Perustulo 2: lineaarinen veromalli

Tehdään­pä pieni hyp­py perus­tu­losta lin­eaariseen vero­ma­lli­in. Nykyi­nen pro­gres­si­ivi­nen veroast­eikkomme näyt­tää kuvan siniseltä asteikol­ta. Jos sen oikaisee lin­eaarisek­si, se näyt­täisi punaiselta asteikol­ta. Huo­mamme, että kaik­ista pien­i­t­u­loisimpi­en ja suuripalkkaisimpi­en verot lask­i­si­vat ja keski­t­u­lois­t­en nousi­si­vat vähäisen. Ennen kuin alkaa naa­ma punaise­na huu­ta­maan, että tämä suosii ökyrikkai­ta, kan­nat­taa muis­taa, etteivät ökyrikkaat saa suuria palk­ka- vaan suuria omaisu­us­tu­lo­ja. Jos tuo sama vero­pros­ent­ti koskisi myös pääo­mat­u­lo­ja, tulo­erot pienenisivät.

 Kaup­paka­mari teki viime vuon­na aloit­teen lin­eaaris­es­ta vero­ma­llista: siinä oli mon­ta vai­h­toe­htoa, mut­ta radikaalein oli se, että kaikkia tulo­ja verotet­taisi­in 42 pros­entin verol­la niin, että 10 000 verotet­ta­van tulon alara­ja olisi 10 000 euroa. Yllät­tävän vähäl­lä keskustelus­sa tämä esi­tys sivuutettiin.

40 vastausta artikkeliin “Perustulo 2: lineaarinen veromalli”

  1. “Huo­mamme, että kaik­ista pien­i­t­u­loisimpi­en ja suuri­palkkaisimpi­en verot lask­i­si­vat ja keski­t­u­lois­t­en nousi­si­vat vähäisen.” Eli lask­isi sekä suurehko­ja palkkat­u­lo­ja saavien että pien­impiä tulo­ja saavien rajavero­ja (ei nyt niin kovin ihmeel­liset tulot tarvitse olla että jostain ylitöistä jää alle puo­let käteen). Mikä esim. OECD:n mukaan on vero­jär­jestelmämme keskeisiä type­r­yyk­siä. Mut­ta kun tämä ei hyödytä keskilu­okkaa niin tätä ei kan­na­ta oikein kukaan, lisäk­si osa vasem­mis­toa vas­tus­taisi kos­ka se keven­tää peri­aat­teessa rikkaiden vero­tus­ta, ja luul­tavasti osa oikeis­toa vas­tus­taisi kos­ka pääo­mavero­tus nousee. Eli asia vai­et­ti­in kohteliaasti.

    Toisaal­ta, olin pari vuot­ta sit­ten eräässä keskuste­lu­ti­laisu­udessa jos­sa Jaakko Kian­der selit­ti että Suomes­sa tehdään ver­ou­ud­is­tus n. 20 vuo­den välein. Ensin vero­tus­ta yksinker­tais­es­taan, sit­ten poli­itikot latoo siihen erinäköisiä vähen­nyk­siä päälle vuosien var­rel­la ja vero­su­un­nit­telu kehit­tyy, jol­loin jär­jestelmä on niin mon­imutkainen ja vuo­ta­va että sille on taas pakko tehdä remont­ti. Veikkaan seu­raavaa hal­li­tuskaut­ta, eli eiköhän tuo­hon vielä palata.

  2. Keski­t­u­lois­t­en, eli lap­siper­hei­den, vero­tuk­sen kiristämi­nen olisi käsit­tämätön toimi.

    Tuolle keski­t­u­lois­t­en lin­jalle osuu kaik­ki perus­per­heet, jot­ka mak­sa­vat vero­ja ihan mukavasti, asun­to­lain­o­ja vähän vähem­män mukavasti, eivät saa lap­sil­isien lisäk­si pahem­min tulonsiirtoja.

    No tietysti läh­es ilmainen päivähoito on tulon­si­ir­to sekin.

    Vero­tus­ta pitäisi kokon­aisu­udessaan keven­tää, ja se keven­nys pitäisi ottaa keski­t­u­loisille suun­na­tu­ista tulonsiirroista. 

    Pro­gres­si­ivi­su­us vero­tuk­ses­sa tarkoit­taa tänä päivänä ihmeel­lis­es­ti sitä, että se vaikut­taa kum­mal­takin puolelta; sekä tulo­jen vero­tuk­sen puolelta että tulon­si­ir­to­jen puolelta.

    Tulon­si­ir­rot täy­ty­isi kohden­taa vain köy­hille, jol­loin keskilu­okkaa alem­mis­sakin tulolu­okissa vero­tus­ta voitaisi­in alentaa.

    Vero­tuk­seen pitäisi tul­la tasamalli, jos­sa joku osu­us on verova­paa­ta, ja sen jäl­keen mak­set­taisi­in tasainen vero tulolu­okas­ta riippumatta.

    Kun yhteiskun­nan kaik­ki muut mak­sut ovat muut­tuneet pro­gres­si­ivisik­si, vero­tus täy­tyy muut­taa tasaveroksi.

    Jom­pi kumpi voi olla, joko vero­tuk­sen pro­gres­si­ivi­su­us ja tulon­si­ir­to­jen riip­pumat­to­muus tuloista tai tois­in­päin, mut­ta kumpaakin ei voi olla yhtä aikaa reilus­sa yhteiskunnassa.

    Tulon­si­ir­to­jen pro­gres­si­ivi­su­us pitäisi kom­pen­soi­da tulovero­jen regressiivisyydellä:))

  3. Mik­si suurten palkkat­u­lo­jen vero­tus­ta pitää keven­tää, jos niitä ei kukaan edes saa?

    Eli mik­si käp­pyrää pitää muut­taa yläpäästä, jos sitä muute­taan alapäästä? Yläpäässä ei käsit­tääk­seni ole mitään todel­lisia kan­nustin­loukku­ja, vaan ne ovat kaik­ki siel­lä alapäässä.

  4. Pekka Raukko kir­joit­ti: Mik­si suurten palkkat­u­lo­jen vero­tus­ta pitää keven­tää, jos niitä ei kukaan edes saa?
    Suurten palkkat­u­lo­jen vero­tus­ta pitää keven­tää, jos ja kun har­mon­isoidaan pääo­ma- ja tuloverot. Lisäk­si yksinker­tainen on kaunista.

  5. Kun yhteiskun­nan kaik­ki muut mak­sut ovat muut­tuneet pro­gres­si­ivisik­si, vero­tus täy­tyy muut­taa tasaveroksi.

    Melkoista hyper­bo­laa. Kyl­lä esimerkik­si kun­tien mak­suli­iken­teestä on pro­gres­si­ivisia mak­su­ja vain hyvin pieni osu­us. Tuo väite tarkoit­taisi, että esimerkik­si kir­jas­ton kir­jan varaamis­es­ta perit­täisi­in mak­sua tulo­jen mukaan, mikä on täysin absur­di aja­tus. Edes koiravero ei ole progressiivinen.

    Tulon­si­ir­to­jen pro­gres­si­ivi­su­us pitäisi kom­pen­soi­da tulovero­jen regressiivisyydellä:))

    Tässä heit­täy­ty­isin yhtäkkiä niin van­havasem­mis­to­laisek­si, että huo­maut­taisin koko kap­i­tal­is­min ole­van vain yksi suuri tulon­si­ir­to työltä pääo­ma­lle. Ja Suomes­sa sen regres­si­ivisyys on vielä varmis­tet­tu erik­seen pudot­ta­mal­la pääo­mat­u­lo­jen vero­pros­ent­ti alem­mak­si kuin palkkat­u­lo­jen. Vero­tuk­sen avul­la tapah­tu­vat tulon­si­ir­rot vas­takkaiseen suun­taan ovat tämän rin­nal­la parhaim­mil­laankin vain pieni vajavainen kor­jaus­li­ike; niin kauan kuin pääo­mat­u­lo­jen vero­pros­ent­ti on alle sata, kap­i­tal­is­mi on tulon­si­ir­to yhtä paljon kuin sosi­aaliset tulonsiirrotkin.

    (Ja pyy­dän: tästä älköön lähtekö liik­keelle leg­en­da, että olisin ehdot­tanut Soin­in­vaaran blo­gis­sa pääo­mat­u­lo­jen vero­pros­entin nos­tamista sataan.)

  6. Niin rakkaat lapsen­lapset, se oli se varhainen lauan­ta­iaa­mu, kun Lin­namäkeä ei vielä tun­net­tu luo­tona ulkosaaris­tossa, ja luin Soin­in­vaaran blo­gista, kuin­ka van­havasem­mis­to­lainen Uschanov vaati pääo­mavero­tuk­sen nos­tamista sataan…

    Itse olen aina suh­tau­tunut varauk­sel­la tasavero­tuk­seen, mut­ta kun seu­raa, kuin­ka tehokkaasti hyvä­tuoloiset kykenevät muut­ta­maan palkkat­u­loa pääo­mat­u­lok­si (esim. lääkärit)alkaa vaa­ka kallis­tua toiseen suun­taan. Ei ole järkeä kan­nat­taa peri­aat­telista pro­gres­sio­ta, jon­ka luonne hajoaa, jah­ka yksilön tulot saavut­ta­vat tietyn pis­teen, jos­sa hän kyke­nee uudelleenor­gan­isoimaan tulon­sa siten, että verot­ta­ja kohtelee niitä pääomatulona. 

    Ylipään­sä, mikä hyvän­sä vero­ma­lli, joka tuot­taa markki­noi­ta vero­su­un­nit­telijoille ennem­min kuin varmis­taa kas­nalais­ten lähtöko­hdal­taan tasa-arvoisen kohtelun, on epäkelpo.

  7. “Melkoista hyper­bo­laa. Kyl­lä esimerkik­si kun­tien mak­suli­iken­teestä on pro­gres­si­ivisia mak­su­ja vain hyvin pieni osu­us. Tuo väite tarkoit­taisi, että esimerkik­si kir­jas­ton kir­jan varaamis­es­ta perit­täisi­in mak­sua tulo­jen mukaan, mikä on täysin absur­di aja­tus. Edes koiravero ei ole progressiivinen.”

    Entäs asum­is­tu­ki, päivähoit­o­mak­su, tai päiväsakon määräytyminen?

    Kyl­lä isot asi­at ovat todel­lakin tuloista riip­pu­vaisia. Kir­jaas­ton varaus­mak­sus­ta keskustelu tässä yhtey­dessä on älyl­listä epärehellisyyttä.

  8. Tuosta­han päästään kätevästi perus­tu­lo­ma­lli­in, kun jatke­taan punaista viivaa vaa­ka-akselin ala­puolelle siten, että pie­nil­lä brut­to­tu­loil­la vero on negati­ivi­nen. Kaup­paka­marin aloite oli siis valmi­ik­si lähel­lä perustulomallia.

  9. Raukko kysyy: “Mik­si suurten palkkat­u­lo­jen vero­tus­ta pitää keven­tää, jos niitä ei kukaan edes saa?”

    Raukko, onhan sitä pienet­ty ja hyvä niin. Suomes­sa on suht paljon (ehkä jotain alle sata tuhat­ta?) kova­palkkaisia jot­ka kuu­lu­vat ylimpään tuloverolu­okkaan, eli verotet­ta­vat kuukausi­t­u­lo­to­vat ovat yli 5000 euroa kuus­sa (raja on 65 000 vuodessa). Ei mitenkään tava­ton palk­ka asiantun­ti­ja-ammateis­sa tai johtote­htävis­sä: lääkäre­itä, asiana­ja­jia, tietotekni­ik­ka-asiantun­ti­joi­ta, insinööre­jä, myyn­timiehiä, virkamiehiä, taloushallinnon ammat­ti­laisia, keskijohtoa…

    Ongel­ma tässä ryh­mässä on rajaveroaste, +50%, ei niinkään kokon­aisveroaste, useim­mil­la var­maan alle 40%. Tämä on kan­nusti­non­gel­ma, mik­si tehdä jotain ylimääräistä, tai ottaa vaa­ti­vampi ja parem­min palkat­tu hom­ma, kun siitä ei jää puo­li­akaan käteen? Sem­minkin kun suuria palkkat­u­lo­ja saav­ille on usein aika hyvät mah­dol­lisu­udet vaikut­taa siihen kuin­ka paljon he tekevät töitä. 

    Veikkaan että esimerkik­si korkeim­min tuloverolu­okan pois­t­a­mi­nen jol­loin rajavero olisi jotain vähän yli 40%, saat­taisi jopa nos­taa val­tion vero­tu­lo­ja, tuon ylim­män tuloveron tosi­asialli­nen tuot­to on muutenkin pieni. Kan­nusti­non­gel­mat ovat toki vakavampia pien­i­t­u­loisil­la, mut­ta nämä ovat kak­si eri asi­aa eikä niiden ratkaisut ole toisi­aan pois sulkevia.

  10. Pääo­mat­u­lo­jen verot­tamisel­la samal­la verokan­nal­la kuin palkkat­u­lo­ja voi olla ennakoimat­to­mia seu­raa­muk­sia pk-yrityksissä. 

    Eri­laisen veroko­htelun pois­t­a­mi­nen vie nykyisen insen­ti­ivin kasa­ta fir­man kas­saan omaa pääo­maa kah­malokau­pal­la. Nykyään­hän alem­mas­ta verokan­nas­ta pääsee naut­ti­maan vain, mikäli fir­man tase on kun­nos­sa. Vah­vaa taset­ta taas tarvi­taan taan­tu­mis­sa ja suo­ma­laiset fir­mat ovatkin tähän nykyiseen taan­tu­maan menos­sa huo­mat­tavasti ter­veem­mältä poh­jal­ta kuin 90-luvun lamaan. 90-luvulle tul­taes­sa fir­mo­jen taseet oli­vat kural­la, kos­ka niiden verotekni­sistä syistä kan­nat­ti olla velkaisia.

    Nyt jos vero­tus muute­taan, monel­la yrit­täjäl­lä ei ole enää mitään syytä pitää vah­vaa taset­ta. Täl­lainen vero­muu­tos tulee väistämät­tä näkymään heiken­tyneenä lamakestona.

    Joku voisi tietenkin sanoa, että ohkaisem­mat taseet johta­vat tehokkaam­paan pääo­mankäyt­töön. Mene ja tiedä sit­ten, kumpi on tärkeäm­pää, tehokas pääo­mankäyt­tö vai lamankesto? Täl­lä het­kel­lä kukaan ei puhu lai­has­ta taseesta, vaan pul­leas­ta kassasta.

  11. Uschanov:

    Mil­lä perus­teel­la kap­i­tal­is­mi olisi tulon­si­ir­to työltä pääo­ma­lle? Pääo­ma ja työn ovat ihan saman­laisia resursse­ja. Niiden erot­telu on keinotekoista. Ei työ ole mitenkään arvokkaampi resurssi kuin muutkaan. Markki­na­t­aloudessa asi­at mak­sa­vat sen ver­ran kuin ihmiset ovat niistä valmi­ita mak­samaan. Resurssien liik­keet ovat vapaae­htoisia toisin kuin val­tion pakot­tamis­s­ta tulon­si­ir­rois­sa, jois­sa resurssit ote­taan väki­val­laan uhalla.

    Pääo­mat­u­lois­ta­han mak­se­taan noin yleen­sä veroa kahdesti. Yri­tyk­sen voit­toa verote­taan ja sit­ten vielä sitä, kun omis­ta­ja ottaa tämän voiton yri­tyk­ses­tä ulos. Minä oon Osmon (ja Viron) kanssa samal­la lin­jal­la, että jos (kun) tasaveroon siir­ry­tään, niin näi­den tulo­jen kaksinker­tais­es­ta verot­tamis­es­ta pitää luopua.

    Sylvesteri: Eri vero­pros­en­tit yms. vääristävät markki­noi­ta. On siis toden­näköistä, että yri­tys­ten taseet kehit­tyvät lähem­mäk­si tehokas­ta tasoa.

  12. “Ennen kuin alkaa naa­ma punaise­na huu­ta­maan, että tämä suosii ökyrikkaita … ”

    Ai tostako se punalipun väri tuleekin? 

    Kataisen ja Virkkusen viitoit­ta­mal­la tiel­lä jatkaak­seni: Niin on miltä näyt­tää. Jos vasem­mis­to­laiset saadaan näyt­tämää katk­er­il­ta ja kateel­lisil­ta, oikeu­den­mukaisu­us­vaa­timuk­set alka­vat kuu­lostaa lapsel­liselta kitinältä.

    Kun Soin­in­vaara osal­lis­tuu tähän Kokoomuk­sen kam­pan­jaan, se kai ker­too, mik­si hänestä ei ole Vihrei­den puheenjohtajaksi.

    Toisaal­ta Voimas­sa blo­gis­timme yllät­täen osoit­ti ymmär­rystä “ruot­salaista” veroast­et­ta kohtaan. Joku aika sit­ten hän vielä arveli veroas­t­een korot­tamisen vähen­tävän hyvinvointia.

    Tässä epämääräisyy­dessään Soin­in­vaara lie­nee hyvä tyyp­pi esit­tämään perus­tu­loa. Hän ei ole vasem­mis­to­lainen mut­ta ei pataoikeis­to­lainenkaan, jos siis uno­hde­taan nuo kokoomus­maiset lipsahdukset.

    Perus­tu­lon suurin ongel­ma lie­nee se, että se näyt­tää anta­van mah­dol­lisu­u­den elää laiskotellen, se suo­ras­taa tun­tuu kohot­ta­van ihmisiä muut­ta­maan asen­teen­sa löysäi­lyn suun­taan. Meikäläisen veroa mak­sa­van peru­juntin mielestä aja­tus on aika sietämätön. 

    Voi tietysti olla, että ihmisku­vani on väärä. Ehkä ihmi­nen oikein innos­tuu kehit­tämään itseään, kun­han luvataan €500 ilmas­ta rahaa kuussa. 

    Niin tai näin, jokainen itsen­sä kehit­tämiseen kan­nus­ta­va uud­is­tus on ter­ve­tul­lut. Kuu­luuko perus­tu­lo niihin, jää nähtäväk­si … mielu­um­min kyl­lä jos­sain muual­la kuin Suomessa.

  13. “Mil­lä perus­teel­la kap­i­tal­is­mi olisi tulon­si­ir­to työltä pääo­ma­lle? Pääo­ma ja työn ovat ihan saman­laisia resursseja.”

    Kir­joit­ta­ja on ilmeis­es­ti “elänyt koroil­la”. Muu­ta seli­tys­tä en kek­si. Jos nimit­täin uskaltau­tuu työtä tekemään, huo­maa äkkiä, että työ usein rasit­taa. Tulee hiki kuvain­nol­lis­es­ti tai oikeasti. Isuk­il­ta per­i­ty­il­lä osin­goil­la elel­lessä hikoilut­taa lähin­nä Mona­con aurinko siinä huvipurren kan­nel­la makoillessa.

  14. Tomi Ahti: Ei sil­lä ole mitään väliä, että työ on epä­mukavaa. On sekin epä­mukavaa, että ei voi istua Mona­cos­sa huvipurren kan­nel­la, kun pääo­ma on jos­sain tuot­tavas­sa työssä eikä huvi­tuk­sis­sa. (vrt. työn­tek­i­jän vapaa-aikaan.)

    Tuotan­to tulee kaik­ista siihen käyte­ty­istä resurs­seista ‑ei pelkästään työstä. Tämän tajuamiseen ei tarvitse mitään var­al­lisu­ut­ta tai hopealusikkaa. Pelkkä ana­lyyt­ti­nen ajat­telu riittää.

  15. Hyvä Art­turi Björk, me kaik­ki toki tiedämme, että on mah­dol­lista luo­da teo­reet­ti­nen raken­nel­ma, jos­sa koroil­la tulo on sama­nar­voista hiel­lä han­ki­tun kanssa. Tämä siu­nauk­selli­nen kap­i­tal­is­mimme perus­tuu osit­tain juuri siihen, että sisäistämme tuon teo­ri­an. Että ei heti tee mieli men­nä tyh­jen­tämään Björn Wahlroosin kartanoa.

    Ikävä kyl­lä, tai onnek­si, maail­ma ei kuitenkaan ole pelkästään taloudel­lista tas­apain­oa hake­va tilas­tokone, vaik­ka teikäläiset niin luulet­tekin. Maail­ma on … tähän tulee pari fan­faaria … val­taa, rakkaut­ta ja hyväksyn­tää joskus väki­val­loinkin hake­vien olen­to­jen sekamel­s­ka. Tai siis mielestäni se on. Sin­un mielestäsi se on kai jotain muu­ta. Ja hyvä niin.

    Isukin rahoil­la Mona­cos­sa makail­e­va on siinä mielessä onneton olen­to, että hän saa hyväksyn­tää vain kaltaisil­taan jos heiltäkään. En usko, että joidenkin köy­hien har­ras­ta­ma nuoleskelu paljoa auttaa.

    Mik­si siinä huvipurren kan­nel­la alkaa niin san­otusti vitut­ta­maan? Vaik­ka en ole evoluu­tiop­sykolo­gian ystävä, tässä kohdin sen teo­ria voi pitää paikkansa: ihmi­nen on ytim­iään myöten sosi­aa­li­nen olen­to. Moraal­imme perus­tuu ja tähtää väistämät­tä jakamiseen. Tai jos jonkun kohdal­la ei perus­tu, oikea paik­ka sel­l­aisel­la ei ole esiku­vana vaan hylkiönä.

  16. Tomi Ahti: Se on juuri sitä jakamista, että antaa pääo­mansa tuot­tavaan käyt­töön, että ne aut­ta­vat luo­maan ihmisille hyvinvointia.

  17. Pari osaan­ot­toa keskusteluun.

    Hyvä­tu­lois­t­en mar­gin­aaliv­eros­ta: Ei kai kukaan tosis­saan kuvit­tele, että yli 5000 euron kk-tulolu­okas­sa mietitään työn tar­jon­tapäätöstä tyyli­in “en ota uut­ta projektia/työtä/jne. kos­ka veroi­hin menee niin suuri osa tuloista”? Eiköhän tämän tason asiantun­ti­joil­la ole sen ver­ran tur­vat­tu toimeen­tu­lo, että töitä tehdään tekemisen ilosta ja työn haastei­den saavut­tamisek­si, ei rahan takia. Takaisinkään­tyvä työn tar­jon­takäyrä ja niin edelleen.

    Pääo­mat­u­lon vero­tuk­ses­ta: Pide­tään mielessä, että nykyisessä jär­jestelmässä perus­ta­mal­la osakey­htiön voi henkilö nos­taa vuodessa n. 120 000 euroa 26 %:in tasaverol­la, kun­han malt­taa suun­nitel­la ja odotel­la pääomien ker­tymistä firmaan. 

    Osinko­jen pelot­ta­va kaksinker­tainen vero­tus kos­kee vain ylimenevää osaa ja pörssiy­htiöitä, joiden osinko­ja verote­taan 70 % pääo­mat­u­lo­ja, täl­löin osinko­jen vero-% on 19,6 % ja kokon­aisvero 40,5 % eli pienem­pi kuin se korkein marginaalivero. 

    Verot ylös nyt vaan. Vuosi­na 1994–2009 asteikon korkein­ta val­tion­veron mar­gin­aaliv­ero­pros­ent­tia on alen­net­tu 39:stä 30,5 prosenttiin.

    Ja KAIKKI anta­vat pääo­mansa tuot­tavaan käyt­töön, elleivät jem­maa pääo­maansa pat­jaansa. Raha kiertää sijoituk­si­in vaik­ka makaisi pankki­tilil­lä (etenkin silloin).

  18. Raiv­io kysyy: “Ei kai kukaan tosis­saan kuvit­tele, että yli 5000 euron kk-tulolu­okas­sa mietitään työn tar­jon­tapäätöstä tyyli­in “en ota uut­ta projektia/työtä/jne. kos­ka veroi­hin menee niin suuri osa tuloista”?”

    Tuo­ta, esim. diplo­mi-insinöörin KESKIpalk­ka yksiteisel­lä sek­to­ril­la on 4 828e/kk (2008), ja vähän epäilen että keskiver­to dip­pa tekee töitä ihan vaan “tekemisen ilosta ja työn haastei­den saavut­tamisek­si”. Läärin keskipalk­ka oli Lääkärili­iton mukaan 2006 noin 5000 euroa, ja epäilen että tule­vat ter­veyskeskuk­sen viikkolop­pupäivistyk­seen kos­ka humalaiset ovat patolo­gioil­taan mie­lenki­in­toisia. Toki palk­ka ei ole ain­oa moti­vaa­tio, mut­ta on se tietenkin merkittävä.

    Se että hyvä­tu­loiset tekee vähem­män töitä voi olla sinän­sä hyvä asia, en nyt ota siihen kan­taa. Mut­ta minus­ta on selvää että liian kireä rajavero ei ole opti­maa­li­nen vero­ker­tymän kannal­ta, jos on tarkoi­tus verot­taa raskaasti hyvä­tu­loisia niin tämän mit­tari on kuin­ka paljon he tosi­asi­as­sa mak­sa­vat vero­ja, ei se kuin­ka suuri pros­ent­ti jos­sain kohti vero­taulukkkoa sinän­sä on.

  19. Kyl­lä isot asi­at ovat todel­lakin tuloista riip­pu­vaisia. Kir­jaas­ton varaus­mak­sus­ta keskustelu tässä yhtey­dessä on älyl­listä epärehellisyyttä.

    Ehkä, mut­ta ei yhtään sen enem­pää kuin väite, että nämä “isot asi­at” = “kaik­ki”, mitä sanaa alku­peräisessä kom­men­toimas­sani väit­teessä käytettiin.

    Markki­na­t­aloudessa asi­at mak­sa­vat sen ver­ran kuin ihmiset ovat niistä valmi­ita mak­samaan. Resurssien liik­keet ovat vapaae­htoisia toisin kuin val­tion pakot­tamis­s­ta tulon­si­ir­rois­sa, jois­sa resurssit ote­taan väki­val­laan uhalla.

    Val­tiot ovat syn­tyneet vapaan kil­pailun tulok­se­na — täysin nor­maalin markki­na­t­aloudel­lisen pros­essin tulok­se­na. Jos kulut­ta­ja pysty­isi val­it­se­maan 200 eri riisimuromerk­istä, niin mitä hal­lelu­jia markki­na­t­alouden autu­aak­sitekevyy­destä kuul­taisi­inkaan! Mut­ta kun hän pystyy val­it­se­maan asuin­paikkansa 200 itsenäis­es­tä val­tios­ta, joiden välil­lä vielä on aito­ja ero­ja mit­taa­mat­toman paljon enem­män kuin riisimuromerkkien välil­lä edes voisi olla, se ei yhtäkkiä todis­takaan mitään.

    Val­tiot ovat syn­tyneet välisen­sä täysin vapaan kil­pailun tulok­se­na (mikä muka on se Ylikansalli­nen Kil­pailu­vi­ras­to, joka tätä kil­pailua jotenkin rajoit­taa?), joten kun arvostelet val­tioi­ta, arvostelet samal­la vapaa­ta kilpailua.

  20. Ei kai se nyt ihan niin yksinker­taista ole, että val­tiot oli­si­vat syn­tyneet vapaan kil­pailun tulok­se­na tai että olisi ole­mas­sa täysin vapaa kil­pailu niiden välil­lä. Enkä viit­taa täl­lä pahan akseli­in — Irani­in, Pohjois-Kore­aan tai Kuubaan.

  21. Raiv­io:
    “Verot ylös nyt vaan.”

    Jos ker­ran raka­s­tat noin paljon vero­ja, mik­set itse mak­sa niitä tuplat­en kuin muut?

    “Vuosi­na 1994–2009 asteikon korkein­ta val­tion­veron mar­gin­aaliv­ero­pros­ent­tia on alen­net­tu 39:stä 30,5 prosenttiin.”

    Ja se on ihan oikein. Kieltäy­dyn mak­samas­ta kaikkien muiden meno­ja, etenkin niiden joi­ta ei hirveästi työn­teko tai puhku­mi­nen hotsita.

  22. Raiv­io: Ihmiset todel­lakin pohti­vat kor­vauk­sen suu­ru­ut­ta, jon­ka he saa­vat tehdys­tä työstä. Var­masti aika moni korkea­t­u­loinen val­it­see loikoilun huvipurren kan­nel­la tai vaik­ka kotona las­ten kanssa peuhaamisen työn­teon sijaan, jos mar­gin­aaliv­ero on liian korkea. Ihimiset (niin rikkaat kuin köy­hätkin) reagoi­vat kannustimiin.

    Uschanov: “Val­tiot ovat syn­tyneet vapaan kil­pailun tulok­se­na — täysin nor­maalin markki­na­t­aloudel­lisen pros­essin tuloksena. ”

    En tiedä onko käsi­tyk­sesi val­tioiden syn­nys­tä vai markki­noista virheelli­nen, mut­ta jom­mas­sa kum­mas­sa on nyt jotain fibaa.

    Val­tioi­ta ei pysty kil­pailut­ta­maan kovin tehokkaasti, kos­ka exit cos­tit on niin korkeita.

    Täl­lä ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, että markki­noil­la resurssien liik­keet ovat vapaae­htoisia toisin kuin val­tion tulonsiirroissa.

    Sylvesteri: Kyse ei ole siitä mitä Raiv­io tekee omil­la rahoil­laan. Oletet­tavasti hän edis­tää niil­lä omia tavoit­teitaan. Korkeam­mil­la veroil­la Raiv­io pyrkii edis­tämään omia tavoit­teitaan myös muiden rahoil­la. Korkei­den vero­jen puol­lus­ta­jia pide­tään aina jotenkin epäit­sekkäinä, vaik­ka oikeasti he ovat suun­nilleen yhtä epäit­sekkäitä kuin varkaat.

  23. “Ei kai kukaan tosis­saan kuvit­tele, että yli 5000 euron kk-tulolu­okas­sa mietitään työn tar­jon­tapäätöstä tyyli­in “en ota uut­ta projektia/työtä/jne. kos­ka veroi­hin menee niin suuri osa tuloista”? Eiköhän tämän tason asiantun­ti­joil­la ole sen ver­ran tur­vat­tu toimeen­tu­lo, että töitä tehdään tekemisen ilosta ja työn haastei­den saavut­tamisek­si, ei rahan takia.”

    Aika jän­nää pohd­in­taa tosi­aan. Ei viiden ton­nin kuukausi­palk­ka ainakaan pääkaupunkiseudul­la ole mikään kovin autu­aalli­nen tulo, jon­ka jäl­keen töitä tehdään vain kun se eri­tyis­es­ti sisäl­löltään innot­taa. Tuol­la tulol­la saa jumalat­toman pitkäl­lä lainal­la jonkun peruskäm­pän jostain keskivertoalueelta.

    Esimerkik­si suuri osa suo­ma­lai­sista yksi­ty­is­lääkäreistä tekee lyhyt­tä työvi­ikkoa, kos­ka tuo viisi ton­nia tulee jo 15–20 tun­nin työl­lä viikos­sa ja mar­gin­aalipros­ent­ti menee hel­posti sinne viiteenkymme­neen­vi­iteen kun vähän tuos­ta yli mennään.

  24. Osa keskustelijoista ymmär­si viiden ton­nin kuukausi­palkan jok­sikin onnen kul­ta­maan rajak­si. En suinkaan tarkoit­tanut tätä. Tarkoitin, että tämän ylit­täväl­lä tulota­sol­la en itse ainakaan laske miten paljon rahaa jää töistä käteen, vaan teen töitä kos­ka ne ovat kiin­nos­tavia. Jos saatavil­la ole­vat tehtävät eivät ole kiin­nos­tavia, en tee niitä. Tähän ei työstä mak­set­ta­va palkkio tai sen vero­tus juuri vaiku­ta. Tilanne olisi eri­lainen, jos tulota­soni olisi esim. 2000 e/kk. Täl­löin työn tar­jon­tani olisi jous­tavam­paa tulo­jen suhteessa.

    Tois­tan: Raha ei ole suurin eikä tärkein moti­vaa­tiotek­i­jä hyvä­tu­lois­t­en työssäkäyn­ti­in. Ja viikon­lop­puna ter­veyskeskuk­seen hoita­maan humalaisia tul­laan, jot­ta saadaan ter­veyskeskushar­joit­telu tehtyä…

    Korkein mar­gin­aaliv­ero­pros­ent­ti kun­nal­lisvero mukaan­lukien kirkkoon kuu­lu­valle Helsingis­sä on muuten Turun Sanomien mukaan 50,5 %.

  25. “Tois­tan: Raha ei ole suurin eikä tärkein moti­vaa­tiotek­i­jä hyvä­tu­lois­t­en työssäkäyn­ti­in. Ja viikon­lop­puna ter­veyskeskuk­seen hoita­maan humalaisia tul­laan, jot­ta saadaan ter­veyskeskushar­joit­telu tehtyä…”

    Yleen­sä hyvä­tu­loinen on ns ylem­pi toim­i­henkilö eli ylitöistä tai lisätöistä ei mak­se­ta , joten smaan perus­palkkaan saa tehdä 24/7 töitä ilman, että on pelkoa sivuan­sioiden verotuksesta.

    Mitä tulee lääkärei­hin niin keikkalääkäri ansait­see mukavasti, tut­ta­vani 26- vuo­tias poi­ka, lääkärinopin­not vielä vai­heessa kan­di, on täl­laisen lääkärivuokrafir­man palveluk­ses­sa ja heit­tää keikkaa ympäri maata.
    Jot­ta matkat sujuisi­vat mukavasti niin osti 130000 maas­turin, joten kyl­lä nois­sa hom­mis­sa jotain käteenkin jää.

  26. “Ja se on ihan oikein. Kieltäy­dyn mak­samas­ta kaikkien muiden meno­ja, etenkin niiden joi­ta ei hirveästi työn­teko tai puhku­mi­nen hotsita.”

    Suurim­mat tulon­si­ir­rot ovat eläk­keet, koulu­tus, ter­vey­den­hoito, päivähoito, van­hus­ten hoito.
    Vero­tu­loista menee tulon­si­ir­toi­hin välil­lä akti­iv­it ‑tahal­laan jouti­laat ehkä n promille eli se hukkuu virheisiin.

  27. “Tässä epämääräisyy­dessään Soin­in­vaara lie­nee hyvä tyyp­pi esit­tämään perus­tu­loa. Hän ei ole vasem­mis­to­lainen mut­ta ei pataoikeis­to­lainenkaan, jos siis uno­hde­taan nuo kokoomus­maiset lipsahdukset.”

    Osmo on teo­reetikko ja sel­l­ise­na pysyy, mut­ta tuo lin­eaari­nen vero­tus olisi kyl­lä aika hyvä malli.

    Onhan aivan jär­jetön­tä, että köy­hä verote­taan sosi­aaliluukulle. Tarpeek­si korkea perusvähen­nys lopet­taisi tämän.

    Valitet­tavasti Osmo taitelee taas tuulimyl­lyjä vas­taan: SDP kan­nat­ta­jat ovat keski­t­u­loisia , joten hei­dän vero­tuk­sen­sa kiristy­isi hie­man , joten ei käy.

    Pien­i­t­u­lois­t­en verova­paus veisi Kepu­lan­di­an konkurssi­in, joten ei käy Kepulle.

    Hyvä­tu­lois­t­en vero­tus taas pääsään­töis­es­ti kiristy­isi, joten ei käy Kokoomuksellekaan.

    Tässä taulukko toteu­tuneesta vero­tuk­ses­ta, kun tulo­ja ja vero­ja kat­so­taan kokonaisuutena.
    Ongel­mana on vero % hajon­ta ylem­mis­sä tulolu­okissa tulo­la­jista johtuen, ei vero­tuk­sen kek­simääräi­nen taso .
    Ja vero­tushan on jo lin­eaari­nen yli 50000 euron tuloilla

    VERONALAINEN
    TULO € VERO % TULOISTA
    1 – 4999 6,0
    5 000 – 9999 9,0
    10 000 – 14999 15,1
    15 000 – 19999 18,4
    20 000 – 24999 19,8
    25 000 – 34999 22,8
    35 000 – 54999 27,4
    55 000 – 74999 31,3
    75 000 – 99999 33,3
    100 000 – 149999 33,9
    150 000 – 299999 33,7
    300 000 – 31,4
    Keskimäärin 23,6

  28. “Korkein mar­gin­aaliv­ero­pros­ent­ti kun­nal­lisvero mukaan­lukien kirkkoon kuu­lu­valle Helsingis­sä on muuten Turun Sanomien mukaan 50,5 %.”

    Ainakin muu­ta­ma vuosi sit­ten noin kah­denkymme­nen pros­entin kun­taverol­la oli mar­gin­aali korkeim­mil­laan 55. Muu­ta­ma kym­men­tä vuot­ta sit­ten lähti palka­s­ta suurim­mil­laan kak­si kol­mannes­ta joten kohtu­ullis­t­a­mi­nen on jo ollut kauan käyn­nis­sä. Jatkuukin kai?

  29. Korkein mar­gin­aaliv­ero­pros­ent­ti kun­nal­lisvero mukaan­lukien kirkkoon kuu­lu­valle Helsingis­sä on muuten Turun Sanomien mukaan 50,5 %

    Turun­sanomat uno­htaa pakol­liset sairaus­vaku­u­tus­mak­sut, eläke­mak­sut ja työttömyysvakuutusmaksun.

  30. Työ­nan­ta­ja­mak­sut ja ‑vaku­u­tuk­set: ryh­mähenki­vaku­u­tus­mak­su, sosi­aal­i­tur­va­mak­su, tap­atur­mavaku­u­tus­mak­su, työeläke­mak­su ja työt­tömyys­vaku­u­tus­mak­su. 2006 nuo oli­vat keskimäärin 24% brut­topalka­s­ta. Meikäläisen matikan­taidot eivät riitä laske­maan korkein­ta “vero­pros­ent­tia” varsinkaan, kun tuo tosi­aan on keskimääräi­nen pros­ent­ti. Aika huimis­sa luvuis­sa kuitenkin liikutaan. 

    Muis­taak­seni jotkut abbal­aiset mak­soi­vat Ruot­sis­sa aikoinaan yli 100 pros­entin veroa, että siinä mielessä kyl­lä aika lievä vielä on tuo pro­gres­sio. Kyse ei siis ollut sen sil­li­fir­man työtekijöistä.

    Mut­ta työan­ta­ja­mak­sut eivät ole veroa varsi­nais­es­ti vaan vaku­u­tus­mak­su­ja, voisi joku väit­tää. Kan­sain­välis­es­ti ne ovat keski­ta­soa. Joten “suo­ma­lainen kokon­aisveroaste erka­nee yhä kauem­mas skan­d­i­naavis­es­ta tasos­ta kohti Kes­ki-Euroop­paa” on ihan vali­di väite vaik­ka ottaisi työan­ta­ja­mak­sut huomioon. Yli sadan pros­entin veroast­et­ta en kuitenkaan suosittele.

  31. Ei, en tarkoit­tanut työ­nan­ta­ja­mak­su­ja vaan työtek­i­jän pakol­lisia vaku­u­tus­mak­su­ja, jot­ka tule­vat tuon kun­nal­lis- ja val­tion veron päälle.

  32. Mikähän on pakol­lis­ten mak­su­jen osu­us plus veroaste korkeim­mil­laan? Jotain 50+20+5=75 (korkein mar­gin­aaliv­ero + arvaus työan­ta­ja­mak­su­jen + arvaus työtek­i­jän pakol­lis­ten mak­su­jen osuudesta)? 

    Joskus 10 vuot­ta sit­ten piti työan­ta­ja­mak­su­ja pro­jek­ti­hom­mis­sa kyl­lä bud­je­toi­da 40 prossaa, mut­ta mah­toiko se olla var­muu­den vuok­si? En muista. Tuol­la prossal­la oltaisi­in jo aika lähel­lä sataa, jos siis olisi huip­pu­palkat­tua väkeä. Onnek­si ei tarvin­nut palkata Agnethaa, Ben­nyä, Anni-Fridiä ja Björniä.

    Ei ihme, että palkan oheen tar­jo­taan optioita.

    Vai ymmär­ränkö nyt jotain väärin?

  33. Aika hyvin arvat­tu (vai­h­dan tässä ajatuk­sia itseni kanssa). Veron­mak­sa­jain keskosli­iton mukaan enim­mil­lään 72% palka­s­ta menee veroi­hin ja “veron­lu­on­teisi­in mak­sui­hin”. Jos siis ter­mi­in “veroki­ila” sisäl­tyy kaik­ki pakol­liset maksut.

  34. “Joskus 10 vuot­ta sit­ten piti työan­ta­ja­mak­su­ja pro­jek­ti­hom­mis­sa kyl­lä bud­je­toi­da 40 prossaa, mut­ta mah­toiko se olla var­muu­den vuok­si? En muista. Tuol­la prossal­la oltaisi­in jo aika lähel­lä sataa, jos siis olisi huip­pu­palkat­tua väkeä. Onnek­si ei tarvin­nut palkata Agnethaa, Ben­nyä, Anni-Fridiä ja Björniä.”

    Palka­nsaa­ja mak­saa tuon Vero­hallinnon laskurin päälle n 5–6 % lisä­mak­su­ja: 4,5 eläke­mak­sua, kela-mak­sua ja työttömyysvakuutusmaksua.

    Lisäk­si työanat­ja mak­saa eläke­mak­sua, kela­mak­sua( joka nyt pois­tuu), työ­ta­p­atur­mavaku­u­tus­ta ja vapaa-ajan vaku­u­tus­ta sekä työttömyysvakuutusmaksua .
    Yhteen­sä n 23 %

    Sivuku­lui­hin voidaan laskea myös loma­palkat, lomara­hat, mut­ta nehän työn­tek­i­jä saa vuo­den viiv­el­lä itselleen.
    Noiden eläke­vaku­u­tus­mak­su­jen ja työt­tömyys­vaku­u­tus­mak­su­jen edun­saa­ja on myös palka­nsaa­ja eli nekin tule­vat työn­tek­i­jän kukka­roon aikanaan

  35. Ehdin viimein työn­tämään lusikkani sop­paan minäkin. Lai­tan tämän ran­dom­i­na Perus­tu­lo2-ketju­un ja lisää myöhemmin.

    *Perus­tu­lo olisi siis kaikille 16 tai 18 täyt­täneille ja sitä ennen juok­sisi lap­sil­isä? Ja van­hana eläke. Eli uno­hde­taan monia ärsyt­tävä ”vau­vas­ta vaari­in” ‑retori­ik­ka?

    *AB pohti, että eroa ei nykyiseen ole, jos ”estämme mata­la­palkkaisen työn tekemisen”.
    Tätä juuri mietin viime viikol­la: on ihmisiä ja tilantei­ta, jois­sa (raja)tuottavuus on niin pieni, ettei ker­ta kaikki­aan voi tar­jo­ta kuin esim. euron tun­ti. Perus­tu­losta seu­raa että nämä työt jäävät edelleen tekemät­tä tai tehdään esim. lievästi kehi­tys­vam­mais­ten tai työhaluis­ten alkkiskuntoutu­jien toimes­ta, mikä voi olla järkevää. Saa­vat perus­tu­lon + euron/h ja hyvän mie­len. Huom: perusedel­ly­tys: vapaaehtoisuus.

    Toinen kuvio on, miten perus­tu­lo vaikut­taisi työvoiman tar­jon­taan erimuo­toisil­la tar­jon­takäyril­lä. Selkok­ielel­lä: eri­lai­sis­sa elämän­ti­lanteis­sa ja eri­tyyp­pisil­lä paikkakun­nil­la. Tästä puhut­ti­in ennenkin. Jäi osaltani jouluki­irei­den takia kesken:) Nyt mon­et ovat todel­la perus­teel­lis­es­ti kaiv­elleet asi­aa. Hyvä niin, kos­ka se on eräs kynnyskysymys.

    Kak­si visio­ta: ”Nyt saam­mekin hei­dät hal­val­la” ja ”tee itse nälkä­työsi”. Ei aav­is­tus­takaan kumpi, tai mil­lainen noiden kom­bi­naa­tio Suomes­sa toteu­tu­isi. Väitän­pä, ettei tiedä kukaan mukaan. 

    *Pohti­jan ker­tomat Emmanuel Saezin mallinnuk­set oli­vat mie­lenki­in­toisia. Palkkatu­ki vain ei ole täy­del­lis­es­ti perus­tu­lon vai­h­toe­hto; perus­tu­lo kos­kee myös vaikeasti syr­jäy­tyneitä, sin­nit­tele­vien per­heyri­tys­ten avus­tavia per­heen­jäseniä ja lukuisia mui­ta ryh­miä jot­ka kaipaa­vat oikeasti tukea just nyt, ei palkkatukea ken­ties sit joskus – vaik­ka työhalu­ja olisikin.

    Tomi Ahti: näke­myk­sesi Perus­tu­lo 2‑ketjussa taisi olla ns. kieli poskessa kir­joitet­tu, mut­ta kom­men­toin­pa nyt. Itsekin suh­tauduin skep­tis­es­ti perus­tu­loon juuri sik­si, että ”joku lorvii mun rahoil­la”. Kuvio ei kuitenkaan ole näin yksinker­tainen, kuten Osmo & mon­et tääl­lä ovat osoit­ta­neet. ”Oikein toteutet­tu” perus­tu­lo ei aiheuta tuol­laista, ei ainakaan enem­män kuin nykyi­nen tukiviidakko.

  36. Ehkä vähän paradok­saalis­es­tikin, Uschanovin esit­telemä “van­havasem­mis­to­lainen” näke­mys on tietys­tä näkökul­mas­ta aivan perusteltu. 

    Ote­taan erit­täin karkea malli: on kak­si tuotan­non­tek­i­jää, työ ja pääo­ma. On vain yksi tuote, utili­teet­ti, jota yhteiskun­nas­sa tuote­taan. Maail­ma on staat­ti­nen siten, että pääo­man määrä ei lisään­ny. Ihmiset tekevät päätök­siä siitä, miten käyt­tää vapaa-aikaansa.
    He vai­h­ta­vat työtään rahaan, jol­la saa utili­teet­tia. Lisäk­si he vuokraa­vat kaiken pääo­mansa eniten tar­joavalle, eikä pääo­ma­lle ole käyt­töä heille itselleen lainkaan. 

    Tässä yhteiskun­nas­sa on tehokas­ta verot­taa (läh­es) kaik­ki pääo­mat­u­lot pois ja käyt­tää se työn sub­ven­toimiseen, kos­ka kaik­ki pääo­ma on kuitenkin käytössä ja ihmiset tekevät päätök­siä vain sen suh­teen, kuin­ka paljon työtä he tekevät. Näin pääo­man omis­ta­jienkin työ­panos tulisi käyttöön.

    (Jos joku lukee tämän mallin nyt niin, että minä kan­nat­taisin 100% pääo­maveroa, niin kan­nat­taa lukea uudelleen)

  37. heh… no siinä tuskin on mitään ihmeel­listä, että voidaan kuvitel­la maail­ma, jos­sa pääo­mavero voidaan nos­taa melkein sataan pros­ent­ti­in ilman, että se vaikut­taa pääomien ohjau­tu­miseen tuot­tavaan käyt­töön. Tämä ei tietenkään vielä mitenkään oikeu­ta pääo­man verot­tamista työtä enem­pää, eikä se tarkoi­ta, että täl­lainen yhteiskun­ta tuot­taisi enem­män utili­teet­tia kuin yhteiskun­ta, jos­sa työtä ja pääo­maa verote­taan yhtä paljon…

    …eikä todel­li­nen maail­ma vas­taa lähellekään tätä kuviteltua.

  38. Liian van­ha: “Vero­tu­loista menee tulon­si­ir­toi­hin välil­lä akti­iv­it ‑tahal­laan jouti­laat ehkä n promille eli se hukkuu virheisiin.”

    Noh noh. Sekalainen sosi­aal­i­tur­va, sosi­aa­li­nen syr­jäy­tymi­nen ja työt­tömyys syövät julk­i­sista menoista 5–6 mil­jar­dia vuosi­ta­sol­la. Toinen moko­ma seu­raa yksinker­tais­es­ti siitä, että vähä­varaiset syr­jäy­tyneet eivät pysty kan­ta­maan omaa osaansa julk­isy­hteisö­jen tulo­rahoituk­ses­ta. Pro­gres­si­iviset tuloverot taas tuot­ta­vat 30 mil­jar­dia vuodessa, jos­ta yli 90 % medi­aan­i­t­u­lon ylit­tävien “akti­ivien” taskus­ta; myös alvin 15 mil­jardista ylivoimainen val­taosa per­itään samal­ta väestönos­alta. Ja jos oikein halu­taan vään­tää veistä tiedosta­van pohdiske­li­jan haavas­sa, näistä “akti­iveista” se hyvävoimaisin joukko (vaikka­pa VATT:n tuoreen vero­ana­lyysin kak­si ylin­tä desi­il­iä) mak­saa tästä kakus­ta kevyen kak­si kol­ma­sosaa. Joten kyl­lä “akti­ivien” muti­nalle jotakin perustei­ta löytyy.

  39. Liian van­ha: “Ja vero­tushan on jo lin­eaari­nen yli 50000 euron tuloilla”

    Heh heh. Tai siis kyl­lä var­maan, kun käytät noi­ta veroti­las­to­jasi, jois­sa ovat mukana myös pääomatulot.

  40. EU:n komis­sio moit­tii Suomen veroelvy­tys­tä. Vero­huo­jen­nuk­set ovat kohdis­tuneet hyvä­tu­loisi­in, jot­ka ovat pan­neet rahat säästöön. 

    Suurten tulo­ero­jen val­tiot pakkaa­vat ole­maan köy­himpiä ja/tai niis­sä on eniten sosi­aal­ista disorganinaatiota.

    Perus­tu­lo olisi paras­ta elvy­tys­tä. Se tasaa kas­vanei­ta tulo­ero­ja, pois­taa sosi­aal­isia ongelmia ja virk­istää talout­ta eli rahoille tulee eri­no­mainen “korko”.

    Onko ole­mas­sa tietoko­neo­hjel­maa, jol­la voisi ver­tail­la veroelvy­tys­tä ja perus­tu­loa. Veikkaan, että perus­tu­lo vie pidem­män korren.

    Perus­tu­lo nos­taisi jaloilleen yli 700.000 pien­i­t­u­loista eli 13,5 pros­ent­tia väestöstä. Tämä käy ilmin tilas­tokeskuk­sen tiedoista:
    http://tinyurl.com/pienituloisuus

Vastaa käyttäjälle Tomi Ahti Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.