Paras pyörätie!

Kävin viikon­lop­puna fil­lar­il­la Inkoos­sa innos­ta­mas­sa uuden­maan vihre­itä huikeaan kun­nal­lis­vaalivoit­toon. Poljin Jor­vak­sen tietä, vai mikä kan­tatie 51 se nyky­isin on nimeltään. Kun pyörätie Kirkkon­um­mel­la lop­pui Pikkalan tien­haaras­sa, pyöräil­i­jälle tar­jot­ti­in pol­jet­tavak­si noin metrin lev­eää pien­nar­ta. Ainakin maantiepyöräil­i­jälle tämä on miel­lyt­tävämpi vai­h­toe­hto kuin erilli­nen pyörätie. En tiedä, kumpi tulee halvem­mak­si, erilli­nen pyörätie vain leven­netyt pienta­reet, mut­ta melkein uskoisin tämän ratkaisun ole­van halvem­pi. Voisin jopa tin­kiä 20 cm siitä leveydestä.

Pyöräil­i­jän tur­val­lisu­ut­ta lisäsi vielä erit­täin syvä tärinäraidoi­tus, joka piti autot pois­sa pienta­reelta ja pyörän pois­sa ajo­radal­ta. Toi­mi erit­täin tehokkaasti, kun siihen ker­ran vahin­gos­sa osuin.

Lisää täl­laisia!

20 vastausta artikkeliin “Paras pyörätie!”

  1. Eikös fil­lar­i­ak­tivis­tit ole sitä mieltä, että noin se pitäisi kaupungis­sakin tehdä. Pyörätei­den sijas­ta pitäisi rak­en­taa ajo­radas­ta erotet­tu­ja pyöräkaistoja.

  2. Pyöräti­et ovat todel­lakin pitkän­matkan pyöräil­i­jälle pelkästään riesa. Ne ovat yleen­sä huonokun­toisia, heti pääväylästä erkaantues­saan kehnos­ti opastet­tu­ja ja risteyk­sis­sä myös vaar­al­lisia ver­rat­tuna tilanteeseen, jos­sa pyöräil­i­jä saa ajaa samal­la väyläl­lä kuin autoilijat.

    Metrin levyi­nen pien­nar on ruhti­naalli­nen, ja jos tärinärai­dat ovat todel­la sen ver­ran kaukana reunas­ta, niistäkään ei voi valit­taa. Täy­tyypä tuokin tie joskus testata.

    Osmo kir­joit­ti tässä blo­gis­sa joskus kesäl­lä kaupunkipyöräi­lyn ehkä suurim­mas­ta ongel­mas­ta: pyöräteistä, joista on pyöräil­i­jälle enem­män hait­taa kuin hyö­tyä. Täl­laisi­a­han ovat jalka­käytävät, joille ilman mitään olen­naista muu­tostyötä on vain isket­ty pyörä­tien merk­ki. Näitä hän ehdot­ti vai­hdet­tavak­si jos­sakin Kes­ki-Euroopan mais­sa käytössä ole­vaan merkki­in “Sal­lit­tu pyöräil­i­jöille”. Näin pyöräil­i­jä saisi tieli­iken­nelakia rikko­mat­ta ajaa myös ajoväylällä.

    Tämä olisi tärkeä uud­is­tus ja hyvä askel matkalla kohti lop­ullista ratkaisua. Se lop­ulli­nen ratkaisu olisi tietysti kaikkien Helsin­gin katu­jen muut­ta­mi­nen pyöräteik­si, tarpeel­lista joukkoli­iken­neväylästöä luku­un otta­mat­ta. Niil­lä pyöräteil­lä voisi sit­ten olla vas­taa­van­lainen liiken­nemerk­ki “Autol­la ajo sal­lit­tu eri­ty­istä varovaisu­ut­ta noudattaen”.

  3. Mik­si se on miel­lyt­tävämpi vai­h­toe­hto? Tätä en itse ymmär­rä. Eril­lisel­lä pyörätiel­lä on tur­vas­sa rekko­jen ilmavir­tauk­sil­ta ja auto­jen renkaista sin­gahtelevil­ta kiviltä. 

    Ja vaik­ka van­ha päätie Kem­peleestä Liminkaan on lev­eäpi­entareinen ja vähän liiken­nöi­ty, niin kyl­lä siinä hirvit­tää talvel­la pyöräil­lä. Tur­val­lisem­pi mieli on eril­lisel­lä pyörätiel­lä, jol­laista pääsee Oulus­ta Kem­peleeseen asti. 

    Ja lap­sille ja van­huk­sille ne on eril­liset pyöräti­et paljon kivem­pia. Myös aikuisille omas­ta mielestäni. Olenkin täl­lainen pyörätiepyöräilijä.

  4. Kaupungis­sa pyöräkaistan voisi toteut­taa siten, että ote­taan metri pois jalka­käytävän lev­ey­destä, siir­retään kadun­var­sipysäköin­tiä metrin ver­ran reunem­mak­si, ja merk­itään metrin levyi­nen pyöräkaista ajo­radan ja pysäköin­tikaistan väli­in. Tärinärai­ta olisi hyvä olla ajo­radan ja pyöräkaistan välis­sä. Paras olisi tietysti lait­taa ajo­ra­ta, pyöräkaista ja jalka­käytävä kukin eri tasoon, mut­ta tästä koi­tu­isi ongelmia talvel­la lun­ta aurattaessa.

    Jalka­käytävän lev­ey­dek­si riit­täisi, että kahdet las­ten­vaunut mah­tu­vat ohit­ta­maan toisen­sa. Jos kuitenkin lisää tilaa tarvi­taan, niin ajo­ra­to­jen lev­eyt­tä voisi paikoin tark­istaa. Kaven­ta­mal­la ajo­rataa saadaan myös ajonopeuk­sia hillittyä.

  5. Ajat­telin kir­joit­taa juuri niin kuin Paa­vo Ojala, mut­ta hän oli nopeampi. 

    Jos pyöräilystä halu­taan erit­täin suosit­tua, kuten var­masti vihreät halu­a­vat, tulee sen olla kaiken kansan ulot­tuvil­la. Kuka lait­taa lapsen­sa pyöräilemään maantien pienta­reel­la edes kilo­metrin matkaa… En minä ainakaan. Sit­ten ote­taan auto. Pienikin epä­var­muus pyöräilyssä kyl­lä tyssää siihen, että joutuu auto­jen sekaan. 

    Minus­takin täysin ais­tein ja fyy­sisin kyvyin varustet­tuna aikuise­na on hive­nen epämiel­lyt­tävää ajaa pien­nar­ta tietoise­na siitä, että yksikin virhe­li­ike kahdek­saakymp­piä ohi sujahtevil­ta autoil­i­joil­ta saat­taa viedä henkeni. 

    En minäkään yhtään ymmär­rä, mik­si hyvin hoidet­tu pyörätie olisi jotenkin huonom­pi vai­h­toe­hto. Minä ainakin ajan niitä mielel­läni aina siel­lä, mis­sä niitä on. 

    Hie­man hitaam­paa se var­masti on, mut­ta mihin tässä nyt niin kauhea kiire olisi,.… vai mitä Osmo?

  6. Kyse oli siis metrin levyis­es­tä pyöräti­estä. Usein kadun vier­essä kulke­va korokkeel­la suo­jat­tu pyörätie on tätä kapeampi. Jos oikein yrit­tää, siltäkin voi syök­sähtää kadulle. Ei lev­eässä pienta­reessa kyl­lä mitään riskiä ole. Nämä koiran­talut­ta­jien täyt­tämät yhdis­te­tyt väylät ovat paljon vaarallisempia.

    Jos ajaa kilo­metrin tai kak­si, sitä voi ajaa pyörätei­den suun­nit­telunopeutena käytet­tävää 12 km/h, mut­ta jos ajaa 60 kilo­metrin päähän, ajaisi mielel­lään vähän reippaammin. 

  7. Ajat­telin ennem­minkin auto­jen virhe­li­ikkeitä kuin omi­ani. Kun rat­ti­juop­po ajaa pienta­reen ja min­un kaut­tani ojaan, ihan sama onko se metrin vai kol­menkymme­nen sentin levyinen. 

    Onko jotain tilas­toa, että pyöräti­et oli­si­vat vaar­al­lisem­pia? Ainakin lehdestä saa kyl­lä lukea mielestäni kuole­maan johtavista pyöräi­ly­on­net­to­muuk­sista lähin­nä juuri pien­nar­ta ajav­ille (yleen­sä valitet­tavasti lapsille.

    Ei min­ulle ole koskaan muista ihmi­sistä tai koirista ollut pyöräteil­lä hait­taa, vaik­ka ajan kyl­lä usein nopeam­min kuin tämä 12 km/ ja enem­män kuin yhden kilometrin. 

    Sen sijaan pyöräti­et ovat luvat­toman huonos­sa kun­nos­sa usein. Yllät­täen tulee vas­taan mil­loin mitäkin kuop­paa ja töyssyä. Eli ne pitäisi saa­da kuntoon. 

    Edelleen uskon, että ihmi­nen, joka ei vuosi­in ole pyöräil­lyt ja hark­it­see esim. työ­matkansa tait­tamista pyöräl­lä, val­it­see tämän vai­h­toe­hdon mieluiten sil­loin kun käytet­tävis­sä on erilli­nen pyörätie.

  8. Siitä olen samaa mieltä että lev­eäl­lä ja hyväkun­toisel­la pienta­reel­la on aivan ihanteel­lista ajaa maantiepyöräl­lä. Paikallisen tiepi­irin kanssa käy­dyn keskustelun perus­teel­la eril­lisille pyöräteille on kuitenkin selvät perusteet.

    Erilli­nen pyörätie on kuulem­ma paljon halvem­pi rak­en­taa kuin lev­eä pien­nar: pienta­reesta on pakko tehdä niin tuke­va, että se kestää sinne väistävän rekan, kun taas pyörä­tien voi rak­en­taa paljon kevyem­min. Lisäk­si lev­eät pienta­reet käytän­nössä nos­ta­vat autoil­i­joiden vauh­tia nopeusra­joituk­ses­ta riip­pumat­ta. Tämä lisää riske­jä ainakin siinä, että vaik­ka pyöräil­i­jälle sat­tuisi pienta­reel­la onnet­to­muuk­sia harvem­min kuin pyörätiel­lä koiran­ulkoilut­ta­jien seassa, ne onnet­to­muudet ovat kuitenkin paljon use­am­min tappavia.

    Han­kala yhtälöhän tämä akti­ivipyöräil­i­jälle on. Osmon taan­noin esit­tämä pyörä­tien käyt­tö­pakon lieven­nys olisi yksi harkin­nan arvoinen ehdotus.

  9. Anu Karl­son:

    “Osmo kir­joit­ti tässä blo­gis­sa joskus kesäl­lä kaupunkipyöräi­lyn ehkä suurim­mas­ta ongel­mas­ta: pyöräteistä, joista on pyöräil­i­jälle enem­män hait­taa kuin hyötyä.”

    Sinivihreä:

    Liekö tuo tot­ta. Itse ilmeis­es­ti pyöräilen enem­män kuin puhun pyöräilystäni, ja pyöräti­et ovat kyl­lä ehdot­toman hyödyl­lisiä jokapäiväiselle liikku­misel­leni. Koen vaar­al­lisik­si tilanteet, jois­sa joudun pyöräl­lä auto­jen sekaan.

    Itseltänikin kyl­lä löy­tyy tallista kapeil­la renkail­la varustet­tu maantieo­hjus jol­la sit­ten krui­sailen sulan maan aikana pidem­piä matko­ja. Silti min­ua ihme­tyt­tää kun joku kanss­apyöräil­i­jäni ajelee autoille varat­tua ajo­rataa, vaik­ka vier­essä on aivan kelvolli­nen pyörätie. 

    Nim­im. Tänäänkin pyöräl­lä töihin.

  10. Vietin lap­suuteni kes­ki-Suomes­sa val­tatie 9:n var­rel­la haja-asu­tusalueel­la. Ei se ollut mikään ongel­ma pyöräil­lä 9 km:n mat­ka koulu­un pien­nar­ta pitkin, joka on lev­eä pien­nar tuol­la osu­udel­la. Rek­ka-autot tietysti vähän pelot­ti lapse­na, mut­ta kaik­keen tottuu. 

    On ollut joitain uutisia onnet­to­muuk­sista, jois­sa auto tai rek­ka on tönäis­syt pyöräil­i­jän kumoon, mut­ta nyt pitäisi tietää mil­lainen tie on ollut kul­loinkin kyseessä. Nimit­täin yleen­sähän jos pien­nar on kapea, on tie myös mäki­nen ja mutkainen ja näkyvyys siten huono, ja täl­lä voi olla suurem­pi vaiku­tus tapah­tu­mi­in kuin pienta­reen leveydellä.

    Itse en kuitenkaan pyöräil­isi nelosti­etä Heino­la — Lusi ‑välil­lä; se on juuri sel­l­ainen kapea, mäki­nen ja mutkainen tie jos­sa pyörälle tai käveli­jälle ei ole tilaa, ja auto joutuu aina väistämään keskivi­ivan päältä kiertäen.

  11. Pyöräi­ly­on­net­to­muu­sia ei tilas­toi­da kuin kuole­maan johtavien onnet­to­muuk­sien osalta, eikä pyöräli­iken­teen määrää senkään ver­taa. Sik­si emme tiedä, kumpi on vaar­al­lisem­paa, ajaa pyöräti­etä pitkin vai ajo­radan reunaa. Noil­la lev­eil­lä pientareil­la ei tietääk­seni ole tapah­tunut yhtään vakavaa onnet­to­muut­ta, mut­ta tämä ei oikein riiä perus­teek­si, kos­ka niitä on niin vähän.

    Pyörä­tien vaar­al­lisin koh­ta on risteys, jos­sa taval­lisin tapa kuol­la on se, että oikealle kään­tyvä auto ajaa pyöräil­i­jän päälle. Helsin­gin suurin piirtein ain­oa kuole­maan johtanut pyöräon­net­to­muus tapah­tui näin Munkkiniemessä noin vuosi sitten.

    Nuo risteyk­set tekee vaar­al­lisek­si myös se, että pyöräil­i­jä, jon­ka olisi hyvä kat­soa kaikkia väärin ajavia autoil­i­joi­ta, joutuu kiin­nit­tämään kat­seen­sa maa­han nähdäk­seen, mitä anso­ja rot­valin reunaan täl­lä ker­taa on pyöräil­i­jän pään menok­si rakennettu. 

    Vaar­al­lista on myös se, että pyöräil­i­jä pakote­taan liiken­nemerkil­lä käyt­tämään tien vasem­mas­sa laidas­sa ole­vaa pyöräti­etä. Kolmion takaa tule­va autoil­i­ja ei osaa kat­soa siihen suuntaan. 

    Pien­ten onnet­to­muuk­sien — kaa­tu­mis­ten ja kevyen liiken­teen keskinäis­ten tör­mäys­ten jne — osalta pyörätie on var­maankin ajo­rataa vaar­al­lisem­pi, mut­ta näitä ei tilas­toi­da, kos­ka jokainen paikkaa haa­vansa itse. 

    Ain­oa tapaus, jos­sa muis­tan rat­ti­juo­pon aja­neen takaa pyöräil­i­jän päälle, sat­tui jos­sain pohjoises­sa (Oulus­sa?) lapsen ajaes­sa pyörätietä. 

    Suuris­sa pyöräi­ly­mais­sa käytetään aivan yleis­es­ti punaisel­la viival­la ajo­radas­ta eris­tet­tyä pyöräi­lykaistaa, eikä se ole lopet­tanut pyöräi­lyä esimerkik­si Amsterdamissa.

    Kapeat pienta­reet ovat aivan hel­vetil­lisiä, mut­ta se johtuu oudoista suo­ma­lai­sista liiken­nesään­nöistä, jois­sa on kat­sot­tu tarkoituk­sen­mukaisek­si sal­lia pyöräil­i­jän ohit­ta­mi­nen kuin­ka läheltä tahansa. Tan­skas­sa on jätet­tävä metrin väli. Tämä sään­tö tun­tuu noin koke­mus­peräis­es­ti ole­van voimas­sa mon­es­sa Euroopan maassa. 

  12. Ainakin Helsin­gin keskus­tas­sa jalka­käytävästä erote­tut pyöräti­et ovat han­kalia, kos­ka jalankulk­i­jat eivät tajua niiden ole­mas­sa oloa. Tämä tarkoit­taa, että edessä seisoo jatku­vasti vähin­tään joku turisti.

  13. Lev­eäm­mät pienta­reet vai eril­liset pyöräti­et? Ratkaisu on ajaa hil­jaisem­pia ja pienem­piä maan­teitä, esim Kirkkon­um­mi — Pikkala väli kantsii ajaa Kuninkaanti­etä aikä kan­tati­etä 51. Pikkalas­ta Inkooseen olisi paras paran­nus päällystää Inkoon suun­nan pikkuteitä niin että pää­sisi kiertämään kaukaa koko kantatien.

  14. “Mik­si se on miel­lyt­tävämpi vai­h­toe­hto? Tätä en itse ymmär­rä. Eril­lisel­lä pyörätiel­lä on tur­vas­sa rekko­jen ilmavir­tauk­sil­ta ja auto­jen renkaista sin­gahtelevil­ta kiviltä.”

    Erit­täin paljon pyöräilleenä (mat­ka, ret­ki ja kun­toilu) voin vahvis­taa Osmon ja muiden näke­myk­sen metrin pienta­reesta parem­pana matkaväylänä kuin erilli­nen pyörätie. En ole koskaan etenkään pitkil­lä reis­suil­la käyt­tänyt pyöräti­etä ellei ole aivan pakko. Tämä on jo san­ot­tu, mut­ta ne ovat usein huonos­ti opastet­tu­ja, profi­ilit mitä sat­tuu ja kaa­tu­misia aiheut­ta­va hiek­ka häviää sit­ten joskus keskikesäl­lä jos sil­loinkaan. Jälkim­mäisin allekir­joitet­tuna nim­imerkil­lä “Uusi eturistiside”.

    Pyöräteil­lä kaa­hataan myös mopoil­la ja pikkuk­er­sat ja mum­mot veivaa­vat miten sat­tuu (sal­li­taan se heille, ei siinä mitään), joten nopeus tip­puu aivan mateluk­si ellei sit­ten halu­aa ajaa jonkun päälle. Risteyk­set ovat kuten on ker­rot­tua, vaar­al­lisia pyöräti­etä tule­valle. Autot eivät väistä yhtään — eivät näe, eivät väl­itä vaik­ka näk­i­sivät. Tämän sanon myös autoilevana.

    Kaik­ista pahin on se Osmon mainit­se­ma 10-sent­ti­nen asfalt­in­pala viival­la erotet­tuna. Sitä kun ajat niin tosi­aan, autot kaa­haa­vat lah­jet­ta hipoen ohi. Pahimpia ovat tuol­loin säil­iörekat, joiden tank­in­re­una viuhuu fil­lar­istin kypärää viistäen.

  15. Itse olen pyöräteil­lä ajel­lut enem­mänkin. Vauh­tia täy­tyy hidas­taa vain keskus­tas­sa jos­sa pyöräteil­lä saat­taa olla kovasti käveli­jää, mut­ta muual­la ei ole yleen­sä ongel­maa. Esim siis näis­sä pidem­mis­sä matkois­sa joi­ta maantiepyöräil­i­jät tykkäävät pienta­reel­la ajaa. Jos mopoil­la niis­sä voi ajel­la, niin luulisi, että sut­jakampikin työ­matkapyöräil­i­jä voi sel­l­aista polkea. 

    Eril­listä pyöräti­etä aja­vana min­ua aina har­mit­taa ne erikois­su­per­pyöräil­i­jät, joiden pitää pyöräti­estä huoli­mat­ta ajaa pien­nar­ta ja olla autoil­i­joiden tukkona. Kyl­lä minä sen reilun metrin aina pyrin jät­tämään kun pyöräil­i­jöitä on ja itse kul­jen autol­la, mut­ta kyl­lä se har­mit­taa hidas­taa, kun pyöräil­i­jälle olisi oma pyörä­tien­sä vieressä. 

    ja jos on tarkoi­tus pyöräil­lä talvel­lakin, niin pien­nar­ta pitkin polkem­i­nen on aika hurjaa.

  16. Molem­pi parem­pi, joskus on kiva krui­sail­la hil­jak­seen jos on aikaa pysähtyä joka risteyk­sessä ja kuul­la luon­non äänet jos on riit­tävän kaukana teistä, jos taas on töi­hin menos­sa, on tot­takai parem­pi ajaa kaistaa.
    Pyoratei­den tulee olla jos­sain luon­nos­sa, kaupungis­sa niil­la ei ole mitään virkaa.
    Pari kuvaa etelä-kali­forn­ian pyoräre­it­eistä tässä, etelä Orange coun­tys­sa on yleen­sa molem­mat, nopeampi kaista ja hitaampi pyorätie jos­sain joen varressa:
    http://ocbike.googlepages.com/home

  17. Isi sano että pyörätiel­lä saa ajaa mut­ta ei auto­jen seassa.

  18. Antti K:

    “Kaupungis­sa pyöräkaistan voisi toteut­taa siten, että ote­taan metri pois jalka­käytävän lev­ey­destä, siir­retään kadun­var­sipysäköin­tiä metrin ver­ran reunem­mak­si, ja merk­itään metrin levyi­nen pyöräkaista ajo­radan ja pysäköin­tikaistan väliin.”

    Ehdot­tomasti ei. Täl­löin autot kulke­vat pysäköin­tiru­u­tu­i­hin­sa pyörä­tien poik­ki. Arvat­tavasti use­akin jakelu- sun muu auto jää myös enem­män ja vähem­män väli­aikaises­ti parkki­in pyörätielle. Koke­mus­ta näistä isos­sa maail­mas­sa on. Lisäk­si täl­läi­sis­sa jär­jeste­lyis­sä harvem­min on tilaa pyörä­tien ja parkkiru­u­tu­jen välis­sä (niin kuin ei ole monis­sa nyky­i­sis­säkään pyöräteis­sä), jol­loin autoil­i­joiden on help­po kalas­taa pyöräil­i­jä auk­i­naiseen oveensa.

    Kun­nol­lisen pyörä­tien suun­nit­telem­i­nen ei ole niin kauhean vaikeaa, kun aivan valmi­in mallin voi ottaa sem­moi­sista paikoista, jois­sa temp­pu osa­taan. Esimerkik­si Kööpen­ham­i­nas­ta. Järjestys keskivi­ivas­ta reunaan on autokaista, parkkiru­u­tu, haju­rako (korote­tul­la tasol­la) jos on varaa, pyörätie, jalka­käytävä. Pyörätie on erotet­tu selkeästi kiveyk­sel­lä tms. parkkiru­uduista ja jalka­käytävästä, jot­ta pyörätielle eksyvä auto ja jalankulk­i­ja tietää ole­vansa väärässä paikas­sa. Pyöräi­lyn suurkaupungeis­sa näkyy pyöräteitä, jot­ka ovat kiveyk­sel­lä erotet­tu­ja autoista, mut­ta autokaistan tasol­la selvästi alem­pana kuin jalka­käytävä. Tämä vähen­tänee selvästi jalakulk­i­joiden harhailua pyörätielle, mut­ta vaatii ilmeis­es­ti Suomen ilmas­tossa viemäröin­ti- tms. jär­jeste­lyjä, jot­ta pyöräti­estä ei tule puro/jäärata.

    Jos täm­möistä pyöräti­etä ei jollekin kadulle voi syys­tä ja tois­es­ta tehdä, niin sit­ten ajet­takoon kaupungis­sa autoli­iken­teen joukos­sa. Kun­nol­lisen pyörä­tien tekemiseen tarvi­taan muu­takin kuin maalipurkki.

    Itsekin olen turhau­tunut maan­tei­den var­sien pyörätei­hin. Vier­aal­la tiel­lä ajaes­sa on useinkin käynyt niin, että risteyk­sessä pitäisi vai­h­taa aliku­lun kaut­ta tien toiselle puolelle. Tätä ei tajua, ennen kuin on ajanut suo­raan kevyen liiken­teen väylää 50 m risteyk­sen jäl­keen sijait­se­valle bus­sipysäkille, mihin väylä lopah­taa. Opastei­ta ei tiet­ty ole. Myös ylläpi­don pri­or­i­teetit ovat usein suo­ras­taan koomis­es­ti näkyvis­sä: autoil­la on uusi ja tasainen asvalt­ti, pyörätiel­lä parikym­men­tä vuot­ta van­ha routin­ut muhkura.

  19. On tietenkin pyöräteitä, jot­ka ovat hyviä ole­mas­sa myös meille työ­matkapyöräil­i­jöille. Nopei­ta ja oman koke­muk­seni mukaan myös tyy­dyt­tävästi kun­nos­sa pidet­tyjä väyliä kul­kee esimerkik­si radan­var­sil­la niin Riihimäen kuin Van­taankoskenkin suun­nas­ta. Ajan Oulunkylästä Helsin­gin keskus­taan hyväl­lä kelil­lä puo­lessa tun­nis­sa, enkä ollenkaan hin­gu auto­jen sekaan.

    Sen sijaan keskikaupungilla pyöräti­et, jot­ka ovat enem­män tai vähem­män yhteisiä jalankulk­i­joiden kanssa, ovat sekä hitai­ta että stres­saavia. Jos vai­h­toe­htona on pomp­puinen kivikatu, olen silti joskus niistäkin kiitollinen. 

    Nyt kun ydinkeskus­ta on kiskotöi­den pirstoma, olen kehitel­lyt vai­h­toe­htoisen reitin Töölön­ran­nas­ta Kolmikul­maan siten, että ajan Pohjoista Rautatiekat­ua Runeberginkadulle ja siitä Malmin­rin­teen kaut­ta Albertinkadulle. Myön­nän auli­isti, etten mitenkään rakas­ta pujot­telemista auto­jen välis­sä keskikaistal­la (ennen Albertinkat­ua), kun bus­si läähät­tää oikeal­la puolel­lani kään­tyäk­seen Lapin­lah­denkadulle ja iso jakelu­au­to vasem­mal­la puolel­lani jatkaak­seen min­un kanssani Albertinkadulle. Use­am­min kuin ker­ran on sat­tunut, että takanani tule­va auto kat­soo min­un tukki­van tietään, koukkaa vasem­malle kaistalle ja kään­tyy ohit­seni oikealle, niin että hädin tuskin ehdin jarruttaa.

    Mut­ta näin­hän ei tarvit­sisi olla. Jos meitä pyöräil­i­jöitä olisi enem­män, autoil­i­joiden olisi pakko oppia otta­maan mei­dät huomioon. Ja jos autoil­i­jan kyn­nys lähteä autol­la liiken­teeseen nousisi vähän korkeam­mak­si, ajo olisi suju­vam­paa niil­lä, jot­ka ovat liiken­teessä perustel­lus­ta syystä.

  20. Etenkin työ­matkapyöräi­lyä rajoit­taa tois­taisek­si merkit­tävästi se, että pyöräi­ly liiken­teen seassa on todel­la hidas­ta. Kokeilka­a­pa joskus polkea vaikka­pa Kiven­lahdes­ta Helsin­gin keskus­taan ja laskekaa mon­estiko joudutte sei­so­maan liiken­neval­ois­sa (vieläpä sel­l­ai­sis­sa, jot­ka ovat punaiset, jollei nap­pia ole painet­tu). Jos pyöräkaistal­la pää­sisi eten­emään auto­jen liiken­neval­o­ryt­mil­lä odot­telu vähenisi, ja etenkin hyö­typyöräi­ly lisään­ty­isi var­masti merkit­tävästi mat­ka-aiko­jen lyhentyessä.

    Uskon kyl­lä muis­sa euroopan kaupungeis­sa menoa seu­ran­neena, että ajo­radas­ta erotet­tu pyöräi­lykaista voisi olla myös rutkasti jalka­käytävään yhdis­tet­tyjä pyöräteitä tur­val­lisem­pi. Tur­val­lisu­us­paran­nus koskisi niin pyöräil­i­jöitä, jot­ka oli­si­vat parem­min autoil­i­joiden havait­tavis­sa, että jalankulk­i­joi­ta, jot­ka oli­si­vat oma­l­la korote­tul­la väyläl­lään sen sijaan, että jou­tu­isi­vat kävelemään huo­mat­tavasti nopeampi­vauh­tisen pyöräli­iken­teen seassa.

Vastaa käyttäjälle Tapio Laakso Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.