Jätkäsaaresta vähäautoinen

26.9.2007 · Aihe: Uncategorized 

Jätkäsaaresta tulee toivottavasta Helsingin parhaita asuinalueita, ehkä paras. Sen yllä leijuu kuitenkin paha liikennemotin uhka. Tuonne pussinperälle on autoliikennettä vaikea saada sujuvaksi. Pysäköinnin järjestäminen tuolle alueelle tulee olemaan myös kohtuuttoman kallista.

Entä jos suosittaisiin sitä, että Jätkäsaareen muuttaa autottomia? Joka toinen helsinkiläinen ruokakunta on autoton, eivätkä ne kaiki ole edes köyhiä. Olisi järkevää, että Jätkäsaareen, johon auto sopii huonosti, valikoituisi tavallista enemmän näitä autottomia – kuten muuten on valikoitunut Katajanokallekin.

Valikointi voitaisiin tehdä yksinkertaisesti. Kun autopaikan rakentaminen alueelle maksaa noin 35 000 euroa kappale, pannaan autoilijat maksamaan paikat. Se valikoisi Jätkäsaareen autottomia ja karsisi kolmen auton ruokakunnat pois.

Olisiko tuollaisen laskun maksattaminen kohtuuttoman kallista? Ei se sen kalliimmaksi tulisi kuin maksattaa ne samat autopaikat asuntojen hinnoissa. Koska helsinkiläinenkin tarvitsee joskus autoa – minäkin huomenna – varattakoon alueelle riittävästi paikkoja CityCarClubin yhteiskäyttöautoille.

Taisin tuossa edellä tehdä vähäautoisen myös Hernesaaresta, jos sen asukaslukua kasvatetaan roimasti parilla tornitalolla. Jätkäsaaressa tähän on tarvetta ilman tornejakin.

Kommentit

6 Vastausta artikkeliin “Jätkäsaaresta vähäautoinen”

  1. Tieto kulkee « Larkon havaintoja kirjoitti 27.9.2007 kello 5:57

  2. Sinivihreä kirjoitti 27.9.2007 kello 16:18

    Toisaalta jos on odotettavissa että autopaikan hinta pysyy ennallaan, tai kuten todennäköistä jopa nousee, ehdotetulla mallilla pidettäisiin lähinnä köyhät uudelta alueelta poissa. Vähänkään varakkaammalle nimittäin tuo 35/70/105 k€ ei sijoituksena ole suuren suuri. Se on sitten eri asia, jos em. rahaan ei liity omistusoikeutta, vaan raha kerätään jonkinlaisena “suojelurahana” autonomistajilta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Ode kirjoitti 27.9.2007 kello 17:28

    Päin vastoin. Nyt pienituloisella on mahdollisuus edes ilman autoa. Toisessa vaihtoehdossa autopaikka pakkomyytäisiin asunnon kanssa, mikä pitää köyhät yhtä tehokkaasti poissa. Enemmistöllä helsinkiläisistä ruokakunnista ei ole autoa, joten ilman autopaikkaa aika moni pärjää täällä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. matti kirjoitti 28.9.2007 kello 1:31

    Viestini ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, Jätkäsaareen (ja muihin uusiin asuinalueisiin) nyt kuitenkin.

    Nyt kun Helsinkiin rakennetaan lähivuosina huomattava määrä uusia kerrostaloja olisi syytä ottaa myös talojen energiatehokkuus erityiseen tarkasteluun. VTT:n kehittämällä MERA-kerrostalokonseptilla, voidaan vähentää kerrostalon lämmitysenergian määrää 70% tavalliseen kerrostaloon nähden ja vain 1,7% korkeammilla rakennuskustannuksilla.

    Tutustukaahan näihin tietoihin:
    http://passivehouse.vtt.fi/files/mita%20energiatehokkuus%20maksaa.pdf (sivulta 10 ->)
    http://passivehouse.vtt.fi/files/passiivitalon%20lammitys.pdf

    Ja muuta lisätietoa energiansäästö- ja passiivitaloista yleensä:
    http://passivehouse.vtt.fi/materiaalia.html

    Odehan voisi ottaa tämän asian esille kaupunginvaltuustossa…

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Teme kirjoitti 30.9.2007 kello 20:15

    “Taisin tuossa edellä tehdä vähäautoisen myös Hernesaaresta, jos sen asukaslukua kasvatetaan roimasti parilla tornitalolla. Jätkäsaaressa tähän on tarvetta ilman tornejakin.”

    En tiedä, mutta tämä kuulostaa pitkälti siltä kun tornitalot olisivat ongelmien lähde. Niin ihmeenliseltä kuin se kuulostaakin, niin ekologisuuden kannalta paras asuinalue muistuttaa valitettavasti hyvin, hyvin paljon Moskovalaista kerrostalokolhoosia, jota myös lähiöksi kutsutaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Sköde kirjoitti 4.10.2007 kello 9:38

    Helsingin viherpipertäjät haluaisivat kaikista rannoista pelkkiä koirankusetusnurtseja. Eteläiset kaupunginosat ovat pian enää autojen läpikulkualueita, eikä veneiden katoamisen myötä siellä ole enää sinne perinteisesti ja luonnollisesti kuuluvaa toimintaa. Huoltoasemat ja muu toiminta pois ja nurmea tilalle! Maisemoidaan vain niin maan p-sti, ettei ihmisten kuljetustarpeille ja palveluille haluta jättää mitään tilaa. Meri, Helsingin oma erämaa jää enää haaveeksi ja siihen voi pian tutustua vain auton ikkunasta katselemalla. Merellä ulkoilua ei kannusteta kaupungin taholta lainkaan. Välttämättömät parkkipaikat on poistettu nurmikon tieltä ja esim puuveneiden ylläpito Porkkalasta tai Pönttövuoren takana käy pienituloisille helsinkiläisille täysin mahdottomaksi. Mutta viherpipertäjät ei olekaan koskaan piitanneet pienituloisista, kun ovat “koko kaupuingin ideaaleja”.

    Helsinki muka merikaupunki, hah! Veneet joutuvat talveksi Porkkalaan ja hyvin on joutanut merimuseo ja Suomen Joutsenkin pois täältä kaupunkeihin, jotka perinteitä vielä ylläpitävät.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus