Toronton ihmeellinen kasvu ja liikenne

31.8.2007 · Aihe: Uncategorized 

Toronton alueen eräänlainen seutusuunnitelma on nimeltään ”growth plan”, kasvusuunnitelma. Se sisältää aika samanlaisia elementtejä kuin maakuntakaava ja –suunnitelma meillä, mutta ainakin puheista päätellen sen ohjausvaikutus on huomattavasti suurempi.
Kun kaupunki aikoo kasvaa liki neljällä miljoonalla asukkaalla 24 vuodessa, suunnittelemista riittää. Jotta ei jouduttaisi täydelliseen liikennekatastrofiin, panostetaan eheisiin yhdyskuntiin – siis toimiviin ”pikkukaupunkeihin” lähiöiden sijaan. Teemana on tiivistäminen. Uutta maata ei haluta ottaa rakentamiselle juurikaan vaan tiivistää olemassa olevaa. Miljarditolkulla pannaa rahaa julkisen liikenteen kehittämiseen. Kuulostaa hyvältä, mutta jonkinlaiseen suhteellisuuteen päästään, kun otetaan huomioon, että julkisen liikenteen osuus kaikista matkoista on nyt noin viisi prosenttia. Torontoon pilvenpiirtäjäkeskustaan suuntautuvista matkoista tuon osuuden on kyllä oltava aivan olennaisesti suurempi.
Liikennetarpeen vähentäminen hyvällä yhdyskuntasuunnittelulla voi vaikuttaa olennaisesti enemmän.
Kysyin, onko heillä harkittu Lontoon kaltaisia tietulleja. Eivät kuulemma olisi poliittisesti mahdollisia. Ei sitten. Koska kasvava liikenne ei mihinkään tieverkkoon säätelemättömänä tule mahtumaan, väki pakotetaan julkisiin kulkuneuvoihin ruuhkien avulla. Tämä on sikäli huono vaihtoehto, että joidenkin ihan oikeasti tarvitsisi liikkua autolla ja nyt hekin jäävät niihin samoihin ruuhkiin. Toronton seutu on täysin riippuvainen kaupankäynnistä Yhdysvaltain kanssa. jos tieverkko tukahtuu, myös rekat seisovat samoissa jonoissa.
Löisin vetoa, että ennen kuin 30 vuotta on kulunut, liikenteen rationaaliseen säätelyyn joudutaan palaamaan.

PS. Tutustu kirjoihini klikkaamalla tästä.

Kommentit

Jätä vastaus