Manaus salamavaloille!

Kat­selin Olympialais­ten päät­täjäis­ten hienoa val­oshow­ta. Kat­so­mossakin olti­in ihas­tu­inei­ta, kos­ka sala­maval­ot välähte­liv­ät yht­enään. Sala­maval­ot! Sun­nun­taiku­vaa­jien kyvyt­tömyys ymmärtää, mitä sala­maval­ol­la voi kuva­ta ja mitä ei, on siis yleis­maail­malli­nen ilmiö.

1) Salaval­ol­la ei voi ottaa kuvaa val­osta. Olen näh­nyt sala­maval­oa käytet­tävän ikku­na­maalausten kuvaamiseen ja jopa siihen, että joku halu­aa kuvan valkokankaalle hei­jaste­tus­ta power-poinesityksestä.

2) Sala­mava­lo ei yllä kym­me­nien metrien päähän.

Nykyaikai­sis­sa taskukamerois­sa voi hämärän yllät­täessä kään­tää “filmi­in” lisä herkkyyt­tä. Rakeisu­us vähän lisään­tyy, mut­ta saa edes kuvan.

Mon­es­sa paikas­sa val­oku­vaus on kokon­aan kiel­let­ty, vaik­ka riit­täisi, että kiel­letään kuvaus sala­maval­ol­la. Jär­jestäjien mukaan kuvaa­jat käyt­tävät kuitenkin sala­maval­oa, joten kuvaami­nen on kiel­let­ty kokonaan.

Muuten olen sitä mieltä, että taval­lisen taskukam­er­an päin pläsiä sala­maa ei voi käyt­tää kuin var­jo­nen pehmen­tämiseen kirkkaas­sa auringon paisteessa.

Jos ihmiset eivät osaa kään­tää sala­maa pois päältä, eikä olisi parem­pi, että ole­tusar­vona olisi “ei sala­maa”. Sala­man saisi päälle  vain jos osaa ja vain jos oikeasti sitä tarvitsee.

11 vastausta artikkeliin “Manaus salamavaloille!”

  1. Jos ihmiset eivät osaa kään­tää sala­maa pois päältä, eikä olisi parem­pi, että ole­tusar­vona olisi “ei salamaa”.

    Ole­tusar­vona on automati­ik­ka pääl­lä. Yleen­sä tai ehkä aina kam­era päät­tää sala­maval­on käytöstä mit­taa­mal­la val­oisu­ut­ta. Jos kam­era hark­it­sisi myös etäisyyt­tä kohteeseen (jota se myös mit­taa), se osaisi lau­tamiesjär­jel­lä ajatellen jät­tää sala­man pois sta­tion­il­la. En tiedä, mik­si ainakin meikän tun­tem­at kam­er­at eivät niin tee.

  2. Onkin mie­lenki­in­toista, että digikameroiden myötä tul­lut kuvaamisen ilmaisu­uskaan ei tai­da lop­ul­ta paljoa nos­taa ns. taval­lis­ten kuvaa­jien kuvien tasoa, vaik­ka se sal­lii luke­mat­tomat yri­tyk­set ja ere­hdyk­set. Juuri täl­lai­sis­sa kuvausti­lanteis­sa kuitenkin tarvi­taan tietoa ja osaamista val­oku­vauk­ses­sa ylipäätään. Vaik­ka kamerois­sa on nykyään kym­meniä valmiso­hjelmia mm. ilo­tuli­tuk­sia ja muu­ta varten, ei niitäkään osa­ta käyt­tää, kos­ka se vaatisi ohjekir­jan lukemista. Sit­ten meil­lä on Flickr ym. palve­lut täyn­nä “lois­tavia” lomaku­via, ja sähkö­pos­tit tul­vil­laan linkke­jä niihin.

  3. Jos ver­taa suo­ma­laisia ja ulko­maisia puu­tarhale­htiä, niin suo­ma­lai­sis­sa lehdis­sä kuvat ovat usein jotenkin tuh­nuisia, ikään kuin pil­visel­lä sääl­lä otet­tu­ja. Amerikkalai­sis­sa ja englan­ti­lai­sis­sa lehdis­sä kuvat ovat kirkkai­ta ja värit hehkuvia.
    Aikaisem­min ajat­telin tämän johtu­van kuvaa­jien ammat­ti­tai­dos­ta ja huonoista valo-olo­suhteista. Ehkä kuvien jälkikäsit­te­lyl­lä on myös vaikutuksensa.

    Kesäku­us­sa mei­dän pihas­ta tehti­in lehti­jut­tu, mis­tä johtuen myös lehden kuvaa­ja vieraili pihallamme.
    Vai­moni oli toimit­ta­jan kanssa puhues­saan toivonut kuvaus­päiväk­si aurinkoista ilmaa, että saadaan hyviä kuvia.
    Tähän toimit­ta­ja oli vas­tan­nut, että yleen­sä kuvaa­jat eivät pidä aurinkois­es­ta säästä, kos­ka sil­loin “kuvat palavat puhki”.
    No, kuvaus­päivänä aurinko pais­toi ja kuvat lehdessä oli­vat teräviä ja kirkkaita.

    Onko tämä käsi­tys kuvien puhkipalamis­es­ta yleinenkin suo­ma­lais­ten ammat­tiku­vaa­jien kesku­udessa ja mitä sil­lä tarkalleen ottaen tarkoite­taan? Yli­val­oit­tumista vai jotain muuta.

  4. Kirkas auringonpaiste on vaikea kuvaamisen kannalta.Silloin,ja vain sil­loin, sala­ma on paikallaan val­ot­ta­maan var­jo­ja. Nuo lehtien erot saat­ta­vat johtua pain­otekni­ikas­ta, kos­ka jokainen ammat­tiku­vaa­ja osaa kyl­lä ottaa kun­nol­lisia kuvia.

  5. Käytän sala­maval­oa (melkein aina). Syynä laisku­us ja taita­mat­to­muus. Sala­mava­lo ker­too min­ulle, mil­loin kuva on tul­lut kam­er­an muistiin.

    Nämä uudet digikam­er­at ovat ihmistä viisaampia. Voisin tosin tehdä jotain niin epä­toivoista kuin opiskel­la käyt­töo­hjeet läpi.

    Yleisöti­laisuuk­sisa en ota kuvia, en ainakaan salamalla.

  6. Pain­omenetelmistä:

    Käsit­tääk­seni esimerkik­si amerikkalai­sis­sa aikakausle­hdis­sä käytetään use­am­min syvä­pain­oa, jol­la saadaa voimakkat värit, mut­ta pain­o­jäl­ki on muuten epä­ta­saisem­paa kuin off­set­pain­os­sa, näkyy etenkin tek­stis­sä kun kat­soo suurennoksella. 

    Suo­ma­lai­sista lehdis­tä ainoa(?)/viimeinen syvä­pain­os­sa painet­tu oli Suomen Kuvale­hti, joka siir­tyi off­seti­in joku aika sit­ten. Off­setin jäl­jessä ei ole mitään vikaa pait­si että se on tyl­sää ja laimeanväristä.

    Off­set on taloudel­lis­es­ti edullisem­pi pie­nil­lä pain­os­määril­lä ja syvä­paino suurilla.

  7. TTK:

    “Suo­ma­lai­sista lehdis­tä ainoa(?)/viimeinen syvä­pain­os­sa painet­tu oli Suomen Kuvale­hti, joka siir­tyi off­seti­in joku aika sit­ten. Off­setin jäl­jessä ei ole mitään vikaa pait­si että se on tyl­sää ja laimeanväristä.”

    Sinivihreä:

    SK ainakin haal­is­tui muu­tok­sen yhtey­dessä selvästi. Voisi kuvitel­la, että lisäk­seni ainakin moni vähänkin huononäköi­nen olisi arvostanut van­han tekni­ikan käyt­töä ja parem­paa painojälkeä.

    Niin ja niistä sala­maval­oista olympiakat­so­mossa: nehän juuri luo­vat sitä suuren urheilu­juh­lan tun­tua. Tiedä vaik­ka kam­er­at oli­si­vat räp­syneet pro­tokol­lan mukaisesti 😉

  8. Itse olen ihme­tel­lyt pait­si kansan yri­tyk­siä valaista pokkarin sala­mal­la kon­sert­tilavo­ja ja urheiluhalle­ja, myös vim­maa esim. kon­serteis­sa olla kaiken aikaa tähtäilemässä kam­er­al­la. Yksi digiku­vauk­sen ‘ilmaisu­u­den’ vaiku­tuk­sista taitaa olla se, että esi­tyk­sen tal­len­tamis­es­ta on nähtävästi tul­lut tärkeäm­pää kuin sen näkemis­es­tä ja kokemis­es­ta. Siitäkin huoli­mat­ta, että edel­lisen ker­ran kuvis­sa olisi ollut lähin­nä edessä olleen kat­so­jan takarai­vo, sala­man polttamana.

    TV-tal­tioin­nit kon­serteista näyt­tävät yleisön, jos­sa vähin­tään joka toinen ojen­telee kam­er­aa, jon­ka LCD-näyt­tö lois­taa kanssaku­vaa­jien riemuk­si. Voisin kuvitel­la, että esi­in­tyjil­läkin on etäis­es­ti hölmö olo, kun yleisönä on digikamera-armeija.

    Oma lukun­sa ovat luvan kanssa kuvaa­vat, enem­män ja vähem­man ammat­ti­maiset kuvaa­jat, jot­ka eivät osaa käyt­täy­tyä. Olin taan­noin Ismo Alan­gon kon­ser­tis­sa, joka jär­jestet­ti­in van­has­sa eloku­vateat­teris­sa. Esi­tys oli valais­tu min­i­maalisen heiveröis­es­ti, jol­loin parin ‘ammat­tiku­vaa­jan’ oli käytet­tävä sala­maa saadak­seen edes jotain aikaan. Ko. kuvaa­jat räiskivät sar­jat­ul­ta sokai­se­val­la tehol­la läh­es pimeässä tilas­sa muu­ta­man kap­paleen ajan, kunnes Alanko itse her­mos­tui ja komen­si kuvaa­jat lopet­ta­maan. Seu­raa­van päivän lehti­ju­tus­sa näkyi valkokan­gas­ta vas­ten päin-pläsiä ‑sala­mal­la kuvat­tu Ismo A. Kuvaa­jil­la oli kovalevyl­lään näitä otok­sia epäilemät­tä sadoittain.

  9. Mikko,

    Tässä Sin­ulle hen­gen­heimo­lainen ja sielunsisko!

    Olen myös mon­ta ker­taa ajatel­lut, eivätkö ihmiset osaa elää sitä het­keä ja ais­tia juuri sitä tun­nel­maa, jon­ka jokin ain­ut­laa­tu­inen tilanne tuo. 

    Usein tuos­ta kuvausvim­mas­ta tulee mieleen, että ihan kuin elet­täisi­in vain sitä varten, että jos­sain vai­heessa tui­jote­taan kuvia ja ihastel­laan, että tuol­lakin tuli oltua… 

    Sekin tilaisu­us meni miet­tiessä kuvakul­mia, aukkoa ja val­o­tu­saikaa, mut­ta mitäpä siitä, tärkein­tä on kuvat… Ne todis­ta­vat että elän tai ainakin elin!

    Minus­ta esimerkik­si kaste on liikut­ta­va ja har­ras het­ki (vaikken usko­vainen olekaan), mut­ta joka ker­ran sen pilaa nurkissa hiiviskelevät (lue kolis­tel­e­vat) kuvaa­ja­maanikot, jot­ka virit­televät ja räpeltävät enem­män tai vähem­män häir­it­sevästi suosikkiesinettään. 

    Ja sama tois­tuu mis­sä tahansa.. Omaan mieleenkin voi tal­tioi­da asioi­ta, se on uno­htunut. Mut­ta jos mieli on köy­hä, niin kaipa sitä tarvit­see sit­ten aina jonkin doku­mentin käteen­sä, että on elänyt senkin hetken.

  10. Tismall­een samaa mieltä kuin Mikko ja Eli­na. Joskus tun­tuu jopa, että kam­era on se per­soona, jota ihmi­nen ain­oas­taan kul­jet­taa tilaisu­ud­es­ta toiseen.

    Uskoisin, että yksi tärkeä tek­i­jä tässä sala­mava­lo-ongel­mas­sa on mod­ernin tekni­ikan tuo­ma osin val­heelli­nen kuva kaiken help­poud­es­ta ja vai­vat­to­muud­es­ta. Kun kodinkoneet, tietotekni­ik­ka jne. pyrkivät tekemään kaikesta instant help­poa, niin ihmisille tulee vähitellen käsi­tys, ettei mikään vaa­di minkään­laista pere­htymistä taik­ka osaamista. Kameroiden kohdal­la ohjekir­jo­ja ei lue­ta, eikä kam­er­an omi­naisuuk­sia tutki­ta kokeillen käytän­nössä vaik­ka samaa kuvaa eri asetuksilla. 

    Eivätkä varsinkaan suomenkieliset ohjekir­jat ole usein mis­tään kotoisin sisältäen mon­esti karmei­ta virheitä. Jollei kieli­taito riitä alku­peräisen lukemiseen, niin heikoil­la ollaan, vaik­ka halua opiskelu­un olisikin.

    Tämä perus­ta­va harhalu­u­lo, ettei jos­sain asi­as­sa vaa­dit­taisi vähitellen opiskelun kaut­ta kohoavaa taitoa näkyy var­maan myös mm. siinä, että skoot­teri- et huvivene onnet­to­muudet ovat otsikoista päätellen lisään­tyneet rajusti. Han­ki­taan kiva lelu kuvitellen että voisi välit­tömästi hal­li­ta oikeasti mon­imutkaista ja vaa­ti­vaa laitetta. 

    Oma­l­la kohdal­la on onni kuu­lua ikäpolveen, jon­ka piti nuore­na oikeasti opetel­la val­oku­vauk­sen ja kuvanke­hit­tämisen alkeet, kos­ka automaat­ti­järkkärit ja kuvien teetät­tämi­nen oli­vat pahasti opiske­li­jabud­jetin ulot­tumat­tomis­sa. Oli pakko opetel­la ja naut­tia taidon kehittymisestä.

Vastaa käyttäjälle Osmo Soininvaara Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.