Sanomalehden lyhyt tulevaisuus

(Tek­sti on julka­istu kolumn­i­na Suomen Kuvalehdessä)
Teol­lisu­us­mais­sa sanomale­htien levikit ovat kiihtyvässä laskus­sa. Inter­net on viemässä niiltä sekä mak­sa­vat tilaa­jat että main­os­tu­lot. Lehtien kannal­ta huolestut­tavin­ta on, että nuoret ovat vähen­täneet niiden lukemista. Noidanke­hää kiihdyt­tää toim­i­tusten supis­t­a­mi­nen. Suomes­sa tilanne on lehtien kannal­ta tois­taisek­si paljon parem­pi — kiitos varhaisjakelun.

Lehdet joutu­vat luop­umaan luokitel­luista ilmoituk­sista ja sen mukana paljos­ta rahas­ta. Jos on osta­mas­sa asun­toa, autoa, venet­tä, van­haa pianoa tai tilaa­mas­sa putkimi­estä, kaik­ki tuo löy­tyy helpom­min, nopeam­min ja halvem­mal­la netistä.

En ole ollut kymme­neen vuo­teen aikeis­sa ostaa asun­toa. Tuona aikana pos­tiluukku­u­ni on kan­net­tu sadan kilon edestä asun­toil­moituk­sia. Jos olisinkin asun­toa osta­mas­sa, en etsisi sitä sanomale­hdestä, kos­ka sun­nun­ta­iaa­muun men­nessä parhaat asun­not on jo myy­ty. Net­tipo­h­jainen palvelu lis­taisi min­ulle sopi­van hin­taiset ja kokoiset asun­not määrit­telemältäni alueelta ja esit­telisi ne kuvien ja poh­japi­ir­rosten kanssa Tietokoneel­leni tup­sah­taisi välit­tömästi viesti min­ua kiin­nos­ta­va asun­non tul­lessa tar­jolle. Lehdil­lä ei ole mah­dol­lisu­ut­ta säi­lyt­tää asun­toil­moituk­sia sivuillaan.

Luokitel­lut ilmoituk­set sopi­vat verkko­sivuille, kos­ka osta­jal­la on tarve hakeu­tua tiedon äärelle. Sen sijaan kulut­ta­jal­la ei ole tarvet­ta tietää, että Coca-Cola on aito asia. Täl­laiset main­ok­set ja tiedot tar­jol­la ole­vista uusista tuot­teista on ujutet­ta­va hänelle pyytämät­tä ja tilaa­mat­ta. Tässäkin net­titekni­ik­ka kehit­tyy päivä päivältä tehokkaam­mak­si ja se opi­taan suun­ta­maan yhä tarkem­min oikealle kohderyhmälle.

 

Uutis­ten välit­tämisessä Inter­net on lehtiä nopeampi. Sadat­tuhan­net työtään tietokoneel­la tekevät voivat sähkö­pos­tia avates­saan vilka­ista myös uutiset. 

Netin uutis­tar­jon­ta haas­taa myös tele­vi­siouutiset. Moni kat­soo niitä vain, kun tietää jotain kuo­hut­tavaa tapah­tuneen. Olisiko ilmas­sa jopa piirteitä siitä, että tele­vi­sion ohjelmis­to on pain­ot­tumas­sa palvele­maan niitä, jot­ka eivät tietokonei­ta käytä?

Sanomale­hden voima on uutis­ten taus­toit­tamises­sa, mut­ta toim­i­tusten supis­t­a­mi­nen naker­taa juuri tätä etua. Net­tile­hden vas­taus on linkit­tää uuti­nen alku­peräis­läh­teeseen ja videoleikkeisiin.

Iltapäiväle­htien kanssa Inter­net kil­pailee ajankäytössä. Tämän työn­tää ne yhä syvem­mälle tirk­iste­lyjour­nal­is­min ja arve­lut­tavien lööp­pi­en syöverei­hin. Parhait­en netin kil­pailul­ta näyt­tävät tois­taisek­si selviävän aikakausle­hdet. Laadukas, tiet­tyyn kohderyh­mään suun­tau­tunut aikakausle­hti ei ole uhat­tuna, ennen kuin verkos­sa ale­taan tuot­taa laadukas­ta mak­sullista palvelua.

 

Voisi­vatko lehdet siir­tyä kokon­aan verkkoon? Esimerkik­si Helsin­gin Sanomat on mak­sua vas­taan luet­tavis­sa tietokoneelta paperiver­sio­ta vas­taa­vana näköi­s­pain­ok­se­na — kätevää ulko­maille matkustet­taes­sa. Sinkku voi ryys­tää kahvin­sa tietokoneen äärel­lä, mut­ta per­heen aamukahvipöytään ei oikein sovi, että kukin lukee omaa läppäriään.

Markki­noille on tulos­sa elek­tron­i­nen kir­ja; kir­jan kokoinen ja oloinen ohut näyt­töru­u­tu, myös elek­tro­n­isek­si paperik­si kut­sut­tu. Se voisi sovel­tua myös aamun lehden selaamiseen kahvipöy­dässä tai vaik­ka junas­sa. Ei tarvit­sisi kaataa hehtaare­it­tain met­sää eikä lehden­jaka­jan rämpiä aamuyön rän­täsateessa. Sanomale­hden vuosik­er­ta vaatii osa­puilleen yhden ison kuusen kaatamista, ellei käytetä uusiokuitua. 

Useim­mil­la lehdil­lä on netis­sä main­ok­sia pur­sua­va ilmais­sivus­to, jos­sa julka­istaan paine­tun lehden mate­ri­aali supis­tet­tuna. Uusi Suo­mi ilmestyy vain verkos­sa ilmaisle­ht­enä. Luk­i­joi­ta on paljon enem­män kuin vaikka­pa Demarin paperi­pain­ok­sel­la. Suuria tap­pi­oi­ta tehnyt Talous­sanomat vetäy­tyi verkkolehdeksi. 

 

Verkkole­htien kehi­tyk­selle on esteenä, etteivät ne voi käytän­nössä per­iä tilaa­jil­ta mak­su­ja. Lehden rahoit­ta­mi­nen pelkil­lä ilmoi­tus­tu­loil­la on vähän sama asia kuin eloku­va yritet­täisi­in rahoit­taa myymäl­lä kat­so­jille ilmais­näytök­sis­sä pop­cor­nia. Paine­tut ilmais­jakelule­hdet ovat osoit­ta­neet, että vaik­ka lehti voidaan kus­tan­taa pelkkien main­os­ten turvin, jour­nal­isti­nen taso jää har­vo­ja poikkeuk­sia luku­un otta­mat­ta vaatimattomaksi.

Jotkin lehdis­tä ovat yrit­täneet verkkole­htien­sä mak­sullisu­ut­ta huonoin tuloksin, kos­ka mak­sami­nen on niin vaival­loista, ettei muu­ta­man sentin ropo­ja kan­na­ta kerätä. Suuria mak­su­ja kulut­ta­jan taas ei kan­na­ta maksaa.

Tule­vaisu­udessa häämöt­tää net­tikukkaro, jos­sa käyt­täjä voi mak­saa min­i­maal­isia mak­su­ja hiirellä klikkaa­mal­la. Tämä voi mullis­taa alan. Suurim­mil­la net­tile­hdil­lä on Suomes­sakin sivuil­laan miljoo­nia käyn­te­jä kuus­sa. Sentin mak­sul­la käyn­tiä kohden saisi kym­meniä tuhan­sia euro­ja kuus­sa toim­i­tuk­sel­lista tasoa parantamaan.

Net­tile­htien laatu harp­paa ylöspäin, kun löy­tyy kätevä tapa mak­saa sisäl­löstä. Muu­tos voi vas­ta­ta Metro-lehden ja Hesarin eroa. Sil­loin paine­tut lehdet joutu­vat miet­timään roo­li­aan tosissaan.

 

Ensim­mäiset autot muis­tut­ti­vat hevos­rat­tai­ta, mut­ta autos­ta kehit­tyi pian aivan toisen oloinen. Net­ti­jour­nal­is­mis­takin voi kehit­tyä täysin sanomale­hdis­tä poikkeavaa. Voi olla, että päivit­täin luke­mamme “lehti” onkin kooste kaikesta maail­mal­la ilmestyneestä. Joku etsii luk­i­jan puoles­ta sen päivän tar­jon­nas­ta parhaat artikke­lit ja mie­lenki­in­toisim­mat uutiset ja ohjaa linkin avul­la luk­i­jan alku­peräis­ten tek­stien äärelle. Tämän voi vielä yksilöidä luk­i­jan pref­er­enssien mukaan pain­ot­taen; pesä­pal­loa niille, jot­ka ovat siitä kiin­nos­tunei­ta, mut­ta vain heille.  Maail­man huip­pukir­joit­ta­jat oli­si­vat kaikkien tavoitet­tavis­sa näp­päi­men painal­luk­sen päässä.

Lehti­in voi ilmestyä myös itsenäisiä yrit­täjiä toimit­ta­jik­si samaan tapaan kuin kam­paamoissa työn­tek­i­jöistä on tehty yhden tuolin yrit­täjiä. Toimit­ta­ja saisi tulon­sa ladat­tu­jen sivu­jen mukaan. Tässä on vaaransa. Kum­man otsikon uskotte tuo­van enem­män klikkauk­sia: “Suomen Venäjän poli­ti­ikkaa arvioita­va uud­estaan” vai “Päämin­is­ter­il­lä uusi naisys­tävä”?

 

Uskon toim­i­tusten supis­tusten kään­tyvän jour­nal­is­min kukois­tuk­sek­si. Lehtien tilaus­mak­su­ista vain pieni osa pää­tyy toimit­ta­jille. Osansa otta­vat paperin valmis­ta­jat, kir­japain­ot ja lehtien jaka­jat. Verkko­jakelu lisää suuresti jour­nal­is­min osu­ut­ta kakus­ta. Toisaal­ta tämä on taas osa kehi­tys­tä, jos­sa kog­ni­ti­ivi­nen eli­it­ti syö suorit­ta­van työn paikkoja.

Vaik­ka jour­nal­is­mi lähtisi nousu­un, koti­mais­ten jour­nal­istien työti­laisu­udet voivat vähen­tyä. Voi tois­tua sama kuin musi­ikin alal­la, jos­sa maail­man­tähdet ovat syr­jäyt­täneet maakun­nal­lisia kykyjä. Kun maail­man parhaat artikke­lit ovat kaikkien ulot­tuvil­la, maail­man parhaista toimit­ta­jista tulee rock-täh­tien tavoin super­rikkai­ta. Sent­ti luk­i­jaa kohden tuot­taa jät­ti­t­u­lot, jos luk­i­joi­ta on päivit­täin kym­meniä miljoo­nia. Suomen kieli suo­jaa koti­maisia jour­nal­is­te­ja, vai suo­jaako kauan? Inter­net-maail­ma voi tehdä englan­nin kielestä lop­ul­ta koko maail­man yhteisen kakkoskie­len, jota kaik­ki käyt­tävät sujuvasti.

Entä painet­tu lehti? Ei sille vähään aikaan tapah­du, mut­ta roolit vai­h­tu­vat. Kun nyt paper­ile­hdil­lä on verkkover­sion­sa, tule­vaisu­udessa verkkole­hdil­lä on paperiversionsa.

26 vastausta artikkeliin “Sanomalehden lyhyt tulevaisuus”

  1. Tule­vaisu­udessa häämöt­tää net­tikukkaro, jos­sa käyt­täjä voi mak­saa min­i­maal­isia mak­su­ja hiirellä klikkaa­mal­la. Tämä voi mullis­taa alan. 

    Tätä on toitotet­tu ainakin 10 vuot­ta mut­ta edis­tys­tä on tois­taisek­si tapah­tunut vähän­lais­es­ti vaik­ka tekniset ratkaisut sinän­sä ovat olleet ole­mas­sa jo kauan.

    Itse pitäisin real­is­tisem­pana rahoi­tus­mal­li­na kytkyä esimerkik­si net­tiy­htey­den tar­joa­jaan, tyyli­in että Wel­hon net­tili­it­tymäl­lä saisi lukea Hesarin ilmaisek­si netis­sä (samaa kon­ser­ni­akin kun ovat). Ainakin joitain net­ti­sanakir­jo­ja ja vas­taavia palvelui­ta oper­aat­torit tar­joa­vat jo nyt kytkynä. Val­tavir­ran medi­at saisi var­maan katet­tua näin ja erikoisem­mat sit­ten samaan tyyli­in kuin maksu-TV:n kanavapaketit. 

    Hom­man juju­na on myy­dä niin iso paket­ti ker­ral­la että per sait­ti kus­tan­nus jää hyvin pienek­si. Psykol­o­gis­es­ti tun­tuu parem­mal­ta diililtä saa­da sata tai tuhat net­tile­hteä luet­tavak­si kahdel­lakympil­lä kuus­sa kuin yksi lehti kympil­lä, vaik­ka toden­näköis­es­ti suurim­man osan ajas­ta luk­isi kuitenkin vain sitä yhtä tai kahta. 

    Toinen vai­h­toe­hto on panos­taa tuot­teeseen vähän enem­män kuin nyt, nykyiset verkkole­hdet ovat usein vähän köm­pelöitä tuot­tei­ta. Itse tilaan The Econ­o­mis­tia mut­ta paperiver­sio menee luke­mat­ta suo­raan ark­istoon, itsel­leni tilauk­sen merkit­tävimp­inä hyö­ty­inä on mah­dol­lisu­us saa­da lehdestä viikoit­tain koko lehti ääneen luet­tuna mp3-muo­dos­sa ja pääsy lehden net­tiark­istoon ja siel­lä ole­vi­in van­hoi­hin artikkeleihin.

  2. ^ Äh, voiko tuon edel­lisen viestin pois­taa niin kir­joi­tan uud­estaan oma­l­la nimellä.

  3. Sen sijaan kulut­ta­jal­la ei ole tarvet­ta tietää, että Coca-Cola on aito asia. 

    Luu­lo ei ole tiedon väär­ti. Luulisi kulut­ta­jan vain ilah­tu­van saadessaan tuol­laista tärkeää ja huip­pusalaista tietoa.

  4. Tot­ta on, asun­toa ei kan­na­ta etsiä lehden paperiver­sios­ta. Min­ul­lakin on parast’aikaa haku vetämässä asun­nos­ta, mut­ta netis­sä tietenkin.
    Paperiver­sio tulee, näin uskon, säi­lyt­tämään ase­mansa. Lehtiä tulee var­masti pois­tu­maan, mut­ta hesarin/turkkarin luk­i­jan ei kan­na­ta olla huolis­saan. Lehti pamah­taa luukus­ta satavar­mana tule­vaisu­udessakin. Kyl­lähän netistä lukee tai kat­soo säätiedot sun muut “pikku­ju­tut”, mut­ta luet­tavak­si siitä ei vielä ole.

  5. Taloudel­lis­ten uhkatek­i­jöi­den lisäk­si lehdis­töä kalvaa mielipi­dekon­trol­lin mene­tys. Poli­itikko, liikemies tai julkkis voi kir­joit­taa omat ajatuk­sen­sa itse blogi­in­sa. Mah­dol­lisu­us tarkoi­tushakuisen virheel­liseen lainaamiseen vaikeu­tuu. Myös medi­an vaiken­e­mia aihei­ta voidaan netis­sä ottaa yleiseen keskusteluun.

  6. Luulen, että paperisanomale­hden fokuk­sel­la toimi­valle medi­alle ei ole tule­vaisu­ut­ta. Sanomale­hden logisti­nen malli on lait­taa yhteen paperi­paket­ti­in paljon mon­en­laisia uutisia. Verkos­sa täl­laisen lisäar­vo on kyseenalainen. Itse luen verkkouutiset Googlen syöt­tei­den­luk­i­jal­la ( http://reader.google.com ). Voin tila­ta koti­maan uutiset läh­teestä A, ulko­maan uutiset läh­teestä B, ja talousuutiset läh­teestä C. Ja lukea kolum­nit mm. tästä laadukkaas­ta blo­gista (kiitos Osmo). Se on min­un itsel­leni määrit­telemä sanomalehti.

    Suun­ta on juuri tuo, että toimit­ta­jista tulee omaan erikoisalueeseen­sa keskit­tyviä yrit­täjiä, ja kunkin toimit­ta­jan blo­gi on oma mediansa.

    Laa­tume­dioille, kuten The Econ­o­mist, on enem­m­män tule­vaisu­ut­ta. Näis­sä toim­i­tuk­sis­sa on korkean laadun kult­tuuri, joka kas­vat­taa nuo­ria toimit­ta­jia tekemään parem­pia jut­tu­ja. Näin ollen yri­tys tuot­taa lisäar­voa, vaik­ka lehden kokoiselle paketille ei olisikaan verkos­sa kysyntää.

  7. Minäkin epäilen tuo­ta net­tikukkaroa ja mikro­mak­su­ja, mut­ta mikäs siinä, jos ne joskus syr­jäyt­tävät main­ok­set rahoituk­sen läh­teenä. En kuitenkaan ymmär­rä, mikä tek­isi nykyisen main­os­ra­hoi­tus­mall­in kan­nat­ta­mat­tomak­si tule­vaisu­udessa? Juuri­han itsekin kir­joitit, että net­ti kehit­tyy näi­den Coca Cola-main­os­tenkin välineenä.

  8. Sen ver­ran olen van­hanaikainen ja kaipaan men­neen maail­man perään, että sanomale­hden viehä­tys on sen laa­ja-alaisu­udessa ja asiantun­te­muk­ses­sa. Sitä voisi kut­sua myös sivistyk­sek­si — tai renes­sanssi-ihmisen ihanteek­si. Jos lehdessä olisi vain ja ain­os­taan juuri se, mikä ensisi­jas­sa min­ua kiin­nos­taa, niin jotain jäisi puut­tumaan. Sitä pait­si mie­lenki­in­non alueet vai­htel­e­vat ainakin itsel­läni jos­sain määrin. Joskus kiin­nos­taa enem­män talous, joskus kult­tuuri tai poli­ti­ik­ka. Ja joskus, kiireen jäl­keen, on mie­lenki­in­toista / huvit­tavaa lukea vaikka­pa jotain pieniä urheilu-uutisia tai vas­taavia, joi­ta en ikinä ‘tilaisi’ lehteeni.
    Oma­l­ta kohdal­tani net­ti-iltapäiväle­hdet ovat syr­jäyt­täneet oste­tun ver­sion (aikaisem­min ostin about 2–3 ker­taa viikos­sa), nyt ostan yhden viikon­lop­puna. Voisin hyvin sen sentin mak­saa. Varhais­jakelun sanomale­hdis­tä paperisi­na en osaa kuvitel­la luop­u­vani. Tai osaan mut­ta en halua. Senkin ymmär­rän, että kyseessä on tra­di­tio, joka sel­l­aise­naan vetää viimeisiä. Jos nuorelle ei syn­ny sanomale­hden tun­tua, sen kahi­naa ja keveyt­tä — ja pain­oa, niin sit­ten ei. Mut­ta aami­ais­pöytäämme ei kyl­lä tuo­da läp­päriä. Logi­ik­ka ei selitä kaikkea.

  9. “Tule­vaisu­udessa häämöt­tää net­tikukkaro, jos­sa käyt­täjä voi mak­saa min­i­maal­isia mak­su­ja hiirellä klikkaamalla”

    Onhan näitä kukkaroi­ta ollut käytössä jo melko pitkään. Mm. Neteller ja Mon­ey­book­ers. Ne eivät tosin ole kovin laa­jas­sa käytössä, mut­ta en näe estet­tä mik­si eivät voisi olla.

  10. Vähän asian vier­estä mut­ta olen aina ihme­tel­lyt sitä, että mik­si Hesari on sen kokoinen, että sitä on kohta­laisen vaikea lukea vierus­tove­ria häir­it­semät­tä esim. junas­sa ja bus­sis­sa. Tosin lehden aukea­man voi tait­taa kah­tia ja näin kaven­taa tilan tarvet­taa kanssamatkaa­jien ilok­si ja hyödyksi.

    Ps. Muis­taak­sen Uusi Suo­mi joskus aiko­ja sit­ten ilmeistyi sen suu­ruise­na kuin nyt ovat nykyiset iltapäiväle­htemme. Tuleekin jotenkin mieleeni, että Hesaria tehdään enem­minkin main­ok­sien kuin artikkelei­den­sa puoles­ta. Mut­ta hyvääkin lehdessä on, että ei pas­saa täy­deltä laidal­ta ryhtyä lehteä moittimaan.

  11. “Voi olla, että päivit­täin luke­mamme “lehti” onkin kooste kaikesta maail­mal­la ilmestyneestä. Joku etsii luk­i­jan puoles­ta sen päivän tar­jon­nas­ta parhaat artikke­lit ja mie­lenki­in­toisim­mat uutiset ja ohjaa linkin avul­la luk­i­jan alku­peräis­ten tek­stien äärelle. Tämän voi vielä yksilöidä luk­i­jan pref­er­enssien mukaan pain­ot­taen; pesä­pal­loa niille, jot­ka ovat siitä kiin­nos­tunei­ta, mut­ta vain heille. Maail­man huip­pukir­joit­ta­jat oli­si­vat kaikkien tavoitet­tavis­sa näp­päi­men painal­luk­sen päässä.”

    Voi olla on jo; esimerkik­si http://www.reddit.com on lähel­lä yllä mainittua.

  12. Osmol­la on itsel­läänkin paperiver­sio ja net­tiver­sio tästä kolum­nistaan. ‑Itse asi­as­sa kak­si net­tiver­sio­ta. Sama aja­tuskulku ilman kum­mem­paa lisäar­voa on lyhyen ajan sisäl­lä julka­istu nyt kolme ker­taa. Ensim­mäisen ker­ran 30.11. Otsikol­la “Sanomale­hden tule­vaisu­us” ja myöhem­min blokissa otsikol­la “Sanomale­hden lyhyt tule­vaisu­us” ja kolumn­i­na Suomen Kuvale­hdessä samal­la otsikolla.

    Kuvitel­laan, että tässä on kolme jour­nal­is­tia, jot­ka lainaa­vat toisil­taan ajatuk­sia. Kenen näistä Osmoista tek­stistä te halu­aisitte mak­saa ja mil­lä perus­teel­la? Kenel­lä on oikeus laskuttaa.

    Vas­taaval­la taval­la toimit­ta­jat kopi­oi­vat toisil­taan ajatuk­sia ja jopa tek­ste­jä, jot­ka sit­ten pienel­lä muokkauk­sen jäl­keen myyvät. Tek­stin hin­ta riip­puu lähin­nä sen julka­isu­alus­tas­ta, ei niinkään sisällöstä. 

    Minus­ta eniten vaiku­tus­ta ja siis lisäar­voa oli ensim­mäisel­lä blokitek­stil­lä. Se oli kom­pak­ti, ei liian hiot­tu ja jät­ti näin luk­i­jan ajat­telulle enem­män liikku­mavaraa, mikä näkyykin kom­ment­tien määrässä. Lyhyt ja hioma­ton johtaa 67–9. Se oli kuitenkin näistä tek­steistä se, jon­ka myymi­nen olisi ollut vaikein­ta. Parhaas­ta tek­stistä ei saa paras­ta hin­taa. Osmol­la on hyvä tilanne, kun hänel­lä on sama pankki­tili näi­den kah­den muun toimit­ta­jan kanssa. Läh­eskään aina ei ole näin hyvin. Sik­si minus­ta on hyvä, että tek­steistä laskut­ta­mi­nen on yhä vaikeam­paa. On paljon parem­pi, että tek­ste­jä kir­joit­ta­vat ihmiset pro­filoitu­vat asiantun­ti­joina, kuin toimit­ta­ji­na, joiden kir­joi­tus­taito on ehkä parem­pi, mut­ta asiantun­te­muk­ses­sa paho­ja aukkoja.

  13. Täältä kat­soen näyt­tää siltä, että sanomale­hdet ovat läht­e­neet väärään suun­taan hakies­saan kil­pailue­t­u­aan. Ennen san­gen laadukkaat julka­isut kuten HS ja SK ovat yhä enem­män ja enem­män muut­tuneet julkkisjour­nal­is­mik­si (jol­la en tarkoi­ta sitä sort­tia, mis­sä salarakas ter­vasi min­is­terin munat, vaan sitä, että kaik­keen mah­dol­liseen men­nään ihmi­nen edel­lä ja asi­at jäävät kok­i­jan koke­muk­sen jalkoihin).

    Jos toim­i­tuk­set todel­la tek­i­sivät jour­nal­is­mia eivätkä vain henkilöku­via, saat­taisin ollakin valmis mak­samaan. Nykyti­lanteessa, jos­sa ain­oa netin uutisvir­ras­ta poikkea­va lisäar­vo on saa­da lukea miten se, tää ja toi koki niinku ihmisenä tän, ton ja sen asian, ei hot­si­ta pätkääkään.

  14. Hesari ainakin kaivaa omaa kuop­paansa pitämäl­lä samat naa­mat kir­joit­ta­ji­na vuodes­ta toiseen. Tyl­sää! Kun 1–2 vuo­den ajan lukee jonkun toimit­ta­jan tekemiä jut­tu­ja, niin yllät­täviä näkökul­mia tai mielip­iteitä tulee enää hyvin, hyvin har­voin. Toimit­ta­ja urautuu yllät­tävän helposti.

    Tässä mielessä aja­tus, että sanomale­hdessä jut­tu­jen toim­i­tus on laadukkaam­paa kuin netis­sä ei päde. Netistä löytää enem­män tuor­e­i­ta näkökul­mia ja eri­laisia ajatuksia.

  15. Kun taas ker­ran keskustelu on men­nyt minne sat­tuu, niin jatkan. On myös niin, että media on tehnyt luk­i­ja­selvi­tyk­siä, joista on selvin­nyt, mikä luk­i­jaa kiinnostaa. 

    Puoluekok­ouk­ses­ta ei kiin­nos­ta, mitä puolueen ohjel­mas­sa on, ei sekään, kuka val­i­taan puheen­jo­hta­jak­si vaan se, miltä puheen­jo­hta­jan koti näyt­tää ja mitä sil­lä on jääkaapissa.

    Ilk­ka Kan­er­vaa taas ker­ran lainat­en. Kun tun­nette min­ut, tun­nette myös äänestäjäni.

  16. Jori Mon­to­nen on oike­as­sa. Tämä jut­tu on julka­istu sivuil­lani kah­teen ker­taan. Min­un piti ensim­mäisel­lä ker­ral­la varoit­taa kir­joit­ta­jia siitä, että kyse on kolumnin valmis­telus­ta, mut­ta huo­maan uno­hta­neeni varoituk­sen pois. Ajat­telin “varas­taa” kom­men­taat­tor­ei­den ideoita, mut­ta ei niitä sit­ten paljon tul­lut varastettavaksi.

  17. Ulko­maan reis­suil­ta palat­tuamme lisäsin dig­ile­hden tilauk­seen viikon­lop­puh­e­sarin. Sitä on ihana lukea sängyssä vau­van kanssa köl­lötel­lessä ja Nyt-liite on oiva vessalukeminen. 

    Aami­aipöy­dässä on kyl­lä edelleen kak­si läp­päriä, niin voi kat­so pos­tit, Osmon blo­gin ja Face­bookin samalla.

  18. Lundqvist,

    ei ne tutkimuk­set oikeasti näytä mitä ihmiset tah­toisi­vat, jos sitä olisi tar­jol­la. Tutkimus näyt­tää mikä tar­jol­la olev­as­ta kiin­nos­taa, mut­ta tuoteke­hi­tys­tä ei voi ulkois­taa tutkimus­laitok­selle tai yleisölle.

  19. Pahek­sut­tu kuol­lut puu on käyt­töli­it­tymänä kuitenkin mielestäni edelleen lyömätön.

    A proopos, sanoi komis­ario Palmu.
    Paljonko­han eräs kir­ja maksoi?

    Se on arki­nen kir­ja, muis­taak­seni joku maanvil­jelyso­pus. Ihan käyt­töe­sine. Alku­un on mus­teel­la kirjoitettu:

    “Tämän kir­jan osti Juho Anti­npoi­ka Kus­taa H…
    vuon­na 1789 ja mak­soi siitä viisi taa­le­ria hopiassa.”

    Minkähän­lainen sum­ma tuo nyt sit­ten on ollut? Kuu­lostaa aika paljolta.

  20. On mie­lenki­in­toinen kysymys miten tuon “varas­tamisen” saisi hyödyt­tämään keskustelu­ja laa­jem­minkin. Nykyaikana­han usein ajatel­laan, että ideat ovat ilmaisia, ja kos­ka ne ovat kuitenkin peräisin jostain muual­ta, kenenkään yksikään aja­tus on tuskin täysin omaperäinen.

    Tämä näke­mys on yleinen ns. Con­nec­to­rien kesku­udessa. Nämä ova tyyppe­jä jot­ka tun­te­vat ja tapaa­vat tuhan­sia ihmisiä, poimi­vat kaik­il­ta hyvät ideat, lait­ta­vat muu­ta­man idean ker­ral­laan kolum­ni­in tai Sitran raport­ti­in ja elät­tävät täl­lä itsen­sä. Vaik­ka kolum­nia tai raport­tia lue­taan, ja ideoita saate­taan pitää mie­lenki­in­toisi­na, ne uno­hde­taan heti kun lue­taan seu­raa­va raport­ti tai kolum­ni. Inno­vaat­tor­eil­la taas on asi­aan hie­man toisen­lainen näkökulma.

    Eri­no­mainen idea voi tun­tua sen kuulemisen tai lukemisen jäl­keen pääl­lisin puolin niin itses­tään­selvältä että kuvit­telee itse keksi­neen­sä sen. Yhden yksinker­taiselta vaikut­ta­van idean takana voi kuitenkin olla joskus val­ta­va määrä lukemista ja ana­lyysiä. Jos tätä ei tuo­da mukaan idean esit­te­lyyn, idea jää roikku­maan ilmaan. Pahim­mil­laan idean huomioar­vo val­jaste­taan jopa jonkun oman kep­pi­hevosen ajamisek­si. Vähän liioitellen voisi puhua ideaprostituutiosta.

    Mikä motivoi ihmisiä kom­men­toimaan ja jaka­maan omia pohd­in­to­jaan? Yksi moti­vaat­tori on var­masti aina ego, joka on oikein val­jastet­tuna val­ta­va voimavara. Mut­ta jos ideat “varaste­taan” anta­mat­ta kun­ni­aa sinne minne se kuu­luu, ego kään­tyy kom­men­toin­tia vas­taan. Jos taas kun­ni­aa jae­taan kur­sailemat­ta, vahvis­te­taan egon moti­vaa­tio­ta jakaa parhai­ta ideoita jatkossakin.

    Tästä syys­tä en Osmo vähät­telisi kom­men­toi­jien osu­ut­ta tämän artikke­lisi syn­tyyn. Alku­peräisen blogimerkin­nän ja tämän ver­sion eron pystyy erot­ta­maan luke­mal­la. Merkit­tävät uudet huomiot merkin­nässäsi löy­tyvät kyseisen ketjun keskustelus­ta, vaik­ka eivät olekaan kaik­ki kitey­tyneet yksit­täisi­in kommentteihin.

  21. Painet­tu lehti on käyt­töli­it­tymänä edelleen mielestäni yliv­er­tainen läp­päri­in ja mui­hin korvikkeisi­in ver­rat­tuna. Läp­päri­in pitää myös kehit­tyä luku­taito, aivan samaan tapaan kuin sanomale­hteenkin. Itse lukaisen päivit­täin kotona ja töis­sä yhteen­sä neljä sanomale­hteä, joiden lisäk­si koti­in tulee run­saat puolen tusi­naa aikakausle­hteä. Tuol­laisen infor­maa­tiomäärän pin­ta­puo­li­nenkin läpikäyn­ti netin kaut­ta olisi ainakin min­ulle todel­la hidas­ta ja työlästä.

    Ihmiset arvosta­vat laat­ua ja help­pout­ta, ja ovat valmi­ita siitä myös mak­samaan. Uskon siis painet­tuun lehteen, mut­ta esim. Hesari tulee kyl­lä jou­tu­maan todel­la lujille. Veikkaan, että nykyisen kaltaista Hesaria ei 20 (meinasin lait­taa 10)vuoden kulut­tua ole. 

    Osmo Soin­in­vaara:

    “Jori Mon­to­nen on oike­as­sa. Tämä jut­tu on julka­istu sivuil­lani kah­teen kertaan.” 

    Sinivihreä:

    Jotenkin se jut­tu tun­tuikin per­jan­taina tutul­ta. En kuitenkaan ole lopet­ta­mas­sa SK:n tilaus­ta tästä syystä 🙂

  22. Heh, näin­hän se menee, että Hesarin jutut voi lukea netistä jo edel­lisenä iltana ja sit­ten aamul­la ihmettelee kahvia juodessa, että onpa tutun näköisiä otsikoita.

    Osmon kolu­minit taas voi lukea täältä, ei sitä varten SK:ta tarvitse tilata.

    Voi tuo­ta paper­ile­hteä, ei se enää kauaa elä…

  23. Juha kir­joit­ti 22.12.2008 kel­lo 11:45

    “Heh, näin­hän se menee, että Hesarin jutut voi lukea netistä jo edel­lisenä iltana ja sit­ten aamul­la ihmettelee kahvia juodessa, että onpa tutun näköisiä otsikoita.

    Osmon kolu­minit taas voi lukea täältä, ei sitä varten SK:ta tarvitse tilata.

    Voi tuo­ta paper­ile­hteä, ei se enää kauaa elä…”

    Ei nyt vielä vietetä paper­ile­hden pei­jaisia. Odotel­laan kaikessa rauhas­sa kun met­sästäjät tule­vat takaisin… vai karhuko sieltä kömpii.
    Mjoo, kyl­lähän paper­ille painet­tu nyky­muo­toinen lehti ennen­pitkää lopah­taa. Vaan kos­ka. Luulen, että siihen menee kauan, ja rapi­at päälle.
    Net­ti täy­den­tää paper­ile­hteä main­iosti ja siinä se onkin omiaan.
    Turun Sanomien luk­i­jana “kiroilin” alvari­in­sa kun netistä ei löytänyt juuri sitä jut­tua mitä olisi tarvin­nut. Kaik­ki muut kissan ris­tiäiset kyl­lä olisi ollut. No, hesari on tässä piirun edel­lä ja tar­joaa kaik­ki jutut myös netissä.
    Lehden koos­ta, siis fyy­sis­es­tä koos­ta, joku jo mainit­sikin ja luulen, että joko Suomes­sakin siir­ry­tään tabloid kokoseen paper­i­julka­isu­un tai kat­so­taan kun oma lehti näivet­tyy pikkuhil­jaa. Tabloid koko + hyvä net­ti höysteenä.

  24. Hesarin ja muiden sanomale­htien gigant­ti­nen sivukoko on muuten hieno anakro­nis­mi jon­ka taus­ta on 1700-luvul­la Bri­tan­ni­as­sa per­i­tyssä sanomale­htiverossa jota mak­set­ti­in sivumäärän mukaan. Ker­ta kaikki­aan mikään järkevä syy ei puol­la broad­sheet-kokoa, tabloi­di tai sitäkin pienem­pi koko olisi kaikin puolin käytän­nöl­lisem­pi, mut­ta per­in­teet istu­vat tiukassa. 

    Suomes­sa asi­aan vaikut­taa Kärki­me­dia, sanomale­htien yhteinen markki­noin­tiy­htiö, jon­ka kaut­ta niiden ilmoi­tusti­la myy­dään, yht­enäisil­lä spek­seil­lä. Kos­ka Hesari on lehdis­tä ylivoimais­es­ti tärkein, Kärki­me­di­an ilmoi­tuskoot ovat riip­pu­vaisia Hesarin valin­noista ja kun Sanom­alan pain­okone uusit­ti­in 2003 ja sen odotet­tavis­sa ole­va käyt­töikä on kolmisenkym­men­tä vuot­ta, vaikut­taa siltä ettei tähän asi­aan ole muu­tos­ta tulos­sa pitkään aikaan.

  25. Painet­tu lehti on käyt­töli­it­tymänä edelleen mielestäni yliv­er­tainen läp­päri­in ja mui­hin korvikkeisi­in verrattuna.

    Ei min­un mielestäni. Nor­maa­likokoiset sanomale­hdet ovat mielestäni erit­täin han­kalia luet­tavia, kos­ka ne ovat niin hiton kookkai­ta ja niis­sä on irton­aisia liit­teitä. Jos niitä lukee muual­la kuin tyhjäl­lä pöy­däl­lä tai lat­tial­la, niiden kanssa tap­pelu­un menee her­mot. Tabloidikoko on ain­oa toimi­va sanomale­hden koko ja se onkin iltale­htien ain­oa hyvä puoli sen ohel­la, että ne on nidot­tu yhdek­si nipuk­si luuku­un otta­mat­ta urheilu­sivu­ja, jot­ka jouta­vatkin välit­tömästi roskiin.

  26. Käsit­telet sinän­sä ansiokkaasti print­ti­me­di­an ongelmista yhtä, teknistä muu­tos­ta. Mut­ta siinä ei ole alamäen koko kuva.

    Uutis­ten sisältö vaikut­taa myös. Mik­si lukea poli­it­tis­es­ti värit­tynyt­tä uuti­soin­tia sanomale­hdis­tä kun objek­ti­ivisem­paa infor­maa­tio­ta saa inter­netistä? Net­ti haas­taa per­in­teisen medi­an pait­si help­poudel­laan ja ilmaisu­udel­laan, niin myös kon­troloimat­toma­l­la sisällöllään. 

    Jos esimerkik­si Hesari jatkaa vääris­televää jour­nal­is­tista lin­jaansa, on aivan yhden­tekevää miten hyvin se onnis­tuu siir­tymään net­ti­in, kehit­telemään help­po­ja lasku­tustapo­ja ymv., sil­lä luk­i­jaka­to jatkuu entiseen malli­in. Netis­sä muun­nel­tu totu­us pal­jas­tuu välit­tömästi ainakin valveu­tuneim­mille luk­i­joille. Ja lop­ul­ta se pal­jas­tuu muillekin eri­lais­ten keskustelu­fo­rumei­den, blo­gien ja muiden vas­taavien kom­men­toin­tiväylien kautta.

Vastaa käyttäjälle Khell Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.