Messukeskuksen kaava

Uusi kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta, jos­sa edus­tan vihre­itä vara­puheen­jo­hta­jana, kokoon­tui tänään ensim­mäisen ker­ran. Ain­oa iso asia oli Mes­sukeskuk­sen ja Käpylän liikun­ta­puis­ton kaava.

 Mes­sukeskus halu­aa lisää uuden näyt­te­ly­hallin, 800 hen­gen  kon­gres­sisalin, pysyvien näyt­te­ly­jen tilan, lisää  pysäköin­ti­ti­laa  ja 27-ker­roksisen  hotel­li­raken­nuk­sen.   Tässä kaavas­sa ratkaistaan kak­si isoa asiaa:

  •  Mes­sukeskus säi­lyy nykyisel­lä paikalla, eikä sitä siir­retä jon­nekin Mar­ja-radan var­relle lähelle lento­kent­tää. Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­ton kan­nan mukaan toim­inta ei tämän jäl­keen enää pysty laa­jen­e­maan. Niin paljon alueelle on investoitu, että aja­tus siir­rosta pois ei tai­da olla realistinen.
  • Nyt otamme ensim­mäistä ker­taa kan­taa Pasi­laan suun­nitel­tu­un korkeaan rak­en­tamiseen. Kes­ki-Pasi­laan on tulos­sa korkei­ta raken­nuk­sia. Tämä torni on niistä vähän sivus­sa irral­lise­na ham­paana. Kaik­ki on kiin­ni siitä, onko torni kau­nis­tus vai kauhis­tus. Tätä on vaikea taa­ta, kos­ka hallinto-oikeus on ottanut kan­nan, jon­ka mukaan raken­nuslu­pa on myön­net­tävä minkänäköiselle rötiskölle hyvän­sä, joka mah­tuu ker­rosalaan. Pienel­lä juridisel­la luovu­udel­la ehkä tuokin olisi kier­ret­tävis­sä. Vuosaa­res­sa­han vas­taa­va han­ke meni täysin pieleen.

Nyt on pan­tu oikein kaavaan, että hotellin huip­ulle on raken­net­ta­va yleisölle avoin näköalaterassi.

Pysäköin­ti alueel­la on han­kala asia. Muu­tosten jäl­keen mes­sukeskuk­ses­sa olisi noin 3500 pysäköin­tipaikkaa, minkä  lisäk­si Hart­wall-areena voi tarvit­taes­sa laina­ta 1200 lisää.  Tosi­asi­as­sa ihan näin pahal­ta se ei näytä. Vaik­ka pysäköin­tipaikko­jen määrä kaavas­sa lisään­tyy rutkasti, olevas­sa maail­mas­sa niiden määrä pysyy suun­nilleen ennal­laan. Nyt liikun­tavi­ras­to on vuokran­nut mes­suille laa­jo­ja aluei­ta Käpylän liikun­ta­puis­tos­ta. Kun pysäköin­ti­ta­lo valmis­tuu, tämän pitäisi lop­pua, jol­loin lop­putu­lok­se­na on vain se, että pysäköin­ti siir­tyy avoim­il­ta ken­tiltä laitok­si­in ja nykyiset pysäköin­tiken­tät voidaan nurmet­taa jalka­pal­lo­ken­tik­si.  Näin siis pitäisi tapah­tua, mut­ta kuka sitä liikun­tavi­ras­toa on valvomaan

Asukkaissa vas­tus­tus­ta on aiheut­tanut pait­si liiken­teen  lisään­tymi­nen alueel­la yleen­sä (tässä Hakamäen­tien  paran­t­a­mi­nen on paljon merkit­tävämpi tek­i­jä) myös  pysäköin­ti­laitok­sen korot­ta­mi­nen, joka var­jostaa alueen viertä kulke­vaa pyörätietä.

Liikun­tavä­ki on saatu kaa­van puolelle sil­lä, että uud­es­ta näyt­te­ly­hal­lista  on tarkoi­tus tehdä myös urheiluk­il­pailui­hin, esimerkik­si yleisurheilun hal­lik­isoi­hin sovel­tu­va. Lisäk­si pysäköin­ti­laitok­seen  tulee rul­laluis­telumah­dol­lisu­us sil­loin, kun autot eivät  sitä tarvitse.

Mes­suille päässee eri­no­mais­es­ti junal­la. Mik­si siis on pakko tunkea paikalle autol­la? Tämän jäl­keen pääsee vielä parem­min: jalka­käytävää pääovelta ase­malle leven­netään otta­mal­la autoil­ta pois yksi kaista. Sydän­tä läm­mit­tävä päätös!

Kaa­va meni vielä pyyn­nöstäni pöy­dälle, vaik­ka han­kkeel­la on kyl­lä kiire: kaivinkone kuulem­ma kuopii jo her­mostuneena maa­ta ton­tin reunalla.

Sadan miljoo­nan investoin­ti, yhtä suuri kuin Kataisen alun­perin kaavailmema elvytyspaketti

Minus­ta kaa­va vaikut­taa hyväksyt­tävältä, mut­ta viikko on aikaa muut­taa mielipidettä.

16 vastausta artikkeliin “Messukeskuksen kaava”

  1. Pari jut­tua. En tietenkään ymmär­rä kokon­aisu­ut­ta, vaik­ka paikan tiedänkin. En myöskään ymmär­rä halu­avien yri­tys­ten tarpei­ta. Ei noi­ta iso­ja kok­ouk­sia alvari­in­sa tule ja mitä ihmeen pysyvää se mes­su­poruk­ka sinne halu­aa? Sitä hotel­li­hom­maa en ymmär­rä lainkaan.
    OS, mikä on pääkaupunkiseudun hotel­lien keskimääräi­nen täyt­töaste nykyään?
    Toisaal­ta, eikö se ylös­rak­en­t­a­mi­nen ole järkeväm­pää, kuin Van­hasen omakotijutut?
    Rak­en­takaa ker­rankin sit­ten sem­mo­nen 1 kmetrin tönö, niin päästään leuhki­maan, ehkä.

  2. Mes­su­jen aikaan, etenkin sulkemisa­jan kohdal­la, seiskan raitio­vaunu on tolkut­toman täynnä.
    Tarvit­taisi­in tihen­net­ty vuoroväli tuo­hon aikaan. Use­at matkus­ta­jat tuol­loin ovat kuukausiko­r­tit­to­mia ulkopaikkakun­ta­laisia mut­ta tun­gok­sen takia eivät pääse osta­maan lippua.

    Kysynkin, eikö mes­su­jär­jestäjiä voi­da velvoit­taa sub­ven­toimaan HKL:lle ylimääräisiä raitio­vaunuvuoro­ja mes­su­jen aikaan? 

    Tuo parkkipaikka­hom­ma oli ikävä lukea. Eikö parkkipaikat voisi raken­nut­taa väestön­suo­jik­si ja sijoit­taa niihin vaik­ka sisämikroau­tora­ta, jonne halukkaat pää­si­sivät päris­telemään sydä­men­sä kyl­lyy­destä? Autot voisi jät­tää kotiin.

  3. “Nyt otamme ensim­mäistä ker­taa kan­taa Pasi­laan suun­nitel­tu­un korkeaan rak­en­tamiseen. Kes­ki-Pasi­laan on tulos­sa korkei­ta raken­nuk­sia. Tämä torni on niistä vähän sivus­sa irral­lise­na ham­paana. Kaik­ki on kiin­ni siitä, onko torni kau­nis­tus vai kauhistus.”

    Mitä sil­lä on väliä onko korkea raken­nus kau­nis­tus taik­ka ham­mas, jos raken­nuk­sen ympäril­lä on/olisi toimi­va joukkoli­ikenne ja rakkenus ei näy kuin tor­nista kat­so­ma­l­la Helsin­gin kan­takaupun­gin kul­mil­ta kat­soen. Metro olisikin paras joukkoli­iken­nemuo­to lähel­lä suuria raken­nuk­sia. Virkami­estenkään ei tarvi­tisi köpötell kuin muu­ta­ma sata metriä kaduil­la paikallis­ten kiusak­si, josko vaan tomi­va maanalainen liikenne olisi aikoinaan raken­net­tu alueelle.

    Mut­ta minkä sille tekee, kun Helsin­ki on raken­net­tu matkat­tavak­si aakeek­si ja laa­keek­si kuten esim. Vaasa — Oulu moot­tir­i­tie yksi­toikkoi­sine maisemineen.

    Että, saa kait torne­jakin olla, jos lähistölle on raken­net­tu ja toteutet­tu toimi­va mas­sali­iken­nejär­jestelmä. Kuten Hong-Kongis­sakin on.

  4. Kävin juuri mes­sukeskuk­ses­sa eräil­lä mes­suil­la, mikä vahvisti mielipi­det­täni siitä, että mes­sut ilmiönä ovat katoa­va his­to­ri­aan. Mielestäni mes­sut ovat ahdis­tavia, hik­isiä ja epämiel­lyt­täviä. Halutes­saan tietoa mis­tä tahansa aiheesta saa esim. netistä paljon nopeam­min, helpom­min ja kat­tavam­min. Mes­sut oli­vat 1800-luvun inter­net, nyt pahasti jääneet ajas­ta jälkeen.
    Eli mielestäni mes­sukeskuk­sen kehit­tämiseen ei enää pitäisi lait­taa ropoakaan.

  5. Mes­sut ovat mukavaa ajan­vi­etet­tä, kan­nate­taan, mut­ta kokon­aisu­ud­es­ta pitäisi saa­da arkkite­htik­il­pailu aikaisek­si. Nyt on käsit­tääk­seni kah­den porukan esisu­un­nitel­mat, joista ei ihan aukea mitä oikeas­t­aan tavoitellaan.

    Eri­tyisen toimi­va alueesta tulisi jos Pasi­lan ase­ma saataisin jotenkin inte­groitua Mes­sukeskuk­seen. Viihty­isiä sisäkatu­ja kuten Kampin keskuk­ses­sa tai Itäkeskuk­ses­sa, ja avoin­ta läm­mintä tilaa. Nyt on ilmeis­es­ti vain “katet­tu jalka­käytävä”. Ei tule heti mieleen mis­sä tuol­lainen olisi täkäläisessä ilmas­tossa käytän­nössä onnistunut.

    Niin, ja asi­aan löy­hästi liit­tyen ysin päät­täri pitäisi siirtää Kolmikul­mas­ta 1A:n päät­tärin tilalle tänne per­ife­ri­aan jot­ta pää­sisi ratikallakin paikalle. Kiskot olisi valmiina.

  6. “Nyt on pan­tu oikein kaavaan, että hotellin huip­ulle on raken­net­ta­va yleisölle avoin näköalaterassi.”

    Yritä saa­da tämä lisäys pois kaavas­ta, jos vain suinkin voit. Eihän kaavoit­ta­ja mitenkään voi tietää, että mis­sä käytössä tämä ylin ker­ros on parhaim­mil­laan. Estääkö tämä muuten esim. näköalar­avin­tolan tai baarin rak­en­tamisen? Pitääkö se olla avoin­na siis myös muille kuin mak­savalle yleisölle?

  7. Pasi­la on sopi­va paik­ka tälle toimin­nalle. Joukkoli­iken­ney­htey­det ovat monipuoliset ja paranevat vielä tule­vaisu­udessa paljon, kun Pasi­lan metro saadaan aikaan jatkoineen. 

    Pysäköin­nin päällekkäiskäyt­töä saisi Pasi­las­sa kyl­lä selvitel­lä pitem­mälle. Liityn­täpysäköin­nille voisi osoit­taa tilaa tuos­ta kovin hulp­peas­ta paikkamäärästä. Olisi jatko­su­un­nit­teluke­hoituk­sen väärti.

  8. Jos lop­ul­ta päädytään että jokin tolp­pa tulee niin siinä käy kuten suomes­sa aina pas­saa käymään. Ensin siitä läh­tee korkeud­es­ta suurin osa pois ettei syn­ty­isi hoikkaa vaikutelmaa. 

    Seu­raavak­si kar­si­taan muo­toa mon­een otteeseen että ei tulisi kalli­ik­si, lopuk­si vielä pin­ta­ma­te­ri­aalit sor­vataan halvoik­si. Kun pil­ven­pi­irtäjästä on tul­lut ruma ker­rosta­lo, muute­taan vielä sen käyt­tö­tarkoi­tus­ta ja aidataan koko hoito ettei kel­lään ulkop­uolisel­la ole sinne mitään asi­aa. Näin on taas yksi suo­ma­lainen “pil­ven­pi­irtäjä” valmis.

  9. Liityn­täpysäköin­ti tuli min­ullekin mieleen, mut­ta toisin kuin Sep­po Vep­säläisel­lä, pysyi siel­lä vain viisi sekuntia:

    1) Jos joku läh­tee autol­la päästäk­seen helsin­gin keskus­taan, toivoisin hänen vai­h­ta­van joukkoli­iken­teeseen jo ennen Pasilaa;

    2) Työssäkäyvän pitäisi päästä töi­hin myös mes­supäiv­inä. Se ei oikein sovi vuorottyaiskäyttöön.

  10. “Nyt on pan­tu oikein kaavaan, että hotellin huip­ulle on raken­net­ta­va yleisölle avoin näköalaterassi.”

    Yritä tosi­aan saa­da tämä lisäys pois kaavas­ta. Sit­ten… mikäli sinne 27 ker­roksi­nen hotel­li raken­netaan niin ei mitään näköalar­avin­to­laa katolle. Näitähän on raken­net­tu sinne sun tänne, eikä tai­da monikaan kannattaa.
    Muuten; mitä Ilmailu­laitos on sanonut lausun­nos­saan tästä “lentoes­teestä”? Entäs pelas­tus­laitos? Hotel­li 27 ker­rokses­sa vaatii jo aikamoista kalus­toa evakoin­ti­ti­lanteessa. Onhan tähän han­kit­tu pelas­tus­laitok­sen lausun­to, siis lausun­to mis­sä ‑laitos hyväksyy hotel­li­raken­nuk­sen evakoin­tisu­u­nitel­mat. Toteaa, että kalus­toa on riit­tävästi ja kaavas­sa ovat pelas­tusti­et kunnossa?

  11. Kaikille avoimet näköalat­eras­sit on ihan oikeis­sa pil­ven­pi­irtäjis­sä mm. Empire State Buildingis­sä sekä World Trade Cen­teris­sä (sil­loin kun ne vielä oli­vat pystyssä). 

    Ilman muu­ta näköalatasanne kuu­luu asi­aan. Katolle voisi myös lait­taa tuulivoimalan. Seinille aurinkopa­neelei­ta ja ylä­tas­an­teelle kanssa. Näköalahissi toim­i­maan ekoenergialla.

    Seinät lasista ja sisälle kasvi­huone-arbore­tum tuot­ta­maan ekokurpit­soi­ta ja soi­jaa. Alas autoil­ta rauhoitet­tu katet­tu tasanne start­ing pointik­si fasis­min, glob­al­isaa­tion ja muun rasimin ja nat­sis­min vas­taisille mielenosoituksille.

  12. spot­tu:

    “Eri­tyisen toimi­va alueesta tulisi jos Pasi­lan ase­ma saataisin jotenkin inte­groitua Mes­sukeskuk­seen. Viihty­isiä sisäkatu­ja kuten Kampin keskuksessa”…

    Olen ihme­tel­lyt joka ker­ta mes­suil­la käy­dessä, että mik­si ihmeessä ase­mal­ta ei pääse kuiv­in jaloin mes­sukeskuk­seen. Voisiko tässä kaavas­sa ratkaista vih­doin tämän ongelman?

    Ylipäätään häm­mästyt­tää, että Helsinkiä on suun­nitel­tu kuin jotain auringos­sa kylpevää ital­ialaiskaupunkia. Kivaa­han se on ne kak­si kesän helle­vi­ikkoa, mut­ta lop­pu­jen 50 viikon viihtyvyy­den takia mallia kan­nat­taisi ottaa Kanadan ja Yhdys­val­tain pohjoisimpi­en miljoon­akaupunkien kaupunkisu­un­nit­telus­ta. Huikein esimerk­ki on PATH Toron­tossa: http://www.toronto.ca/path/. En ihmettele, että Suomes­sa moni tykkää autos­ta, sil­lä kun pääsee jalat kuiv­ana lämpimästä tallista lämpimään parkkihalliin.

    Helsin­gin kaupunkisu­un­nit­telus­ta puut­tuvan talvi­u­lot­tuvu­u­den tur­isti huo­maa jo lento­ken­täl­lä. Mik­si sekä Finnairin bus­sia että Van­taan lin­jaa 615 (kuten kaikkia muitakin) pitää odot­taa ylipäätään kylmässä, ja vielä kym­me­nien metrien päästä ter­mi­naalin lipas­ta ilman että käve­lyre­it­tiä sinne olisi edes katettu.

    Täl­lä suun­nit­telumallil­la lento­ken­tän tule­va rautatiease­makin var­maan sijoite­taan omaan raken­nuk­seen­sa, jonne pitää ase­mal­ta kävel­lä rän­täsateessa parisa­taa metriä auto­jen keskellä.

  13. Vähän laa­jem­min, (Itä-)Pasilan liiken­nejär­jeste­lyt ovat aivan käsit­tämät­tömät. Asemapääl­likönkadun ja Rat­api­hantien risteys on täysin toiv­o­ton liiken­nevä­li­neestä riip­pumat­ta. Kuljin joskus 17 pysäk­iltä (Alkon edessä) ase­malle joka aamu, aikaa risteyk­sen ylit­tämiseen kak­sil­la val­oil­la meni vale­htelemat­ta pari min­u­ut­tia, muu­ta­man kymme­nen metrin matkaan. Autoille ja bus­seille risteys on ihan yhtä toiv­o­ton, ratikalla on sen­tään osit­tain oma kaista.

    Muu­ta: Itä-Pasi­lan läpi kul­kee pohjoi-etelä­su­un­nas­sa yhteen­sä kolme-neljä kaistaa suun­taansa. Kun vas­tas­sa on pohjoises­sa ja etelässä nelikaistainen tie, niin tämä on vähin­tään omi­tu­ista. Tämän lisäk­si aio­taan Kes­ki-Pasi­lan läpi tehdä neljä-kuusikaistainen väylä samaan suun­taan n. 300 metriä län­teen päin, siis kak­si-kolme kaistaisen Pasi­lan kadun lisäk­si. Eli yhteen­sä 14 kaistaa kah­den nelikaistaisen tien välille puolen kilo­metrin sisään! Lisäk­si ase­malle tehdään kol­men tuhan­nen auton parkki­hal­li kaupun­gin rahal­la jota kut­su­taan metroase­mak­si, odot­tomaan ehkä joskus 2050 saa­pu­vaa metroa.

    Ase­man risteyk­sen ongelmista ja ylika­p­a­siteetista päästäisi­in sulke­mal­la Rat­api­hantie Teol­lisu­uskadulle saak­ka. Joko niin että kään­netään Rat­api­hantie Rautatieläisenkadul­la, tai niin että jatke­taaan Ratames­tarinkat­ua nykyisen parkkipaikan läpi edelleen Rat­api­hantielle. Jälkim­mäisessä vai­h­toe­hdos­sa Mes­sukeskuk­sen laa­jen­nus voitaisi­in sijoit­taa aivan radan viereen Rat­api­hantieltä vapau­tu­val­la tilalle. Kum­mas­sakin vai­h­toe­hdos­sa Rat­api­hantie voitaisin käyt­tää raken­nus­maak­si, varsinkin ase­man etäläpuolel­la on kallion kanssa lev­eä kaistale.

  14. Mes­sut kas­va­vat, kos­ka se on ehkä maail­man paras bisnes: niin kävi­jät kuin näyt­teil­leaset­ta­jat mak­sa­vat, win-win. Mes­sukeskus on ain­oa (konferenssi)keskus Helsingis­sä, joka voi kokon­sa puoles­ta, varsi­naisen mes­su­toim­intansa lisäk­si, majoit­taa tärkeitä kok­ouk­sia ym. val­tio­ta­son tapah­tu­mia. Mielestäni Pasi­la on täl­laiselle keskuk­selle hyvä paik­ka, mut­ta alueen inte­groin­ti­in ja esteet­tisyy­teen tulisi panos­taa paljon ehdotet­tua enem­män! Suun­nitel­mat näyt­tävät kaikkine pöyhkeilevine osi­neen sil­lisalaatil­ta, jonkin­laiselta köy­hän­miehen Dubail­ta. En vas­tus­ta tor­nia, mut­ta se valitet­tavasti näyt­tää ker­ral­la nähdyltä ja hie­man tarpeet­toman korkeal­ta kun ihan viereen ei var­maan tule vas­taavia. Taas myy­dään rumaa pikku­a­tribu­uteil­la — vrt. Vuosaaren tölp­pö torni ja sen toteu­tu­ma­ton kahvila.

    Olen Käpylässä asuneena seu­ran­nut Mes­su­jen nur­jaa puol­ta: Län­si-Käpylän kadut ja radan­var­ren met­sät ovat mes­su­jen aikaan täyn­nä auto­ja, kaik­ki eivät viit­si mak­saa liki kymp­piä pysäköin­nistä. Eli riit­tävästi paikko­ja ton­tille ja asukaspysäköin­ti Käpylään! Ravi­radan yhteiskäyt­tö ei toi­mi: hiekkak­en­tät täyt­tyvät autoista juuri sil­loin kun se Mes­suille sopii, ja parem­mat urheilu­vi­her­iöt taas pide­tään lukol­lis­ten aito­jen takana vain seu­roille. Mes­suille pitäisi osoit­taa tiuk­ka raja jon­ka yli ei men­nä laa­jen­nuk­sil­la — ylöspäin taas saisi rak­en­taa juuri niin paljon kun haluaa. 

    Mes­sut pitäisi ottaa parem­mak­si osak­si ympäristöään. Paisuneen mas­san läpi pitäisi kulkea aina avoimia julk­isia reit­te­jä. Esimerkik­si Milanos­sa tai Barcelonas­sa van­hat mes­su­alueet ovat luentev­asti osa kaupun­gin raken­net­ta, kun osin avoin katu­verkko kul­kee hal­lien välil­lä. Mei­dän ilmas­tossa reitit voisi­vat kulkea katol­la tms. Nyt pom­pöösi hal­lip­ul­la tun­tuu ikäväl­lä taval­la rahalle hai­se­val­ta kaup­pakeskuk­selta johon ei ole asi­aa ilman muoviko­rt­tia tai kel­lo seit­semän jälkeen.

  15. Joukkoli­ikenne etusi­jalle. Kuten Teemu Kemp­painen kir­joit­ti, olisi sat­sat­ta­va mielu­um­min joukkoli­iken­teeseen, kuin parkkipaikkoihin.

    Ams­ter­damis­sa on RAI (sikäläi­nen mes­sukeskus) hoi­tanut asian paikallisen liiken­nelaitok­sen kanssa niin, että mes­su­vier­aat saa­vat rek­isteröi­tymistä vas­taan mes­su­jen ajan voimas­saol­e­van julkisen liiken­teen lipun. Ainakin IBC-mes­su­jen kohdal­la tämä oli käytäntö. 

    Tämä var­masti osaltaan sekä vähen­täisi oman auton käyt­töä, että tek­isi ratikkali­iken­teen sujuvammaksi.

  16. Aivan lois­ta­va idea rak­en­taa ker­rankin ylöspäin suun­taut­va kau­nis torni! Helsin­gin ankea savupi­ip­pu-siluet­ti on kaivan­nut tätä jo usei­ta vuosia. Hotellin korkeus ei tosin ole mikään kum­moinen edes naa­puri­maid­en mit­ta­pu­ul­la. Olen use­an vuo­den ajan jo vien­nyt tur­is­te­ja hotel­li Tornin ahtaalle näköalatas­an­teelle Helsinkiä ihmettelemään, vih­doinkin löy­tyy vaihtoehto!
    Vuon­na 2020 Helsingis­sä on van­ha kaupun­ki ja metroy­htey­den päässä ole­va UUSI kaupun­ki= Kes­ki-Pasi­la. Jep, näin se menee! 

    Raken­namme joko ylös tai ulos, jokainen voi päätel­lä itse kumpi suun­taus kaataa enem­män met­sää ja luonnonalueita?

Vastaa käyttäjälle Teemu Kemppainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.