Energian kulutus ja viherpesu

Paa­vo Väyry­nen esit­ti tiis­tain keskustelus­sa Tapi­o­las­sa, ettei auton käyt­töä tarvitse vähen­tää, kos­ka tule­vaisu­udessa siir­ry­tään sähkö- tai vetyau­toi­hin. En puut­tuisi tähän aja­tuskulku­un, ellei moni muukin, myös moni vihreä, syyl­listy­isi samaan loogiseen virheeseen.

Väyry­sen visios­sa vetyau­to­jen vety tuotet­taisi­in tuulivoimal­la. Van­hanen taas uskoi biopolt­toaineisi­in. Uusi­u­tu­vaa ener­giaa kan­nat­taa tuot­taa niin paljon kuin mah­dol­lista, mut­ta valitet­tavasti sitä ei pystytä tuot­ta­maan riit­tävästi tur­vaa­maan nyky­ta­son ener­gian kulu­tus. Suu­ru­us­lu­ok­ista ker­too jotain se, että ihmiskun­ta kulut­taa öljyä henkeä kohden päivässä 18 000 kcal ja ruokaa 2 000 kcal. Vaik­ka kaik­ki maail­man pel­lot pan­taisi­in tuot­ta­maan biopolt­toainei­ta, se ei riit­täisi auto­jen tarpeisiin.

Olete­taan, että ener­gias­ta noin puo­let olisi uusi­u­tu­vaa ja lop­ut fos­si­ilista. Se, että juuri minä käytän sitä uusi­u­tu­vaa, ei tee min­un ener­gian­haaskauk­ses­tani yhtään hyväksyt­täväm­pää kuin naa­puri­ni, jon­ka osak­si on tul­lut käyt­tää fos­si­ilista. Jos minä haaskaan sitä uusi­u­tu­vaa, joku muu joutuu käyt­tämään uusi­u­tu­van sijas­ta fos­si­ilista. Sik­si min­un tuh­lauk­seni tosi­asi­as­sa lisää fos­si­ilisen tuhlausta.

44 vastausta artikkeliin “Energian kulutus ja viherpesu”

  1. Lisätään ylläol­e­vaan, että huo­mat­tavasti olen­naisem­paa kuin moot­toritekni­ik­ka on auton paino, koko ja tekni­ik­ka. Esimerkik­si, lähde jos­ta luin on suht luotet­ta­va mut­ta voin olla väärässä, pelkästään sileäl­lä poh­jal­la saavutet­tu pienem­pi ilman­vas­tus leikkaa kulu­tus­ta jopa 10%. Käyt­tämäl­lä hiilikuitu­ja ja mui­ta kevy­itä mate­ri­aale­ja auton paino voidaan puolit­taa, ja tämä on ihan tun­net­tua urheilu­au­tois­sa käytet­tyä tekniikkaa.

    Se hyvä puoli sähköau­tois­sa olisi, että johtuen akku­jen rajal­lis­es­ta kestos­ta ne toden­näköis­es­ti johtaisi­vat kevyem­pi­in ja pienem­pi­in autoi­hin. Samoin pakolli­nen osmotin olisi hyvä siinä mielessä, että voitaisi­in tin­kiä tör­mäyskestävyy­destä eli pain­os­ta kun nopeudet oli­si­vat pienempiä.

  2. Panos­te­taan hyötöreak­tor­ei­den tutkimuk­seen. Tule­vaisu­u­den sähköau­tot ladataan hyötöreak­tor­ei­den tuot­ta­mal­la ydin­sähköl­lä, jota riit­täisi use­am­mak­si ihmisiäk­si kun­han teknolo­gia saadaan toim­i­maan. Öljy säästetään tarvit­tavalle raskaalle liiken­teelle, jota ei raiteil­la voi­da hoitaa, ja johon sähköau­tot eivät ole riit­tävän tehokkaita.
    Saadaan run­saasti lisäaikaa tutkia mui­ta vai­h­toe­hto­ja ja valmis­tau­tua öljyn loppumiseen.

    En ole ydin­fyysikko enkä rel­e­vant­tien alo­jen insinööri, joten en osaa sanoa riskeistä ja aikatauluista, mut­ta kos­ka hyötöy­din­sähkön ener­giapo­ten­ti­aali on teo­ri­as­sa niin val­ta­va, ja tiede ratkaissut mitä mon­imutkaisimpia ongelmia, niin en ainakaan ide­ol­o­gisin perustein lähtisi tätä mah­dol­lisu­ut­ta torp­paa­maan vaan tuk­isin tutkimus­ta, ja antaisin sen hedelmille mahdollisuuden.

  3. Näin on. Meil­lä on vielä edessä kovat paikat. Jokaisen suo­ma­laisen poli­itikon pitäisi saa­da peruskurssi peak-oil asi­as­ta, jot­tei sel­l­aisia vetyau­to-sam­makoi­ta pää­sisi ilmoille. Ottaisiko Vihreät ohjel­maansa luen­non pitämisen eduskun­nalle ja kaikille uusille kunnanvaltuustoille?

  4. Ympäristöasi­at ovat vähän kuin eläke­jär­jestelmä. Yksilölle olisi oikeu­den­mukaisin­ta, että saisi itse päät­tää kaikesta ja luotet­taisi­in, että ihmiset lop­pu­jen lopuk­si keskimäärin tekevät järke­viä ratkaisui­ta ja markki­nat toimi­vat opti­maalis­es­ti. Sit­ten kun ei usko­takaan ihmis­ten järkevyy­teen ja markki­noiden toimivu­u­teen, pitää määrätä, miten asi­at hoide­taan. Niille tämä on tap­pio, jot­ka osaisi­vat toimia parem­min kuin eduskun­nan kom­pro­missi­na määrit­tämä nor­mi, mut­ta ehkä heitä on aina liian vähän.

  5. Voin pal­jas­taa suo­raan folio­ha­tus­ta, että tule­vaisu­u­den ener­gia­muo­to on liike-ener­gia. Tien alla on liikku­va vai­jeri, johon autot voivat tart­tua. San Fran­cis­con 1800-luvun cable-caris­sa tar­tun­taelin oli mekaa­ni­nen ja tiessä rako, mut­ta nykya­jan kesto­m­ag­neet­ti­ma­te­ri­aalit mah­dol­lis­vat sen, että kaapeli on kan­nen alla. Siis suo­jas­sa lumen ja moskalta.

    Kaapelis­sa on siis mag­neet­tisia pal­lokoi­ta ja se liikkuu kat­tonopeut­ta 100 kil­saa tun­nis­sa. Auto kiihdyt­tää oma­l­la moot­to­ril­laan kunnes se pääsee liit­tymään auto­jonoon. Sen jäl­keen se kyt­kee vir­ran sähkö­mag­neet­ti­in, joka on siis kaapelin lähel­lä ja auto alkaa liikkua kaapelin vetämänä. 

    Toisin kuin muus­sa vety- ja sähköau­to-huuhaas­sa, ovat häviöt nol­la. Kyse on itseasi­as­sa junas­ta, jos­sa yksit­täiset vaunut voivat irrot­tau­tua ja körötel­lä muu­ta­man kil­san sinne riv­i­talon parkkipaikalle.

    Mag­neet­ti­nen kytken­tä muuten mah­dol­lis­taa sen, että peräkkäiset kaapelit voivat kulkea het­ken aikaa rin­nakkain ja kaapelin vai­h­to sujuu automaat­tis­es­ti. Siis sama kaapeli voi ulot­tua stadista ouluun.

  6. Kyl­lä ydinkysymyk­senä on ja pysyy se, että autoilua kaikissa muodois­saan on pyrit­tävä vähen­tämään — oli niiden käyt­tövoimana mikä tahansa.
    Auto­jen tuotan­to jo sinään­sä haaskaa val­tavasti uusi­u­tu­mat­to­mia luonnonvaroja.
    Raideli­iken­teeseen on panos­tet­ta­va todel­la vah­vasti. Kuor­ma-autoli­iken­teestä ja rekkar­al­lista olisi siir­ryt­tävä kevyem­mäl­lä kalus­tol­la tapah­tu­vaan raideli­iken­net­tä palvel­e­vaan syöt­tö- ja jakelukuljetuksiin.
    Niin se on poj­jaat, tote­si jo kor­praali Möt­tö­nen aikoinaan…

  7. Ydinkysymys on miten vähen­net­täisi­in liiken­net­tä ja kulu­tus­ta. Toiv­ot­tavasti ei ole mah­do­ton­ta kek­siä siihen ratkaisua.

  8. Tärkeä aihe. Itseäni askar­rut­taa, onko tämä varsinkin Kepun — ja aivan eri­tyis­es­ti Van­hasen — har­joit­ta­ma aivopiereske­ly kyynistä poli­ti­ikan tekoa vai puh­das­ta tietämät­tömyyt­tä. Näinä ilmas­toti­etoisu­u­den alkuaikoina poli­itikon jok­eri-kort­ti on ehdot­taa keino­ja, jot­ka kuu­losta­vat hienoil­ta, mut­ta jot­ka eivät tosi­asi­as­sa vaa­di ihmisiltä mitään uhrauk­sia (eli eivät ole mil­lään taval­la tehokkai­ta). Biopolt­toaineet on tässä yksi parhaista esimerkeistä.

    Matil­ta hyvä idea, ener­gialuku­taitoa pitäisi ehdot­tomasti kas­vat­taa. Omas­ta mielestäni se voisi olla jopa oppi­aine koulus­sa. PeakOil-peru­sop­pia kaipaav­ille voisin main­os­taa lop­pukesästä blogi­i­ni kir­joit­ta­maa kuu­sio­saista öljy­huip­pu-sar­jaa. Siinä käy­dään perusasi­at aika kat­tavasti läpi run­sain lähde­vi­it­tein. Saa tutus­tua ja levit­tää, jos siltä tun­tuu: http://thexder82.livejournal.com/tag/%C3%B6ljyhuippu

  9. Väyry­nen näyt­ti kan­nat­taan vetykäyt­töisiä auto­ja, joiden polt­toaine valmis­tet­taisi­in tuuliener­gial­la. Tämä yhdis­telmä ei ole aivan pöl­lö, kos­ka tuuliener­gian ongelmi­in liit­tyy ennakoimat­tomat tehon­va­i­hte­lut. Vedyn valmis­tus voisi tasoit­taa sähkön kysyn­nän ja tar­jon­nan vai­htelua. Tämä veisi kan­natuk­sen Vuo­tok­sen ja Kol­la­jan altaista, koskasäätövoimaa ei enää tarvittaisin.

  10. Jatkaak­seni mag­neet­tis­es­ti koplat­tua cable-car-teemaa, niin canadas­sa on tai oli kumipyörämetro. Siis metro­ra­ta, jos­sa kul­kee busse­ja, jot­ka pystyy aja­maan koval­la vauhdil­la tun­nelis­sa automati­ikan ansios­ta ja kulke­vat verkkosähköl­lä. Asi­as­ta oli jonkin­laista jut­tua Inz­inööri­uuti­sis­sa sil­loin kun stadin metro­jär­jestelmän val­in­ta oli ajanko­htainen, niinku että “Hert­toniemessä ne siir­tyvät pois tun­nelista ja aja­vat dieselil­lä Laa­jasa­loon.” Met­allis­ten kiskopy­örien ja kumipyörien vier­in­tä­vas­tuk­ses­sa ei ollut suuria ero­ja kovas­sa vauhdissa.

    Ver­rat­tuna 70-luku­un meil­lä on nyt huo­mat­tavasti parem­pi mah­dol­lisu­us automa­ti­soi­da sys­teemiä edelleen. Jos isoim­mil­la teil­lä olisi cable-car kaista, per­in­teinen rataverkko olisi tarpee­ton. Kuor­ma-auto tai bus­si voisi ajaa ilman kul­jet­ta­jaa melkein perille.

    Kun nyt ote­taan huomioon säästöt logis­ti­ikas­sa ja se että cable-car-draivi on häviötön eikä aiheuta merkit­täviä lisäkus­tan­nuk­sia itse kulku­vä­linei­den tekni­ikas­sa, niin sat­sauk­set per­in­teisi­in kisko­ju­ni­in ja rait­sikoi­hin saat­ta­vat osoit­tau­tua tuhlailuksi.

    Niin ja tietysti myös kumipyörätekni­ik­ka on paran­tunut. Googlatkaa “Air­less Tires By Miche­lin”. Erikoisku­miseok­ses­ta valmis­tet­tu “junan­pyörä” jous­taa kuin tavalli­nen auton­pyörä, mut­ta ei vaa­di huoltoa.

    Niin ja tiet­ty cable-car-tekni­ik­ka voi käyt­tää tuuliener­giaa täysin häviöt­tö­masti. Jos­sain mis­sä tulee melkein aina, tuulimyl­ly voidaan kytkeä mekaanis­es­ti suo­raan kaapelin kelaussys­teemi­in. Väyry­sen ja Soini­vaaran suosi­man tuulimyl­ly-vety-autosys­teemin hyö­ty­suhde tuskin on mon­taa kym­men­tä prosenttia.

  11. Liiken­teen tule­vaisu­udessa kysymys on enem­män korvien­välite­knolo­gian käyt­töhalukku­ud­es­ta kuin kaik­ista vekot­in­te­knolo­gian mah­dol­lis­tamista toim­inta­malleista yhteensä.
    Tästä ei seu­raa, että laitete­knolo­gian kehit­tymi­nen pitäisi jotenkin estää, mut­ta ratkai­se­vat tulok­set saavute­taan asen­tei­ta ja elämänkäytän­töjä parantamalla.
    Läh­es säälit­tävää on, että niin moni ihmi­nen ker­too, että hänen on pakko kulkea oma­l­la autol­la työ­matko­ja, kos­ka muuten ei pääse paikas­ta toiseen.
    Aika usein tuon pakon taustal­ta pal­jas­tuu oma halu aset­tua asumaan paikkaan, jos­ta voi saa­da mah­dol­lisim­man suuret työ­matkaku­lu­jen verovähennykset.
    Täl­lainen halu elää maaseudun rauhas­sa tarkoit­taa käytän­nössä liiken­teen hait­to­jen lisään­tymistä kaupunkialueil­la, jonne näit­ten maalais­ten on pakko autoil­la han­kki­ak­seen varat, joil­la autoilun voi rahoit­taa. Siitä taas seu­raa kierre, jos­sa yhä use­ampi halu­aa muut­taa pois metelistä lisäämään liiken­net­tä oma­l­la panoksellaan.
    Ajat­te­lu­ta­pamme on itse asi­as­sa yllät­tävän nopeasti sitoutunut henkilöau­toon jonkin­laise­na liikku­misen perusvä­li­neenä, vaik­ka henkilöau­toista pääosin koos­t­u­va liikenne itse asi­as­sa on monin tavoin mah­dol­lisim­man epära­tionaa­li­nen tapa hoitaa ihmis­ten liikkumista.
    Liiken­nepoli­ti­ikkaan liit­tyvässä keskustelus­sa on tapah­tunut aivan viime vuosi­na paljon posi­ti­ivista kehi­tys­tä, mut­ta halu­aisin joskus nähdä sen val­takun­nan poli­ti­ikan toim­i­jan, joka uskaltaa ensim­mäisenä esit­tää esimerkik­si noit­ten matkaku­lu­vähen­nys­ten järkeistämistä.

  12. Soin­in­vaara :“Jos minä haaskaan sitä uusi­u­tu­vaa, joku muu joutuu käyt­tämään uusi­u­tu­van sijas­ta fos­si­ilista. Sik­si min­un tuh­lauk­seni tosi­asi­as­sa lisää fos­si­ilisen tuhlausta.”

    Asun vai­moni kanssa maaseudul­la ja min­ul­la on mah­dol­lisu­us polt­top­u­un teon yhtey­dessä kerätä tal­teen vajaan kol­men hehtaarin met­sästämme myös kaik­ki oksat ja muu “puu­jäte”. Ruos­teet­tomaan, hyvin hoidet­tuun 91 vuosi­mallin corol­laan voisin asen­nut­taa nykyaikaisen häkäpön­tön. Mut­ta, mut­ta. Olenko väärässä, kun kir­joi­tan, että armas yhteiskun­tamme rokot­taa rikostani die­selverol­la, kos­ka autoni on liian nuori. Häkäpön­tön voi asen­taa ilman raip­paveroa muis­taak­seni 1980- luvun puo­livälin ja siitä van­hem­man auton voimanlähteeksi.
    Ihmette­len suuresti Soin­in­vaaran kom­ment­tia. Jos saisin käyt­tää ilman raip­paveroa nykyaikaista häkäpönt­töä voiman­läh­teenä autossani (siis “haaskaisin” omas­ta tilkus­tani keräämää uusi­u­tu­vaa), niin miten se lisäisi muiden ihmis­ten fos­si­ilis­ten polt­toainei­den käyt­töä. Entä jos min­ul­la olisi oma tuulivoimala jol­la lataisin sähköau­tooni tarvit­se­mani ener­gian (siis “haaskaisin” uusi­u­tu­vaa), miten se lisäisi muiden ihmis­ten käyt­tämää fos­si­iliener­giaa. Sähköau­totkin lienevät kyl­lä raip­paveron piiris­sä. Hyvä Suo­mi ja päät­täjät. Elämme taka­pa­ju­las­sa, jos­ta suo­ma­laisen henkisen pääo­man voimin emme kyl­lä sieltä suos­ta koskaan nousekaan.

  13. Ei vielä kan­na­ta heit­tää kir­vestä kaivoon. Niin kauan kun aurinko pais­taa, ener­giaa tulee kyl­lä yllin kyllin ihmisyhteisön(kin) eri tarpeisi­in. Nyt vain pitää oppia kun­nol­la val­jas­ta­maan auringon ener­gia ja hyö­dyn­tämään sitä. Siihen saak­ka on käytet­tävä fos­si­il­isia, jot­ka nekin ovat alku­jaan syn­tyneet aurinkoen­er­giaa hyö­dyn­täen (kasvit ja eläimet) ja ydinvoimaa.

  14. Noh, tämä oli helpot­tavaa kuul­la, että kulut­ta­jan valin­noil­la ei ole merk­i­tys­tä. Ehdin jo haaveil­la vai­h­ta­vani sähköau­toon, mut­ta ei näem­mä tarvikkaan.

    Ei vaineskaan, näin vakav­il­la asioil­la ei pitäisi laskea leikkiä … eikä har­ras­taa pop­ulis­mia muutenkaan. Liial­lista liikku­mista ei kan­na­ta edis­tää mut­ta ei myöskään liial­lista pessimismiä.

    Tiivistäen kysymys kuu­luu: miten liiku­vat intialaiset ja kiinalaiset vuon­na 2020? 

    Juuri nyt en pistäisi raho­jani vetyyn. Mut­ta voisiko tuulen muut­taa läh­es suo­raan ja ilman päästöjä liike-energiaksi? 

    http://www.businessweek.com/lifestyle/content/mar2008/bw2008032_603456.htm

    Pitääkö siis rak­en­taa junarataa vai autoti­etä? Veikkaan junarataa, mut­ta kuka sen var­masti tietää? Ehkä autoilu tule­vaisu­udessa on sit­tenkin ympäristöystävällisempää. 

    Jos niin käy Keskus­ta olisi ollut oikeassa!

  15. Viitat­ti­in die­selveroon, joka uhkaa esim. liian nuo­ria häkäpönt­töau­to­ja. Turhat verot vai­h­toe­htoisia ener­gialähteitä käyt­täviltä kulkuneu­voil­ta olisikin välit­tömästi poistettava!
    Ydinkysymys ei todel­lakaan ole (vain) liiken­teen vähen­tämi­nen (kuten huo­mautet­ti­inkin); kyl­lä se todel­lakin on kulu­tuk­sen ja tuotan­non vähen­tämi­nen. Ja hyvä olisi saa­da maa­pal­lon väestönkin kasvutren­di laskutrendiin…

  16. kyl­lä se todel­lakin on kulu­tuk­sen ja tuotan­non vähen­tämi­nen. Ja hyvä olisi saa­da maa­pal­lon väestönkin kasvutren­di laskutrendiin 

    Syn­tyvyys vähe­nee kun vau­raus lisään­tyy. Saas­tut­ta­mi­nen ylipään­sä vähe­nee vain ja ain­oas­taan, kun vau­raus lisään­tyy. Muu­ta tietä ei ole.

  17. Tiedemies on oike­as­sa, tiede on jo löytänyt ratkaisun tähän ydinkysymykseen.

    Sen kum­mem­min provoa­mat­ta kan­nat­taisi Suomeen rak­en­taa pari uut­ta ydin­voimalaa niin sähkön­tuotan­to ja ener­giao­mavaraisu­us taat­tu ja hin­ta hal­pa kaikelle kansalle. Kun perus­tuotan­to olisi kun­nos­sa jäisi sit­ten aikaa ja rahaa sähköau­tol­la ajelu­un ja tuulivoimal­la puuhastelu­un mikä on sinän­sä hieno asia vaikkei ongel­maa ratkaisekaan.

  18. Osmo on eräisäs aiakisem­mis­sa blo­geis­saan korostan­tu oikei­dne tieto­jen merkitystä.

    Bus­sion ener­giat­lao­du­el­liset­si liki­main yhtä edeul­lien kuin metro (kuten toden­näköis­es­ti muukin raide­likenne). Matkus­ta­japaikkak­ilo­metriä kohden tosin metro käyt­tä kolam­mek­sen sähkönen­er­giaa bus­si­in ver­rat­tuna, mut­ta tämä enr­giantuot­tamien vaatii 3 kWh prin­määriener­giaa kutakin tuotet­tua kilo­wat­tit­nun­tia kohti.

    Julkisen liiken­teen kulu­tus matkust­ja kohti on peri­aa­teessa 1:12 osa yksi­tysi­au­ton kul­tuk­ses­ta. Kun toamme huomioon, että bus­si kul­kee usein läh­es tyhjänä, päädymem samaan suu­ru­us­lu­okkaan. Ja palve­lu­ta­son paran­tami­enn, so kan­nat­tam­matomien vuoro­jen lisäämien hei­iken­tää tätä suhdet­ta. Puh­taasti ener­giat­alouden kannal­ta julki­nen liikenne ei ole oleel­lis­es­ti yksi­ty­istä parem­paa. On sit­ten mita syitä, mm ruuhkaan­tu­mi­nen melu jne.

    Raideli­iken­teen etu, suuri kul­je­tuskyky, on samal­la sen heikkous. Ollak­seen talo­du­el­lista se vaatii suuria ihmismääriä. 

    Oleel­lista on vähen­tää liikku­misen tarvet­ta. Itse asi­as­sa hyvin paljon työ­paikoista on ja voi olla lähel­lä, mm. koulút ja päviäkodit vaa­ti­vat paljon työvoimaa. Samoin kir­jan­pito­työtä voi tehdä läehltä val­i­tus­sa työpaikassa.

  19. Jos Suomeen raken­netaan OL3:n jäl­keen kak­si uut­ta ydin­voimalaa, san­o­taan nyt yhteen­sä 3GWh, ja tämä las­kee sähkön hin­taa niin että kulu­tus kas­vaa, ja mei­dän sähkönku­lu­tuk­sen rakenne ei muu­tu, niin tästä seu­raa että piikkikuor­mat kas­vaa jon­nekin 17GWh. Eli suuren osan vuot­ta tuote­taan 1 — 3 GWh fos­silista enem­män tai tuo­daan ulko­mail­ta (minkä voi muuten nähdä EVAnkin käyris­sä)… Eli se hyvä puoli sähköau­tois­sa on, että ne muut­taisi­vat tuo­ta kulu­tus­raken­net­ta, kun ne käyt­tävät sähköä suht tasais­es­ti ympäri vuoden.

    Se että ydin­voima on jotenkin eri­tyisen hal­paa perus­tuu jok­seenkin opti­mistisi­in arvioi­hin, mut­ta se saat­taa kyl­lä laskea sähkön kulut­ta­jahin­taa, samoin kuin tuulivoima. Näin sik­si että pääo­mavoimain­ten­si­ivi­nen voimala on joka tapauk­ses­sa pääl­lä, jol­loin se syr­jäyt­tää käyt­töku­luil­taan kallein­ta muu­ta tuotan­toa pienem­män kulu­tuk­sen aikoina. Tuulivoiman mar­gin­aa­likus­tan­nus on läh­es nol­la, ja ydin­voimankin pienehkö jos uraanin hin­ta ei räjähdä käsiin.

    Tältä poh­jal­ta mie­lenki­in­toinen argu­ment­ti siitä mik­si tuulivoimalle kan­nat­taa antaa syöt­tö­tar­if­fit ja ydin­voimaa rak­en­taa val­tion piikki­in: http://www.eurotrib.com/story/2008/3/2/111748/6421

  20. Niin. Ydin­voimas­sa­han on sel­l­ainen ongel­ma, että sieltä tulee tuu­bista tasais­es­ti tehoa ja joskus joudu­taan pistämään reak­tori stop­pi­in. En tiedä tarkalleen, miten pitk­iä nykypäivänä nuo sto­pit ovat, joten en osaa niiden kus­tan­nuk­sia tms. arvioida.

    Ydin­voimaa vas­taan on argu­men­toitu sil­lä, että teho on täl­laista tas­apak­sua. Ja myön­net­ty, että samankaltainen ongel­ma on tuulivoimas­sa, kos­ka molem­mat vaa­ti­vat muu­ta, helpom­min sää­tyvää voimaa tuekseen. 

    En tunne sähköpuol­ta mitenkään älyt­tömän hyvin, mut­ta minus­ta sähköau­to­jen yleistymi­nen näyt­täisi äkkiseltään erit­täin hyvältä lääk­keeltä tähän ongel­maan. Mik­si tasa­ta tehon tuotan­toa, kun voi tasa­ta kulu­tus­ta lataile­mal­la akkuja? 

    Nykyisen teknolo­gian pitäisi kyetä ratkaise­maan tämä ongel­ma niin, että jokaisel­la auton­o­mis­ta­jal­la on äly­la­turi jatku­vasti seinässä ja se kytkey­tyy lataile­maan akkua sil­loin kun kuor­ma on alhaal­la ja kytkey­tyy pois sil­loin kun kuor­maa on paljon. Samaan syssyyn voisi haja-asu­tusalueille lait­taa enem­män läm­pöpump­pu­ja ja isom­mat vesikat­ti­lat, joi­ta kuumen­net­taisi­in enem­män sil­loin kun tehos­ta on pulaa.

  21. “..ener­giantuot­ta­mi­nen vaatii 3 kWh primääriener­giaa kutakin tuotet­tua kilo­wat­ti­tun­tia kohti”

    Mis­tä tämä luku oikein tulee ?

  22. “Suu­ru­us­lu­ok­ista ker­too jotain se, että ihmiskun­ta kulut­taa öljyä henkeä kohden päivässä 18 000 kcal ja ruokaa 2 000 kcal. Vaik­ka kaik­ki maail­man pel­lot pan­taisi­in tuot­ta­maan biopolt­toainei­ta, se ei riit­täisi auto­jen tarpeisiin.”

    Nuo luvut eivät ehkä ihan riitä tuon väit­teen tukemisek­si. En nyt tarkas­ta oikei­ta luku­ja mis­tään, vaan pelaan ihan arvauk­sil­la, mut­ta jos vaikka:

    (1) Vain puo­let öljys­tä, 9000 kcal, kuluu liikenteeseen.

    (2) Vain puo­let kasvien bio­mas­sas­ta on syötäviä osia, mut­ta ener­giantuotan­toon bio­mas­saa olisikin 4000 kcal.

    (3) 10% ruoan kalor­eista on eläin­peräisiä, ja eläin­tuotan­to on 10 ker­taa tehot­tomam­paa kuin kasvi­tuotan­to (kun ensin pitää vil­jel­lä kasve­ja eläin­ten rehuk­si), eli jät­tämäl­lä 200 kcal eläim­iä syömät­tä voitaisi­in tilalle tuot­taa 2000 kcal kasviruokaa tai (koh­ta 2) 4000 kcal energiabiomassaa.

    Näin samoista luvuista saataisi­inkin kaik­ista maail­man pel­loista 7800 kcal biopolt­toainet­ta, joka on jo melkein sama luku kuin tuo 9000 kcal auto­jen tarpeisiin.

  23. Sähkön pääon­gel­ma on se, että sitä ei voi varas­toi­da. Vedyn pääon­gel­ma on se, että sen tekem­i­nen vaatii yhtä paljon ener­giaa kuin kaa­su lop­ul­ta sisältää. Siis plus mii­nus nolla.

    Mut­ta sähkön varas­tona vety saat­taisi olla hyvä aine. Siis sil­loin kun myl­ly pyörii, vesi vir­taa ja aurinko pais­taa, niin vetyä säil­iöön ja siitä taas myöhem­min sähköä sähköau­toon. Eikä tarvit­taisi tekoal­tai­ta sähkön varastointiin.

  24. Bioen­er­gias­ta vielä sen ver­ran, että kasvit ovat erit­täin tehot­to­mia auringon ener­gian sito­ji­na. Ver­rat­tomasti parem­mat tehot saadaan aur­in­pa­neeleil­la. Maan voi ihmisen kannal­ta käyt­tää hyödyl­lisem­min ruuan ja puu­raa­ka-aineen tuotantoon.

  25. Vaik­ka kaik­ki maail­man pel­lot pan­taisi­in tuot­ta­maan biopolt­toainei­ta, se ei riit­täisi auto­jen tarpeisiin. 

    Taitaa se Osmo nyt itse syyl­listyä eri­laisi­in viher­pe­sui­hin ja loogisi­in virheisi­in. Liiken­teen osu­us ener­gian kulu­tuk­ses­ta on n. 16 % ja tässä on siis mukana niin savut­ta­vat bus­sit, kolkkaa­va raideli­ikenne ja hyödyt­tömien turhakei­den kul­je­tuk­set kaup­poi­hin, tehtaisi­in jne. Pelkkien henkilöau­to­jen osu­us on ilmeis­es­ti luokkaa 7%, eli toisin sanoen jos siir­ty­isimme Osmoi­seen ihan­ney­hteiskun­taan jos­sa KAIKKI ihmiset oli­si­vat kor­van­neet henkilöau­tot POLKUPYÖRILLÄ me säästäisimme sen 7%.

    Se, että juuri minä käytän sitä uusi­u­tu­vaa, ei tee min­un ener­gian­haaskauk­ses­tani yhtään hyväksyt­täväm­pää kuin naa­puri­ni, jon­ka osak­si on tul­lut käyt­tää fossiilista. 

    Jos minä haaskaan sitä uusi­u­tu­vaa, joku muu joutuu käyt­tämään uusi­u­tu­van sijas­ta fossiilista. 

    Tässä tosi­aan se toinen puoli, kyl­lähän me voimme siir­tyä kalalaatikko päässä pyöräilemään mut­ta se ei muu­ta mitään. Hel­posti hyö­dyn­net­tävä öljy on resurssi joka tul­laan hyö­dyn­tämään viimeiseen tip­paan saak­ka. Tämä on niin var­maa kuin se että aurinko nousee idästä, edes KOKO LÄNSIMAAILMAN siir­tymi­nen polkupyöri­in ei ratkai­sev­asti muut­taisi tätä kos­ka suo­ratukkaiset yksit­täisosaa­jatkin aja­vat autoil­la. Hel­posti hyö­dyn­net­tävää öljyä riit­tää nykyku­lu­tuk­sel­la ehkä 40 vuodek­si, sit­ten sitä riit­täisi mah­dol­lis­es­ti ehkä jopa 50 – 70 vuodek­si. Mitä merk­i­tys­tä täl­lä edes olisi? Jokainen täysjärki­nen ihmi­nen var­masti ymmärtää myös ettei täl­lainen siir­tymi­nen täysin henkilöau­tot­tomaan yhteiskun­taan län­si­mais­sa ole edes mah­dol­lista, muuten kuin aivan täy­del­lisen rom­ah­duk­sen kaut­ta jonkin­laiseen Mad­max 1–3 eloku­vien kuvaa­maan libertaariyhteiskuntaan 🙂

    Mitä tulee sähköau­toon niin se sopii edelleenkin vain varakkaiden leluk­si tai ehkä 2. autok­si eteläisim­pään Suomeen, mut­tei ratkaisuk­si mei­dän ongelmi­imme ainakaan ilman jotain aivan ratkai­se­via läpimur­to­ja tieteessä. Suurin piirtein saman voi sanoa vetyau­tos­ta. Mut­ta jos sil­lä sähköl­lä tuotet­taisi­in vetyä, jota taas liitetäisi­in hiileen, niin oltaisi­in todel­lisen ratkaisun äärel­lä.. Tämähän ei kuitenkaan sovi sen enem­pää euroop­palaisille Virheille, muille poli­itikoille kuin todel­lista val­taa käyt­täville euroby­rokraateillekaan. Ilmeis­es­ti CO2-anekaup­pa ja öljy-yhtiöt ovat voidelleet ym. taho­ja riittävästi.

  26. Vaikeaa ja vas­ten­mielistä se ener­gian säästämi­nen on. Mut­ta vält­tämätön­tä, kun ei olla ajois­sa ruvet­tu vai­h­toe­hto­ja kehit­tämään. Ener­giaa kyl­lä tulee taivaal­ta enem­män kuin tarpeek­si vaik­ka minkälaiseen liikku­miseen, mut­ta sitä ei vain osa­ta ottaa talteen. 

    Eikö pitäisi luva­ta joku miljoona- tai mil­jardilu­okan palk­in­to siitä, että kek­sit­täisi­in menetelmä tehdä jotain ener­giaa sisältävää, yhtä hel­posti käsiteltävää ainet­ta kuin öljy suo­raan vedestä ja ilmake­hän hiilestä? Siis keinotekoinen yhteyt­tämis­pros­es­si, joka tek­isi mah­dol­lisek­si auringon ener­gian varas­toimisen syn­teet­tiseen polt­toaineeseen siel­lä, mis­sä auringonpais­tet­ta riit­tää. Lähi-idän öljy­mail­la esimerkik­si luulisi ole­van täl­laiseen eri­tyisen suuri kiin­nos­tus, kun maan alla ei öljyä enää kovin kauan riitä. Mut­ta kuin­ka paljon täl­laista tutkimus­ta rahoite­taan? Ei tai­da olla iso­ja raho­ja pelis­sä, kun ei julk­isu­udessa näy asi­as­ta puhet­ta. Olen samaa mieltä Mat­ti Van­hasen kanssa siitä, että ener­giatutkimus­ta pitää laman uhates­sa tukea — ja niin pitäisi joka tapauksessa!

    Vety on help­poa valmis­taa, mut­ta käyt­tö on aika ongel­mallista, ainakin auton voiman­läh­teenä. Sähköakkui­hin perus­tu­va autoilu tun­tuu kyl­lä helpom­mal­ta, ja jonkin­laista val­oa tun­nelin päässä taitaa näkyä: Israelis­sa on her­ra nimeltä Shai Agas­si, joka johtaa sähköau­to­jen myyn­ti- ja ener­gian­jakelu­verkos­ton perus­tamista, ja maas­sa on säädet­ty lait, jot­ka tekevät sähköau­toilus­ta kulut­ta­jalle houkut­tel­e­vaa ver­rat­tuna per­in­teisi­in polttomoottoriautoihin.
    Tuos­sa pro­jek­tis­sa ydinidea on “bat­ter­ies not includ­ed”, eli auton akut kuu­lu­vat jakeluy­htiölle, ja ne voi lataamisen sijas­ta myös vai­h­taa huoltoase­mal­la, jol­loin latausa­jat eivtä olekaan enää ongel­ma. Tan­skas­ta on ilmeis­es­ti tulos­sa toinen maa, joka ottaa saman sys­teemin käyt­töön, ja siel­lä tuulivoimay­htiö voi sit­ten käyt­tää akku­ja ener­gia­pusku­ri­na. Asi­as­ta on jut­tu Wired-lehdessä, löy­tyy täältä:
    http://www.wired.com/cars/futuretransport/magazine/16–09/ff_agassi

  27. Laskekaa­pa ihan huviksenne tykönänne jos vaikka­pa kaik­ki henkilöau­tot huomen­na kulk­i­si­vat töpselistä ladat­taval­la sähköen­ergilla, niin paljonko sitä auto­jen akku­jen tarvit­se­maa sähköen­er­giaa tulisi olla jos­sain ylimääräistä nykyisen sähköen­er­gian lisäk­si (varaka­p­a­siteet­tia ei las­ke­ta nyt mukaan). Lisäk­si se infra, mikä vaa­di­taan auto­jen laataamista varten esim. kotipihoilla.

    Että, josko joku oppin­ut lask­isi, että kun nyt Suomes­sa on n. 2 500 000 henkilöau­toa vuon­na 2005 (http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html), niin kuin­ka paljon sähköen­er­giaa tarvit­tasi­in tuot­ta­maa tuon automäärän kulkemi­in tarpeisi­in esim sil­loin, että jokainen auto ajaisi 10 km matkan vuorokaudessa.

    Mon­tako­han Lovi­isan kaltaista ener­gialaitos­ta tarvit­taisi­in lisää entis­ten lisäk­si, että ainakin henkilöau­tot sähköl­lä kulkisivat.

  28. Vähän vielä tästä vety vs sähköau­to kysymyk­ses­tä. Vety poltet­taisi­in tietysti polt­to­moot­toris­sa, ja “pahan alku ja juuri” on polt­to­moot­torin huono hyö­tysy­hde. Se on noin 20–25%, siis bensa->liike-energia. Eli jos sähköl­lä ensin tehdään vetyä, ja sit­ten polte­taan autossa, kokon­aishyö­ty­suhde jää vähän tuon alle — san­o­taan 15–20%. Jos sama alku­peräi­nen sähkö käytetään sähkönä autossa, siitä saadaan liike-ener­giak­si noin 80–90% johtuen akun ja sähkö­moot­torin korkeista hyö­ty­suhteista (>90%). Siten sähköau­toilu on kokon­aisu­udessaan 3–4x ener­giate­hokkaam­paa kuin polt­to­moot­to­ri­au­toilu, ml vetyautot.

    Tuo polt­to­moot­torin huono hyö­ty­suhde johtuu siinä käyte­tys­tä Carnot-pros­es­sista jota luon­non­lak­i­na ei voi kiertää kuten eduskun­nan lake­ja. Voimalaitok­ses­sa jos­sa polte­taan jotain päästään parem­paan arvoon jopa 30–40%. Sik­si tuol­la jos­sain yllä maini­ti­in “3kWh” primääriener­giaa 1kWh sähköä kohden. Mut­ta huo­matkaa, että voimalaitosten Carnot-pros­essin yli­jäämäen­er­gia (läm­pö) käytetään kaukoläm­pönä joten todel­lisu­udessa ei mene tuo­ta 2/3 osaa hukkaan, vaan karkeasti 1/3. Sen sijaan taval­li­sis­sa autois­sa tuo läh­es 80% huk­ka menee kir­jaimel­lis­es­ti taivaan tuuli­in auton jäähdyttäjässä.

  29. Sam­po,

    uno­hdit laskelmis­tasi biopolt­toainei­den hyö­ty­suh­teen, joak keikaut­taa tulosta taas radikaal­isti toiseen suun­taan. Kun nyky­is­ten biopolt­toainei­den hyö­ty­suhde on (luku­ja tark­ista­mat­ta) jos­sain ‑2 — ‑10% tienoos­sa, ei niil­lä kor­va­ta öljyä lainkaan.

    Tule­vaisu­u­den hypo­teet­tisil­la menetelmil­lä hyö­ty­suhde saat­taa paran­tua, mut­ta niin kauan kun ole­tus on että ensin bio­mas­sas­ta pitää saa­da jotenkin aikaisek­si polt­ton­este, mikä hukkaa ener­giaa, sen jäl­keen jael­la se käyt­täjille ja lop­ul­ta polt­taa tehot­tomas­sa polt­to­moot­toris­sa, ei tulos parhaim­mil­laankaan voi olla kovin hyvä. parem­paan tulok­seen päästään polt­ta­mal­la bio­mas­sa lähel­lä tuotan­topaikkaa ja jakele­mal­la tästä saatu sähkö sit­ten sähköau­to­jen käyttöön.

  30. Mat­ti kirjoitti:
    “Voimalaitok­ses­sa jos­sa polte­taan jotain päästään parem­paan arvoon jopa 30–40%. Sik­si tuol­la jos­sain yllä maini­ti­in “3kWh” primääriener­giaa 1kWh sähköä kohden.”

    Vuosaaren maakaa­su­voimala tuot­taa sähköä 630 MW ja kaukoläm­pöä 580 MW [1]. Jos sähkön ja läm­mön yhteis­tuotan­non hyö­ty­suh­teek­si ote­taan 0.90 [1], saadaan sähkön­tuotan­non hyötysuhteeksi

    0.90 * 630/(630+580) = 0.47

    Ilmoit­taako Helsin­gin Ener­gia jotenkin kau­nis­tel­tu­ja luku­ja, vai onko tuo sin­un 30–40% van­hen­tunut­ta tietoa?

    [1] http://www.helen.fi/energia/vuosaari.html

  31. Trav­eller, öljyn ja hiilen markki­nat ovat kytkey­tyneet toisi­in­sa, eikä tähän kokon­aisu­u­teen päde sel­l­ainen ole­tus että kaik­ki kulute­taan joka tapauksessa.

    Öljyn kulu­tus saat­taisi vaikut­taa siihen, onko jokin hiilikaivos kan­nat­ta­va vai ei.

  32. “Mon­tako­han Lovi­isan kaltaista ener­gialaitos­ta tarvit­taisi­in lisää entis­ten lisäk­si, että ainakin henkilöau­tot sähköl­lä kulkisivat.”

    Jos olete­taan että tämä nykyi­nen ylen­palt­ti­nen turhan rau­dan kul­jet­telu lop­puu s.e. keskimäärin 30 kWh/100km riit­täisi, niin vuo­tuisel­la 18000 km ajol­la ajok­ilo­me­tre­jä tulee 2,5 milj autol­la 45 000 000 000 vuodessa. Tämä edel­lyt­täisi ener­giaa 13500 GWh eli suu­ru­us­lu­okkana Olk­ilu­odon nykyisen laitok­sen (1+2) vuosi­tuotan­non ver­ran, edel­lyt­täen tietysti että olen ymmärtänyt luvut lukui­sine nolli­neen oikein.

    Autoon tiet­ty tarvi­taan vielä Webas­to talvek­si ja siihen jotain löpöä.

  33. Ydin­voima on jok­seenkin teho­ton tapa tuot­taa sähköä ellei sen tuot­ta­maa läm­pöen­er­giaa saa­da tal­teen. Vastapainevoimalaitos on paras ratkaisu.

  34. Sähköau­to­jen vaa­ti­maa kulu­tus­ta ei ole help­po laskea voimaloik­si, kos­ka niitä ladat­taisi­in öisin, jol­loin sähkönku­lu­tus muuten on vähäisem­pää. Peri­aat­teessa voisi siis olla mah­dol­lista, että sähköau­tot eivät vaatisi ensim­mäistäkään uut­ta voimalaa. Käytän­nössä näin ei ole, mut­ta Jenkkilöis­sä kuulem­ma 84% sähköau­toista, jos niil­lä kaik­ki ajeli­si­vat, voitaisi­in lada­ta ole­mas­sa ole­val­la kap­a­siteetil­lä öisin. Suomes­sa luku on lähin­nä vesivoimas­ta johtuen var­maankin pienempi.

    http://www.sahkoautot.fi/faq

    Infran suh­teen suo­ma­laiset sen sijaan ja ker­rankin ovat etu­lyön­ti­ase­mas­sa, kos­ka suurel­la osal­la on sähkö­tolp­pa valmi­ik­si pihal­la. Hyö­tyä lie­nee myös siitä, että niin suuri osa asuu “luon­non keskel­lä” ker­rostalon sijaan, jonne voi rak­en­taa oman tuulimyl­lyn — tai aurinkopa­neel­is­ton — yksinään tai naa­purien kanssa. Muu­ta­man ton­nin sijoituk­sel­la ajaisi ilmaisek­si parikym­men­tä vuot­ta — kun­han Toy­otat, Nissanit/Renaultit, Mer­sut, GM:t ja kaik­ki muut tuo­vat uudet sähköau­tot markki­noille parin vuo­den sisällä. 

    Aika hyvä kannustin! 

    Usein Soin­in­vaara tietää, mis­tä puhuu, eikä anna ide­ol­o­gis­ten seikko­jen häir­itä kovin paljon ana­lyysiä, mut­ta nyt ei oikein mielestäni suju. Jos nimit­täin sähköau­toilu (+ muu omako­ti­a­sumiseen eri­tyisen hyvin sopi­va ener­gian­säästö ja ‑tuotan­to) osoit­tau­tuu niin ekol­o­gisek­si kuin nyt näyt­tää, ihmiset voivat parinkymme­nen vuo­den kulut­tua asua him­melis­sä ihan ekol­o­gis­es­ti, jopa ekol­o­gisem­min kuin lähiöissä.

  35. Trav­eller, öljyn ja hiilen ovat kytkey­tyneet toisi­in­sa, eikä tähän kokon­aisu­u­teen päde sel­l­ainen ole­tus että kaik­ki kulute­taan joka tapauksessa. 

    Miten niin? Sidos­ta löy­tyy tietenkin sikäli että ener­gioiden hin­noil­la on riip­pu­vu­ut­ta keskenään mut­tei juuri muuten. Hiiltä ei ilmeis­es­ti jaloste­ta ben­si­iniksi muual­la kuin E‑Afrikassa ja tehdäänkö sitä enää siel­läkään niin en ole var­ma. Syy mik­si sitä ei tehdä on yksinker­tainen; raakaöljys­tä jalost­a­mi­nen on halvempaa.

    Mil­lään toimil­la mitä SUomes­sa tai vaikka­pa EU:ssa voidaan tehdä ei ole mitään käytän­nön merk­i­tys­tä globaal­isti CO2 päästö­jen tai juuri muunkaan kanssa. Syynä tähän on juuri Osmon mainit­se­ma: Se, että juuri minä käytän sitä uusi­u­tu­vaa, ei tee min­un ener­gian­haaskauk­ses­tani yhtään hyväksyt­täväm­pää kuin naa­puri­ni, jon­ka osak­si on tul­lut käyt­tää fossiilista. 

    Ympäristö- ja muu ili­mas­toli­ike on saavut­tanut juuri tääl­lä (län­si) Euroopas­sa sel­l­aisen keski­a­jan kirkkoon ver­rat­ta­van ase­man joka säteilee city­car-osuuk­sia, eko­matka­len­tolip­pu­ja ja riv­i­talon­pätk­iä, siis sään­nöl­lisiä kuukausi­t­u­lo­ja, val­taisalle joukolle ko. uskon­non pappe­ja ja mui­ta pro­feet­to­ja ettei sen kyseenalais­t­a­mi­nen tule kysymyk­seen ennen kun­nol­lista talousromahdusta.

    Jotenkin kuvaavaa oli että paljon “päästävässä” teol­lisu­udessa toimi­va tut­ta­vani selit­ti juuri aamupäiväl­lä min­ulle innokkaasti että kokoomus ja EU ei anna teol­lisu­u­den tuhoutua päästö­mak­su­jen takia, ja että jo sovi­tu­ista älyt­tömyyk­sistä luovu­taan viimeistään nyt kun konkurssi­aal­to tulee pyyhkimään koko maanosaamme ja miljoonat jäävät pysyvästi työt­tömik­si. Minä en usko tähän, minä uskon siihen että poli­itikot torp­paa­vat ili­mas­ton­m­mu­tos­ta ja huu­tavaa työvoima­pul­laa niin kauan kuin taika­seinä toimii l. perus teeveepe­runa on tyytyväinen.

  36. Olenko jät­tänyt joitakin vieste­jä huomiotta, mut­ta eikö tästä keskustelus­ta ole nyt kokon­aan uno­htuneet kaa­suau­tot? Mikä niiden osu­us ja merk­i­tys on tule­vaisu­udessa? En ole kovin syväl­lis­es­ti aiheeseen pere­htynyt, mut­ta näistä on kyl­lä ollut lisään­tyvästi puhet­ta viimeaikoina, ehkä ulko­mail­la enem­män kuin Suomessa.

    Yhtä mietin. Jos on use­am­man sortin biolöpöä, ja sit­ten sähköä, maakaa­sua, biokaa­sua, dieseliä ja per­in­teistä ben­si­iniä ja eri­laisia hybride­jä, niin kuin­ka suuria ongelmia koh­dataan jakeluketju­jen saamises­sa kan­nat­taviksi? Vai tulisiko näistä yksi meno­erä lisää valtiolle/EU:lle mak­saa tukiaisia?

  37. Trav­eller: “ener­gioiden hin­noil­la on riip­pu­vu­ut­ta keskenään”

    …joten öljyn tuh­laami­nen voisi tehdä hiilikai­vok­ses­ta kan­nat­ta­van, mot. Se, että hiilineste on vakavasti otet­ta­va mah­dol­lisu­us, on jo riit­tävä seli­tys tälle kaikelle.

  38. az kir­joit­ti :
    “Olenko jät­tänyt joitakin vieste­jä huomiotta, mut­ta eikö tästä keskustelus­ta ole nyt kokon­aan uno­htuneet kaasuautot? ”

    Kaa­su- ja vetyau­tot ovat sen ver­ran räjähdysalt­ti­ita, että tuskin­pa kukaan auto­valmis­ta­ja niiden valmis­tus­ta täl­lä het­kel­lä vakavasti mietii.

  39. “Kaa­su- ja vetyau­tot ovat sen ver­ran räjähdysalt­ti­ita, että tuskin­pa kukaan auto­valmis­ta­ja niiden valmis­tus­ta täl­lä het­kel­lä vakavasti mietii.”

    Kuu­lostaa höpöväitteeltä.

    Kaa­suau­to­ja on jo markki­noil­la jonkun ver­ran, tuos­sa jut­tu vuo­den takaa Amerikoista:

    http://www.usatoday.com/money/autos/2007–05-08-natural-gas-usat_N.htm

    Googlaa­mal­la löy­tyy paljon lisää.

    Kaik­keen kun ei ehdi paneu­tu­maan, niin tuo­ta olen kat­sel­lut vain pin­ta­puolis­es­ti. Kyl­lä ympäristöjär­jestötkin näkyvät niitä tuke­van. Tutkimuk­ses­sa ja tuotan­nos­sa ollut jos­sain vai­heessa mukana ainakin Ford, Chrysler, GM. Yksi siir­tymä­vai­heen apukeinoista (tuos­sa jutus­sa tutk­i­ja sanoo “ehkä 20–30%” liiken­teen tarpeesta), ei tietenkään mikä pysyväis­ratkaisu öljys­tä luopumiseen.

    Osaisiko joku ker­toa näistä enemmän?

    Kuu­lostaa esimerkik­si huo­mat­tavasti järkeväm­mältä kuin biopolt­toaineet, joil­la saadaan kaiken­näköistä kiusaa aikaisek­si maail­malle, ja joiden CO2-tase (jos sil­lä nyt väliä on) ei ole ainakaan nykyisel­lään yhtä hyvä kuin maakaasun.

  40. Polt­toaineo­mavaraisu­ut­ta voitaisi­in ainakin ”jyvä­jem­marei­den” osalta paran­taa ver­rat­tain helposti:

    http://www.sixtek.fi/oilesitt.php

    Joku voisi kehit­tää tuos­ta pien­imuo­toista teol­lisu­ut­takin. Rypsin ”extra-virgin”-osuus voitaisi­in käyt­tää elin­tarvikkeena (ras­va­hap­pokoos­t­u­mus huo­mat­tavasti oli­iviöljyä parem­pi, omas­ta mielestäni myöskin maku) ja lop­pu biodiese­lik­si ja kar­jan rehuksi.

    Kun sotien jäl­keen rin­ta­mamiehille myyti­in edullis­es­ti pala kor­pea rai­vat­tavak­si vil­je­ly­maak­si, niin parinkymme­nen vuo­den kulut­tua siitä heitä alet­ti­in syyt­tää liias­ta ruuan tuotan­nos­ta. Oli voi- ja munavuo­ria, ja elin­tarvikkei­ta piti sit­ten myy­dä ali­hin­taan ulko­maille. No, se oli senaikaista maat­alous­poli­ti­ikkaa — piti­hän niiden pienvil­jeli­jöi­denkin elää ja saa­da nou­sev­as­ta elin­ta­sos­ta osansa.
    Yli­tuotan­to-ongel­ma ratkaisti­in sit­ten niin, että alet­ti­in ”pake­toi­da” pel­to­ja, ts. mak­set­ti­in kor­ven­raivaa­jille siitä, että he suos­tu­vat jät­tämään raivaa­mansa pel­lot met­sit­tymään – manu on työn­sä tehnyt, manu saa men­nä. Siinä vai­heessa taisi sen­tään jo pahin ryöpy­tys ja sät­timi­nen siitä, että vet­er­aan­it eivät olleet ymmärtäneet olla pane­mat­ta hant­ti­in Neu­vos­toli­it­to­laisille rauhaarakas­taville vapaut­ta­jille, olla laan­tunut. Mitä nyt elämän­työ haitallise­na viral­lis­es­ti mitätöitiin.

    Nykyisel­lä kalus­tol­la noiden pake­toitu­jen pel­to­jen otta­mi­nen uudelleen vaikka­pa öljykasvien vil­je­lyk­seen olisi var­maan kohta­laisen helppoa. 

    Oli­iviöljyä tuote­taan EU:n tuel­la liikaa ja sitä sitä dumpataan Suomenkin markki­noille. Saisi­vat eteläm­pänäkin ottaa sen käytän­nön, että vain paras osa ote­taan elin­tarvikekäyt­töön ja lopus­ta tehtäisi­in dieselpolttoainetta.

    Tuskin tuol­la nyt suurem­mas­sa mit­takaavas­sa maaöljyn ehtymisongel­maa ratkaistaan, mut­ta olisi­pa­han rik­ka rokas­sa. Ainakaan ajoneu­vo­jen polt­toaineisi­in tai käyt­tövoimaan liit­tyvistä uusista ideoista (eikä van­ho­jenkaan ideoiden käyt­tämis­es­tä, vrt. ”häkäpön­töt”) saisi ran­gaista veroilla.

  41. Jos öljyri­ip­pu­vu­ut­ta tosis­saan aio­taan vähen­tää, on hylät­tävä se aja­tus että fos­si­ilis­ten polt­toainei­den edullisu­us ja korkea ener­giate­hokku­us on jonkin­lainen nor­maal­i­ti­la, johon kaikkea muu­ta ver­rataan. Fos­si­iliset polt­toaineet ovat edelleenkin puoli-ilmaisia niiden käyt­töar­voon näh­den, riip­pumat­ta siitä mak­saako ben­sa euron vai pari litral­ta. Suomes­sa olisi kiva olla irti öljys­tä ener­gian­läh­teenä kun varsi­naisen hin­tapi­ikin aika tule­vaisu­udessa koit­taa. Ongelmia siinä vai­heessa on aivan tarpeek­si muutenkin.

    Liiken­teen biopolt­toaineet Suomes­sa ovat ter­ve­tul­lut lisä paper­in­jalostus­te­ol­lisu­u­den ja Neste Oilin tuoteport­fo­lioon, mut­ta valmis­tus tulee suun­tau­tu­maan vien­ti­in aivan kuten pel­let­ti­tuotan­to täl­lä het­kel­lä. Jos tuotan­to­pros­es­sit osoit­tau­tu­vat toimiviksi, kova poli­it­ti­nen vään­tö käy­dään jatkos­sa siitä saadaanko suot kaivaa auki ja muut­taa vientieuroiksi.

  42. Jos öljyri­ip­pu­vu­ut­ta tosis­saan aio­taan vähen­tää, on hylät­tävä se aja­tus että fos­si­ilis­ten polt­toainei­den edullisu­us ja korkea ener­giate­hokku­us on jonkin­lainen nor­maal­i­ti­la, johon kaikkea muu­ta verrataan.

    Jos sal­li­taan pieni piruilu, niin ei tosi­aan pidä ver­ra­ta nyky­isiä fos­silis­ten hin­to­ja tule­vaan sähkön hin­taan, kos­ka uusi­u­tuvil­la tuotet­tu sähkö nyky­isil­lä tren­deil­lä on huo­mat­tavasti halvem­paa kuin ben­sa muu­ta­man vuo­den kulut­tua. Sak­san ilmas­tossa aurinkopa­neeleil­la tuotet­tu sähkö on nykyrendil­lä vuon­na 2013 halvem­paa kuin per­in­teisil­lä menetelmil­lä tuotet­tu. Jos hyvin käy, auto­jen polt­toaine eli sähkö on kymme­nen vuo­den kulut­tua puoli-ilmaista polt­toaineen nyky­hin­toi­hin ver­rat­tuna. Asi­aa aut­taa myös se, että sähkö­mot­torin ener­giate­hokku­us on huo­mat­tavasti parem­pi polt­to­moot­tori­in verrattuna.

    Ikävä kyl­lä akuis­sa ei ihan yhtä ripeää kehi­tys­tä ole näkynyt. Eri­tyis­es­ti niiden hin­ta ja lyhyt käyt­töikä vielä hirvit­tää. Onnek­si sähkäau­to tai edes hybri­di ei ole ain­oa vehje, jota viisaat insinöörit kehittää.

  43. “Jos hyvin käy, auto­jen polt­toaine eli sähkö on kymme­nen vuo­den kulut­tua puoli-ilmaista polt­toaineen nyky­hin­toi­hin verrattuna.”

    Tämä on jo nykyti­lanne, mut­ta merk­i­tyk­setön kun sähköä saa kent­täkelpois­es­ti kah­mais­tua mukaan ener­giate­hokku­udel­la 50 Wh/kg kun löpöl­lä pääsee (ulko­muis­tista) jon­nekin 13000–14000 Wh/kg paikkeille. Tätä eivät Carnot-pros­es­sit sun muut reaal­i­maail­man reunae­hdot pysty kompensoimaan. 

    Toisek­seen, jos urban sprawlia puo­lus­tel­laan sil­lä että yksi­ty­isauto­jen polt­toaineva­likoima kas­vaa yhdel­lä tai kahdel­la lähimpi­en vuosikym­menten aikana, on kyse logi­ikas­ta jota ainakaan minä en ymmärrä.

Vastaa käyttäjälle P. Sainio Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.