mieltä OS on Ahti­saaren ajatuk­sista kehitysavusta??
    OS, mikä siel­lä Afrikas­sa kauan sit­ten meni totaalis­es­ti päin helkkaria??? Nyky­in­fon mukaan olemme kaik­ki sieltä peräisin. Ei kai tätä aja­tuskulkua tarvitse jatkaa ?

  43. Marko Hami­lo, Seat­t­lessa on kyl­lä pieni määrä johtimista sähkön­sä saavia busse­ja (trol­ley, rol­lik­ka), mut­ta keskus­tan tun­nel­lis­sa ne eivät aja. Siel­lä ajaa hybride­jä, jot­ka saa­vat säköen­er­giansa akuista. Ja kyl­lä, tun­nel­lis­sa on lievä dieselinkatku.

    Keskus­tan tun­nel­lis­sa muuten ajaa vain pieni osa bus­seista, ja useim­mat näistä ovat pitkän matkan busse­ja. Lisäk­si tpyy­lu­o­man mainit­se­ma pikaratik­ka on tulos­sa tun­neli­in, ja se jakaa siel­lä kai­stat bussien kanssa, mikä on vähem­män ideaalista.

    Seat­t­lessa jonkun ver­ran asuneena voin kyl­lä luva­ta, että tääl­lä tehtyjä ratkaisu­ja ei kan­na­ta kat­soa mallik­si. Tai lähin­nä tääl­lä on se ongel­ma, että mitään ratkaisu­ja ei ole 90-luvun alun jäl­keen oikeas­t­aan tehty. Pait­si nyt tämä uusi rak­en­teil­la ole­va pikaratik­ka, joka on hyvä alku mut­ta yksinään aivan riittämätön.

  44. Markku,

    Muuten hyvin, mut­ta lask­it 50 km matkalle vaa­dit­ta­van latauste­hon 100 kilo­metrin ener­gian mukaan.

    Käytetään Tes­la Road­ste­ria edelleen esimerkkinä, kos­ka se on ihan oikea sähköau­to. Valmis­ta­jan mukaan se kulut­taa 46 MJ 100 kilo­metriä kohden. 50 kilo­metrin ajoon varten tarvi­taan 1600 W latauste­ho neljän tun­nin aikana, eli 230 voltin sähköl­lä tarvit­taisi­in 7 A. Täy­teen akut saisi ladat­tua samas­sa ajas­sa 11 kW tehol­la. Täl­lainen teho — vähän vajaat kak­si sähkök­i­uas­ta — vaatii 400 voltin kolmi­vai­h­esähköl­lä 10 A sulakkeet.

Vastaa käyttäjälle Markku af Heurlin Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.